Pascal Jansen (2023)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.

Hoe blij ben je met Pascal Jansen? (Gezien alle prestaties van AZ onder zijn trainerschap)

1
29
31%
2
2
2%
3
10
11%
4
7
8%
5
6
6%
6
11
12%
7
10
11%
8
10
11%
9
2
2%
10
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 93
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Al op zijn twintigste weet Pascal Jansen (AZ) wat zijn doel is: ’De beste trainer van de wereld worden’

Pascal Jansen (47) kreeg vorige maand het vertrouwen van AZ en werd doorgeschoven naar de functie van hoofdtrainer. Jansen heeft al een lange loopbaan in het betaald voetbal achter zich, want hij stortte zich als begin twintiger al op het trainerschap. ,,De beste trainer van de wereld worden was het doel.’’

Na enkele jaren in de jeugd van ajax, Haarlem, AZ en Telstar te hebben gespeeld, deed een zware knieblessure Jansen nadenken over zijn toekomst. Doorgaan als voetballer, waarbij de kans op een mooie loopbaan klein was, of op een andere manier een carrière in het voetbal opbouwen? Jansen koos voor het laatste. Op zijn twintigste had hij zijn CIOS-diploma al op zak, net als dat van Trainer Coach-1. ,,Die voorsprong als trainer wilde ik benutten. Ik besefte dat ik beter voor het trainersvak kon gaan en proberen daar het maximale uit te halen.’’

Op zijn 26e meldde Jansen zich al aan voor de cursus Coach Betaald Voetbal, maar hij werd nog niet toegelaten. Hij moest zich eerst nog wat verder ontwikkelen, was de boodschap. Hij nam de tips ter harte, ging meer ervaring opdoen in het trainen van senioren, werd assistent van Rinus Israel bij een club in de Verenigde Arabische Emiraten en als begin dertiger werd hij alsnog toegelaten tot de cursus CBV.

Andere cursisten in dezelfde jaargang waren onder anderen Erik ten Hag, Alfons Groenendijk en John van den Brom. ,,Tijdens het voorstelrondje zeiden vooral de oud-spelers dat het hun doel was om ‘zo snel mogelijk hoofdtrainer te worden’. Ik gaf aan dat ik heel blij was dat ik deze cursus mocht volgen, dat ik mijn kennis en kunde wilde verrijken en dat de toekomst zou leren wat voor mij zou zijn weggelegd.’’

Jansen zou daarna verschillende functies vervullen bij diverse clubs. Hoofd jeugdopleiding, assistent-trainer, trainer van jeugd, trainer van een belofteteam. Hij richtte zich niet op één functie of één doel. ,,Omdat een hoop dingen in het voetbal niet te plannen zijn. Ik ben hoofd jeugdopleiding geweest bij Vitesse en PSV, maar ben ook als trainer actief gebleven. Op het veld liggen mijn grootste kwaliteiten.’’

In de zomer van 2018 begon Jansen bij AZ als assistent-trainer. Na het ontslag van Arne Slot, vorige maand, schoof hij door naar de functie van hoofdtrainer. ,,Ik ben blij met wat ik tot nu toe heb gedaan en ik ben AZ dankbaar voor deze kansen. Nu ik op dit niveau werkzaam mag zijn, merk ik wel dat dit is waar ik altijd naar toe wilde en waar ik in mijn dromen op hoopte.’’

Het moet wat jou betreft dus niet blijven bij deze ‘toevallige’ baan als hoofdtrainer van AZ?

,,Nee, zeker niet. Ik merk dat ik me op dit niveau goed staande kan houden, door de bagage die ik in mijn koffer heb in combinatie met mijn karakter. Nu ga ik op zoek naar de volgende verdieping om op dit niveau te kunnen blijven werken en een nog hoger niveau na te streven. Daarbij spar ik soms met mensen in mijn omgeving die ik om raad en advies vraag. Dat deed ik de afgelopen 28 jaar en dat zal de komende jaren niet anders zijn. Zij houden me een eerlijke spiegel voor en zetten me aan het denken om weer stappen vooruit te zetten en nog beter te worden.’’

Het contract bij AZ loopt aan het eind van het seizoen af. Zijn jullie al in gesprek over de toekomst?

,,Nee hoor, nog niet. Ik geef alles wat ik heb. Dan krijg je wat je verdient. Als we met elkaar verder zou willen, dan gaat daar ergens in de komende maanden natuurlijk over gesproken worden, maar nu houd ik me daar totaal niet mee bezig.’’

Bron: nhd
Datum: 10-01-2021
Glory Hunter
adrie1979
Oude garde
Berichten: 1134
Lid geworden op: 24 feb 2013, 13:16

Nou een betere motivatiebrief is er bijna niet, doen!
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3391
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Kilkenny schreef: 23 mar 2021, 16:45 Dat de selectie bepaalde zwaktes bevat is al even duidelijk en het is inderdaad aan de technische staf om daar op in te springen en de selectie op te versterken. Dat ligt niet aan Jansen. Wat gebrek aan ervaring zou misschien wel gecompenseerd moeten worden met een ervaren assistent (Martin Haar zou van mij zo weer terug mogen komen). Maar verder, veel trainers waar we er echt op vooruitgaan ten opzichte van Jansen zijn er in mijn ogen ook niet snel. Misschien dat Bosz wel trek heeft in een stabiele situatie na een aantal tropenjaren. Maar als het niet van dat niveau is, dan mag Jansen zijn kans gaan. Dan kan hij ook in de voorbereiding zelf een plan B goed in gaan slijpen voor het in echie uit te voeren.
Dit zijn inderdaad wel enkele terechte opmerkingen. Als je als AZ niet verder gaat met Jansen, dan moet je in overweging hebben wat je alternatief is. AZ heeft genoeg tijd gehad om daar over na denken en eventueel her en der te informeren (als ze echt serieus geïnteresseerd zijn in een andere trainer). Het grootste issue met Jansen op dit moment vind ik persoonlijk dat het lastig is af te wegen in hoeverre hij in staat is om nieuwe spelers in te laten stromen in AZ1. Ik bedoel: goede kans dat er deze zomer zomaar 4 à 5 spelers weg gaan (bijv. BMI / Koopmeiners / Wijndal / Svensson / Leeuwin / Stengs / Boadu / Bizot). Hoe ga je dat handelen en in hoeverre verander je de speelstijl? Bij een ervaren trainer mag je hopen dat die daar iets beter op in kan spelen. Aan de andere kant heb je natuurlijk nooit garanties met een andere trainer. Van Schmidt had ik hoge verwachtingen, maar uiteindelijk ben ik daar nog niet bepaald gecharmeerd van (gelukkig voor AZ :lol:).
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Simpel, kan je iemand van het kaliber Bosz krijgen dan moet je het doen, kan je dat niet dan krijgt Jansen zijn kansen.
Tenzij je echt er van overtuigd bent dat zo'n Grim of Jonk het hier beter zou doen met het invullen van een nieuwe selectie, dat is ook nog te rechtvaardigen.

Alles wat daaronder zit... Cocu, Van Bommel etc. moet je niet aan beginnen.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Nog twee jaar "aardige man, maar wint niks".
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1790
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

Je was me net voor. :lol:
Gebruikersavatar
Perry
Reservespeler
Berichten: 1999
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

Op basis van de resultaten tegen de topploegen (ajax uitgesloten) geef ik hem dan maar het voordeel van de vele twijfels. Hopelijk trekt hij de goede lijn door.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

MO7 schreef: 02 apr 2021, 09:09 Nog twee jaar "aardige man, maar wint niks".
Viel al te verwachten. Makkelijkste oplossing voor de directie en ook goedkoop voor AZ.

Nu ben ik zeer benieuwd hoe de technische staf verder wordt ingevuld. De 'aardige man' hebben we dus al als hoofdcoach. Wie worden zijn assistenten en waarom zij dan?

De rust is heilig in Alkmaar bij AZ. Goede vrijdag voor Pascal Jansen. Fijne paasdagen!
adrie1979
Oude garde
Berichten: 1134
Lid geworden op: 24 feb 2013, 13:16

Prima!
Gebruikersavatar
G-Vak
Invaller
Berichten: 2333
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:55
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Zat er aan te komen.
Als hij maar geleerd heeft van zijn fouten.
adrie1979
Oude garde
Berichten: 1134
Lid geworden op: 24 feb 2013, 13:16

DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

We gaan het zien.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6402
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Geen verrassing, of het goed gaat uitpakken gaan we zien.
Hij zal moeten laten zien ook zelf een team/speelwijze te kunnen opbouwen met de velen mutaties van volgend seizoen. En juist daar zat dit seizoen zijn zwakke plek, als er wat verandert moest worden. Maar de overigen wedstrijden heeft hij het natuurlijk qua punten heel goed gedaan. Nu nog Aboukhal verkopen, dan kan hij zn vriendje ook niet inbrengen.
elmo
Seizoenkaarthouder
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 jun 2007, 18:33

Een logisch besluit in mijn ogen. De toekomst zal uitwijzen of hij ook een redelijk nieuw team kan gaan smeden, er zullen de komende twee seizoenen nogal wat spelers vertrekken.

Ik ben vooral benieuwd hoe de rest van de staf eruit gaat zien.

Ik zag Slot vooral als het tactische brein. Wie zou die rol (kunnen) gaan vervullen?

En komt er ook nog een 'meer ervaren' trainer bij, de rol die Marino Pusic op zich nam.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Beetje the best you can get gezien status en financiële mogelijkheden.

Voor de doorsnee volger moet er persé een naam komen maar dat zijn over het algemeen inhoudsloze domme oppervlakkige figuren. Dat past niet meer binnen AZ. Spelers uit de opleiding (toch minimaal 50% van de selectie) zijn nét opgeleid met inzichtelijke kwaliteiten. Dan moet je niet afkomen met een clichés wauwelende ex topvoetballer, want daar prikken ze zo doorheen.

Peter Bosz had ik nog gepruimd maar figuren als Cocu, Bronchorst, Bommel etc. zijn hooguit nuttig als aanvulling. Maar dan kunnen we evengoed Ron Vlaar toevoegen als het puur gaat over de mentale aspect.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16054
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

MO7 schreef: 02 apr 2021, 09:09 Nog twee jaar "aardige man, maar wint niks".
Stel hij weet AZ naar een tweede plaats te krijgen, heeft ie dan ook “niks gewonnen” in jou optiek?
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Maxhuijp
Seizoenkaarthouder
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 jul 2019, 09:09

salmonyappi schreef: 02 apr 2021, 10:39 Stel hij weet AZ naar een tweede plaats te krijgen, heeft ie dan ook “niks gewonnen” in jou optiek?
Ik ben zeker tevreden als hij AZ naar plek 2 brengt maar moet wel zeggen dat hij nu ook een echt goed elftal heeft. Volgend seizoen wordt echt interessant naar mijn mening
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Maxhuijp schreef: 02 apr 2021, 11:18 Ik ben zeker tevreden als hij AZ naar plek 2 brengt maar moet wel zeggen dat hij nu ook een echt goed elftal heeft. Volgend seizoen wordt echt interessant naar mijn mening
We weten nog niet wie er blijven en wat er gaat komen?

Een vertrek van Svensson, Koopmeiners en Wijndal ligt het meest voor de hand. Midtsjö en Stengs zou ook nog kunnen. Panta zal eerst fit moeten worden anders had ik die ook wel zien gaan. Verder via door selecteren?

Sam Beukema is binnen. Huiberts liet na zijn presentatie al blijken dat ie nog lang niet klaar is. Dus er staat nog het een en ander te gebeuren. Hoe hoog legt AZ de lat bij aankopen. In ieder geval moet er vanuit de jeugdopleiding niet dezelfde kwaliteit voorhanden zijn. Dus?

In hoeverre heeft Pascal Jansen bij zijn contractverlenging eisen gesteld aan de kwaliteit in de spelersgroep voor het nieuwe seizoen? Misschien heeft Huiberts hem een prima lijst met een reële kans op succes beoogde aankopen voorgespiegeld.

Hoe houdt Jansen zich nu hij na de overname nu echt voor twee jaar de volle verantwoording draagt van een spelersgroep die niet altijd stabiel blijkt te zijn? Wie worden zijn assistenten? Eén assistent die gekopt en gemazeld is en een jonge trainers als Fransen/Goudmijn/VanderVelden vanuit AZ?

Zoveel factoren die een rol spelen voor succes of niet. Deels op het conto van een hoofdtrainer, maar ook voor een deel weer niet.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Logisch en prima besluit van AZ.
Heeft afgelopen 4 maanden laten zien dat hij team en spelers beter heeft gemaakt en ook nog eens uitstekende resultaten geboekt. Iedereen heeft het over de tactiek tegen Vitesse, maar als er niet 2 x enorm slecht verdedigd wordt en / of Svensson schiet vlak voor rust 3 cm lager dan neem je ook 3 punten mee uit Arnhem.

Vond 3 verdedigers ook niks, maar echte misser in die wedstrijd Dani op positie van Mids. Titjani kan dat voetballend veel beter invullen.
Maar goed allemaal achteraf wijsheid ;-)
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
capefear
Fanatic
Berichten: 567
Lid geworden op: 06 okt 2020, 09:49

SimonPoulsen schreef: 02 apr 2021, 09:45 Geen verrassing, of het goed gaat uitpakken gaan we zien.
Hij zal moeten laten zien ook zelf een team/speelwijze te kunnen opbouwen met de velen mutaties van volgend seizoen. En juist daar zat dit seizoen zijn zwakke plek, als er wat verandert moest worden.
Weet jij meer als je het hebt over de 'vele' mutaties van volgend seizoen?
Svensson, wellicht Koopmeiners en bij een goed EK Wijndal. Denk dat we het dan wel grotendeels hebben. Reijnders is een uitstekende speler en ook Goudmijn begint aardig aan de poort te rammelen voor een plekje op het middenveld. Ik denk dat Jansen gewoon met de kern kan blijven werken en daarom de leiding deze stap ook wel durft te zetten omdat de resultaten goed zijn en prima bij de spelers ligt. Als daadwerkelijk er aan een geheel nieuw elftal gebouwd zou moeten worden was er wellicht een andere stap genomen.
Ik zie deze stap meer als een indicatie dat er niet al te veel mutaties gaan plaats vinden binnen het elftal.
Gesloten