Aslak Fonn Witry (2026)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Witry tekent bij AZ
Gepubliceerd op 09 augustus 21, 19:30
Alkmaar - Aslak Fonn Witry heeft maandag zijn handtekening gezet onder een vijfjarig AZ-contract, tot medio 2026. De rechtsback komt per direct over van het Zweedse Djurgårdens IF.

De 25-jarige Witry is geboren in het Noorse Trondheim. Via de jeugdopleiding van Rosenborg BK, maakte hij zijn debuut in het betaald voetbal bij het eveneens Noorse Ranheim. Na vier seizoenen bij de ploeg uit zijn geboortestad, maakte de vleugelverdediger in 2019 de overstap naar Djurgårdens IF. In zijn debuutjaar veroverde hij met de Zweedse ploeg direct de landstitel. Bij AZ gaat de rechtsback spelen met rugnummer 15.

Witry: ’Perfecte stap’
Witry is verheugd met zijn overstap: “AZ staat heel goed bekend in Scandinavië. Ik heb geen moment getwijfeld om voor AZ te kiezen. Ik ben dan ook trots om vanaf vandaag onderdeel uit te maken van de club. Voor mijn ontwikkeling is dit een perfecte stap.”

Huiberts: ‘Kwalitatief dubbel bezet’
Directeur Voetbalzaken Max Huiberts: “We wilden onszelf graag versterken met een rechtsback. Met de komst van Aslak zijn alle posities in de verdediging weer kwalitatief dubbel bezet. Hij gaat de concurrentie aan met onze andere backs. Aslak is een speler die past in onze manier van spelen. Los van zijn verdedigende kwaliteiten, is hij ook sterk aan de bal en brengt hij aanvallende impulsen met zich mee. Hij heeft bewezen over scorend vermogen te beschikken, wat – zeker als vleugelverdediger- een extra wapen is.”


Vierde versterking
Fonn Witry is na Sam Beukema, Vangelis Pavlidis en de van Stoke City definitief overgenomen Bruno Martins Indi de vierde zomerse versterking. Ook verlengden verschillende spelers hun contract. Zo verzekerde AZ zich langer van de diensten van Jordy Clasie en Tijjani Reijnders. Bovendien sloten jeugdspelers Jelle Duin, Maxim Gullit, Peer Koopmeiners en Beau Reus definitief aan bij de A-selectie.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Velkommen og lykke til i vår flotte klubb =D>

Welkom en dat veel succes bij onze mooie club
Gebruikersavatar
Shota-Arveladze
Ben-Sider
Berichten: 906
Lid geworden op: 27 dec 2020, 13:19
Locatie: Haarlem

Afbeelding
"One swallow does not make a summer"
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Mooi bericht van afscheid van zijn club Djurgarden:
Aslak Witry klaar voor AZ Alkmaar
Heren, A-team
9 aug 2021

De gevaarlijke vleugelverdediger van Djurgården zet de voetbalreis in Nederland voort.

Na 2,5 seizoenen in de blauwgestreepte trui met Zweeds Kampioensgoud in zijn bagage en 13 goals en 12 assists in 74 wedstrijden in de Allsvenskan en de Swedish Cup, verhuist Aslak Witry nu naar een nieuw clubadres.
Sinds de Noorse rechtsback voor het seizoen 2019 naar Djurgården kwam, heeft hij een explosieve ontwikkeling doorgemaakt die niet onopgemerkt is gebleven in de internationale voetbalwereld, wat nu heeft geleid tot een contract bij het Nederlandse AZ Alkmaar.

Een al langer op het spel staande verhuizing naar het buitenland waarbij er een borrelende belangstelling is voor Aslak die in een scherpe situatie is beland met de juiste voorwaarden voor alle partijen.
- Het voelt heel spannend om naar AZ Alkmaar te komen. Zowel Djurgården als ik zijn blij met de overeenkomst, dus dit is een geweldige kans voor mij, zegt Aslak op locatie in Nederland, waar hij goed is ontvangen.
- Vanaf het begin tot nu toe is het fantastisch geweest. Het lijkt een leuke club te zijn met aardige mensen en een goede spelersgroep. Dus het voelt goed.

Aan de andere kant voelt het minder goed om Djurgården te verlaten voor Aslak, die wortel schoot in Kaknäs.
- Het is duidelijk dat het moeilijk is. Ik ben vanaf de eerste dag ongelooflijk goed ontvangen en was het met iedereen eens, dus ik zal Djurgården heel erg missen. Het is alleen om namens mij en de familie Bosse & Henke, Kim & Tolle, de hele spelersgroep en alle anderen in de Djurgårds-familie te bedanken voor twee fantastische jaren in de vereniging. Die jaren zal ik mijn hele carrière en door het leven in mijn hart dragen. Ik zal altijd blauw gestreept zijn.

Er zijn ook tal van goede herinneringen waar twee evenementen in het bijzonder een beetje extra schitteren.
- Er zijn twee herinneringen die bovenaan de lijst staan. Het goud van het Zweeds kampioenschap is natuurlijk de grootste, maar ook de derby-overwinning bij Friends, zij zijn degenen die het meest opvallen, zegt Aslak die graag in de toekomst terugkeert als de wegen met DIF weer worden overgestoken.
- Ik hoop het echt en dat de deur naar Djurgården altijd voor mij openstaat. Het is als een familie voor me geworden en het voelt beangstigend om te vertrekken. Maar dit was een uitdaging waar ik geen nee tegen kon zeggen.

Bosse om Aslak: 'Een voorbeeld zowel op als naast het veld'
Voor ploegleider Bosse Andersson betekent de transfer een echte aanwinst voor de club, terwijl hij tegelijkertijd afscheid neemt van een speler die door velen wordt beschouwd als de beste rechtsback van de Allsvenskan.
- Aslak is overdag in Nederland geweest, heeft een medische keuring gedaan, de club ontmoet en nu zijn we het eens over de voorwaarden voor een transfer, zegt Bosse die na een aantal navraag uiteindelijk een aanbod kreeg dat voor alle partijen overeenkwam.
- Afgelopen winter was er al interesse in Aslak en die is deze zomer voortgezet met een aantal Europese clubs die interesse hadden. Ons standpunt was dat het goed zou moeten zijn voor zowel Aslak als Djurgården als er een overgang komt. De afgelopen week zijn we benaderd door AZ Alkmaar over Aslak en zijn we een dialoog aangegaan. Vanaf het begin hadden we de hoop hem het hele seizoen te behouden en we hadden een discussie waarin we bereid waren om de deal nu te sluiten en dat de daadwerkelijke transfer deze winter zou plaatsvinden. Maar helaas was het in dit geval een onmogelijkheid.

Dat de clubkeuze op dit moment optimaal is voor Aslak was een andere belangrijke factor die meespeelde.
- Het is goed voor Aslak om naar deze omgeving te komen en het is een club die hem heel graag wil. Hij kwam hier naar Djurgården en gaf ons vertrouwen toen hij vanuit Ranheim naar Europa kwam. Dus als een serieuze topclub in Nederland geïnteresseerd is in een speler en heel goed betaalt bij een transfer, is het praktisch onmogelijk om nee te zeggen in termen van onze rol in de voetbalwereld. Het was een zeer goede financiële oplossing voor Djurgården en Aslak komt tot een echt goede omgeving.

Zo bedankt Bosse een speler die in de blauwgestreepte trui op meerdere manieren echt indruk heeft gemaakt.
- Aslak heeft 65 Allsvenskan-wedstrijden voor ons gespeeld en heeft bijgedragen aan het goud van het Zweedse kampioenschap. Hij is uiterst professioneel geweest, een rolmodel zowel op als naast het veld en een van onze beste voetballers. Het is altijd triest als spelers weggaan in de situatie die we nu hebben, als we in de bovenste rij van de tafel staan. Maar we weten dat dit een uitdaging was die we dit jaar misschien moeten aanpakken in termen van onze ploeg. Nu gebeurde het in een situatie waarin AZ meteen neergeschoten wilde worden en het is duidelijk dat het voor ons emotioneel en puur sportief zwaar is. Maar we gaan in deze transferwindow geen nieuwe rechtsback halen, we hebben spelers die op zijn positie kunnen spelen", zegt Bosse en gaat verder.
- Het doet pijn om dat te zeggen, maar hij zal worden gemist en het is alleen om Aslak te bedanken voor de tijd dat hij hier is en heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van Djurgården. We danken hem voor het vertrouwen dat hij ons ooit heeft gegeven door Rosenborg nee te zeggen om naar DIF te gaan en wensen hem nu veel succes in zijn verdere carrière. Hopelijk komt er in de toekomst een reünie in het DIF-shirt.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

heel erg benieuwd naar deze speler.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
adrie1979
Oude garde
Berichten: 1134
Lid geworden op: 24 feb 2013, 13:16

Mooie woorden van z`n oude club! =D>
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3390
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Helaas geen Borchgrevink. :lol:

Maar serieus: ik ben allang blij dat er een serieuze optie voor rechtsback is gehaald. Hopelijk doet Witry het goed. Succes!
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1515
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

Volgens mij is dit een Coach van het Jaar pick
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Sir Robbert schreef: 09 aug 2021, 21:57 Volgens mij is dit een Coach van het Jaar pick
Als Beukema niet speelt in de basis zou dat zeker kunnen. Maar ja, of hij zaterdag al speelt is nog maar de vraag.
_________________
"I don't know that!"
Maxhuijp
Seizoenkaarthouder
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 jul 2019, 09:09

Sir Robbert schreef: 09 aug 2021, 21:57 Volgens mij is dit een Coach van het Jaar pick
Zat ik ook aan te denken maar vind Beukema of Karlsson ook wel goeie keuzes.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Maxhuijp schreef: 10 aug 2021, 12:23 Zat ik ook aan te denken maar vind Beukema of Karlsson ook wel goeie keuzes.
Beukema gaat alleen niet spelen. Die staat achter Letschert en Hatzidiakos in de pikorde zo lijkt het. Martins-Indi is links in het centrum onomstreden.
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1790
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

AZ 4 Life schreef: 10 aug 2021, 12:43Beukema gaat alleen niet spelen. Die staat achter Letschert en Hatzidiakos in de pikorde zo lijkt het.
Dan zou ik hem bijv. nog een jaar aan GAE hebben verhuurd.
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2308
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

AlkmaarForever schreef: 10 aug 2021, 13:21 Dan zou ik hem bijv. nog een jaar aan GAE hebben verhuurd.
Nee want je wil gewoon 4 goede laatste mannen hebben.
elmo
Seizoenkaarthouder
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 jun 2007, 18:33

AlkmaarForever schreef: 10 aug 2021, 13:21 Dan zou ik hem bijv. nog een jaar aan GAE hebben verhuurd.
{nog even off-topic}

Ik verwacht eigenlijk nog wel de verkoop van Hatzidiakos. Dan schuift Beukema door. In de loop van het seizoen verwacht ik dat hij Letschert wel voorbij is. Misschien wel eerder dan we allemaal denken.
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5359
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

AlkmaarForever schreef: 10 aug 2021, 13:21 Dan zou ik hem bijv. nog een jaar aan GAE hebben verhuurd.
Sam Beukema mag nog bij Jong AZ meedoen.
Naar Aslak Witry ben ik heel benieuwd. Ik hoop dat hij goed kan verdedigen en dus Yuki meteen uit de basis speelt (hoe zeer ik het Yuki ook gun, verdedigend is hij gewoon matig).
Gebruikersavatar
AZSander
Seizoenkaarthouder
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2012, 12:18
Locatie: Alkmaar

elmo schreef: 10 aug 2021, 14:03 {nog even off-topic}

Ik verwacht eigenlijk nog wel de verkoop van Hatzidiakos. Dan schuift Beukema door. In de loop van het seizoen verwacht ik dat hij Letschert wel voorbij is. Misschien wel eerder dan we allemaal denken.
Exact dit. Heeft eind vorig jaar ook aangegeven te willen vertrekken. Bovendien 24 jaar, Grieks international en al 100+ wedstrijden voor AZ gespeeld.

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/96 ... -ligt.html

Daarnaast zal Witry komende zaterdag nog niet spelen, maar denk dat hij snel de plaats van Yuki inneemt. In Zweden zijn ze halverwege het seizoen, dus hij komt topfit binnen. Met zijn 25 jaar ook wel een bak ervaring dus ik verwacht dat hij er redelijk snel staat.
Compete to complete
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

AZSander schreef: 11 aug 2021, 08:06 Exact dit. Heeft eind vorig jaar ook aangegeven te willen vertrekken. Bovendien 24 jaar, Grieks international en al 100+ wedstrijden voor AZ gespeeld.

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/96 ... -ligt.html

Daarnaast zal Witry komende zaterdag nog niet spelen, maar denk dat hij snel de plaats van Yuki inneemt. In Zweden zijn ze halverwege het seizoen, dus hij komt topfit binnen. Met zijn 25 jaar ook wel een bak ervaring dus ik verwacht dat hij er redelijk snel staat.
Ik hoop dat Witry in ieder geval tegen Celtic mee doet, maar om alvast aan het team te wennen zou het het beste zijn als hij ook tegen RKC meespeelt. Zoals gezegd, fitheid is het probleem niet en de wedstrijd tegen Celtic is waarschijnlijk de belangrijkste van het seizoen.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6401
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Voorselectie Noorwegen, dan kun je echt wel wat. Best kans dat hij de plek van Svensson gaat overnemen, die voor het geld gaat in Turkije.

AZ lijkt actief te scouten op spelers die net voor hun interlanddebuut aan zitten, dan schiet je transferwaarde ook gelijk een stuk omhoog.
Roadman
Ben-Sider
Berichten: 786
Lid geworden op: 23 mar 2017, 16:53

Wildcat schreef: 10 aug 2021, 13:47 Nee want je wil gewoon 4 goede laatste mannen hebben.
Dat hebben we zaterdag gezien #-o #-o . Maar waarom Jansen hem niet opstelde ipv van onze Japanner is een raadsel. Die jongen is fit heeft al 5 comp gespeeld en draait gewoon goed. Onbegrijpelijk van Jansen ](*,) ](*,) ](*,)
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6401
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Roadman schreef: 16 aug 2021, 11:13 Dat hebben we zaterdag gezien #-o #-o . Maar waarom Jansen hem niet opstelde ipv van onze Japanner is een raadsel. Die jongen is fit heeft al 5 comp gespeeld en draait gewoon goed. Onbegrijpelijk van Jansen ](*,) ](*,) ](*,)
Het is net zo onbegrijpelijk dat Max pas zo laat in actie komt. Er hebben al tal van vergelijkbare Scandinavische transfers plaatsgevonden ver voor Max eindelijk met deze jongen aan kwam. Dan had hij gewoon een helft kunnen spelen tegen Torino en zo het seizoen als basisspeler in kunnen gaan (mits hij een goede indruk maakt natuurlijk). Al vanaf oefenwedstrijd 1 waar Reijnders en Oosting op de backs verschenen was de noodzaak duidelijk.
Plaats reactie