Milos Kerkez (2026)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

Karlsson was al niet in beste doen, maar de laatste wedstrijden komt hij er helemaal niet meer aan te pas.
Is dat het gemis van Wijndal want Kerkez is wel een heel ander type voor de wisselwerking?
Het is wel opvallend hoe weinig rendement Karlsson nu nog maakt waardoor ik toch mag hopen dat voor de laatste 2 wedstrijden de linkerflank weer wordt hersteld (toch de kracht van AZ).
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

De Rode Baron schreef: 24 mei 2022, 11:09 Karlsson was al niet in beste doen, maar de laatste wedstrijden komt hij er helemaal niet meer aan te pas.
Is dat het gemis van Wijndal want Kerkez is wel een heel ander type voor de wisselwerking?
Het is wel opvallend hoe weinig rendement Karlsson nu nog maakt waardoor ik toch mag hopen dat voor de laatste 2 wedstrijden de linkerflank weer wordt hersteld (toch de kracht van AZ).
Eens dat Jesper minder speelt laatste tijd, dat was ook al voordat Owen geblesseerd was. Het is op zich niet vreemd dat het af en toe nog zoeken is met Milos. Dat was vorig jaar ook zo tussen Jesper en Owen en inmiddels is de linkerkant de belangrijkste qua aanval

Aan de andere kant als (de door velen hier zo geprezen) Beukema die bal fatsoenlijk had ingekopt dan had Jesper weer een assist gehad (zelfde voor het hakje op Zakaria)
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

AZ-073 schreef: 24 mei 2022, 12:02 Dat was vorig jaar ook zo tussen Jesper en Owen en inmiddels is de linkerkant de belangrijkste qua aanval
Maar dat is voor een belangrijk deel ook zo doordat we geen echte sterke rechteraanvaller hebben. Mocht je zowel links als rechts een sterke aanval hebben, dan zal wel dat veel impact hebben op het team
we can come an end
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

De Rode Baron schreef: 24 mei 2022, 11:09 Karlsson was al niet in beste doen, maar de laatste wedstrijden komt hij er helemaal niet meer aan te pas.
Is dat het gemis van Wijndal want Kerkez is wel een heel ander type voor de wisselwerking?
Het is wel opvallend hoe weinig rendement Karlsson nu nog maakt waardoor ik toch mag hopen dat voor de laatste 2 wedstrijden de linkerflank weer wordt hersteld (toch de kracht van AZ).
Het leek mij soms op een verkapte 5 3 2 (Heerenveen speelde dat immers ook) , waarbij Evjen, maar ook soms Karlsson lager kwamen te staan. De ruimte lag achter de verdedigers van Heerenveen, je zag heel duidelijk in de opbouw naar de 1-0 toe hoe de boel vertraagd werd om Heerenveen te lokken en Clasie in positie te brengen om die pass op de Wit te geven (echt slim afgesproken werk). Karlsson heeft in de wedstrijd ook een paar keer diep gestaan maar passes waren niet zo heel lekker op hem.
Voor zijn normale spel (overlap en naar binnenkomen en schieten) was weinig ruimte, vergeet niet dat om hem normaal in stelling te brengen er meerdere medespelers diep gaan en als afleiding dienen. Tegen 5 verdedigers betekent 6 á 7 man in die functie die daardoor ruimte op middenveld openlaten, het is dus een opsomming van weinig ruimte en verschrikkelijk kwetsbaar zijn in de omschakeling. Niet voor niets hoor je coaches van tegenstanders spreken dat AZ kwetsbaar is in de omschakeling, dat is mede door te veel man voor de bal die ruimtes trekken (elke man minder die ruimte trekt is minder kans voor Karlsson).
Tegen Vitesse kan je denk ik ook verwachten dat er maar af en toe ruimte is voor Karlsson, Al speelde Vitesse tegen Utrecht 4 4 2, ik verwacht dus weer veel schaken.
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1515
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

De Rode Baron schreef: 24 mei 2022, 11:09 Karlsson was al niet in beste doen, maar de laatste wedstrijden komt hij er helemaal niet meer aan te pas.
Is dat het gemis van Wijndal want Kerkez is wel een heel ander type voor de wisselwerking?
Het is wel opvallend hoe weinig rendement Karlsson nu nog maakt waardoor ik toch mag hopen dat voor de laatste 2 wedstrijden de linkerflank weer wordt hersteld (toch de kracht van AZ).
Tegen Utrecht uit nog wel 2 assists. Maar eens dat hij verder niet in zijn beste vorm verkeerd.
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

FugAZi schreef: 24 mei 2022, 14:21 Het leek mij soms op een verkapte 5 3 2 (Heerenveen speelde dat immers ook) , waarbij Evjen, maar ook soms Karlsson lager kwamen te staan. De ruimte lag achter de verdedigers van Heerenveen, je zag heel duidelijk in de opbouw naar de 1-0 toe hoe de boel vertraagd werd om Heerenveen te lokken en Clasie in positie te brengen om die pass op de Wit te geven (echt slim afgesproken werk). Karlsson heeft in de wedstrijd ook een paar keer diep gestaan maar passes waren niet zo heel lekker op hem.
Voor zijn normale spel (overlap en naar binnenkomen en schieten) was weinig ruimte, vergeet niet dat om hem normaal in stelling te brengen er meerdere medespelers diep gaan en als afleiding dienen. Tegen 5 verdedigers betekent 6 á 7 man in die functie die daardoor ruimte op middenveld openlaten, het is dus een opsomming van weinig ruimte en verschrikkelijk kwetsbaar zijn in de omschakeling. Niet voor niets hoor je coaches van tegenstanders spreken dat AZ kwetsbaar is in de omschakeling, dat is mede door te veel man voor de bal die ruimtes trekken (elke man minder die ruimte trekt is minder kans voor Karlsson).
Tegen Vitesse kan je denk ik ook verwachten dat er maar af en toe ruimte is voor Karlsson, Al speelde Vitesse tegen Utrecht 4 4 2, ik verwacht dus weer veel schaken.
Prima analyse.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Totaal niet, want daar is dit topic niet voor bedoeld. De naam van Kerkez word zelfs geen één keer genoemd. [-X

En van mij mag hij gewoon tackelen. Het is geen zaalvoetbal en er zijn prima slidings uit te voeren zonder de ander in een rolstoel te laten belanden. AZ kan juist wel wat mannelijkheid gebruiken. Hoe raar is het niet als je op de training geen situaties uit het echte spel mag nabootsen? Goed tackelen is zelfs een techniek op zich. Zegt meer over Jansen dan Kerkez. Niet luisteren, knul!
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6404
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

MO7 schreef: 25 mei 2022, 10:29 Totaal niet, want daar is dit topic niet voor bedoeld. De naam van Kerkez word zelfs geen één keer genoemd. [-X

En van mij mag hij gewoon tackelen. Het is geen zaalvoetbal en er zijn prima slidings uit te voeren zonder de ander in een rolstoel te laten belanden. AZ kan juist wel wat mannelijkheid gebruiken. Hoe raar is het niet als je op de training geen situaties uit het echte spel mag nabootsen? Goed tackelen is zelfs een techniek op zich. Zegt meer over Jansen dan Kerkez. Niet luisteren, knul!
Ik heb het idee dat ze hem daarmee willen trainen om dingen op te lossen zonder onnodige tackles maken. Beetje hetzelfde als verdedigers tennisballen in hun handen geven zodat ze niet meer kunnen vasthouden. Ik ben ook fan van Kerkez, maar je ziet wel dat hij soms iets té enthousiast is met erin vliegen.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

SimonPoulsen schreef: 25 mei 2022, 10:47 Ik heb het idee dat ze hem daarmee willen trainen om dingen op te lossen zonder onnodige tackles maken. Beetje hetzelfde als verdedigers tennisballen in hun handen geven zodat ze niet meer kunnen vasthouden. Ik ben ook fan van Kerkez, maar je ziet wel dat hij soms iets té enthousiast is met erin vliegen.
Dat hoort toch ook gewoon bij zijn opleiding? Heb je een keer een Oostblokker die voetballes heeft gekregen in Italië, ga je dat weer uit zijn spel halen.

Geen wonder dat AZ'ers zulke lichtgewichten blijken te zijn.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 25 mei 2022, 11:19 Dat hoort toch ook gewoon bij zijn opleiding? Heb je een keer een Oostblokker die voetballes heeft gekregen in Italië, ga je dat weer uit zijn spel halen.

Geen wonder dat AZ'ers zulke lichtgewichten blijken te zijn.
Onzinnige stelling. Als je meerdere slidings per wedstrijd nodig hebt om je staande te houden dan sta je dus heel vaak verkeerd. Je loopt daarbij een onnodig risico op overtredingen en kaarten. Je ontkomt af en toe niet aan een sliding, maar door het nu te beperken op de trainingen leer je die jongen om positioneel beter te gaan staan. Niks mis mee. Slidings zien er altijd lekker fanatiek uit, alleen is het vaak een correctie van de eigen fout. Uitzonderingen daargelaten.
AZ fanatic 4-life
Fanatic
Berichten: 631
Lid geworden op: 28 feb 2004, 12:12
Locatie: alkmaar

Een goed getimde sliding is een enorm wapen! Maak er nou alsjeblieft geen verdediger van die straks weer met zijn handen op zijn rug staat te verdedigen. [-o<

Op bais van wat ik tot nu toe heb kunnen zien van hem is het een top aankoop.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

AZ 4 Life schreef: 25 mei 2022, 11:24 Onzinnige stelling. Als je meerdere slidings per wedstrijd nodig hebt om je staande te houden dan sta je dus heel vaak verkeerd. Je loopt daarbij een onnodig risico op overtredingen en kaarten. Je ontkomt af en toe niet aan een sliding, maar door het nu te beperken op de trainingen leer je die jongen om positioneel beter te gaan staan. Niks mis mee. Slidings zien er altijd lekker fanatiek uit, alleen is het vaak een correctie van de eigen fout. Uitzonderingen daargelaten.
Onzinnige opmerking omdat er niet is vastgesteld of de sliding die hij maakt daadwerkelijk onnodig is. Ik heb meer vertrouwen in de lessen die over verdedigen worden gegeven bij de jeugdopleiding van AC Milan dan de instructie die jongens krijgen bij AZ. Als ze in Milan iets kunnen dan is het verdedigers opleiden.

Als je mij nou had verteld dat Kerkez moet worden aangepakt op zijn voetballende kwaliteiten dan had ik dat wel begrepen. Maar dit klinkt meer als het bikkelharde uit zo'n jongen halen, terwijl dat net is waar het je aan ontbreekt.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 25 mei 2022, 12:11 Onzinnige opmerking omdat er niet is vastgesteld of de sliding die hij maakt daadwerkelijk onnodig is. Ik heb meer vertrouwen in de lessen die over verdedigen worden gegeven bij de jeugdopleiding van AC Milan dan de instructie die jongens krijgen bij AZ. Als ze in Milan iets kunnen dan is het verdedigers opleiden.

Als je mij nou had verteld dat Kerkez moet worden aangepakt op zijn voetballende kwaliteiten dan had ik dat wel begrepen. Maar dit klinkt meer als het bikkelharde uit zo'n jongen halen, terwijl dat net is waar het je aan ontbreekt.
Dus een goede verdediger hoort heel veel slidings te maken, dat is in feite wat je zegt. Dat is natuurlijk onzin. Een goed getimde sliding kan zeker een wapen zijn. Als jij per wedstrijd echter vijf of zes slidings moet maken om gevaar te voorkomen dan sta je dus te vaak verkeerd. Een goede verdediger heeft namelijk niet zoveel slidings nodig. Die staan veel gewoon goed opgesteld waardoor ze in kunnen grijpen voor het gevaarlijk dreigt te worden.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

AZ 4 Life schreef: 25 mei 2022, 13:11 Dus een goede verdediger hoort heel veel slidings te maken, dat is in feite wat je zegt. Dat is natuurlijk onzin. Een goed getimde sliding kan zeker een wapen zijn. Als jij per wedstrijd echter vijf of zes slidings moet maken om gevaar te voorkomen dan sta je dus te vaak verkeerd. Een goede verdediger heeft namelijk niet zoveel slidings nodig. Die staan veel gewoon goed opgesteld waardoor ze in kunnen grijpen voor het gevaarlijk dreigt te worden.
Nee, dit is dus totaal niet wat er gezegd wordt.

Wat ik stel is dat als een verdediger die is opgeleid door AC Milan (Een club die er om bekend staat goede en stevige verdedigers op te leiden) veel of heftige slidings maakt, het goed kan zijn dat hem iets is aangeleerd. Dan vind ik het dus ergens wel indicatief van de gang van zaken dat het eerste dat hem wordt afgeleerd is (door AZ, een club wiens verdediging, zeker in de jeugd te wensen over lijkt te laten) om die slidings te maken zoals hij ze bij Milan maakt.

Zoals gezegd had ik het echt wel begrepen als je mij verteld had dat ze keihard met deze jongen werken aan zijn balcontrole, dribbelen of passing, maar hem zijn wijze van slidings maken afleren vind ik dan enigzins typisch als het klopt.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3393
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

AZ 4 Life schreef: 25 mei 2022, 13:11 Dus een goede verdediger hoort heel veel slidings te maken, dat is in feite wat je zegt. Dat is natuurlijk onzin. Een goed getimde sliding kan zeker een wapen zijn. Als jij per wedstrijd echter vijf of zes slidings moet maken om gevaar te voorkomen dan sta je dus te vaak verkeerd. Een goede verdediger heeft namelijk niet zoveel slidings nodig. Die staan veel gewoon goed opgesteld waardoor ze in kunnen grijpen voor het gevaarlijk dreigt te worden.
Eens. Dit is inderdaad zeker onzin. Eén van de eerste dingen die De Ligt te horen kreeg toen hij bij Juventus kwam, was dat hij te veel slidings maakt. Dit had mede te maken dat hij vaak positioneel gezien niet goed stond. Ook Van Dijk maakt relatief weinig slidings en bewaart dit voornamelijk voor momenten als het echt moet (https://www.empireofthekop.com/2020/01/ ... -recovery/).

Kortom: prima om Kerkez niet overal te pas en te onpas slidings te laten maken. Hij mág het dus wel, maar hij moet aanvoelen wanneer het wel/niet nodig is.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

DiepeMast schreef: 25 mei 2022, 14:05 Eens. Dit is inderdaad zeker onzin. Eén van de eerste dingen die De Ligt te horen kreeg toen hij bij Juventus kwam, was dat hij te veel slidings maakt. Dit had mede te maken dat hij vaak positioneel gezien niet goed stond. Ook Van Dijk maakt relatief weinig slidings en bewaart dit voornamelijk voor momenten als het echt moet (https://www.empireofthekop.com/2020/01/ ... -recovery/).

Kortom: prima om Kerkez niet overal te pas en te onpas slidings te laten maken. Hij mág het dus wel, maar hij moet aanvoelen wanneer het wel/niet nodig is.
Wel leuk om te zien hoe zo'n (doelbewuste) misinterpretatie van een discussie zo snel een eigen leven kan gaan leiden.
Het kan ook zo zijn dat het gaat om géén slidings maken omdat onze brekenbeentjes in de aanval het niet kunnen hebben of omdat de wens bij AZ is dat spelers simpelweg niet naar de grond gaan en zo lang mogelijk rechtop hun duels moeten aangaan.

Een beetje zoals dat wij hier vaker klagen dat onze keepers op een gegeven moment/altijd de bal boksen in plaats van vangen als dat kan én je er dan achter zou komen dat dit daadwerkelijk een instructie van de keeperstrainer zou zijn (wat ik in ieder geval inmiddels wel aanneem).
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3393
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

DeZuivelDuivel schreef: 25 mei 2022, 14:49 Het kan ook zo zijn dat het gaat om géén slidings maken omdat onze brekenbeentjes in de aanval het niet kunnen hebben of omdat de wens bij AZ is dat spelers simpelweg niet naar de grond gaan en zo lang mogelijk rechtop hun duels moeten aangaan.
En waarom zou die wens er zijn... /verwijst naar vorige posts
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
RoycosoepieAZ
Oude garde
Berichten: 1079
Lid geworden op: 14 mei 2021, 09:41

Beloofd nog wat te worden met hem volgend seizoen, heeft nu de stijgende lijn te pakken en begint zijn draai te vinden.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Wie of wat is Mees de Wit :lol:

Basisplaats bij vertrek van Wijndal staat vast lijkt mij :wink:
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
lowietje
Fanatic
Berichten: 502
Lid geworden op: 25 jan 2008, 22:06

Wat een heerlijk ventje is dit zeg. Eindelijk een beetje pit!!
Seizoenkaarthouder
Plaats reactie