Pascal Jansen (2023)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.

Hoe blij ben je met Pascal Jansen? (Gezien alle prestaties van AZ onder zijn trainerschap)

1
29
31%
2
2
2%
3
10
11%
4
7
8%
5
6
6%
6
11
12%
7
10
11%
8
10
11%
9
2
2%
10
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 93
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 27 okt 2021, 09:50 Speelt Clasie basis in Oranje? Dat was ooit zijn niveau/potentie. Dat is wat ik bedoel met dat hij niet beter is geworden. Hij kan hooguit nog terug komen op niveau en zelfs dat is al een hoge lat. Dat maakt het twijfelachtig hoeveel aan de trainer ligt en hoeveel oorspronkelijk aan Clasie.
Hij is beter dan zijn tweede periode bij Feyenoord en bij Brugge, dus in dat opzicht is hij beter geworden.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

SchoorlAZ schreef: 27 okt 2021, 02:52 Het punt in mijn optiek is dat het spel gewoon niet goed genoeg is.
Geen enkele wedstrijd die ik heb gezien (ik heb Utrecht niet gezien) behalve de return tegen Celtic was van een niveau en spelbeeld wat ik graag wil zien bij AZ en wat ik wél zag onder slot.
Met slot hebben we echt goede wedstrijden gespeeld, sterker nog, bijna alleen maar.
Er zaten meer automatismen in het spel en het tempo lag ook hoger.

Nu hoor ik de hele tijd 'kansen niet afmaken', terwijl we niet vaak één op één op de keeper komen naar mijn inziens en 80% van het balbezit zich afspeelt tussen BMI en Panta.

Dat dit er nog niet uit is gegaan en het spel minder stroperig is gemaakt, is voor mij heel kwalijk. Jansen deelt duidelijk deze mening niet, want ik hoor vaak in interviews dat het spel goed was en er veel kansen gecreëerd werden. Ik denk daar anders over. Ook tegen een Groningen kom je niet onwijs vaak op hele grote kansen, vrijuit op de keeper. Maar het is weer een kopbal of een schot van afstand of een individuele actie van Karlsson. Ik vind het spelbeeld gewoon niet genoeg en geniet niet meer wekelijks van AZ.
Dit gekoppeld aan onvoldoende doorstroming van de jeugd en het maken van zeer kwalijke tactische beslissingen (inbrengen van Zakaria, Leeuwin en de 5-3-2) maakt hem voor mij gewoon -op dit moment- niet goed genoeg voor AZ.

Ik houd echter wel van zijn rustoge stoïcijnse uitstraling.
Je vergelijkt het spel van Slot nu met het AZ van dit seizoen om Jansen te beoordelen. Dat is niet eerlijk, aangezien Slot de beschikking had over Bizot, Svensson, Koopmeiners, Stengs, Boadu en Idrissi. Je moet ook het vorige seizoen dan even meenemen. Was het AZ van vorig seizoen beter onder Slot of onder Jansen? Toen hadden ze dezelfde selectie en behaalde Jansen gemiddeld meer punten en hebben we een fantastische reeks neergezet. Om nu te stellen dat het afgeroomde AZ van nu nog niet het niveau haalt van de geoliede machine onder Slot is geen eerlijke vergelijking
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

AZ 4 Life schreef: 27 okt 2021, 16:00 Je vergelijkt het spel van Slot nu met het AZ van dit seizoen om Jansen te beoordelen. Dat is niet eerlijk, aangezien Slot de beschikking had over Bizot, Svensson, Koopmeiners, Stengs, Boadu en Idrissi. Je moet ook het vorige seizoen dan even meenemen. Was het AZ van vorig seizoen beter onder Slot of onder Jansen? Toen hadden ze dezelfde selectie en behaalde Jansen gemiddeld meer punten en hebben we een fantastische reeks neergezet. Om nu te stellen dat het afgeroomde AZ van nu nog niet het niveau haalt van de geoliede machine onder Slot is geen eerlijke vergelijking
Het spel was (veel) beter onder Slot vorig seizoen. De punten zijn echter voor Jansen.
Afgezien van de vergelijking met Slot, vind ik het spel al 1.5 jaar van onvoldoende niveau, ondanks dat we wel veel winnen.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

SchoorlAZ schreef: 28 okt 2021, 01:08 Het spel was (veel) beter onder Slot vorig seizoen. De punten zijn echter voor Jansen.
Afgezien van de vergelijking met Slot, vind ik het spel al 1.5 jaar van onvoldoende niveau, ondanks dat we wel veel winnen.
We staan 11e op 6 punten van de top 5.

Hoezo 'veel winnen'?
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Azzaandijk
Seizoenkaarthouder
Berichten: 328
Lid geworden op: 22 mar 2012, 22:46
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Laten we eerlijk wezen: had AZ onder Slot ook niet heel veel moeite om tegen verdedigende ploegen er doorheen te voetballen?
.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Los van het antwoord lijkt mij dat op geen enkele wijze een excuus voor Jansen. Sterker nog: Bij Slot zag je dat er aan bepaalde automatismen werd gewerkt (halfspaces, wisselwerking op vleugels, invulling 10-positie). Bij Jansen ben je die automatismen kwijt en ik zie in de verste verte niet wat hij er nu in probeert te krijgen.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16052
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

MO7 schreef: 28 okt 2021, 13:36 Los van het antwoord lijkt mij dat op geen enkele wijze een excuus voor Jansen. Sterker nog: Bij Slot zag je dat er aan bepaalde automatismen werd gewerkt (halfspaces, wisselwerking op vleugels, invulling 10-positie). Bij Jansen ben je die automatismen kwijt en ik zie in de verste verte niet wat hij er nu in probeert te krijgen.
Eens. Ik zoek al maandenlang naar patronen, automatismen. Het lijkt alsof ze maar wat doen. De enige duidelijke zichtbare lijn is het balletje terug van Martins Indie op de keeper……..
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

MO7 schreef: 28 okt 2021, 13:36 Los van het antwoord lijkt mij dat op geen enkele wijze een excuus voor Jansen. Sterker nog: Bij Slot zag je dat er aan bepaalde automatismen werd gewerkt (halfspaces, wisselwerking op vleugels, invulling 10-positie). Bij Jansen ben je die automatismen kwijt en ik zie in de verste verte niet wat hij er nu in probeert te krijgen.
Dit is inderdaad ook mijn punt.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

salmonyappi schreef: 28 okt 2021, 20:19 Eens.
Ik vind dit gewoon echt eng worden 8-[
fcvictorie
Fanatic
Berichten: 642
Lid geworden op: 06 feb 2019, 11:01

Ik vind de kritiek hier wel een beetje makkelijk. Ik ben geen fan van Jansen. Ik vind het maar een omhoog gevallen assistent trainer. Maar om nu te gaan roepen dat er geen automatismen zijn, dat is wel heel makkelijk. We zijn afgelopen zomer vijf basisspelers kwijt geraakt waaronder je aanvoerder en je topscorer. Er staat een heel nieuw team. De automatismen moeten groeien.

Ik hoop vooral dat de komende tijd meer ruimte jeugdspelers. Dat is levensader van de club. Jong AZ en de onder 18 doen het goed. Er lopen veel jeugdinternationals rond. In de voorbereiding deden verschillende jonge spelers mee die lieten zien dat ze talent hebben. Daar moeten jongens tussen zitten die een vaste waarde kunnen worden.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

salmonyappi schreef: 28 okt 2021, 20:19 Eens. Ik zoek al maandenlang naar patronen, automatismen. Het lijkt alsof ze maar wat doen. De enige duidelijke zichtbare lijn is het balletje terug van Martins Indie op de keeper……..
én de balletjes die Martins Indi met iedere willekeurige speler naast hem uitwisselt!
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Ik krijg een Louis van Gaal gevoel van deze posts....

Jullie zien geen automatismen, echt niet? Zitten jullie op je telefoon tijdens de wedstrijd ofzo?
Dus het bewegen van middenvelders en aanvallers tijdens het rondspelen achterin (dan wel het onder druk van de tegenstander uit spelen bij de opbouw), zowel in de diepte, breedte als aanbieden in het midden en daarna via passes door het midden (want AZ probeert met name via midden en half spaces kansen te creëren) en dat alles

En als dat lukt dat je het van de andere kant probeert, zoekend naar een opening in de defensie

Jullie zien dat niet???

Dat als AZ aanvalt Clasie / Midtsjo en een van de backs zorgt voor restverdediging, zien jullie dat niet?

Of balen jullie dat het langer duurt omdat er gezocht wordt naar een vrijstaande speler om door te voetballen ipv de bal blind naar voren te trappen?
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16052
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

fcvictorie schreef: 29 okt 2021, 09:41 Ik vind de kritiek hier wel een beetje makkelijk. Ik ben geen fan van Jansen. Ik vind het maar een omhoog gevallen assistent trainer. Maar om nu te gaan roepen dat er geen automatismen zijn, dat is wel heel makkelijk. We zijn afgelopen zomer vijf basisspelers kwijt geraakt waaronder je aanvoerder en je topscorer. Er staat een heel nieuw team. De automatismen moeten groeien.
Dat is toch precies het punt!? Er staat een nieuw team, dús moeten de automatismen groeien, en dus zijn ze er nog niet……….Je zegt het zelf.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

MO7 schreef: 28 okt 2021, 13:36 Los van het antwoord lijkt mij dat op geen enkele wijze een excuus voor Jansen. Sterker nog: Bij Slot zag je dat er aan bepaalde automatismen werd gewerkt (halfspaces, wisselwerking op vleugels, invulling 10-positie). Bij Jansen ben je die automatismen kwijt en ik zie in de verste verte niet wat hij er nu in probeert te krijgen.
Die automatismen waren er vorig seizoen onder Jansen wel degelijk. Iets dat zich ook vertaalde in punten. Het is niet zo dat Jansen op basis van toevalvoetbal zoveel punten heeft behaald. Dit seizoen zijn de automatismen minder zichtbaar, al is dat niet raar als je een half basiselftal kwijt bent geraakt.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

salmonyappi schreef: 29 okt 2021, 13:55 Dat is toch precies het punt!? Er staat een nieuw team, dús moeten de automatismen groeien, en dus zijn ze er nog niet……….Je zegt het zelf.
Alleen ligt dat dus niet aan de trainer. Dat is het punt dat jullie wel proberen te maken.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

AZ-073 schreef: 29 okt 2021, 10:57 Jullie zien geen automatismen, echt niet? Zitten jullie op je telefoon tijdens de wedstrijd ofzo?
Dus het bewegen van middenvelders en aanvallers tijdens het rondspelen achterin (dan wel het onder druk van de tegenstander uit spelen bij de opbouw), zowel in de diepte, breedte als aanbieden in het midden en daarna via passes door het midden (want AZ probeert met name via midden en half spaces kansen te creëren) en dat alles

En als dat lukt dat je het van de andere kant probeert, zoekend naar een opening in de defensie

Jullie zien dat niet???

Dat als AZ aanvalt Clasie / Midtsjo en een van de backs zorgt voor restverdediging, zien jullie dat niet?

Of balen jullie dat het langer duurt omdat er gezocht wordt naar een vrijstaande speler om door te voetballen ipv de bal blind naar voren te trappen?
Precies dit. Het is echt een loze kreet die vaak maar in de discussie geslingerd wordt omdat het de schijn wekt van een voetbalinhoudelijke analyse. Het is overduidelijk welke automatismen en tactieken Jansen in zijn hoofd heeft en uitdraagt naar de spelers. Dat lukt soms en soms niet. Als het loopt zoals Jansen wilt krijg je een wedstrijd zoals tegen Utrecht. En door de kwaliteit van de spelers lukt het ook nog regelmatig niet.

Uitgaande van het het wegvallen van de helft van je basisteam vind ik de huidige kwaliteit van automatismen logisch en niet verrassend. Net als bij van Gaal en heel veel andere trainers met een nieuwe selectie moet je een trainer dan minimaal een jaar geven voor je iets kan zeggen. Kijk ook naar dat kansloze beleid van Barcelona. Messi laten gaan en terugschakelen naar 90 miljoen salarissen
en een selectie vol met armoedige spelers terwijl Real Madrid 800 miljoen kan uitgeven... en dan verbaast zijn dan het tegenvalt dit jaar...
En dan is Koeman al meer dan een jaar aan het rommelen en heeft hij i.t.t. Jansen vorig seizoen ook nog eens niets bereikt.

Ben blij dat Eenhoorn geen populistisch wanbeleid voert door bij het minste of geringste mee te gaan in de emotie van een minderheid die om het hoofd van de trainer roept (ik doel hierbij op de categorie autobelagers van Koeman en de Jansen rot op-zingers, niet op mensen die gewoon kritisch naar Jansen kijken, dat hoort er bij in de topsport.)
Hup AZ.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

AZ-073 schreef: 29 okt 2021, 10:57 Ik krijg een Louis van Gaal gevoel van deze posts....

Jullie zien geen automatismen, echt niet? Zitten jullie op je telefoon tijdens de wedstrijd ofzo?
Dus het bewegen van middenvelders en aanvallers tijdens het rondspelen achterin (dan wel het onder druk van de tegenstander uit spelen bij de opbouw), zowel in de diepte, breedte als aanbieden in het midden en daarna via passes door het midden (want AZ probeert met name via midden en half spaces kansen te creëren) en dat alles

En als dat lukt dat je het van de andere kant probeert, zoekend naar een opening in de defensie

Jullie zien dat niet???

Dat als AZ aanvalt Clasie / Midtsjo en een van de backs zorgt voor restverdediging, zien jullie dat niet?

Of balen jullie dat het langer duurt omdat er gezocht wordt naar een vrijstaande speler om door te voetballen ipv de bal blind naar voren te trappen?
In de meeste posten mis ik enige tactische kennis en realiteitszin. Het is roepen en herhalen van eigen standpunt om eigen gelijk te halen. Ik reageer er niet meer op en scrol snel door.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

ForzAZ schreef: 30 okt 2021, 07:08 In de meeste posten mis ik enige tactische kennis en realiteitszin. Het is roepen en herhalen van eigen standpunt om eigen gelijk te halen. Ik reageer er niet meer op en scrol snel door.
Zou je toch willen vragen om te blijven posten, want het is hier al te lang zo geweest dat een hele negatieve kleine kern van forumgebruikers hier de toon zet en zich even lekker komt afreageren.

Kort interview met Jansen over Paffie :D
'Paffie is het tegenovergestelde van Boadu'

AZ-trainer Pascal Jansen behoudt het vertrouwen in Vangelis Pavlidis. De 22-jarige Griekse spits, die overkwam van Willem II, schiet dit seizoen nog niet met scherp, maar de Alkmaarders zijn nog niet op zoek naar een nieuwe aanvalsleider.

Pavlidis scoorde dit seizoen pas drie keer in veertien duels. Hij helpt bovendien de nodige grote kansen om zeep. Jansen beaamt dat het beter moet, maar ziet het niet als een gebrek aan kwaliteit. "Dat geloof ik niet", zegt de coach in De Telegraaf. "Ik heb toevallig gisteren al zijn goals weer eens nagelopen, bij het nationale elftal, bij Willem II en de momenten dat hij bij ons succesvol is geweest. Hij is prima in staat is om dit soort ballen af te maken."

Het valt op dat Pavlidis dit seizoen pas één keer buitenspel stond. Dat lijkt weinig voor een spits die loert op goals. "Dat is dubbel. Als je naar Paffie kijkt als type spits, dan is hij eigenlijk het tegenovergestelde van Myron Boadu. Myron is een speler die van de bal af moet bewegen, Pavlidis is een combinatiespeler, is meer van het uitzakken en doorcombineren. Hij gaf al vier assists."

Jansen zal Pavlidis niet passeren voor het Eredivisie-duel met PEC Zwolle. Hij ontkent dat technisch directeur Max Huiberts al op zoek moet naar een echte afmaker. "We moeten Vangelis voorlopig goed blijven steunen. Dan heeft het geen zin om nu in te zoomen op een ander type spits. Ik ben ervan overtuigd dat hij nog veel doelpunten voor ons gaat maken."
Hup AZ.
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

AZ 4 Life schreef: 29 okt 2021, 14:10 Alleen ligt dat dus niet aan de trainer.
Klopt, Pascal vat het ook steeds goed samen op een nette manier zonder namen te noemen.
"Ons veldspel is heel behoorlijk en creëren voldoende kansen alleen dat stukje scherpte voor de goal ontbreekt".

Ook tegen Groningen had de 0-1 en de 0-2 voor AZ moeten vallen, dan was de wedstrijd al gespeeld gezien het in mijn ogen best goede veldspel van AZ.
Maar doordat we maar niet kunnen scoren zie je altijd dat de tegenstander op een gegeven moment (zij het vaak gelukkig) dit wel doet.
Dat was tegen Groningen, maar ook tegen andere tegenstanders steeds het zelfde verhaal.
Het is dus voorin een stukje kwaliteit wat ontbeert, Jansen kan ze er tenslotte niet zelf inschieten en dan kom ik maar steeds terug op onze centrumspits en rechtsbuiten die het meest in het oog vallen. Met twee scherpe spelers op die posities zou het topic van Jansen er ook heel anders hebben uitgezien.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

De Rode Baron schreef: 30 okt 2021, 09:46 Klopt, Pascal vat het ook steeds goed samen op een nette manier zonder namen te noemen.
"Ons veldspel is heel behoorlijk en creëren voldoende kansen alleen dat stukje scherpte voor de goal ontbreekt".

Ook tegen Groningen had de 0-1 en de 0-2 voor AZ moeten vallen, dan was de wedstrijd al gespeeld gezien het in mijn ogen best goede veldspel van AZ.
Maar doordat we maar niet kunnen scoren zie je altijd dat de tegenstander op een gegeven moment (zij het vaak gelukkig) dit wel doet.
Dat was tegen Groningen, maar ook tegen andere tegenstanders steeds het zelfde verhaal.
Het is dus voorin een stukje kwaliteit wat ontbeert, Jansen kan ze er tenslotte niet zelf inschieten en dan kom ik maar steeds terug op onze centrumspits en rechtsbuiten die het meest in het oog vallen. Met twee scherpe spelers op die posities zou het topic van Jansen er ook heel anders hebben uitgezien.
Grappig dat jij en een paar anderen steeds de spits en rechtsbuiten benoemen, terwijl de (voetballend) zwakste speler op 10 staat. Zet een goede speler op 10 en alle voorhoedespelers gaan meer scoren.
Gesloten