Thijs Oosting (2022+optie 1 jaar)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Shota-Arveladze schreef: 23 sep 2021, 21:06 Bakt er ook werkelijk geen reet van in het 1e.
Hij is ook 10 of spits, gern linksback...
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Shota-Arveladze schreef: 23 sep 2021, 21:06 Bakt er ook werkelijk geen reet van in het 1e.
Dit kun je hem echt niet kwalijk nemen. Wordt ineens als linksback geposteerd door professor J.

Zelfde als je Verhulst op linksbuiten zet en dan concludeert dat ie er niks van kan.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Mag ik even aangeven dat ik wel van mening ben dat Thijs Oosting gewoon kapot gemaakt is door Pascal en Max gezamenlijk?

Daar ga je van scorende spits bij Jong AZ naar scorende (en gewaardeerde) spits bij RKC, je mag niet weg op huurbasis en ben je opeens linksback en mag je international Wijndal proberen te vervangen.

De kans dat dat goed gaat is nou eenmaal niet bijzonder groot.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

DeZuivelDuivel schreef: 23 sep 2021, 21:38 Mag ik even aangeven dat ik wel van mening ben dat Thijs Oosting gewoon kapot gemaakt is door Pascal en Max gezamenlijk?

Daar ga je van scorende spits bij Jong AZ naar scorende (en gewaardeerde) spits bij RKC, je mag niet weg op huurbasis en ben je opeens linksback en mag je international Wijndal proberen te vervangen.

De kans dat dat goed gaat is nou eenmaal niet bijzonder groot.
Mee eens deze jongen heeft de kwaliteiten om binnen een paar seizoenen topscorer te worden als spits en wordt linksback gemaakt.
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5360
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

Ik had gisteren even goede hoop dat hij op het middenveld/in de aanval mocht invallen. En toen ging Wijndal er af. Meh!
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Oosting spits? Is toch veel te licht? Zeker nog geen volwaardige optie voor spits op dit moment. 4 goals en 3 assists bij RKC in 17 wedstrijden is oké, maar niet bijzonder. Ik zie hem meer als hangende linksbuiten.

Eén ding zijn we het (gelukkig) in ieder geval wel over eens, een verdediger is hij niet.

Heeft iemand de hele tekst van dit premium artikel?
Elke week vraagt Thijs Oosting aan de trainer of hij in Jong AZ mag spelen. ’Als ik in het eerste geen speeltijd krijg, dan graag in Jong AZ. Ik ben een liefhebber’
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 2_12820932

Als hij bij Jong AZ het verschil wel in de spits kan maken, ben ik misschien meer overtuigd. Of, als AZ het toch goed zou zien, in ieder geval uren gaan draaien als linksback bij Jong AZ.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Kilkenny schreef: 24 sep 2021, 08:36 Oosting spits? Is toch veel te licht? Zeker nog geen volwaardige optie voor spits op dit moment. 4 goals en 3 assists bij RKC in 17 wedstrijden is oké, maar niet bijzonder. Ik zie hem meer als hangende linksbuiten.

Eén ding zijn we het (gelukkig) in ieder geval wel over eens, een verdediger is hij niet.

Heeft iemand de hele tekst van dit premium artikel?

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 2_12820932

Als hij bij Jong AZ het verschil wel in de spits kan maken, ben ik misschien meer overtuigd. Of, als AZ het toch goed zou zien, in ieder geval uren gaan draaien als linksback bij Jong AZ.


Theo Brinkman
Woensdag 22 september 2021 om 15:40
WIJDEWORMER
Na een voorbereiding en een seizoenstart waarin hij heel veel speelde, is Thijs Oosting plotseling uit beeld bij het eerste van AZ. Gelukkig is hij met zijn 21 jaar nog jong genoeg om in Jong AZ te mogen spelen. ,,Ik meld me elke week aan, ik vraag elke week aan de trainer of ik bij Jong mee mag doen.’’
Aanvallende middenvelder was Thijs Oosting in de jeugd van AZ. Linksbuiten ook wel, of soms spits. Ook bij RKC, dat hem vorig seizoen een half jaar huurde, speelde hij als aanvaller. Hij was op diverse posities inzetbaar. Dit seizoen kwam er voor Oosting een positie bij, namelijk linksback. Trainer Pascal Jansen had er iemand nodig vanwege de langdurige afwezigheid van de geblesseerde Owen Wijndal.

Zo draafde Oosting in de eerste oefenwedstrijd van het seizoen op als linksback. Dat bleef hij vervolgens de rest van de voorbereiding doen. Ook bij de competitiestart (RKC-AZ) en in de play-offs van de Europa League (Celtic-AZ) stond hij op die plek in de basis. Daarna was het opeens over. Na Celtic-uit speelde hij geen minuut meer. Eerst moest hij toezien hoe rechtsback Aslak Witry op links werd gezet, daarna keerde de herstelde Wijndal terug in de basis.

,,Voor mijn gevoel had ik het oké gedaan in de eerste twee wedstrijden. Ik kreeg er ook een hoop complimenten voor. Bij de wedstrijd daarna, thuis tegen Celtic, zat ik op de bank. De trainer zei dat hij om tactische redenen voor Aslak Witry koos. Die wedstrijd wonnen we en ik denk dat de trainer het daarom daarna zo liet staan.’’

Welke reden dat was? ,,Hij vond dat ik als verdediger minder ervaring had dan Witry. Daarnaast waren er nog andere redenen, maar die hoef ik niet in de media te delen. Dat is tussen mij en de trainer. Toch baal je ervan. Je wilt spelen. Ik heb de hele voorbereiding gespeeld en het ging steeds beter. Dan wil je meer en meer, maar nu is het eventjes wachten.’’



In de voorbereiding op het seizoen speelde Thijs Oosting veel, zoals hier in de oefenwedstrijd tegen RB Leipzig.
In de voorbereiding op het seizoen speelde Thijs Oosting veel, zoals hier in de oefenwedstrijd tegen RB Leipzig.
© Foto ANP/Ed van de Pol

Na Wijndal en de ‘rechtspoot op links’ Witry lijkt Oosting nu derde man als linksback. ,,Daar lijkt het wel op, ja. Ik ben van de voorhoede naar de backpositie gegaan en ben nu als het ware de derde linksback. Daar heb ik wel zo mijn gedachten en gevoelens bij, maar ik wil daar niet te veel over zeggen. Het is nu zo, de trainer heeft deze keuze gemaakt.’’

Om toch wedstrijdritme te houden speelt Oosting nu regelmatig bij Jong AZ. Vorige week maandag, thuis tegen De Graafschap, was hij voor het eerst dit seizoen te zien in dat elftal. Later in de week ging hij met het eerste mee naar de uitwedstrijd tegen Randers FC op donderdagavond, waarna hij een dag later – net terug uit Denemarken – met Jong AZ in actie kwam in Den Bosch.


Thijs Oosting als speler van RKC, dat hem in de tweede helft van vorig seizoen huurde van AZ.
Thijs Oosting als speler van RKC, dat hem in de tweede helft van vorig seizoen huurde van AZ.
© Foto ANP/Ed van de Pol

Deze week gaat het misschien weer zo: donderdagavond op de bank bij FC Twente-AZ en vrijdagavond in de basis bij Telstar-Jong AZ.

,,Als ik in het eerste niet aan spelen toekom, hoop ik dat ik zoveel mogelijk bij Jong AZ kan spelen. Gewoon om mezelf te laten zien en steeds verder te verbeteren. Daar heb je toch wedstrijdminuten voor nodig. En ik ben een liefhebber, ik wil spelen. Daarom heb ik voor alle wedstrijden van Jong AZ aan de trainer gevraagd of ik mee mocht doen. En dan maakt hij de keuze of het uitkomt met het oog op de wedstrijd van het eerste. Dat vragen om speeltijd in Jong AZ zal ik blijven doen. Maar natuurlijk hoop ik het liefst in het eerste te spelen.’’

En speel je dan in Jong AZ het liefst als aanvaller of als linksback?

,,De trainer heeft tegen me gezegd ‘we zien je als linksback en op die plek kun je misschien in de toekomst het eerste halen als het goed gaat’. Daarom wil ik zoveel mogelijk minuten maken op die positie, ook in de eerste divisie. Het mooie is dat Jong AZ nu met vijf verdedigers speelt, of met drie, net hoe je het noemt, en dat ik daardoor als linksback een behoorlijk aanvallende rol heb. Ik kom veel voorin en daar ligt wel mijn kracht. Kansen creëren en voor de goal zijn. Ik had tegen De Graafschap ook meteen een assist op Peer.’’
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Kortom, zwaar ontevreden over Jansen en moet inderdaad uren gaan maken bij Jong AZ.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Shota-Arveladze
Ben-Sider
Berichten: 907
Lid geworden op: 27 dec 2020, 13:19
Locatie: Haarlem

multatuli schreef: 24 sep 2021, 02:48 Mee eens deze jongen heeft de kwaliteiten om binnen een paar seizoenen topscorer te worden als spits en wordt linksback gemaakt.
Doei
"One swallow does not make a summer"
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Kilkenny schreef: 24 sep 2021, 08:36 Oosting spits? Is toch veel te licht? Zeker nog geen volwaardige optie voor spits op dit moment. 4 goals en 3 assists bij RKC in 17 wedstrijden is oké, maar niet bijzonder. Ik zie hem meer als hangende linksbuiten.

Eén ding zijn we het (gelukkig) in ieder geval wel over eens, een verdediger is hij niet.

Heeft iemand de hele tekst van dit premium artikel?

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 2_12820932

Als hij bij Jong AZ het verschil wel in de spits kan maken, ben ik misschien meer overtuigd. Of, als AZ het toch goed zou zien, in ieder geval uren gaan draaien als linksback bij Jong AZ.

4 goals en 3 assists de laatste 8 wedstrijden bij RKC. En hij stond ongeveer de helft van de tijd in de spits. Toch nette cijfers voor iemand die toen net zijn 1e half jaar bij RKC had.
De 1e seizoenshelft had hij 7 doelpunten + 5 assits bij Jong AZ in 15 wedstrijden.
Gebruikersavatar
Witzer
Ben-Sider
Berichten: 886
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:52

Dit geeft mij een nog duidelijker beeld van de trainer. Oosting als grootste drentse aanvallende talent weggepukt bij Emmen, prima gedaan bij RKC en Jong AZ. Als spits, achter de spits en hangend op links. Krijgt te horen dat hij alleen linksback kan spelen als aanvaller met een sterk rechterbeen. Lachwekkend bijna. Met een jongen als de Wit achter de spits, die voelballend te kort komt, geen steekpass heeft, technisch beperkt en nauwelijks scoort. Allemaal tekortkomingen die Oosting niet heeft. Hard werken kan iedereen, zeker Oosting.
Praat geen Poep, doos.
biefstukje
Supporter
Berichten: 125
Lid geworden op: 23 dec 2020, 18:09

Om in een 4mans verdediging te spelen is hij inderdaad niet echt geschikt denk ik, maar in een 3-4-3 zoals bij jong AZ past hij wel heel goed aan de linkerkant. Want dan komt hij gewoon heel vaak in de buurt van de goal, net als een Goossens bij Atalanta. Dan zou hij mrt zijn scorende vermogen heel goed van waarde kunnen zijn
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Kilkenny schreef: 24 sep 2021, 08:44 Kortom, zwaar ontevreden over Jansen en moet inderdaad uren gaan maken bij Jong AZ.
Gelet op de pijntjes bij Wijndal en de ziekte van Witry zal ie vanavond wel niet spelen bij Jong AZ tegen Telstar.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Kilkenny schreef: 24 sep 2021, 08:36 Oosting spits? Is toch veel te licht? Zeker nog geen volwaardige optie voor spits op dit moment. 4 goals en 3 assists bij RKC in 17 wedstrijden is oké, maar niet bijzonder. Ik zie hem meer als hangende linksbuiten.

Eén ding zijn we het (gelukkig) in ieder geval wel over eens, een verdediger is hij niet.

Heeft iemand de hele tekst van dit premium artikel?

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 2_12820932

Als hij bij Jong AZ het verschil wel in de spits kan maken, ben ik misschien meer overtuigd. Of, als AZ het toch goed zou zien, in ieder geval uren gaan draaien als linksback bij Jong AZ.
Dan had je hem door moeten verhuren aan RKC dat daar volgens mij best voor open stond
Bij Jong AZ was hij de spits al ontgroeid, dat was precies waarom hij weg was.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 24 sep 2021, 15:45 Dan had je hem door moeten verhuren aan RKC dat daar volgens mij best voor open stond
Bij Jong AZ was hij de spits al ontgroeid, dat was precies waarom hij weg was.
Dat denk ik niet, maar er moest ook weer ruimte komen voor aanwas uit de jeugdelftallen.
_________________
"I don't know that!"
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Kilkenny schreef: 27 sep 2021, 14:17 Dat denk ik niet, maar er moest ook weer ruimte komen voor aanwas uit de jeugdelftallen.
In 15 wedstrijden 7 doelpunten en 5 assists. Oftewel 12 bijdragen aan een doelpunt in 15 wedstrijden. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te achterhalen dat dit bijna 1 bijdrage per wedstrijd is.

Vervolgens naar mijn mening terecht verhuurd aan RKC waar zijn teller op 4 doelpunten en 3 assists in 17 wedstrijden stond.

Dat zijn natuurlijk iets mindere statistieken, maar doet ook niet per definitie onder voor menig aanvaller onderin de Eredivisie en er zat een duidelijk stijgende lijn in. Een vol seizoen RKC of Cambuur of Go Ahead of Sparta was echt nog niet zo gek geweest.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

DeZuivelDuivel schreef: 27 sep 2021, 16:39 In 15 wedstrijden 7 doelpunten en 5 assists. Oftewel 12 bijdragen aan een doelpunt in 15 wedstrijden. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te achterhalen dat dit bijna 1 bijdrage per wedstrijd is.

Vervolgens naar mijn mening terecht verhuurd aan RKC waar zijn teller op 4 doelpunten en 3 assists in 17 wedstrijden stond.

Dat zijn natuurlijk iets mindere statistieken, maar doet ook niet per definitie onder voor menig aanvaller onderin de Eredivisie en er zat een duidelijk stijgende lijn in. Een vol seizoen RKC of Cambuur of Go Ahead of Sparta was echt nog niet zo gek geweest.
Sterker nog de 1e periode bij RKC kun je nog als gewenning zien en daarna heeft hij 4 doelpunten en 3 assists in 8 wedstrijden, hetgeen ook bijna 1 op 1 is.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 27 sep 2021, 16:39 In 15 wedstrijden 7 doelpunten en 5 assists. Oftewel 12 bijdragen aan een doelpunt in 15 wedstrijden. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te achterhalen dat dit bijna 1 bijdrage per wedstrijd is.

Vervolgens naar mijn mening terecht verhuurd aan RKC waar zijn teller op 4 doelpunten en 3 assists in 17 wedstrijden stond.

Dat zijn natuurlijk iets mindere statistieken, maar doet ook niet per definitie onder voor menig aanvaller onderin de Eredivisie en er zat een duidelijk stijgende lijn in. Een vol seizoen RKC of Cambuur of Go Ahead of Sparta was echt nog niet zo gek geweest.
Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te zien dat 0,8 niet bijna 1 is. Goed, maar niet bijzonder.
Desondanks prima dat hij verhuurd is aan een eredivisieclub en daar heeft hij het ook niet onverdienstelijk gedaan, maar ook weer niet bijzonder. Ik blijf erbij, voorlopig nog te licht voor de spitspositie. En dan zeg ik nog voorlopig, maar bij AZ zijn ze er al uit. Linker vleugelverdediger dus, of in dit geval 'wingback' zodat hij ook veel kan opkomen, maar dan moet hij wel spelen, bij Jong AZ als Witry op links de voorkeur nu blijft krijgen na Wijndal.
_________________
"I don't know that!"
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Kilkenny schreef: 27 sep 2021, 17:58 Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te zien dat 0,8 niet bijna 1 is. Goed, maar niet bijzonder.
Desondanks prima dat hij verhuurd is aan een eredivisieclub en daar heeft hij het ook niet onverdienstelijk gedaan, maar ook weer niet bijzonder. Ik blijf erbij, voorlopig nog te licht voor de spitspositie. En dan zeg ik nog voorlopig, maar bij AZ zijn ze er al uit. Linker vleugelverdediger dus, of in dit geval 'wingback' zodat hij ook veel kan opkomen, maar dan moet hij wel spelen, bij Jong AZ als Witry op links de voorkeur nu blijft krijgen na Wijndal.
Zei ik ergens dat hij goed genoeg was voor AZ 1?
Nee, wel durf ik te stellen dat een verguisde linksback maken van een jongen die vol in zijn ontwikkeling zat nou niet bepaald de slimste zet was.

Dat vind ik dus oprecht een fout, het gaat niet altijd goed uitpakken om spelers gewoon een nieuwe positie te geven. Er zijn verhalen waar het redelijk ging zoals bij Ouwejan en Stijn Wuytens, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Ik had hem veel liever bij een club gezien waar hij zich door kon ontwikkelen in de spits en als je hem dan al hier had willen houden had ik nog wel eens willen zien wat hij nu op 10 gebracht had (dat was zijn oude, ouds positie).

Misschien hebben we gewoon een andere visie op talentontwikkeling.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Daar wil ik nog aan toevoegen:
Ik zie niet in waarom onze talentvolle centrumverdediger te zwak zou zijn om centrumverdediger te zijn, maar wel een goeie spits zou maken opeens.
Net zoals ik dus andersom niet snap wat een talentvolle jonge spits opeens op linksback te zoeken heeft in het eerste van ons elftal.

Misschien heeft het met data en moneyball te maken.
Misschien heeft Jansen ook een innerlijke voetbalprofessor in zich.

Ik vind dat gewoon vreemd, los van de discussie of spelers wel of niet goed genoeg zijn op hun eigen positie.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gesloten