Prestaties / Tactiek

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

SchoorlAZ schreef: 30 apr 2022, 23:17 Om mezelf maar even te quoten. Wat ik het meest vervelende vind aan zo'n wedstrijd, is dat we Sparta - dat overigens totaal niet kan voetballen- gewoon niet of nauwelijks vastzetten. We laten ze vaak gewoon tot de middenlijn komen. Het verschil met Feyenoord wat Marseille helemaal vastzet met hoge druk en aggressiviteit is dag en nacht.

Ik weet nog hoe ik op de bank zat te juichen 2 jaar geleden terwijl we niet de bal hadden, omdat we gewoon teams ajax, PSV en Feyenoord helemaal afjaagde en ze geen kans gaven.

Dat we dat nu niet doen tegen deze teams, oké.
Maar ik zie géén enkele reden waarom we dit Sparta Rotterdam niet kunnen afjagen in hun eigen 16.

Je staat gewoon met 6 verdedigers in het veld op een gegeven moment. Ze kunnen niet eens normaal overspelen. Echt een blamage.
Je kon gisteren vooral blij zijn dat die Abels totaal niet wist wat hem overkwam met de ruimte die hij kreeg. Hadden ze daar een zinnige speler gehad dan was het een stuk sneller misgegaan.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Joostess
Oude garde
Berichten: 1114
Lid geworden op: 11 jul 2007, 05:17
Locatie: Oud Beijerland

DeZuivelDuivel schreef: 01 mei 2022, 09:36
Je kon gisteren vooral blij zijn dat die Abels totaal niet wist wat hem overkwam met de ruimte die hij kreeg. Hadden ze daar een zinnige speler gehad dan was het een stuk sneller misgegaan.
Prima speler voor AZ dus. Kan zo in het schaduwelftal :D
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1515
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

Kudoos voor Sugawara, Wijndal, Karlsson, Pavlidis en Clasie. De rest ondermaats, ja, Midtsjö een dramatisch seizoen, onverklaarbaar.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12097
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Sir Robbert schreef: 11 mei 2022, 23:45 Kudoos voor Sugawara, Wijndal, Karlsson, Pavlidis en Clasie. De rest ondermaats, ja, Midtsjö een dramatisch seizoen, onverklaarbaar.
Met je eens.
Triest voro Midtsjö. Heeft hij met het verlengen zijn eigen verdere carriere wat om zeep geholpen (en daarvoor beter tegelijk met Svensson kunnen vertrekken)?
we can come an end
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6401
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Het is weer einde van het seizoen, dus tijd voor een nieuw tabelletje. Bovenste is alle serieuze competities (beker, comp., Eu). Kansen tabel is alleen eredivisie. Ieder mag zn eigen conclusies trekken natuurlijk.

Maar gebrekkig scorend vermogen van het middenveld mogen duidelijk zijn.

Afbeelding


Afbeelding

Kans gecreëerd is een pas waaruit een doelpoging volgt.
Gemiste grote kans is volgens mij op basis van xpg (Kuifjes favoriet)
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

SimonPoulsen schreef: 16 mei 2022, 18:57 Het is weer einde van het seizoen, dus tijd voor een nieuw tabelletje. Bovenste is alle serieuze competities (beker, comp., Eu). Kansen tabel is alleen eredivisie. Ieder mag zn eigen conclusies trekken natuurlijk.

Maar gebrekkig scorend vermogen van het middenveld mogen duidelijk zijn.

Afbeelding


Afbeelding

Kans gecreëerd is een pas waaruit een doelpoging volgt.
Gemiste grote kans is volgens mij op basis van xpg (Kuifjes favoriet)
Is hier iets van een trent uit te halen in vergelijking met andere seizoenen? Minder middenveld goals had je al opgenoemd. Maar hoeveel grote missers hadden we in die jaren? Waren er dat er net zoveel? Had AZ heel veel meer kansen of hebben ze er nu gewoon meer verprutst (met 3 tot 4 goals extra dit jaar had het er zoveel anders uitgezien).
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10068
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

SimonPoulsen schreef: 16 mei 2022, 18:57 Het is weer einde van het seizoen, dus tijd voor een nieuw tabelletje. Bovenste is alle serieuze competities (beker, comp., Eu). Kansen tabel is alleen eredivisie. Ieder mag zn eigen conclusies trekken natuurlijk.

Maar gebrekkig scorend vermogen van het middenveld mogen duidelijk zijn.

Afbeelding


Afbeelding

Kans gecreëerd is een pas waaruit een doelpoging volgt.
Gemiste grote kans is volgens mij op basis van xpg (Kuifjes favoriet)
Leuk dat je dit bijhoudt!
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10068
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

https://www.AZ.nl/nl/nieuws/afdeling-to ... le-sterkte

Ik wil hier - bij hoge uitzondering - toch nog even een tweede post aan wijden.

Hebben jullie nu af en toe ook met AZ dat je het gevoel krijgt in een slechte aflevering van Koefnoen te zitten?

Dat ze in tijden van crisis met dergelijk nieuws aankomen. Dat je überhaupt een dergelijk besluit neemt vind ik discutabel, maar om het dan ook nog eens actief naar buiten te brengen.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6361
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Antti Opdam schreef: 18 mei 2022, 09:34 Hebben jullie nu af en toe ook met AZ dat je het gevoel krijgt in een slechte aflevering van Koefnoen te zitten?
Het is wellicht ook een beetje het perspectief van de ivoren toren. Niet goed aanvoelen hoe supporters/fans en andere stakeholders de recente resultaten op het veld beschouwen...
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6401
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Kent iemand dat sprookje van de 5 internationals die nooit de 0 hielden?
Dat is dus gewoon een waargebeurd verhaal.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3391
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

DeZuivelDuivel schreef: 30 mei 2022, 06:32 Als je tussen de 5-10(15 jaar als je de Scheringa tijd meetelt) vrij consequent (ver) boven een club eindigt dan ben je ze voorbij. Ik zie Nederland op dit moment als een land met een top 2 (ajax, PSV) daarna komen vaste uitdagers (Feyenoord, AZ, binnenkort dus misschien Twente weer) en dan een groep die oorspronkelijk de subtop was (Heerenveen/Groningen/Utrecht/Vitesse/voorlopig nog even Twente).

Hoewel AZ in theorie altijd kan terugzakken naar die andere groep, zijn we ze echt al een tijd voorbij. Dat is ook de ambitie die onze directie uitspreekt.

Dat is ook op een andere manier te zien : AZ speelt vast voor Europees voetbal (vandaar ook de heisa over de playoffs) Europees voetbal heb je standaard op plek 4 tegenwoordig. Ik heb het al eens eerder becijferd, maar AZ hoort minimaal op plek 4 thuis, dat is een positie die men gemiddeld inmiddels veroverd heeft. We waren ook bezig met een behoorlijk opmars op de eeuwige ranglijst van de Eredivisie.

Het doen alsof plek 5/winnen van de playoffs een hele prestatie is, komt mij dan ook vreemd voor. (Idem het bijbehorende frame). Zeker als Jansen en zijn mannen zichzelf onnodig in de nesten hebben gewerkt.
Leek me een betere plek. Twente is dit jaar boven AZ geëindigd, wat ik onder andere toeschrijf aan het feit dat Twente niet Europees speelt. Zeker gezien alle ploegen die Europees speelden tot aan de winterstop in Europa speelden, had Twente daar voordeel van. Ik verwacht dat ze volgend jaar gewoon weer onder AZ eindigen.

Vitesse zal financieel gezien wat moeite hebben om spelers aan te trekken (gezien gedoe bij Chelsea), dus dat zal een jaartje wat minder zijn. Utrecht is altijd chaos. Als AZ dus een normale transferzomer achter de rug houdt, moet plek 3 / 4 gewoon het minimaal haalbare zijn.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

DiepeMast schreef: 30 mei 2022, 10:42 Leek me een betere plek. Twente is dit jaar boven AZ geëindigd, wat ik onder andere toeschrijf aan het feit dat Twente niet Europees speelt. Zeker gezien alle ploegen die Europees speelden tot aan de winterstop in Europa speelden, had Twente daar voordeel van. Ik verwacht dat ze volgend jaar gewoon weer onder AZ eindigen.

Vitesse zal financieel gezien wat moeite hebben om spelers aan te trekken (gezien gedoe bij Chelsea), dus dat zal een jaartje wat minder zijn. Utrecht is altijd chaos. Als AZ dus een normale transferzomer achter de rug houdt, moet plek 3 / 4 gewoon het minimaal haalbare zijn.
Precies en laten we het dit keer concreet formuleren: plek 4 moet dan de doelstelling zijn en een uitdaging van de plekken daarboven de ambitie.

Dat is de meetlat waar ik dit AZ langs leg, totdat de situatie wezenlijk zou verslechteren.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Wat een verademing om te zien dat in de laatste wedstrijd onze middenvelders, die normaliter voornamelijk controlerend spelen, eindelijk voor diepgang zorgden. Clasie die bij de 1-0 de achterlijn haalt, Reijnders die meerdere keren goed diep ging.
Eindelijk het dynamische spel waar we zo op hebben zitten wachten.
Ja het is riskanter en je bent kwetsbaar; zorg dan maar voor zuivere passing zodat je niet geslacht wordt in de omschakeling. Zo moet het spelletje wel gespeeld worden.
Het voorspelbare is er zo uit waarbij eerst alleen onze backs met een overlap voor diepgang zorgden. Ik werd er heel blij van.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 30 mei 2022, 06:32 Als je tussen de 5-10(15 jaar als je de Scheringa tijd meetelt) vrij consequent (ver) boven een club eindigt dan ben je ze voorbij. Ik zie Nederland op dit moment als een land met een top 2 (ajax, PSV) daarna komen vaste uitdagers (Feyenoord, AZ, binnenkort dus misschien Twente weer) en dan een groep die oorspronkelijk de subtop was (Heerenveen/Groningen/Utrecht/Vitesse/voorlopig nog even Twente).

Hoewel AZ in theorie altijd kan terugzakken naar die andere groep, zijn we ze echt al een tijd voorbij. Dat is ook de ambitie die onze directie uitspreekt.

Dat is ook op een andere manier te zien : AZ speelt vast voor Europees voetbal (vandaar ook de heisa over de playoffs) Europees voetbal heb je standaard op plek 4 tegenwoordig. Ik heb het al eens eerder becijferd, maar AZ hoort minimaal op plek 4 thuis, dat is een positie die men gemiddeld inmiddels veroverd heeft. We waren ook bezig met een behoorlijk opmars op de eeuwige ranglijst van de Eredivisie.

Het doen alsof plek 5/winnen van de playoffs een hele prestatie is, komt mij dan ook vreemd voor. (Idem het bijbehorende frame). Zeker als Jansen en zijn mannen zichzelf onnodig in de nesten hebben gewerkt.
Waar jij uit ga van vaststaande plekken (je bent er voorbij) ga ik uit van een cyclus waar AZ met andere clubs inzit.
Als we als voorbeeld uit gaan van 7 jaar, dan zitten daar jaren tussen, dat alle clubs wel eens de juiste, maar ook een mindere samenstelling hebben van hun selectie. Hebben ze bv de goede spelers langer aan zich gebonden (ingespeeld op elkaar) en valt het met nieuwe (gehuurd/jeugd/aankoop) goed dan kan het zomaar zijn dat een club boven zichzelf uitstijgt. Het team dat Slot kreeg bij AZ voldeed aan al deze voorwaarden. Een bijkomend voordeel was dat de directe concurrenten en Feyenoord en PSV zich allemaal in een dal bevonden wat als resultaat de strijd om de eerste plek heeft gebracht. Dit was duidelijk de top van onze cyclus en bodem van de andere clubs.

PSV en Feyenoord hebben misschien door de groter begroting een kortere cyclus 1 jaar minder, 2 jaar wisselvallig 2 jaar top.
AZ doet het echt goed met zijn cyclus want tegenwoordig zitten we in de 7 jaar op 2 keer minder, 3 wisselvallig en 2 keer top. Voor Twente en Heerenveen die echt uit diepe dalen komen weet ik niet wat de komende jaren gaat brengen maar ik denk dat ze weer aan het bouwen zijn. Vitesse gaat misschien nu wel de mindere jaren in, na voor hun doen een prachtige cyclus waar ze veel boven zichzelf zijn uitgestegen. Utrecht weet ik ook niet, ik zie die eigenaar als onze Dirk die bouwt en bouwt, gaat op zijn bek maar blijft bouwen en zichzelf verbeteren.

Lang verhaal kort, je kan niet eisen met zoveel ongeveer de zelfde concurrenten en 3 clubs duidelijk boven je dat je altijd maar 4e of daar boven eindigt.

Ik zie 5e en zelf een keer zesde als een reële mogelijkheid in deze competentie met deze concurrentie. Van alles wat we daar boven zijn geëindigd, heb ik de laatste jaren vol van genoten en ben onwijs trots op onze club.
Ik verwacht dan ook dat we iets in het voordeel zijn met onze opgebouwde middelen en vaker boven ons zelf gaan uitstijgen. Maar een ego zo groot dat gaat eisen en afkraken omdat het zich beter, groter voelt dan zijn concurrentie daar snap ik echt helemaal niks van.
Ik vind zelfs dat je zonder concurrentie helemaal niks te winnen hebt, sport moet toch op het scherps van snede zijn, met een sterke competitie want anders is er geen reet aan.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

FugAZi schreef: 30 mei 2022, 19:55 Waar jij uit ga van vaststaande plekken (je bent er voorbij) ga ik uit van een cyclus waar AZ met andere clubs inzit.
Als we als voorbeeld uit gaan van 7 jaar, dan zitten daar jaren tussen, dat alle clubs wel eens de juiste, maar ook een mindere samenstelling hebben van hun selectie. Hebben ze bv de goede spelers langer aan zich gebonden (ingespeeld op elkaar) en valt het met nieuwe (gehuurd/jeugd/aankoop) goed dan kan het zomaar zijn dat een club boven zichzelf uitstijgt. Het team dat Slot kreeg bij AZ voldeed aan al deze voorwaarden. Een bijkomend voordeel was dat de directe concurrenten en Feyenoord en PSV zich allemaal in een dal bevonden wat als resultaat de strijd om de eerste plek heeft gebracht. Dit was duidelijk de top van onze cyclus en bodem van de andere clubs.

PSV en Feyenoord hebben misschien door de groter begroting een kortere cyclus 1 jaar minder, 2 jaar wisselvallig 2 jaar top.
AZ doet het echt goed met zijn cyclus want tegenwoordig zitten we in de 7 jaar op 2 keer minder, 3 wisselvallig en 2 keer top. Voor Twente en Heerenveen die echt uit diepe dalen komen weet ik niet wat de komende jaren gaat brengen maar ik denk dat ze weer aan het bouwen zijn. Vitesse gaat misschien nu wel de mindere jaren in, na voor hun doen een prachtige cyclus waar ze veel boven zichzelf zijn uitgestegen. Utrecht weet ik ook niet, ik zie die eigenaar als onze Dirk die bouwt en bouwt, gaat op zijn bek maar blijft bouwen en zichzelf verbeteren.

Lang verhaal kort, je kan niet eisen met zoveel ongeveer de zelfde concurrenten en 3 clubs duidelijk boven je dat je altijd maar 4e of daar boven eindigt.

Ik zie 5e en zelf een keer zesde als een reële mogelijkheid in deze competentie met deze concurrentie. Van alles wat we daar boven zijn geëindigd, heb ik de laatste jaren vol van genoten en ben onwijs trots op onze club.
Ik verwacht dan ook dat we iets in het voordeel zijn met onze opgebouwde middelen en vaker boven ons zelf gaan uitstijgen. Maar een ego zo groot dat gaat eisen en afkraken omdat het zich beter, groter voelt dan zijn concurrentie daar snap ik echt helemaal niks van.
Ik vind zelfs dat je zonder concurrentie helemaal niks te winnen hebt, sport moet toch op het scherps van snede zijn, met een sterke competitie want anders is er geen reet aan.
‘Zeker als je ziet hoe wij de laatste jaren hebben gepresteerd. Dat je tweede wordt, derde wordt en je mengt tussen de traditionele top drie. Dat wil je als club heel graag en dan hoor je niet te eindigen op plek vijf. Maar dan is het wel goed dat áls je daar eindigt, dat je in ieder geval wel de play-offs wint en niet je koppie laat hangen. Dat is goed, maar we willen meer.’

Met de vriendelijke groeten van Dani de Wit, die blijkbaar toch wel mijn opvatting deelt... al gaat ie niet zover er voor terug in de tijd en mikt hij zelfs wat hoger dan plek 4 :wink:

Plek 4 = kwalificatie voor Europa zonder poespas. plek 4 = het zit niet mee en het uitdagen van de top twee of traditionele top drie (hoe je het ook wilt formuleren) is niet gelukt.
Plek 5 is toch de 4e plek die je zelf met bloed zweet en tranen hebt veroverd de afgelopen jaren opgeven. AZ is gegroeid en daar mag het trots op zijn en zoals Dani de Wit zegt : als je dan op plek 5 eindigt moet je in ieder geval de play-offs winnen.
Ik heb daar eerder wel eens naast gesteld: lever je een seizoen lang strijd en ontwikkel je veel jeugd in een bouwjaar, dan is een 5e plek ook nog niet zo erg : maar je wil meer.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 30 mei 2022, 20:31 ‘Zeker als je ziet hoe wij de laatste jaren hebben gepresteerd. Dat je tweede wordt, derde wordt en je mengt tussen de traditionele top drie. Dat wil je als club heel graag en dan hoor je niet te eindigen op plek vijf. Maar dan is het wel goed dat áls je daar eindigt, dat je in ieder geval wel de play-offs wint en niet je koppie laat hangen. Dat is goed, maar we willen meer.’

Met de vriendelijke groeten van Dani de Wit, die blijkbaar toch wel mijn opvatting deelt... al gaat ie niet zover er voor terug in de tijd en mikt hij zelfs wat hoger dan plek 4 :wink:

Plek 4 = kwalificatie voor Europa zonder poespas. plek 4 = het zit niet mee en het uitdagen van de top twee of traditionele top drie (hoe je het ook wilt formuleren) is niet gelukt.
Plek 5 is toch de 4e plek die je zelf met bloed zweet en tranen hebt veroverd de afgelopen jaren opgeven. AZ is gegroeid en daar mag het trots op zijn en zoals Dani de Wit zegt : als je dan op plek 5 eindigt moet je in ieder geval de play-offs winnen.
Ik heb daar eerder wel eens naast gesteld: lever je een seizoen lang strijd en ontwikkel je veel jeugd in een bouwjaar, dan is een 5e plek ook nog niet zo erg : maar je wil meer.
Eens! Je streeft altijd naar meer, je zet altijd in op plek 4 of daarboven. Dat is gezonde ambitie, dat moet je als sporter als punt op de horizon zetten.
Een keer lager eindigen veranderd dan ook niks aan je ambitie, maar is soms gewoon een nuchtere constatering dat het jaar daarna het weer beter moet. Ook dit jaar is er veel gebeurd bij de club, misschien niet alles bij het eerste elftal maar de algemene tendens door de gelederen van de club is vooruit. Een mooi nieuw stadiondak, jeugd die kampioen word, eerste keer youth league nu zelfs de 2e keer. Heel veel lange jeugd contracten. Waarschijnlijk straks een nieuwe sponsor. Al deze dingen dragen bij aan meer. En echt na 2e 3e en 4e plekken hoort het er gewoon een keer bij om 5e te eindigen, daar wordt je ambitie echt niet minder van. Daar wordt de club niet minder van, en het streven naar meer wordt er ook niet minder van.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12097
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

De Rode Baron schreef: 16 jul 2022, 09:43 Odgaard is in het verleden anders ook al diverse keren gelinkt door diverse analisten als zijnde een goede vervanger van Til.
Jansen zal, wil hij optimaal gebruik maken van deze speler, wellicht het systeem een klein beetje moeten aanpassen, en kort achter de spits moeten positioneren.
https://www.espn.nl/voetbal/artikel/_/i ... t-geslagen
Dit hoort meer hier denk ik. Ik ga ervan uit dat wat door de VI is opgeschreven over Jansen zijn uitspraken over het gebruiik van Odgaard klopt. Waarom dan nog je eigen ideeen naar voren brengen?
we can come an end
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

differentcook schreef: 16 jul 2022, 09:47 Ik ga ervan uit dat wat door de VI is opgeschreven over Jansen zijn uitspraken over het gebruiik van Odgaard klopt.
Heb ik gemist. Heeft Jansen zich in de VI uitgelaten over hoe hij Odgaard wil gaan gebruiken en op welke positie?
Mocht je dat pro artikel hebben, zou je dat aan me kunnen doorsturen?
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12097
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

De Rode Baron schreef: 16 jul 2022, 10:15 Heb ik gemist. Heeft Jansen zich in de VI uitgelaten over hoe hij Odgaard wil gaan gebruiken en op welke positie?
Mocht je dat pro artikel hebben, zou je dat aan me kunnen doorsturen?
Heb ik van deze post in het Odgaard topic:
SimonPoulsen schreef: 15 jul 2022, 21:11 Jansen heeft het in VI over de rechterkant voor Odgaard. En noemt ook rechter "halfspaces". Lijkt me dus de Stengs rol.
we can come an end
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12097
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Gisteren was veel van de basisvaardigheden niet in orde. De balaanname, het passen in de goede richting met de goede snelheid, opendraaien in de goede richting, keuzes. Ik denk dat hierop keihard moet worden getrained, vooral ook onder hoge druk.
we can come an end
Plaats reactie