Jesper Karlsson (2026)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6564
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Een gedeelte van de tweede helft zitten kijken.
Ondanks het verlies vond ik hem gewoon heel goed spelen. Prima goaltje meegepikt en constant dreigend met strakke voorzetten en dribbels. Tegen een sterke tegenstander. Als de trainer van het grote Zweden zit te kijken, kan ik me niet voorstellen dat ze hem daar binnekort niet voor gaan vragen.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

SimonPoulsen schreef: 18 nov 2020, 18:27 Een gedeelte van de tweede helft zitten kijken.
Ondanks het verlies vond ik hem gewoon heel goed spelen. Prima goaltje meegepikt en constant dreigend met strakke voorzetten en dribbels. Tegen een sterke tegenstander. Als de trainer van het grote Zweden zit te kijken, kan ik me niet voorstellen dat ze hem daar binnekort niet voor gaan vragen.
Waar heb jij de wedstrijd gekeken, want ik heb niets kunnen vinden?
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6564
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

multatuli schreef: 18 nov 2020, 20:47 Waar heb jij de wedstrijd gekeken, want ik heb niets kunnen vinden?
Via de illegale streamingsites kun je alles kijken tegenwoordig (hesgoal of livetv.ru). Af en toe een reclame wegklikken maar verder prima kwaliteit.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

SimonPoulsen schreef: 19 nov 2020, 11:12 Via de illegale streamingsites kun je alles kijken tegenwoordig (hesgoal of livetv.ru). Af en toe een reclame wegklikken maar verder prima kwaliteit.
Ok bedankt voor de tip. Het liefst heb ik een tv zender met abonnement waarop alles te zien is, maar dat is helaas niet te vinden. Dus dan maar zo proberen.

Zeker die wedstrijd van Karlsson had ik graag willen zien :(
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6564
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

multatuli schreef: 19 nov 2020, 15:21 Ok bedankt voor de tip. Het liefst heb ik een tv zender met abonnement waarop alles te zien is, maar dat is helaas niet te vinden. Dus dan maar zo proberen.

Zeker die wedstrijd van Karlsson had ik graag willen zien :(
Tja ik vrees dat Fox en Ziggo jong Zweden niet in het pakket gaan opnemen. Hopelijk snel in het grote Zweden, dan heb je alweer meer kans dat Ziggo het uitzendt. Maar gelukkig is hij zondag gewoon weer te zien op Fox!
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3160
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

Pro stukje van VI wat ik zelf helaas niet kan lezen https://www.vi.nl/pro/branie-goals-en-t ... candinavie
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

dirkjan schreef: 26 nov 2020, 11:54 Pro stukje van VI wat ik zelf helaas niet kan lezen https://www.vi.nl/pro/branie-goals-en-t ... candinavie
Ja dat probleem heb ik ook. Kortom, als iemand de tekst hier kan plaatsen (met bronvermelding :p), graag.
_________________
"I don't know that!"
elmo
Seizoenkaarthouder
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 jun 2007, 18:33

Door Simon Zwartkruis

Met de aankoop van Jesper Karlsson (22) lijkt AZ in de roos te hebben geschoten. De Zweedse vleugelspits heeft zich snel aangepast in Nederland en voetbalt zonder schroom. Vele Noord-Europeanen gingen hem voor in Alkmaar.
'Ik denk niet na bij mijn trucs, het gebeurt gewoon'
Bij de herinnering aan die avond in Halmstad, vorige maand, begint Jesper Karlsson aanstekelijk te grinniken. Twee voorzetten achter zijn standbeen langs gaf hij, tijdens een interland met Jong Zweden tegen Jong Luxemburg. Eerst vanaf de linkerflank, een half uur later op rechts. Na zijn opvallende AZ-debuut, eerder die maand tegen Sparta Rotterdam, had de vleugelspits het al aangekondigd. ‘Jullie gaan nog veel meer trucs van me zien’, zei Karlsson die middag op Het Kasteel. ‘Dit is de voetballer die ik ben’, voegt hij daar nu aan toe. ‘Als de omstandigheden het toelaten, wil ik leuke dingen laten zien. Ik denk er niet bij na, het gebeurt gewoon. Al sinds ik een kleine jongen was. Een deel daarvan wil ik in stand houden.’
'Hij heeft de bravoure van een jongen uit de Randstad. Jesper is op een leuke manier brutaal'
Het duurde niet lang voordat Karlsson bij AZ zijn naam vestigde. Meteen in zijn eerste trainingsweek stuurde hij medespelers met schijnbewegingen en stiftjes het bos in. Dat duidde op zelfvertrouwen en branie. ‘Zijn karakter doet me denken aan zijn landgenoot Muamer Tankovic, die zes jaar geleden naar AZ kwam’, vertelt voetbaldirecteur Max Huiberts. ‘Ook Jesper voldoet niet aan het cliché van de nuchtere Zweed. Hij heeft de bravoure van een jongen uit de Randstad. Jesper is op een leuke manier brutaal.’

Vier jaar geleden verscheen het jonge talent voor het eerst op de radar van AZ. ‘Vorig jaar bespraken we met ons scoutingteam alle rapporten die in de laatste vier jaar van Jesper waren gemaakt. Die waren best positief, op één aspect na. We hadden het beeld van een heel interessante buitenspeler’, herinnert Huiberts zich. ‘Een jongen met veel individuele acties en avontuur in zijn spel. Maar wat óók opviel: de eerste jaren van zijn carrière was zijn rendement erg laag.’

In zijn eerste jaar op het hoogste Zweedse niveau, seizoen 2015/16 bij Falkenbergs FF, kwam de jonge belofte nog tot zeven goals en twee assists in 26 wedstrijden. Maar na zijn transfer naar IF Elfsborg in 2016 viel Karlsson lange tijd droog. In zijn eerste twee seizoenen aldaar wist hij in 36 competitieduels niet eenmaal te scoren en leverde hij slechts drie assists. Al dient hierbij vermeld te worden dat Karlsson in die periode maar zes keer in de basis stond.

In de tweede helft van seizoen 2018/19 kwam de vleugelaanvaller op stoom. Hij veroverde een vaste basisplaats en boekte, vanaf de rechtsbuitenpositie, zeven goals en vijf assists in vijftien wedstrijden. Zijn beloning bestond uit een debuut in de Zweedse nationale ploeg, begin januari 2020. Opvallend genoeg zou Karlsson acht maanden later pas zijn eerste wedstrijd in Jong Zweden spelen. In de tussentijd bleef hij scoren alsof zijn leven ervan afhing.

Nadat Karlsson vorig seizoen was verhuisd naar de linkerflank, schroefde hij zijn rendement verder op. In zijn laatste dertien wedstrijden bij Elfsborg leverde hij tien goals en vijf assists in dertien wedstrijden. Na zijn komst naar AZ trok Karlsson de lijn meteen door, met vier goals en drie assists in negen wedstrijden. In zijn laatste drie interlands met Jong Zweden schoot hij liefst zes keer raak.
'Je maakt het niet vaak mee dat een aankoop er direct staat. Zeker niet in de categorie waarin wij zoeken. Jesper deed het'
Midden in die stijgende lijn klopte AZ bij hem op de deur. Zelf hoefde Karlsson niet lang na te denken, zijn club ging akkoord met een transfersom van 2,5 miljoen euro. Met de deal sorteerde AZ voor op wat er komen ging. ‘We hielden afgelopen zomer rekening met het vertrek van een aanvaller’, legt Huiberts uit. ‘Daarom wilden we alvast een nieuwe vleugelspits aantrekken. Dat pakte goed uit: een week nadat Jesper was aangesloten bij onze trainingen, ging Oussama Idrissi naar Sevilla. Omdat Jesper net de Zweedse competitie had afgesloten, was hij hartstikke fit en kon hij meteen bij ons aan de bak.’

De uiteindelijke komst van Karlsson had nog wat voeten in de aarde. Tweeënhalve maand geleden stapte hij in een achtbaan die nooit meer tot stilstand is gekomen. Vrijdag 11 september ondertekende hij in Alkmaar zijn vijfjarige AZ-contract. Meteen daarna keerde Karlsson terug naar Zweden, waar hij een dag later basisspeler en doeltreffend was in het competitieduel met toenmalig landskampioen Djurgarden. Drie dagen later zat de vleugelspits nagelbijtend voor de televisie. Als AZ die avond de derde voorronde van de Champions League zou overleven, mocht Karlsson met onmiddellijke ingang de overstap naar zijn nieuwe club maken. Maar dat gebeurde niet. De ploeg van Arne Slot verloor bij Dinamo Kiev (2-0), waardoor Karlsson ook de laatste drie competitiewedstrijden van Elfsborg nog moest meespelen. Met zijn lichaam in Zweden en zijn gedachten in Nederland. Exact een week na de laatste speelminuten in zijn geboorteland, maakte Karlsson zijn debuut in de Eredivisie. Meteen in de basis, inclusief twee assists. Huiberts: ‘Je maakt het niet vaak mee dat een aankoop er direct staat. Zeker niet in de categorie waarin wij zoeken. Jesper deed het.’

Karlsson is alweer de 27ste AZ-aankoop uit Noord-Europa in deze eeuw. Al jaren speelt een oud-speler daarin een rol: Peter Arntz, middenvelder van de eerste kampioensploeg van AZ (1981). In 2016 emigreerde Arntz naar Zweden. Daar heeft hij een onafhankelijk scoutingbureau, met vooral zijn nieuwe thuisland en Noorwegen als aandachtsgebieden. Voor hem is ontdekking van talent bekend terrein. Tot 2011 was Arntz hoofd scouting bij AZ. In die functie kwam hij al vaak in Scandinavië, nadat de club dat in 2005 tot primair jachtgebied had benoemd.

Negen jaar geleden werd Arntz opgevolgd door Huiberts, die in 2015 doorschoof naar zijn huidige directiefunctie. De afdeling scouting wordt sinds juni 2018 geleid door Carlos Aalbers. ‘Als Carlos informatie wil hebben over een Scandinavische speler, belt hij uiteraard – naast onze andere contacten in Zweden – ook met Peter Arntz’, vertelt Huiberts. ‘We proberen een zo compleet mogelijk beeld te krijgen.’
'We merken dat Scandinavische zaakwaarnemers hun spelers graag bij AZ onderbrengen'
Het lange verleden en ook het heden met Scandinavische spelers versterkt de aantrekkingskracht in die regio, ondervindt Huiberts. Net als bij de eerdere aankoop van het Noorse talent Hakon Evjen, had AZ bij het aantrekken van Karlsson flinke concurrentie te duchten. In Nederland hoopten SC Heerenveen en FC Groningen hem te verleiden, in het buitenland hadden Napoli, FK Krasnodar, Bologna en FC Metz concrete interesse. Vooral bij Napoli en Krasnodar had Karlsson beduidend meer kunnen verdienen dan in Alkmaar. Hij koos voor zijn sportieve ontwikkeling. Meteen nadat de aanvaller lucht had gekregen van de AZ-interesse, instrueerde hij zijn zaakwaarnemer daar werk van te maken.

Huiberts: ‘Dat geeft meteen aan dat het met hun mindset goed zit. Met hun keuze voor AZ stelden Jesper en ook Hakon hun ontwikkeling boven geld. Hetzelfde gold een paar jaar geleden voor Jonas Svensson en Fredrik Midtsjø. Het zijn allemaal stabiele persoonlijkheden die weten hoe je een mooie carrière kan opbouwen. Ook Scandinavische agenten weten dat, veel van hen willen hun spelers graag bij AZ onderbrengen. De Eredivisie heeft een goede naam vanwege het attractieve voetbal en daarbij heeft AZ de reputatie van een goede club waar talenten de kans krijgen. Dat werkt in ons voordeel.’‘We merken dat Scandinavische zaakwaarnemers hun spelers graag bij AZ onderbrengen’

Met de meeste Scandinavische spelers hebben ze bij AZ goede ervaringen. ‘Dat was en is een belangrijke markt voor ons’, bevestigt Huiberts. ‘De meeste spelers daar zijn betaalbaar voor ons. Al merken we dat het steeds lastiger wordt. We scouten trouwens niet alleen in Noord-Europa. Ook in de rest van Europa zijn we actief. Niet in de topcompetities, dat is voor ons niet te betalen. Maar alle andere landen wél en Japan is interessant. Zeker sinds we Yuki Sugawara daar anderhalf jaar geleden hebben weggehaald. In de huidige markt zijn we minder gespitst op Zuid-Amerika. Om daar goed te kunnen scouten moet je vaak ter plekke kunnen zijn.’
'Hij heeft totaal geen voorkeur voor een flank. Dat is bijzonder'
Het voordeel van Scandinavische spelers is volgens Huiberts niet alleen financieel van aard. ‘Dan kom je op het geijkte verhaal over hun snelle aanpassingsvermogen’, zegt de voetbaldirecteur. ‘Dat is gewoon een feit. Er zijn geen grote cultuurverschillen, dat maakt het voor die jongens en ook voor ons een stuk makkelijker. Waar ze wél aan moeten wennen, net als aankopen uit andere landen, is de manier van spelen bij AZ. Door de bank genomen vinden alle aanvallers het lekker om offensief voetbal te spelen. Maar bij AZ vragen we óók veel op het gebied van omschakeling en verdedigend werk. Dat is vaak een ontwikkelingspunt, ook bij Jesper.’

Karlsson zelf is de eerste om dat te beamen. ‘Al sinds ik prof ben, zeggen trainers dat ik ook moet meeverdedigen’, vertelt hij. ‘Ik weet dat het nog steeds een verbeterpunt voor mij is. Als jonge jongen denk je dat voetbal alleen bestaat uit aanvallen en acties maken. Maar er komt veel méér bij kijken. Dat besef ik, daar werk ik aan. Met mijn lijf en met mijn hoofd. Ook dat laatste is belangrijk, als je bij AZ wilt slagen. Je moet scherp blijven en goed weten wat je in welke situatie moet doen. Als ik de bal heb, volg ik vaak mijn gevoel. Als we de bal níét hebben, moeten er andere dingen gebeuren.’

Resteert de vraag wat de beste positie van Karlsson is. Komen we weer terug bij Max Huiberts, zelf een voormalig vleugelaanvaller. ‘Jesper heeft totaal geen voorkeur voor een flank’, weet hij. ‘Dat is bijzonder, want vrijwel iedere speler heeft dat wél. Persoonlijk denk ik dat de linkerkant het best bij hem past. Omdat hij zo’n goed schot in zijn rechtervoet heeft. Dan kun je meer goals van hem verwachten, als hij vanaf de linkerflank naar binnen trekt. Bovendien zie ik een goede klik ontstaan met Owen Wijndal. Die twee beginnen elkaar steeds beter aan te voelen. Zoals Owen dat hiervoor met Idrissi had. We moeten zien hoelang Jesper dit niveau kan vasthouden, met al een heel seizoen in Zweden in de benen. Maar zijn start bij AZ is heel hoopvol.’
capefear
Fanatic
Berichten: 567
Lid geworden op: 06 okt 2020, 09:49

Gisteren was sinds zijn komst, de eerste wedstrijd na mijn mening dat hij het niet echt kon brengen.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

capefear schreef: 30 nov 2020, 11:30 Gisteren was sinds zijn komst, de eerste wedstrijd na mijn mening dat hij het niet echt kon brengen.
Hij speelde inderdaad een slechte wedstrijd. Kan een keer gebeuren. Hopelijk steekt hij donderdag weer in goede vorm.
Gebruikersavatar
leszz
Reservespeler
Berichten: 1707
Lid geworden op: 10 aug 2015, 09:28

Eigenlijk was zijn debuut het beste en de wedstrijd daarna zijn op een na beste, vanaf daar lijkt het trapsgewijs iedere wedstrijd iets minder dan de wedstrijd er voor. Laatste drie waren middelmatig en gisteren minder dan dat.
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1359
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Jesper wordt er knettergek van dat hij steeds als eerste gewisseld wordt en die prutsers om hem heen mogen blijven staan.

Af en toe lijkt t wel of ze elkaar niets gunnen.

Stengs die alle ballen op maatje Boadu probeert te leggen terwijl de bal beter naar Karlsson kon. En vervolgens in de tweede helft kiest Karlsson er voor om vanuit een onmogelijke hoek zelf te schieten i.p.v. voor te geven.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3395
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Hij wordt af en toe inderdaad over geslagen terwijl hij er beter voor staat. Hopelijk gaat dat beter als Druijf er in staat.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Metalingus schreef: 06 dec 2020, 15:43 Jesper wordt er knettergek van dat hij steeds als eerste gewisseld wordt en die prutsers om hem heen mogen blijven staan.

Af en toe lijkt t wel of ze elkaar niets gunnen.

Stengs die alle ballen op maatje Boadu probeert te leggen terwijl de bal beter naar Karlsson kon. En vervolgens in de tweede helft kiest Karlsson er voor om vanuit een onmogelijke hoek zelf te schieten i.p.v. voor te geven.
Karlsson ging voor zichzelf en dat was geen goede keuze. Maar Stengs die alsmaar Boadu probeert aan te spelen word ik zo zat van!

Boadu hoort echt niet in de basis momenteel. Zo slecht. Maar ja vertegenwoordigt geld. Is troetelkindje bij AZ en heilig verklaard.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Volgens mij baalt hij er gewoon van als hij met Boadu moet spelen, geen lekkere combinaties, geen steun in je rug met mee verdedigen ect. En dan als uitsmijter mag hij het veld af en mag die slappe blijven staan.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

FugAZi schreef: 06 dec 2020, 16:12 Volgens mij baalt hij er gewoon van als hij met Boadu moet spelen, geen lekkere combinaties, geen steun in je rug met mee verdedigen ect. En dan als uitsmijter mag hij het veld af en mag die slappe blijven staan.
Dat lijkt mij een hele juiste analyse. In zijn plaats zou ik ook balen.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

multatuli schreef: 06 dec 2020, 16:17 Dat lijkt mij een hele juiste analyse. In zijn plaats zou ik ook balen.
Ja toch, hij speelde goed, sleurde over de hele linkerkant in verdedigend en aanvallend opzicht. De Groningense bank lag echt in een deuk toen hij gewisseld werd.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

FugAZi schreef: 06 dec 2020, 16:21 Ja toch, hij speelde goed, sleurde over de hele linkerkant in verdedigend en aanvallend opzicht. De Groningense bank lag echt in een deuk toen hij gewisseld werd.
Misschien is dat ook wel de meerwaarde van AZ dit jaar in deze competitie: een lach op het gezicht van de tegenstander toveren. De 1e 5 wedstrijden is dat ook al goed gelukt.
Gebruikersavatar
leszz
Reservespeler
Berichten: 1707
Lid geworden op: 10 aug 2015, 09:28

FugAZi schreef: 06 dec 2020, 16:21 Ja toch, hij speelde goed, sleurde over de hele linkerkant in verdedigend en aanvallend opzicht. De Groningense bank lag echt in een deuk toen hij gewisseld werd.
Hij had 90% balverlies en staat telkens slap af te eachten zonder te anticiperen wanneer er een bal zinn kant op komt. Zijn verdediger kwam telkens voor hem wanneer er een bal zijn kant op kwam. Speelt niet half zo goed meer als in zijn eerste twee wedstrijden en mag echt niet klagen dat hij gewisseld werd, diva gedrag. Boadu was net zo slecht maar Jesper moet zichzelf in de spiegel aankijken
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

De onzin die jij uitkraamt kent weer geen grenzen. Ik zou het wel eens willen zien als je gewoon met twee spitsen, Druijf en Karlsson, zou spelen. Het lijkt mij stug dat je er dan op achteruit gaat.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Plaats reactie