Prestaties / Tactiek

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Nu Teun weg is verwacht ik tactische wel een heel groot probleem in de opbouw met Letschert en Martins Indi. Deze twee hebben aan de bal geen idee wat ze moeten doen en iedere bal die moeilijker is dan een balletje breed gaat mis.

Reijnders heeft de trap om het spel te verleggen maar zakte tegen RKC volledig door het ijs. Daarnaast is hij defensief ook wel erg broos, het is geen balafpakker a la Teun. Midstjo is meer een dribbelaar en Clasie is een meevoetballer. Dit probleen moet zo snel mogelijk worden opgelost omdat veel ploegen ons de bal weer gaan geven en de aanvallers dan wel knap moeten worden gevoed.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Peer zou een deel van dat probleem mogelijk kunnen oplossen, maar ik heb niet echt het idee dat hij daar echt de kans voor krijgt. Midtsjo schiet heel weinig, Clasie is heel klein, Reijnders fysiek echt te licht en ik heb daardoor het gevoel dat de het middenveld elkaar soms meer verlamt dan versterkt. Dit draagt bij aan de eerder genoemde voorspelbaarheid.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2308
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

Kunnen inmiddels wel stellen dat we het jaar slecht begonnen zijn met 3 punten uit 3 wedstrijden en plaatsing voor de Europa league gemist.

In verwacht dat we in de Conference league misschien net door de poule kunnen komen en in de competitie wel wat overwinningen bij elkaar gaan sprokkelen maar ons niet kunnen onderscheiden van de Utrechts en Vitesses van de wereld dit jaar. Met het gebrek aan scorend vermogen verwacht ik dat we vaak genoeg sterker zullen zijn dan de tegenstanders maar dat dit vaak alsnog geen 3 punten gaat opleveren helaas.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Wildcat schreef: 11 sep 2021, 22:12 Kunnen inmiddels wel stellen dat we het jaar slecht begonnen zijn met 3 punten uit 3 wedstrijden en plaatsing voor de Europa league gemist.

In verwacht dat we in de Conference league misschien net door de poule kunnen komen en in de competitie wel wat overwinningen bij elkaar gaan sprokkelen maar ons niet kunnen onderscheiden van de Utrechts en Vitesses van de wereld dit jaar. Met het gebrek aan scorend vermogen verwacht ik dat we vaak genoeg sterker zullen zijn dan de tegenstanders maar dat dit vaak alsnog geen 3 punten gaat opleveren helaas.
Nou mooi. Je bent op de toekomst voorbereid. Dan kan je voortaan navenant reageren.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Vind dit elftal gewoon niet als een team ogen. Veel dat misgaat heeft naar mijn mening met de wisselwerking tussen spelers en rolverdeling in het veld te maken.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

DeZuivelDuivel schreef: 12 sep 2021, 08:54 Vind dit elftal gewoon niet als een team ogen. Veel dat misgaat heeft naar mijn mening met de wisselwerking tussen spelers en rolverdeling in het veld te maken.
Niet echt eens. Het ging gister vooral mis in de uitvoering. De tactiek is echt wel duidelijk. In de opbouw het spel snel proberen te verleggen van links naar rechts, zo de vleugels proberen in te spelen, dan overlap door de backs, achterlijn halen of binnendoor op doel schieten of via Pavlidis de kaats opzoeken. Ter afwisseling soms opbouwen door de as door een snelle draaibeweging van Midstjo of Clasie.

Karlsson en Aboukhlal waren gewoon ontzettend matig in de uitvoering. De meest simpele ballen weken al een meter af of waren te hard/zacht.

Ook bij de tegengoals gaat er tactisch niet veel mis. 1-0 Is vanaf 30 meter en moet je voor klappen. 2-0 kan Martins Indi gewoon niet aan in de 1 tegen 1. Na de 0-1 konden we ook niet meer zelf op de counter spelen, daarom was het zo zonde.
Hup AZ.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Bob Ross schreef: 12 sep 2021, 10:14 Niet echt eens. Het ging gister vooral mis in de uitvoering. De tactiek is echt wel duidelijk. In de opbouw het spel snel proberen te verleggen van links naar rechts, zo de vleugels proberen in te spelen, dan overlap door de backs, achterlijn halen of binnendoor op doel schieten of via Pavlidis de kaats opzoeken. Ter afwisseling soms opbouwen door de as door een snelle draaibeweging van Midstjo of Clasie.

Karlsson en Aboukhlal waren gewoon ontzettend matig in de uitvoering. De meest simpele ballen weken al een meter af of waren te hard/zacht.

Ook bij de tegengoals gaat er tactisch niet veel mis. 1-0 Is vanaf 30 meter en moet je voor klappen. 2-0 kan Martins Indi gewoon niet aan in de 1 tegen 1. Na de 0-1 konden we ook niet meer zelf op de counter spelen, daarom was het zo zonde.
De wisselwerking tussen spelers hoort gewoon bij de uitvoering. Ruimte, beslissingen, timing, het hangt allemaal samen met de wijze waarop spelers elkaar kunnen vinden. Wanneer je toch een aardig aantal 'net-niet' momentjes hebt dan heeft dat meer te maken met hoe spelers elkaar liggen en elkaars handelingen begrijpen dan wat anders.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Witzer
Ben-Sider
Berichten: 886
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:52

De as met Indi, Clasie, de Wit en Pavlidis komt snelheid, handelingssnelheid en creativiteit tekort. Heel veel dus. Snelheid leer je niet, dus vervangen of accepteren.
Praat geen Poep, doos.
AnthonisZ
Supporter
Berichten: 135
Lid geworden op: 16 jul 2013, 20:41

Eens met de opmerking dat we snelheid en creativiteit in de as missen. Gisteren deed Clasie het opzich naar behoren; alleen niet mijn type middenvelder. Mist toch echt dat flegmatieke en gemakkelijk kunnen draaien. Clasie is vooral een kabouter die vaak heel diep wil steken of tikkie breed/terug geeft. Wat ook vooral ontbreekt is middenvelder die van afstand kan schieten.

In de as zou ik meer willen opteren voor Aboukhlal (best of the worst), Reijnders, Midtsjo, BMI en Beukema.

Pavlidis verhuist hierdoor naar links of rechts, afwisselend met Karlsson
Gebruikersavatar
Witzer
Ben-Sider
Berichten: 886
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:52

AnthonisZ schreef: 12 sep 2021, 11:13 Eens met de opmerking dat we snelheid en creativiteit in de as missen. Gisteren deed Clasie het opzich naar behoren; alleen niet mijn type middenvelder. Mist toch echt dat flegmatieke en gemakkelijk kunnen draaien. Clasie is vooral een kabouter die vaak heel diep wil steken of tikkie breed/terug geeft. Wat ook vooral ontbreekt is middenvelder die van afstand kan schieten.

In de as zou ik meer willen opteren voor Aboukhlal (best of the worst), Reijnders, Midtsjo, BMI en Beukema.

Pavlidis verhuist hierdoor naar links of rechts, afwisselend met Karlsson
Zou ook voor Aboukhlal in de spits gaan en Evjen op rechts. Gudmundson voor de Wit. Heb je snelheid en creativiteit erbij. Verder eens met Reijnders en Beukema. Beide meer snelheid erbij in laatste linies. Zo belangrijk!
Praat geen Poep, doos.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Ja grotendeels eens met bovenstaande. Ik ben ook van mening dat de combinatie van Aboukhlal, DeWit én Pavlidis gewoon niet zo goed werkt. Het komt in theorie veel te veel neer op hoge ballen in de diepte.

Wat mij betreft als je deWit op 10 zet (die zelf ook veel loopacties diep maakt) heb je een buitenspeler nodig die het als Stengs invult (Evjen?). Dus veel in de ruimtes komen die ontstaan door het gat dat deWit creëert.

Of anderzijds als je twee buitenspelers hebt met Aboukhlal en Karlsson die aan de zijkant blijven en diepgang hebben, Heb je een 10 nodig die aanspeelbaar is en zelf kansen kan opzetten (Gudmundsson).

Ik denk dat één van bovenstaande opties Pavlidis ook kan helpen in zijn rol als aanspeelpunt. In de voorbereiding vond ik hem sterk als hij met zn rug naar de goal vanuit het midden over de grond werd aangespeeld. Dan kan hij of combineren met degene die hem aanspeelt, of zelf wegdraaien. Nu is de aanvoer vanuit het midden er eigenlijk gewoon niet. Tegen RKC zag je dat zo in de tweede helft ook een paar kansen ontstonden met Pavlidis (die hij wel moet gaan afmaken).
Gebruikersavatar
Witzer
Ben-Sider
Berichten: 886
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:52

SimonPoulsen schreef: 12 sep 2021, 18:28 Ja grotendeels eens met bovenstaande. Ik ben ook van mening dat de combinatie van Aboukhlal, DeWit én Pavlidis gewoon niet zo goed werkt. Het komt in theorie veel te veel neer op hoge ballen in de diepte.

Wat mij betreft als je deWit op 10 zet (die zelf ook veel loopacties diep maakt) heb je een buitenspeler nodig die het als Stengs invult (Evjen?). Dus veel in de ruimtes komen die ontstaan door het gat dat deWit creëert.

Of anderzijds als je twee buitenspelers hebt met Aboukhlal en Karlsson die aan de zijkant blijven en diepgang hebben, Heb je een 10 nodig die aanspeelbaar is en zelf kansen kan opzetten (Gudmundsson).

Ik denk dat één van bovenstaande opties Pavlidis ook kan helpen in zijn rol als aanspeelpunt. In de voorbereiding vond ik hem sterk als hij met zn rug naar de goal vanuit het midden over de grond werd aangespeeld. Dan kan hij of combineren met degene die hem aanspeelt, of zelf wegdraaien. Nu is de aanvoer vanuit het midden er eigenlijk gewoon niet. Tegen RKC zag je dat zo in de tweede helft ook een paar kansen ontstonden met Pavlidis (die hij wel moet gaan afmaken).
Pavlidis is een spits in de 16 en afmaker. Heeft dus snelheid en creativiteit om zich heen nodig. Met name de toevoer van achter uit is onvoldoende. De Wit staat op een veel te belangrijke positie, achter de spits. Hij creëert niks, maakt geen snelheid vooruit en heeft geen overzicht om een slimme bal te geven. Een blok aan het AZ been. Daar heeft AZ genoeg alternatief die ik veel liever zie. Gudmundson, Reijnders, Oosting of een keer Taabouni. De Wit loopt alleen veel en pakt eens een bal af. Maar krijgt nog steeds credits. Vind ik heel bijzonder.
Praat geen Poep, doos.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Witzer schreef: 12 sep 2021, 18:47 Pavlidis is een spits in de 16 en afmaker. Heeft dus snelheid en creativiteit om zich heen nodig. Met name de toevoer van achter uit is onvoldoende. De Wit staat op een veel te belangrijke positie, achter de spits. Hij creëert niks, maakt geen snelheid vooruit en heeft geen overzicht om een slimme bal te geven. Een blok aan het AZ been. Daar heeft AZ genoeg alternatief die ik veel liever zie. Gudmundson, Reijnders, Oosting of een keer Taabouni. De Wit loopt alleen veel en pakt eens een bal af. Maar krijgt nog steeds credits. Vind ik heel bijzonder.
In het deWit topic heb ik mijn visie over hem al gegeven. Maar aangezien we niet van hem af gaan komen, zou de minst slechte optie zijn om dan in ieder geval een creatieve speler op rechts te zetten.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

In de winterstop graag zien of er een of andere flippo een miljoen of 3 voor Hatzidiakos en De Wit wil neertellen. Aangezien we toch een tussenjaar pakken zou ik vol inzetten op Beukema, Velthuis vast mee op de bank voor als Martins Indi zijn dag niet heeft.

Gudmundsson op 10 en Evjen op rechts (of andersom) en Barasi, Taabouni en Poku als wissels op de bank.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Bombaman
Oude garde
Berichten: 1293
Lid geworden op: 14 jan 2005, 21:57

Ik zie in veel topics kritiek op spelers. En, toegegeven, veel spelers bakken er ook geen reet van op dit moment.

Ik denk echter dat veel te wijten is aan Jansen en het tactisch plan. Jansen heeft geen idee hoe hij spelers, om maar even in managementjargon te spreken, in hun kracht zet. Hij ziet en snapt dat gewoon niet. Of hij ziet het wel maar hij durft het niet. Ofzo.

Je zag dat goed terug in het kampioensjaar onder Van Gaal. Als Mounir vaste taken mee kreeg, was het om te janken. Nadat hij een vrije rol kreeg was hij briljant. Dembélé idem dito. Aan de andere kant had je Kew Jaliens die je heel duidelijk een taak moest geven omdat je er anders iedere wedstrijd 3 om je oren kreeg, omdat hij anders geen idee had wat hij moest doen.

Er moet iemand voor de groep die een connectie heeft met de spelers en weet hoeveel eigen verantwoordelijkheid je een speler moet geven. Wat dat betreft verschilt het niet veel met een "normaal" bedrijf. Maar dan moet er wel een competente manager aan het roer staan die weet wie je wel en geen/minder eigen verantwoordelijkheid moet geven. Jansen is duidelijk geen competente manager. Vast een aardige vent maar daar win je geen wedstrijden mee.

Jansen out.
Cetero censeo birrum bibendum esse
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Ik zou graag een ESPN achtige analyse van AZ (en andere eredivisieclubs) maken met wedstrijdbeelden. Met cirkels, looplijnen en rechthoeken waarin ruimte achter/tussen de verdediging wordt aangegeven.
De software heb ik hiervoor al, alleen hiervoor moet ik de wedstrijd wel in de software uploaden.

Hiervoor moet ik de volledige AZ wedstrijden ergens kunnen downloaden, iemand enig idee? Zou graag de laatste 5 wedstrijden willen analyseren en daar een uitgebreid analytisch verslag over schrijven.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

SchoorlAZ schreef: 22 sep 2021, 15:17 Ik zou graag een ESPN achtige analyse van AZ (en andere eredivisieclubs) maken met wedstrijdbeelden. Met cirkels, looplijnen en rechthoeken waarin ruimte achter/tussen de verdediging wordt aangegeven.
De software heb ik hiervoor al, alleen hiervoor moet ik de wedstrijd wel in de software uploaden.

Hiervoor moet ik de volledige AZ wedstrijden ergens kunnen downloaden, iemand enig idee? Zou graag de laatste 5 wedstrijden willen analyseren en daar een uitgebreid analytisch verslag over schrijven.
Misschien kunnen we ze bij AZ opvragen? Daar maken ze toch compilaties van alle belangrijke acties van een wedstrijd/speler.

Maar ik denk dat zelfs met de beelden voor onze neus we totaal andere dingen (willen) zien.

De kracht van het vooroordeel is heel sterk hier, eenmaal er van overtuigd dat iemand iets niet kan. verblind mensen totaal. Daardoor kunnen 20 goede acties door 1 fout worden vergeten. Immers die ene fout is de bevestiging van het vooroordeel.

Helemaal leuk word het, als die fout word vergeleken met dezelfde fout van een speler die niet onder vuur ligt
Dat is echt gieren lachen brullen want alle objectiviteit is dan compleet de deur uit.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

SchoorlAZ schreef: 22 sep 2021, 15:17 Ik zou graag een ESPN achtige analyse van AZ (en andere eredivisieclubs) maken met wedstrijdbeelden. Met cirkels, looplijnen en rechthoeken waarin ruimte achter/tussen de verdediging wordt aangegeven.
De software heb ik hiervoor al, alleen hiervoor moet ik de wedstrijd wel in de software uploaden.

Hiervoor moet ik de volledige AZ wedstrijden ergens kunnen downloaden, iemand enig idee? Zou graag de laatste 5 wedstrijden willen analyseren en daar een uitgebreid analytisch verslag over schrijven.
Dit lijkt mij ook leuk om te doen. Analyses op volledige wedstrijdbeelden. Maar geen cirkels, looplijnen of rechthoeken. Andere zaken.
maar ja.
Glory Hunter
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

SchoorlAZ schreef: 22 sep 2021, 15:17 Ik zou graag een ESPN achtige analyse van AZ (en andere eredivisieclubs) maken met wedstrijdbeelden. Met cirkels, looplijnen en rechthoeken waarin ruimte achter/tussen de verdediging wordt aangegeven.
De software heb ik hiervoor al, alleen hiervoor moet ik de wedstrijd wel in de software uploaden.

Hiervoor moet ik de volledige AZ wedstrijden ergens kunnen downloaden, iemand enig idee? Zou graag de laatste 5 wedstrijden willen analyseren en daar een uitgebreid analytisch verslag over schrijven.
Hangt ervan af wat je ervoor over hebt.
Er zijn services die eigenlijk door scouts worden gebruikt waar ik vrijwel zeker van weet dat je daar de wedstrijden uit moet kunnen tillen.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

FugAZi schreef: 22 sep 2021, 16:45 Misschien kunnen we ze bij AZ opvragen? Daar maken ze toch compilaties van alle belangrijke acties van een wedstrijd/speler.

Maar ik denk dat zelfs met de beelden voor onze neus we totaal andere dingen (willen) zien.

De kracht van het vooroordeel is heel sterk hier, eenmaal er van overtuigd dat iemand iets niet kan. verblind mensen totaal. Daardoor kunnen 20 goede acties door 1 fout worden vergeten. Immers die ene fout is de bevestiging van het vooroordeel.

Helemaal leuk word het, als die fout word vergeleken met dezelfde fout van een speler die niet onder vuur ligt
Dat is echt gieren lachen brullen want alle objectiviteit is dan compleet de deur uit.
Ik hoef eigenlijk geen complilaties, maar gewoon een hele wedstrijd in een MP4 (of ander videoformaat) bestand.
Ik denk ook dat er eigenlijk heel veel is aan te tonen met videomateriaal.

Kijk bijvoorbeeld naar de goal van Heracles afgelopen weekend.Er wordt geen druk op de bal gezet door niemand van AZ.
Pavlidis is zelfs de enige man die vóór de bal staat. Gudmundsson staat zowat op rechtsback. Toch probeert Letschert door te dekken en druk te zetten. Hierdoor ontstaat het gat in de verdediging en ontstaat ook de goal.
Als negen man in het veld één tak uitvoeren (namelijk, geen druk zetten) en één persoon (Letschert) doet dat wel, dan kunnen daar verschillende conclusies aan verbonden worden.

Zo zijn er ook genoeg beelden te vinden over Gudmundsson die op tien Dani de Wit in de weg loopt. Of dat de eerstgenoemde te weinig afspeelmogelijkheden heeft die zinvol zijn. Omdat de Wit op 5 meter afstand staat, Pavlidis in gedekt tussen 2 CV's en dan blijft alleen een terugspeelbal over of naar Karlsson als hij vrij staat. Terwijl er wel ruimte op rechts ligt.
Ook Witry zal beter functioneren als hij ondersteuning krijgt bij het opkomen. Iets wat Stengs nog wel vaak liet zien.
Daarnaast zoekt Gudmundsson vaak de diepte, terwijl de Wit al diep staat. Waardoor een steekbal moeilijk is, omdat als hij begint met lopen hij buitenspel staat.
In onderstaand screenshot zie je Gudmundsson ook een run maken, die ik De Wit in geen jaren heb zien maken (door de as van het veld).
Bijlagen
Gudmundsson.png
Gudmundsson.png (303.84 KiB) 1013 keer bekeken
Letscchert.png
Letscchert.png (325.09 KiB) 1013 keer bekeken
Plaats reactie