Ferdy Druijf (2025, verhuurd)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Guy
Supporter
Berichten: 223
Lid geworden op: 14 jan 2021, 17:12

DAVE LANGS DE ZIJLIJN. Rondgaan met de hoge hoed voor Zijne Druijfheid

Dave Peters is een creatieve veelvraat. Radio- en televisiepresentator, auteur en bovenal sportbeest. Nu eens hoog in de voetbaltribune als commentator, dan weer als interviewer langs de zijlijn. Wekelijks laat hij op maandag op de website van Gazet van Antwerpen zijn licht schijnen over de ‘belangrijkste bijzaak in het leven’: voetbal.

Dave Peters.

Druijf, het rijmt op Cruijff, zelfs op appelstruif maar dat zou ons te ver leiden. De achternaam van de assistkoning van de Kakkers is regelmatig onderwerp van ludiek gekeuvel. Die Hollanders met hun komische namen, weet u wel. Joop Zoetemelk, Bennie Thuis, Sam Bal, Klaartje Komen, Yvette Kip, Connie Veren, Henny Spekken-Bonen, de lijst is eindeloos. En nee, dat is geen fictie. Ze staan effectief ergens op een paspoort.

Dan mag de genaamde Ferdy Druijf zich nog enigszins gelukkig prijzen. Wat is er immers mis met een culinaire referentie aan de godendrank par excellence? Dat mag een Pomerol van een goed jaar zijn, ook tegen een zomerse Chardonnay zeggen wij zelden nee. Dat de heer Druijf in de kijker loopt, is een open deur intrappen. Het heeft even geduurd maar de aanvaller is helemaal boven water. Soms een ingenieuze bal in de straat, dan weer een fijnbesnaarde controle in de zestien.

Het lijkt een kwestie van tijd voor de bushokken en kerkmuren van zijn geboorteplaats Uitgeest zijn beeltenis zullen afficheren. Een ambassadeur om u tegen te zeggen! Intussen dringt ook het ereburgerschap van de parel aan de Dijle zich op. Zeker nadat een Mechelse rondgang met den hoogen hoed een slordige anderhalf miljoen euro heeft opgeleverd. Want dat zou hij moeten kosten. De Alkmaar Zaanstreek wil het zo. Een eenvoudige rekensom leert ons dat wanneer twintigduizend fanatieke kakkers de ronde som van vijfenzeventig euro ophoesten, dat de kat dan in het bakkie zit.

Weet u trouwens wie er nog meer geboren is in het pittoreske Uitgeest? En dan doe ik vooral een beroep op de iets rijpere lezer. De heerlijk besnorde Chiel Montagne natuurlijk! De legendarische presentator van het in België flink bekeken Op Volle Toeren, een muziekprogramma met een hart voor Nederlandstalige muziek. Zoals dat vaker het geval is bij Hollanders, is Chiel Montagne niet zijn echte naam. Nee, dat is dan weer Bertus Arie van Rheenen. U begrijpt meteen waarom.

En of er een link is met de Koekenstad. Montagne werd in 1989 tot ‘Snor van het Jaar’ uitgeroepen door de Snorrenclub Antwerpen. Geef toe, dat kan u wellicht niet zeggen. Ik ook niet. Steek mij drie maanden in de Peruviaanse jungle zonder scheergerei. Ik kom eruit met wangen die de vergelijking met een gemiddelde baby-bil kunnen doorstaan. Handig is dat. De lezers die wekelijks een grasmaaier over hun rug jagen, fronsen de wenkbrauwen. Ach, dat uiterlijke vertoon. Het zit vanbinnen zingt Koen Wauters. Dus dat zit wel goed.

Wie zijn de ‘usual suspects’ om naamgrapjes te maken over de heer Druijf? Joachim Van Damme misschien? Polyglot Kerim Mrabti? Ik weet het niet. Maar ter verdediging van zijne druijfheid zal ik ter zijnen verdediging een les geschiedenis geven. Ik ben er me terdege van bewust dat deze column ook opvoedkundig moet uitblinken.

Joseph Antonius van den Brom

Algemeen wordt aangenomen dat de vreemde Nederlandse achternamen stammen uit de Napoleon tijd. Dat onze Noorderburen, om de code civil te dwarsbomen, bewust grappige of belachelijke achternamen kozen. Maar dat klopt niet helemaal. Never let the truth get in the way of a good story, dat verhaal. Juister is dat de gemiddelde Nederlander ook al voor Napoleon een achternaam had. Dit kon een bijnaam zijn die een karakteristiek kenmerk van de persoon in kwestie beschreef. En ja, dat kon in sommige gevallen licht humoristisch van aard zijn. De geijkte voorbeelden zijn ‘Poepjes’ en ‘Naaktgeboren’, die ruim voor 1811 al bestonden in Nederland. Maar dat terzijde.

Nog iets. De meeste Nederlanders hebben officieel een net iets andere naam dan degene die u kent. Zeker de iets oudere. Joseph Antonius van den Brom, Adrianus Aloysius Jacobus van der Poel, Hendrik Johannes Cruijff, Marcel ‘Marco’ van Basten, enz. Die laatste is hier een vreemde eend in de bijt. Dat had meer te maken met oma die die de naam Marcel niet over de lippen kreeg.

Omdat ik zelf een paar druppels van hetzelfde bloed door de aderen heb lopen, heette ik tot voor kort ook gewoon Gerardus Albertus. Omdat me dat administratief zoveel ongein opleverde, heb ik ‘m officieel laten aanpassen. Conclusie: onze Noorderburen zetten vroeger vaak de twee namen van de grootouders als eerste op het paspoort, en de eigenlijke roepnaam pas als derde. Met daar een oneindig aantal variaties op. Ik hoef u niet te vertellen dat dat in België smeekt om problemen.

Ook elders. Probeer New York maar eens binnen te komen wanneer pakweg de naam op je kredietkaart niet overeenkomt met de naam op je paspoort. Of iets dergelijks. Been there, done that, bought the t-shirt. Maar Ferdy Druijf heet gewoon Ferdy Druijf hoor. Althans, daar gaan we vanuit. We horen nog van hem. Lekkere speler.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Guy schreef: 17 mei 2021, 19:16 DAVE LANGS DE ZIJLIJN. Rondgaan met de hoge hoed voor Zijne Druijfheid

...Maar Ferdy Druijf heet gewoon Ferdy Druijf hoor. Althans, daar gaan we vanuit. We horen nog van hem. Lekkere speler.
=D> :lol:
Gebruikersavatar
galblazer
Oude garde
Berichten: 1441
Lid geworden op: 15 mei 2007, 18:42

De Wout Weghorst van Noord Holland. God, wat verlang ik naar dit soort spelers. Altijd werken en steeds een stukje beter worden
Volgend jaar april weten we meer
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6495
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Nooit geweten dat Chiel Montagne uit Uitgeest kwam...

:lol:
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Guy schreef: 17 mei 2021, 19:16 DAVE LANGS DE ZIJLIJN. Rondgaan met de hoge hoed voor Zijne Druijfheid
Guy, ik kan je aanraden om de statistieken in dit topic te bekijken:

viewtopic.php?f=2&t=7354&p=718376#p718376

Druijf komt daar ook in voor.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Ferdy heeft eigenlijk de pech dat hij bij AZ zit. Hij is zó vergelijkbaar met Weghorst. Hij kan zich enkel ontwikkelen als ie dit stap per stap kan doen en terwijl minuten kan maken. Zou had Weghorst Heracles nodig om naar AZ te kunnen en had hij AZ nodig om naar Wolfsburg te gaan. Druijf heeft nu Mechelen nodig om nadien een volgende stap te kunnen. Als ie volgend seizoen een vol jaar daar speelt, kan hij misschien naar Brugge of alsnog naar AZ.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Guy
Supporter
Berichten: 223
Lid geworden op: 14 jan 2021, 17:12

multatuli schreef: 18 mei 2021, 16:11 Guy, ik kan je aanraden om de statistieken in dit topic te bekijken:

viewtopic.php?f=2&t=7354&p=718376#p718376

Druijf komt daar ook in voor.
Hier worden van onze spelers statistieken bij gehouden. ;)
http://www.stamnummer25.be/wp-content/u ... ler-29.pdf
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6495
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Druijf maakt net de aansluitingstreffer (2-1) tegen Oostende.
2-1 GOAL van Ferdy Druijf!
En daar is meteen dat doelpunt! Bataille gaat een beetje knullig onder de voorzet van Walsh door. De vrijstaande Druijf heeft tijd om een gaatje te zoeken en binnen te knallen. Dit had de wedstrijd nodig!
Guy
Supporter
Berichten: 223
Lid geworden op: 14 jan 2021, 17:12

Vandaag heeft hij een volledige wedstrijd mogen spelen, en inderdaad dus de belangrijke aansluitingstreffer gemaakt vlak na rust. Het was geen goede wedstrijd van ons, en dan heeft een spits het sowieso niet makkelijk. Toch speelde hij zelf verdienstelijk en heeft hij hard gewerkt. Wedstrijd is geëindigd op 2-2. Nog 1 wedstrijd te gaan nu. Zaterdag thuis tegen Gent.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6495
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Guy schreef: 19 mei 2021, 18:31 Nog 1 wedstrijd te gaan nu. Zaterdag thuis tegen Gent.
En dan? voorronde Conference League?
Guy
Supporter
Berichten: 223
Lid geworden op: 14 jan 2021, 17:12

Ferry schreef: 19 mei 2021, 18:39 En dan? voorronde Conference League?
Als we minstens gelijk spelen toch. Of als Standard vanavond op Gent zou winnen is het nu al binnen, maar dat verwacht ik niet.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6495
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Guy schreef: 19 mei 2021, 18:42 Als we minstens gelijk spelen toch.
Gelukkig. Ik wil volgend jaar niet tegen Druijf loten. Druijf in Europa is een dodelijke combinatie.
Guy
Supporter
Berichten: 223
Lid geworden op: 14 jan 2021, 17:12

Ferry schreef: 19 mei 2021, 18:51 Gelukkig. Ik wil volgend jaar niet tegen Druijf loten. Druijf in Europa is een dodelijke combinatie.
Er vanuitgaande dat we hem kunnen houden. :D
Guy
Supporter
Berichten: 223
Lid geworden op: 14 jan 2021, 17:12

Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Misschien moeten we met de forum-leden volgend jaar naar een match van Malinois?
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Maxhuijp
Seizoenkaarthouder
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 jul 2019, 09:09

kuifje schreef: 20 mei 2021, 16:00 Misschien moeten we met de forum-leden volgend jaar naar een match van Malinois?
Ik ben voor!
Guy
Supporter
Berichten: 223
Lid geworden op: 14 jan 2021, 17:12

Jullie gaan er nogal makkelijk vanuit dat hij ook volgend seizoen bij ons zal spelen, maar ik hoop wel dat jullie gelijk gaan krijgen. [-o<
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Guy schreef: 20 mei 2021, 17:41 Jullie gaan er nogal makkelijk vanuit dat hij ook volgend seizoen bij ons zal spelen, maar ik hoop wel dat jullie gelijk gaan krijgen. [-o<
Ik niet :(
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13941
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

kuifje schreef: 18 mei 2021, 16:41 Ferdy heeft eigenlijk de pech dat hij bij AZ zit. Hij is zó vergelijkbaar met Weghorst. Hij kan zich enkel ontwikkelen als ie dit stap per stap kan doen en terwijl minuten kan maken. Zou had Weghorst Heracles nodig om naar AZ te kunnen en had hij AZ nodig om naar Wolfsburg te gaan. Druijf heeft nu Mechelen nodig om nadien een volgende stap te kunnen. Als ie volgend seizoen een vol jaar daar speelt, kan hij misschien naar Brugge of alsnog naar AZ.
Exact.. Druijf is speler die heel veel moet spelen. Ik heb al eens eerder aangegeven dat toen hij net bij Jong AZ begon te spelen het ook leek alsof hij niet kon voetballen. Aannames waren slecht, een gebrekkige techniek etc. Maar hij bleef echter staan en je zag hem na een half seizoen echt verbetering tonen en grote stappen maken.

Vervolgens zag je hetzelfde bij AZ 1. Aan de bal heel onwennig, niet zo goed in de kleine ruimte etc. Heb toen ook al eens aangegeven dat je hem eigenlijk dan 10-15 wedstrijden moet laten staan, alleen gaat dat niet in AZ 1. Daarom is deze verhuurperiode ook zo goed, en dat had al veel eerder moeten gebeuren. Je ziet het nu ook bij Mechelen. Een matige start, maar nu staat hij er na een half jaar.
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2250
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

AZ 4 Life schreef: 21 mei 2021, 10:40 Exact.. Druijf is speler die heel veel moet spelen. Ik heb al eens eerder aangegeven dat toen hij net bij Jong AZ begon te spelen het ook leek alsof hij niet kon voetballen. Aannames waren slecht, een gebrekkige techniek etc. Maar hij bleef echter staan en je zag hem na een half seizoen echt verbetering tonen en grote stappen maken.

Vervolgens zag je hetzelfde bij AZ 1. Aan de bal heel onwennig, niet zo goed in de kleine ruimte etc. Heb toen ook al eens aangegeven dat je hem eigenlijk dan 10-15 wedstrijden moet laten staan, alleen gaat dat niet in AZ 1. Daarom is deze verhuurperiode ook zo goed, en dat had al veel eerder moeten gebeuren. Je ziet het nu ook bij Mechelen. Een matige start, maar nu staat hij er na een half jaar.
Juist. Ferdy is echt een diesel. Moet even warmdraaien en op gang komen.
Gesloten