Identificatieplicht

Op zoek naar interessant leesvoer? Hier zijn nostalgische topics van niveau terug te vinden.
Plaats reactie

Draag jij hem bij je?

Ja
52
50%
Hangt ervan af
18
17%
Nee
34
33%
 
Totaal aantal stemmen: 104
Gebruikersavatar
Dropkick Murphy
Moderatort
Berichten: 1496
Lid geworden op: 26 dec 2003, 23:19

Draag jij hem bij je?
Aldus de papegaai van de media
Barra
Fanatic
Berichten: 711
Lid geworden op: 03 jan 2004, 14:05
Locatie: Vak S

Altijd en overal voor iedereen ID-plicht, dat vind ik onzin.

Ik ben voor een ID-plicht op gerichte plekken en voor bepaalde groepen mensen, bijvoorbeeld in het OV, in voetbalstadions en voor mensen met een strafblad. Maar ik vind het bullshit dat mijn buurvrouw van 84 een ID-kaart mee moet nemen als ze even naar de supermarkt fietst, of een snotneus van 14 als ie naar het zwembad gaat.

De eerste mensen die deze week een boete kregen, waren twee Groningers waarvan hun fietsverlichting niet helemaal in orde was. Zo werden het terrorisme en de zware criminaliteit meteen een harde klap toegediend... :?

Ik vind dit wel een sterk antwoord:

http://www.gelijkoversteken.org/
Gebruikersavatar
Vennie
Supporter
Berichten: 222
Lid geworden op: 31 dec 2003, 05:02
Locatie: Alkmaar

Als ze een paspoort maken ter grote van een bankpasje dan zou ik het altijd meenemen.
alkmaarderhoutole
Fanatic
Berichten: 502
Lid geworden op: 24 dec 2003, 21:00
Contacteer:

Ik draag m'n identificatie sowieso altijd bij me in de vorm van een rijbewijs.
Ikzelf heb er in ieder geval (nog) geen problemen mee.
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ik heb m'n paspoort toch maar in m'n jaszak gedaan van de week. Ik heb geen zin om risico te lopen op 50 euro boete.

Alleen als het van de zomer mooi weer is ga ik echt niet m'n paspoort mee nemen. Het zou inderdaad handig zijn als ze voortaan ze op bankpasgrootte gaan maken. Dan kan je 'm gewoon in je portemonnee doen.
Gebruikersavatar
GrandMaster T.
Oude garde
Berichten: 1442
Lid geworden op: 30 dec 2003, 13:11
Locatie: Long Dike

Ik draag hem niet bij me. Met een paspoort op zak lopen vind ik een beetje overdreven. Zoals al eerder vermeld in deze topic moeten ze gewoon een pasjes-systeem hanteren, zou veel makkelijker zijn.
NIL SATIS NISI OPTIMUM
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10067
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

BarryMO9 schreef: Ik vind dit wel een sterk antwoord:

http://www.gelijkoversteken.org/
Nou, inderdaad:

De politie is niet altijd je beste vriend. In landen waar al langer een algemene identificatieplicht geldt, worden mensen met een kleurtje en 'alternatieve' jongeren opvallend vaak staande gehouden. Het is hinderlijk en vernederend als je telkens je papieren moet tonen, alleen maar omdat je uit een ander deel van de wereld komt of er een andere levensstijl op nahoudt.

Wat een ongelooflijk kul stuk zeg! Ik neem aan dat ik niet eens hoef te beargumenteren waarom dit weer het standaard kots-jank verhaal van de linkse parochie is. Bah!

In ieder geval heb ik wel vóór identificatieplicht gestemd, maar draag het niet bij me. Ik heb geen zin om het risico te lopen dat ik mijn paspoort of rijbewijs (tijdens het uitgaan bijv.) kwijt raak. Net als dat ik ook al mijn hele leven zonder licht fiets: ik ben het eens met de wetgeving, maar neem het risico op een boete.

Surf ik ten slotte nog even over de site van Barry, maar het heeft mij in ieder geval doen besluiten principieel niet de naam van de agent te vragen. Ik zal hem melden dat ik daar recht op heb, maar dat ik het verder gewoon niet wil weten zodat hij weer snel door kan met zijn werk. Moet je dít verdomme nou eens lezen:

Er zullen door de uitgebreide identificatieplicht niet méér boeven of 'terroristen' worden opgepakt, want die kunnen gemakkelijk aan valse papieren komen. Maar voor gewone burgers is de identificatieplicht heel vervelend.

Mensen met een kleurtje kunnen om de haverklap staande gehouden worden, met als smoes dat de politie wil controleren of ze niet tot de 26.000 'uitgeprocedeerde asielzoekers' van minister Verdonk behoren. De namen van vreedzame demonstranten kunnen zomaar op lange lijsten belanden. En voor veel huishoudens vormt de aanschaf van één of meer identiteitskaarten een extra uitgave, die moeilijk op te brengen valt.


Wat ongelooflijk triest dit... Ik ben benieuwd of iemand het letterlijk met deze tekst eens is.
Laatst gewijzigd door Antti Opdam op 04 jan 2005, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
AZ rules
Supporter
Berichten: 216
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:20

Europese ID- kaart is al op bankpas grootte, die kan je zo in je wallet duwen. Maar feit blijft zeker dat niemand met een paspoort op zak gaat lopen omdat een paar gasten dat zo graag willen. Ik zelf heb vaak mijn rijbewijs bij mij en dat wordt binnen Nederland dacht ik ook gezien als een wettelijk ID- bewijs. Maar ze hebben er weer een mooi element bij om de schatkist te vullen.
Barra
Fanatic
Berichten: 711
Lid geworden op: 03 jan 2004, 14:05
Locatie: Vak S

Antti Opdam schreef: Wat een ongelooflijk kul stuk zeg! Ik neem aan dat ik niet eens hoef te beargumenteren waarom dit weer het standaard kots-jank verhaal van de linkse parochie is. Bah!

Wat ongelooflijk triest dit... Ik ben benieuwd of iemand het letterlijk met deze tekst eens is.
Ach gut, daar hebben we dat grijsgedraaide anti-links verhaal weer. Leer dat toch eens af en beargumenteer gewoon waarom je het een ondeugdelijk verhaal vindt. Dit heeft geen zak met links/rechts te maken.

Sterker nog: een beetje communist is vóór: hem kan het niet schelen dat individuele rechten worden aangetast, zolang het belang van de massa maar is gediend. En een beetje liberaal is tégen, want zijn uitgangspunt is bescherming van het individu tegenover overheidsinterventie. (Daarom was er lange tijd wel ID-plicht in de Sovjet-Unie, het Oostblok en China en niet in de VS en Europa.)

ID-plicht heeft in omringende landen geen substantiële bijdrage geleverd aan bestrijding van terreur of zware fraude, terwijl dat de hoofdmotieven van onze regering zijn om ze in te voeren. (Andere voordelen zijn slechts niet-beoogde neveneffecten.)

Allochtonen worden in de praktijk wel veel vaker om papieren gevraagd dan blanken. Net zoals zwarte vrienden van mij veel vaker in hun (nette) auto worden aangehouden voor routinecontroles, dan mijn witte vrienden. Dat vind ik een nadelig neveneffect. Je ziet in een land als België dat mede hierdoor de verhoudingen tussen allochtonen en politie slechter zijn dan in Nederland, omdat de politie wordt gezien als vijand die je steeds om papieren vraagt, ook als je brave burger bent die netjes werkt en zijn gezin goed opvoedt.

Noem jij nu eens een situatie waarbij de nieuwe ID-plicht bijdraagt aan de voornaamste doelen waarvoor ze is ingesteld: terreurbestrijding en aanpak van zware criminaliteit. (En hou het wel zuiver en noem dus niet gevallen waarbij de wet is overtreden, zoals diefstal, zwartrijden, illegaliteit, rellen etc, want voor wetsovertreders geldt al dat ze zich moeten legitimeren.)
Valda
Steward
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:08
Locatie: alkmaar

Vind het een prima id zo die id plicht.
Het vult de schatkist en het is gelegaliseerd negertje pesten heerlijk toch.
jammer dat ook oude mensen de dupe zijn maar het lijkt me sterk dat oom agent gaat posten bij het bejaarden tehuis om ze te checken.
En van de jeugd vind ik het niet meer dan normaal dat hun kunen aantonen wie zij zijn.
een id kaart is al op pinpas formaat dus geen gezeur van ik kan hem niet meenemen.
ik steun het voor 100000 % procent

en al ben je een Hooligan krijg je een mooie stempel r in van een grote H.

of draaf ik nu beetje te ver door ?;)
Dum vivimus, vivamus

Dulce et decorum est pro patria mori
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10067
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

BarryMO9 schreef:[..]
Ach gut, daar hebben we dat grijsgedraaide anti-links verhaal weer. Leer dat toch eens af en beargumenteer gewoon waarom je het een ondeugdelijk verhaal vindt. Dit heeft geen zak met links/rechts te maken.
Ik zal dan zo jouw hele favo-post even neersabelen. Maar dit 'zogenaamde negertje pesten' heeft alles met links-rechts te maken.
Sterker nog: een beetje communist is vóór: hem kan het niet schelen dat individuele rechten worden aangetast, zolang het belang van de massa maar is gediend. En een beetje liberaal is tégen, want zijn uitgangspunt is bescherming van het individu tegenover overheidsinterventie. (Daarom was er lange tijd wel ID-plicht in de Sovjet-Unie, het Oostblok en China en niet in de VS en Europa.)
Klopt, maar dat ligt de essentie van mijn verhaal ook helemaal niet. Het gaat nu om het argument dat straks alleen maar donkere vriendjes en onschuldige demonstranten worden opgepakt/aangehouden. Wat dat aangaat is het echt een links zwam verhaal. Niet de invoering van de identificatieplicht 'an sich'.
ID-plicht heeft in omringende landen geen substantiële bijdrage geleverd aan bestrijding van terreur of zware fraude, terwijl dat de hoofdmotieven van onze regering zijn om ze in te voeren. (Andere voordelen zijn slechts niet-beoogde neveneffecten.)
Dan zie ik het probleem niet. Misschien zijn de motieven wel niet goed, maar wat als de uitkomst wel goed is? Is er dan nog iets mis mee? Daarnaast spreek jij over een substantiële bijdrage, maar is dat dan per se nodig? Is niet élke bijdrage er één?
Allochtonen worden in de praktijk wel veel vaker om papieren gevraagd dan blanken.
Cijfers! Ik geloof er helemaal geen zak van. Allochtonen hebben gewoon vaker het idee dat ze aangehouden worden. Net als dat ze ook altijd lopen te zeiken dat de politie altijd hén moet hebben. Nou, ik durf er rustig mijn hand voor in het vuur te steken, dat ik (blond haar, blauwe ogen, één paspoort) meer boetes heb gekregen en vaker ben aangehouden dan de gemiddelde allochtoon.
Net zoals zwarte vrienden van mij veel vaker in hun (nette) auto worden aangehouden voor routinecontroles, dan mijn witte vrienden. Dat vind ik een nadelig neveneffect.
Ja, dít is het ultieme bewijs... Dan moet je mijn aanname vlak hierboven dan ook maar geloven.
Je ziet in een land als België dat mede hierdoor de verhoudingen tussen allochtonen en politie slechter zijn dan in Nederland, omdat de politie wordt gezien als vijand die je steeds om papieren vraagt, ook als je brave burger bent die netjes werkt en zijn gezin goed opvoedt.
Ja, dat zal inderdaad de enige reden zijn? Ik weet niet of je het door hebt, maar de verhouding tussen (blanke) Nederlanders en de politie is al jaren ronduit kut. Identificatieplicht of niet... Je gaat mij niet vertellen dat het slechter gaat worden om dat je zo vaak je papieren moet laten zien.
Noem jij nu eens een situatie waarbij de nieuwe ID-plicht bijdraagt aan de voornaamste doelen waarvoor ze is ingesteld: terreurbestrijding en aanpak van zware criminaliteit.
Hoe kom jij er bij dat dit de voornaamste doelen zijn? In grote lijnen is er met het wetsvoorstel (zie MvT) toch bedoeld dat ook gewone politie en toezichthouders beter hun taak kunnen uitoefenen? 'Toekenning van de bevoegdheid is derhalve noodzakelijk voor de uitoefening van de algehele politietaak.'

Misschien staat er verder dat terreurbestrijding en zware criminaliteit de hoofddoelen zijn, maar in de inleidingen en basisprincipes lees ik alleen maar over zaken als zwartrijders en algemene politietaken. Nou, mij lijkt het in ieder geval dat ze deze algemene taken beter kunnen uitvoeren als ze weten met wie ze van doen hebben. Ik hoop niet dat ik je hier voorbeelden van hoef te geven. Dáárom ben ik dus al voor. En als het maar voor een beetje mee zou werken aan terreurbestrijding of zware criminaliteit is dat voor mij in ieder geval alleen maar meegenomen.

Verder vind ik er dus niks op tegen en dan zal ik nu jouw geroemde stuk (wat jij blijkbaar deugdelijk tegenmateriaal vindt) van antwoord voorzien:
In landen waar al langer een algemene identificatieplicht geldt, worden mensen met een kleurtje en 'alternatieve' jongeren opvallend vaak staande gehouden.
Cijfers! Ik wil niet keiharde onderzoekcijfers lezen. En waarmee wordt gedoeld op 'alternatieve jongeren'? Wie vallen hier onder? Wie zijn dit? En wat is in dit hele geheel 'opvallend vaak'? Mochten er nu geen fatsoenlijke cijfers overlegd worden dan beschouw ik dit dus alvast als een stereotype jankverhaal.
Het is hinderlijk en vernederend als je telkens je papieren moet tonen,
" :cry: , mama, ik moest helemaal mijn jas open ritsen en mijn kaart laten zien. Is het niet verschrikkelijk? Ik voelde me zó vernederd..."
alleen maar omdat je uit een ander deel van de wereld komt of er een andere levensstijl op nahoudt.
Opnieuw, a.u.b.: énig bewijs behalve het verhaal van individuele anarchistische jankpotten. Incl. duidelijk verband tussen beide componenten.
Er zullen door de uitgebreide identificatieplicht niet méér boeven of 'terroristen' worden opgepakt, want die kunnen gemakkelijk aan valse papieren komen.
Oh en dus controleren we maar niet meer? Waarom schaffen we de algehele controle dan eigenlijk niet af? Het heeft toch geen zin joh. Álle slechterikken hebben toch al nep-papieren...
Maar voor gewone burgers is de identificatieplicht heel vervelend.
Nee hoor, I don't give a shit. Speak for yourself.
Mensen met een kleurtje kunnen om de haverklap staande gehouden worden,
Cijfers...
met als smoes dat de politie wil controleren of ze niet tot de 26.000 'uitgeprocedeerde asielzoekers' van minister Verdonk behoren.
En wat is daar een smoes aan? Wat is de 'werkelijke' reden?
De namen van vreedzame demonstranten kunnen zomaar op lange lijsten belanden.
Pardon? Wat is dit opeens voor theorie? Gaarne een uitleg? Laat het toch niet zo zijn dat ik hier weer een Big Brother Paranoia Verhaal krijg?
. En voor veel huishoudens vormt de aanschaf van één of meer identiteitskaarten een extra uitgave, die moeilijk op te brengen valt.
Ja, en wekelijks een pakkie shag roken kost niets? Behalve dat, vroeg of laat moet je toch een eigen paspoort, dus wat maakt het uit?
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

BarryMO9 schreef:[..]

Blabla
Het is toch ook logisch dat allachtonen vaker om hun id wordt gevraagd, die zijn procentueel ook veel vaker strafbaar! Dus is je kans op succes veel groter..(Maar dat komt vast omdat wij als Nederlanders niemand de kans geven om te laten integreren in onze samenleving :? )(dit verhaal geldt ook voor junks,zwervers etc)

Desalniettemin pak je hier natuurlijk niet de georganiseerde misdaad mee.Tis gewoon een handig hulpje voor de politie om wat meer tegen hangjongeren, zwervers, junks etc te kunnen doen.(misschien moeten we, om niet te discrimineren, ook maar structureel 1 bejaardentehuis per dag gaan vragen om hun id, omdat dan alles weer een beetje in balans in tussen allachotnen en autochtonen.)

Zelf draag ik geen id bij me omdat ik een extra baantje er bij zou moeten noemen voor elke keer dat ik hem weer kwijt zou raken.
Hup AZ.
az_gurl

ik heb wal een paspoort maar ik ben 13 dus ik hoef em nog niet :P :P :P
Gillus
Fanatic
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 dec 2003, 14:22
Locatie: Alkmaar

AZ_gurl schreef:ik heb wal een paspoort maar ik ben 13 dus ik hoef em nog niet :P :P :P
heb je ook al stringetjes :oops: ?
kolhorn
Teletext-supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:20
Locatie: kolhorn
Contacteer:

Gillus schreef:[..]


heb je ook al stringetjes :oops: ?
heb je wel al een bhtje wat die spruitjes komen nu ook zo'n beetje door toch :?:
you'll never walk alone
alkmaarderhoutole
Fanatic
Berichten: 502
Lid geworden op: 24 dec 2003, 21:00
Contacteer:

Heren, heren, heren, een beetje oppassen op de taal hoor. Straks krijg ik als een van de beheerders van de Fanpage nog de politie op m'n dak wegens sexuele intimidatie omdat deze site op mijn naam staat :wink:
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Ik ben het in grote lijnen wel met meneer Opdam eens alleen is het wel degelijk zo dat donkere mensen vaker worden nagekeken/gecontroleerd. Ik heb daar zelf vaak genoeg last van maar mij interesseert dat niet aangezien ik toch bijna nooit wat strafbaars doe. Ik lach ze gewoon elke keer uit omdat ze me toch niks kunnen maken. Dat is dus het verschil je kan je er wat van aantrekken maar je kan het ook negeren en je er niet druk over maken.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

En toch denk ik dat ik meer vertrouwen heb in de goede bedoelingen van de gemiddelde agent dan die van de gemiddelde SP'er, om de knuppel maar eens in het hoenderhok te gooien. Kennelijk heeft de gemiddelde verveelde tiener/kraker/vulhieruwfavorietedoelgroepin kennelijk nog steeds niet in de gaten wat het oud-hollandse spreekwoord "Wie goed doet, wie goed ontmoet" inhoudt. Met andere woorden: Doe gewoon vriendelijk en normaal. Kans is verbazingwekkend groot dat er vriendelijk en normaal wordt teruggedaan. Ik werk zelf als ambulancechauffeur en ook bij mij kan men het krijgen zoals 'ie het hebben wil. Neem aan dat dat weinig uitmaakt als je een blauw i.p.v. een reflecterend geel/groen pakje aan hebt. En verder bevat het stuk van BarryMO9 inderdaad een aantal dooddoeners. De kans is uiteraard groter dat je gecontroleerd wordt als je de hele avond rondhangt i.p.v. in de bibliotheek zit. Dat geloof ik 3 op de 4 veroordeelden van niet-autochtone origine zijn zul je vast ook uiteindelijk in het aantal staandehoudingen terugvinden. Goh. Big deal. Get a life (en SP'ers: A job! :wink: ) and get over it.
MAZTER VAK-W
Glory-hunter
Berichten: 85
Lid geworden op: 23 nov 2004, 17:22
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

kolhorn schreef:[..]
heb je wel al een bhtje wat die spruitjes komen nu ook zo'n beetje door toch :?:
Jij draagt toch ook geen sokken als je geen voeten hebt.... :? :wink:
Steun ons in de strijd tegen passiviteit! www.victoria-alkmaar.nl
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

MAZTER VAK-K schreef:[..]


Jij draagt toch ook geen sokken als je geen voeten hebt.... :? :wink:
Die heb ik GMT geloof ik ook een keertje zien gebruiken alleen dan met schoenen in plaats van sokken als me geheugen me niet in de steek laat. :wink:
Plaats reactie