De Nieuwe Zakelijkheid

Op zoek naar interessant leesvoer? Hier zijn nostalgische topics van niveau terug te vinden.

De Nieuwe Zakelijkheid is...

noodzaak om de top te halen.
12
52%
de doodsteek voor het creatieve AZ-voetbal.
11
48%
 
Totaal aantal stemmen: 23
Barra
Fanatic
Berichten: 711
Lid geworden op: 03 jan 2004, 14:05
Locatie: Vak S

Spel AZ 'nieuw zakelijk'

Louis van Gaal prees vrijdag de manier waarop AZ de uitwedstrijd van ADO Den Haag met 3-1 won. ,,Dit was een voorbeeld van de nieuwe zakelijkheid van AZ. De voorbije weken hebben we het accent op de verdediging gelegd, omdat we voor de winterstop veel doelpunten tegenkregen. Het heeft gewerkt. We hebben weinig kansen weggegeven.''
Van Gaal heeft aangegeven voortaan meer aandacht te willen besteden aan de verdediging. AZ zou met een 'nieuwe zakelijkheid' moeten gaan voetballen. We zouden net zo 'volwassen' moeten gaan spelen als PSV, is de ondertoon.

Is dat noodzakelijk om de nationale top en dus Champions League te halen, of is het de doodsteek voor het creatieve AZ-voetbal waarmee Adriaanse onze voetbalharten veroverde?
Gebruikersavatar
Guidow_072
Supporter
Berichten: 111
Lid geworden op: 02 aug 2006, 14:30
Locatie: Alkmaar

Als we prijzen willen winnen in zowel Europa als in de KNVB beker moeten we helaas PSV volgen als het om spelen gaat.
Want we hadden de laatste tijd inderdaad veel tegen doelpunten dat ons de kans op het kampioenschap onmogelijk maakt.
Misschien dat als schaars hersteld is van zijn operatie en een goeie goalie hebben en een creatieve scherpschutter op de links-voor positie dat we het mooie voetbal effectief en goed kunnen gebruiken.

Maar dit ''zakelijke-voetbal'' zorgt wel voor saaie wedstrijden.
Ik had gister een paar keer de neiging om weg te zappen.
Gebruikersavatar
Robinho
Herry en/of Berry
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 feb 2005, 21:04
Locatie: Alkmaar

Eigenlijk vind ik dit maar onzin, gister was gewoon matig en had niets met zakelijk te maken. Maar zakelijk hoeft toch niet perse saai te zijn? Ik kan wel genieten van een perfecte counter of een vloeiende aanval.
Geep.
Supporter
Berichten: 114
Lid geworden op: 05 nov 2006, 11:44

Geef mij het spel van Adriaanse maar.
Dan maar 2de of 3 de ,en en stranden in de halve finale uefa!!!
Gebruikersavatar
Cruz Azul
Beheerder
Berichten: 1490
Lid geworden op: 14 jan 2005, 12:47

De Nieuwe Zakelijkheid. Dit zal wel weer een ideetje van Dirk wezen. Die is immers een groot liefhebber van Pyke Koch (die trouwens een verdienstelijk keeper was en ook op de linksbuitenpositie vrij aardig uit de voeten kon).

Maar wat betreft het spel, zag ik qua tactiek weinig verschil met het geschuif van voor de winterstop. Bovendien ben ik van mening dat het onmogelijk is om én zakelijk te spelen én De Zeeuw in de beginopstelling te zetten.
pAuluZ
Invaller
Berichten: 2381
Lid geworden op: 19 jan 2005, 10:57
Locatie: Winkel

Het gaat nu eenmaal om de knikkers, en dus kan je niet altijd mooi voetbal willen spelen.

1) Winnen
2) Mooi voetbal mits het spel het toelaat.
mAgNaVoX oDySsEy
Gebruikersavatar
Falcx
Fanatic
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 okt 2005, 20:25
Locatie: Heerhugowaard

Nou ik moet zeggen dat dit AZ nauwlijks attractief speeld, het spel van gister was hetzelfde als voorgaande wedstrijden, constant rondspelen.
Ik mis de creativiteit van individuele spelers, ze krijgen nauwlijks een bal erin met een overschot aan kansen, laat staan als je die kansenaantallen gaat verminderen.
Gebruikersavatar
repepe
Seizoenkaarthouder
Berichten: 392
Lid geworden op: 06 mar 2005, 18:21

Als AZ zo blijft spelen als gisteravond, vrees ik dat het bij slecht weer druk blijft in het Happertje. Wat een draak van een wedstrijd.
Krijg het apezuur.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Barra schreef: Is dat noodzakelijk om de nationale top en dus Champions League te halen
Totale onzin natuurlijk. De kracht van AZ was (onder Adriaanse) juist de creatieve ingevingen en het bizarre kamikaze-voetbal. Als je hetzelfde speelt als PSV (en dus niet meer verrast) dan komt het aan op individuele kwaliteiten en op de lange termijn leg je het dan sowieso af. (Zie: begrotingen.) Wil AZ succes halen, zou ik juist suggereren om de speelwijze van Adriaanse te herintroduceren.
AZ-Alkmaarder
Supporter
Berichten: 184
Lid geworden op: 21 dec 2004, 19:50
Locatie: Alkmaar

het enige wat ik mis in het spel van AZ, is de WIL om te winnen!
veel spelers denken er te makkelijk over of zijn bang.
een groot deel van de spelers gister leek bang voor de Hagenezen (supporters en spelers) en dan met name de Zeeuw en Molhoek.
Ze moeten er gewoon voor de volle 100% voor gaan zoals bijvoorbeeld Utrecht die wél vechten in het veld! Je moet alle duels willen winnen om ze ook echt te winnen!
Vakkie T
Gebruikersavatar
AZRulezz
Seizoenkaarthouder
Berichten: 329
Lid geworden op: 18 dec 2005, 15:30
Locatie: Delft

AZ-Alkmaarder schreef:Je moet alle duels willen winnen om ze ook echt te winnen!
Forumwaarheid van de maand.
Maar goed, die "nieuwe zakelijkheid" slaat natuurlijk nergens op. Net zo min als "altijd zichzelf" of iets dergelijks. Je "wilt" niet iets uitstralen, je straalt iets uit. Bij Co was dat oerdegelijk creatief en mooi voetbal en dat mis ik bij van Gaal. 4-4-2 is niet het systeem van mooi voetbal en als het zo doorgaat ook niet meer van veel punten. Voor het winterstopje twee keer gelijkgespeeld omdat er gewoon net niet die finishing touch was en na het winterstopje 3-1 winnen van ADO Den Haag in een wedstrijd die op een voor het huidige AZ te laag niveau lag. Ik vind dat we weer dat mooie voetbal van een paar jaar geleden moet gaan spelen toen Co Adriaanse nog aan het roer stond. Natuurlijk zijn er nu een heleboel andere spelers, maar het moet toch kunnen. AZ veroverde het hart van menig voetbalfan met geweldig voetbal en een paar jaar later roepen de mensen bij AZ dingen over "nieuwe zakelijkheid". Alsof het allerbelangrijkste heilige doel is om te winnen in, zoals PSV dat vaak doet, een wedstrijd die met 1-0 eindigt door één of andere man uit verweggistan , iemand waarvan ik me niet kan voorstellen dat de fans van PSV zich mee kunnen identificeren. En dan alsnog keihard "boeren, boeren" vanaf de tribune roepen in het Philips Stadion. Weg mooie uitstraling. Als ik naar het stadion ga wil ik een leuk potje voetbal zien en niet iets "zakelijks". Zakelijk is iets met een leuke deal maken. Niet iets met voetbal of sport in het algemeen.
brett
Seizoenkaarthouder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 dec 2004, 20:07
Locatie: Rekerbuurt

AZ-Alkmaarder schreef: bijvoorbeeld Utrecht die wél vechten in het veld!!
Hebben we gezien hier in Alkmaar,was 1 van de slechtste tegenstanders met totaal GEEN inzet.
En de wil om te winnen in er wel degelijk bij AZ.
Je ziet het dan wel niet altijd tijdens de wedstijd omdat het vaak te makkelijk gaat maar wanneer we achterkomen te staan zie ik toch vaak dat ze er vol tegenaan gaan.
Twente uit neem ik aan was een incident.
Heb je ook een hekel aan die Stewards van AZ.


WEST-SIDE
AZ-Alkmaarder
Supporter
Berichten: 184
Lid geworden op: 21 dec 2004, 19:50
Locatie: Alkmaar

brett schreef:[..]
Hebben we gezien hier in Alkmaar,was 1 van de slechtste tegenstanders met totaal GEEN inzet.
En de wil om te winnen in er wel degelijk bij AZ.
Je ziet het dan wel niet altijd tijdens de wedstijd omdat het vaak te makkelijk gaat maar wanneer we achterkomen te staan zie ik toch vaak dat ze er vol tegenaan gaan.
Twente uit neem ik aan was een incident.
daar heb je wel gelijk in maar over het algemeen wordt Utrecht door velen toch wel beschouwd als een club met vechtlust. Iedereen heeft wel eens een mindere dag..
Vakkie T
Gebruikersavatar
Padre
Fanatic
Berichten: 545
Lid geworden op: 12 jan 2004, 18:43
Locatie: Alkmaar

Heeft AZ vorig seizoen niet tweemaal op een zakelijke manier gespeeld? Betis-uit en PSV-uit. Allebei de wedstrijden gingen verloren, met name bij Betis was het dramatisch. De thuiswedstrijd tegen Betis werd er vol op de aanval gespeeld en gewonnen (ondanks een suffe tegengoal in de verlenging).

Ik ga mee met Antti Opdam, vol op de aanval spelen zoals onder Adriaanse!
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Het enige wat ik niet helemaal kan plaatsen is de term "nieuwe". Volgens mij speelt Van Gaal al anderhalf jaar catenaccio.
Gebruikersavatar
Cruz Azul
Beheerder
Berichten: 1490
Lid geworden op: 14 jan 2005, 12:47

Graziano Pellè schreef:AZ speelt soms ook catenaccio, als ik zie hoe wij tegen PSV hebben gevoetbald... Net zoals Willem II zich tegen ons ingraaft. Dus dat verschil in spelopvatting zie ik niet zo.
:bow:
Louis, kom er maar in.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Cruz Azul schreef:[..]


:bow:
Louis, kom er maar in.
Wat moet je dan doen, lekker dom op de aanval gaan spelen en net als Co met 5-1 naar huis gaan?
Gebruikersavatar
Dropkick Murphy
Moderatort
Berichten: 1496
Lid geworden op: 26 dec 2003, 23:19

AZ 4 Life schreef:Wat moet je dan doen, lekker dom op de aanval gaan spelen en net als Co met 5-1 naar huis gaan?
Onder Co heeft AZ in Eindhoven ook met 0-1 gewonnen, en met 2-2 gelijkgespeeld. En inderdaad een keertje met 5-1 verloren. Dat is een beter gemiddelde dan AZ onder Louis in Eindhoven heeft gehaald.
Aldus de papegaai van de media
Gebruikersavatar
Gekkehuis
Herry en/of Berry
Berichten: 67
Lid geworden op: 31 dec 2003, 17:02
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

AZ 4 Life schreef:[..]


Wat moet je dan doen, lekker dom op de aanval gaan spelen en net als Co met 5-1 naar huis gaan?
Dat is wel een spelbeeld wat veel "atractiever" was om naar te kijken:
Veel aanvalspel, one touch voetbal: heerlijk om te zien.

Tuurlijk is het logisch dat AZ consoliderend wilt spelen, maar onder Co was het echt het leukst om AZ te zien spelen. Ik heb nog maar weinig wedstrijden echt genoten in het stadion..
Q is good for you!
dirtydave
Teletext-supporter
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2008, 11:57

En met een kleiner budget.
Gesloten