Sam Beukema (2026)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Shota-Arveladze schreef: 08 nov 2021, 17:23 Kan iemand mij de Beukema Hype uitleggen? Waarom wordt hij zoveel toegezongen in het stadion?
Dat kun je zelf wel bedenken toch? Met die 3 verschrikkelijk slechte centrale verdedigers die hij voor zich heeft. Verder is het wel een nuchtere en sympathieke gozer. Ik zie liever hem een blunder maken dan Hatzidiakos of BMI voor de zoveelste keer.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Voltreffer Vick
Reservespeler
Berichten: 1642
Lid geworden op: 14 jan 2006, 10:05
Locatie: kaasmarkt

Langedijk schreef: 08 nov 2021, 18:34 Dat kun je zelf wel bedenken toch? Met die 3 verschrikkelijk slechte centrale verdedigers die hij voor zich heeft. Verder is het wel een nuchtere en sympathieke gozer. Ik zie liever hem een blunder maken dan Hatzidiakos of BMI voor de zoveelste keer.
Zijn bloed is van vreemde smetten vrij
Op de zolder van zijn grootmoeder vindt Sjakie Meulemans op een goede dag een paar enorm oude voetbalschoenen, die van een vroegere topvoetballer zijn geweest: Voltreffer Vick, sinds die tijd kan ie voetballen als de beste
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Begint zijn eerste voornaam met een N? :lol:
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Stel even dat Beukema (nog) te licht is bevonden.
Buiten dat dit de technische blunder van de eeuw zou zijn... zou je verwachten dat hij in de winter verhuurd gaat worden.


Nou denk ik dat Beukema gewoon geen kans krijgt, maar ik ben ontzettend benieuwd wat AZ dan wel met hem gaat doen.

Voorlopig is hij vooral in de running voor nieuwe mascotte.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Denniz
Oude garde
Berichten: 1431
Lid geworden op: 10 feb 2012, 22:15
Locatie: Swift City

We hebben gewoon nog steeds niet kunnen beoordelen of Sam goed is. Wel hebben we kunnen beoordelen dat de huidige 3 CV’s het niet redden, dus is Sam de grote onbekende en wordt meer en meer een soort cultheld doordat hij amper speelminuten krijgt dan een bewezen CV.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 08 nov 2021, 22:51 Stel even dat Beukema (nog) te licht is bevonden.
Buiten dat dit de technische blunder van de eeuw zou zijn... zou je verwachten dat hij in de winter verhuurd gaat worden.


Nou denk ik dat Beukema gewoon geen kans krijgt, maar ik ben ontzettend benieuwd wat AZ dan wel met hem gaat doen.

Voorlopig is hij vooral in de running voor nieuwe mascotte.
Beukema is gewoon de eerste man achter Hatzidiakos en Martins Indi op dit moment. Dat is toch verder prima voor een stopper die net uit de KKD komt? Wat hadden we dan verwacht, dat hij hier direct in de basis kwam en de aanvoerdersband om zijn arm zou krijgen? Sowieso vind ik die kritiek op de defensie wat treurig. We spelen al een jaar of vier met dramatische centrale verdedigers als ik sommige hier moet geloven, en toch doen we het al jaren goed als je kijkt naar tegengoals en clean sheets. Volgens mij kregen we in de corona jaar zelfs geen treffer tegen in vijf toppers. Dat zegt voldoende.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

AZ 4 Life schreef: 09 nov 2021, 12:37 Beukema is gewoon de eerste man achter Hatzidiakos en Martins Indi op dit moment. Dat is toch verder prima voor een stopper die net uit de KKD komt? Wat hadden we dan verwacht, dat hij hier direct in de basis kwam en de aanvoerdersband om zijn arm zou krijgen? Sowieso vind ik die kritiek op de defensie wat treurig. We spelen al een jaar of vier met dramatische centrale verdedigers als ik sommige hier moet geloven, en toch doen we het al jaren goed als je kijkt naar tegengoals en clean sheets. Volgens mij kregen we in de corona jaar zelfs geen treffer tegen in vijf toppers. Dat zegt voldoende.
Twee elkaar uitsluitende dingen kunnen niet tegelijkertijd waar zijn. Dat zeg ik wel vaker op dit forum, maar het is gewoon een dingetje bij sommigen.


1. Sam Beukema is goed genoeg om de eerste wissel achter Hatzidiakos en Martins Indi te zijn en dan is de roep om hem een keer in te wisselen als een van beide heren zijn dag niet heeft terecht (of we een extra verdediger erbij willen).

OF

2. Sam Beukema is niet goed genoeg om in te wisselen, zit op de bank bij gebrek aan beter en dat hij nooit minuten maakt is terecht.

Hooguit kun je nog dit beargumenteren:
Sam Beukema is goed genoeg om de eerste wissel te zijn achter Hatzidiakos en BMI, maar het is terecht dat hij nooit ingebracht wordt want Hatzidiakos en BMI verzaken tot nog toe geen moment.

Maar :

'Sam Beukema is goed genoeg, maar maakt logischerwijs nooit minuten hoe slecht anderen ook spelen en zit dus terecht op de bank'
Slaat dus echt op worst als argument en is een argument dat zichzelf tegenspreekt.
Zeker als je ziet dat er een andere speler is die ongeacht zijn eigen presteren, ongeacht het presteren van jongens in de basis ALTIJD wordt ingebracht.
Laatst gewijzigd door DeZuivelDuivel op 09 nov 2021, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

AZ 4 Life schreef: 09 nov 2021, 12:37 Beukema is gewoon de eerste man achter Hatzidiakos en Martins Indi op dit moment. Dat is toch verder prima voor een stopper die net uit de KKD komt? Wat hadden we dan verwacht, dat hij hier direct in de basis kwam en de aanvoerdersband om zijn arm zou krijgen? Sowieso vind ik die kritiek op de defensie wat treurig. We spelen al een jaar of vier met dramatische centrale verdedigers als ik sommige hier moet geloven, en toch doen we het al jaren goed als je kijkt naar tegengoals en clean sheets. Volgens mij kregen we in de corona jaar zelfs geen treffer tegen in vijf toppers. Dat zegt voldoende.
Vlaar en Wuytens waren hele goede verdedigers. Volgens mij was er ook zeer weinig kritiek op hun en we kregen ook bijna geen tegendoelpunten. Dus een heel andere situatie dan nu. Uit het niets elke wedstrijd een basisplaats voor Beukema hoeft natuurlijk niet, maar het is ronduit treurig hoe weinig speeltijd hij heeft gehad terwijl het huidige duo verre van foutloos is.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

De ontevredenheid over de centrumverdedigers is voor een deel een oorzaak van het minder goed functionerende middenveld en aanval. Middenvelders en aanvallers spelen tegenwoordig heel veel op behoud van de bal. Weinig durf met acties en passes naar voren. Dus worden heel veel ballen weer terug gelegd naar de verdediging die dan weer iets moet verzinnen.

Vorige seizoenen hadden we op de flank met Stengs op rechts en op links Karlsson en daarvoor Idrisi spelers die altijd de bal wilden ontvangen om er vervolgens in aanvallende zin meestal iets van te willen maken. Middenvelders en verdedigers konden de bal aan hen wel kwijt. Dat gaat dit seizoen veel moeizamer en krijgen we wat ik rondovoetbal noem. Een bal ontvangen maar ´m vervolgens weer aan dezelfde of een andere speler terug leggen. Lijken wel trainingsopzetjes met het continu rondspelen van de bal.

Vorig seizoen nam Teun Koopmeiners veelal het initiatief voor de opbouw van achteruit. Nu moet Clasie dat doen. Maar die vult het te vaak niet zo in als Koopmeiners dat deed. Midtsjo is net als vorig seizoen veel te wisselvallig en te slordig. De Wit speelt meer als tweede spits dan als middenvelder en vervult nauwelijks een rol in de opbouw.

Kortom nu moeten onze centrumverdedigers het vaak doen. Die zijn echter van nature verdedigers en geen spelbepalende spelers. Dat geldt ook voor Sam Beukema om toch on topic te blijven.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Wat een verademing. Rust, snelheid, spirit, lengte en geen balletjes terug. Aanfluiting dat hij nu pas mee mag doen.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Vond hem ook aardig spelen.
Wint elk kopduel. Lijkt beter in de passing dan BMI.
Al mag het verdedigend wel iets beter (denk ik), maar dat is te vroeg om te zeggen.
Is wel meer rust met hem achterin.
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2308
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

Speelde foutloos, vond telkens goede oplossingen, straalde rust uit. Letterlijk in alles twee klasses beter dan BMI. Maarja, ook een rechtspoot, vrees dat Jansen helaas altijd voor de linkspoot zal kiezen.

Knap dat hij zo presteertin zijn eerste 90 min op een hoger niveau en met de hoge verwachtingen die de achterban van hem heeft. Klasse!!!

Het zou toch wat zijn als uil Jansen hem en Evjen vanaf nu de kans geeft, misschien valt er nog wat te redden dit seizoen.
Gebruikersavatar
Witzer
Ben-Sider
Berichten: 886
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:52

Wildcat schreef: 28 nov 2021, 21:18 Speelde foutloos, vond telkens goede oplossingen, straalde rust uit. Letterlijk in alles twee klasses beter dan BMI. Maarja, ook een rechtspoot, vrees dat Jansen helaas altijd voor de linkspoot zal kiezen.

Knap dat hij zo presteertin zijn eerste 90 min op een hoger niveau en met de hoge verwachtingen die de achterban van hem heeft. Klasse!!!

Het zou toch wat zijn als uil Jansen hem en Evjen vanaf nu de kans geeft, misschien valt er nog wat te redden dit seizoen.
Hij is ook twee keer zo goed als Hatzidiakos. Dus altijd opstellen.
Praat geen Poep, doos.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

SchoorlAZ schreef: 28 nov 2021, 21:11 Vond hem ook aardig spelen.
Wint elk kopduel. Lijkt beter in de passing dan BMI.
Al mag het verdedigend wel iets beter (denk ik), maar dat is te vroeg om te zeggen.
Is wel meer rust met hem achterin.
De snelste manier om hem te laten ontwikkelen is veel te laten spelen.
En hij speelde prima en heeft duidelijke extra kwaliteiten (zoals kopsterk).
Absurd dat hij nu pas speelt.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Vond hem goed spelen, nu wil ik hem graag zien met zeeën ruimte in zijn rug in een 443. Nu stond het aardig dichtgetimmerd achterin met deze speelwijze (dat gaf wel rust aan het elftal) al moet ik zeggen dat die kopkans van Vitesse in de tweede minuut zomaar had kunnen hangen.
AZ fanatic 4-life
Fanatic
Berichten: 631
Lid geworden op: 28 feb 2004, 12:12
Locatie: alkmaar

Speelde een solide wedstrijd. Verdedigend goed en voetballend beter dan zijn 2 compagnons centraal achterin. Koos niet standaard voor het balletje terug op de keeper. Donderdag weer basis aub.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Hij legde in de tweede helft ook een bal voor iemands voeten in de 16 dus het was niet helemaal perfect. Maar hij denkt tenminste vooruit in plaats van achteruit en kan zowel verdedigend als aanvallend goed koppen. Het is werkelijk onvoorstelbaar als je Jansen dan hoort oreren dat hij op de trainingen nog tekort komt. Waar hebben we Vlaar en Boulahrouz dan in godsnaam voor. Hun handen zouden moeten jeuken bij deze jongen.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

https://www.telegraaf.nl/sport/13405464 ... adliner.nl
Cultheld Sam Beukema toont ballen tijdens basisdebuut AZ

Door STEVEN KOOIJMAN
2 uur geleden

ARNHEM - Fans hadden wekenlang reikhalzend uitgekeken naar zijn basisdebuut, criticasters vermoedden dat de van Go Ahead Eagles overgekomen Sam Beukema het niveau van AZ niet aankan. Zondagavond mocht de centrumverdediger dan eindelijk starten in het uitduel met Vitesse. Prompt werd Beukema gekozen tot Man of the Match.

Sam Beukema
Sam BeukemaⒸ ANP PRO SHOTS
Beukema verkeerde de afgelopen tijd in een positie waarin je als topsporter simpelweg niet wil verkeren. De verdediger uit Deventer, vorig week 23 jaar geworden, maakte volgens AZ-trainer Pascal Jansen flinke stappen op de training, maar opstellen ho maar. Ook al vertoonde collega-centrumverdedigers dikwijls trekjes van spookrijders in de eigen zestien.

De positie van Beukema deed een beetje denken aan die van Joris Kramer, de door AZ opgeleide centrumverdediger die jarenlang de bank warm hield, maar zelden of nooit zijn trainingspak hoefde uit te trekken. Inmiddels is Kramer basisspeler bij Go Ahead Eagles, de promovendus die tot verrassing van velen in het linker rijtje vertoeft.

MEESTE BALVEROVERINGEN
Zondagavond mocht Beukema dan eindelijk zijn langverwachte basisdebuut maken, nadat Pascal Jansen had besloten Vitesse met een vijfmansachterhoede te bestrijden. Beukema werd geposteerd als de middelste van drie centrale verdedigers. Met links naast hem Bruno Martins Indi en Pantelis Hatzidiakos aan zijn rechterzijde.

Beukema speelde groots en toonde direct leiderschap. Hij had de meeste balveroveringen van allemaal (zestien) en bleef koel op momenten dat een slippertje fataal had kunnen zijn. De ploeg die de defensies van Stade Rennes en Tottenham Hotspur bij vlagen aan gort speelde, wist geen bres in de vijfmans achterhoede van AZ te slaan. Met een hoofdrol voor Beukema, na afloop dus verkozen tot de beste man van het veld.

BEKIJK OOK:

AZ mist rendement in Eredivisie
CRITICASTERS
In opperste staat van vervoering deed Beukema zondagavond zijn relaas. Wat had hij naar dit moment ’gehunkerd’, vertelde hij met een grote grijns op zijn gezicht. „Het geduld en dagelijks harde werken op de training is eindelijk beloond. Ik heb mijn best gedaan, geloof ik.”

Of hij zich had gestoord aan de betweters die wisten te vertellen dat hij het AZ-niveau niet aankon en daarom nooit speelde? „Dat heb ik oprecht niet gehoord. Laat ’ze’ lekker praten”, vervolgde Beukema. „De jongens en de mensen van de staf weten wel beter. Natuurlijk was het in de zomer flink schakelen, maar ik heb vandaag laten zien dat ik het niveau aankan.”

Sam Beukema in duel met Yann Gboho
Sam Beukema in duel met Yann GbohoⒸ ANP/HH
KNAGEN
En zo is het. Het is een prestatie op zich, aangezien de 23-jarige Beukema te oud is om voor Jong AZ te spelen. „Dat is aan de ene kant wel eens vervelend en knaagt aan mij. Ik wil graag ritme opdoen. De enige keer dat ik speel is in de oefenwedstrijden tijdens de interlandbreak. Aan de andere kant is het een gegeven en moet ik maar zo professioneel zijn om elke training als een wedstrijd te zien. Als er een beroep op me wordt gedaan, moet ik ready zijn.”

BEKIJK OOK:

Vitesse en AZ scoren niet in armoedig duel
Over die oefenwedstrijden gesproken. AZ versloeg in september ajax met 2-1 en veegde SK Lommel met 4-0 van het veld. Eveneens in een 5-3-2 systeem. Beukema: „Bij Go Ahead heb ik dat systeem nooit gespeeld, maar om eerlijk te zijn maakt een systeem me eigenlijk niet zoveel uit. Het 5-3-2 vergt intensiteit en opperste concentratie, maar het is lekker om je op je eigen man te kunnen focussen en die uit te schakelen.”

LEVEN VOOR DE NUL
Beukema, in GelreDome dus voor even de grootvorst van de Alkmaarse defensie, stapte prinsheerlijk van het veld. „Die clean sheetwas lekker, daar leef ik voor als verdediger en staat voor mij op nummer 1. Het is jammer dat ik in blessuretijd niet scoorde. De trainer denkt geloof ik dat ik elke corner wel even binnenkop, haha. We hadden er in de aanloop veel op getraind, de bal viel alleen niet goed.”

Rest de vraag wat Beukema nog meer moet doen om de technische staf van zijn kwaliteiten te overtuigen. Donderdag wacht de inhaalwedstijd tegen Fortuna Sittard, waarin het te verwachten is dat AZ ’ouderwets’ 4-3-3 zal spelen. Beukema, wiens lach maar niet van zijn gezicht verdwijnt: „Ik hoop dat ik mijn visitekaartje heb afgegeven. We gaan het zien welke keuze de trainer gaat maken, ik heb er een goed gevoel over.”

PRIMA ALTERNATIEF
Of verdient het defensieve 5-3-2 navolging? Het zou Beukema’s kansen op speeltijd eveneens vergroten, zeker nu Timo Letschert als concurrent is weggevallen. „5-3-2 is niet per se verdedigend. Het kan met hoge backs een heel aanvallend systeem zijn, zeker als je tegenover een ploeg staat die 4-4-2 of 4-3-3 speelt. ’Panta’ en Bruno vonden het vanavond ook heerlijk. Dit systeem is een prima alternatief.”
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Uit het AD van donderdag, deels nog wel interessant:
Cultstatus Sam Beukema brengt AZ-coach Pascal Jansen soms in een ongemakkelijke situatie
‘Sam Beukema-mania’ neemt in Alkmaar al grote vormen aan, maar vanavond tegen Fortuna Sittard zit de verdediger hoogstwaarschijnlijk weer op de reservebank. AZ-trainer Pascal Jansen moet de verwachtingen rond de zomeraanwinst elke week temperen. ,,Hij zit Hatzidiakos en Martins Indi wel op de hielen.”

Nik Kok 02-12-21, 14:34
Door Nik Kok

Nog nooit was een speler met zó weinig speelminuten zó populair bij AZ. Toch begint Sam Beukema vanavond tegen Fortuna Sittard gewoon weer op de reservebank. Zijn eerste basisplaats, afgelopen zondag tegen Vitesse, beviel iedereen, ook trainer Pascal Jansen. Die houdt echter toch vast aan zijn centrale duo Pantelis Hatzidiakos en Bruno Martins Indi.

,,Zij zijn het vertrouwde koppel”, zei Jansen gisteren tijdens het persmoment voor de wedstrijd tegen Fortuna. ,,Tussen hen is er cohesie omdat ze vaker spelen en dat vind ik belangrijk bij een centraal verdedigingsduo. Ik heb daar ook met Sam over gesproken. Hij zit ze op de hielen, maar hij is er nog niet voorbij.”

Geen plaats
Beukema geeft Jansen de mogelijkheid om uit te wijken naar een 5-3-2-formatie, zoals hij dat tegen Vitesse deed. Het is de verwachting dat laagvlieger Fortuna Sittard vanavond weer in het vertrouwde 4-3-3 wordt bestreden. Dan is er dus geen plaats voor Beukema in het veld.

En dat terwijl Beukema al vanaf zijn komst in de zomer op steun kan rekenen van de AZ-aanhang, die in hem wel een basisspeler ziet en hem zelfs al wekelijks toezingt. Het geeft hem direct een soort van cultstatus en die populariteit brengt trainer Pascal Jansen dan weer in een soms wat ongemakkelijke situatie. Toch is de lof niet zo gek. De verdediger was een van de beste spelers van de eerste divisie bij Go Ahead Eagles en was daarna een geliefd transfertarget voor de nodige eredivisieclubs.

Het is een heel open jongen, iemand die niet stoer doet en de gunfactor heeft

Ügür Yildirim
AZ troefde het te laat handelende Feyenoord af om hem binnen te halen, vanuit het perspectief van Beukema zelf op dat moment nog een logische keuze. En ondanks het toch wel gammele verdedigingsduo Hatzidiakos-Martins Indi vindt de geboren Deventenaar zichzelf voornamelijk terug op de reservebank. Voorafgaand aan de basisplaats tegen Vitesse kon hij rekenen op vier ultrakorte invalbeurten in de eredivisie.

,,Dat vind ik niet heel gek”, zegt Ügür Yildirim, die Beukema goed kent uit de jeugd van Go Ahead Eagles. ,,De stap vanuit de eerste divisie is best een grote. Dat maakte ik zelf ook mee bij Heerenveen. Ik had het geluk dat er voldoende ruimte was voor mijn positie rechts voorin. Sam heeft dat niet maar hij hoeft niet te wanhopen, hoor. Sam was nooit de meest getalenteerde jeugdspeler bij Go Ahead, maar hij heeft een geweldige mentaliteit. Dat heeft hem zo ver gebracht en dat sleept hem hier ook doorheen.”

Yildirim kijkt ook niet gek op van de opvallende populariteit van Beukema in Alkmaar. ,,Als je hem toch op tv ziet bij die interviews, dan word je daar toch gelijk blij van? Ik wel tenminste. Het is een heel open jongen, iemand die niet stoer doet en de gunfactor heeft. Ik denk dat hij er wel komt.”

Het meespelen van Beukema mag bijna elke week dan een hot topic zijn in Alkmaar, het zijn bepaald niet de enige discussies bij AZ momenteel. De club, teleurstellend twaalfde, kampt ook met een spitsenprobleem. Zomeraanwinst Vangelis Pavlidis is matig in vorm en mist veel kansen. Concurrentie voor de Griek is er nauwelijks, waardoor AZ deze winterperiode op zoek zal gaan naar een spits met diepgang en snelheid.

,,Een ander type spits dan Pavlidis dus”, aldus Jansen die ook weer niet alle problemen af wil schuiven op de spits. ,,Als het om afronding gaat zijn we niet stabiel geweest dit seizoen. Pavlidis, Jesper Karlsson en Dani de Wit hebben allemaal een periode gehad dat ze vaak scoorden, maar dat konden ze niet vasthouden.”
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5360
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

Hoe lang nog voordat hij vast in de basis mag spelen?
Gesloten