Yukinari Sugawara (2025)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Yuki vond ik zondag een hele volwassen wedstrijd spelen. Rustig aan de bal, scherp in de duels, goede passing, fijne teamspeler, en twee hele accurate assists! Mijn MOTM!! =D>
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Bombaman schreef: 28 sep 2021, 13:30 Ja, en daar vind ik dus ook wat van. Ik kan me overigens van afgelopen zondag maar 1 (moet gezegd) goede sliding herinneren, en qua uitvoering was die goed. Maar uiteindelijk is een sliding natuurlijk in 9 van de 10 gevallen een zwaktebod en een uiterste -laatste- poging tot balverovering. In de aanloop naar de sliding is er vaak al iets verkeerd gegaan - verkeerde keuze, slechte positionering, etc. Mislukt je sliding, dan ben je weg. Nu pakte het toevallig goed uit.

Begrijp me niet verkeerd, er is bijna niks mooier om te zien dan een goed uitgevoerde sliding. Maar ik hoop dat ik hem weinig slidings ga zien maken zolang hij bij AZ speelt.
Hier kan ik mij wel in vinden. Ik kan me in ieder geval 1 goede sliding herinneren waarbij hij een fout ervoor nog kon herstellen. Hoe minder slidings hoe beter. Maar soms is een tegenstander gewoon van een heel hoog niveau en dan is een goede sliding een kwaliteit om dat verschil toch te compenseren.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1791
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

Zijn absentie in de olympische voetbalselectie van Japan deed hem ongelooflijk veel pijn. En bij terugkomst uit het land van de rijzende zon bleek dat Yukinari Sugawara (21) bij AZ de strijd moest aangaan met wéér een Noorse rechtsback. Na zijn sterke optreden tegen Go Ahead Eagles rekent de onvermoeibare Aziaat vanavond in het Conference League-duel met het Tsjechische Jablonec op een basisplaats. Gesteund door baby Oto.

Hij is een roos in de woestijn, de rechtsbenige flankspeler uit Toyokawa. Zie hem na afloop van de 5-0 zege op Go Ahead voor het AFAS Stadion met Jan en alleman een praatje maken, Sugawara, altijd goedgeluimd.

Waar zie je ze nog, profvoetballers die op de fiets naar de training komen? „Of met de elektrische step”, vult Yuki aan. „Kwartiertje rijden.” Mooi ding, zo’n step, zegt hij. En als het vies weer is? „Dan rij ik met mijn vriend Thijs Oosting mee. Die woont in de buurt.”

Sugawara beleefde een op zijn zachtst gezegd turbulente zomer. Mooier kon die overigens niet beginnen: dochter Oto zag in Zaandam het levenslicht. Aangifte doen van de geboorte bleek op het stadhuis in Zaanstad tijdelijk niet mogelijk, dus nam hij de trein naar Alkmaar. „Er staat ’Alkmaar’ op haar geboorteakte. Een echte AZ-baby dus”, concludeert de rechtsback.

Sugawara wilde na het seizoen zo snel mogelijk naar Tokio vliegen. „Mijn vrouw en ik wilden onze dochter heel graag aan de familie voorstellen”, vertelt hij. „Door alle reisrestricties was het voor onze ouders onmogelijk om naar Nederland te vliegen, wat ze heel graag hadden gewild. Het was hun eerste kleinkind.”

Eenmaal in Japan werd Oto alsnog door dolblije familieleden in de armen gesloten. Niet lang daarna diende Sugawara zich bij het nationale elftal te melden. Hij was goed genoeg om tijdens het WK-kwalificatieduel met Myanmar op de bank te zitten bij het A-elftal, om vervolgens door bondscoach Hajime Moriyasu te worden afgeserveerd voor de Olympische Spelen.

Yuki was ’in shock’ toen hij zijn naam niet kon ontdekken in de olympische selectie. „In eerste instantie wilde ik het niet accepteren”, verzucht hij. „Maar het moest, met héél veel moeite. In één klap was mijn olympische droom, om in eigen land aan de Spelen mee te doen, uiteengespat.”

Terug in Nederland kreeg de offensieve vleugelverdediger op de rechtsbackpositie opnieuw te maken met stevige Noorse concurrentie. Na het vertrek van Jonas Svensson naar Turkije werd Aslak Witry in Zweden opgepikt. Aanvankelijk stond Sugawara ’gewoon’ in de basis. Maar toen aanvoerder en linksback Owen Wijndal weer fit was verklaard, bleek de Japanner in de defensie het kind van de rekening. Witry verhuisde van links naar rechts.

Natuurlijk was Sugawara teleurgesteld. Hoe lang had hij niet de tweede viool gespeeld achter Svensson? Maar hij hield zijn hoofd naar eigen zeggen ’omhoog’ en trainde keihard om het vertrouwen van trainer Pascal Jansen te herwinnen. Met dank aan de kleine Oto: „Ze is zó mooi”, prevelt de jonge vader. „Ze geeft me energie en motivatie. Als ik naar haar kijk, voelt het alsof ik zweef. Ze geeft mij vleugels.”

Inmiddels is Sugawara teruggekeerd in de basiself en liet hij zich met twee heerlijke assists zien tegen de Eagles. Eigenlijk is het heel simpel, stelt Sugawara, die zegt een goede band te hebben met Witry, maar zichzelf niet wil vergelijken met zijn concurrent. Ze zijn ’compleet verschillende spelers’, vandaar.

„Ik wil gewoon rennen langs de lijn en blijven rennen. Mijn tijd is gekomen. Ik ben niet meer bang om fouten te maken, ik moet brutaal zijn en de uitdaging aangaan.”

Bron: Premium artikel Telegraaf
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6407
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

AlkmaarForever schreef: 30 sep 2021, 07:06 Zijn absentie in de olympische voetbalselectie van Japan deed hem ongelooflijk veel pijn. En bij terugkomst uit het land van de rijzende zon bleek dat Yukinari Sugawara (21) bij AZ de strijd moest aangaan met wéér een Noorse rechtsback. Na zijn sterke optreden tegen Go Ahead Eagles rekent de onvermoeibare Aziaat vanavond in het Conference League-duel met het Tsjechische Jablonec op een basisplaats. Gesteund door baby Oto.

Hij is een roos in de woestijn, de rechtsbenige flankspeler uit Toyokawa. Zie hem na afloop van de 5-0 zege op Go Ahead voor het AFAS Stadion met Jan en alleman een praatje maken, Sugawara, altijd goedgeluimd.

Waar zie je ze nog, profvoetballers die op de fiets naar de training komen? „Of met de elektrische step”, vult Yuki aan. „Kwartiertje rijden.” Mooi ding, zo’n step, zegt hij. En als het vies weer is? „Dan rij ik met mijn vriend Thijs Oosting mee. Die woont in de buurt.”

Sugawara beleefde een op zijn zachtst gezegd turbulente zomer. Mooier kon die overigens niet beginnen: dochter Oto zag in Zaandam het levenslicht. Aangifte doen van de geboorte bleek op het stadhuis in Zaanstad tijdelijk niet mogelijk, dus nam hij de trein naar Alkmaar. „Er staat ’Alkmaar’ op haar geboorteakte. Een echte AZ-baby dus”, concludeert de rechtsback.

Sugawara wilde na het seizoen zo snel mogelijk naar Tokio vliegen. „Mijn vrouw en ik wilden onze dochter heel graag aan de familie voorstellen”, vertelt hij. „Door alle reisrestricties was het voor onze ouders onmogelijk om naar Nederland te vliegen, wat ze heel graag hadden gewild. Het was hun eerste kleinkind.”

Eenmaal in Japan werd Oto alsnog door dolblije familieleden in de armen gesloten. Niet lang daarna diende Sugawara zich bij het nationale elftal te melden. Hij was goed genoeg om tijdens het WK-kwalificatieduel met Myanmar op de bank te zitten bij het A-elftal, om vervolgens door bondscoach Hajime Moriyasu te worden afgeserveerd voor de Olympische Spelen.

Yuki was ’in shock’ toen hij zijn naam niet kon ontdekken in de olympische selectie. „In eerste instantie wilde ik het niet accepteren”, verzucht hij. „Maar het moest, met héél veel moeite. In één klap was mijn olympische droom, om in eigen land aan de Spelen mee te doen, uiteengespat.”

Terug in Nederland kreeg de offensieve vleugelverdediger op de rechtsbackpositie opnieuw te maken met stevige Noorse concurrentie. Na het vertrek van Jonas Svensson naar Turkije werd Aslak Witry in Zweden opgepikt. Aanvankelijk stond Sugawara ’gewoon’ in de basis. Maar toen aanvoerder en linksback Owen Wijndal weer fit was verklaard, bleek de Japanner in de defensie het kind van de rekening. Witry verhuisde van links naar rechts.

Natuurlijk was Sugawara teleurgesteld. Hoe lang had hij niet de tweede viool gespeeld achter Svensson? Maar hij hield zijn hoofd naar eigen zeggen ’omhoog’ en trainde keihard om het vertrouwen van trainer Pascal Jansen te herwinnen. Met dank aan de kleine Oto: „Ze is zó mooi”, prevelt de jonge vader. „Ze geeft me energie en motivatie. Als ik naar haar kijk, voelt het alsof ik zweef. Ze geeft mij vleugels.”

Inmiddels is Sugawara teruggekeerd in de basiself en liet hij zich met twee heerlijke assists zien tegen de Eagles. Eigenlijk is het heel simpel, stelt Sugawara, die zegt een goede band te hebben met Witry, maar zichzelf niet wil vergelijken met zijn concurrent. Ze zijn ’compleet verschillende spelers’, vandaar.

„Ik wil gewoon rennen langs de lijn en blijven rennen. Mijn tijd is gekomen. Ik ben niet meer bang om fouten te maken, ik moet brutaal zijn en de uitdaging aangaan.”

Bron: Premium artikel Telegraaf
Leuk voor Yuki, hij heeft nu een fiets een step en een Oto.

Vindt het wel goed dat AZ eindelijk een vorm van concurrentie toestaat. Worden ze alleen maar beter van, en we spelen genoeg wedstrijden dat ze beiden aan voldoende speeltijd komen. Yuki speelde uitstekend tegen Eagles, dus die verdient zeker de basisplek vandaag.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

SimonPoulsen schreef: 30 sep 2021, 09:31 Leuk voor Yuki, hij heeft nu een fiets een step en een Oto.

Vindt het wel goed dat AZ eindelijk een vorm van concurrentie toestaat. Worden ze alleen maar beter van, en we spelen genoeg wedstrijden dat ze beiden aan voldoende speeltijd komen. Yuki speelde uitstekend tegen Eagles, dus die verdient zeker de basisplek vandaag.
Er zijn nog steeds spelers die geen concurrentie kennen.
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

Begin echt fan van hem te worden.
Als er eentje zich met rassen schrede ontwikkeld is het Yuki wel.
Vandaag weer zo'n een heerlijke pass van hem gezien die ik Svensson niet gauw heb zien doen.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

De Rode Baron schreef: 30 sep 2021, 18:42 Begin echt fan van hem te worden.
Als er eentje zich met rassen schrede ontwikkeld is het Yuki wel.
Vandaag weer zo'n een heerlijke pass van hem gezien die ik Svensson niet gauw heb zien doen.
Ik vind hem ook steeds beter worden. Natuurlijk nog niet getest tegen echt sterke tegenstanders, maar is aanvallend belangrijk en lijkt ook beter te gaan verdedigen.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8985
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

De potentie is er, het leuke was er al zeker.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2308
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

De enige die een normale voorzet op maat kan geven. Laat hem vanaf nu ook maar alle corners nemen want dat kan al twee jaar niemand bij AZ, Midtsjo en Karlsson peren die bal telkens te kort of te lang.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16059
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

multatuli schreef: 30 sep 2021, 10:53 Er zijn nog steeds spelers die geen concurrentie kennen.
Wat bedoel je hier mee?
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

salmonyappi schreef: 01 okt 2021, 21:17 Wat bedoel je hier mee?
Dat er nog steeds een paar spelers zijn die automatisch in de basis opgesteld staan ook als ze langdurig slecht presteren.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16059
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

multatuli schreef: 02 okt 2021, 04:03 Dat er nog steeds een paar spelers zijn die automatisch in de basis opgesteld staan ook als ze langdurig slecht presteren.
En dan doel je dus op Yuki.
Hij is nou net een speler die zich heeft ontwikkeld en beter wordt, iets wat we graag zien bij AZ.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

salmonyappi schreef: 02 okt 2021, 11:47 En dan doel je dus op Yuki.
Hij is nou net een speler die zich heeft ontwikkeld en beter wordt, iets wat we graag zien bij AZ.
Nee ik doel niet op Yuki. Yuki heeft een concurrentiestrijd met Witry.
adrie1979
Oude garde
Berichten: 1134
Lid geworden op: 24 feb 2013, 13:16

Schei uit zeg, als verdediger kan ie er echt niets van en zie ik het ook niet beter worden, sterker eerder minder. Gaat er af en toe echt wild in, zie `m meer zeiken naar de scheidsrechter en heeft vaak geen flauw idee van waar ie staat of wat er om hem heen gebeurt.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16059
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

adrie1979 schreef: 02 okt 2021, 13:17 Schei uit zeg, als verdediger kan ie er echt niets van en zie ik het ook niet beter worden, sterker eerder minder. Gaat er af en toe echt wild in, zie `m meer zeiken naar de scheidsrechter en heeft vaak geen flauw idee van waar ie staat of wat er om hem heen gebeurt.
Jij hebt de laatste twee wedstrijden dus duidelijk niet gezien, althans niet in het stadion........
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5360
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

salmonyappi schreef: 02 okt 2021, 17:59 Jij hebt de laatste twee wedstrijden dus duidelijk niet gezien, althans niet in het stadion........
Op tv zie je alles veel beter, tenzij je de hele wedstrijd naar 1 speler kijkt in het stadion. Dat zou wel raar zijn als je geen scout bent.
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1515
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

Even een positieve kick voor Yuki. Laatste tijd verdedigend solide, en heeft aanvallend ook zijn aandeel. Ik vind hem aan de bal ook wel goed in de passing, gaat niet altijd veilig, kan ook wel echt mee in snel combinatievoetbal. Niemand die roept dat Witry in de basis moet, die ook niet altijd overtuigend was natuurlijk, maar een groot deel daarvan is toch wel de verdienste van Yuki.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Sir Robbert schreef: 22 okt 2021, 14:48 Even een positieve kick voor Yuki. Laatste tijd verdedigend solide, en heeft aanvallend ook zijn aandeel. Ik vind hem aan de bal ook wel goed in de passing, gaat niet altijd veilig, kan ook wel echt mee in snel combinatievoetbal. Niemand die roept dat Witry in de basis moet, die ook niet altijd overtuigend was natuurlijk, maar een groot deel daarvan is toch wel de verdienste van Yuki.
Helemaal eens. Prachtige voorzet op Karlsson. Toch alweer 3 assists dit seizoen, hadden er al meer kunnen zijn als zijn teamgenoten beter af hadden gewerkt.
Hup AZ.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Maakt inderdaad een goede groei door dit seizoen. Defensief mag het nog iets beter en zijn timing in de aanval ook (dus het kiezen wanneer hij een over/underlap inzet), maar over het algemeen ben ik erg blij met hem!
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5360
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

Zoals ik al zei: Yuki is ontzettend slecht in verdedigen.
Plaats reactie