Prestaties / Tactiek

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
Joostess
Oude garde
Berichten: 1114
Lid geworden op: 11 jul 2007, 05:17
Locatie: Oud Beijerland

Het valt mij op dat de mannen van Podcast 67 in de nieuwste aflevering erg kritisch zijn over onze kansen op een mooie eindsprint richting einde seizoen. Volgens hen wordt deze week al de week van de waarheid genoemd waar we na verlies tegen LASK en ajax eigenlijk wel uitgespeeld zijn. Daarmee bereiken we met Slot precies hetzelfde als met Van den Brom. Ik ga er vanuit dat ze bedoelen dat we dan 'maar' derde worden :)

Ik heb goed nieuws voor de mannen van Podcast 67 en al haar luisteraars; al gaan we er zondag met opnieuw 5-0 vanaf, de 2e plaats ligt nog volop binnen onze mogelijkheden en we zijn zeker nog niet uitgespeeld. Tweede worden zou een prestatie van formaat zijn en wie had vorig jaar gedacht dat we nu 11 wedstrijden voor het einde volop meedoen om het kampioenschap?

OK, dit AZ is niet het AZ van Den Haag. Een aantal jongens zijn hopeloos uit vorm en ineens weten we weer wat verliezen is. Echt verliezen. Van ploegen als Twente, NAC en Sparta. Maar we staan nog steeds 4, 5 en 9 punten los op de nummer 3, 4 en 5. Met een wedstrijd meer voor die laatste 2. Verliezen van ajax is k*t, vooral als Feyenoord ook weet te winnen, maar het resterende programma van AZ is net als die van Feyenoord niet de lastigste meer. Vooral thuiswedstrijden tegen lastige ploegen als PSV, Vitesse en Utrecht en uit vooral tegen de mindere goden uit de eredivisie (ik ga er vanuit dat we de laatste uitwedstrijd van het seizoen tegen Emmen al kampioen zijn 8) ).

Daarnaast is het mij een raadsel waarom er voetbalkenners zijn die uitgaan van een eenvoudige overwinning van Feyenoord op AZ. Net als dat men ajax zondag ook wel even ziet winnen. Zeker na de afgang van donderdag tegen Getafe :P moet ik dan nog maar zien. Er is op dit moment geen ploeg in de eredivisie die er echt met kop en schouders uitsteekt.

Ook Feyenoord niet...Ook bij hen loopt het moeizaam...Maar ze winnen wel...En daar wordt je kampioen mee...

Maar goed, ik zie niet in waarom het in die grote tombola van 11 wedstrijden niet mogelijk is dat AZ aan het einde van de rit, zonder het K woord te noemen, heel dicht bij de hoogte plaats staat. Scenario 2006/2007 met een goede afloop voor AZ zou mooi zijn!

Ik hoop dat ik de mannen van Podcast 67 weer wat meer vertrouwen heb gegeven in een goede afloop van dit seizoen. En op hun vraag of ik deze week liever van LASK win of van ajax dan ga ik natuurlijk voor ajax. Met 0-1 van Boadu met een assist van Stengs. Weg met die vormcrisis.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

ajax heeft een deel van zijn geblesseerde voorhoede terug, het lag bij de Amsterdammers echt niet alleen aan vorm.
Daarnaast zou het voor AZ begrippen uniek zijn als de bodem niet een paar keer dieper zou zitten dan we eigenlijk dachten en is opeenvolgend verliezen van LASK,ajax en Feyenoord naast niet onrealistisch ook gewoon een mokerslag.
Daar komt dan nog bij dat het ook fysiek lastig gaat worden, LASK gaat een slijtagestrijd worden. dan hangt het er van af of ajax het opgegeven heeft. dan moeten de 2 'titelkandidaten' eerst elkaar nog bestrijden alvorens AZ dan tegenover een fris Feyenoord komt te staan.

Daar waar onze aanvallers hopeloos uit vorm zijn en in geen wedstrijden meer gescoord hebben, komen die van Feyenoord nou net weer los.
AZ had het in eigen hand om geen last van de toppers te hebben, nu is het echter exact waar de ranglijst uitgevochten zal worden en onze jongens treden in ieder geval in de slechtste vorm aan van de 4 teams.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Lecompte
Reservespeler
Berichten: 1783
Lid geworden op: 16 aug 2011, 17:19

Grappig was dat de tactiek van AZ helemaal was ontleed door de VI.
Het terugvallen naar een lijn met 6 man met twee man er voor werd perfect uitgevoerd.

Wat ons nog meer hielp was dat we voor het eerst eens op een knappe mat (ja zelfs in de Arena) speelden.
Ons combinatiespel komt op zware velden niet uit de verf. Als vanaf nu het weer dan ook omslaat en de regen weg blijft krijgen we weer een kampioensfeestje!
Uit negativisme is nog nooit iets goeds geboren.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Naast voetballes, zijn de analisten het eens dat Arne tacktiekles heeft gegeven aan ten Hag.
Enne genieten jullie ook nog zo na ;-)?
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1791
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

AZ-073 schreef: 02 mar 2020, 09:41Enne genieten jullie ook nog zo na ;-)?
Jazeker, het was vanochtend prima op kantoor komen in Amsterdam. :lol:
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Lecompte schreef: 02 mar 2020, 06:12 Wat ons nog meer hielp was dat we voor het eerst eens op een knappe mat (ja zelfs in de Arena) speelden.
Ons combinatiespel komt op zware velden niet uit de verf.
Ik zat ook al te denken, als we de gemeente vragen om het stadion weer af te keuren, kunnen we de resterende thuiswedstrijden weer op het kunstgras in Den Haag spelen. Als je ziet hoe vaak spelers uitglijden in Alkmaar en hoe ze afgelopen wedstrijden in Alkmaar speelden, dan ligt kunstgras hun toch beter.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

AlkmaarForever schreef: 02 mar 2020, 10:24 Jazeker, het was vanochtend prima op kantoor komen in Amsterdam. :lol:
En waren je collega's ook zo blij :mrgreen:
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1791
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

Niet echt. :D
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Na een paar heerlijke dagen op het werk (ik krijg ineens heel veel 'aanvallen' naar me toe, terwijl ajacieden zich daarvoor nog nooit druk hadden gemaakt --> top!), toch even de specifieke wedstrijdenreeks er bij gepakt.

De resultaten van de laatste 10 wedstrijden in de afgelopen 10 jaar zijn zeer variabel te noemen: van maar liefst 26 punten in 09/10 (!) tot 12 punten in 16/17 (overigens hebben we nu al meer punten dan in het complete seizoen 16/17!). Mochten we het net zo goed doen als in 09/10, dan zouden we eindigen op 79 punten. Slechts 1 punt minder dan in het laatste kampioensjaar. Vraag is dan even welke wedstrijden er op het programma staan:

za 7 mrt. 2020 19:45 T ADO Den Haag
zo 15 mrt. 2020 14:30 U VVV-Venlo
zo 22 mrt. 2020 14:30 U FC Groningen
za 4 apr. 2020 20:45 T Vitesse
wo 8 apr. 2020 T Feyenoord
za 11 apr. 2020 19:45 U Heracles Almelo
di 21 apr. 2020 18:30 T PSV
za 25 apr. 2020 18:30 U Fortuna Sittard
zo 3 mei 2020 14:30 T FC Utrecht
zo 10 mei 2020 14:30 U FC Emmen

Wat valt op?
  • Tegen de tradionele top3 slechts nog 2 thuiswedstrijden
    Alle 'lastige' clubs treffen we thuis (Fey; PSV; Vitesse; Utrecht)
    De meeste uitwedstrijden op kunstgras (Heracles/Fortuna Sittard/Emmen) en 1 op rubber (VVV)
Daarnaast spelen we niet meer Europees en in de beker. Al met al gaan we een leuke periode in. Speelronde 28 wordt interessant, aangezien ajax dan bij Feyenoord op bezoek gaat. Er is dan een reële mogelijkheid dat AZ alleen aan kop komt. De wedstrijd van 8 april tegen Feyenoord lijkt vervolgens bepalend om te kijken of Feyenoord zich nog mengt in de strijd om de bovenste 2 plekken. Als je die wint lijkt de eindsprint voor het kampioenschap serieus ingezet te worden.

Zo, nu eerst ADO :lol:
Laatst gewijzigd door DiepeMast op 05 mar 2020, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
Lecompte
Reservespeler
Berichten: 1783
Lid geworden op: 16 aug 2011, 17:19

DiepeMast schreef: 04 mar 2020, 15:47 Na een paar heerlijke dagen op het werk (ik krijg ineens heel veel 'aanvallen' naar me toe, terwijl ajacieden zich daarvoor nog nooit druk hadden gemaakt --> top!), toch even de specifieke wedstrijdenreeks er bij gepakt.

De resultaten van de laatste 10 wedstrijden in de afgelopen 10 jaar zijn zeer variabel te noemen: van maar liefst 26 punten in 09/10 (!) tot 12 punten in 16/17 (overigens hebben we nu al meer punten dan in het complete seizoen 16/17!). Mochten we het net zo goed doen als in 09/10, dan zouden we eindigen op 79 punten. Slechts 1 punt minder dan in het laatste kampioensjaar. Vraag is dan even welke wedstrijden er op het programma staan:

za 7 mrt. 2020 19:45 T ADO Den Haag
zo 15 mrt. 2020 14:30 U VVV-Venlo
zo 22 mrt. 2020 14:30 U FC Groningen
za 4 apr. 2020 20:45 T Vitesse
wo 8 apr. 2020 T Feyenoord
za 11 apr. 2020 19:45 U Heracles Almelo
di 21 apr. 2020 18:30 T PSV
za 25 apr. 2020 18:30 U Fortuna Sittard
zo 3 mei 2020 14:30 T FC Utrecht
zo 10 mei 2020 14:30 U FC Emmen

Wat valt op?
  • Tegen de top3 slechts nog 2 thuiswedstrijden
    Alle 'lastige' clubs treffen we thuis (Fey; PSV; Vitesse; Utrecht)
    De meeste uitwedstrijden op kunstgras (Heracles/Fortuna Sittard/Emmen) en 1 op rubber (VVV)
Daarnaast spelen we niet meer Europees en in de beker. Al met al gaan we een leuke periode in. Speelronde 28 wordt interessant, aangezien ajax dan bij Feyenoord op bezoek gaat. Er is dan een reële mogelijkheid dat AZ alleen aan kop komt. De wedstrijd van 8 april tegen Feyenoord lijkt vervolgens bepalend om te kijken of Feyenoord zich nog mengt in de strijd om de bovenste 2 plekken. Als je die wint lijkt de eindsprint voor het kampioenschap serieus ingezet te worden.

Zo, nu eerst ADO :lol:
Het is even wennen maar:

Tegen de top 4 :D slechts nog 2 thuiswedstrijden
Uit negativisme is nog nooit iets goeds geboren.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Misschien over het hoofd gezien, maar ook een leuk bericht van VI.nl van 2 maart:

De elite buigt diep voor AZ: de perfecte topperbalans van Slot
2 mrt 2020

Door Dolf van Aert

analyse
Het begon als een opmerkelijk feitje, werd daarna een dingetje, maar groeide uiteindelijk uit tot een enorme bron van ergernis in Alkmaar: AZ dat onder trainer John van den Brom lange tijd maar geen topduels kon winnen. Die tijden zijn geweest. Een blik op de cijfers van reuzenslachter AZ, dat onder Arne Slot juist geen krakers lijkt te kunnen verlíézen.
'Elke keer als er een wedstrijd tegen ajax, PSV of Feyenoord aan kwam, werd het weer opgerakeld. Daar werd ik echt dood- en doodziek van.' Het is 17 maart 2019, als Van den Brom met een revanche-grijns voor de camera van FOX Sports verschijnt. Door een goal van Guus Til heeft zijn AZ zojuist thuis met 1-0 gewonnen van ajax. Sowieso een fraai resultaat, tegen de ploeg die anderhalve week eerder in de Champions League in Estadio Santiago Bernabéu nog gehakt had gemaakt van Real Madrid (1-4). Maar dit keer speelt er meer mee bij Van den Brom. Hij heeft die middag afgerekend met een toppertrauma van jewelste.
AZ stond namelijk jarenlang bekend als de subtopper die er - wat het ook probeerde - maar niet in slaagde een goed resultaat te behalen in wedstrijden tegen ajax, PSV en Feyenoord. 'Eerlijk gezegd was het voor mij persoonlijk een heel grote frustratie. Die reeks zorgde voor veel frustratie bij mij, bij de clubleiding, bij de spelers, maar ook bij de supporters. Dan is het lekker dat je eindelijk dit soort wedstrijden wint.' De ergernis bij Van den Brom over de erbarmelijke serie tegen de traditionele topdrie was begrijpelijk, want zijn topduel-cijfers waren ronduit schrijnend. De eindbalans van Van den Brom in topduels, in alle competities: 31 gespeeld, 4 gewonnen, 3 gelijkgespeeld en 24 verloren.

Eerlijk is eerlijk: van zijn laatste drie toppers als trainer van AZ won de huidige trainer van FC Utrecht er twee. In de laatste fase van vorig seizoen wist hij thuis dus (zoals gemeld) met 1-0 van ajax te winnen, terwijl PSV op de voorlaatste speeldag met diezelfde cijfers werd geklopt. Toch staat het in schril contrast met de cijfers die zijn voormalig assistent Slot inmiddels kan overleggen. Sinds hij het roer dit seizoen overnam, speelde AZ vier toppers. Thuis tegen ajax én op bezoek bij datzelfde ajax, PSV en Feyenoord werd gewonnen. Sterker nog: de Alkmaarders wonnen achtereenvolgens met 0-3, 0-4, 1-0 en 0-2. Tien goals vóór, nul tegen, twaalf van de twaalf te behalen punten.

Wie inzoomt op de laatste topduels van AZ, komt tot de conclusie dat de bodem werd bereikt op 7 oktober 2018. Toen kreeg AZ in de Johan Cruijff Arena een flink pak slaag en stopte de teller uiteindelijk bij 5-0. In dat duel lag de ruimte voor AZ continu aan de zijkant, maar die spelers werden telkens niet gevonden. De doelpunten vielen vervolgens allemaal op een vergelijkbare manier: in de omschakeling, mede omdat AZ op die momenten te veel mensen voor de bal had. In de wedstrijden daarna toonde AZ dat het geleerd had van die oorwassing. Toegegeven: bij PSV werd nog met 3-1 verloren, maar dat gebeurde pas na een ingreep van toenmalig trainer Mark van Bommel. Hij slachtofferde de aanvallend ingestelde Gastón Pereiro voor de veel verdedigendere Michal Sadílek, waarna de Eindhovenaren de 0-1 achterstand om konden draaien.
Sindsdien zette de verbetering zich eigenlijk alleen maar door. Zowel tegen ajax als PSV hanteerde Van den Brom een succesvolle tactiek. In verdedigend opzicht zakten de beide vleugelaanvallers (Calvin Stengs en Oussama Idrissi tegen ajax, Stengs en Albert Gudmundsson tegen PSV) in die wedstrijden helemaal mee terug mee de opkomende vleugelverdedigers van de tegenstander, waardoor de beide backs van AZ zelf konden doordekken op de vleugelspitsen van de opponent. Nummer 10 Guus Til was daarnaast verantwoordelijk voor de twee controleurs, maar joeg op de juiste momenten door op de centrumverdedigers (zie screenshot hieronder). Daardoor moesten de aanvallers van ajax en PSV telkens grote afstanden overbruggen, zonder dat zij de bal konden veroveren.

Dit seizoen zijn de cijfers al helemáál imponerend. Tijdens de 0-3 bij het op dat moment nog zwalkende en dolende Feyenoord én tijdens de 0-4 tegen (het door rood voor Ryan Thomas lange tijd met tien man spelende) PSV posteerde Slot de Japanse back Yukinari Sugawara als rechtsbuiten, om Calvin Stengs vanaf de 10-positie te kunnen laten spelen. In het eerste duel met ajax was het Dani de Wit die op de voor hem onbekende rechterflank speelde, om Stengs een centrale rol te geven. Een succesformule, en toch deed AZ het zondagavond anders.
Dit keer begon De Wit 'gewoon' op 10, waardoor Stengs terugkeerde aan de rechterkant. Daarmee liet Slot zien dat hij zich kan aanpassen om te verrassen, zonder de manier van voetballen daarbij aan te passen. Tussen de 1-0 zege in december en de 0-2 zege van afgelopen zondag vallen namelijk voldoende parallellen te trekken. In de analyse van de eerste ontmoeting werden bijvoorbeeld vier speerpunten van Slot genoemd. Twee daarvan: 'Zoek de ruimte achter de verdediging' en 'Kies momenten om kort op te bouwen'. Dat is precies hoe zondag de 0-2 viel. AZ koos via keeper Marco Bizot voor de korte opbouw en net op het moment dat ajax druk wilde zetten, verstuurde Teun Koopmeiners de lange bal. Oussama Idrissi dook achter de Amsterdamse defensie en tekende voor de tweede goal.
Recept
En dat terwijl Ten Hag vooraf tegenover FOX Sports nog liet weten dat hij precies wist wat hij van AZ kon verwachten. 'Ze spelen graag op de counter. Dat deden ze in Alkmaar ook en dat verwacht ik vandaag ook weer. Ruimtes klein maken en via Stengs en Myron Boadu er snel uit.' Ook de twee andere punten die er in december uit werden gepikt ('Dwing ajax over de zijkant' en 'Bestrijd de beweging tussen de linies') kwamen zondag tot uiting. Het centrum werd door AZ potdicht gehouden, terwijl de van positie wisselende spelers continu konden rekenen op persoonlijke bewaking.
Het is duidelijk: Slot heeft een topper-recept gevonden en AZ is niet langer een subtopper die moet hopen op een toevalstreffer. De trainer kan voorlopig een perfecte balans in topwedstrijden overleggen. Waar zijn ex-collega Van den Brom zoals aangestipt 31 wedstrijden nodig had om tot vier overwinningen te komen (waarvan dus twee in de laatste drie) heeft dat de doorgeschoven assistent dat al na vier duels bereikt, zonder een doelpunt tegen te krijgen. Saillant detail: Van den Brom boekte drie van zijn vier overwinningen in thuiswedstrijden, Slot speelde drie van de vier keer uit. Dit seizoen speelt hij nog twee toppers, en die zijn allemaal in het AFAS Stadion. Als de voortekenen niet bedriegen, worden zijn toppercijfers alleen nog maar fraaier.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

DiepeMast schreef: 04 mar 2020, 15:47 De meeste uitwedstrijden op kunstgras (Heracles/Fortuna Sittard/Emmen) en 1 op rubber (VVV)
[-X Fortuna, speelt op natuurgras, maar dat veld is zo slecht dat het bijna een doorlopende reclame lijkt voor kunstgras...
DiepeMast schreef: 04 mar 2020, 15:47 Zo, nu eerst ADO :lol:
Dit dus. Enige wat belangrijk is: de volgende tegenstander.
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Lecompte schreef: Het is even wennen maar:

Tegen de top 4 :D slechts nog 2 thuiswedstrijden
Goed punt. Je snapt natuurlijk waar ik op doelde. Aangepast!
AZ-073 schreef: 05 mar 2020, 09:35 [-X Fortuna, speelt op natuurgras, maar dat veld is zo slecht dat het bijna een doorlopende reclame lijkt voor kunstgras...
Oh ja, terechte opmerking. Fortuna speelt op een hybride mat. Ben ik net even te snel geweest.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1515
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

Zijn er al users met kampioenskoorts?
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

Sir Robbert schreef: 06 mar 2020, 12:04 Zijn er al users met kampioenskoorts?
De pot tegen ajax was daarvoor nog net iets te veel een uitzondering op de wedstrijden die we na de winterstop hebben gespeeld. Als we nu een paar kleine teams overtuigend opzij zetten dan gaat het wel komen.
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1515
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

~AZ~ schreef: 06 mar 2020, 12:11 De pot tegen ajax was daarvoor nog net iets te veel een uitzondering op de wedstrijden die we na de winterstop hebben gespeeld. Als we nu een paar kleine teams overtuigend opzij zetten dan gaat het wel komen.
Ja eens, de hoop dat we dat gaan doen is bij mij al zeker aanwezig.

Laatste pot is Emmen uit, de Excelsior uit flashbacks schieten al door mijn hoofd #-o
Gebruikersavatar
Lecompte
Reservespeler
Berichten: 1783
Lid geworden op: 16 aug 2011, 17:19

Sir Robbert schreef: 06 mar 2020, 12:46 Ja eens, de hoop dat we dat gaan doen is bij mij al zeker aanwezig.

Laatste pot is Emmen uit, de Excelsior uit flashbacks schieten al door mijn hoofd #-o
Dan zijn we al kampioen
Uit negativisme is nog nooit iets goeds geboren.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Sir Robbert schreef: 06 mar 2020, 12:04 Zijn er al users met kampioenskoorts?
We weten nu dat het kan. Maar voor kampioenskoorts moeten we de komende 4 wedstrijden winnen.
_________________
"I don't know that!"
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

We zijn ooit al eens een keer kampioen geworden uit bij Emmen. Herhaling in de Eredivisie zou mooi zijn. Maar eerst inderdaad de komende 4 a 5 wedstrijden maar eens winnen.
Gebruikersavatar
Bombaman
Oude garde
Berichten: 1293
Lid geworden op: 14 jan 2005, 21:57

Sir Robbert schreef: 06 mar 2020, 12:04 Zijn er al users met kampioenskoorts?
Hier nog totaal niet. Denk dat dat ook nog wel een wedstrijd of 7 duurt...
Cetero censeo birrum bibendum esse
Plaats reactie