Owen Wijndal (2023)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
DeZuivelDuivel
Goalscorer

SimonPoulsen schreef: 02 jun 2021, 19:35 Waardeloos systeem voor Wijndal. Staat in niemandsland met niemand voor hem. Moet wel terug spelen elke keer en kan niet overlappen. 5 verdedigers en dan ook nog Gravenberch én de Roon. Lijkt san marino wel tegen Spanje ofzo.
Niet zo zeer een waardeloos systeem, de spelopvatting van de Boer en het ego van Depay zorgen dat Wijndal hierin niet direct iets kan bijdragen.

In plaats van opstomen, naar binnen snijden, overnemen en combineren... staat hij nu wat 15 meter beide kanten van de middenlijn op en neer te rennen voor combinaties die nooit gaan komen. Geeft hij of een van de centrum verdedigers de bal aan Depay dan gaat hij of op de solo tour of die bal land weer netjes bij de verdediging.
AZ fanatic 4-life
Seizoenkaarthouder

DeZuivelDuivel schreef: 02 jun 2021, 20:39 Niet zo zeer een waardeloos systeem, de spelopvatting van de Boer en het ego van Depay zorgen dat Wijndal hierin niet direct iets kan bijdragen.

In plaats van opstomen, naar binnen snijden, overnemen en combineren... staat hij nu wat 15 meter beide kanten van de middenlijn op en neer te rennen voor combinaties die nooit gaan komen. Geeft hij of een van de centrum verdedigers de bal aan Depay dan gaat hij of op de solo tour of die bal land weer netjes bij de verdediging.
Wijndal moet in de ruimtes kunnen lopen en daar niet al staan. Zijn aanvallende bijdrage bestaat grotendeels uit die loopacties. In dit systeem krijg je daar veel minder mogelijkheden voor omdat hij al veel hoger op het veld staat en omdat er geen buitenspeler is die hij kan overlappen. Maar inderdaad, wanneer Depay wel naar de buitenkant loopt dan kan hij net zo goed niets doen want die bal krijgt hij toch niet.
ForzAZ
Goalscorer

DeZuivelDuivel schreef: 02 jun 2021, 20:39 Niet zo zeer een waardeloos systeem, de spelopvatting van de Boer en het ego van Depay zorgen dat Wijndal hierin niet direct iets kan bijdragen.

Ik erger mij ook kapot aan het egootje Depay! Hij mag dan tweemaal scoren, maar de manier hoe hij zich gedraagt in het veld. Gedraagt zich in het veld als ´de grote leider´ en mag doen wat ie wil lijkt het zonder correctie in en buiten het veld. In de combinatie geeft ie de meest onmogelijke ballen. Wil veel te veel. Een medespeler weet nooit of ie een bal krijgt van ´deze meneer´ en als je hem krijgt kan je vaak niks meer met die ballen. Heel veel balverlies. Daarnaast eist hij alle ´dode´ spelmomenten op. Alsof er geen medespelers in het veld staan die een bal kunnen trappen.
ForzAZ
Goalscorer

AZ fanatic 4-life schreef: 03 jun 2021, 06:52 Wijndal moet in de ruimtes kunnen lopen en daar niet al staan. Zijn aanvallende bijdrage bestaat grotendeels uit die loopacties. In dit systeem krijg je daar veel minder mogelijkheden voor omdat hij al veel hoger op het veld staat en omdat er geen buitenspeler is die hij kan overlappen. Maar inderdaad, wanneer Depay wel naar de buitenkant loopt dan kan hij net zo goed niets doen want die bal krijgt hij toch niet.
Precies. En dan lullen die zogenaamde vetbetaalde oud/voetballers als ´kenners´ over het weinig opvallende spel van Wijndal, maar dan benoemen ze niet de oorzaken zoals jij dat wel aan geeft. Dan denk ik helemaal hou toch op met dat gelul!

Al met al een Oranje als vanouds in de voorbereiding. Knudde met een rietje en niet aan te gluren.
DiepeMast
Basisspeler

De Boer roept steeds dat hij 3-5-2 wilt spelen, maar deze wedstrijd stonden ze toch echt 5-3-2. Dat werkt natuurlijk niet. In de VI is er een aardig stukje geschreven, waarin de tactiek goed uiteen wordt gezet. Kop van het stuk: 'Zoals Oranje 5-3-2 speelt, doet niemand het', dat zegt natuurlijk ook wel iets :). De Jong en Wijnaldum moeten enorme afstanden overbruggen om enigszins druk op de tegenstander te zetten. Dat is natuurlijk heel gek als je op de backs twee spelers hebt die daar nou juist net heel goed in zijn. Dumfries en Wijndal moeten dus veel verder naar voren trekken om die druk er op te zetten. Als de andere back helemaal naar voren loopt, houd je natuurlijk enigszins in (overigens zouden ze dat ook moeten doen bij 4-3-3).

Voor diegenen die het interessant vinden --> onderstaand stuk gaat specifiek over de situatie rond Wijndal (helaas even niet de plaatjes er bij).

"1. WIJNDAL LAAG IN OPBOUW
De eerste afwijking is alleen in de eerste helft te zien geweest en betreft de positionering van Wijndal in de opbouw. In dit systeem staan wingbacks als Wijndal over het algemeen heel breed en hoog. Zodat de tegenstander in de lengte en breedte wordt opgerekt. Waardoor het lastig wordt voor tegenstanders om succesvol druk te ontwikkelen.

Het winnende doelpunt van Chelsea in de Champions League-finale is daar een goed voorbeeld van. Dat begint met Ben Chilwell die zich tegen de linkerzijlijn aanspeelbaar maakt voor Édouard Mendy. Waarop rechtsachter Kyle Walker uit moet stappen en er gaten in de organisatie van Manchester City ontstaan. Wat begint bij de eigen doelman is drie passes (doelman -> wingback, wingback- > linker aanvallende middenvelder, linker aanvallende middenvelder -> rechter aanvallende middenvelder) later een open kans voor Kai Havertz.

Het Nederlands elftal vult dat voor rust slechts op één flank op die manier in. Waar Dumfries net als Chilwell vaak hoog en breed tegen de zijlijn staat, probeert Wijndal zich zoals hij bij AZ gewend is op eigen helft aanspeelbaar te maken.

Neem bovenstaand moment waar Wijndal zich ver laat uitzakken. Hij trekt op die manier zijn directe tegenstander met zich mee, waardoor de ruimtes voor linker centrale verdediger De Ligt dichtgelopen worden. Ook Ryan Gravenberch kan zich niet laten uitzakken in zijn geliefde zone om de opbouw te verzorgen. Zoals op links ook geen dreiging in de diepte is, omdat Memphis vooral graag in de bal speelt.
Al die elementen vormen de inleiding voor de openingstreffer van Schotland.

Dat begint met Wijndal die zich in bovenstaande situatie bijna tot op zijn eigen achterlijn laat uitzakken. Zo wederom een tegenstander met zich meetrekt en daarna tegen de zijlijn alleen achteruit kan spelen op De Ligt. Schotland heeft hierdoor de gelegenheid om richting de kant van de bal te bewegen en druk vooruit te geven. Zo ontstaat bovenstaande situatie waarin Memphis wordt aangespeeld door De Ligt, in een benarde situatie met een man kort in zijn rug. Hij wordt van de bal gezet en in de tegenstoot slaat Schotland toe.

Blijkbaar heeft De Boer dit ook beoordeeld als suboptimale situatie, want na rust vult Wijndal zijn positie zichtbaar anders in.

Bovenstaand moment is soortgelijk aan de twee voorgaande. Alleen staat Wijndal nu hoog en breed. Direct valt te zien hoeveel meer ruimte De Ligt heeft om de opbouw vorm te geven. Omdat de laatste lijn van Schotland teruggedrongen wordt door Dumfries en Wijndal die het breed houden."

Kortom: als De Boer echt 3-5-2 gaat spelen, dan heeft Wijndal kansen om z'n kwaliteiten te tonen. Blijft het 5-3-2, dan zal het een moeizaam toernooi worden...
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
MarkusHenriksen19
Herry en/of Berry

ForzAZ schreef: 03 jun 2021, 06:57 Ik erger mij ook kapot aan het egootje Depay! Hij mag dan tweemaal scoren, maar de manier hoe hij zich gedraagt in het veld. Gedraagt zich in het veld als ´de grote leider´ en mag doen wat ie wil lijkt het zonder correctie in en buiten het veld. In de combinatie geeft ie de meest onmogelijke ballen. Wil veel te veel. Een medespeler weet nooit of ie een bal krijgt van ´deze meneer´ en als je hem krijgt kan je vaak niks meer met die ballen. Heel veel balverlies. Daarnaast eist hij alle ´dode´ spelmomenten op. Alsof er geen medespelers in het veld staan die een bal kunnen trappen.
Hierin zie je dat we duidelijk een iemand als Robben of Louis missen: absolute wereldtop en spelers als Depay kijken daar tenminste nog enigszins tegen op (hoewel, dat incidentje met Van Persie die 'slechts' bij Fenerbace speelde). Aan de andere kant zie je bijvoorbeeld de Scandinavische- en Alpenlanden waar een andere mentaliteit heerst. Hier spelen ze veel meer voor een eindresultaat en doen individuele prestaties er minder toe. Dit gaat echter verder dan voetbal en zit ook echt in de mentaliteit van deze landen. Nederlanders zijn over het algemeen meer 'pleziersporters' en ik denk dat deze landen met het inwonertal (=geld) en de infrastructuur van ons land wel meer prijzen gewonnen hadden zowel met het nationale team als op clubniveau.

Ook wil ik even aanhalen dat het er toch wel erg op lijkt dat er een tikkende tijdbom onder dit oranje ligt met verschillende kampen. Als zelfs spelers als Cillensen en El Ghazi, waar hij toch meerdere malen kampioen mee is geworden en bij beide ook het nodige in hun carrière heeft betekent, hem publiekelijk bekritiseren. Dat vind ik zelfs nog zorgelijker dan de fratsen van Depay, Promes en 'weet ik wie nog meer' bij elkaar
'Deze spelers zijn niet top. Het zijn goede spelers die topspelers willen worden.' ~ Louis van Gaal, juli 2008
Kilkenny
Moderatort

Robben en Van Persie waren niet alleen echte top, maar ook nog eens echte teamplayers en aanvoerders. Tja, en dan ben je als Wijndal dus de Sjaak, met zo'n egotripper die zich nog bewijzen wil als wereldtopper voor je neus.

MarkusHenriksen19 schreef: 03 jun 2021, 20:17 Hierin zie je dat we duidelijk een iemand als Robben of Louis missen: absolute wereldtop
Kort gezegd: we missen Virgil van Dijk.

OT: het zal toch niet gebeuren dat Wijndal wordt vervangen door Blind?
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
ForzAZ
Goalscorer

DiepeMast schreef: 05 jun 2021, 19:08 Kort gezegd: we missen Virgil van Dijk.

OT: het zal toch niet gebeuren dat Wijndal wordt vervangen door Blind?
Wijndal is de buitenste linkerverdediger in de 5-3-2-opstelling van De Boer. Blind is de gewenste linkercentrale verdediger in de 5 mans verdediging. Met rechtsbenige De Ligt in de ploeg op die plek liep dat voor geen meter.

Door toeval worden in toernooien onverwachte opstellingen gevonden. Vandaag blijkt De Ligt geblesseerd geraakt op training en morgen niet kan spelen. Blind is voorlopig nog niet wedstrijdfit. Dus wie speelt er dan op LCV? Aké zou kunnen. Of zou Teun Koopmeiners daar een kans krijgen? Ik zou het doen, maar doet De Boer het ook?

Over Wijndal maak ik mij geen zorgen. Tenzij De Boer opeens zijn strategie gaat wijzigen onder druk van ......
pAZcal
Barry

ForzAZ schreef: 05 jun 2021, 19:49 Wijndal is de buitenste linkerverdediger in de 5-3-2-opstelling van De Boer. Blind is de gewenste linkercentrale verdediger in de 5 mans verdediging. Met rechtsbenige De Ligt in de ploeg op die plek liep dat voor geen meter.

Door toeval worden in toernooien onverwachte opstellingen gevonden. Vandaag blijkt De Ligt geblesseerd geraakt op training en morgen niet kan spelen. Blind is voorlopig nog niet wedstrijdfit. Dus wie speelt er dan op LCV? Aké zou kunnen. Of zou Teun Koopmeiners daar een kans krijgen? Ik zou het doen, maar doet De Boer het ook?

Over Wijndal maak ik mij geen zorgen. Tenzij De Boer opeens zijn strategie gaat wijzigen onder druk van ......
Dat wordt sowieso Aké. Dat zou ik ook doen.
SimonPoulsen
Reservespeler

Onpopulaire mening:

Goeie zaak dat Wijndal niet speelt, komt totaal niet tot zn recht als wingback en had 100% weer kritiek gehad als basisspeler vanwege matig spel.

Nu kan hij invallen in minuut 60 ofzo als
weer geswitcht wordt naar 433. Dan kan hij laten zien met Malen of iemand anders voor hem dat hij daar echt van waarde kan zijn.
pAZcal
Barry

SimonPoulsen schreef: 13 jun 2021, 17:37 Onpopulaire mening:

Goeie zaak dat Wijndal niet speelt, komt totaal niet tot zn recht als wingback en had 100% weer kritiek gehad als basisspeler vanwege matig spel.

Nu kan hij invallen in minuut 60 ofzo als
weer geswitcht wordt naar 433. Dan kan hij laten zien met Malen of iemand anders voor hem dat hij daar echt van waarde kan zijn.
Eerst maar eens zien of hij er in gewisseld gaat worden.
DeZuivelDuivel
Goalscorer

Gepland kapot maken van een speler dit.
Az564
Ben-Sider

DeZuivelDuivel schreef: 13 jun 2021, 18:22 Gepland kapot maken van een speler dit.
Die krijgt gewoon rust volgende wedstrijd staat hij er weer. Het natuurlijk ook zijn dat hij in zijn jonge enthousiasme Frank voor lul heeft gezet :wink:.
MO7
Beheerder

Of Owen heeft inderdaad vooral gelachen en weinig laten zien afgelopen week. Ik vind de keuze ook apart, maar niet alles hoeft een complot te zijn.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Az564
Ben-Sider

MO7 schreef: 13 jun 2021, 18:45 Of Owen heeft inderdaad vooral gelachen en weinig laten zien afgelopen week. Ik vind de keuze ook apart, maar niet alles hoeft een complot te zijn.
Nou, misschien heeft van Aanholt wel voor ajax getekend ;) dat is een complot wat ik bij de Boer niet uitsluit :lol:
MO7
Beheerder

Of doet hij zijn dochter erbij.
MO7
Beheerder

Daar is ie dan.
Langedijk
Kristen

Zwakke invalbeurt. Slechte voorzet, dom balverlies en niet meelopen met zijn man bij de 2-1. Daarna alleen nog maar angstig balletjes terug gegeven. Die staat er weer naast de volgende keer.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
ForzAZ
Goalscorer

Langedijk schreef: 13 jun 2021, 21:17 Zwakke invalbeurt. Slechte voorzet, dom balverlies en niet meelopen met zijn man bij de 2-1. Daarna alleen nog maar angstig balletjes terug gegeven. Die staat er weer naast de volgende keer.
Hij mist de overtuiging die hij bij AZ wel heeft. Geen bravoure en ietwat onzeker oogt het. Obligate balletjes. Maar wellicht moet ie sober spelen.

Bij de goal kun je er over twisten of die Wijndal is aan te rekenen. Wijndal vanuit zijn taak dekt de buitenkant af en Aké geeft rugdekking. Dan draait de tegenstander naar de binnenkant en weet je die zoekt zijn sterke linkerbeen. Op dat moment vind ik dat Aké die dicht bij Wijndal stond er vol op moest gaan, maar die dekte niet echt door. Daarna kwam De Vrij nog vanuit het centrum, maar die was te laat om te blokken. Cruciaal vind ik bij deze goal de actie van Stekelenburg. Heb je gezien dat ie op de 5-meter-lijn stond? Beetje ver voor de goal denk ik. Dus dei bal zeilde over hem heen in de uiterste hoek. Niet eens op hoogte van de kruising.
Plaats reactie