Zakaria Aboukhlal (2023)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

De Rode Baron schreef: 21 mar 2022, 18:42 Ik ook zowel qua basisspelers als breedte spelers.
Maar van de spelers die voorbestemd waren voor de basis voldoet deze Aboukhlal nog enigszins als invaller. Sterker als ik onze bank zie, kom ik al snel op spelers als Beukema en deze Aboukhlal die 'mogelijk' nog wat zouden kunnen betekenen.
Een speler als Evjen, heb je in zijn totaliteit helemaal niets aan: als basisspeler komt hij tekort maar als invaller heeft ie ook niet de power om daarmee nog iets in aanvallend opzicht te kunnen forceren. Ik begrijp wel degelijk wat AZ4Life bedoelt. Je kunt dan de hoon krijgen dat er veel niet lukt maar hij forceert nog wat, dat prefereer ik toch wel wat meer dan de bal enkel naar de goede kleur spelen.
Dank, dat is exact wat ik bedoel. Voor mij is Aboukhlal ook echt niet de speler waarmee we in de toekomst de top drie weer moeten gaan aanvallen. Alleen het is zoals jij het zegt, op de bank zitten aanvallende opties als Poku, Aboukhlal, Evjen, Sowah, Taabouni en (mits fit) Duin. Dan is de keuze heel snel gemaakt. Zeker als het veelal gaat om de centrale positie in de aanval, waar feitelijk gezien geen backup voor is achter Pavlidis. Wat je Huiberts dan weer kwalijk kan nemen.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 21 mar 2022, 15:34 Hoe kom ik erbij dat hij als zoontje van de trainer wordt behandeld? dat benoem ik toch? Hij wordt consistent ingewisseld rond ongeveer exact hetzelfde moment in de wedstrijd, ongeacht of hij nu goed of slecht speelt. Dat is ook hoe hij ondanks dat Jansen er niet mee weg komt om hem in de basis te zetten: toch aan die 80 wedstrijden voor AZ komt. Daarbij komt dat hij eigenlijk een flankspeler is en nogmaals hij heeft 0 assists in die 80 wedstrijden. Om je even iets over contrast uit te leggen: Ferdy Druijf heeft 40 wedstrijden in het eerste van AZ mogen spelen in eenzelfde rol als wissel, was een jongen van de club en scoorde in écht belangrijke matches, had 6 doelpunten en 1 assist, maar moest het veld ruimen.
Ferdy wilde niet in de rol blijven en wilde zelf weg. Hij was ook bij lange na niet goed genoeg voor een basisplaats, dat zie je ook prima aan zijn carriere na AZ. Wel een uitstekende stormram overigens. De beste in jaren, alleen in die rol kon hij zich dus niet schikken. Wat ik gezien zijn leeftijd ook wel snap.

Maar die assists doen nu even niet ter zake, Aboukhlal wordt namelijk nu als spits gebruikt in bepaalde fases als de wedstrijd daar om vraagt. Dan levert hij gezien zijn rendement dus wel degelijk. Zijn goals zijn ook vaak waardevol en leveren direct punten op. Dus nee, hij valt niet in omdat hij behandeld wordt als het zoontje van de trainer, maar omdat hij levert. Is dat genoeg voor een basisplaats? Nee. AZ moet streven naar beter. Maar betere opties heb je niet op de bank. Of wilde je met Sowah in de spits gaan spelen?
Het aantal minuten in relatie tot doelpunten kán een positieve indicator zijn, maar het is ook belangrijk om te zien hoe een speler met de wedstrijd omgaat. Zeker na deze match zit je toch écht in de groep van de uitzonderingen als je denkt dat Aboukhlal heeft bijgedragen aan het teamspel. Ja hij heeft met zijn doelpunt een gelijk spel binnen gehaald, maar een verlies was net zo terecht geweest met ons veldspel.

Wat versta jij onder teamspeler? Hij werkt namelijk wel gewoon hard. Het is alleen wel een speler met oogkleppen op ja. Dat is een beperking en daarom vind ik hem op termijn ook niet goed genoeg voor AZ 1. Op dit moment zijn de alternatieven minder en scoort hij relatief vaak belangrijke goals.
Jij begon met Evjen, omdat dat een makkelijk verhaal is voor je nu om Aboukhlal mee af te schermen, ik geef aan dat Evjen het inderdaad niet laat zien op het gewenste niveau. Maar wat je niet lijkt te begrijpen is dat inhoudelijk wat hij laat zien, veel minder ergernis oproept (en geloof mij, het roept alsnog ergernis op). Ik geef je een contrast uit dezelfde wedstrijd met het eerdere voorbeeld:
Ik bescherm niemand. Ik probeer het te relativeren en aan te geven dat het belachelijk is om de ene speler tot aan het schandelige toe te bejegenen en uit te fluiten, terwijl er anderen werkelijk niks bijdragen en je praktisch geen wanklank hoort. Dat soort selectieve targetting heb ik een broertje dood aan.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

AZ 4 Life schreef: 21 mar 2022, 22:17 Ferdy wilde niet in de rol blijven en wilde zelf weg. Hij was ook bij lange na niet goed genoeg voor een basisplaats, dat zie je ook prima aan zijn carriere na AZ. Wel een uitstekende stormram overigens. De beste in jaren, alleen in die rol kon hij zich dus niet schikken. Wat ik gezien zijn leeftijd ook wel snap.

Maar die assists doen nu even niet ter zake, Aboukhlal wordt namelijk nu als spits gebruikt in bepaalde fases als de wedstrijd daar om vraagt. Dan levert hij gezien zijn rendement dus wel degelijk. Zijn goals zijn ook vaak waardevol en leveren direct punten op. Dus nee, hij valt niet in omdat hij behandeld wordt als het zoontje van de trainer, maar omdat hij levert. Is dat genoeg voor een basisplaats? Nee. AZ moet streven naar beter. Maar betere opties heb je niet op de bank. Of wilde je met Sowah in de spits gaan spelen?


Wat versta jij onder teamspeler? Hij werkt namelijk wel gewoon hard. Het is alleen wel een speler met oogkleppen op ja. Dat is een beperking en daarom vind ik hem op termijn ook niet goed genoeg voor AZ 1. Op dit moment zijn de alternatieven minder en scoort hij relatief vaak belangrijke goals.


Ik bescherm niemand. Ik probeer het te relativeren en aan te geven dat het belachelijk is om de ene speler tot aan het schandelige toe te bejegenen en uit te fluiten, terwijl er anderen werkelijk niks bijdragen en je praktisch geen wanklank hoort. Dat soort selectieve targetting heb ik een broertje dood aan.
Wat ik versta onder een teamspeler is een speler die het spel maakt en/of verlegt, combinaties opzet of opzoekt, die weet wanneer hij de bal moet afgeven, die oog heeft voor zijn medespelers en ook meeverdedigt en passjes geeft waarmee hij anderen in positie brengt. Waarin uit zich dat? nou onder andere in assists, maar ook in keypasses en mooi uitgespeelde combinaties. of eventueel het gebruiken van het lichaam om zo een medespeler een kans te gunnen. Het perfecte voorbeeld daarvan heeft Aboukhlal zelf voor de eerste keer gegeven toen hij dus die bal gaf waar Sowah en Evjen beiden niks mee deden.

Aspecten die niet komen kijken bij het spelen in dienst van het team zijn bijvoorbeeld afronden en zelf de loopactie maken. Bij AZ speelt men niet echt met een spits van wie enkel verwacht wordt dat hij afrond, hij moet bijvoorbeeld ook de ruimte maken/laten voor een opkomende Karlsson en driehoekjes maken met Karlsson/Wijndal of Sugawara/Witry (of wie er dan ook rechtsbuiten staat) idem moet ie rekening houden met de verticale wisselwerking met de Wit die de opdracht heeft om op te duiken in de 16.

Evjen voldoet dan weer voor de buitenspeler in de basis aan dat profiel van een teamspeler, hij speelt in dienst van het elftal. alleen is het gewoon een zwakkeling die kwalitatief inderdaad op dit moment echt niet voldoet (zie zijn topic, ik raad voor hem een vaste kuur in het krachthonk en een verhuur aan).

Aboukhlal functioneert meer als een speler om wie het spel moet draaien, eindstation, een versnelling of dribbel en dan afmaken, eventueel nog een leuke actie erbij. Hij hoort geen solist te zijn, maar zo speelt hij wel en dat is dus wat ik bedoel met dat hij geen bijdrage levert aan het team. Hij pakt ballen op die niet voor hem bedoeld zijn, hij gaat solo's aan waar hij combinaties moet zoeken en hij schiet vaak war hij de bal had moeten afgeven. Daar zijn natuurlijk her en der wat uitzonderingen op te vinden, maar het is wel degelijk het beeld dat je van Aboukhlal krijgt als je hem vaak genoeg aan het werk ziet.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6364
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

AZ 4 Life schreef: 21 mar 2022, 22:07 Zeker niet als je ziet dat bijna al zijn treffers ook echt belangrijk waren.
Alle treffers zijn belangrijk. Maar vier goals zijn mager voor een aanvaller.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

AZ 4 Life schreef: 21 mar 2022, 22:17
Ik bescherm niemand. Ik probeer het te relativeren en aan te geven dat het belachelijk is om de ene speler tot aan het schandelige toe te bejegenen en uit te fluiten, terwijl er anderen werkelijk niks bijdragen en je praktisch geen wanklank hoort.
Aboukhlal: 80 optredens, 2.241 minuten, 11 goals, 0 assists, 5 gele kaarten, 60 schwalbes

Evjen: 42 optredens, 1.541 minuten, 3 goals, 2 assists, 1 gele kaart

Aboukhlal krijgt beduidend meer kansen en komt er vaak in als er ruimte ligt. Voor Evjen is het lastiger om belangrijk te zijn en zijn handelingssnelheid en fysiek schieten regelmatig tekort. Maar dat komt ook omdat hij verkeerd wordt gebruikt. Evjen is natuurlijk een veel betere voetballer dan Aboukhlal omdat hij tenminste iets met een bal kan. Je wordt niet zomaar voetballer van het jaar in Noorwegen.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 21 mar 2022, 23:17 Wat ik versta onder een teamspeler is een speler die het spel maakt en/of verlegt, combinaties opzet of opzoekt, die weet wanneer hij de bal moet afgeven, die oog heeft voor zijn medespelers en ook meeverdedigt en passjes geeft waarmee hij anderen in positie brengt. Waarin uit zich dat? nou onder andere in assists, maar ook in keypasses en mooi uitgespeelde combinaties. of eventueel het gebruiken van het lichaam om zo een medespeler een kans te gunnen. Het perfecte voorbeeld daarvan heeft Aboukhlal zelf voor de eerste keer gegeven toen hij dus die bal gaf waar Sowah en Evjen beiden niks mee deden.
Dan kan je lang wachten, want zo'n speler is het niet. Hij is een teamspeler in de zin dat hij goed in de groep ligt en zich inzet in de wedstrijd. Het is echter geen speler voor de korte combinatie of iemand met overzicht. Dat maakt hem zeker niet compleet waardeloos, want zoals gezegd kan je hem in sommige situaties prima gebruiken, je moet alleen geen dingen van hem gaan verwachten die hij niet kan.

Dat is gewoon een beperking waar wij voor nu mee moeten leven. In de zomer kunnen wij doorselecteren en zal je zeker in aanvallend opzicht de bezem er door moeten halen. Evjen, Aboukhlal en Sowah voldoen allen niet. Dus je hebt zeker drie nieuwe aanvallers nodig met één spits en twee buitenspelers. Taabouni verlengen en verhuren om hem een heel jaar te laten spelen.

Maar essentieel punt in mijn betoog is de bejegening van Aboukhlal. Je hebt hier leden die al bij voorbaat uit hun plaat gaan nog voor hij moet invallen, hem uitfluiten bij een invalbeurt, bij iedere actie cynisch gaan doen en notabene balen als hij scoort. Dat is gewoon schandalig en niet fair. Dat zou fair zijn als het een etterbak zou zijn, die slecht in de groep zou liggen en geen arbeid levert. Dat is allemaal niet het geval. Het is gewoon een speler met de nodige beperkingen, die bij gebrek aan beter wel zijn waarde heeft. Als je hem daarom wil gaan uitfluiten dan is er nog wel een lijstje dat je kan gaan uitfluiten. Dan moet je consequent zijn.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Langedijk schreef: 22 mar 2022, 08:04 Aboukhlal: 80 optredens, 2.241 minuten, 11 goals, 0 assists, 5 gele kaarten, 60 schwalbes

Evjen: 42 optredens, 1.541 minuten, 3 goals, 2 assists, 1 gele kaart

Aboukhlal krijgt beduidend meer kansen en komt er vaak in als er ruimte ligt. Voor Evjen is het lastiger om belangrijk te zijn en zijn handelingssnelheid en fysiek schieten regelmatig tekort. Maar dat komt ook omdat hij verkeerd wordt gebruikt. Evjen is natuurlijk een veel betere voetballer dan Aboukhlal omdat hij tenminste iets met een bal kan. Je wordt niet zomaar voetballer van het jaar in Noorwegen.
Minder kansen, maar hij doet er ook niks mee. Daar waar Aboukhlal al regelmatig belangrijke goals maakt, en cijfermatig uiterst productief is dit seizoen, daar voegt Evjen nooit wat toe en kan ik enkel een goede assist en één belangrijke goal herinneren in Europa. Dat Evjen een betere voetballer is zijn we het allemaal over eens. Hij doet er alleen precies niks mee.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Ferry schreef: 22 mar 2022, 06:36 Alle treffers zijn belangrijk. Maar vier goals zijn mager voor een aanvaller.
Neehoor, een 4-0 is minder belangrijk dan een 1-2 tegen ajax of een 2-2 tegen Willem II. Dat levert namelijk direct punten op. Een 4-0 kan in theorie belangrijk zijn als het op doelsaldo aankomt, maar dat valt dan alsnog in het niet bij goals die direct punten opleveren. Doelsaldo kan je in het gunstigste geval één virtueel punt opleveren. Een gelijkmaker levert direct één punt op en een winnende treffer twee punten.

Een uitleg bij de term 'virtueel punt': bij een gelijk aantal punten en een veel beter doelsaldo voor één van de ploegen, wordt wel een gesproken over een extra 'virtueel punt'. Zo is het verschil met Feyenoord eigenlijk vier punten in plaats van drie in verband met het grote verschil in doelsaldo.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

AZ 4 Life schreef: 22 mar 2022, 10:25 Daar waar Aboukhlal al regelmatig belangrijke goals maakt, en cijfermatig uiterst productief is dit seizoen, daar voegt Evjen nooit wat toe en kan ik enkel een goede assist en één belangrijke goal herinneren in Europa.
Hij scoort eens per 157 minuten als invaller, vaak met ruimte tegen vermoeide tegenstanders. En omdat hij uit positie loopt en alles alleen wil doen. Die 0 assists voor een buitenspeler zeggen alles.

Barasi scoort eens per 63 minuten. Poku 1 assist per 71 minuten. Pavlidis goal of assist per 122 minuten.

Het valt dus allemaal wel mee. Daarbij is het gewoon verschrikkelijk om naar Aboukhlal te kijken. Dat blinde rennen naar posities waar anderen al staan, die schwalbes, constant buitenspel, geen oog voor medespelers. Kan toch niet waar zijn dat hij betaald voetbal mag spelen.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Langedijk schreef: 22 mar 2022, 10:45 Hij scoort eens per 157 minuten als invaller, vaak met ruimte tegen vermoeide tegenstanders. En omdat hij uit positie loopt en alles alleen wil doen. Die 0 assists voor een buitenspeler zeggen alles.

Barasi scoort eens per 63 minuten. Poku 1 assist per 71 minuten. Pavlidis goal of assist per 122 minuten.

Het valt dus allemaal wel mee. Daarbij is het gewoon verschrikkelijk om naar Aboukhlal te kijken. Dat blinde rennen naar posities waar anderen al staan, die schwalbes, constant buitenspel, geen oog voor medespelers. Kan toch niet waar zijn dat hij betaald voetbal mag spelen.
Hij staat nu voornamelijk in de spits, niet als buitenspeler. En dat gelul dat een tegenstander moe zou zijn, dat is diezelfde onzin dat AZ altijd een goede eindklassering haalt omdat de concurrentie faalt. Ik hoorde dat argument trouwens nooit toen Druijf regelmatig in de slotfase scoorde.

Barasi en Poku hebben tekort gespeeld om daar echt wat van te vinden, al zou ik Barasi normaliter eerder in de spits zetten dan Aboukhlal. Alleen is die niet fit jammer genoeg.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6364
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

AZ 4 Life schreef: 22 mar 2022, 10:29 Neehoor, een 4-0 is minder belangrijk dan een 1-2 tegen ajax of een 2-2 tegen Willem II. Dat levert namelijk direct punten op.
Fantastisch. Trekken we die analogie door....een misser van Aboukhlal kost ons punten? Hebben we met onze vriend dan een positief saldo?
:lol:
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

AZ 4 Life schreef: 22 mar 2022, 10:54 Hij staat nu voornamelijk in de spits, niet als buitenspeler. En dat gelul dat een tegenstander moe zou zijn, dat is diezelfde onzin dat AZ altijd een goede eindklassering haalt omdat de concurrentie faalt. Ik hoorde dat argument trouwens nooit toen Druijf regelmatig in de slotfase scoorde.
In de spits heeft ie ook zeker zijn waarde met zijn snelheid en doelgerichtheid, als 'breekijzer'. Maar aub, laat hem NOOIT meer vanaf het begin starten en laat hem ook niet meer vanaf de buitenkanten voetballen. Daarvoor komt hij gewoon veel te veel tekort.

Overigens: Antwerp was toch echt vooral door zichzelf uitgeschakeld (Lamkel Zé met name) en niet door 'ons'.
____________
Hoc est nihil
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

AZ 4 Life schreef: 22 mar 2022, 10:24 Maar essentieel punt in mijn betoog is de bejegening van Aboukhlal. Je hebt hier leden die al bij voorbaat uit hun plaat gaan nog voor hij moet invallen, hem uitfluiten bij een invalbeurt, bij iedere actie cynisch gaan doen en notabene balen als hij scoort. Dat is gewoon schandalig en niet fair. Dat zou fair zijn als het een etterbak zou zijn, die slecht in de groep zou liggen en geen arbeid levert. Dat is allemaal niet het geval. Het is gewoon een speler met de nodige beperkingen, die bij gebrek aan beter wel zijn waarde heeft. Als je hem daarom wil gaan uitfluiten dan is er nog wel een lijstje dat je kan gaan uitfluiten. Dan moet je consequent zijn.
Een deel van die bejegening is natuurlijk niet 'fair'.
Maar daarbij geef ik toch graag aan dat Aboukhlal bovenmatig in bescherming wordt genomen door club en zeker door de trainer.
Hij krijgt meer kansen dan andere spelers, krijgt kansen ongeacht of hij nou goed of slecht presteerd.
Jij bent het er misschien niet mee eens omdat jij Beukema slecht vind bijvoorbeeld, maar het zijn de fans die om Beukema schreeuwen die even hard zijn voor Aboukhlal. Beukema maakt een doelpunt? die staat er de volgende wedstrijd gewoon naast. Aboukhlal vernaggeld iedere kans die hij krijgt? die komt er volgende wedstrijd op ongeveer hetzelfde moment gewoon weer in.

Zo zijn er mensen die de vergelijking maken met Dabney dos Santos die inmiddels niet eens een club meer heeft.
Als je lief voor Aboukhlal wil zijn dan roep je dat hij een betere versie van Dos Santos is, maar de waarheid is dat Dos Santos in 119 wedstrijden voor AZ 14 doelpunten en 28 assists had. Die doelpunten gaat Aboukhlal nog wel halen, die assists absoluut niet.

Dat Aboukhlal 'goed in de groep ligt' is vooral een argument waarmee je aantoont dat er geen topsportklimaat bij AZ is. Hij wordt namelijk gewoon feitelijk niet afgerekend op zijn prestaties in het veld en zolang hij kan blijven staan, heeft hij altijd de ruimte om zich te verbeteren.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

AZ 4 Life schreef: 22 mar 2022, 10:54 Hij staat nu voornamelijk in de spits, niet als buitenspeler. En dat gelul dat een tegenstander moe zou zijn, dat is diezelfde onzin dat AZ altijd een goede eindklassering haalt omdat de concurrentie faalt. Ik hoorde dat argument trouwens nooit toen Druijf regelmatig in de slotfase scoorde.
Druijf was eens per 122 minuten belangrijk. En die kwam er juist vaak bij een achterstand in tegenover een muur. Dat is veel knapper. Aboukhlal wordt gebracht als er (soms onbegrijpelijk) gecounterd gaat worden. En corrigeer bij hem ook nog even de veroorzaakte strafschoppen en eigen doelpunten op zijn cijfers.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

DeZuivelDuivel schreef: 22 mar 2022, 12:46
Die doelpunten gaat Aboukhlal nog wel halen
Dat is toch niet te hopen :shock:
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Langedijk schreef: 22 mar 2022, 13:04 Druijf was eens per 122 minuten belangrijk. En die kwam er juist vaak bij een achterstand in tegenover een muur. Dat is veel knapper. Aboukhlal wordt gebracht als er (soms onbegrijpelijk) gecounterd gaat worden. En corrigeer bij hem ook nog even de veroorzaakte strafschoppen en eigen doelpunten op zijn cijfers.
Ooh nee dan is het ineens knapper hahahaha. Hij heeft al een aantal winnende goals gescoord en gelijkmakers. Dan moest er juist niet gecounterd worden, met uitzondering van ajax-uit. Kortom: selectieve argumentatie weer. En dan die strafschoppen erbij halen. Kansloos. Die strafschop bij Vitesse uit kon hij echt helemaal niks aan doen. Als het nu een debiele tackle was oid had je een punt. Nu kwam de bal uit de kluts tegen zijn arm aan. Als je dat een speler al kwalijk wilt gaan nemen.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 22 mar 2022, 12:46 Een deel van die bejegening is natuurlijk niet 'fair'.
Maar daarbij geef ik toch graag aan dat Aboukhlal bovenmatig in bescherming wordt genomen door club en zeker door de trainer.
Hij krijgt meer kansen dan andere spelers, krijgt kansen ongeacht of hij nou goed of slecht presteerd.
Dat hij meer kansen krijgt wil niet zeggen dat hij in bescherming genomen wordt. Zoals eerder gezegd heeft Aboukhlal zelfs openlijke kritiek gekregen van Jansen in de winterstop. Dat heb ik hem over andere spelers niet of nauwelijks horen doen. Ja, hij krijgt regelmatig minuten. Maar dat is prima uit te leggen aan de hand van zijn rendement en spelersprofiel. Dat heeft niks te maken met 'in bescherming nemen'.
Jij bent het er misschien niet mee eens omdat jij Beukema slecht vind bijvoorbeeld, maar het zijn de fans die om Beukema schreeuwen die even hard zijn voor Aboukhlal. Beukema maakt een doelpunt? die staat er de volgende wedstrijd gewoon naast. Aboukhlal vernaggeld iedere kans die hij krijgt? die komt er volgende wedstrijd op ongeveer hetzelfde moment gewoon weer in.
Ik vind Beukema niet slecht. Ik vind die adoratie genant en overdreven. Het is een aardige gozer en prima verdediger. Maar niet aantoonbaar beter dan de concurrentie. Zeker positioneel heeft hij nog voldoende te leren en al de nodige fouten gemaakt. Het is in dat opzicht prima te verdedigen dat Jansen Beukema vaak op de bank laat. Dat hij scoort is mooi meegenomen, maar daar staat hij niet voor. Daar moet je hem dus ook niet primair op beoordelen als verdediger.
Zo zijn er mensen die de vergelijking maken met Dabney dos Santos die inmiddels niet eens een club meer heeft.
Als je lief voor Aboukhlal wil zijn dan roep je dat hij een betere versie van Dos Santos is, maar de waarheid is dat Dos Santos in 119 wedstrijden voor AZ 14 doelpunten en 28 assists had. Die doelpunten gaat Aboukhlal nog wel halen, die assists absoluut niet.
Dos Santos begon ook heel goed, zeker in dat jaar met Janssen. Daarna anderhalf jaar geen pepernoot geraakt bij AZ. En ook niet daarna. Niet goed genoeg dus voor AZ. Dat vind ik Aboukhlal ook niet.
Dat Aboukhlal 'goed in de groep ligt' is vooral een argument waarmee je aantoont dat er geen topsportklimaat bij AZ is. Hij wordt namelijk gewoon feitelijk niet afgerekend op zijn prestaties in het veld en zolang hij kan blijven staan, heeft hij altijd de ruimte om zich te verbeteren.
Wat is dat voor onzin? Je kan gewoon goed in de groep liggen en verder niet goed genoeg zijn voor AZ. Die dingen hebben helemaal niks met elkaar te maken.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Ferry schreef: 22 mar 2022, 11:39 Fantastisch. Trekken we die analogie door....een misser van Aboukhlal kost ons punten? Hebben we met onze vriend dan een positief saldo?
:lol:
Nee. Want dan kan je bezig blijven. Door de missers van Pavlidis en Poku zijn we uitgeschakeld in de Europa League etc. Elke aanvaller mist geregeld kansen. Om dan als je niet wint telkens de schuld in de schoenen te schuiven van de desbetreffende aanvaller gaat nergens over. Of de betreffende aanvaller moet echt keer op keer falen op belangrijke momenten. Een aanvaller moet je primair beoordelen op zijn goals en/of assists. En dan is de ene goal inderdaad belangrijker dan de andere.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Oh ja: vier goals vanmiddag tegen Go Ahead. Al is dat natuurlijk maar een oefenwedstrijd, tegen een zwakke tegenstander, gaven de verdedigers van Go Ahead de assists en stond de wind toevallig de goede kant op. :lol:
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Eagles en Aboukhlal liggen elkaar wel. Lijkt me een mooie stap voor hem.
Gesloten