Prestaties / Tactiek

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Op verzoek een nieuw topic, waarin de tactiek e.d. besproken kan worden van het eerste elftal.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3390
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Ah, lekker. Dan doe ik gelijk een aftrap.

AZ doet het qua prestaties goed dit seizoen, met op dit moment al 7 punten meer t.o.v. hetzelfde moment vorig seizoen. De winst lijkt 'm voornamelijk te zitten in het feit dat we nauwelijks meer gelijk spelen: na 14 wedstrijden 10 gewonnen, 1 gelijk, 3 verloren (vorig seizoen 6-6-2). Daarmee lijken we af te koersen op een mogelijke tweede positie met de winterstop. De laatste keer dat dat lukte was 2008/2009, toen we zelfs eerste stonden.

Het opvallende aan de huidige reeks overwinningen, is dat deze overwinningen praktisch gelijk zijn aan de prestaties van vorig seizoen. Zelfs als we komende wedstrijden winnen van Heracles en Zwolle en gelijk spelen tegen ajax, doen we praktisch hetzelfde als we vorig seizoen ook deden in dezelfde uit- en thuiswedstrijden.
.
AZ_NovemberWinningStreak_2017-2018.PNG
AZ_NovemberWinningStreak_2017-2018.PNG (7.33 KiB) 10122 keer bekeken
.
Als we echt beter willen presteren dan vorig seizoen / hoger willen eindigen, worden voornamelijk de wedstrijden rond februari interessant. Als je de geplande wedstrijden in die reeks af zet tegen de resultaten van afgelopen seizoen, hebben we in die reeks maar één keer gewonnen. Qua vergelijking heb ik dan voor VVV en NAC respectievelijk Go Ahead en NEC neer gezet.
.
AZ_FebruaryPotentialLosingStreak_2017-2018.PNG
AZ_FebruaryPotentialLosingStreak_2017-2018.PNG (13.05 KiB) 10122 keer bekeken
.

Het zal ongetwijfeld toeval zijn, maar de programmering van AZ voor dit seizoen is wat dat betreft bijzonder opvallend te noemen. Mochten we in februari wederom goede resultaten neer zetten, dan kunnen we de hegemonie van de traditionele top 3 van de afgelopen seizoenen eindelijk weer eens een keer doorbreken.

Zo, nu eerst nog even winnen van Heracles en PEC. :)
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Last Scout
Goalscorer
Berichten: 3642
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:42

winnen van Heracles en Pec betekend nu ook wat anders voor de ranglijst, dat maakt het ook wel interessant, voor exact hetzelfde rijtje de komende 3 wedstrijden teken ik wel natuurlijk ;)
Bij Alkmaar begint de victorie!
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Ehm, dit gaat toch over tactiek, niet statistiek? Gewoon meer winnen dan vorig jaar en klaar zeg.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Wel het topic heet Prestaties/Tactiek, toch :wink:
...... and that's what we mean by honey \:D/
Last Scout
Goalscorer
Berichten: 3642
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:42

Kilkenny schreef: 07 dec 2017, 15:28 Ehm, dit gaat toch over tactiek, niet statistiek? Gewoon meer winnen dan vorig jaar en klaar zeg.
Topic is gemaakt naar aanleiding van een verzoek van Diepemast als ik mij niet vergis dus dan zal hij het doel van het topic denk ik wel begrijpen haha ;)
Bij Alkmaar begint de victorie!
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3390
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Geest van Dirk schreef: 07 dec 2017, 15:43 Wel het topic heet Prestaties/Tactiek, toch :wink:
=D>
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3390
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Kilkenny schreef: 07 dec 2017, 15:28 Ehm, dit gaat toch over tactiek, niet statistiek? Gewoon meer winnen dan vorig jaar en klaar zeg.
Over tactiek gesproken: als ik het me goed herinner waren Wuijtens en Midtsjö nr 1 & 4 van alle spelers in de Eredivisie met de meeste passes vooruit afgelopen speelronde. Dat lijkt binnen de tactiek te vallen 'liever een risicovolle aanvallende pass vooruit, dan een veilige nietszeggende breedtepass' (zie ajax onder de Boer).
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Dat is wel een omschakeling in invulling van de taktiek, die van het begin is gemaakt. De nadruk ligt erop om de bal naar voren te spelen om daar de oplossing te vinden. Daar is vanaf de voorbereiding nadrukkelijk op gehamerd.
...... and that's what we mean by honey \:D/
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

@diepemast

Je kijkt nu naar de laatste winnende serie waar je vergelijkt met vorig seizoen. Als je alle gespeelde wedstrijden pakt en die vergelijkt met vorig seizoen, doen we het nog een stukje beter. Meer punten tegen Sparta en Vitesse en Groningen uit. Puntje minder tegen Excelsior.

Het is inderdaad nu ook belangrijk om de punten tegen Heracles, Zwolle en ajax te pakken om het significant beter dan vorig jaar te blijven doen.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3390
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Metalingus schreef: 09 dec 2017, 12:28 @diepemast

Je kijkt nu naar de laatste winnende serie waar je vergelijkt met vorig seizoen. Als je alle gespeelde wedstrijden pakt en die vergelijkt met vorig seizoen, doen we het nog een stukje beter. Meer punten tegen Sparta en Vitesse en Groningen uit. Puntje minder tegen Excelsior.

Het is inderdaad nu ook belangrijk om de punten tegen Heracles, Zwolle en ajax te pakken om het significant beter dan vorig jaar te blijven doen.
Dat weet ik. Zoals ik al zei hebbendat we nu 7 punten meer tov vorig seizoen. Dat zit voornamelijk in het aantal vermeden gelijke spelen (vorig seizoen extreem).

Er wordt momenteel echter heel veel aandacht gelegd op de huidige enorm goede prestaties, terwijl de laatste serie niet veel anders is als vorig seizoen. Eigenlijk hebben we de eerst 8 wedstrijden juist de winstpunten gehaald, terwijl je toen niemand hoorde. Dat vond ik opvallend. Hopelijk kunnen we vanavond Heracles pakken.

PEC wordt nog lastig, gezien hun prestaties dit seizoen. Alleen nog maar verloren tegen ajax en PSV en gelijk tegen Feyenoord in de Kuip. Zou echt heel knap zijn als AZ daar een goed resultaat kan neerzetten.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
leszz
Reservespeler
Berichten: 1707
Lid geworden op: 10 aug 2015, 09:28

DiepeMast schreef: 09 dec 2017, 17:04 Dat weet ik. Zoals ik al zei hebbendat we nu 7 punten meer tov vorig seizoen. Dat zit voornamelijk in het aantal vermeden gelijke spelen (vorig seizoen extreem).

Er wordt momenteel echter heel veel aandacht gelegd op de huidige enorm goede prestaties, terwijl de laatste serie niet veel anders is als vorig seizoen. Eigenlijk hebben we de eerst 8 wedstrijden juist de winstpunten gehaald, terwijl je toen niemand hoorde. Dat vond ik opvallend. Hopelijk kunnen we vanavond Heracles pakken.

PEC wordt nog lastig, gezien hun prestaties dit seizoen. Alleen nog maar verloren tegen ajax en PSV en gelijk tegen Feyenoord in de Kuip. Zou echt heel knap zijn als AZ daar een goed resultaat kan neerzetten.
Het zou knap zijn maar toch heb ik ook het gevoel dat AZ ook bij Zwolle uit het spel weer gaat maken zoals we dat ook bij Vitesse en in mindere maten Heerenveen hebben kunnen doen, alleen zijn we nu met dit middenveld nog beter dan toen. Alleen vragen dat soort wedstrijden meer efficiency in de afronding en moeten we hopen dat Bizot wederom een paar knappe reddingen kan verrichten. In dit geval zie ik ons wel weer een mooi resultaat neerzetten.

Afhankelijk van het resultaat van vandaag tussen ajax en Psv en in mindere maten ook Utrecht en Feyenoord kan je dan wat er ook gebeurd in de wedstrijd tegen ajax met een tweede positie de winterstop in. Na de winter wel gelijk Heerenveen en Utrecht wat ook lastige potten worden, maar ook weer twee mooie kansen om die teams gelijk op een onoverbrugbare achterstand te zetten. Hopelijk speelt de top 3 in die periode ook weer tegen elkander of morsen ze ergens punten.

Ik denk dat een 3e (of zelfs heel misschien een 2e) plek best tot de mogelijkheid behoort gezien hoe we deze manier van spelen en felheid vast kunnen houden, ik geloof dat we op deze manier dus zeker prima resultaten blijven boeken tegen teams buiten de top 6 wat er voor gaat zorgen dat we in ieder geval met deze voorsprong niet meer buiten de eerste 4 gaan vallen. :)
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Laten we niet te ver vooruit kijken hé :lol:
...... and that's what we mean by honey \:D/
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3390
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Winst Heracles. Check! Next stop: PEC (let op: kunstgras)!
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3390
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Kan iemand mij uitleggen waarom je a) met een middenvelder op linksbuiten speelt (Van Overeem), maar dan wel b) Dos Santos èn Garcia op de bank hebt zitten (en ook nog Helmer!)?
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

Ik kan je wel uitleggen waarom Garcia en Dos Santos op de bank zitten, maar niet waarom van Overeem linksbuiten op wordt gesteld.
Leeuwenhart
Seizoenkaarthouder
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 dec 2017, 17:31

DiepeMast schreef: 12 dec 2017, 14:47 Kan iemand mij uitleggen waarom je a) met een middenvelder op linksbuiten speelt (Van Overeem), maar dan wel b) Dos Santos èn Garcia op de bank hebt zitten (en ook nog Helmer!)?
Volgens mij heb je met van Overeem in een zwervende rol veel meer onvoorspelbaarheid qua aanval. Wordt dan een soort van verkapt 4-4-2. Natuurlijk geboren vanuit de blessure van Stengs maar met de huidige 2e plek vooralsnog geslaagd plan. Zeker tov van de tekortkomende opties op de bank die jij noemt.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3390
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Leeuwenhart schreef: 12 dec 2017, 17:36 Volgens mij heb je met van Overeem in een zwervende rol veel meer onvoorspelbaarheid qua aanval. Wordt dan een soort van verkapt 4-4-2. Natuurlijk geboren vanuit de blessure van Stengs maar met de huidige 2e plek vooralsnog geslaagd plan. Zeker tov van de tekortkomende opties op de bank die jij noemt.
Ik was blijkbaar niet t duidelijk. Prima als je met een zwervende linksbuiten speelt, maar wat heb je dan aan zowel Dos Santos en García op de bank (terwijl Van Overeem gewisseld wordt voor Helmer/Seuntjens)?
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Leeuwenhart
Seizoenkaarthouder
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 dec 2017, 17:31

DiepeMast schreef: 13 dec 2017, 07:00 Ik was blijkbaar niet t duidelijk. Prima als je met een zwervende linksbuiten speelt, maar wat heb je dan aan zowel Dos Santos en García op de bank (terwijl Van Overeem gewisseld wordt voor Helmer/Seuntjens)?
Op dit moment denk ik alleen om snelheid erin te gooien als de tegenstander kapot is. Maar het lijkt me beter als ze na dit seizoen plaatsmaken voor een kwalitatief betere linksbuiten. Garcia wellicht nog verhuren. Tot die tijd graag Seuntjens in de basis (conclusie na gisteren).
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

Winterstop, een mooie tijd om de tussenbalans op te maken met wat leuke statistiekjes omdat ik dat leuk vind. Note / disclaimer: als statistieken je geen flikker interesseren, sla deze post dan gewoon een keer over en reageer ergens anders op.

Dat we dit seizoen ontegenzeggelijk goed presteren is goed terug te zien in de vergelijking van de punten gehaald per tegenstander over de afgelopen drie jaar. Bovendien is er totaal geen sprake van een thuis- of uitcomplex. Zowel uit als thuis wordt gemiddeld 2,1 punt (!) per wedstrijd binnen gehaald, zeer knap. Het enige complex wat duidelijk naar voren komt is het top-3 complex, maar daar tegenover staat dat van de categorie die daar normaal gesproken onder zit (Vitesse, Utrecht, Heerenveen 2x) relatief makkelijk werd gewonnen:

Afbeelding

Op de een of andere manier hebben we voor de winterstop al 18 Eredivisie-speelronden achter de rug, waardoor we ook al weten dat we de tweede seizoenshelft goed in zijn gegaan. Dit gebeurt niet heel vaak, normaal gesproken worden er gewoon 17 ronden gedaan voor de winterstop (in 2013 was het voor het laatst zo). Richting voorgaande jaren is de vergelijking per tegenstander niet zo relevant meer, dus heb ik hiervoor een vergelijking per speelronde gemaakt. Ik ga terug tot 2002-2003 (het jaar dat Adriaanse het overnam van van Stee), omdat dat de periode is vanaf wanneer ik AZ ben gaan volgen. Alle recente jaren worden omvergeblazen door dit seizoen. Zes seizoenen geleden werd meer punten gepakt voor het laatst, maar dan wel met een post-Dirk selectie:

Afbeelding

Met name Weghorst en Jahanbakhsh dragen veel bij aan doelpunten voor AZ. Friday en Garcia hebben een Muhren achtige score (veel scoren in weinig minuten waardoor het heel wat lijkt). Ik tel hierbij alleen non-penalty goals, omdat penaltynemers anders een onevenredig voordeel hebben. Bij de assists tel ik ook het aantal set-piece assists om dezelfde reden, maar daar worden deze wel meegerekend bij het totaal aantal assists i.v.m. de significant lagere kans op succes. De AZ-jeugd blijft op dit vlak nog behoorlijk achter.

Afbeelding

Ik had hierboven in de tweede tabel de vergelijking gemaakt voor de Eredivisie tot aan de huidige speelronde. Dit kan voor het bekertoernooi en Europa niet over de jaren heen worden vergeleken i.v.m. veranderende competitieopzet, wel- of niet meedoen etc., daarom vergelijk ik daarbij de gemiddelde cijfers. Dit is niet helemaal eerlijk indien er wordt meegedaan aan de EL(/CL) en gezien de fase van het bekertoernooi, omdat de tegenstanders dan moeilijker zijn maar toch. Opvallend is het goede doelsaldo en het hoge aantal punten per wedstrijd (ook in de beker is winst 3 punten). Daarnaast is het opvallend dat een redelijk groot deel van de productie dit jaar door penalty’s tot stand is gekomen (11%):

Afbeelding

Als laatste nog een beeld van de selecties over de jaren, met name met het oog op de jeugdopleiding. Ik tel hierbij spelers die ooit in de jeugd zaten, een hele carrière hebben gehad en vervolgens weer terugkomen (Vlaar, Rienstra, Vejinovic) NIET mee, omdat ik doorstroom wil meten en niet lukraak het aantal zelf opgeleide spelers. AZ roept zelf dat ze graag zien dat 50% van de selectie uit jeugdspelers bestaat, maar dat vind ik niet zuiver omdat je ze dan ook allemaal op de bank kan houden. Ik meet daarom het percentage van de totaal gemaakte speelminuten. Ondanks dat twee basisklanten uit de AZ-jeugd zijn vertrokken, zijn we dit jaar van 30% naar 37% van het aantal gespeelde speelminuten gestegen. Ook valt op dat we al een aantal jaar bezig zijn om ons zelf weer te vernederlandsen.

Afbeelding
Plaats reactie