Dani de Wit (2024)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1818
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

Het PRO artikel staat op VI.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

AlkmaarForever schreef: 21 okt 2021, 13:10 Het PRO artikel staat op VI.
Ik vind het PRO artikel niet passen bij De Wit :wink:
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1818
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

:lol:
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Het hele interview uit de VI van deze week:
Dani de Wit: 'Mijn ultieme doel blijft Oranje'

Door Simon Zwartkruis
Met vier doelpunten in de laatste drie competitieduels heeft Dani de Wit (23) een belangrijk aandeel in de wederopstanding van AZ. Een gesprek over opgroeien tussen de bollen, zijn opleiding bij ajax, de zomerse uittocht in Alkmaar en zijn ambities.

In hoeverre heeft jouw jeugd als zoon van een bollenboer je mentaliteit gevormd?

‘Veel. We komen uit Bovenkarspel en daar is het motto: niet lullen maar poetsen. Gewoon keihard werken. Zo ben ik opgegroeid. Van huis uit kreeg ik mee dat alles wat je doet op honderd procent moet gebeuren. Dan kan het altijd zijn dat dingen niet lukken of niet goed genoeg gaan. Maar als je volle bak je best hebt gedaan, kun je jezelf achteraf niks verwijten.’

Wat kenmerkt de West-Fries nog meer?

‘Het is ons kent ons. Sinds ik voetballer ben, merk ik het verschil. Bij je clubs kom je in aanraking met allerlei karakters uit diverse culturen. Veel mensen die opgroeien in de West-Friese dorpen, blijven daar hun hele leven wonen. Ik vind het mooi om beide werelden mee te maken. Het gemoedelijke van een dorp en de nieuwe ervaringen daarbuiten.’

Hoe kijkt een jongen uit Bovenkarspel aan tegen de glitter en glamour van het topvoetbal?

‘Aan de ene kant is het een wereld waarin ontzettend veel geld omgaat, een macho wereld ook. Maar de essentie is nog steeds hetzelfde: uiteindelijk zijn we liefhebbers van het spelletje die heel graag willen winnen. Op het veld en in de kleedkamer is de glamour ver weg.’

'Volgens mij was ik de enige bollenraper in de ajax-jeugd'

Hoe zagen de dagen op de bollenvelden eruit?

‘Vanaf mijn twaalfde ging ik in de schoolvakanties met mijn vader mee naar het land. In de zomer was het rooitijd. Hij op de trekker en ik lopend erachteraan, als bollenraper. Totdat ik op zeventienjarige leeftijd mijn eerste profcontract bij ajax tekende. Mijn ouders waren daarover heel duidelijk altijd: “Zolang het voetbal niks oplevert, zul je geld zelf moeten verdienen met bijbaantjes”. Ha, volgens mij was ik de enige bollenraper in de ajax-jeugd.’

Hoe werd je daar benaderd door de Amsterdamse talenten?

‘In het begin werd ik als een boertje gezien. De Amsterdamse jongens zaten overal kort op, zijn fel en scherp in hun opmerkingen. Mijn voordeel was dat ik al in de F’jes instroomde. Dan leer je ermee omgaan en op een gegeven moment ga je er lekker in mee. In een dergelijke omgeving word je mentaal sterk. Los nog van de prestatiecultuur bij ajax: je moet altijd op je hoede zijn voor voetbalhumor en je leert van je af te bijten. Zelf vond ik die sfeer steeds leuker. Maar ik heb genoeg jongens van buiten de stad gezien, vooral latere instromers, die er moeite mee hadden. Voetballend en fysiek waren die goed genoeg, maar in mentaal opzicht vonden ze het moeilijk aan te haken bij de stadsjongens.’

Is dat een belangrijk verschil tussen de opleidingen van AZ en ajax?

‘Dat denk ik wel. Beide opleidingen hebben voetbalinhoudelijk een heel goede reputatie. Bij ajax word je op een bepaalde manier nog extra gevormd, door die omgeving waarin je constant voor jezelf moet opkomen. Daarnaast moet je op het veld concurreren met de beste talenten van het land. Die combinatie maakt dat je op alle vlakken sterker wordt. Maar AZ bewijst op eigen manier dat ook hier grote talenten worden voortgebracht. Daarvan hebben we de laatste jaren genoeg mooie voorbeelden gezien in het eerste elftal.’

'Erik ten Hag en Marc Overmars wilden dat ik bleef, dat vond ik een heel mooi compliment'

Als atypisch ajax-talent was jij samen met Carel Eiting de enige van jouw lichting die de hoofdmacht heeft gehaald. Hoe lastig was het de club juist na het bijzondere Europese seizoen 2018/19 te verlaten?

‘Na mijn debuut las ik vaak dat ik meer een type voor Feyenoord of FC Utrecht zou zijn. Op zich snap ik dat, gezien het beeld dat de meeste mensen hebben van ajax-talenten. Zelf zag ik het anders. Ik associeer ajax-spelers vooral met winnaars. Jongens die alles geven om prijzen te winnen. Daarin heb je verschillende types, van aanvallers met een fluwelen techniek tot harde werkers die technisch goed genoeg zijn. In het huidige ajax behoren bijvoorbeeld Antony en Steven Berghuis tot de eerste categorie, en Davy Klaassen en Edson Álvarez tot de tweede. Ook zíj worden zeer gewaardeerd en zelf heb ik dat precies zo ervaren. Een team heeft verschillende types nodig, anders wordt het niks. Ik hoefde ook helemaal niet weg van ajax. Erik ten Hag en Marc Overmars wilden dat ik bleef, dat vond ik een heel mooi compliment. Maar hoe mooi de Europese campagne ook was in het laatste seizoen, ikzelf beleefde het vooral als bankzitter. In de nadagen van je carrière kun je zo’n rol misschien accepteren bij een grote club. Maar als jonge voetballer wilde ik wekelijks gaan spelen. Toen AZ me die kans bood, hoefde ik niet lang na te denken. De avond voordat ik een akkoord bereikte, speelde ik nog met ajax in de voorronde van de Champions League. Zo snel is het allemaal gegaan.’

Vorig jaar nam Pascal Jansen het bij AZ over van Arne Slot als hoofdtrainer. Wat zijn de verschillen in hun spelprincipes?

‘In grote lijnen is er niet veel veranderd. Jansen heeft een tijd met Slot samengewerkt en iedereen binnen de club wilde verder op de ingeslagen weg. Inclusief Jansen. De intentie van AZ is al jaren dat we aanvallend en attractief willen winnen. Jansen heeft wel een paar voetbalinhoudelijke details aangepast. We spelen tegenwoordig met een vierkant op het middenveld. Met twee buitenspelers die aan de binnenkant voetballen. Met name Albert Gudmundsson, want hij komt dan in een vrije rol terecht waarin hij erg goed is. Die invulling heeft een goede invloed op ons spel en op mijn eigen rol. Ik kan daardoor dieper spelen en samen met Vangelis Pavlidis de centrumverdedigers van de tegenpartij onder druk zetten. In de vorige speelwijze was ik meer onderdeel van het vierkant en kwam ik minder in het strafschopgebied. Nu komen meerdere jongens in hun kracht te spelen.’

Maar nu staat AZ in de middenmoot, terwijl jullie de voorgaande twee seizoenen bovenin meedraaiden.

‘Dat heeft deels te maken met het aantal basisspelers dat in de zomer is vetrokken. Mensen vergissen zich vaak in de tijd die het kost om in een nieuwe samenstelling een hoog niveau te halen. Dat duurt gewoon even. Ook wij als spelers eisen van onszelf dat we niets minder gaan presteren dan vorig seizoen. Ik moet zeggen dat we ook wel pech hadden in die eerste weken, want ook toen creëerden we voldoende kansen. Gelukkig hebben we nu de lijn omhoog te pakken.’

Is dat pech in de afronding of kwaliteit in de afronding?

‘We hebben aan rendement ingeleverd, daarover hoeven we niet moeilijk te doen. Maar ook nu zijn er genoeg aanvallers die dat moeten kunnen opvangen. Jongens als Jesper Karlsson, Pavlidis, Gudmundsson, ikzelf. Daar heb ik alle vertrouwen in. Pavlidis bijvoorbeeld schiet ze er op de training makkelijk in. Ik weet zeker dat hij dat in wedstrijden ook weer gaat doen. Onze wisselwerking verloopt steeds beter. Boadu maakte zijn loopacties vooral op intuïtie. Het goede is dat Myron daardoor verdedigers verrast, het lastige is dat het ook voor zijn medespelers soms lastig is in te schatten. Met Pavlidis in de spits is het makkelijker de loopacties op elkaar af te stemmen.’

'Ik gun iedereen een mooie transfer. Maar ik had niet verwacht dat er zó veel basisspelers zouden vertrekken'

Hoe heb jij de afgelopen transferzomer beleefd, met het vertrek van vijf vaste basisspelers?

‘Ten eerste gun ik iedereen een mooie transfer. Zo gaat dat in het profvoetbal. Maar ik had niet verwacht dat er zóveel basisspelers zouden vertrekken. Het mooie is dat andere jongens dan kunnen opstaan. Ikzelf sta weer een stapje hoger op de ladder, andere spelers kunnen hun kans op een basisplaats grijpen. Ik heb me geen zorgen gemaakt. In de voorbereiding speelden we al zonder de jongens die uiteindelijk vertrokken, vanwege hun latere vakanties of blessures. En ook al zijn het oefenwedstrijden, die verliepen hartstikke goed, tegen prima tegenstanders. Dat voelde meteen heel goed. Maar ja, toen begon de competitie en ging het behoorlijk mis.’

Na de vierde competitienederlaag van het seizoen, tegen FC Twente, zijn jullie als spelersgroep bij elkaar gaan zitten. Wie hebben daar het woord gevoerd?

‘Met name Owen Wijndal, Bruno Martins Indi, Fredrik Midtsjø en ikzelf. Wij vormen met Jordy Clasie erbij de spelersraad en namen het initiatief voor het groepsgesprek. Het is belangrijk dat je elkaar soms even zegt waar het op staat. Zonder trainers of stafleden erbij.’

Welk punt heb jij gemaakt die middag?

‘Dat iedere speler eerst in de spiegel moet kijken, in plaats van de schuld bij anderen neer te leggen. Na een nederlaag kan het niet zo zijn dat spelers die individuele fouten hebben gemaakt de schuld krijgen. Voor mijn gevoel gebeurde dat te vaak. Dus heb ik gezegd dat je altijd eerst bij jezelf te rade moet gaan. In de eerste weken bleven te veel jongens onder hun niveau. Ook ik. Dát was volgens mij de voornaamste oorzaak van onze slechte competitiestart. Na die bespreking zijn we gelukkig weer wedstrijden gaan winnen. Waardoor het vertrouwen is gaan groeien, in mezelf en in het team. En door vertrouwen ga je weer tien of twintig procent beter presteren.’

'Het is belangrijk dat je elkaar soms even zegt waar het op staat. Zonder trainers of stafleden erbij'

Corrigeren jullie elkaar ook, bijvoorbeeld toen Timo Letschert onlangs in Enschede weigerde in de spelersbus te stappen?

‘Zeker. Dat is tijdens hetzelfde groepsgesprek gebeurd. Met name Owen heeft zijn mening gegeven. Vond ik mooi, hoe hij als jonge aanvoerder de ervaren en oudere Timo toesprak. Uiteindelijk geef je elkaar de hand en is het klaar.’

Toen Teun Koopmeiners doorbrak bij het Nederlands elftal, nam jij bij Jong Oranje zijn aanvoerdersband over. Had je bij AZ deze zomer niet hetzelfde verwacht?

‘Dat zou leuk zijn geweest, aanvoerder van AZ worden. Maar we hebben meerdere spelers die daarvoor in aanmerking komen. Mijn tweede seizoenshelft zal niet hebben meegeholpen, met eerst een enkelblessure en daarna een moeilijke periode met veel reservebeurten. Bovendien is Owen een mooi voorbeeld voor de talenten in de opleiding van AZ: hij heeft zich opgewerkt van eigen jeugd tot Oranje-international. Dus ik snap de keuze. Maar ik zeg eerlijk dat ik ook ooit aanvoerder hoop te zijn.’

Je hebt toch geen aanvoerdersband nodig voor een leidende rol in een selectie?

‘Klopt. Ik voel een sterk verantwoordelijkheidsgevoel in deze vernieuwde spelersgroep. Dan helpt het natuurlijk ook dat ik dit seizoen weer een basisplaats heb. Eind vorig seizoen heb ik een goed gesprek met de trainer gehad. Een paar dingetjes waren niet goed gegaan en dat hebben we uitgesproken.’

Je doelt op de periode dat je op de bank zat?

‘Ja. Vooral mijn communicatie daarover had beter gekund. Richting de trainer en ook naar buiten toe. Ik heb destijds mijn frustraties over mijn reserverol uitgesproken en dat is in de krant uit zijn verband gerukt. Dat was vervelend. Maar het is weer helemaal goed tussen de trainer en mij.’

'Als ik ernaast sta, laat ik me óók horen. Dan ga ik niet stil in een hoekje zitten. Achteraf gezien is het soms beter even tot tien te tellen'

Wat gebeurt er in het hoofd van Dani de Wit als hij buiten de basisploeg valt?

‘Daar word ik niet vrolijk van. Kijk, ik weet wat ik kan en wat ik níét kan. Maar als ik op de bank beland, vind ik dat niet terecht. Als je mij ziet voetballen, weet je een beetje hoe ik in elkaar zit. Ik ben hartstikke fanatiek en ambitieus, een type dat graag de boel aanjaagt en zich laat horen op het veld. Nou, als ik ernaast sta laat ik me óók horen. Dan ga ik niet stil in een hoekje zitten. Achteraf gezien is het soms beter even tot tien te tellen in dat soort situaties. Dat heb ik ervan geleerd. Je basisplaats verdien je nooit terug met woorden. Dat moet op het trainingsveld gebeuren, dat is precies wat ik in de voorbereiding heb gedaan.’

Ik denk opeens aan die documentaire over Dirk Kuijt, hoe hij met zijn tijdelijke reserverol omging bij Feyenoord.

‘Die docu heb ik ook gezien en ik herkende wel iets in hoe hij daarmee omging. Dat boze en gefrustreerde. Ik denk dat het samenhangt met de manier waarop je alle energie in je carrière steekt. Dan is het, denk ik, moeilijker te accepteren dan wanneer je minders serieus met je sport omgaat. Uiteindelijk is dat balen een goede eigenschap. Zolang je die frustratie weet om te zetten in vechtlust om je plek te heroveren.’

In Jong Oranje was je rendement hoger dan bij AZ. Hoe kan dat?

‘Vorig jaar had dat deels met vertrouwen te maken. Bij Jong Oranje speelde ik altijd, bij AZ was het een tijd onzeker. Verder vind ik het lastig een oorzaak voor dat contrast aan te geven. Ik ga dit seizoen voor tien of meer doelpunten. De afgelopen twee seizoenen heb ik dat niet gehaald, nu is het echt een persoonlijke doelstelling. Ik voeg meer toe aan een team dan alleen goals, maar ik besef dat een nummer 10 in een aanvallende ploeg als AZ vaker moet scoren. Ik weet dat ik het kan. Ik kom dit seizoen in ieder geval vaker in scoringspositie en de laatste wedstrijden is mijn rendement prima.’

Waar zit dat in?

‘Door de iets veranderde veldbezetting is er nu meer aanvoer vanaf de zijkanten. Mijn goals komen vaak op die manier tot stand, bij Jong ajax en Jong Oranje was dat ook al zo. Daarin ligt mijn kracht. In de vorige seizoenen gingen Calvin Stengs en Oussama Idrissi vaak voor een individuele actie of een dieptepass op Boadu. Dat is geen kritiek, hoor, het heeft te maken met de specifieke kwaliteiten van die spelers. Zoals het momenteel is ingericht naar de kwaliteiten van de jongens die we nú in de ploeg hebben. Voor mij persoonlijk is dat heel lekker.’

Welke stappen moeten jullie voetbalinhoudelijk nog maken?

‘We moeten nog vaster aan de bal worden. Soms is het in balbezit te slordig. En zijn we in de tegenstoot te kwetsbaar, door de aanvallende manier waarop we gepositioneerd staan. Tegenstanders loeren daarop. Wij hebben de ploeg om opponenten langdurig onder druk te zetten. Als dat goed gaat, kun je nog meer van kant naar kant spelen. ajax doet dat goed, tegenstanders wegdrukken en de bal verplaatsen. Dan hoef je zelf minder te lopen en kun je alle energie gebruiken om aan te vallen. Wij spelen nog te slordig om dat op een goede manier te kunnen uitvoeren. Desondanks creëren we het hele seizoen al veel kansen. We zijn meestal fitter dan onze tegenstanders en kunnen daardoor na balverlies volle bak jagen. En we hebben in defensief opzicht nu ook eindelijk een paar clean sheets staan. De voorwaarden zijn er, de uitvoering kan en moet nog beter.’

Hoe realistisch is dit seizoen de traditionele doelstelling van eindigen bij de bovenste vier?

‘Het zal moeilijk zijn ajax te achterhalen. Maar we concurreren al een paar jaar met PSV en Feyenoord, en daarmee moeten we doorgaan. Dat kan ook. Het klinkt misschien raar als je met 0-3 van ze hebt verloren, maar tegen PSV hebben we ook dit seizoen goed voetbal laten zien. De voorgaande jaren hebben we zo’n beetje alle toppers gewonnen. Nog steeds horen wij bij de beste vier ploegen van Nederland. Dan is dit een realistische doelstelling.’

Je kwam naar AZ als opvolger van Guus Til. Wat denk je als je hem nu in Oranje ziet spelen?

‘De rentree van Guus bij het Nederlands elftal is inspirerend. Na anderhalf jaar nauwelijks gespeeld te hebben en een korte serie goede wedstrijden bij Feyenoord, werd hij in september weer geselecteerd. En laatst in Letland stond hij in de basis. Dus als je laat zien dat je er klaar voor bent, ook al is dat een relatief korte periode, dan kun je de kans krijgen bij het Nederlands elftal. Dat is mooi om te zien en het geeft hoop. Mijn ultieme doel blijft Oranje. Op dit moment klinkt dat misschien gek, nu we met AZ even niet bovenin meedoen. Maar ik heb EK’s gespeeld met Onder-17, Onder-19 en Jong Oranje. Dan is de volgende en laatste stap het grote Oranje. Daar ga ik voor.
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Zit een goede kop op deze jongen. Ik vind hem de afgelopen ook vaster spelen in balbezit, hij versiert veel overtredingen als we onder druk staan en hij wint vaak kopduels (zowel met lange ballen vanuit onze verdediging als vanuit lange ballen van de keeper van de tegenstander).

Nu is het wel zo dat hij al eerder een fase heeft gehad zoals dit maar dat hij toen daarna vrij snel weer langere tijd aan de ondergrens zat. Er is denk ik best een goede kans dat hij het nu vol gaat houden omdat hij is gestegen in de hiërarchie en dus meer vertrouwen voelt. Hopelijk lukt het hem, dan kunnen we in december weer tal van belachelijke posts terugzoeken van mensen die hem alweer helemaal met de grond gelijk hadden gemaakt.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1517
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

Bob Ross schreef: 22 okt 2021, 14:06 Zit een goede kop op deze jongen. Ik vind hem de afgelopen ook vaster spelen in balbezit, hij versiert veel overtredingen als we onder druk staan en hij wint vaak kopduels (zowel met lange ballen vanuit onze verdediging als vanuit lange ballen van de keeper van de tegenstander).

Nu is het wel zo dat hij al eerder een fase heeft gehad zoals dit maar dat hij toen daarna vrij snel weer langere tijd aan de ondergrens zat. Er is denk ik best een goede kans dat hij het nu vol gaat houden omdat hij is gestegen in de hiërarchie en dus meer vertrouwen voelt. Hopelijk lukt het hem, dan kunnen we in december weer tal van belachelijke posts terugzoeken van mensen die hem alweer helemaal met de grond gelijk hadden gemaakt.
Nou ja, de kritiek was ook wel met name dat je verwacht dat hij meer goals maakt toch? Althans, zeker van mij. Voetballend is het gewoon niet fantastisch, wellicht nu wel iets beter. Hij scoorde gewoon te weinig, zelden tot nooit een assist. Als hij dan vervolgens wel gaat scoren, dan ben ik de eerste die zal toegeven dat hij wel nuttig is. Dan is verwijzen naar kritiek in het verleden, toen hij niet of zelden scoorde, wel ietwat makkelijk. Wanneer hij niet scoort, blijft voornamelijk het drukzetten en draven over, waar ook genoeg terechte kritiek op was, gezien het aantal overtredingen, ook al 4 gele kaarten ontvangen.

Bedoel, ik denk dat de meeste AZ'ers wel tevreden waren met Guus Til, ook voetballend niet geweldig, maar wel rendement. Alleen maar mooi als de Wit dat ook voor elkaar krijgt.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Sir Robbert schreef: 22 okt 2021, 14:19 Nou ja, de kritiek was ook wel met name dat je verwacht dat hij meer goals maakt toch? Althans, zeker van mij. Voetballend is het gewoon niet fantastisch, wellicht nu wel iets beter. Hij scoorde gewoon te weinig, zelden tot nooit een assist. Als hij dan vervolgens wel gaat scoren, dan ben ik de eerste die zal toegeven dat hij wel nuttig is. Dan is verwijzen naar kritiek in het verleden, toen hij niet of zelden scoorde, wel ietwat makkelijk. Wanneer hij niet scoort, blijft voornamelijk het drukzetten en draven over, waar ook genoeg terechte kritiek op was, gezien het aantal overtredingen, ook al 4 gele kaarten ontvangen.

Bedoel, ik denk dat de meeste AZ'ers wel tevreden waren met Guus Til, ook voetballend niet geweldig, maar wel rendement. Alleen maar mooi als de Wit dat ook voor elkaar krijgt.
Ik doel niet op jou, omdat jij redelijk blijft maar gewoon geen fan bent van het type de Wit. En de kritiek op de Wit is ook vaak genoeg terecht geweest. Boven alles hoop jij vooral dat ie het goed zal doen omdat het doel is dat AZ floreert en niet om je eigen gelijk te halen.

Zo heb ik zelf een paar jaar geleden nog best lang volgehouden dat Koopmeiners geen bijzondere speler was omdat hij alleen maar balletjes breed speelde en niet beslissend was. Teun heeft mij toen echter de mond gesnoerd door vorig jaar een wereldseizoen te spelen waarin hij heel bepalend was. Ik geef dan met groot plezier toe dat ik toch niet goed ingeschat had dat hij zo goed zou worden. Ik zat woensdag ook met veel trots naar hem te kijken tegen United, waar hij overigens erg veel moeite had met het niveau, wat dan weer niet gek is.

Mooi dat jij Guus Til aanhaalt, want er is toen in die tijd precies dezelfde discussie gevoerd over Til. Die kon er toen volgens veel kenners hier toen ook niets van, struikelde over zijn benen, had geen techniek, miste veel kansen, was een blinde draver etc. etc. Nu zie je dat hij bij de Feyenoord de show steelt omdat hij nog steeds heel hard werkt en gevoel voor positie heeft, maar dat hij nu ook is doorontwikkeld op technisch vlak. Hij heeft veel zachtere voetjes. Bij de Wit zou eenzelfde ontwikkeling ook zomaar kunnen, zeker omdat zijn techniek nu minder slecht is dan toen bij Til was.

En over je laatste punt; het is inderdaad te makkelijk om dingen terug te zoeken als mensen gewoon terecht de feiten benoemde. Er is hier echter een groepje dat meteen in de extremen schiet bij een beetje tegenslag en direct de spelers en trainers afserveren zonder voorbehoud, #pietjeout. Persoonlijk kom ik nou juist naar dit forum omdat Facebook en Instagram al helemaal volstaan met die simplistische emoreacties en hier tenminste een beetje verder gekeken wordt dan de dagkoersen. Vandaar dat ik het geen kwaad vind kunnen om eens wat oude quotes op te halen. Los daarvan is supporter zijn ook veel leuker als je gewoon het glas af en toe half vol ziet.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3395
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Hopelijk valt z'n blessure mee. Als ik het goed begreep had hij een scheurtje bij z'n lip die moest worden gehecht. Vervelend natuurlijk, maar niet zeer problematisch. Op naar Groningen.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Bob Ross schreef: 22 okt 2021, 14:44 Los daarvan is supporter zijn ook veel leuker als je gewoon het glas af en toe half vol ziet.
=D> =D>
Eens met je hele post, maar juist dit laatste punt spreekt mij ook enorm aan
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Boeiend interview met De Wit, heel informatief. Leerzaam ook, daar kan je als lezer je voordeel mee doen, het geeft inzicht. Wel typisch dat alleen de afsluiter over Oranje gaat, maar dat die uitspraak als kop voor het artikel gebruikt wordt. Het zal ongeletterden waarschijnlijk weer als voer voor kortzichtige reacties dienen.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Kilkenny schreef: 24 okt 2021, 09:45 Boeiend interview met De Wit, heel informatief. Leerzaam ook, daar kan je als lezer je voordeel mee doen, het geeft inzicht. Wel typisch dat alleen de afsluiter over Oranje gaat, maar dat die uitspraak als kop voor het artikel gebruikt wordt. Het zal ongeletterden waarschijnlijk weer als voer voor kortzichtige reacties dienen.
Ik had het interview op een of andere manier gemist, door je post ging ik terug scrollen. Zeker boeiend interview, interessante inkijk in de persoon Dani en zijn achtergrond (ik heb ongeveer zelfde achtergrond, in iets ander gebied tegen westfriesland aan).
Ook de thema's over teamontwikkeling en manier van spelen was boeiend en leerzaam, en waren voor mij een bevestiging dat aanpassen aan een nieuwe samenstelling (pikorde) tijd kost en dat je met andere spelers moet zoeken om ieder in elkaars kracht te komen.
Mooi hoe hij zichzelf omschrijft als een harde werker wiens techniek goed genoeg is, en dat die types ook nodig zijn tussen de spelers met een fluwelen techniek. (had ik zelf niet beter kunnen doen :lol: 8)
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Hier weer een bericht van de Dani de Wit fanclub. Ik vond hem tegen Groningen de eerste helft goed, in de tweede helft matig. In de wedstrijdtopic kwam het standaard gezeur alweer naar voren: hij maakte lompe overtredingen, creëert niets en doet pijn aan de ogen.

Als je dan op dat heilige sofascore kijkt dan blijkt het volgende:
Rapportcijfer: 7,4
Grondduels gewonnen verloren: 7-2
Kopduels gewonnen verloren: 12-11
Key passes: 3
Overtredingen: 2
Big Chances created: 1

Deze man heb je keihard nodig tegen een team als Groningen.

Ter vergelijking: Gudmundsson had een 6,6 bij Sofascore met blijkbaar mindere statistieken.

Conclusies:
- De kritiek op de Wit slaat vaak helemaal nergens op en heeft vooral met beeldvorming(hij is lomp) en persoonlijke voorkeuren te maken (een 10 moet klassiek zijn en geen type Til, Klaassen).
- Statistieken zijn ook niet alles, want ik vond Gudmundsson zeker niet slechter spelen dan de Wit.

Overigens zie ik ze in de huidige situatie liever samenspelen. Zou voor het forum en mijn verspeelde tijd op werkdagen ook een uitkomst zijn :D . Zij vinden elkaar namelijk best goed. Gudmundsson in de spits is ook zeker een optie. Pavlidis op rechts of op de bank.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
Perry
Invaller
Berichten: 2014
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

Bob Ross schreef: 25 okt 2021, 11:48 Hier weer een bericht van de Dani de Wit fanclub. Ik vond hem tegen Groningen de eerste helft goed, in de tweede helft matig. In de wedstrijdtopic kwam het standaard gezeur alweer naar voren: hij maakte lompe overtredingen, creëert niets en doet pijn aan de ogen.

Als je dan op dat heilige sofascore kijkt dan blijkt het volgende:
Rapportcijfer: 7,4
Grondduels gewonnen verloren: 7-2
Kopduels gewonnen verloren: 12-11
Key passes: 3
Overtredingen: 2
Big Chances created: 1

Deze man heb je keihard nodig tegen een team als Groningen.

Ter vergelijking: Gudmundsson had een 6,6 bij Sofascore met blijkbaar mindere statistieken.

Conclusies:
- De kritiek op de Wit slaat vaak helemaal nergens op en heeft vooral met beeldvorming(hij is lomp) en persoonlijke voorkeuren te maken (een 10 moet klassiek zijn en geen type Til, Klaassen).
- Statistieken zijn ook niet alles, want ik vond Gudmundsson zeker niet slechter spelen dan de Wit.

Overigens zie ik ze in de huidige situatie liever samenspelen. Zou voor het forum en mijn verspeelde tijd op werkdagen ook een uitkomst zijn :D . Zij vinden elkaar namelijk best goed. Gudmundsson in de spits is ook zeker een optie. Pavlidis op rechts of op de bank.
Je hebt de statistieken niet goed gelezen. Tenminste, als ik ze wel goed interpreteer.

Volgens mij lees je de grondduels als volgt: 7 duels, 2 gewonnen. Niet zo goed dus.
12 kopduels, waarvan 11 gewonnen. Dat is wel weer erg sterk.

Daarnaast kun je bij zo veel statistieken altijd degene eruit pikken die jouw argument het beste onderbouwen. Zo zie ik bij Gudmundsson een betere passnauwkeurigheid (87% tegen 73%), meer gewonnen grondduels, meer succesvolle dribbels (3 tegen 0) en minder balverlies (9 tegen 16).
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6541
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Perry schreef: 25 okt 2021, 13:31 Je hebt de statistieken niet goed gelezen. Tenminste, als ik ze wel goed interpreteer.

Volgens mij lees je de grondduels als volgt: 7 duels, 2 gewonnen. Niet zo goed dus.
12 kopduels, waarvan 11 gewonnen. Dat is wel weer erg sterk.

Daarnaast kun je bij zo veel statistieken altijd degene eruit pikken die jouw argument het beste onderbouwen. Zo zie ik bij Gudmundsson een betere passnauwkeurigheid (87% tegen 73%), meer gewonnen grondduels, meer succesvolle dribbels (3 tegen 0) en minder balverlies (9 tegen 16).
Dit klopt inderdaad. Allebei ook een heel andere rol in het veld waardoor vergelijken wat mij betreft niet echt zin heeft. Maar die statistieken moet je wat mij betreft sowieso op wedstrijd niveau niet al te serieus nemen, en al helemaal de rapport cijfers niet.

Zoals vorige week die bal van Clasie op Gudmundsson waar de 1-0 uit valt, telt volgens mij niet als keypass/of big chance created omdat er dus niet direct een schietkans uit volgt. Terwijl de Wit gister een bal tegen zich aangeschoten krijgt die toevallig bij Pavlidis komt, die vervolgens schiet en van de lijn wordt gehaald waardoor de Wit een "big chance created'' krijgt.

Zowel Gudmundsson als deWit zijn op dit moment de beste optie voorhanden. De een is meer een verbindingsspeler die wat meer risico neemt in zn acties, terwijl de ander wat meer bedient moet worden maar qua kopkracht en afjagen zn meerwaarde kan hebben.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Perry schreef: 25 okt 2021, 13:31 Je hebt de statistieken niet goed gelezen. Tenminste, als ik ze wel goed interpreteer.

Volgens mij lees je de grondduels als volgt: 7 duels, 2 gewonnen. Niet zo goed dus.
12 kopduels, waarvan 11 gewonnen. Dat is wel weer erg sterk.

Daarnaast kun je bij zo veel statistieken altijd degene eruit pikken die jouw argument het beste onderbouwen. Zo zie ik bij Gudmundsson een betere passnauwkeurigheid (87% tegen 73%), meer gewonnen grondduels, meer succesvolle dribbels (3 tegen 0) en minder balverlies (9 tegen 16).
Je hebt gelijk inderdaad. Uiteindelijk geeft berekent sofascore een gemiddeld cijfer op basis van alle statistieken als ik het goed begrijp, dus dan is het alsnog opvallend dat De Wit bijna een punt hoger scoort op basis daarvan.

Verder helemaal eens dat de vergelijking uiteindelijk toch vaak mank loopt en dat je beide spelers in hun kwaliteiten moet beoordelen, al zijn dingen als doelpunten, assists, overtredingen, kaarten en keypasses natuurlijk wel vergelijkbaar. Dat gezeur over dat de Wit veel overtredingen maakt is dus wel gewoon onzin dus op basis van deze wedstrijd.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6541
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Bob Ross schreef: 25 okt 2021, 14:40 Dat gezeur over dat de Wit veel overtredingen maakt is dus wel gewoon onzin dus op basis van deze wedstrijd.
Dat is geen onzin want mij maakt met afstand de meeste overtredingen binnen AZ en zelfs van heel de eredivisie (op seuntjens na). Net zoals hij de meeste doelpunten heeft gemaakt binnen AZ.

Dat die zogenaamde big chance created lekker aantelt voor zn rapport cijfer op sofascore zal best. Als ik zie dat Clasie en Gudmundsson bij de laagste cijfers horen, terwijl karlsson een 7.5 krijgt en BMI een 7.7 weet ik gelijk wat die cijfers waard zijn.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

SimonPoulsen schreef: 25 okt 2021, 15:27 Dat is geen onzin want mij maakt met afstand de meeste overtredingen binnen AZ en zelfs van heel de eredivisie (op seuntjens na). Net zoals hij de meeste doelpunten heeft gemaakt binnen AZ.

Dat die zogenaamde big chance created lekker aantelt voor zn rapport cijfer op sofascore zal best. Als ik zie dat Clasie en Gudmundsson bij de laagste cijfers horen, terwijl karlsson een 7.5 krijgt en BMI een 7.7 weet ik gelijk wat die cijfers waard zijn.
.
Ho ho. Ik zei op basis van deze wedstrijd. Dat hij gemiddeld te veel overtredingen maakt klopt.

En dat laatste is inderdaad ook precies wat ik vind m.b.t. statistieken.
Hup AZ.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2242
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

@bob ross

Je zag toch wel hopelijk dat Gudmundsson, ondanks een 6.6 van sofiascore (oid) echt een goede wedstrijd speelde in het centrum tegen Groningen?

De commentator zei hier ook meerdere keren iets over, over dat al z'n aannames perfect waren en hij het spelt versnelt.

Ik weet dat je er pro De Wit bent. Maar dit lijkt me nou niet de wedstrijd om je argumenten kracht bij te zetten. Laten we vooral wel redelijk blijven
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

SchoorlAZ schreef: 29 okt 2021, 06:10 @bob ross

Je zag toch wel hopelijk dat Gudmundsson, ondanks een 6.6 van sofiascore (oid) echt een goede wedstrijd speelde in het centrum tegen Groningen?

De commentator zei hier ook meerdere keren iets over, over dat al z'n aannames perfect waren en hij het spelt versnelt.

Ik weet dat je er pro De Wit bent. Maar dit lijkt me nou niet de wedstrijd om je argumenten kracht bij te zetten. Laten we vooral wel redelijk blijven
Niemand heeft een voldoende gehaald deze wedstrijd, iedereen heeft hoogtepunten met dieptepunten afgewisseld met de nadruk op zware benen. Ik snap dat je als Gudmundssonfanclub alle positieve dingen opsla, zelfs als de commentator iets zegt :lol: maar laten we vooral redelijk blijven want hij deed ook veel fout.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9117
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Ik heb het interview ook gelezen nu en ik zie dan weer dingen die mij niet aanspreken.
Die vergelijking over het op de bank belanden met de ervaren en gerenommeerde Kuijt die bezig was aan zijn laatste kunstje zegt mij al heel veel. Of, maar dat is écht smaak, dat De Wit aangeeft dat de aanvoer van de flanken nu meer bij hem terecht komt en dat hij dat wel lekker vind. Dat vind ik juist niet omdat hij naar mijn smaak bij lange na niet creatief genoeg is. Dat hij het uiteindelijk in bepaalde mate weet om te zetten is wat dat betreft een ander verhaal voor mij.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Plaats reactie