Prestaties / Tactiek

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

DeZuivelDuivel schreef: 22 sep 2021, 18:59 Hangt ervan af wat je ervoor over hebt.
Er zijn services die eigenlijk door scouts worden gebruikt waar ik vrijwel zeker van weet dat je daar de wedstrijden uit moet kunnen tillen.
Ik heb de software zelf wel om de analytics te doen. Echter kan ik geen volledige wedstrijden downloaden ergens zover ik weet. Iets wat ik wél echt nodig heb.
Ik betaal voor de software en ook ESPN heb ik. Maar via ESPN downloaden is mij niet gelukt.


EDIT:

Zie net dat mijn vorige reactie c.q. twee pijnpunten inc. screenshots van wat ik bedoel op de vorige pagina staan. Mensen die geïnteresseerd zijn in een voorproefje van wat ik voor ogen heb (heel erg basic nu vanwege dat ik alleen samenvattingen kan gebruiken) kunnen op de laatste reactie van de vorige pagina kijken.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

SchoorlAZ schreef: 22 sep 2021, 20:50 Ik heb de software zelf wel om de analytics te doen. Echter kan ik geen volledige wedstrijden downloaden ergens zover ik weet. Iets wat ik wél echt nodig heb.
Ik betaal voor de software en ook ESPN heb ik. Maar via ESPN downloaden is mij niet gelukt.


EDIT:

Zie net dat mijn vorige reactie c.q. twee pijnpunten inc. screenshots van wat ik bedoel op de vorige pagina staan. Mensen die geïnteresseerd zijn in een voorproefje van wat ik voor ogen heb (heel erg basic nu vanwege dat ik alleen samenvattingen kan gebruiken) kunnen op de laatste reactie van de vorige pagina kijken.
Heh? Nee ik bedoel juist dat op die sites volledige wedstrijden staan ook.

Anders kom je namelijk niet zomaar aan de bronbestanden van zo'n wedstrijd.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6401
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

DeZuivelDuivel schreef: 22 sep 2021, 21:16 Heh? Nee ik bedoel juist dat op die sites volledige wedstrijden staan ook.

Anders kom je namelijk niet zomaar aan de bronbestanden van zo'n wedstrijd.

Ja dat denk ik ook, de beelden zijn niet zomaar te verkrijgen zonder een licentie ofzo.
Wyscout bijvoorbeeld heeft die beelden, maar daar hangt wel een stevig prijskaartje aan.

Lijkt me overigens wel een interessant idee wat Schoorl van plan is. Alleen zal de uitvoering ervan inderdaad lastig zijn vrees ik. De youtube samenvattingen bieden in ieder geval beelden van de belangrijkste zaken.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

SimonPoulsen schreef: 22 sep 2021, 21:31 Ja dat denk ik ook, de beelden zijn niet zomaar te verkrijgen zonder een licentie ofzo.
Wyscout bijvoorbeeld heeft die beelden, maar daar hangt wel een stevig prijskaartje aan.

Lijkt me overigens wel een interessant idee wat Schoorl van plan is. Alleen zal de uitvoering ervan inderdaad lastig zijn vrees ik. De youtube samenvattingen bieden in ieder geval beelden van de belangrijkste zaken.
Heeft Wyscout alle beelden van de Eredivisie? €250 euro per jaar is niet zo slecht lijkt me.
De samenvattingen zullen nooit volledig genoeg zijn. Want een groot probleem imo is de opbouw van achteruit bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

SchoorlAZ schreef: 22 sep 2021, 15:17 De software heb ik hiervoor al, alleen hiervoor moet ik de wedstrijd wel in de software uploaden.
Je kunt toch lijkt mij met bijv. een HD Blu-rayspeler / Recorder de wedstrijden opnemen en opslaan in een geschikt compressie bestand, die kan je vervolgens laden in je software.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

De Rode Baron schreef: 22 sep 2021, 22:09 Je kunt toch lijkt mij met bijv. een HD Blu-rayspeler / Recorder de wedstrijden opnemen en opslaan in een geschikt compressie bestand, die kan je vervolgens laden in je software.
Hoe zou ik dat moeten doen? Ik snap even niet wat je bedoelt denk ik. Ook woon ik niet op één plek en bezit ik daarom niet meer dan een koffer en een backpack. Op dit moment zit bijvoorbeeld in Mexico. Ik kijk alle wedstrijden met een VPN op mijn laptop.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

De wedstrijdbeelden voor uitzendingen lijken mij minder geschikt dan beelden van vaste cameras trouwens. Uitzendingen zijn show. Stel bijvoorbeeld dat je inzicht wilt hebben in de handelingssnelheid van elke speler en hoe dat zich ontwikkeld. Dat lijkt mij interessant. Sommige clubs hebben daarvoor speciale trainingsfaciliteiten, uit mijn hoofd.. Borrusia Dortmund geloof ik. Maar ongetwijfeld ook andere clubs. Dat zijn leuke zaken om aan te werken. Verkrijgen van diepe inzichten. Zeker als het ook nog integraal met andere ontwikkelingen plaats vindt. Een data gerichte benadering is wel veel werk. Net als een auto selfdriving maken. Uiteindelijk wordt slechts het stuur en het gaspedaal bediend. Maar de auto moet om kunnen gaan met de echte wereld.
Laatst gewijzigd door Jack op 23 sep 2021, 06:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Als doel zou je kunnen kiezen: de handelingssnelheid van spelers van Jong AZ ontwikkeld zich beter dan bij het eerste.

Daarvoor dien je dat dus te kunnen meten. En te kunnen beinvloeden. Je wetenschap op orde hebben. Door Jong AZ spelers vaker speelminuten in het eerste te geven zou je bijvoorbeeld dat al kunnen stimuleren. Of ze laten meetrainen met het eerste. maarja.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

SchoorlAZ schreef: 22 sep 2021, 20:49 Ik hoef eigenlijk geen complilaties, maar gewoon een hele wedstrijd in een MP4 (of ander videoformaat) bestand.
Ik denk ook dat er eigenlijk heel veel is aan te tonen met videomateriaal.

Kijk bijvoorbeeld naar de goal van Heracles afgelopen weekend.Er wordt geen druk op de bal gezet door niemand van AZ.
Pavlidis is zelfs de enige man die vóór de bal staat. Gudmundsson staat zowat op rechtsback. Toch probeert Letschert door te dekken en druk te zetten. Hierdoor ontstaat het gat in de verdediging en ontstaat ook de goal.
Als negen man in het veld één tak uitvoeren (namelijk, geen druk zetten) en één persoon (Letschert) doet dat wel, dan kunnen daar verschillende conclusies aan verbonden worden.

Zo zijn er ook genoeg beelden te vinden over Gudmundsson die op tien Dani de Wit in de weg loopt. Of dat de eerstgenoemde te weinig afspeelmogelijkheden heeft die zinvol zijn. Omdat de Wit op 5 meter afstand staat, Pavlidis in gedekt tussen 2 CV's en dan blijft alleen een terugspeelbal over of naar Karlsson als hij vrij staat. Terwijl er wel ruimte op rechts ligt.
Ook Witry zal beter functioneren als hij ondersteuning krijgt bij het opkomen. Iets wat Stengs nog wel vaak liet zien.
Daarnaast zoekt Gudmundsson vaak de diepte, terwijl de Wit al diep staat. Waardoor een steekbal moeilijk is, omdat als hij begint met lopen hij buitenspel staat.
In onderstaand screenshot zie je Gudmundsson ook een run maken, die ik De Wit in geen jaren heb zien maken (door de as van het veld).
Misschien kan je de wedstrijd opnemen op je computer? Maar net zoals Jack zegt, een uitzending is show. Het laat bv niet zien of de voorhoede wel voldoende beweegt en probeert vrij te lopen als wij ons ondertussen dood ergeren aan de beelden van verdedigers die daardoor de pass niet durven/kunnen geven.

Zoals ik al eerder probeer aan te geven dat de keuzes maken wat in beeld te brengen heel moeilijk is en zelden objectief en het maken van conclusies is eigenlijk nog moeilijker.

De actie van Sierhuis kan je namelijk ook beoordelen als een wat gelukkige bal die door de benen van 2 verdedigers schiet in de passeerbeweging(wat is de kans verhouding). Met vervolgens een zeer goed schot. Dan leg je de nadruk op geluk en op kwaliteit van de aanvaller ipv op het druk geven van de verdediger.

Je kiest voor een screenshot van Gudmundsson, mooi uitgelegd en getekend. Maar je kunt jezelf afvragen waarom heb je voor deze gekozen: was het de enige situatie die snel kon vinden. Of wilde je het misschien gebruiken om Gudmundsson in goed daglicht te zetten (verdiend hij ook). Maar is het objectief?

Ik zou bijvoorbeeld voor een compilatie van de Wit in de eerste helft tegen Heracles gaan. Dan kom je op minstens 5 aanvallen tegen waar de Wit een hoofdrol in speelt met opzetten en snel doorspelen. Dan zie je bijna geen of geen balverlies en heel veel afjagen waardoor hij tegenstanders in een situatie brengt waardoor hij of een andere AZ speler kan overnemen. Maar is het objectief? (ik score er in ieder geval geen positieve forumpunten mee :mrgreen:)

Succes met je jacht naar beelden, het is een krachtig medium, je kan net als Perez net doen alsof je er heel veel verstand van hebt. Vergeet niet, alles is te manipuleren en te sturen en objectief zijn is echt niet makkelijk.
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

SchoorlAZ schreef: 22 sep 2021, 22:32 Hoe zou ik dat moeten doen? Ik snap even niet wat je bedoelt denk ik. Ook woon ik niet op één plek en bezit ik daarom niet meer dan een koffer en een backpack. Op dit moment zit bijvoorbeeld in Mexico. Ik kijk alle wedstrijden met een VPN op mijn laptop.
Met software voor het opnemen van live streams, bijv. met:
https://www.apowersoft.nl/live-stream-v ... nemen.html

voor tussen een tv als je bijv. espn hebt met een HDD/DVD recorder, bijv.:
https://www.bol.com/nl/nl/p/humax-ihdr- ... oductTitle
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

FugAZi schreef: 23 sep 2021, 09:06 Misschien kan je de wedstrijd opnemen op je computer? Maar net zoals Jack zegt, een uitzending is show. Het laat bv niet zien of de voorhoede wel voldoende beweegt en probeert vrij te lopen als wij ons ondertussen dood ergeren aan de beelden van verdedigers die daardoor de pass niet durven/kunnen geven.

Zoals ik al eerder probeer aan te geven dat de keuzes maken wat in beeld te brengen heel moeilijk is en zelden objectief en het maken van conclusies is eigenlijk nog moeilijker.

De actie van Sierhuis kan je namelijk ook beoordelen als een wat gelukkige bal die door de benen van 2 verdedigers schiet in de passeerbeweging(wat is de kans verhouding). Met vervolgens een zeer goed schot. Dan leg je de nadruk op geluk en op kwaliteit van de aanvaller ipv op het druk geven van de verdediger.

Je kiest voor een screenshot van Gudmundsson, mooi uitgelegd en getekend. Maar je kunt jezelf afvragen waarom heb je voor deze gekozen: was het de enige situatie die snel kon vinden. Of wilde je het misschien gebruiken om Gudmundsson in goed daglicht te zetten (verdiend hij ook). Maar is het objectief?

Ik zou bijvoorbeeld voor een compilatie van de Wit in de eerste helft tegen Heracles gaan. Dan kom je op minstens 5 aanvallen tegen waar de Wit een hoofdrol in speelt met opzetten en snel doorspelen. Dan zie je bijna geen of geen balverlies en heel veel afjagen waardoor hij tegenstanders in een situatie brengt waardoor hij of een andere AZ speler kan overnemen. Maar is het objectief? (ik score er in ieder geval geen positieve forumpunten mee :mrgreen:)

Succes met je jacht naar beelden, het is een krachtig medium, je kan net als Perez net doen alsof je er heel veel verstand van hebt. Vergeet niet, alles is te manipuleren en te sturen en objectief zijn is echt niet makkelijk.
Ik zal het inderdaad opnemen met de bovengenoemde software, hartelijk dank daarvoor trouwens.

Uiteindelijk is een analyse (in het voetbal dan) altijd subjectief. Elke analist zal zo objectief mogelijk proberen te zijn, maar dit zal niet altijd lukken.
Het beeld van Gudmundsson laat ik bijvoorbeeld zien omdat het me in die wedstrijd direct opvalt dat Dani de Wit deze runs niet maakt. Dan ga je a.d.h.v. de beelden kijken hoe dat komt en dan kom je tot een subjectieve conclusie.

Ik vond bv. Het moment met Letschert wel een stuk sterker omdat daarin duidelijk te zien is dat hij zich als enige speler niet aan de formatie houdt, uiteindelijk ontstaat daar wel een doelpunt uit. Dat is een stuk tactisch inzicht/beslissingsvaardigheid van zijn kant. Daar mag iedereen zijn conclusies uit trekken. Ron Vlaar of Wuytens heb ik zoiets niet vaak zijn doen in ieder geval.

Ik ga de komende wedstrijden (en misschien afgelopen) wedstrijden opnemen en analyseren en het publiceren op mijn website, waar ik ook Feyenoord, ajax, PSV, maar ook andere eredivisieclubs zal analyseren. AZ zal toch waarschijnlijk wel de meest prevalente club zijn haha. Ik houd jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

SchoorlAZ schreef: 22 sep 2021, 20:49 Toch probeert Letschert door te dekken en druk te zetten. Hierdoor ontstaat het gat in de verdediging en ontstaat ook de goal.
Als negen man in het veld één tak uitvoeren (namelijk, geen druk zetten) en één persoon (Letschert) doet dat wel, dan kunnen daar verschillende conclusies aan verbonden worden.
Allereerst goeie inhoudelijke discussie
Wat ik me afvroeg met Letschert in deze situatie is het niet eerder hier dat hij te laat dan wel te halfslachtig druk zet, waardoor hij uitgespeeld wordt.
Ik weet ook niet wat de afspraken zijn in dit geval, vaak is AZ wel van het drukzetten in dit soort situaties.
Wat in deze specifieke situatie meer het probleem kan zijn is dat Clasie (die normaal in deze zone speelt) net weg is waardoor de hele situatie zich voordoet?
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

AZ-073 schreef: 23 sep 2021, 13:58 Allereerst goeie inhoudelijke discussie
Wat ik me afvroeg met Letschert in deze situatie is het niet eerder hier dat hij te laat dan wel te halfslachtig druk zet, waardoor hij uitgespeeld wordt.
Ik weet ook niet wat de afspraken zijn in dit geval, vaak is AZ wel van het drukzetten in dit soort situaties.
Wat in deze specifieke situatie meer het probleem kan zijn is dat Clasie (die normaal in deze zone speelt) net weg is waardoor de hele situatie zich voordoet?
Zijn we het dan na vandaag wél eens dat het aan Letschert zijn voetballend inzicht ligt?
Waarom zou je ook (tegen heracles) als enige persoon druk zetten terwijl je middenvelders niet eens drukken zetten.
Uiteindelijk is het gewoon een uiterst zwakke schakel.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

SchoorlAZ schreef: 24 sep 2021, 05:07 Zijn we het dan na vandaag wél eens dat het aan Letschert zijn voetballend inzicht ligt?
Waarom zou je ook (tegen heracles) als enige persoon druk zetten terwijl je middenvelders niet eens drukken zetten.
Uiteindelijk is het gewoon een uiterst zwakke schakel.
We zijn het eens dat ik mezelf volkomen ongeloofwaardig maak door te zeggen dat Letschert een basisplaats verdient. In deze vorm niet eens op de bank zetten
Dacht bij 1e goal wat een inschattingsfout / blunder van Timo, bij 2e dacht ik: HELP!!!
Vraag me wel af wat er met hem aan de hand is, want zo slecht als in Enschede heb ik hem niet eerder gezien bij AZ
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Het grootste probleem naast de individuele fouten vind ik het ontbreken van automatismen en patronen in het aanvalsspel. Het is allemaal A speelt naar B en vervolgens wordt B weer A die naar het volgende poppetje speelt en daar eerst naar moet zoeken. Er is geen derde man in beweging waardoor je direct kan doorspelen. Passen en doorbewegen zie je veel te weinig. Daarnaast wordt er te veel gelopen met de bal en kom je daardoor ook te veel in de duels, die onze lichtgewichten te vaak verliezen.
Dit ligt of aan de trainer, die dit er niet inhamert op de training of ze durven het niet uit te voeren uit voorzichtigheid. Ik zie geen trainingen dus ik kan het niet beoordelen.
Zelfs teams met een mindere selectie voeren dit beter uit. De middenvelders zijn ook vaak slecht aanspeelbaar en krijg je dat oeverloos heen en weer getik tussen de centrale verdedigers.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

7 verlies punten verschil ten opzichte van plek 3 Willem II (ik ga er even van uit dat Feyenoord hun inhaal wedstrijd zullen winnen en 2e staan).
6 verlies punten verschil met plek 4 PSV
5 verliespunten verschil met plek 5 Utrecht

Er is werk te doen, maar de schade valt nog te overzien.
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Ik zag nu gelukkig wel een paar keer de combinatie met de 3e man en durfde met name Reijnders wel de pass tussen de linies naar voren te geven in plaats van altijd maar die veilige balletjes breed of terug. Genoeg ruimte voor verbetering maar hier zat wel muziek in.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

FugAZi schreef: 26 sep 2021, 18:30 7 verlies punten verschil ten opzichte van plek 3 Willem II (ik ga er even van uit dat Feyenoord hun inhaal wedstrijd zullen winnen en 2e staan).
6 verlies punten verschil met plek 4 PSV
5 verliespunten verschil met plek 5 Utrecht

Er is werk te doen, maar de schade valt nog te overzien.
De achterstand is inderdaad nog te overzien, maar vandaag gewonnen van "met alle respect" slechts Go Ahead. Er zal toch ook van een hoger niveau tegenstanders gewonnen moeten gaan worden voordat we weer echt naar boven kunnen kijken.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

De beelden van Jablonec zouden (nog) niet zijn bekeken aldus Wijndal.

Een goede voorbereiding is ook wat waard lijkt mij.

Beetje vreemd ook gezien we toch wel Tsjechische connecties hebben.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 30 sep 2021, 10:57 De beelden van Jablonec zouden (nog) niet zijn bekeken aldus Wijndal.

Een goede voorbereiding is ook wat waard lijkt mij.

Beetje vreemd ook gezien we toch wel Tsjechische connecties hebben.
Dat staat er helemaal niet en natuurlijk hebben ze de beelden van Jablonec gezien. #-o
_________________
"I don't know that!"
Plaats reactie