Pascal Jansen (2023)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.

Hoe blij ben je met Pascal Jansen? (Gezien alle prestaties van AZ onder zijn trainerschap)

1
29
31%
2
2
2%
3
10
11%
4
7
8%
5
6
6%
6
11
12%
7
10
11%
8
10
11%
9
2
2%
10
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 93
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Ferry schreef: 14 mei 2021, 16:39 Prima, blijf maar vasthouden aan 'de man die met 1 beweging een wedstrijd kan beslissen'!
Zit nog wel heel stuk marge tussen, maar gooi gerust alles in het leven wat even niet werkt bij het vuilnis.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

DeZuivelDuivel schreef: 14 mei 2021, 16:05 Vreemd, vooral omdat zowel coach als speler het er gewoon openlijk over gehad hebben in de media.
Dat mag wel binnen de context geweest zijn dat er ondanks die speciale band tussen beiden 'echt geen favorietje' zou zijn.
Maar Aboukhlal is wel aangekocht sinds Jansen hier is, wordt ook opgesteld door Jansen op momenten dat anderen het eventueel meer verdienen.

En vooral dat laatste ga je aan voorbij.

Als we even alles gelijk stellen en puur oppervlakkig naar de statistieken kijken (want dat is gezien het commentaar van supporters de beste uitkomst voor Aboukhlal, want hij heeft er zat van langs gekregen in wedstrijdtopics ook bij Jong AZ):

Aboukhlal heeft 5 doelpunten gemaakt en 4 assists gegeven voor Jong AZ (los van hoe ze gemaakt/gegeven zijn).
Spelers die net zo veel of meer gescoord hebben als Aboukhlal en in aanmerking zouden kunnen komen voor het 1e.

Taabouni is topscoorder met 9 doelpunten
Duin heeft 7 doelpunten voor Jong AZ + 2 doelpunten voor MVV
Oosting had al 7 doelpunten voor Jong AZ op het moment dat hij verhuurd werd.
Barasi heeft 5 doelpunten gemaakt voor Jong AZ

Spelers die net zoveel of meer assists hebben als Aboukhlal en in aanmerking zouden kunnen komen voor het 1e.

Taabouni heeft de meeste assists namelijk 6.
Oosting volgt met 5 assists in de eerste seizoenshelft voor zijn verhuur.
Afgesloten met Duin die ook 4 assists heeft (want Goudmijn en Gullit zouden nooit in aanmerking komen voor de spits positie).

Dus nog voor we op de beoordeling van Aboukhlal in die wedstrijden komen (die dus vaker slecht uit pakt dan goed) hebben vanuit Jong gezien Taabouni, Barasi, Oosting en Duin op zijn minst net zoveel recht op die plek bij het eerste als Aboukhlal.
Als we dan kijken naar ontwikkeling dan wordt er getwist over Taabouni en Duin, maar kennen Oosting (helaas verhuurd) en Barasi zeer zeker een stijgende lijn.

Dit is dan allemaal nog even los van het feit dat spelers als Gudmundsson, Reijnders en de Wit ook wel wat krediet verdienen en . gezamenlijk voor een andere veldbezetting zouden kunnen zorgen als zij worden ingebracht.


Ik zie gewoon niet in op basis waarvan Aboukhlal zoveel krediet verdient heeft bij Pascal Jansen dat hij gebracht diende te worden als wissel boven deze andere spelers, laat staan als basisspeler.
Daar wil ik nog aan toevoegen dat Taabouni het in de 1e competitiehelft (toen Oosting er nog was) ontzettend goed presteerde en zelfs tot grootste talent in de 1e divisie werd uitgeroepen. Toen had Taabouni het al verdiend om speeltijd te krijgen in het 1e, maar kreeg het nooit. De reden dat zijn 2e competitiehelft waarschijnlijk minder is, is omdat hij op andere posities moest spelen en Oosting er niet meer was.

Duin heeft zich juist de 2e competitiehelft ontzettend goed ontwikkeld en had op basis daarvan ook wel meer speeltijd verdiend.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

FugAZi schreef: 14 mei 2021, 17:02 Zit nog wel heel stuk marge tussen, maar gooi gerust alles in het leven wat even niet werkt bij het vuilnis.
Dat spelers zoals Druijf en Evjen bij het vuilnis zijn gegooid hoor ik je dan weer nooit over.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 14 mei 2021, 16:05 Vreemd, vooral omdat zowel coach als speler het er gewoon openlijk over gehad hebben in de media.
Dat mag wel binnen de context geweest zijn dat er ondanks die speciale band tussen beiden 'echt geen favorietje' zou zijn.
Maar Aboukhlal is wel aangekocht sinds Jansen hier is, wordt ook opgesteld door Jansen op momenten dat anderen het eventueel meer verdienen.

En vooral dat laatste ga je aan voorbij.

Als we even alles gelijk stellen en puur oppervlakkig naar de statistieken kijken (want dat is gezien het commentaar van supporters de beste uitkomst voor Aboukhlal, want hij heeft er zat van langs gekregen in wedstrijdtopics ook bij Jong AZ):

Aboukhlal heeft 5 doelpunten gemaakt en 4 assists gegeven voor Jong AZ (los van hoe ze gemaakt/gegeven zijn).
Spelers die net zo veel of meer gescoord hebben als Aboukhlal en in aanmerking zouden kunnen komen voor het 1e.

Taabouni is topscoorder met 9 doelpunten
Duin heeft 7 doelpunten voor Jong AZ + 2 doelpunten voor MVV
Oosting had al 7 doelpunten voor Jong AZ op het moment dat hij verhuurd werd.
Barasi heeft 5 doelpunten gemaakt voor Jong AZ

Spelers die net zoveel of meer assists hebben als Aboukhlal en in aanmerking zouden kunnen komen voor het 1e.

Taabouni heeft de meeste assists namelijk 6.
Oosting volgt met 5 assists in de eerste seizoenshelft voor zijn verhuur.
Afgesloten met Duin die ook 4 assists heeft (want Goudmijn en Gullit zouden nooit in aanmerking komen voor de spits positie).

Dus nog voor we op de beoordeling van Aboukhlal in die wedstrijden komen (die dus vaker slecht uit pakt dan goed) hebben vanuit Jong gezien Taabouni, Barasi, Oosting en Duin op zijn minst net zoveel recht op die plek bij het eerste als Aboukhlal.
Als we dan kijken naar ontwikkeling dan wordt er getwist over Taabouni en Duin, maar kennen Oosting (helaas verhuurd) en Barasi zeer zeker een stijgende lijn.

Dit is dan allemaal nog even los van het feit dat spelers als Gudmundsson, Reijnders en de Wit ook wel wat krediet verdienen en . gezamenlijk voor een andere veldbezetting zouden kunnen zorgen als zij worden ingebracht.


Ik zie gewoon niet in op basis waarvan Aboukhlal zoveel krediet verdient heeft bij Pascal Jansen dat hij gebracht diende te worden als wissel boven deze andere spelers, laat staan als basisspeler.
Ik denk dat je niet opgelet hebt wie Jansen is, en hoe hij omgaat met mensen om hem heen en met wie eerder gewerkt heeft. Dat interviewtje was gewoon vriendelijke oude jongens krentenbrood echt niks bijzonders.
Net als de Boer nu met passeren van Stengs die bij hem over de vloer komt moet je geen trainer worden als je vriendjespolitiek gaat bedrijven, dat werkt niet als je met groepen mensen werkt, want die kijken daar dwars door je heen.

Maar ik snap wel waar deze speculaties allemaal vandaan komen, Aboukhlal heeft zoals je terecht in je overzicht schrijft echt heel weinig laten zien onder Slot en onder Jansen en is daardoor ook een tijdje uit beeld geweest.

Over het wel of niet selecteren van je andere voorbeelden ben ik volgens mij best duidelijk geweest, de staf bepaald de eerste groep rond het basiselftal en gaat daarmee aan het werk, volgens de visie van AZ bepaal je niets op basis van emotie en geef mensen langer de tijd zich te ontwikkelen. Voor de jongens die jij opnoemt zijn ook allemaal ontwikkelingsplannen en individuele trajecten uitgezet maar ze zitten allemaal in de tweede ring rond het het eerste elftal.

Ik snap dus best dat fans niet zitten te wachten op twee keer Aboukhlal zoals de laatste 2 wedstrijden, maar om Aboukhlal toch even een hart onder de riem te steken zie ik toch heel veel verbetering tegenover zijn eerder invalbeurten (werklust, gaat niet meer neer als sukkel, neemt bal meestal nu wel goed aan, pak ballen af etc). Dat het verder niet goed loopt en AZ heel veel moeite heeft met een team als Groningen ligt echt niet alleen aan hem.

Ik hoop echt dat er wat doorstroming komt en dat oa de spelers die jij opnoemt een kans krijgen. Best kans dat ze volgend jaar allemaal in de eerste ring rond het basiselftal zitten en dus wel een directe concurrentie voor oa Aboukhlal gaan vormen. We gaan dan vanzelf zien wie er boven komt drijven. Maar dat gelul over vriendjespolitiek is echte de grootste kul.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

multatuli schreef: 14 mei 2021, 17:08 Dat spelers zoals Druijf en Evjen bij het vuilnis zijn gegooid hoor ik je dan weer nooit over.
Ik kan Druijf wel heel goed begrijpen, ik werd ook helemaal gek toen Boadu alleen maar tegen zichzelf aan het vechten was en er niet gewisseld werd.

Waarschijnlijk had Druijf de behandeling die Boadu (en andere basisspelers) hebben gekregen om zich door een megadip heen te werken voor zichzelf ook wel kunnen waarderen als hij basisspeler was geweest.

Maar wat hem voornamelijk over de streep heeft getrokken om te vertrekken was dat het voor Boadu ook nog gewerkt heeft (op het moment van weggaan speelde Boadu weer een paar wereld wedstrijden).

Jansen had hem graag behouden, maar hij weet ook dat dit de wetten in het voetbal zijn. Ik weet niet of een paar extra invalbeurten het verschil hadden gemaakt om te blijven, want het speelde al veel langer en was ook in zijn opengebroken contract besproken met een optie te mogen gaan. Ik denk dat de term vuilnis weer schromelijk overdreven is. Druijf en AZ kunnen elkaar echt wel recht in de ogen aankijken, dat daar een stuk teleurstelling in zit hoort nou eenmaal bij de harde wereld van het voetbal.

Evjen is echt een ander verhaal, die heeft het echt heel zwaar gehad met het verhuizen naar Nederland en heeft net als Stengs ook verschrikkelijk slechte wedstrijden gespeeld, met pareltjes er tussendoor. Ook Evjen zal wel op een kruispunt staan, kan hij aanhaken of gaat hij met de leerschool die hij hier gehad heeft ergens anders zijn geluk beproeven.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16214
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

FugAZi schreef: 14 mei 2021, 15:06 Dat zegt toch geen drol, haast alle grote toppers hebben zulke jaren gekend.
Wat ik niet begrijp is dat je, als ze al twee jaar lopen te kloten. het dan toch nog “toppers” noemt.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6505
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

FugAZi schreef: 14 mei 2021, 15:06 Dat zegt toch geen drol, haast alle grote toppers hebben zulke jaren gekend.
Welke grote toppers hebben een dip van twee seizoenen?
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

salmonyappi schreef: 14 mei 2021, 22:18 Wat ik niet begrijp is dat je, als ze al twee jaar lopen te kloten. het dan toch nog “toppers” noemt.
Vorig seizoen was toch verre van slecht. We stonden toen gedeeld eerste en daar hadden Boadu en Stengs ook een behoorlijke bijdrage in. Op het moment dat zij geselecteerd werden keek niemand daar raar van op.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11149
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

kuifje schreef: 15 mei 2021, 07:31 Vorig seizoen was toch verre van slecht. We stonden toen gedeeld eerste en daar hadden Boadu en Stengs ook een behoorlijke bijdrage in. Op het moment dat zij geselecteerd werden keek niemand daar raar van op.
Toen waren ze 9 van de 10 keer ook al zwak maar lieten ze het wel zien in de toppers. Want dan kan AZ lekker counteren. En vooral Koeman keek alleen naar de topwedstrijden, de rest interesseerde hem niet.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Ferry schreef: 15 mei 2021, 06:18 Welke grote toppers hebben een dip van twee seizoenen?
Toen ze nog geen toppers waren. Waar haal jij 2 seizoenen vandaan?
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

salmonyappi schreef: 14 mei 2021, 22:18 Wat ik niet begrijp is dat je, als ze al twee jaar lopen te kloten. het dan toch nog “toppers” noemt.
Wel opletten ik noem hem een ruwe diamant, de term toppers verwijst naar huidige of oude toppers die ooit een ruwe diamant zijn geweest.

Lang verhaal kort, niemand gaat vloeiend naar de top daar zitten veel variabele in en als je je er in verdiep heel veel verschillende achtergrond verhalen. Stengs zijn verhaal is nog niet klaar, we zullen zien, want in potentie zit er heel veel in.
Gebruikersavatar
G-Vak
Invaller
Berichten: 2333
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:55
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Uit de colum van Henk Spaan:

Nu mijn lichte kritiek op de debuterende hoofdtrainer. Calvin Stengs maakte zeven doelpunten en gaf vijf assists in 29 wedstrijden. Dat is te weinig. Wat opvalt is dat hij zelden een duel wint als het op hardheid, op meedogenloosheid aankomt. Hij zou eens moeten bestuderen hoe Tagliafico zijn poot in een duel zet. Of de aanvaller Tannane.

In dit verband is het aantal gele kaarten voor AZ, negenentwintig, belachelijk weinig. Heeft Jansen te veel respect voor Stengs om hem aan te pakken? Voor Boadu geldt hetzelfde: te lage cijfers voor zijn talent en fysieke mogelijkheden. Alles aan deze jongen schreeuwt om een spitsentrainer, bij voorkeur een die kan koppen.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

FugAZi schreef: 15 mei 2021, 09:46 Wel opletten ik noem hem een ruwe diamant, de term toppers verwijst naar huidige of oude toppers die ooit een ruwe diamant zijn geweest.

Lang verhaal kort, niemand gaat vloeiend naar de top daar zitten veel variabele in en als je je er in verdiep heel veel verschillende achtergrond verhalen. Stengs zijn verhaal is nog niet klaar, we zullen zien, want in potentie zit er heel veel in.
Het verschil met de ECHTE toppers is, dat je die niet als een zombie over het veld ziet lopen. Als die uit vorm zijn dan blijven zij hard werken voor het team.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

G-Vak schreef: 15 mei 2021, 09:52 Uit de colum van Henk Spaan:

Nu mijn lichte kritiek op de debuterende hoofdtrainer. Calvin Stengs maakte zeven doelpunten en gaf vijf assists in 29 wedstrijden. Dat is te weinig. Wat opvalt is dat hij zelden een duel wint als het op hardheid, op meedogenloosheid aankomt. Hij zou eens moeten bestuderen hoe Tagliafico zijn poot in een duel zet. Of de aanvaller Tannane.

In dit verband is het aantal gele kaarten voor AZ, negenentwintig, belachelijk weinig. Heeft Jansen te veel respect voor Stengs om hem aan te pakken? Voor Boadu geldt hetzelfde: te lage cijfers voor zijn talent en fysieke mogelijkheden. Alles aan deze jongen schreeuwt om een spitsentrainer, bij voorkeur een die kan koppen.
Helemaal eens met Spaan, behalve die spitsentrainer. Een koptalent zal Boadu nooit worden, laten we eerst maar beginnen met een spitsentrainer die bij zijn speltype past. Een Roy Makaay ofzo.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11149
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

multatuli schreef: 15 mei 2021, 10:13 Helemaal eens met Spaan, behalve die spitsentrainer.
Wat de hardheid en de gele kaarten betreft heeft Spaan gelijk. Maar de vergelijking met die 2 idioten slaat nergens op. Tannane is een ongeleid projectiel en Tagliafico zou bij een andere club 20 wedstrijden geschorst zijn.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

multatuli schreef: 15 mei 2021, 10:11 Het verschil met de ECHTE toppers is, dat je die niet als een zombie over het veld ziet lopen. Als die uit vorm zijn dan blijven zij hard werken voor het team.
Ik hoop dat je er wel rekening mee houdt dat wij van 99% van alle toppers dat proces nooit in beeld zien. Veel spelers zien wij pas als ze doorgebroken zijn (lekker oneerlijk vergelijkingsmateriaal).

De termen zombie en niet hard werken zijn trouwens weer overdreven prietpraat.

Ja hij is echt uit vorm en zoekende hoe hij zijn kwaliteiten het beste kan inzetten. Bij creatieve spelers is dat een veel langer proces dan bij spelers die het van andere kwaliteiten moeten hebben.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

FugAZi schreef: 15 mei 2021, 10:29 Ik hoop dat je er wel rekening mee houdt dat wij van 99% van alle toppers dat proces nooit in beeld zien. Veel spelers zien wij pas als ze doorgebroken zijn (lekker oneerlijk vergelijkingsmateriaal).

De termen zombie en niet hard werken zijn trouwens weer overdreven prietpraat.

Ja hij is echt uit vorm en zoekende hoe hij zijn kwaliteiten het beste kan inzetten. Bij creatieve spelers is dat een veel langer proces dan bij spelers die het van andere kwaliteiten moeten hebben.
Een kenmerk van de echte toppers is dat zij er alles aan doen om top te worden. Die gaan echt niet met de pet ernaar gooien. Ronaldo, Messi, Robben, Ibrahimovic, werkten ook al keihard voordat zij tot de top behoorden.
Je kunt ze trouwens ook vergelijken met de huidige spelers die op weg zijn om een topspeler te worden: Haaland en Mbape. die zul je ook nooit zo op het veld zien lopen als Stengs en Boadu. Ik kan je nu alvast verklappen dat Stengs en Boadu met hun instelling NOOIT de top gaan bereiken.

En heb je de laatste wedstrijd tegen Groningen niet gezien? Zombie is de benaming die het meeste in de buurt komt bij wat ik heb gezien van Stengs. Zelfs Hupperts en Dos Santos heb ik nooit zo ongeïnteresseerd zien voetballen in hun slechtste periode.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6505
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

FugAZi schreef: 15 mei 2021, 09:34 Toen ze nog geen toppers waren. Waar haal jij 2 seizoenen vandaan?
Sinds het begin van 2020.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6505
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Jansen zegt in een nieuwe video dat hij het seizoen goed wil afsluiten tegen Heracles. Ik ben benieuwd of hij de spelers nu weet te overtuigen om er wat meer effort in te leggen.

https://youtu.be/0WoLN_zAzso
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9121
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

FugAZi schreef: 15 mei 2021, 10:29 Ik hoop dat je er wel rekening mee houdt dat wij van 99% van alle toppers dat proces nooit in beeld zien. Veel spelers zien wij pas als ze doorgebroken zijn (lekker oneerlijk vergelijkingsmateriaal).

De termen zombie en niet hard werken zijn trouwens weer overdreven prietpraat.

Ja hij is echt uit vorm en zoekende hoe hij zijn kwaliteiten het beste kan inzetten. Bij creatieve spelers is dat een veel langer proces dan bij spelers die het van andere kwaliteiten moeten hebben.
Dat vind ik pas echt een vreemd verhaal, we zien juist constant voetballers in hun periode voor ze echte toppers zijn in Nederland als dat is wat je wil zeggen. Virgil van Dijk, Luis Suarez, Frenkie de Jong, Zlatan Ibrahimovic om wat overduidelijke namen te noemen, maar ook zeker minder bekende jongens als Danilo (PSG nu, speelde bij Roda) Joachim Andersen(Twente, nu in belangstelling gehele Engelse top) Nemanja Matic(Vitesse), Dries Mertens, Marko Arnautovic.

Er zijn zat namen te noemen en ik denk ook wel dat je hun mentaliteit wel hebt kunnen observeren. En dat is dan als je enkel eredivisie kijkt.


Wat meer on topic:
Dat laatste interview van Jansen is zo gelaten dat ik mij afvraag of hij uberhaupt door heeft hoeveel geld AZ is misgelopen.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gesloten