Zakaria Aboukhlal (2023)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2308
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

G-Vak schreef: 23 mei 2022, 15:37 Ik zie het meer als een statement tegen Jansen die hem elke keer weer
opstelt of laat invallen, ondanks soms dramatisch slechte wedstrijden.
Dit leek mij ook vooral.

Daarnaast wekte het gewoon mega irritatie op dat hij met zijn hoofd naar beneden telkens voor eigen succes gaat vanuit onmogelijke hoeken/posities en geen bal af geeft
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Wildcat schreef: 23 mei 2022, 16:34 Dit leek mij ook vooral.

Daarnaast wekte het gewoon mega irritatie op dat hij met zijn hoofd naar beneden telkens voor eigen succes gaat vanuit onmogelijke hoeken/posities en geen bal af geeft
Da’s geen onwil maar onkunde.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Metalingus schreef: 23 mei 2022, 17:07 Da’s geen onwil maar onkunde.
Ik heb hem meermaals naar een vrijstaande speler zien kijken voor hij op doel schiet.
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3135
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

Ferry schreef: 23 mei 2022, 15:00 Mwaw, als de ander een rode haarbos heeft a la John van Loen vroeger, dan wil ik het nog wel eens zien.
Inderdaad. Die kut rooie ipv kut Noord-Afrikaan is voor mij ook hetzelfde. Puur een roep uit frustratie waarbij je het uiterlijk en of afkomst gebruikt om te duiden over wie het gaat.
Kut Belg werd ook wel eens geroepen, en kut-brabo zou ook zomaar kunnen.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

dirkjan schreef: 24 mei 2022, 05:28 Inderdaad. Die kut rooie ipv kut Noord-Afrikaan is voor mij ook hetzelfde. Puur een roep uit frustratie waarbij je het uiterlijk en of afkomst gebruikt om te duiden over wie het gaat.
Kut Belg werd ook wel eens geroepen, en kut-brabo zou ook zomaar kunnen.
Als er - door mij - al ergens een patroon te ontdekken is dat bij elke onheuse bejegening van iemand met een migratie-achtergrond er een impliciete of expliciete beschuldiging van racisme volgt.

Dat het verder ook gewoon met iemands gedrag of persoonlijkheid te maken kan hebben lijkt bijna niet meer tot de mogelijkheden te behoren.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Antti Opdam schreef: 23 mei 2022, 13:39 Die keren dat ik er was heb ik oprecht nul racistische geluiden gehoord. Maar ik sta dan ook niet in hartje Vak X. Hoogstens daar omheen. Dus geen idee wat daar geroepen wordt of is. De mensen om mij heen hebben een tijdlang Idrissi van harte toegejuicht en hadden die zelfs als favorieter spelen, maar delen nu cynisme rond Aboukhlal. Ik kan dat vanuit een racistisch perspectief niet verklaren.

Wil ik ook nog opmerken dat als iemand racistische scheldwoorden gebruikt het nog steeds niet zo hoeft te zijn dat deze een ander beoordelingskader gebruikt omdat er sprake zou zijn van racisme. Je kan ook iemand een waardeloze persoon of voetballer vinden en vervolgens - om wat voor reden dan ook - racistisch bejegenen. (Ik hoop dat je de volgorde begrijpt.)
Ik vind het behoorlijk naïef van je om te stellen dat racisme hier waarschijnlijk niks mee te maken heeft, of dat deze insinuatie niet gepast zou zijn. Dan heb je of een gehoorprobleem, zit je niet in de vakken in of rondom de Ben-side, of kom je niet vaak in het stadion. Ik ben van de Ben-side verhuisd naar de lange zijde omdat ik de racistische geluiden zat was. Dat liedje dat tegen ajax ook weer rondging... ik walg ervan. Het is én én. Aboukhlal levert vaak een wanprestatie én hij is van Marokkaanse afkomst. Dat levert bij een aantal jongens extra frustratie op en als dat resulteert in fluiten, doen er zo een heleboel anderen mee die dat alleen maar doen vanwege zijn belabberde spel. Het begint bij zijn spel, als daar niks op aan te merken valt, zal je ook de racisten op de Ben-side niet horen.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
Shota-Arveladze
Ben-Sider
Berichten: 907
Lid geworden op: 27 dec 2020, 13:19
Locatie: Haarlem

Grifo schreef: 24 mei 2022, 10:53 Ik vind het behoorlijk naïef van je om te stellen dat racisme hier waarschijnlijk niks mee te maken heeft, of dat deze insinuatie niet gepast zou zijn. Dan heb je of een gehoorprobleem, zit je niet in de vakken in of rondom de Ben-side, of kom je niet vaak in het stadion. Ik ben van de Ben-side verhuisd naar de lange zijde omdat ik de racistische geluiden zat was. Dat liedje dat tegen ajax ook weer rondging... ik walg ervan. Het is én én. Aboukhlal levert vaak een wanprestatie én hij is van Marokkaanse afkomst. Dat levert bij een aantal jongens extra frustratie op en als dat resulteert in fluiten, doen er zo een heleboel anderen mee die dat alleen maar doen vanwege zijn belabberde spel. Het begint bij zijn spel, als daar niks op aan te merken valt, zal je ook de racisten op de Ben-side niet horen.
Het is een wisselwerking denk ik. Zowel Aboukhlal en Idrissi hebben vanaf dag 1 niet de moeite genomen om contact te zoeken met de Ben-Side. Als ik op YouTube ff terugkijk naar zijn goals zie je Idrissi nooit feest vieren met de Ben-Side (terwijl hij vaak werd toegezongen). Als hij naar de fans ging dan was het altijd met zijn handen bij zijn oren. Ik kan mij ook wel herinneren dat Guus Til hem moest motiveren om mee te lopen naar de fans om een bedankje te geven.

Een aanname van mij is dat sommige marokkaans/nederlandse jongens er al meteen vanuit gaan dat zo'n grote groep witte jonge mannen het niet zo hebben op een marokkaan. Waardoor ze vanaf het begin al afstandelijk doen. En dat merken de fanatieke fans natuurlijk ook en dan komen inderdaad racistische scheldwoorden tevoorschijn (wat heel fout is natuurlijk). Maar zo'n Mounir el Hamdaoui en ook oud-neus Nourdin Boukhari zochten wel altijd het contact met de fans (als ik het mij goed herinner).

Neem zo'n Kerkez nou. Die jongen heeft in twee wedstrijden tijd al meer positief contact gezocht met de fans dan Idrissi en Aboukhlal bij elkaar.
"One swallow does not make a summer"
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Grifo schreef: 24 mei 2022, 10:53
Ik ben van de Ben-side verhuisd naar de lange zijde omdat ik de racistische geluiden zat was.
Maar is dat richting Aboukhlal of ook richting andere donkere spelers? Want anders kun je die link met racisme natuurlijk nooit leggen.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3393
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Iemand nog wat leuks te melden over Aboukhlal? :roll:
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Grifo schreef: 24 mei 2022, 10:53 Ik vind het behoorlijk naïef van je om te stellen dat racisme hier waarschijnlijk niks mee te maken heeft, of dat deze insinuatie niet gepast zou zijn. Dan heb je of een gehoorprobleem, zit je niet in de vakken in of rondom de Ben-side, of kom je niet vaak in het stadion.
Nou. Ik ben vooral behoorlijk feitelijk.

Als aangegeven: ik hoor die geluiden niet (en dat kan inderdaad komen door de verkeerde locatie of gebrekkig wedstrijdbezoek) en als ze er wel zijn hoeft racisme nog steeds niet de grondreden te zijn. Want als het wel de grondreden is dan zou je het bij elke niet - witte/blanke speler horen. Dus áls het al een factor is, dan is het een minieme factor.

Maar dat laatste had ik ook al aangegeven.

Als we dus gaan zoeken naar de reden dat Aboukhlal wordt uitgefloten lijkt het mij zinvoller om primair (!) te kijken naar zijn gedrag binnen en buiten het veld. Daar zijn meer redenen of aanleidingen te vinden dan te kijken naar ras of huidskleur.

Zie daarvoor ook mijn eerder aangehaalde voorbeelden van Buskermolen en Reijnen.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6364
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

DiepeMast schreef: 24 mei 2022, 11:33 Iemand nog wat leuks te melden over Aboukhlal? :roll:
Ik snap de hint. Maar ik vind het ook wel een hele belangrijke discussie die we voeren. Op een nette manier overigens.
Discriminatie bij AZ(-supporters)
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Ferry schreef: 24 mei 2022, 11:52 Ik snap de hint. Maar ik vind het ook wel een hele belangrijke discussie die we voeren. Op een nette manier overigens.
Discriminatie bij AZ(-supporters)
Mee eens.

Het is on topic en relevant.
Gebruikersavatar
Shota-Arveladze
Ben-Sider
Berichten: 907
Lid geworden op: 27 dec 2020, 13:19
Locatie: Haarlem

Langedijk schreef: 24 mei 2022, 11:32 Maar is dat richting Aboukhlal of ook richting andere donkere spelers? Want anders kun je die link met racisme natuurlijk nooit leggen.
:roll:

Hoe duidelijk moet het zijn? Racistische uitspraken richting spelers maar jij kan de link met racisme niet leggen :lol:

"Kankerneger" vindt jij geen racisme wanneer een witte speler voor "Kankerhond" wordt uitgescholden? Dat vind jij even erg?
"One swallow does not make a summer"
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Shota-Arveladze schreef: 24 mei 2022, 12:31 :roll:

Hoe duidelijk moet het zijn? Racistische uitspraken richting spelers maar jij kan de link met racisme niet leggen :lol:

"Kankerneger" vindt jij geen racisme wanneer een witte speler voor "Kankerhond" wordt uitgescholden? Dat vind jij even erg?
Je moet lezen pipo. Wat haal je er allemaal bij. Ik vraag alleen of het puur tegen Aboukhlal gericht is of ook naar anderen. Ik sta er namelijk niet tussen op die tribunes.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1515
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

Langedijk schreef: 24 mei 2022, 12:38 Je moet lezen pipo. Wat haal je er allemaal bij. Ik vraag alleen of het puur tegen Aboukhlal gericht is of ook naar anderen. Ik sta er namelijk niet tussen op die tribunes.
Het is echt veel meer naar Marokkaanse spelers, en niet richting donkere spelers. In dit geval dus Aboukhlal, "kut marokkaan" "kk marokkaan" vliegen toch wel met enige regelmaat rond, al is het natuurlijk niet massaal en ook niet iedereen.

Ik vind wel echt, dat wanneer we "rooie bloedhond" met "kut Marokkaan" gelijk gaan trekken, we echt verkeerd bezig zijn. Dan gaan we er ook niet uitkomen. Zoals Grifo ook post, het begint natuurlijk met slecht voetbal, ook van Aboukhlal, maar dan zeg ik dus, dat doen er veel meer dan Aboukhlal.

Ik snap ook niet zo goed dat sommige users hier het allemaal wat bagatelliseren eigenlijk, users die op de desbetreffende vakken zitten geven het toch gewoon aan? Ik verzin het niet. Dus terugkomend op Anti, dan gaat het wel degelijk om geloven. En wanneer je dan denkt, ach emotie, of ja hij speelt kut, of de Wit kut rooie, dan ben je racisme gewoon aan het bagatelliseren.

En ja, de ene speler is meer populair dan de andere, Idrissi niet juichen met publiek? Feyenoord uit bij de 0-3, en de cornergoal uit bij Heerenveen springen zo even in mijn gedachten. Goed, nee niet zoals Kerkez, of Steinsson vroeger, maar het andere uiterste is dan wel kut marokkaan en uitfluiten.

Uiteindelijk is dit natuurlijk ook best een maatschappelijke discussie he, ik vind Johan Derksen ook een lul, andere users vinden het waarschijnlijk allemaal humor, en we hoeven het hier ook niet allemaal politiek correct te maken. Maar, de extremen mogen we toch wel blijven afkeuren.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Sir Robbert schreef: 24 mei 2022, 14:41 Het is echt veel meer naar Marokkaanse spelers, en niet richting donkere spelers. In dit geval dus Aboukhlal, "kut marokkaan" "kk marokkaan" vliegen toch wel met enige regelmaat rond, al is het natuurlijk niet massaal en ook niet iedereen.
Maar dan is het dus geen racisme want ‘de Marokkaan’ is geen ras. Dan komt het meer voort uit het slechte imago dat Marokkanen in Nederland toch al hebben. Ze voeren immers de criminaliteitscijfers aan en staan niet bekend om hun tolerantie jegens andersdenkenden.

In dat opzicht zou ‘kut Marokkaan’, ‘kut Turk’ of ‘kut Nederlander’ dezelfde lading moeten hebben. Maar in de praktijk is het op een of andere manier altijd erger als het geen Nederlander betreft.

Waarmee ik overigens niks wil bagatelliseren want ik sta nogmaals niet tussen die knapen op de tribunes.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1515
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

Langedijk schreef: 24 mei 2022, 14:50 Maar dan is het dus geen racisme want ‘de Marokkaan’ is geen ras. Dan komt het meer voort uit het slechte imago dat Marokkanen in Nederland toch al hebben. Ze voeren immers de criminaliteitscijfers aan en staan niet bekend om hun tolerantie jegens andersdenkenden.

In dat opzicht zou ‘kut Marokkaan’, ‘kut Turk’ of ‘kut Nederlander’ dezelfde lading moeten hebben. Maar in de praktijk is het op een of andere manier altijd erger als het geen Nederlander betreft.

Waarmee ik overigens niks wil bagatelliseren want ik sta nogmaals niet tussen die knapen op de tribunes.
Maar je begrijpt het probleem toch wel enigszins, laten we er geen semantische discussie van maken. Nogmaals, het is een voetbalforum, en we hoeven echt niet over alles hetzelfde te denken, maar tegen extremen ageer ik gewoon. Laten we het hier maar gewoon bij houden, we zitten er gewoon iets anders in. Het lijkt mij gezond gewoon te stoppen met fluiten, tenzij iemand geen inzet toont, en dat kunnen we Aboukhlal gewoon niet ontzeggen, en ja, ook ik zie hem liever een transfer maken.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Sir Robbert schreef: 24 mei 2022, 14:41 Ik snap ook niet zo goed dat sommige users hier het allemaal wat bagatelliseren eigenlijk, users die op de desbetreffende vakken zitten geven het toch gewoon aan? Ik verzin het niet. Dus terugkomend op Anti, dan gaat het wel degelijk om geloven. En wanneer je dan denkt, ach emotie, of ja hij speelt kut, of de Wit kut rooie, dan ben je racisme gewoon aan het bagatelliseren.
Nou ja. Ik voel meer voor het woord 'nuanceren.'

In mijn beleving (maar goed; waarschijnlijk zit ik ook weer in mijn witte bubbel) valt het allemaal wel mee. Maar het is ook maar net waar je het tegen afzet. Of wat je referentiekader is.

Het is voor mij ook niet gezegd dat als iemand tijdens een emotioneel moment wordt uitgescholden met een nationaliteit, ras of huidskleur er opeens aanwijzingen zijn voor diepgewortelde haat, racisme of discriminatie. Laat staan dat de kritiek daar begint of vandaan komt. En ja, natuurlijk is het moreel gezien niet goed, maar het is dan nog steeds de vraag of het ook de oorzaak van een negatief oordeel is ...

Dat zijn twee separate zaken die hier constant op één hoop gegooid worden.

Ik wil hier nog wel eens het voorbeeld geven van mijn tijd dat ik op Bonaire voetbalde en ik maandenlang standaard door 90% van de medespelers en tegenspelers voor "makamba" (je kan gaan muggenshiften of het een scheldwoord is, maar een compliment is het zeker niet) werd uitgemaakt. Al dan niet vervoegd met andere woorden. Ik heb daar nooit een minuut wakker van gelegen en ik zocht daar ook niet meteen diepgewortelde haat achter.

De voetballerij is een wat merkwaardige omgeving waarbij de onderkant van de samenleving in een sociale en emotionele snelkookpan samenkomt. Ik weet nu niet of de uitingen die daar gedaan worden meteen representatief zijn voor een dieper maatschappelijk probleem ofwel een negatieve oordeelsvorming.
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1515
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

Antti Opdam schreef: 24 mei 2022, 15:02 Nou ja. Ik voel meer voor het woord 'nuanceren.'

In mijn beleving (maar goed; waarschijnlijk zit ik ook weer in mijn witte bubbel) valt het allemaal wel mee. Maar het is ook maar net waar je het tegen afzet. Of wat je referentiekader is.

Het is voor mij ook niet gezegd dat als iemand tijdens een emotioneel moment wordt uitgescholden met een nationaliteit, ras of huidskleur er opeens aanwijzingen zijn voor diepgewortelde haat, racisme of discriminatie. Laat staan dat de kritiek daar begint of vandaan komt. En ja, natuurlijk is het moreel gezien niet goed, maar het is dan nog steeds de vraag of het ook de oorzaak van een negatief oordeel is ...

Dat zijn twee separate zaken die hier constant op één hoop gegooid worden.

Ik wil hier nog wel eens het voorbeeld geven van mijn tijd dat ik op Bonaire voetbalde en ik maandenlang standaard door 90% van de medespelers en tegenspelers voor "makamba" (je kan gaan muggenshiften of het een scheldwoord is, maar een compliment is het zeker niet) werd uitgemaakt. Al dan niet vervoegd met andere woorden. Ik heb daar nooit een minuut wakker van gelegen en ik zocht daar ook niet meteen diepgewortelde haat achter.

De voetballerij is een wat merkwaardige omgeving waarbij de onderkant van de samenleving in een sociale en emotionele snelkookpan samenkomt. Ik weet nu niet of de uitingen die daar gedaan worden meteen representatief zijn voor een dieper maatschappelijk probleem ofwel een negatieve oordeelsvorming.
Het spijt mij zeer Antti, want ik waardeer je zeer als user. Maar dikgedrukt is dus bagatelliseren, de 2de van de 3 had je zelf al even dikgedrukt (ja, maar). Dit heeft niks met nuanceren te maken. Goed, zoals ik al eerder postte, hier gaan we niet uitkomen ben ik bang, en ik heb ook niet heel veel zin in een politiekmaatschappelijke discussie op het AZ forum.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Antti Opdam schreef: 24 mei 2022, 15:02 Ik wil hier nog wel eens het voorbeeld geven van mijn tijd dat ik op Bonaire voetbalde en ik maandenlang standaard door 90% van de medespelers en tegenspelers voor "makamba" (je kan gaan muggenshiften of het een scheldwoord is, maar een compliment is het zeker niet) werd uitgemaakt.
Makamba betekent ook ‘schildpadden’. Had het niet gewoon met je snelheid te maken? :wink:
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gesloten