Jesper Karlsson (2026)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

AZ-073 schreef: 23 jan 2023, 08:19 Dat de andere flank heel goed draait is echt enorme winst
Alleen is de defensieve zwakte aan de rechterkant weer een zwaar minpunt. Tegen Fortuna kom je daar nog mee weg.

Wat Karlsson betreft zou ik veel meer schoten willen zien. Zoals die gozer van Feyenoord gisteren scoorde, dat kan Karlsson ook.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

ForzAZ schreef: 23 jan 2023, 07:32 Vorig seizoen kwam Karlsson veel meer in scoringspositie dan dit seizoen. Iedere tegenstander kent inmiddels zijn wapen met zijn rechtervoet en wordt daar dus vooral op verdedigd. Wanneer hij los komt van zijn directe tegenstander dan staat er al weer een volgende voor zijn neus. Hierdoor heeft hij zelf weinig kans meer op vrij schieten op de goal. Dus moet hij zorgen dat hij andere spelers hiervan laat profiteren. Maar dan moeten die anderen in scoringspositie wel beter de kansen afmaken die zij krijgen. Vorige week die panklare voorzet van Karlsson op Pavlidis had er gewoon in gemoeten en dan praten wij hier anders over de Zweed.
Ze zouden Odgaard inmiddels toch ook wel moeten kennen?
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Rjansen17
Oude garde
Berichten: 1227
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:41

DeZuivelDuivel schreef: 23 jan 2023, 09:36 Ze zouden Odgaard inmiddels toch ook wel moeten kennen?
Er was eens bijvoorbeeld een Arjan Robben, iedereen wist hij draait naar binnen en......het kan dus wel
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

DeZuivelDuivel schreef: 23 jan 2023, 09:36 Ze zouden Odgaard inmiddels toch ook wel moeten kennen?
Gewoon een kwestie van tijd dat we ook weer de Karlsson van vorig seizoen gaan zien toen hij steeds een hoofdrol vervulde.
Met Odgaard en Pavlidis in blakende vorm kun je ze niet alle drie steeds in de tang houden.
Wel een minpuntje t.o.v. van vorig seizoen voor karlsson is dat hij de opkomende back te weinig betrekt in zijn spel.
Juist de kracht lag toen op de goede wisselwerking Wijndal/Karlsson, een klein beetje meer oog voor de opkomende Kerkez die een hele goede voorzet in huis heeft mag wel, want dat komt nog meer het spel ten goede.
Gebruikersavatar
galblazer
Oude garde
Berichten: 1441
Lid geworden op: 15 mei 2007, 18:42

Dat Karlsson, op dit moment, misschien wel de minste van de drie aanvallers is, betekent dat we een dijk van een aanval hebben. Ik heb er alle vertrouwen in, dat hij weer gaat scoren. Een geweldige speler met een fabelachtige aanname. Bij het inschieten vlak voor het begin van de wedstrijd, gaat alles er altijd in.
Volgend jaar april weten we meer
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

galblazer schreef: 27 jan 2023, 19:35 Dat Karlsson, op dit moment, misschien wel de minste van de drie aanvallers is, betekent dat we een dijk van een aanval hebben. Ik heb er alle vertrouwen in, dat hij weer gaat scoren. Een geweldige speler met een fabelachtige aanname. Bij het inschieten vlak voor het begin van de wedstrijd, gaat alles er altijd in.
Hij speelt sinds Vitesse thuis weer heel goed in mijn ogen, hij is meer aan het buffelen bij bal bezit tegenstander (ik denk echt dat hij aangesproken is door het team want er kwam gewoon te veel gevaar van tegenstanders aan zijn kant - met soms zeer negatieve consequenties-) . Hij geeft veel goede voorzetten en verplaatst het spel naar de andere kant. Hij gaat combinaties aan met middenveld en Kerkez en anderen die de links opduiken, hij blijft de dreiging van zijn schot gebruiken (heeft meerdere schoten gehad die net niet lekker vielen die wel wat meer verdiende). Hij is momenten op rechts te vinden in zowel dubbele kantbezetting (Odgaard blijft op zijn plek) of positie wissel. Het hele elftal husselt van links naar recht en van voor naar achter door elkaar, dat doen ze al tijden (vorig seizoen ook), bij Karlsson lijkt in ieder geval het kwartje te zijn gevallen dat als het team met zoveel variatie speelt dat er harde afspraken na gekomen moeten worden en daar flinke sprints terug bijhoren en dus ook voor de sterspeler.
Ik ben in ieder geval weer heel tevreden over zijn ontwikkeling en geloof zoals jij schrijft dat het wel goed gaat komen.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

FugAZi schreef: 28 jan 2023, 10:12
Ik ben in ieder geval weer heel tevreden over zijn ontwikkeling en geloof zoals jij schrijft dat het wel goed gaat komen.
Dat de kritiek op Karlsson genuanceerd mag/kan worden snap ik nog wel.
Maar van deze geciteerde passage snap ik dan weer helemaal niks.
Dat hij zich in positieve zin zou hebben ontwikkeld is namelijk diametraal de andere kant op redeneren als er een discussie is of hij zijn niveau van vorig seizoen nog niet eens aan het behalen is.

Voor iemand weer gelijk uit zijn slof schiet: daarmee zeg ik niet dat Karlsson er niks van kan, maar er is een verschil tussen weer terug op niveau komen en dat oude niveau ontstijgen.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 28 jan 2023, 11:51 Dat de kritiek op Karlsson genuanceerd mag/kan worden snap ik nog wel.
Maar van deze geciteerde passage snap ik dan weer helemaal niks.
Dat hij zich in positieve zin zou hebben ontwikkeld is namelijk diametraal de andere kant op redeneren als er een discussie is of hij zijn niveau van vorig seizoen nog niet eens aan het behalen is.

Voor iemand weer gelijk uit zijn slof schiet: daarmee zeg ik niet dat Karlsson er niks van kan, maar er is een verschil tussen weer terug op niveau komen en dat oude niveau ontstijgen.
Er was veel discussie over wat die topvorm nou eigenlijk was. Ik heb er - omdat er wel heel veel tegendoelpunten via zijn kant zijn gekomen- zeer grote vraagtekens bijgezet.
De meeste hier vonden dat zijn doelpunten en assist leidend moeten zijn in zijn beoordeling. Ik stelde daarintegen dat tegenstanders er op anticiperen dat hij wel eens zijn man laat lopen en mede daardoor hebben kleine clubs punten tegen ons kunnen pakken.

Uit mijn oogpunt (ik werd helemaal gek van hem tegen Vitesse en dat Jansen hem zo lang heeft laten staan), zie ik heel veel verbetering in het mee verdedigen en in het samenspel. Ik vind hem dus completer, (denk hierbij ook aan de discussie waarom het met van Brederode beter liep dan met hem) . Dat hij qua scoren nu veel minder streepjes achter zijn naam heeft zegt mij totaal niks, tegenstanders anticiperen op zijn sterke kanten maar dat betekent dat er ergens anders ruimte is. Het is een teamsport en het erkennen van die afgedekte ruimte en dus bal naar de andere kant brengen geeft weet van voetbal intelligentie.
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

FugAZi schreef: 28 jan 2023, 10:12 Hij speelt sinds Vitesse thuis weer heel goed in mijn ogen, hij is meer aan het buffelen bij bal bezit tegenstander (ik denk echt dat hij aangesproken is door het team want er kwam gewoon te veel gevaar van tegenstanders aan zijn kant - met soms zeer negatieve consequenties-) . Hij geeft veel goede voorzetten en verplaatst het spel naar de andere kant. Hij gaat combinaties aan met middenveld en Kerkez en anderen die de links opduiken, hij blijft de dreiging van zijn schot gebruiken (heeft meerdere schoten gehad die net niet lekker vielen die wel wat meer verdiende). Hij is momenten op rechts te vinden in zowel dubbele kantbezetting (Odgaard blijft op zijn plek) of positie wissel. Het hele elftal husselt van links naar recht en van voor naar achter door elkaar, dat doen ze al tijden (vorig seizoen ook), bij Karlsson lijkt in ieder geval het kwartje te zijn gevallen dat als het team met zoveel variatie speelt dat er harde afspraken na gekomen moeten worden en daar flinke sprints terug bijhoren en dus ook voor de sterspeler.
Ik ben in ieder geval weer heel tevreden over zijn ontwikkeling en geloof zoals jij schrijft dat het wel goed gaat komen.
Dat er met hem gesproken is over zijn functioneren lijkt me logisch want er viel nogal het een en ander op aan te merken. Zo kreeg Kerkez 'm eerst nooit en ineens toch zo nu en dan wel. Verdedigend zal hij ook wel op z'n verantwoordelijkheden aangesproken zijn want we hebben die situaties allemaal gezien. Verder lijkt hij niet bovenaan de lijst met spelers te staan die zich door hun spel en houding het meest ondergeschikt maken aan het teambelang. Ook zakt zijn niveau de laatste 20 minuten van een wedstrijd vaak in. Hopelijk zal dat anders zijn als de punten nog niet binnen zijn en er dus nog gescoord moet worden. Maar tegen Fortuna had hij echt wel gewisseld mogen worden.
Eind vorig seizoen had hij overigens ook een langdurige vormdip die pas in de laatste wedstrijd tegen Vitesse ineens voorbij leek.
Nu is hij nog niet op het niveau wat we eerder vorig seizoen van hem gezien hebben. Het verhaal dat hij zich heel goed ontwikkelt maar dat helaas zijn rendement wat tegenvalt ben ik het niet mee eens. Goede vorm = o.a.hoog rendement.
En voordat de Karlsson adepten weer beginnen te zeuren over een negatieve benadering omdat Karlsson het toch zo goed doet: één van de besten zijn komt met een speciale verantwoordelijkheid. Je moet het telkens weer laten zien, het voortouw nemen en constant presteren. Een jongen met zijn klasse en potentie zou gewoon na een goed seizoen voor 12+ miljoen verkocht moeten kunnen worden. Na dit seizoen dus.
Gebruikersavatar
Shota-Arveladze
Ben-Sider
Berichten: 907
Lid geworden op: 27 dec 2020, 13:19
Locatie: Haarlem

AZA'dam schreef: 28 jan 2023, 14:25 één van de besten zijn komt met een speciale verantwoordelijkheid. Je moet het telkens weer laten zien, het voortouw nemen en constant presteren. Een jongen met zijn klasse en potentie zou gewoon na een goed seizoen voor 12+ miljoen verkocht moeten kunnen worden. Na dit seizoen dus.
Helemaal mee eens
"One swallow does not make a summer"
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2308
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

Weer knap anoniem en eigenlijk gewoon eerlijk gezegd ondermaats. Draagt aanvallend geen ene fluit bij aan het geheel, ben het daarom ook zwaar oneens met mensen die hem constant “de beste speler van AZ” noemen. Levert zeer zelden iets, van mijn part krijgt van Brederode of Lahdo de kans weer eens.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

We kunnen het erover eens zijn dat hij het tegenovergestelde van de doorslag gaf :roll:

Waarbij ik nog maar eens naar die vrije trap verwijs waarbij hij de compleet vrijgelaten Sugawara totaal negeert voor een balletje recht in de handen van de keeper.

Sterker nog, het was niet de wedstrijd van Sugawara, maar als er iemand goed is in afstandsschoten behalve Odgaard (en sporadisch Reijnders) dan is het Sugawara wel.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

Wildcat schreef: 28 jan 2023, 22:29 Weer knap anoniem en eigenlijk gewoon eerlijk gezegd ondermaats. Draagt aanvallend geen ene fluit bij aan het geheel, ben het daarom ook zwaar oneens met mensen die hem constant “de beste speler van AZ” noemen. Levert zeer zelden iets, van mijn part krijgt van Brederode of Lahdo de kans weer eens.
Bij AZ krijgen jongens extreem veel krediet. Idrissi had ooit een dramatische periode die bijna 6 maanden duurde. Uiteindelijk kostte hem dat wel zijn plaats. Later kwam hij terug en tikte zijn niveau van daarvoor weer aan. Stengs en Boadu liggen nog vers in het geheugen. Ook Karlsson zal het niveau wat we van hem kennen ooit wel weer gaan halen. Maar als hij zo door gaat zullen de topclubs na dit seizoen niet voor hem in de rij staan. Eerlijk gezegd bleek vanavond uit de wissels dat we nou ook niet echt een heel goed alternatief voor hem hebben.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6404
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Ik heb Karlsson vaak zat verdedigd. Maar Janssen mag hem wel gewoon wisselen hoor, niet een vaste prik hebben wie je er af haalt. Dat is de beste manier om frustraties binnen de selectie te veroorzaken.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6366
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Online veel berichten over Celta de Vigo dat Karlsson graag wil hebben. Met de hashtag #freekarlsson.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Ferry schreef: 31 jan 2023, 07:00 Online veel berichten over Celta de Vigo dat Karlsson graag wil hebben. Met de hashtag #freekarlsson.
#freekarlssonfor20million

Maar ik zou lekker wachten tot de zomer. We hebben nu simpelweg geen linksbuiten die in de buurt komt van de Karlsson in vorm
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16057
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Langedijk schreef: 31 jan 2023, 07:35 #freekarlssonfor20million

Maar ik zou lekker wachten tot de zomer. We hebben nu simpelweg geen linksbuiten die in de buurt komt van de Karlsson in vorm
Daar heb je gelijk in, echter is ie niet in vorm…….
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Ferry schreef: 31 jan 2023, 07:00 Online veel berichten over Celta de Vigo dat Karlsson graag wil hebben. Met de hashtag #freekarlsson.
15 miljoen + Swedberg.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2308
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

Langedijk schreef: 31 jan 2023, 07:35 #freekarlssonfor20million

Maar ik zou lekker wachten tot de zomer. We hebben nu simpelweg geen linksbuiten die in de buurt komt van de Karlsson in vorm
Ik heb het idee dat het vaak te lang duurt bij Karlsson en niet zo zeer omdat hij moeite met de bal heeft, want de aannames zijn nagenoeg altijd goed maar meer omdat hij te vaak met zichzelf bezig is om iets te forceren. Wat ook begrijpelijk is want hij snakt ook naar mooie en goede acties, niet in de laatste plaats om weer in zijn vorm te komen.

Mooie aanname -> probeer naar binnen te gaan -> tegenstander dekt binnenkant af -> Kerkez sprint 50m om een overlap te maken - > Karlsson probeert alsnog naar binnen te gaan maar lukt niet -> tegenstander staat inmiddels weer georganiseerd -> speelt bal terug naar Reijnders, Clasie of CV.

Hier stagneert het spel van AZ vaak door en lopen we weer tegen zo een geparkeerde bus aan. Bij Odgaard voelt dat heel anders, die gebruikt de spelers om hem heen veel meer om samen tot iets te komen.


Ik zou Lahdo ook wel wat vaker willen zien, die is lekker doortastend. Weinig dreigen, meer actie en ook nog razendspel om in de diepte te lanceren.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Wildcat schreef: 31 jan 2023, 11:00 Ik heb het idee dat het vaak te lang duurt bij Karlsson en niet zo zeer omdat hij moeite met de bal heeft, want de aannames zijn nagenoeg altijd goed maar meer omdat hij te vaak met zichzelf bezig is om iets te forceren. Wat ook begrijpelijk is want hij snakt ook naar mooie en goede acties, niet in de laatste plaats om weer in zijn vorm te komen.

Mooie aanname -> probeer naar binnen te gaan -> tegenstander dekt binnenkant af -> Kerkez sprint 50m om een overlap te maken - > Karlsson probeert alsnog naar binnen te gaan maar lukt niet -> tegenstander staat inmiddels weer georganiseerd -> speelt bal terug naar Reijnders, Clasie of CV.

Hier stagneert het spel van AZ vaak door en lopen we weer tegen zo een geparkeerde bus aan. Bij Odgaard voelt dat heel anders, die gebruikt de spelers om hem heen veel meer om samen tot iets te komen.


Ik zou Lahdo ook wel wat vaker willen zien, die is lekker doortastend. Weinig dreigen, meer actie en ook nog razendspel om in de diepte te lanceren.
=D>

Ben ik helemaal met je eens. Karlsson moet veel meer versnellen met de bal. Reijnders loopt bijvoorbeeld soms te lang met de bal. Wie ik wel snel zie handelen en passen is Mihailovic.

Wordt tijd dat Karlsson weer eens gaat scoren. Zou goed zijn voor zijn vertrouwen. Maar dan moet ie ook fanatieker bij voorzetten van rechts voor de goal te zijn.
Plaats reactie