Jesper Karlsson (2026)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16209
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

SchoorlAZ schreef: 29 nov 2021, 01:06 Hij probeert wat te creëeren in een team zonder creativiteit (gisteren).
Maar slaagt daar niet in. Doe dan gewoon i.p.v. al die beweginkjes die mislukken.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16209
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Sir Robbert schreef: 29 nov 2021, 11:21 Ik denk dat je de verkeerde quote.
Volgens mij niet……
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2242
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

salmonyappi schreef: 29 nov 2021, 23:36 Maar slaagt daar niet in. Doe dan gewoon i.p.v. al die beweginkjes die mislukken.
Dus je mag alleen creatief zijn als je weet dat het lukt?
Dan komt er wel erg weinig gogme en creativiteit in het spel, niet?
Als al onze spelers 'gewoon' doen (en helemáál Karlsson) dan houden we helemaal niks meer over.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16209
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

SchoorlAZ schreef: 30 nov 2021, 08:04 Dus je mag alleen creatief zijn als je weet dat het lukt?
Dan komt er wel erg weinig gogme en creativiteit in het spel, niet?
Als al onze spelers 'gewoon' doen (en helemáál Karlsson) dan houden we helemaal niks meer over.
Je mag creatief zijn als je in vorm bent. Als je totaal niet in de wedstrijd zit maar toch gewoon doorgaat met idiote circusacts die allen mislukken moet je je misschien eens achter de oren krabben…….
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5418
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

salmonyappi schreef: 30 nov 2021, 08:54 Je mag creatief zijn als je in vorm bent. Als je totaal niet in de wedstrijd zit maar toch gewoon doorgaat met idiote circusacts die allen mislukken moet je je misschien eens achter de oren krabben…….
Ik wou dat dat ook voor jou gold. Jouw creatieve uitspattingen hier op het forum zijn ook al weer enige tijd van een erg laag niveau.
Gebruikersavatar
Bombaman
Oude garde
Berichten: 1298
Lid geworden op: 14 jan 2005, 21:57

pAZcal schreef: 30 nov 2021, 09:24 Ik wou dat dat ook voor jou gold. Jouw creatieve uitspattingen hier op het forum zijn ook al weer enige tijd van een erg laag niveau.
Met jouw vorm zit het in ieder geval wel goed, zo te zien :mrgreen:
Cetero censeo birrum bibendum esse
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2242
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

salmonyappi schreef: 30 nov 2021, 08:54 Je mag creatief zijn als je in vorm bent. Als je totaal niet in de wedstrijd zit maar toch gewoon doorgaat met idiote circusacts die allen mislukken moet je je misschien eens achter de oren krabben…….
Wat stel je dan voor met een wedstrijd zoals eergisteren waarin niemand in de wedstrijd zit?
Dat niemand creativiteit probeert te brengen?
Volgens mij heb je hier niet helemaal goed over nagedacht.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

SchoorlAZ schreef: 30 nov 2021, 16:28 Wat stel je dan voor met een wedstrijd zoals eergisteren waarin niemand in de wedstrijd zit?
Dat niemand creativiteit probeert te brengen?
Volgens mij heb je hier niet helemaal goed over nagedacht.
Er is een verschil tussen creativiteit en domme acties. Creativiteit is dat je risico in je spel legt om een man te passeren of tot een mooie pass/schot te komen. Dat mag mislukken en moet je als aanvaller altijd blijven proberen.

Maar je hebt ook domme acties. Bijvoorbeeld van 30 meter met een onmogelijke omhaal denken te kunnen scoren. Of een lange bal volledig nutteloos springend met je hak aannemen omdat je dan een leuk filmpje kan delen op in je Insta. Of van 30 meter uit stilstand op doel schieten. Of hakjes doen terwijl de wedstrijd nog niet binnen is.

Bij Karlsson zijn het dit seizoen meer domme acties dan goede pogingen om iets te forceren. Dat je weet dat hij het wel kan maakt het alleen maar irritanter, hij speelt als een speler van de o18. Snel volwassen worden want hij begint op de zenuwen te werken. In onze huidige vorm hebben we niets aan iemand die maar voor de vorm allemaal trucjes laat zien. Hij moet gewoon presteren.
Hup AZ.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6541
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Bob Ross schreef: 30 nov 2021, 16:41 Er is een verschil tussen creativiteit en domme acties. Creativiteit is dat je risico in je spel legt om een man te passeren of tot een mooie pass/schot te komen. Dat mag mislukken en moet je als aanvaller altijd blijven proberen.

Maar je hebt ook domme acties. Bijvoorbeeld van 30 meter met een onmogelijke omhaal denken te kunnen scoren. Of een lange bal volledig nutteloos springend met je hak aannemen omdat je dan een leuk filmpje kan delen op in je Insta. Of van 30 meter uit stilstand op doel schieten. Of hakjes doen terwijl de wedstrijd nog niet binnen is.

Bij Karlsson zijn het dit seizoen meer domme acties dan goede pogingen om iets te forceren. Dat je weet dat hij het wel kan maakt het alleen maar irritanter, hij speelt als een speler van de o18. Snel volwassen worden want hij begint op de zenuwen te werken. In onze huidige vorm hebben we niets aan iemand die maar voor de vorm allemaal trucjes laat zien. Hij moet gewoon presteren.
Die omhaal was inderdaad onzin.
Maar zijn hakjes vind ik doorgaans wel effectief, het hoort ook een beetje bij zn spel. Vorig seizoen deed hij ook iedere week hakjes en trucs, ook bij 0-0, en die waren toch wel behoorlijk vaak succesvol. Zeker met een overlappende speler zijn die hakjes soms best effectief omdat je tot het laatste moment kunt wachten of je past of zelf een actie gaat maken.
Tuurlijk ben ik het wel eens dat hij geen circus moet opvoeren als het voetballend niet loopt in zon wedstrijd. Maar tegelijkertijd moet je hem ook die vrijheid geven om die acties te kunnen maken waarmee hij al vaak genoeg beslissend is geweest.

Overall gezien blijf ik er bij dat hij totaal niet gebaat is bij die ultra conservatieve opstellingen van Jansen elke keer. Het moet veel te veel van hem komen, waardoor hij altijd dubbele dekking krijgt én zelf te vaak aan kansloze acties begint.
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1517
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

salmonyappi schreef: 29 nov 2021, 23:37 Volgens mij niet……
Ok, vreemde conclusies trek je dan. Ik zeg dat dat het beter kan, maar dat ik zijn mindere wedstrijden vergeef? Waar haal je dan vandaan dat ik geniet van mislukte "bewegingkjes"?

Hij speelt echt wel slechte potten, maar als Karlsson op safe gaat spelen, gaan we nog meer wedstrijden niet winnen. En er zijn omstandigheden (matige teamgenoten), die hem soms dwingen meer te doen dan normaliter nodig (zou moeten zijn).
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Sir Robbert schreef: 01 dec 2021, 06:06 Ok, vreemde conclusies trek je dan. Ik zeg dat dat het beter kan, maar dat ik zijn mindere wedstrijden vergeef? Waar haal je dan vandaan dat ik geniet van mislukte "bewegingkjes"?

Hij speelt echt wel slechte potten, maar als Karlsson op safe gaat spelen, gaan we nog meer wedstrijden niet winnen. En er zijn omstandigheden (matige teamgenoten), die hem soms dwingen meer te doen dan normaliter nodig (zou moeten zijn).
Meh, toch niet helemaal eens hoor Sir. Zijn acties en schoten mislukken veel te vaak, dat heeft weinig met zijn teamgenoten te maken. Wijndal loopt bv nog steeds vaak langs hem. Goede spelers onderscheiden zich ook in matige teams en maken andere spelers sterker. Zo ver is deze jongen nog niet, hij deelt gewoon mee in de malaise.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1517
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

Bob Ross schreef: 01 dec 2021, 09:44 Meh, toch niet helemaal eens hoor Sir. Zijn acties en schoten mislukken veel te vaak, dat heeft weinig met zijn teamgenoten te maken. Wijndal loopt bv nog steeds vaak langs hem. Goede spelers onderscheiden zich ook in matige teams en maken andere spelers sterker. Zo ver is deze jongen nog niet, hij deelt gewoon mee in de malaise.
Dat mag, en dat snap ik op zich ook wel. Kijk, ik vind bijvoorbeeld dat we de over/underlap van Wijndal veel te weinig zien, maar dit is een bewuste tactiek van Jansen, om zo veel mogelijk spelers centraal te houden. Wanneer Wijndal er wel is, zie je gelijk gevaar ontstaan, zoals een periode na rust tegen Vitesse uit. Ik begrijp dus wel, dat Karlsson veel opzichzelf is aangewezen, zal dus meer zelf gaan, dan mislukt er ook meer. De omhaal, is een verhaal apart, die was onnodig. Ik denk wel dat zulk soort spelers, bijvoorbeeld dat soort aannames nodig hebben, om in hun flow te komen, maar ik kan goed begrijpen, dat het irritant overkomt wanneer het niet loopt.

Het zou echt een hoop schelen als Wijndal weer gewoon als linksback gaat spelen, zoals voorheen, en laat dan Sugawara maar het middenveld in stappen, zoals Svensson altijd deed. De motor van Wijndal is toch wel een van zijn sterke punten, en die wordt momenteel te weinig benut.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2242
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Sir Robbert schreef: 01 dec 2021, 12:45 Dat mag, en dat snap ik op zich ook wel. Kijk, ik vind bijvoorbeeld dat we de over/underlap van Wijndal veel te weinig zien, maar dit is een bewuste tactiek van Jansen, om zo veel mogelijk spelers centraal te houden. Wanneer Wijndal er wel is, zie je gelijk gevaar ontstaan, zoals een periode na rust tegen Vitesse uit. Ik begrijp dus wel, dat Karlsson veel opzichzelf is aangewezen, zal dus meer zelf gaan, dan mislukt er ook meer. De omhaal, is een verhaal apart, die was onnodig. Ik denk wel dat zulk soort spelers, bijvoorbeeld dat soort aannames nodig hebben, om in hun flow te komen, maar ik kan goed begrijpen, dat het irritant overkomt wanneer het niet loopt.

Het zou echt een hoop schelen als Wijndal weer gewoon als linksback gaat spelen, zoals voorheen, en laat dan Sugawara maar het middenveld in stappen, zoals Svensson altijd deed. De motor van Wijndal is toch wel een van zijn sterke punten, en die wordt momenteel te weinig benut.
Helemaal mee eens. Jansen maakt al het hele seizoen zijn sterkte aspect van het elftal kapot.
Ik geef precies dit ook al maanden aan in het prestatie/tacktiek forum.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Bob Ross schreef: 30 nov 2021, 16:41 Maar je hebt ook domme acties. Bijvoorbeeld van 30 meter met een onmogelijke omhaal denken te kunnen scoren. Of een lange bal volledig nutteloos springend met je hak aannemen omdat je dan een leuk filmpje kan delen op in je Insta. Of van 30 meter uit stilstand op doel schieten. Of hakjes doen terwijl de wedstrijd nog niet binnen is.

Bij Karlsson zijn het dit seizoen meer domme acties dan goede pogingen om iets te forceren. Dat je weet dat hij het wel kan maakt het alleen maar irritanter, hij speelt als een speler van de o18. Snel volwassen worden want hij begint op de zenuwen te werken. In onze huidige vorm hebben we niets aan iemand die maar voor de vorm allemaal trucjes laat zien. Hij moet gewoon presteren.
Die omhaal was kansloos, maar ontstond uit een mislukte poging op doel te schieten volgens mij. Hij had beter kunnen accepteren dat 't niet gelukt was en de bal afgeven aan een teamgenoot ipv te willen compenseren met die omhaal.

Maar doorgaans zijn zijn acties nog het enige enerverende dat er in een wedstrijd van AZ uit gebeurt. Dat mislukt veel vaker dan het lukt en als het team slecht draait valt dat meer op dan wanneer het goed draait en levert, zeker voor de tv, ook wel wat ergernis op. Toch heb ik liever een ergernis van iets 'creatiefs' dat mislukt dan ergernis over dat er een wedstrijd lang helemaal niemand is die iets probeert te forceren.
____________
Hoc est nihil
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Grifo schreef: 02 dec 2021, 09:35 Die omhaal was kansloos, maar ontstond uit een mislukte poging op doel te schieten volgens mij. Hij had beter kunnen accepteren dat 't niet gelukt was en de bal afgeven aan een teamgenoot ipv te willen compenseren met die omhaal.

Maar doorgaans zijn zijn acties nog het enige enerverende dat er in een wedstrijd van AZ uit gebeurt. Dat mislukt veel vaker dan het lukt en als het team slecht draait valt dat meer op dan wanneer het goed draait en levert, zeker voor de tv, ook wel wat ergernis op. Toch heb ik liever een ergernis van iets 'creatiefs' dat mislukt dan ergernis over dat er een wedstrijd lang helemaal niemand is die iets probeert te forceren.
=D>

Dit dus, ik heb precies hetzelfde. Als ik naar voetbal kijk wil ik vermaakt worden en Jesper probeert dat tenminste.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

multatuli schreef: 02 dec 2021, 13:18 =D>

Dit dus, ik heb precies hetzelfde. Als ik naar voetbal kijk wil ik vermaakt worden en Jesper probeert dat tenminste.
Ik win liever. Voor vermaak ga ik wel naar de bioscoop. Ik kan ook genieten van Weghorst of Janssen die de ballen gewoon zakelijk in het netje schoten. Of een Stijn Wuytens.

Een Neymar vind ik werkelijk vreselijk.

Nog over Karlsson: als je team en jezelf in vorm zijn kan je ook meer risico nemen, maar als het zoals nu niet loopt moet je wel iets meer met je hoofd nadenken. Dan kan je alsnog creativiteit brengen op de juiste plek op het veld en bij de juiste stand.
Hup AZ.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2242
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Na Gudmundsson de slechtste man van de wedstrijd in mijn optiek. Werkelijk alles ging fout en het doelpunt was ook gewoon een zwak schot.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

SchoorlAZ schreef: 02 dec 2021, 20:07 Na Gudmundsson de slechtste man van de wedstrijd in mijn optiek. Werkelijk alles ging fout en het doelpunt was ook gewoon een zwak schot.
Gudmundsson de slechtste eens. Maar Karlsson vond ik op links eindelijk weer een beetje een tandem vormen met Wijndal. Waarom hij dan de helft van de wedstrijd op rechts gaat lopen?

Zijn schot was niet zo slecht hoor. Kwam achter een verdediger vandaan en zat nog een curve en een stuit in. Ik ben al blij als er eens een schot tussen de palen komt en als deze er dan nog in gaat ook....

Waarschijnlijk verwachten wij veel meer van Jesper. Ik ook hoor. Vandaag vond ik hem wat realistischer spelen dan in Arnhem.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2242
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

ForzAZ schreef: 02 dec 2021, 20:13 Gudmundsson de slechtste eens. Maar Karlsson vond ik op links eindelijk weer een beetje een tandem vormen met Wijndal. Waarom hij dan de helft van de wedstrijd op rechts gaat lopen?

Zijn schot was niet zo slecht hoor. Kwam achter een verdediger vandaan en zat nog een curve en een stuit in. Ik ben al blij als er eens een schot tussen de palen komt en als deze er dan nog in gaat ook....

Waarschijnlijk verwachten wij veel meer van Jesper. Ik ook hoor. Vandaag vond ik hem wat realistischer spelen dan in Arnhem.
Komt door onze geweldige trainer Jansen die hem op rechts neerzet.
Ook over het spel van Wijndal heb ik al maanden gezegd dat hij meer qls LB moet spelen en die was wat mij betreft vandaag meteen MOTM.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Ik vind vooral dat simpele dingen nu ook vaak fout gaan bij Karlsson. Dan moet je als speler een beetje inzicht krijgen dat hakjes en andere frivoliteiten dan ook meestal niet lukken. Iets soberder spelen mag dan wel.
_________________
"I don't know that!"
Plaats reactie