Dani de Wit (2024)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2308
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

We hebben wel een beetje een luxe probleem hier. Ik zou zelf in de huidige vorm Gudmundsson zeker niet slachtofferen voor De wit. De Wit vooral gebruiken tegen sterkere tegenstanders, het is gewoon jammer dat je aanvallend vrij weinig van hem hoeft te verwachten, bij iedere bal die hij krijgt weet je al dat hij breed of achteruit zal spelen en er nooit een actie naar voren of laat staan iets creatiefs zal gebeuren. Hierdoor ook niet goed bruikbaar tegen tegenstanders die de ruimtes klein houden tegen AZ. Maar erg goed in het druk zetten en arbeid leveren dus tegen sterke ploegen
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Wildcat schreef: 14 mar 2021, 14:36 We hebben wel een beetje een luxe probleem hier. Ik zou zelf in de huidige vorm Gudmundsson zeker niet slachtofferen voor De wit. De Wit vooral gebruiken tegen sterkere tegenstanders, het is gewoon jammer dat je aanvallend vrij weinig van hem hoeft te verwachten, bij iedere bal die hij krijgt weet je al dat hij breed of achteruit zal spelen en er nooit een actie naar voren of laat staan iets creatiefs zal gebeuren. Hierdoor ook niet goed bruikbaar tegen tegenstanders die de ruimtes klein houden tegen AZ. Maar erg goed in het druk zetten en arbeid leveren dus tegen sterke ploegen
Ook als invaller in het laatste half uur kan Dani heel nuttig zijn. Nog even lekker de beuk erin gooien.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6401
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Niet alleen Clasie kwam negatief in het nieuws bij AZ, ook Dani de Wit liet van zich horen. De middenvelder is niet tevreden met zijn rol bij de Alkmaarders. Hij zocht daarom de media op en is door AZ bestraft. "Wat die sanctie is, hou ik voor mezelf", vertelt Jansen. "Hij heeft iets gedaan wat we niet willen hebben. Als je je onvrede wil uiten, dan doe je dat intern en het laatste wat je doet is de media opzoeken."


AZ duld geen tegenspraak en kritische geluiden blijkbaar. Ik vind zijn plek op de bank ook terecht en dat zeuren van hem is ook een beetje sneu , maar om nou gelijk een sanctie te geven voor zon lullig interview waarin hij eigenlijk alleen maar laat blijken dat hij graag wil spelen...
Vandaar dat onze ideale schoonzonen ook altijd de voorkeur krijgen boven spelers die wel de absolute wil hebben om te winnen.
capefear
Fanatic
Berichten: 567
Lid geworden op: 06 okt 2020, 09:49

SimonPoulsen schreef: 19 mar 2021, 16:27 Vandaar dat onze ideale schoonzonen ook altijd de voorkeur krijgen boven spelers die wel de absolute wil hebben om te winnen.
Die gasten zijn veelal altijd beslissend in de grote wedstrijden en zijn op termijn goed voor mega transfers.
Dat Gudmundsson nu het vertrouwen krijgt boven de Wit is meer dan terecht in alle opzichten: ik zie niet een, twee, drie, een reden dat je altijd moet vast houden aan de Wit.
Bij VVV lopen er ook vast wel spelers rond die de absolute wil hebben om te winnen, maar tja..
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Dit is dus het bewuste interview
Aanvallende middenvelder geslachtofferd in thuisduel met FC Twente

AZ-middenvelder Dani de Wit des duivels: ’Ik baal’
Door STEVEN KOOIJMAN

14 mrt. 2021 in VOETBAL

ALKMAAR - AZ hervond door de 4-1 zege op FC Twente weer het winnende pad, maar volgens Dani de Wit is zijn trainer Pascal Jansen het spoor bijster. De Wit, tot het ontslag van Arne Slot begin december onomstreden in Alkmaar, lijkt onder Jansen uit de gratie te zijn geraakt. En dat zint de schaduwspits niet.

Dani de Wit vervangt in de tweede helft van het het thuisduel met FC Twente (4-1) Albert Gudmundsson, de speler die De Wit bij AZ opnieuw buiten de basis houdt.
Dani de Wit vervangt in de tweede helft van het het thuisduel met FC Twente (4-1) Albert Gudmundsson, de speler die De Wit bij AZ opnieuw buiten de basis houdt.Ⓒ ANP
Bij het betreden van het speelveld zette Dani de Wit er flink de pas in, zaterdagavond. Normaal zet de aanvallende middenvelder met de ingebouwde derde long steevast koers richting de as van het veld, waar de basisspelers verzamelen om elkaar succes te wensen. Ditmaal sloeg hij linksaf. Richting de dug-out.


En dat is niet de plek die de door ajax opgeleide speler voor zichzelf in gedachten heeft. Dat geldt overigens voor de meeste voetballers, maar De Wit had na zijn blessure op meer krediet gerekend van Pascal Jansen. De Wit is één van de weinige spelers die tijdens de slappe seizoenstart kaarsrecht overeind was gebleven. Zo maakte de nummer tien op 22 oktober de luid bejubelde treffer tegen Napoli, goed voor een historische 1-0 zege in Stadio San Paolo. En die beauty met zijn hak op Het Kasteel tegen Sparta mocht er ook zijn.

Maar het zijn uiteraard niet alleen zijn goals en assists waarom De Wit op meer steun van zijn trainer had gerekend. „Tot het ontslag van Arne Slot was ik samen met Teun (Koopmeiners, red.) en Owen (Wijndal) één van de drie spelers die nog geen seconde had gemist. Dat zal toch wel een reden hebben gehad?”

Energie en drive
De Wit liep in de thuiswedstrijd tegen FC Groningen, saillant genoeg het eerste duel onder Jansen, een enkelblessure op. Na tweeënhalve maand, sneller dan verwacht, was hij weer fit. Toch moest hij tegen Feyenoord pas op de plaats maken. „Ik verwachtte gelijk weer van waarde te kunnen zijn”, vertelt De Wit.

"Dat heb ik eerlijk aangegeven: ik was niet blij met de tactiek"
„Ik heb alle wedstrijden tijdens mijn afwezigheid gezien en in mijn ogen liep het niet altijd geweldig. Ik vond juist dat je mijn energie en drive er goed bij kon hebben. Dan baal je dat je effetjes op het tweede plan wordt gedrukt.”

Kritisch
Vorige week, tijdens de veelbesproken nederlaag tegen Vitesse, stond De Wit wel in de basis, zij het als corrigerende middenvelder. De Wit, topscorer tijdens de succesvolle EK-kwalificatiecampagne van Jong Oranje, liet zich kritisch uit over het aangepaste systeem. Te meer daar AZ zegge en schrijve één keer had getraind op de speelwijze met drie centrale verdedigers, twee hoge backs en slechts twee middenvelders. „Het was onwennig, we kwamen op het middenveld de hele tijd een mannetje tekort.”

Dani de Wit tijdens het duel emet FC Twente.
Dani de Wit tijdens het duel emet FC Twente.Ⓒ BSR AGENCY
De oud-Ajacied had de beelden nog eens in alle rust teruggekeken, vervolgt hij. Of hij zijn conclusie moest herzien? „Bij vlagen viel het mee. Maar op andere momenten werd mijn gevoel bevestigd. Dat heb ik eerlijk aangegeven: ik was niet blij met de tactiek. Maar ik zei óók dat ik niet moest zeuren, omdat ik eindelijk weer in de basis stond.”

Ondergrens
Het lag niet alleen aan de in zijn ogen verkeerde tactiek. „Als spelers zijn we medeverantwoordelijk voor hoe het er op het veld aan toe gaat. We hebben het ook zélf laten liggen. We waren niet fel genoeg, zaten er niet kort genoeg op. Klaar. Maar ik blijf erbij dat we gewoon van onze eigen kracht moeten uitgaan. Met het team en de spelers die wij hebben, kunnen we op eigen kracht écht van iedereen winnen.”

Hoewel er een aantal spelers diep door de ondergrens zakte, ontbrak De Wit als enige basisspeler van ’Vitesse’ in de startopstelling tegen FC Twente. Wel mocht hij halverwege de tweede helft opdraven. Over de reden tast hij in het duister: „Midtsjø deed niet eens mee. Ik had verwacht dat ik zou spelen en dan hoor ik vandaag dat dit niet het geval is. Kijk: ik wil mijn energie leveren en belangrijk zijn voor het team, zoals ik heb gedaan toen ik fit was. Komt er een nieuwe trainer en een blessure, moet ik voor mijn gevoel weer opnieuw beginnen. Daar baal ik enorm van.”
Dus waar Gudmundsson door veel forummers is afgebrand (namelijk na 2,5 jaar reserve staan, duidelijk laten blijken dat hij het hier niet mee eens is) heeft De Wit dit al na 1 halve wedstrijd reserve staan gedaan.

Aan de ene kant snap ik De Wit wel dat hij ontevreden is, want hij geeft altijd 100% en een paar andere spelers geven veel minder en toch spelen die wel altijd en hij niet.

Maar aan de andere kant is openlijk kritiek geven op de tactiek van de trainer "not done". Op dit moment is De Wit ook van minder toegevoegde waarde en mag hij blij zijn dat hij toch al weer speeltijd heeft gekregen zo snel na zijn blessure. Nu maar hopen dat De Wit dit goed oppakt en zijn waarde op het veld gaat bewijzen als hij weer in mag vallen.
Gebruikersavatar
Witzer
Ben-Sider
Berichten: 886
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:52

Dit is toch wel het toppunt van zelfoverschatting. Meneer de Wit die een aantal wedstrijden zonder zijn inbreng analyseerd en vind dat hij onmisbaar is. Als hij nu eens een aantal wedstrijden gaat bekijken waarin hij excelleert en telt hoevaak hij een man uitspeelt, de bal naar voren speelt, een sprint wint en het spel versnelt zal ie schrikken.
Praat geen Poep, doos.
fcvictorie
Fanatic
Berichten: 642
Lid geworden op: 06 feb 2019, 11:01

Ik vind het vooral een beetje zielig dat een speler die baalt en een beetje kritiek heeft gelijk monddood wordt gemaakt. Die Jansen heeft het tegen Vitesse simpelweg slecht aangepakt met achterlijke taktiek.

De Wit zelf is simpelweg een beetje teleurgesteld. Was basisspeler, raakt geblesseerd en als hij terugkomt is zijn plekje vergeven. Zo zit de voetbalwereld natuurlijk in elkaar, maar ik kan vanuit hem wel voorstellen dat hij teleurgesteld is. Een beetje begrip zou geen kwaad kunnen vanuit de club. Maar elke vorm van kritiek richting de club lijkt wel not done, ik vind dat erg onvolwassen. Ik heb liever een club waar iedereen zich vrij voelt om zijn mening te geven en kritiek te uiten. In plaats van een club waar straks iedereen ja en amen zegt omdat men bang is om van hogerhand een reprimande te krijgen.

Ik vind de Wit wel wat toevoegen aan het spel van AZ. We hebben genoeg spelers die de bal in de voet willen hebben. Een speler die wat diepgang heeft daartussen lijkt mij niet verkeerd. Een speler als Boadu profiteert denk ik ook van een diepgaande middenvelder zoals de Wit. Dat onze rosse vriend heen groot technicus lijkt me duidelijk. Onmisbaar is hij niet. Hij zou bovendien moeten werken aan zijn rendement. Maar ik denk dat de Wit nog wel zijn waarde voor AZ gaat hebben dit seizoen.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

fcvictorie schreef: 20 mar 2021, 11:38 Ik vind het vooral een beetje zielig dat een speler die baalt en een beetje kritiek heeft gelijk monddood wordt gemaakt. Die Jansen heeft het tegen Vitesse simpelweg slecht aangepakt met achterlijke taktiek.

De Wit zelf is simpelweg een beetje teleurgesteld. Was basisspeler, raakt geblesseerd en als hij terugkomt is zijn plekje vergeven. Zo zit de voetbalwereld natuurlijk in elkaar, maar ik kan vanuit hem wel voorstellen dat hij teleurgesteld is. Een beetje begrip zou geen kwaad kunnen vanuit de club. Maar elke vorm van kritiek richting de club lijkt wel not done, ik vind dat erg onvolwassen. Ik heb liever een club waar iedereen zich vrij voelt om zijn mening te geven en kritiek te uiten. In plaats van een club waar straks iedereen ja en amen zegt omdat men bang is om van hogerhand een reprimande te krijgen.

Ik vind de Wit wel wat toevoegen aan het spel van AZ. We hebben genoeg spelers die de bal in de voet willen hebben. Een speler die wat diepgang heeft daartussen lijkt mij niet verkeerd. Een speler als Boadu profiteert denk ik ook van een diepgaande middenvelder zoals de Wit. Dat onze rosse vriend heen groot technicus lijkt me duidelijk. Onmisbaar is hij niet. Hij zou bovendien moeten werken aan zijn rendement. Maar ik denk dat de Wit nog wel zijn waarde voor AZ gaat hebben dit seizoen.
Er is wel verschil tussen binnenskamers kritiek of het wel via de media spelen.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Het is verskrikkelijk. Als Jansen iets meer charisma of tactisch vernuft had gehad had De Wit niet bij die journalist uitgehuild. Als je je hier al druk over maakt en met straffen gaat slingeren ga je nooit een grote trainer worden.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3390
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Als er clubs zijn die praktisch alleen op basis van de vertegenwoordigende belofte elftallen scouten, dan gaat Dani nog een hele mooie stap maken. Zeker met het komende jeugd EK voor de boeg 8)
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6401
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

DiepeMast schreef: 31 mar 2021, 18:07 Als er clubs zijn die praktisch alleen op basis van de vertegenwoordigende belofte elftallen scouten, dan gaat Dani nog een hele mooie stap maken. Zeker met het komende jeugd EK voor de boeg 8)
Waarom? Omdat hij heeft gescoord tegen de zwakke broeders van Hongarije? Komt veel in scoringsposities, maar blinkt toch ook vaak uit in het missen van die kansen. Net als bij AZ veel energie en drukzetten, maar hoevaak verovert hij nou echt een bal? Dat komende jeugd ek is al over de helft overigens. Ik wil zeker niet zeggen dat ik hem niet goed vindt ofzo, maar ik kan me niet voorstellen dat clubs nou echt in de rij staan voor hem. Maarja na Guus Til voor 16miljoen sta je nergens meer van te kijken.
AZ zou er eigenlijk goed aan doen om of Gudmundsson of de Wit te verkopen, een van beiden gaat niet tevreden zijn met een plek op de bank. Plus als je Oosting ook nog bij de selectie zou krijgen.. En de spitspositie is onvoorwaardelijk voor onze vriend Boadu.
MB80
Invaller
Berichten: 2205
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

:cry:
SimonPoulsen schreef: 31 mar 2021, 19:51 Waarom? Omdat hij heeft gescoord tegen de zwakke broeders van Hongarije? Komt veel in scoringsposities, maar blinkt toch ook vaak uit in het missen van die kansen. Net als bij AZ veel energie en drukzetten, maar hoevaak verovert hij nou echt een bal? Dat komende jeugd ek is al over de helft overigens. Ik wil zeker niet zeggen dat ik hem niet goed vindt ofzo, maar ik kan me niet voorstellen dat clubs nou echt in de rij staan voor hem. Maarja na Guus Til voor 16miljoen sta je nergens meer van te kijken.
AZ zou er eigenlijk goed aan doen om of Gudmundsson of de Wit te verkopen, een van beiden gaat niet tevreden zijn met een plek op de bank. Plus als je Oosting ook nog bij de selectie zou krijgen.. En de spitspositie is onvoorwaardelijk voor onze vriend Boadu.
Bij een vertrek van koopmeiners en midtsjo zie ik De Wit wel de captain van AZ worden dus basisspeler. Gudmundsson kan met Evjen strijden voor de erfenis van Stengs... gok dat hij wel vertrekt eigenlijk. Inzake het druk zetten hoeft het niet per se te zijn dat De Wit de bal verovert maar hij draagt er wel aan bij maar het is lastig te kwantificeren.
biefstukje
Supporter
Berichten: 125
Lid geworden op: 23 dec 2020, 18:09

Wat mij opvalt bij De Wit is dat hij wel goed een kopduel kan winnen, maar hij mist net een beetje de timing op de bal goed op doel te koppen, ze gaan allemaal naast. Zelfs als de tegenstander niet heel erg in de buurt is kopt hij vaak nog steeds naast het doel of recht op de keeper af. Hij kan en moet daar echt veel meer doelpunten uithalen.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6401
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

MB80 schreef: 31 mar 2021, 21:44 :cry: Bij een vertrek van koopmeiners en midtsjo zie ik De Wit wel de captain van AZ worden dus basisspeler. Gudmundsson kan met Evjen strijden voor de erfenis van Stengs... gok dat hij wel vertrekt eigenlijk. Inzake het druk zetten hoeft het niet per se te zijn dat De Wit de bal verovert maar hij draagt er wel aan bij maar het is lastig te kwantificeren.
In mijn opinie is Gudmundsson absoluut geen meerwaarde als buitenspeler. Over dat de Wit aanvoerder zou worden bij eventueel vertrekkende spelers zou je best wel eens gelijk kunnen hebben, want wie anders? Hoewel de Wit met zn loopacties, fysiek en kopkracht eigenlijk alles toevoegt wat de rest mist, zie je met Gudmundsson op 10 weer andere kwaliteiten die we weleens missen met de Wit op 10(wegdraaien, eerste aanname of een steekpass). Maar als de Wit consistent rendement kan koppelen aan de fysieke aspecten is hij onze 10 voor volgend seizoen. Een creative rechtsbuiten zoals Stengs op een goede dag vult zijn beperkingen dan weer goed aan, en een opkomende back vult de flank dan weer in. Hopelijk kan AZ die specifieke kwaliteiten aan de rechterkant weer aanvullen als Stengs en/of Svensson mochten vertrekken, zodat de Wit in zn kracht kan blijven spelen.
Bij Jong Oranje krijgt de Wit trouwens veel meer bruikbare hoge voorzetten, waar hij altijd wel gevaarlijk uit wordt (wel vaak net mis helaas).
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10987
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Storende houding heeft deze man. Basisplaats claimen na een blessure van 3 maanden, zeiken in de media en nu weer demonstratief niet juichen. Weer lekker op het bankje tegen ajax.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Az564
Oude garde
Berichten: 1076
Lid geworden op: 12 jun 2007, 10:14

Langedijk schreef: 10 apr 2021, 20:10 Storende houding heeft deze man. Basisplaats claimen na een blessure van 3 maanden, zeiken in de media en nu weer demonstratief niet juichen. Weer lekker op het bankje tegen ajax.
Hoe vond je de houding van de sterspelers Stengs en Boadu?
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10987
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Az564 schreef: 10 apr 2021, 20:14 Hoe vond je de houding van de sterspelers Stengs en Boadu?
Die zijn altijd zo. De Wit loopt gefrustreerd rond.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
MB80
Invaller
Berichten: 2205
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

Tegen ajax gewoon weer Dani op 10, inzet en wilskracht heb je dan heel erg nodig. Iets wat Boadu en Stengs bijvoorbeeld vaak ontberen... al doet Boadu het vaak best redelijk in de grotere wedstrijden.

Volgend jaar zie ik best bij een beetje van Koopmeiners en Midtsjo dat het middenveld gevormd gaat worden door Clasie, Reijnders en De Wit.
Az564
Oude garde
Berichten: 1076
Lid geworden op: 12 jun 2007, 10:14

Langedijk schreef: 10 apr 2021, 21:04 Die zijn altijd zo. De Wit loopt gefrustreerd rond.
Op zich wel terecht lijkt mij met die twee sjokkers in de basis.
MB80
Invaller
Berichten: 2205
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

Langedijk schreef: 10 apr 2021, 21:04 Die zijn altijd zo. De Wit loopt gefrustreerd rond.
Dat hoeft toch niet per se erg te zijn? Of willen wij wederom 11 ideale schoonzonen opstellen? Zijn interview naderhand bij ESPN maakte voor mij overigens veel goed na het niet echt juichen in het veld, kwam erg realistisch over.
Plaats reactie