Pascal Jansen (2023)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.

Hoe blij ben je met Pascal Jansen? (Gezien alle prestaties van AZ onder zijn trainerschap)

1
29
31%
2
2
2%
3
10
11%
4
7
8%
5
6
6%
6
11
12%
7
10
11%
8
10
11%
9
2
2%
10
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 93
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

De snelheid van het positiespel was in ieder geval een nieuwe uitdrukking voor mij.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Antti Opdam schreef: 07 dec 2020, 13:22 Allemaal wel mee eens.

Maar sta je in je eerste interview te springen en tof te doen, dan geeft dat ook een hele gekke indruk. Zeker omdat je ook een paar jaar met iemand hebt gewerkt.

Slot was verder toch ook niet van de geweldige teksten en het eindeloze charisma. Die is er ook min of meer ingerold.

Ik beoordeel een trainer liever op spel, motivatie en resultaten.

En dat is vooralsnog niet best.

Maar we zijn pas één wedstrijd onderweg natuurlijk ...
Ik vond Slot wel duidelijk, helder en inhoudelijk sterk voor de camera.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Zou ook gewoon een Pastoor 2.0 kunnen worden dit.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Nee, dat is een eigenwijs stuk vreten en Jansen likt keurig de bordjes van de directie schoon.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

MO7 schreef: 07 dec 2020, 15:44 Nee, dat is een eigenwijs stuk vreten en Jansen likt keurig de bordjes van de directie schoon.
O een nieuwe Martin Haar? De trouwe en loyale assistent ten alle tijde en in alle omstandigheden.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

capefear schreef: 07 dec 2020, 15:13 Ik vond Slot altijd erg leuk als hij samen met de persvoorlichtster op kwam. Leek soms een verliefd stelletje als ze samen kwamen aanlopen.
Overigens ze mag van mij ook wel een topic hebben, is toch een onderdeel van dit AZ? Gisteren ook weer een luisterend oor naar Koopmeiners op het bankje.
Maar dan wel met foto's he :mrgreen:
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

ForzAZ schreef: 07 dec 2020, 15:15 Slot had ondanks zijn jaar ervaring als hoofdcoach en werkend met een bekend spelsysteem na de verplichte coronastop al alle moeite om de meeste van de poppetjes weer 90 minuten aan de praat te krijgen. Sommigen zijn dat nog steeds niet. Gisteren gingen een aantal ook al in de fout of over de schreef. Ik ben heel benieuwd hoe Jansen de wedstrijd van donderdag gaat aanpakken om onze poppetjes weer in het gareel te krijgen. Met verlies is het klaar in Europa. De druk zal hoog zijn. De media begint zich nu al te roeren over de beslissing om Slot weg te sturen en Jansen er voor te zetten. De positieve stemming in de groep en over AZ kan met enkele negatieve resultaten heel snel omslaan. Hoe gaat de directie daar dan mee om? Toch een tussenpaus benoemen? Dan heb je Slot af geserveerd en Jansen daarna voor de leeuwen gegooid. Blijft weinig over dan van onze succesvolle technische staf.

Jansen mag je nu niks kwalijk nemen. In feite moet je hem een voorbereiding laten doen en dan een rits wedstrijden om te zien hoe hij met het dan beschikbare materiaal wel of niet resultaat kan behalen. Hij staat voor een zware taak in de schoenen geschoven door de directie!
Slot had inderdaad wel problemen om spelers te motiveren. Misschien is Jansen daar beter in, al verwacht ik het niet (aangezien hij al onderdeel uitmaakte van de technische staf).

Uiteraard kunnen we Jansen niets kwalijk nemen. Het is wel een fout van Huibers om hem nu al tot het einde van het seizoen aan te stellen. Hij had hem beter eerst tijdelijk kunnen aanstellen en dan kijken hoe het loopt.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

MO7 schreef: 07 dec 2020, 15:44 Nee, dat is een eigenwijs stuk vreten en Jansen likt keurig de bordjes van de directie schoon.
'Er is nog niet geprobeerd hem alsnog een stapje terug te laten doen :lol:

Maar je hebt denk ik wel gelijk.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

ForzAZ schreef: 07 dec 2020, 16:12 O een nieuwe Martin Haar? De trouwe en loyale assistent ten alle tijde te allen tijde en in alle omstandigheden.
Sorry, maar deze gaat zo vaak fout.

Martin Haar deed ook nooit iets anders als hij de interim mocht spelen. Een marionet. Ik mag toch hopen dat Jansen een eigen mening heeft maar de start was niet veelbelovend.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Langedijk schreef: 07 dec 2020, 19:21 Sorry, maar deze gaat zo vaak fout.

Martin Haar deed ook nooit iets anders als hij de interim mocht spelen. Een marionet. Ik mag toch hopen dat Jansen een eigen mening heeft maar de start was niet veelbelovend.
Sorry ik heb de oude spelling aangehouden! :oops:

Wat je schrijft over Martin Haar zo bedoel ik het ook. Liep braaf achter de hoofdtrainer aan. Lachte wanneer de baas aan gaf dat er gelachen moest worden etc. Sommigen komen er ver mee.

Daarom ook een reden om gisteren boos te zijn op Jansen dat hij dus niks durfde te veranderen, terwijl alle signalen van groen, naar oranje, naar rood en donkerrood kleurden!
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Langedijk schreef: 07 dec 2020, 19:21 Martin Haar deed ook nooit iets anders als hij de interim mocht spelen. Een marionet. Ik mag toch hopen dat Jansen een eigen mening heeft maar de start was niet veelbelovend.
Hij zei in ieder geval wel tegen Co dat ie Janga niet moest inbrengen tegen Sporting. Jammer dat ie niet luisterde.
Gebruikersavatar
Denniz
Oude garde
Berichten: 1431
Lid geworden op: 10 feb 2012, 22:15
Locatie: Swift City

AZ moet heel snel op zoek gaan naar een gevestigde tussenpaus. De wedstrijd tegen Groningen is dramatisch gecoacht. Janssen mag blij zijn dat er geen publiek is; dan was de kritiek nog een stuk luider geweest.

Meteen doorpakken en een fatsoenlijke hoofdcoach zoeken.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Denniz schreef: 08 dec 2020, 00:24 AZ moet heel snel op zoek gaan naar een gevestigde tussenpaus. De wedstrijd tegen Groningen is dramatisch gecoacht. Janssen mag blij zijn dat er geen publiek is; dan was de kritiek nog een stuk luider geweest.

Meteen doorpakken en een fatsoenlijke hoofdcoach zoeken.
Tja.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Ik heb met ongeloof naar het "niet" wisselbeleid gekeken tegen Groningen maar eigenlijk zag ik voornamelijk de hand van Slot. Tel daarbij de bizarre situatie rond het ontslag en de zware benen van donderdag en dan kom ik uiteindelijk tot de conclusie dat wat mij betreft Pascal een eerlijke kans moet krijgen over een langere periode. Donderdag is zeer belangrijk en een mooie kans een eerste wapenfeit neer te zetten, maar mocht het in een teleurstelling uitvallen dan nog ga ik mee in de keuze van de directie Jansen voor de groep te zetten. Zijn erfenis waar hij mee moet starten is ieder geval veel slechter dan het gespreide bedje waar Slot in terecht kwam en verder zijn de profielen van de beide heren zo goed als gelijk.
http://digitalekrant.volkskrant.nl/volk ... b61f9eb648
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Hier het artikel van de link hierboven (link opende bij mij niet, vandaar 😉)
De vraagtekens over de beslissing van de AZ-directie om de naar 'concurrent' Feyenoord lonkende coach Arne Slot te ontslaan cirkelen nog altijd boven Alkmaar. Maar een ding is glashelder: AZ positioneert zichzelf als een topclub. Met een uitroepteken. Er is minder financiële potentie, er zijn veel minder prijzen gewonnen en de achterban is kleiner dan ajax, PSV en Feyenoord. Maar de comfortabele rol van subtopper is passé. Elke nederlaag is er vanaf nu echt eentje te veel. Feest vieren vanwege een derde plaats, zoals in 2015, kan niet meer. Zesde worden zoals in 2017 al helemaal niet. 'Willen' is meer dan ooit 'moeten'.

Met dit zelf opgespelde verwachtingspatroon is assistent Pascal Jansen naar voren geschoven als hoofdtrainer. In de laatste drie drukke weken tot aan de winterstop moet hij de jonge, aangeslagen spelersgroep optimaal prepareren. Jansen (47) was nog nooit hoofdcoach in de eredivisie, wel twee jaar in de eerste divisie. Met Jong PSV eindigde hij in zijn tweede seizoen knap als vierde.

Slot was toen hij medio 2019 hoofdcoach werd overigens nog korter (gedeeld) eindverantwoordelijk bij eerstedivisionist Cambuur. Net als Jansen bekleedde hij eerst de rol van assistent bij AZ.

Jansen is al trainer sinds een knieblessure zijn spelersloopbaan op 20-jarige leeftijd in de kiem smoorde. Na vijf jaar als jeugdtrainer bij Haarlem ging hij met Rinus Israel mee naar de Verenigde Arabische Emiraten als assistent.

Israel: 'Volgens mij belde hij me op. Of hij meemocht. Ik kende hem helemaal niet, maar zei: is prima, joh. Nooit spijt van gehad, we hebben het daar heel leuk gehad. Hij is bezeten van het spelletje, leergierig, zelfbewust en superserieus op de trainingen. Na ons mooie avontuur kwam hij nog wel eens langs. Sociaal type, heel anders dan ik, haha.'

Jansen bekleedde daarna bij Vitesse, Sparta en PSV de sleutelpositie van hoofd opleiding. 'Een prima, gedreven jongen met veel voetbalverstand,' typeert Jan Streuer, technisch directeur van FC Twente en voorheen van Vitesse, Jansen. 'Hij was jong voor een hoofd opleiding, maar liet nooit met zich sollen, hij zit er bovenop.'

Sinds 2018 was Jansen assistent bij AZ, nadat hij die rol eerder ook bij Sparta op zich had genomen. Zijn familie is bekend met de spotlights, zijn moeder is de Engels-Nederlandse zangeres Sue Chaloner van het duo Spooky & Sue dat een hit had met Swinging on a star.

Uiterst pragmatisch handelde Jansen toen hem zaterdagochtend gevraagd werd de rol van hoofdcoach tot het einde van het seizoen over te nemen. Eerst wilde hij de training leiden zodat de voorbereiding op het duel met FC Groningen nog enigszins normaal verliep. Het gaf hem de tijd even na te denken. Daarna zei hij tegen de directie: 'oké, ik ga jullie helpen.'

Zondag beleefde hij zijn vuurdoop met een 1-2-nederlaag tegen FC Groningen, inclusief twee rode kaarten en een driftbui van aanvaller Jesper Karlsson na zijn wissel. Jansen na afloop op een toon alsof hij even de was ging ophangen: 'Jesper moet respect tonen naar de club en zijn collega die voor hem invalt. Heeft hij niet gedaan dus daar gaan we even over bomen.'

AZ-spelers roemen zijn rustige inborst, zijn tactische ideeën die niet veel verschillen van die van Slot. Doorgaans zijn spelers in de media enthousiast over een nieuwe trainer, maar het klonk gemeend toen aanvoerder Teun Koopmeiners zei dat AZ gretig was om óók voor Jansen goed te presteren. 'Maar misschien hebben die gretigheid plus de emoties niet meegewerkt tegen Groningen.'

Jansen dient al die emoties zien te kanaliseren voor het belangrijke Europa League-duel met Rijeka van donderdag. Bij winst overwintert AZ. Miljoenen en prestige staan op het spel.

Kranten en praatprogramma's zullen het nog wel even hebben over het heenzenden van Slot. Het nieuws is vergelijkbaar hard ingeslagen met toen Louis van Gaal dreigde met opstappen, in 2008, vanwege slechte resultaten. Toen viel er nog iets te lijmen, met de landstitel in 2009 als gevolg.

Nu is Slot beschadigd en heeft de AZ-directie haar geloofwaardigheid min of meer in handen gelegd van Jansen. Wat de spelersgroep betreft, trekt de nieuwe trainer de lijn van de oude door. Al snapt Koopmeiners dat Jansen 'omdat hij nu eenmaal een ander persoon is' ook wat eigen accenten zal aanbrengen.

Jansen beaamde dat. 'Maar we hebben het niet onaardig gedaan de laatste anderhalf jaar dus het zou wel bizar zijn als ik veel ga wijzigen.'

Pascal jansen

Na het ontslag van Arne Slot is Pascal Jansen tot de nieuwe hoofdcoach van AZ gepromoveerd. Wie is hij?

Met Van Gaal ging het wel goed

Een assistent die tijdens het seizoen een succesvolle hoofdcoach moet opvolgen; dat kan best goed gaan. Leo Beenhakker vertrok bij ajax in 1991 omdat hij de lokroep van Real Madrid niet kon weerstaan. Zijn opvolger Louis van Gaal startte stroef, maar won in 1993 de Uefa Cup en in 1995 de Champions League.

Het kan ook helemaal misgaan. FC Utrecht-coach Erik ten Hag trok begin 2018 naar ajax en werd opgevolgd door zijn assistent Jean-Paul de Jong. De Jong werd na negen maanden vervangen vanwege een 'onwerkbare situatie' tussen de spelersgroep en de trainer.
Laatst gewijzigd door salmonyappi op 08 dec 2020, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

ForzAZ schreef: 07 dec 2020, 19:27 Sorry ik heb de oude spelling aangehouden! :oops:

Wat je schrijft over Martin Haar zo bedoel ik het ook. Liep braaf achter de hoofdtrainer aan. Lachte wanneer de baas aan gaf dat er gelachen moest worden etc. Sommigen komen er ver mee.

Daarom ook een reden om gisteren boos te zijn op Jansen dat hij dus niks durfde te veranderen, terwijl alle signalen van groen, naar oranje, naar rood en donkerrood kleurden!
Wat had Jansen dan precies moeten veranderen? Hij had een logische basis neergezet, waarbij je alleen een discussie kon voeren over Boadu of Gudmundsson. Verder heeft hij het logisch neergezet. Ook de wissels vond ik niet slecht. Na de rode kaart van Midtsjø gokte hij op de snelheid van Boadu en Aboukhlal, met Stengs die ze moest lanceren. Idee was prima, alleen de uitvoering niet. Al kwam dat ook door de tweede rode kaart. Verder vond ik hem ook prima teksten hebben na afloop. Of het een goede trainer is kan ik echter totaal niet inschatten.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

AZ 4 Life schreef: 08 dec 2020, 10:07 Wat had Jansen dan precies moeten veranderen? Hij had een logische basis neergezet, waarbij je alleen een discussie kon voeren over Boadu of Gudmundsson. Verder heeft hij het logisch neergezet. Ook de wissels vond ik niet slecht. Na de rode kaart van Midtsjø gokte hij op de snelheid van Boadu en Aboukhlal, met Stengs die ze moest lanceren. Idee was prima, alleen de uitvoering niet. Al kwam dat ook door de tweede rode kaart. Verder vond ik hem ook prima teksten hebben na afloop. Of het een goede trainer is kan ik echter totaal niet inschatten.
Boadu of Gudmundsson zou ondertussen al lang geen discussie meer mogen zijn. En dan met deze wanprestatie juist Boadu laten staan, getuigt er niet van dat hij het spelletje goed door heeft en de juist beslissingen doorvoert. Uiteraard kan het eenmalig zijn omdat hij net begonnen is, maar het geen op dit moment geen vertrouwen in de toekomst.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

salmonyappi schreef: 08 dec 2020, 09:25 Hier het artukel van de link hierboven (link opende bij mij niet, vandaar 😉)
Dank.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

AZ 4 Life schreef: 08 dec 2020, 10:07 Wat had Jansen dan precies moeten veranderen? Hij had een logische basis neergezet, waarbij je alleen een discussie kon voeren over Boadu of Gudmundsson. Verder heeft hij het logisch neergezet. Ook de wissels vond ik niet slecht. Na de rode kaart van Midtsjø gokte hij op de snelheid van Boadu en Aboukhlal, met Stengs die ze moest lanceren. Idee was prima, alleen de uitvoering niet. Al kwam dat ook door de tweede rode kaart. Verder vond ik hem ook prima teksten hebben na afloop. Of het een goede trainer is kan ik echter totaal niet inschatten.
Die gok op de snelheid van Boadu en Aboukhlal vond ik juist de grootste misser. Het was duidelijk te zien dat krachten al aan het wegvloeien waren uit het team. Waarom ga je dan nog meer mensen voor bal positioneren? En dat met 10 man? Jesper speelde een half veld meer teruggetrokken dan Aboukhlal en deed uitstekend storend werk. Je zag na de wissel dat Groningen juist een stap naar voren durfde te maken omdat Boadu en Aboukhlal nul druk op de bal kregen en er te weinig kracht in het team zat om ze lanseren.
Waarom moet er bij AZ altijd gedacht worden in "we moeten er nog 1 maken" waarom niet verse storende spelers rond de middenlijn die er constant inbeuken en puur op verdedigen richten zoals bv Napoli uit? Je staat 1-0 voor, je staat met tien man, je hebt zware benen en dan ga je het veld juist langer willen maken? Ik snap er werkelijk niks van.
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5360
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

multatuli schreef: 08 dec 2020, 10:22 Boadu of Gudmundsson zou ondertussen al lang geen discussie meer mogen zijn. En dan met deze wanprestatie juist Boadu laten staan, getuigt er niet van dat hij het spelletje goed door heeft en de juist beslissingen doorvoert. Uiteraard kan het eenmalig zijn omdat hij net begonnen is, maar het geen op dit moment geen vertrouwen in de toekomst.
Volledig mee eens.
Gesloten