Zakaria Aboukhlal (2023)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

AZSander schreef: 27 aug 2021, 09:54 In ruim 2 jaar:
19/20: Vitesse-thuis, PSV-uit, ajax-thuis,
20/21: Real Sociadad-thuis, Real Sociedad-uit, Napoli-thuis, Vitesse-thuis, PSV-uit, ajax-thuis, Feyenoord-thuis, Vitesse-thuis, PSV-thuis, ajax-uit
21/22: Celtic-uit, Celtic-thuis.

In totaal 481 minuten. 5,4 wedstrijden. 1 lucky doelpunt. 0 assists.

Meer naar de Ben Side zwaaien heeft nog nooit een speler slecht gedaan.

En die andere rechtsbuiten waar je het over hebt heeft AZ alleen een opleiding en salaris gekost en toch 15 miljoen opgeleverd.
Volgens mij heeft Annti het over Alireza hier.
Verder goeie inhoudelijke discussie.

Wat mij gisteren opviel aan Zakaria:

Heeft enorme dreiging met zijn snelheid, ik zou daar als tegenstander toch behoorlijk nerveus van worden, want is bijna niet te verdedigen als je met ruimte speelt zoals Celtic
Het probleem is wat hij ermee doet....

Zo werd hij aantal keren aangespeeld bij een omschakelmoment en dan haalt hij met een hele zwakke pass alle snelheid uit de aanval, of hij raakt de bal gewoon kwijt.
Met name die passes (over 5 of 10 meter!), achter de speler of totaal niet in de loop dat is toch een basisvaardigheid die de meeste Jong AZ spelers (en waarschijnlijk ook in O13, O14, O15 etc) allang hebben? Dat hij dat niet beheerst vind ik "bijzonder"

Ik zie zeker zijn potentie, want zijn diepgang in combinatie met zijn snelheid is een enorm wapen en creëert veel onrust voor verdediging tegenstander.
Nu nog afronden en combineren
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10193
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Langedijk schreef: 27 aug 2021, 09:47 Laten we de balans in de winterstop nog maar eens opmaken want het heeft er alle schijn van dat ie voorlopig mag blijven staan.
Heel goed.

Best een leuke en vlammende discussie dit.

Ik zie zijn minpunten ook wel, maar de vraag is of hij - door de oogharen heen kijkend - voor AZ van waarde kan zijn.

Mijn inschatting is nu licht positief.

Over Weghorst moest je ook constant horen dat die niet kon koppen, geen bal van 18 meter er in schoot en (de AZ 4 Life klassieker) "niet het niveau heeft dat AZ nastreeft".

De kunst is om verder te kijken dan het nu. En dan zie ik wel degelijke bepaalde specifieke kwaliteiten die mij enigszins verwarmen. Ik durf het nog wel aan een wedstrijdje of 10 aan te kijken.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10193
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

AZSander schreef: 27 aug 2021, 09:54 En die andere rechtsbuiten waar je het over hebt heeft AZ alleen een opleiding en salaris gekost en toch 15 miljoen opgeleverd.
Ik had het inderdaad over onze Iraanse vriend die - zoals voorspeld - volledig mislukt is in Engeland.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Antti Opdam schreef: 27 aug 2021, 11:33 Over Weghorst moest je ook constant horen dat die niet kon koppen, geen bal van 18 meter er in schoot en (de AZ 4 Life klassieker) "niet het niveau heeft dat AZ nastreeft".

De kunst is om verder te kijken dan het nu. En dan zie ik wel degelijke bepaalde specifieke kwaliteiten die mij enigszins verwarmen. Ik durf het nog wel aan een wedstrijdje of 10 aan te kijken.
Dat zegt hij zelfs van Druijf :D

Aboukhlal komt er wel, wordt echt wel een goede voetballer, maar liever bij een andere club.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10193
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

multatuli schreef: 27 aug 2021, 12:15 Aboukhlal komt er wel, wordt echt wel een goede voetballer, maar liever bij een andere club.
Maar even doorredenerend: welke haalbare of reeds aanwezige rechtsbuiten zie jij liever?
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Antti Opdam schreef: 27 aug 2021, 12:19 Maar even doorredenerend: welke haalbare of reeds aanwezige rechtsbuiten zie jij liever?
Degene die ik het liefst hier had gezien heeft Max een half jaar geleden gratis laten lopen (Philip Zinckernagel). Ik zie nu het liefste Evjen een basisplaats krijgen, afgewisseld met speeltijd voor talenten zoals Taabouni, Poku, Barasi (laatste ipv Pavlidis). Voor het geval je geen Jong AZ kijkt, dat zijn jeugdspelers van AZ die in Jong AZ spelen :wink:
Gebruikersavatar
Witzer
Ben-Sider
Berichten: 886
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:52

Positieve is dat hij zich ontwikkeld. Zijn snelheid is zijn grootste wapen, wat nog nauwelijks word gebruikt met ballen achter de tegenstander. Dat komt weer, omdat wij te weinig creativiteit op het middenveld hebben die zo'n bal kan geven. Zelf ziet hij de momenten ook niet genoeg. De eerste goal kwam door zijn snelheid, prima.
Praat geen Poep, doos.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10193
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

multatuli schreef: 27 aug 2021, 12:29 Degene die ik het liefst hier had gezien heeft Max een half jaar geleden gratis laten lopen (Philip Zinckernagel). Ik zie nu het liefste Evjen een basisplaats krijgen, afgewisseld met speeltijd voor talenten zoals Taabouni, Poku, Barasi (laatste ipv Pavlidis). Voor het geval je geen Jong AZ kijkt, dat zijn jeugdspelers van AZ die in Jong AZ spelen :wink:
Helder verhaal. Maar ik vind de alternatieven niet snel en dreigend genoeg. Op dit moment.

Tegen een zwakke tegenstander - met kleine ruimtes - mag je van mij trouwens ook gewoon voor Evjen kiezen.

Poku zou het wel eens kunnen worden, maar die is nu nog te licht.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Antti Opdam schreef: 27 aug 2021, 13:01 Helder verhaal. Maar ik vind de alternatieven niet snel en dreigend genoeg. Op dit moment.

Tegen een zwakke tegenstander - met kleine ruimtes - mag je van mij trouwens ook gewoon voor Evjen kiezen.

Poku zou het wel eens kunnen worden, maar die is nu nog te licht.
Evjen heeft speeltijd nodig om te laten zien hoe goed hij is, dus dat je hem nog niet dreigend genoeg vind, prima. Maar Taabouni heeft in de 1e divisie een jaar geleden al laten zien heel dreigend te zijn. Onbegrijpelijk dat hij nooit bij het 1e zit. Als AZ niet oppast dan gaan Taabouni en Barasi gratis weg en gaan ze bij een andere club furore maken.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

multatuli schreef: 27 aug 2021, 13:19 Evjen heeft speeltijd nodig om te laten zien hoe goed hij is, dus dat je hem nog niet dreigend genoeg vind, prima. Maar Taabouni heeft in de 1e divisie een jaar geleden al laten zien heel dreigend te zijn. Onbegrijpelijk dat hij nooit bij het 1e zit. Als AZ niet oppast dan gaan Taabouni en Barasi gratis weg en gaan ze bij een andere club furore maken.
Ik hoop dat Evjen eindleijk een keer laat zien waarom AZ iets van 3 miljoen betaald heeft, hij zou zeker beter in de kleine ruimte moeten zijn dan Zakaria. Hij heeft met zijn snelheid en diepgang heel veel dreiging. Evjen heeft ook bij Jong mij nooit weten te overtuigen, helaas zou heel graag de Evjen van al die fraaie Noorse video's willen zien....

Over Taabouni / Barasi; ik kan me niet voorstelen dat AZ niet allang bezig is met hun contract te verlengen. AZ komt zelden naar buiten met info waar het probleem zit, meestal geld, inhalige zaakwaarnemer, etc en niet te vergeten het zelfbeeld van de spelers (ze en of hun omgeving vinden zichzelf nog beter dan ze zijn) Hopelijk lukt het Max toch deze jongens te behouden
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Volledig met Antti eens. Iedere verdediger staat 10x liever op Evjen dan Aboukhlal. Hij is ontzettend snel en scoorde daardoor gister ook. Alleen en enkel door wat hij deed. Hij gaf gister echt alles dus over zijn inzet kan je ook niet beginnen.
Twee goede schoten die Hart goed tegenhield. Het is geen toeval dat toen hij moe werd AZ de druk op Celtic kwijtraakte.

Afwerken en overzicht bewaren moet nog beter, maar deze jongen heeft echt wel potentie, en laat groei zien. Hij is nu simpelweg de beste rechtsbuiten van de selectie. Als Evjen gister had gespeeld hadden we nooit gewonnen.

Op vooringenomen standpunten van mensen die niet weten hoe het stadion er van binnen uit ziet ga ik overigens niet meer in.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11146
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Bob Ross schreef: 27 aug 2021, 18:08 Twee goede schoten die Hart goed tegenhield. Het is geen toeval dat toen hij moe werd AZ de druk op Celtic kwijtraakte.
Dat tweede schot was helemaal niet zo goed. Door een slechte balbehandeling kon hij alleen nog punteren terwijl hij een voorsprong had. Kijk nog maar eens terug.

Vermoeidheid na 55 minuten mag niet. Dat zou je elke wedstrijd een wissel kosten. En dat er geen druk meer was kwam natuurlijk door die idiote keuzes van Jansen. Hij had ook gewoon Aboukhlal kunnen vervangen door Poku in plaats van lange ballen te gaan spelen.

Of Evjen beter of slechter had gespeeld zullen we nooit weten. Misschien had die wel 3 assists op Pavlidis gegeven.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

De samenvatting van multatuli heeft mij nog even gesterkt in mijn opvatting. De twee kansen zijn geen 1 op 1 situaties en niet recht voor de goal, en beide keren is het schot acceptabel. De eerste kon Hart maar net aantikken anders zat hij.

Ook te zien: bij de schietkans van Koopmeiners verovert hij de bal, laat hij daarna de bal onzelfzuchtig lopen omdat Koopmeiners er beter voor staat.

Hoop dat hij de komende wedstrijden blijft staan.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11146
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Bob Ross schreef: 27 aug 2021, 19:03
De twee kansen zijn geen 1 op 1 situaties en niet recht voor de goal, en beide keren is het schot acceptabel.
Dit is precies het twistpunt. Degenen die positief zijn over Aboukhlal zien een acceptabel schot uit een halve kans. En degenen die negatief zijn (waaronder mijn persoontje) zien een gemiste kans op een 1 op 1 situatie door ruzie met de bal en vervolgens een schot zonder venijn.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9118
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Blijf ik toch een vreemde eend in de bijt 8)

Wat mij stoorde aan Aboukhlal en de wisselwerking tussen Aboukhlal en Pavlidis was hun positionering (okay en die ene mispeer van Aboukhlal, maar zo'n zweeds international als Starfelt van Celtic mispeert ook wel eens en zo kwamen we aan onze voorsprong).

Als ik mij niet vergis was Pavlidis onze spits en Aboukhlal onze rechtsbuiten. Wanneer Witry en Karlsson dan de bal naar voren krijgen kan het niet zo zijn dat Pavlidis ergens a la Maarten Martens als linker aanvallende middenvelder op de linkherhoek van de 16 staat en Aboukhlal nog wat verder terug naast hem in het midden. (En dus niemand daadwerkelijk in de 16 voor de goal of op rechts). Misschien is dat allemaal het gevolg van Opdrachten van Jansen. Maar ga maar eens terug kijken waar bepaalde spelers soms staan ten opzichte van hun eigen positie en elkaar.

Voor de rest (nogmaals) was de inzet van Aboukhlal in duels best goed en is hij inderdaad snel en zelfs behendig.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16209
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

DeZuivelDuivel schreef: 28 aug 2021, 09:16 Blijf ik toch een vreemde eend in de bijt 8)

Wat mij stoorde aan Aboukhlal en de wisselwerking tussen Aboukhlal en Pavlidis was hun positionering (okay en die ene mispeer van Aboukhlal, maar zo'n zweeds international als Starfelt van Celtic mispeert ook wel eens en zo kwamen we aan onze voorsprong).

Als ik mij niet vergis was Pavlidis onze spits en Aboukhlal onze rechtsbuiten. Wanneer Witry en Karlsson dan de bal naar voren krijgen kan het niet zo zijn dat Pavlidis ergens a la Maarten Martens als linker aanvallende middenvelder op de linkherhoek van de 16 staat en Aboukhlal nog wat verder terug naast hem in het midden. (En dus niemand daadwerkelijk in de 16 voor de goal of op rechts). Misschien is dat allemaal het gevolg van Opdrachten van Jansen. Maar ga maar eens terug kijken waar bepaalde spelers soms staan ten opzichte van hun eigen positie en elkaar.

Voor de rest (nogmaals) was de inzet van Aboukhlal in duels best goed en is hij inderdaad snel en zelfs behendig.
Je moet je dan ook afvragen waaróm ze daar staan; hoe was het voorgaande spelbeeld dat ze daar zijn terechtgekomen. En dat is inderdaad weer bepalend voor wat daarna gebeurt. Alles is altijd oorzaak en gevolg.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

AZ.nl:
Zakaria Aboukhlal heeft met Marokko het WK-kwalificatieduel met Soedan gewonnen: 2-0. De vleugelaanvaller stond in de basis. Met de overwinning zijn de Leeuwen van de Atlas sterk begonnen aan de WK-kwalificatie. Komende maandag staat het tweede duel in de poule op het programma. Om 18:00 uur wordt in Conakry tegen thuisland Guinee.
_________________
"I don't know that!"
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2250
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

Hij is weer een ervaring rijker in Guinee... Staatsgreep en de wedstrijd gaat dus niet door.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

AZ-073 schreef: 27 aug 2021, 11:30 Volgens mij heeft Annti het over Alireza hier.
Verder goeie inhoudelijke discussie.

Wat mij gisteren opviel aan Zakaria:

Heeft enorme dreiging met zijn snelheid, ik zou daar als tegenstander toch behoorlijk nerveus van worden, want is bijna niet te verdedigen als je met ruimte speelt zoals Celtic
Het probleem is wat hij ermee doet....

Zo werd hij aantal keren aangespeeld bij een omschakelmoment en dan haalt hij met een hele zwakke pass alle snelheid uit de aanval, of hij raakt de bal gewoon kwijt.
Met name die passes (over 5 of 10 meter!), achter de speler of totaal niet in de loop dat is toch een basisvaardigheid die de meeste Jong AZ spelers (en waarschijnlijk ook in O13, O14, O15 etc) allang hebben? Dat hij dat niet beheerst vind ik "bijzonder"

Ik zie zeker zijn potentie, want zijn diepgang in combinatie met zijn snelheid is een enorm wapen en creëert veel onrust voor verdediging tegenstander.
Nu nog afronden en combineren
Ja, dit vind ik dus een erg goede post. Het valt je op dat spelers die de jeugdopleiding hebben doorlopen een bepaalde vaardigheid bezitten waar een aankoop zich niet eens bewust van is.

Dat lijkt simpel te repareren door training, maar is dat ook zo.

Achter de man spelen in plaats van in de loop haalt de vaart uit het spel. Het lijkt een heel klein dingetje, maar ik heb zelf de neiging om het hele functioneren van AZ eraan te koppelen.

Maar goed, voor wat betreft Aboukhlal valt je op dat hij niet kan passen, niet kan afronden en niet kan combineren. Voetballen zeg maar.
Glory Hunter
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Jack schreef: 06 sep 2021, 05:06 Achter de man spelen in plaats van in de loop haalt de vaart uit het spel. Het lijkt een heel klein dingetje, maar ik heb zelf de neiging om het hele functioneren van AZ eraan te koppelen.
Dit leer je al bij de pupillen. Ik verbaas mij er ook regelmatig over dat sommige voetballers de bal niet voor de speler spelen als er aangevallen wordt.

Volgens de Marokkaanse bondscoach is Aboukhlal trouwens wel een hele goede voetballer.
Gesloten