Pascal Jansen (2023)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.

Hoe blij ben je met Pascal Jansen? (Gezien alle prestaties van AZ onder zijn trainerschap)

1
29
31%
2
2
2%
3
10
11%
4
7
8%
5
6
6%
6
11
12%
7
10
11%
8
10
11%
9
2
2%
10
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 93
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9117
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

AZ-073 schreef: 14 okt 2022, 08:23 Wat ik gisteren met name gezien heb is dat in de uitvoering (spelen naar de goede kleur, aannames, man laten lopen) fout op fout werd gemaakt. Dat heeft niks te maken of jantje of pietje op een positie speelt.
Juist wel, neem het moment tussen Sugawara en Bazoer. Langedijk was er weer als de kippen bij om onze Japanner er van langs te geven, maar het was voor mij overduidelijk dat Sugawara iets totaal anders van Bazoer verwachtte dan Bazoer van Sugawara. Dat is een miscommunicatie die deels met de positie te maken heeft en deels met de befaamde 'automatismen' en 'speelwijze'.

Op het moment dat Dani de Wit je diepe spits is en hij denkt een bal nog door te kunnen koppen, dan heeft hij in dat moment niet goed door dat hij dus die diepe spits is en hij iets met die bal moet doen.

Andersom ging het ook wel eens mis, maar ook daar zat het in de afstemming. Kerkez is een andere back dan Wijndal en Kerkez speelt nu al een flink aantal wedstrijden zonder Karlsson voor zich, Karlsson heeft er lang uitgelegen, maar was voorheen natuurlijk een bepaalde wisselwerking met de spelers naast en achter hem gewend. Ook daar ging het af en toe mis.

Dat heeft dus juist alles te maken met of Jantje of Pietje op een plek speelt en of Jantje of Pietje ook gebruikelijk op die plek speelt.

In het geval van Bazoer is het antwoord drieledig: 1. nee hij speelt daar gebruikelijk niet, en 2. hij is een andere soort speler dan de Wit, en 3. Hij speelt nog niet zo lang in het AZ systeem.
Bij de Wit is het antwoord tweeledig: 1. nee hij speelt daar gebruikelijk niet, en 2. Hij is een ander soort speler dan Pavlidis en Odgaard.

In beide gevallen is er voor de speler zelf zowel als zijn medespelers een nieuwe situatie. Nu weten we allemaal dat je de Wit in de lucht moet aanspelen, dus dat ging ook onze spelers wel redelijk af. Maar hoe gedraagt hij zich positioneel als spits? En Bazoer dan, hoe speel je die het beste aan? Ik ken hem niet als een befaamde kopsterke speler bijvoorbeeld, maar hoe dan wel? ik kan mij best voorstellen dat spelers daar fouten in maken.
Laatst gewijzigd door DeZuivelDuivel op 14 okt 2022, 09:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10193
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

DeZuivelDuivel schreef: 14 okt 2022, 08:15 Toen ik de koppen van zijn interview las, dacht ik 'ah hij snapt het eindelijk, wat zelfreflectie'.
Maar inhoudelijk stond ik binnen een paar regels weer eens lijnrecht tegenover hem.

Het is toch niet zo moeilijk om te erkennen dat niet iedere positionele wissel werkt? dat ligt (tot dusver nog met Jansen eens) niet aan de individuele speler, maar dat ligt zeker wel aan de trainer.
Ik ben het met je eens.

Ook Jansen deelde in de malaise.

De spelers waren zwak, maar dat kwam ook omdat twee belangrijke spelers (De Wit en Bazoer) niet op hun positie stonden. Dan wordt het nog lastiger voetballen.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12465
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Men was duidelijk al met het hoofd bij zondag, ook Jansen. De tegenstander was te goed om met deze lousy mindset tegemoet te treden. De rest is bijzaak of gevolg.
we can come an end
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

DeZuivelDuivel schreef: 14 okt 2022, 09:06 Juist wel, neem het moment tussen Sugawara en Bazoer. Langedijk was er weer als de kippen bij om onze Japanner er van langs te geven, maar het was voor mij overduidelijk dat Sugawara iets totaal anders van Bazoer verwachtte dan Bazoer van Sugawara. Dat is een miscommunicatie die deels met de positie te maken heeft en deels met de befaamde 'automatismen' en 'speelwijze'.

Op het moment dat Dani de Wit je diepe spits is en hij denkt een bal nog door te kunnen koppen, dan heeft hij in dat moment niet goed door dat hij dus die diepe spits is en hij iets met die bal moet doen.

Andersom ging het ook wel eens mis, maar ook daar zat het in de afstemming. Kerkez is een andere back dan Wijndal en Kerkez speelt nu al een flink aantal wedstrijden zonder Karlsson voor zich, Karlsson heeft er lang uitgelegen, maar was voorheen natuurlijk een bepaalde wisselwerking met de spelers naast en achter hem gewend. Ook daar ging het af en toe mis.

Dat heeft dus juist alles te maken met of Jantje of Pietje op een plek speelt en of Jantje of Pietje ook gebruikelijk op die plek speelt.

In het geval van Bazoer is het antwoord drieledig: 1. nee hij speelt daar gebruikelijk niet, en 2. hij is een andere soort speler dan de Wit, en 3. Hij speelt nog niet zo lang in het AZ systeem.
Bij de Wit is het antwoord tweeledig: 1. nee hij speelt daar gebruikelijk niet, en 2. Hij is een ander soort speler dan Pavlidis en Odgaard.

In beide gevallen is er voor de speler zelf zowel als zijn medespelers een nieuwe situatie. Nu weten we allemaal dat je de Wit in de lucht moet aanspelen, dus dat ging ook onze spelers wel redelijk af. Maar hoe gedraagt hij zich positioneel als spits? En Bazoer dan, hoe speel je die het beste aan? Ik ken hem niet als een befaamde kopsterke speler bijvoorbeeld, maar hoe dan wel? ik kan mij best voorstellen dat spelers daar fouten in maken.
Mijn punt was niet dat de aangepaste opstelling (met name de Wit en Bazoer) niet te zien was (zo denk ik dat een spits voor de keeper was gekomen bij de voorzet van Jesper op Dani), net als jouw voorbeelden.
Ik vond AZ heel zwak aan de bal, zoveel slechte passes heb ik nog niet eerder gezien (Ik betrapte me erop dat ik al blij werd als er 3-4 keer naar de goede kleur werd gespeeld).

Er waren zoveel situaties dat ballen over paar meter gewoon bij tegenstander werden ingeleverd, die uitvoering dus. Het begon al vroeg in de wedstrijd
Als je dat (wat ik als basis zie, jantje speelt pietje aan en niet de tegenstander) goed doet, kom je ook niet zo in de problemen
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12465
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Waarom geen post-match interview bij AZ.TV?
we can come an end
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6542
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

differentcook schreef: 14 okt 2022, 11:57 Waarom geen post-match interview bij AZ.TV?
Omdat ze je gewoon door kunnen verwijzen naar een van de vorige 24 interviews.

"iets met 24 uur rouwen en dan gaat de knop om"
Gebruikersavatar
sister of mercy
Oude garde
Berichten: 1419
Lid geworden op: 29 jan 2004, 17:24
Locatie: oudorp
Contacteer:

differentcook schreef: 14 okt 2022, 09:09 Men was duidelijk al met het hoofd bij zondag, ook Jansen. De tegenstander was te goed om met deze lousy mindset tegemoet te treden. De rest is bijzaak of gevolg.
Weet je dit zeker. Ik heb vandaag weer sloom AZ gezien en de lousy mindset was tegen Feyenoord ook nog steeds aanwezig. Jansen kan zijn team mentaal niet voorbereiden.
met de juiste balans tussen kwaliteit en strijd, kan je verder komen dan je eigen doelen
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

sister of mercy schreef: 16 okt 2022, 17:33 Weet je dit zeker. Ik heb vandaag weer sloom AZ gezien en de lousy mindset was tegen Feyenoord ook nog steeds aanwezig. Jansen kan zijn team mentaal niet voorbereiden.
Jansen tactisch overklast door Slot!
MB80
Invaller
Berichten: 2239
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

Pascal en team hebben een week om Vindahl af te stoffen :wink: daarnaast is het hopen dat Pavlidis snel terug is want Odgaard kan het niet alleen af voorin.
MB80
Invaller
Berichten: 2239
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

ForzAZ schreef: 16 okt 2022, 17:57 Jansen tactisch overklast door Slot!
Clasie, Dekker en Reijnders afdekken in de opbouw, beukema vrij laten om te breien en hakken op Odgaard en je hebt AZ grotendeels geëlimineerd. Natuurlijk ook schieten van alle standen op goal richting onze grabbelaar leek het devies bij Feyenoord.

Yuki is niet dreigend in zijn eentje (vaak alleen in de 1-2) en Karlsson deed weinig goed, zelfs niet samen met Kerkez samen.
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3204
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

ForzAZ schreef: 16 okt 2022, 17:57 Jansen tactisch overklast door Slot!
Tja, Dani had wat minder zijn duracelletjes opgeladen, Reijnders speelde ongelukkig en de wisselwerking tussen Kerkez en Karlsson is nog verre van optimaal.
Echter, dat Beukema zijn been net niet op tijd terug kan trekken bij een onderschepping van de bal in de zestien, zodat die Zuid-Amerikaan kans ziet om dat als struikelblok in te zetten en een Verhulst een niet al te moeilijk schot niet pareert, daar kan de beste man ook niets aan doen.
Verder ontliepen de twee elftallen elkaar niet veel en hadden beide teams moeite om kansen bij elkaar te spelen.
AZ kan beter, maar hier werden die twee foutjes ons vandaag fataal. Ik ga er niet vanuit dat nu ineens de neerwaartse lijn is ingezet, gewoon de punten blijven pakken en mee in dit groepje blijven draaien. Even niet vol in de schijnwerpers staan wat de koppositie met zich mee brengt en wachten tot de drie cowboys volledig voorin hun ding kunnen gaan doen zodat ze het karwei na het WK gaan afmaken!

Prima analyse van Jansen: https://www.youtube.com/watch?v=2iG3vqIwTGw
Gebruikersavatar
sister of mercy
Oude garde
Berichten: 1419
Lid geworden op: 29 jan 2004, 17:24
Locatie: oudorp
Contacteer:

ForzAZ schreef: 16 okt 2022, 17:57 Jansen tactisch overklast door Slot!
Helemaal mee eens. De directie zal wel trots zijn op hun besluit.
met de juiste balans tussen kwaliteit en strijd, kan je verder komen dan je eigen doelen
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11146
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Gelukkig is deze poll dynamisch. Na 2 tactische wanprestaties een vol punt omlaag. Gefeliciteerd.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12465
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Langedijk schreef: 16 okt 2022, 19:21 Gelukkig is deze poll dynamisch. Na 2 tactische wanprestaties een vol punt omlaag. Gefeliciteerd.
Zo is deze poll meteen ook een maat voor het waan-van-de-dag gehalte van het forum.
we can come an end
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2019, 22:10

Feyenoord was een klein stapje verder. Met name verdedigend vond ik het heel solide ogen. AZ staat nu waar ik denk dat het realistisch gezien zou moeten staan. Maar met een aantal sterkhouders later dit seizoen terug op de bank zou een derde plek haalbaar kunnen zijn.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12465
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

eenjaarazalkmaar schreef: 16 okt 2022, 21:23 Feyenoord was een klein stapje verder. Met name verdedigend vond ik het heel solide ogen. AZ staat nu waar ik denk dat het realistisch gezien zou moeten staan. Maar met een aantal sterkhouders later dit seizoen terug op de bank zou een derde plek haalbaar kunnen zijn.
Ik snap dit niet. Hoe kun je in deze fase van de competitie en met de onzekerheid over een compleet AZ deze uitspraken doen? De top 4 staat na 10 wedstrijden binnen 2 punten en er zijn nog 24 wedstrijden te spelen.
we can come an end
Gebruikersavatar
Denniz
Oude garde
Berichten: 1431
Lid geworden op: 10 feb 2012, 22:15
Locatie: Swift City

MB80 schreef: 16 okt 2022, 18:25 Pascal en team hebben een week om Vindahl af te stoffen :wink: daarnaast is het hopen dat Pavlidis snel terug is want Odgaard kan het niet alleen af voorin.
Mocht je ook nog een oplossing hebben voor Beukema?
Gebruikersavatar
Denniz
Oude garde
Berichten: 1431
Lid geworden op: 10 feb 2012, 22:15
Locatie: Swift City

ForzAZ schreef: 16 okt 2022, 17:57 Jansen tactisch overklast door Slot!
AZ had absoluut geen antwoord op de inlopende middenvelders van Feyenoord. Enne: Schiet maar raak voor die knaak! Slot kent onze keeper.
Goed bestudeerd en een plan op gezet.
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2019, 22:10

differentcook schreef: 16 okt 2022, 21:26 Ik snap dit niet. Hoe kun je in deze fase van de competitie en met de onzekerheid over een compleet AZ deze uitspraken doen? De top 4 staat na 10 wedstrijden binnen 2 punten en er zijn nog 24 wedstrijden te spelen.
Het is inderdaad nog erg vroeg voor voorspellingen. En ik weet dat er nog heel veel kan veranderen. Ik probeer alleen het sentiment dat soms blijft hangen van media uitspraken als "beste seizoenstart AZ sinds x jaar" te temperen.
Ik ben onverminderd positief over hoe Jansen dit team op het veld zet met de middelen die hij heeft. Maar ik vind wel dat AZ meer.punten heeft behaald dan realistisch is. Tegen NEC zat winst er in, maar dat streep ik af tegen overwinningen op Cambuur, ajax en Utrecht die heel goed voelden maar niet terecht waren in mijn ogen.
Daarentegen had de traditionele top 3 pech. Feyenoord tegen NEC en Heerenveen; PSV tegen FC Twente en ajax tegen AZ.
Bovendien scoren met name ajax en PSV veel makkelijker. En gisteren konden we ook zien dat Feyenoord efficiënt kan zijn. Daarom denk ik dat AZ nu terecht 4e staat maar dat er dus meer in zit wanneer de selectie op orde is. Ik schat AZ alleen nog niet hoger in dan ajax en PSV. Dat is...andere koek. En ja, dan kom ik mogelijk op een 3e plaats uit.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6542
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

eenjaarazalkmaar schreef: 17 okt 2022, 07:17 . Tegen NEC zat winst er in, maar dat streep ik af tegen overwinningen op Cambuur, ajax en Utrecht die heel goed voelden maar niet terecht waren in mijn ogen.
Niet terecht gewonnen van Utrecht?!.
Dat slaat werkelijk nergens op, AZ speelde ze helemaal dronken.
Gesloten