Sam Beukema (2026)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

https://www.AZ.nl/nl/nieuws/AZ-contracteert-beukema
AZ contracteert Beukema
Gepubliceerd op 31 maart 21, 17:35
ALKMAAR- AZ heeft woensdag Sam Beukema gecontracteerd. De 22-jarige Deventenaar komt aan het einde van het seizoen over van Go Ahead Eagles en tekent tot medio 2026. De verdediger werd onlangs verkozen tot Beste Speler van de 3e periode van de Keuken Kampioen Divisie.

Beukema startte in 2009 in de opleiding van Go Ahead Eagles terecht. In september 2017 debuteerde hij in de hoofdmacht. In totaal staat de teller nu op 65 officiële wedstrijden voor Kowet (10 goals). Daarnaast schreef hij in maart geschiedenis door als eerste verdediger ooit de prijs voor Beste Speler van een periode in de Keuken Kampioen Divisie in ontvangst te nemen.

2020-2021
Dit seizoen staat de teller voor Beukema op 32 officiële wedstrijden voor de ploeg uit Deventer, waarin hij achtmaal scoorde. Ook achterin kan hij bogen op uitstekende statistieken: in de beker en de competitie werd al 21 keer achterin de nul gehouden.

Transfersom
AZ doet - zoals gebruikelijk - geen uitlatingen over de transfersom die met de overgang van Beukema gemoeid is.

Beukema: 'Kan niet mooier'
"Het kan niet mooier: de zon schijnt en ik teken een meerjarig contract bij deze prachtige topclub", zegt Beukema. "Het voelde gelijk heel goed bij AZ, dat met mij wil doorpakken. Dat streelt wel mijn ego. Ik denk dat ik bij deze club pas, want ik ben leergierig, wil het uiterste uit mijn carrière halen en AZ geeft jong talent de kans. Er zit nog veel meer in het vat en dat wil ik hier laten zien."

Huiberts: 'Goede kijk op ontwikkeling'
Directeur Voetbalzaken Max Huiberts: "Sam past heel goed bij het profiel van wat we zoeken. Hij is sterk in de opbouw en comfortabel aan de bal, en daarnaast ook gewoon een heel goede verdediger met een goed postuur en scorend vermogen. Wat hem ook kenmerkt, is dat hij een goede kijk op zijn ontwikkeling heeft. Sam straalt uit de beste verdediger van Nederland te willen worden. Ik ben blij dat we ons nu al hebben verzekerd van iemand die we heel graag wilden hebben."
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
timdadum
Seizoenkaarthouder
Berichten: 258
Lid geworden op: 22 mei 2017, 17:34

Al is het alleen vanwege zijn spraakmakende achternaam, welkom bij AZ, Sam!
De bal is rond, de tweede helft is voor ons en we moeten ons beste beentje voorzetten.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6363
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Welkom Sam, maak er wat moois van!
Gebruikersavatar
Perry
Reservespeler
Berichten: 1999
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

Kilkenny schreef: 31 mar 2021, 20:50 Ja, dat bedoel ik ook met aanvallend kopsterk. Maar misschien heb ik gemist dat zijn goals niet hoofdzakelijk kopgoals zijn.
5 van zijn 8 goals dit seizoen zijn kopgoals vanuit vrije trappen of corners.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Lijkt mij een goede zet. Ik hoor veel positieve verhalen. Op voetbalzone lees ik wel - als veel gelikete post - dit:

Dit lijkt mij op voorhand een weinig succesvol huwelijk. AZ wil vooruit verdedigen. Als ik mensen die Beukema een beetje volgen begrijp is Beukema een type Borman. Een pure verdediger die niet zo bijster snel is, een jongen die uitblinkt wanneer je vanuit een compacte verdediging simpelweg je man kunt uitschakelen. Dat is verre van het spel dat AZ de laatste paar jaar heeft laten zien.

Hoe kijken mensen hier naar?
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3133
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

DeZuivelDuivel schreef: 31 mar 2021, 20:02 Ik zit zo eens de bespiegelingen van Go Ahead fans te lezen over deze transfer en dan valt er een ding écht op : niemand had dit verwacht anderhalf seizoen geleden. Dat wil zeggen dat de stijgende lijn van Beukema nieuw is en dus niet écht duurzaam te noemen is.
Uit het NHD:
AZ heeft Sam Beukema vastgelegd. De centrale verdediger van GA Eagles heeft voor vijf jaar getekend en maakt in de zomer de overstap naar AZ.


Theo Brinkman

ALKMAAROf hij, na Peter Arntz in 1981 en Demy de Zeeuw in 2009, de volgende ex-Go Aheadspeler is die met AZ landskampioen wordt? Sam Beukema kan er wel om lachen. Tegelijkertijd antwoordt hij serieus: „Nou, ik heb bij een topclub getekend, dus ik ben zeker ambitieus en wil voor het hoogste gaan, ja.”

Sam Beukema (22) is dus niet de eerste GA Eagles-speler die naar AZ gaat. Hij heeft enkele zeer succesvolle voorgangers. Peter Arntz (van 1976 tot 1986 bij AZ), Jan Kromkamp (2000-2005) en Demy de Zeeuw (2005-2009) werden door AZ gekocht van Go Ahead Eagles en waren stuk voor stuk voltreffers. Kromkamp was rechtsback in het elftal dat onder trainer Co Adriaanse furore maakte. De Zeeuw was middenvelder onder trainer Louis van Gaal. Kromkamp en De Zeeuw werden allebei international in hun tijd bij AZ.

Toch werd Beukema woensdag tijdens zijn kennismaking bij AZ het meest vergeleken met een andere speler. „Ja, veel mensen van AZ maakten de vergelijking met Wout Weghorst”, zegt Beukema.

Instelling

Dat heeft vooral te maken met de instelling van Beukema. Twee jaar geleden zat hij bij Go Ahead op dood spoor en kreeg hij te horen dat hij weg mocht. Blijven mocht ook, maar dan wel op amateurbasis. „Toen heb ik tegen mezelf gezegd: ’ik ga nog één keer vól voor mijn kans, want al die jaren investeren in mezelf tijdens de jeugdopleiding mogen niet voor niets zijn’. Vrij snel daarna kreeg ik door blessures van andere spelers mijn kans en heb ik me in het elftal geknokt. Nu sta ik hier.”

Beukema blaakt van het zelfvertrouwen. Die zomer van 2019 is daarbij heel belangrijk geweest. „In die periode ontstond er bij mij een gevoel van ’schijt aan iedereen’. Ik ging veel meer initiatief nemen en toen ik eenmaal mocht spelen kreeg ik steeds meer zelfvertrouwen.”

Beukema werd opgeleid door Go Ahead. Tussendoor speelde hij twee jaar bij FC Twente, waar hij niet goed genoeg werd bevonden. Hij keerde terug bij Go Ahead. Ook daar leek hij het dus niet te gaan redden, maar van een speler die weg mocht veranderde hij in een dragende kracht. De beloning: een vijfjarig contract bij AZ.

„Vandaar dat ik hier vandaag al meerdere keren de vergelijking met Wout Weghorst heb gehoord”, zegt Beukema. Weghorst, spits, werd ook nooit beschouwd als groot talent, maar maakte telkens een stap omhoog. Via FC Emmen, Heracles en AZ kwam hij bij VfL Wolfsburg in de Bundesliga. „Dat ze me al een beetje met hem vergelijken vind ik wel een eer. Ik zie het als een groot compliment en ik zie hem zeker als een voorbeeld voor hoe ik het ook wel zou willen.”

’Een goeie kop’

De mentaliteit van Beukema was voor AZ een van de redenen om hem naar Alkmaar te halen. „Ik pas heel erg goed in hun profiel. Max Huiberts zei zelfs dat ik een jongen uit de AZ-opleiding had kunnen zijn. In welk opzicht? Dat hadden ze mooi uitgeschreven op een whiteboard tijdens het gesprek dat ik had. Dat ik wil investeren in mezelf, dat persoonlijke ontwikkeling belangrijk voor me is. ’Een goeie kop’, zeiden ze. Waarmee ze bedoelen dat het goed zit met mijn mentaliteit en dat ik het uiterste eruit wil halen. Dat is mooi om te horen.”

Hij ziet niet op tegen de grote stap van de eerste divisie naar de top van de eredivisie. „Met Go Ahead willen we ook de tegenstander zo hoog mogelijk op het veld bij de keel pakken. Net als AZ. Ik weet zeker dat het spel van AZ mij ook gaat liggen. Daar denkt de club blijkbaar net zo over. Ze hadden een heel uitgebreide analyse van me gemaakt.”

AZ had dit seizoen voldoende rechtsbenige centrale verdedigers, maar omdat Ron Vlaar zijn loopbaan heeft beëindigd en het contract van Ramon Leeuwin afloopt, is Beukema gehaald. Zoals de situatie nu is, zal hij volgend seizoen moeten concurreren met Pantelis Hatzidiakos en Timo Letschert.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Antti Opdam schreef: 01 apr 2021, 07:36 Lijkt mij een goede zet. Ik hoor veel positieve verhalen. Op voetbalzone lees ik wel - als veel gelikete post - dit:

Dit lijkt mij op voorhand een weinig succesvol huwelijk. AZ wil vooruit verdedigen. Als ik mensen die Beukema een beetje volgen begrijp is Beukema een type Borman. Een pure verdediger die niet zo bijster snel is, een jongen die uitblinkt wanneer je vanuit een compacte verdediging simpelweg je man kunt uitschakelen. Dat is verre van het spel dat AZ de laatste paar jaar heeft laten zien.

Hoe kijken mensen hier naar?
Volgens mij beseffen veel mensen niet hoe vaak AZ, zeker tegen topclubs, vanuit een compacte verdediging speelt, vrij ver achter de middellijn en spelend op de omschakeling. En ze zullen bij AZ weten wat zijn statistieken zijn als het gaat op snelheid. Voetbalvermogen is het grootste twijfelpunt. Dat hoeft geen probleem te zijn als de LCV daar talent voor heeft. Nu hebben we te vaak hetzelfde type verdediger achterin staan.

Likes op sites als voetbalzone zeggen niks. Dat kunnen net zo goed veel Feyenoord gezinde supporters zijn die chagrijnig zijn dat ze afgetroefd zijn door 'die kaasboertjes' en graag bevestigd zien dat het niet zo erg is dat ze hem mislopen.
_________________
"I don't know that!"
adrie1979
Oude garde
Berichten: 1134
Lid geworden op: 24 feb 2013, 13:16

"De mentaliteit van Beukema was voor AZ een van de redenen om hem naar Alkmaar te halen. „Ik pas heel erg goed in hun profiel. Max Huiberts zei zelfs dat ik een jongen uit de AZ-opleiding had kunnen zijn. In welk opzicht? Dat hadden ze mooi uitgeschreven op een whiteboard tijdens het gesprek dat ik had. Dat ik wil investeren in mezelf, dat persoonlijke ontwikkeling belangrijk voor me is. ’Een goeie kop’, zeiden ze. Waarmee ze bedoelen dat het goed zit met mijn mentaliteit en dat ik het uiterste eruit wil halen. Dat is mooi om te horen.”

Mooi stukje PR voor AZ, geeft de filosofie van de club perfect weer.

Voetbalzone stop ermee.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Kilkenny schreef: 31 mar 2021, 20:50 Ja, dat bedoel ik ook met aanvallend kopsterk. Maar misschien heb ik gemist dat zijn goals niet hoofdzakelijk kopgoals zijn.
Hij heeft ook een lekker afstandsschot :)
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

dirkjan schreef: 01 apr 2021, 07:41Uit het NHD:
Geven hem het voordeel van de twijfel natuurlijk voorlopig 8)
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Welkom Sam!
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

2-4-2021: Go Ahead-Roda JC. Sam Beukema speelt met nummer 3. (is nu live).
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Jack schreef: 02 apr 2021, 16:15 2-4-2021: Go Ahead-Roda JC. Sam Beukema speelt met nummer 3. (is nu live).
Een aardig ex en toekomstig AZ gehalte in deze wedstrijd met Falkenburg, Kees Luyckx en Gorter. En Beukema bij Kowet.
_________________
"I don't know that!"
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Aanvoerder en penaltynemer Teun Koopmeiners deze zomer waarschijnlijk weg.

Zojuist zie ik aankoop en aanvoerder van GAE Sam Beukema ook een penalty binnen trappen.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Interview Sam Beukema met Harry Vermeegen.

https://youtu.be/P4smHaVLru0

Wat vooral opvallend is, is dat hij verteld dat hij eerst een gesprek met AZ had (AZ volgde hem al meer dan een seizoen) en een paar dagen na het gesprek met AZ kwam opeens Arne Slot met een uitnodiging voor een gesprek over Feyenoord.

Het lijkt er dus op dat Slot zijn kennis van AZ heeft gebruikt om te proberen deze speler voor de neus van AZ weg te kapen.

Verder verteld Beukema dat hij voor AZ had gekozen omdat AZ:
- een beter plan had dan Feyenoord
- AZ erom bekend staat jeugdspelers een kans te geven.
- meer doorpakte dan Feyenoord (vooral omdat Feyenoord een heel beperkt budget heeft).
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

multatuli schreef: 03 mei 2021, 18:44 Interview Sam Beukema met Harry Vermeegen.

https://youtu.be/P4smHaVLru0

Wat vooral opvallend is, is dat hij verteld dat hij eerst een gesprek met AZ had (AZ volgde hem al meer dan een seizoen) en een paar dagen na het gesprek met AZ kwam opeens Arne Slot met een uitnodiging voor een gesprek over Feyenoord.

Het lijkt er dus op dat Slot zijn kennis van AZ heeft gebruikt om te proberen deze speler voor de neus van AZ weg te kapen.

Verder verteld Beukema dat hij voor AZ had gekozen omdat AZ:
- een beter plan had dan Feyenoord
- AZ erom bekend staat jeugdspelers een kans te geven.
- meer doorpakte dan Feyenoord (vooral omdat Feyenoord een heel beperkt budget heeft).
Mooi stukkie. Goeie gozer! Sterk karakter! Meer van zulke!!
Maxhuijp
Seizoenkaarthouder
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 jul 2019, 09:09

Weet niet of de link werkt maar Beukema pakt even zijn rol als aanvoerder hier in de kleedkamer.

https://twitter.com/ESPNnl/status/13917 ... 26945?s=09
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Maxhuijp schreef: 10 mei 2021, 13:39 Weet niet of de link werkt maar Beukema pakt even zijn rol als aanvoerder hier in de kleedkamer.

https://twitter.com/ESPNnl/status/13917 ... 26945?s=09
Mooie gozer met een goed karakter. Hij zal volgend seizoen vast nog wel een paar foutjes maken, maar ik denk dat wij veel plezier aan hem gaan beleven.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Wat een topper qua uitstraling en communicatie. Ik gun het Go Ahead van harte. Wat een avond.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Top! De blijdschap bij die jongen. Mooi om te zien. Lijkt me een prima gozer om er bij te hebben volgend jaar!
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gesloten