Prestaties / Tactiek

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Ted_AZ
Supporter
Berichten: 235
Lid geworden op: 07 jan 2008, 11:13

Als heerenveen morgen wint, dan komt de koorts wel.
Gebruikersavatar
Bombaman
Oude garde
Berichten: 1293
Lid geworden op: 14 jan 2005, 21:57

Ted_AZ schreef: 07 mar 2020, 13:47 Als heerenveen morgen wint, dan komt de koorts wel.
Als ze vanavond winnen nog niet?
Cetero censeo birrum bibendum esse
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Het oogt allemaal veel te statisch. Tegenstander zet het goed vast en uiteindelijk ben je gedwongen om de lange bal te spelen.
Het is een kwestie van meer meters maken om vrij te komen en durven inspelen.
Hebben ze de kwaliteit niet voor zulke potentieel riskante passes, het is uiteraard belangrijk dat die passing zuiver is? Of hebben ze het vertrouwen niet dat ze het kunnen en wordt er vooral op safe gespeeld?

Ik denk zelf dat er te veel spelers zijn die een basisniveau in zuiver passen missen. Dat haalt het tempo drastisch omlaag en uiteindelijk blijft er geen andere optie dan lange ballen te spelen.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6361
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Metalingus schreef: 20 sep 2020, 08:01 Ik denk zelf dat er te veel spelers zijn die een basisniveau in zuiver passen missen. Dat haalt het tempo drastisch omlaag en uiteindelijk blijft er geen andere optie dan lange ballen te spelen.
Ik mocht dat in andere topics niet zeggen, want 'ik keek teveel naar de uitslag'. So be it.
Als je zo uit de zomerstop komt, maak ik me wel zorgen. Want lange ballen & Boadu (en de rest van de selectie) gaan niet samen.

Ook - met Hatzidiakos en Letschert - heb je natuurlijk niet echt een lekkere opbouw.
Gebruikersavatar
Falcx
Fanatic
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 okt 2005, 20:25
Locatie: Heerhugowaard

Metalingus schreef: 20 sep 2020, 08:01 Het oogt allemaal veel te statisch. Tegenstander zet het goed vast en uiteindelijk ben je gedwongen om de lange bal te spelen.
Het is een kwestie van meer meters maken om vrij te komen en durven inspelen.
Hebben ze de kwaliteit niet voor zulke potentieel riskante passes, het is uiteraard belangrijk dat die passing zuiver is? Of hebben ze het vertrouwen niet dat ze het kunnen en wordt er vooral op safe gespeeld?

Ik denk zelf dat er te veel spelers zijn die een basisniveau in zuiver passen missen. Dat haalt het tempo drastisch omlaag en uiteindelijk blijft er geen andere optie dan lange ballen te spelen.
Dat zal wel meevallen, hoewel het balgevoel wel beter moet. Er zit meer dan voldoende kwaliteit in de selectie.

Ik vermoed dat de corona onderbreking, enkele wisselingen in de basis en blessures heb gezorgd dat de patronen niet meer goed ingeslepen zijn.
Zeker sinds Arne Slot weten de spelers precies welke spelers gaan lopen en waarheen. Dat verhoogt de snelheid en dynamiek van het spel. Als dat niet goed loopt zoals nu, is de verrassing er ook vanaf. Tenzij onze dribbelaars (Idrissi en Midtsjo) iets forceren.
Gebruikersavatar
leszz
Reservespeler
Berichten: 1707
Lid geworden op: 10 aug 2015, 09:28

Ferry schreef: 20 sep 2020, 08:38 Ik mocht dat in andere topics niet zeggen, want 'ik keek teveel naar de uitslag'. So be it.
Als je zo uit de zomerstop komt, maak ik me wel zorgen. Want lange ballen & Boadu (en de rest van de selectie) gaan niet samen.

Ook - met Hatzidiakos en Letschert - heb je natuurlijk niet echt een lekkere opbouw.
Als je Letschert slecht in opbouwen noemt dan heb je er toch weinig kaas van gegeten. Koopmeiners en Letschert liggen daarin mijlen op de rest van onze CV's voor.
Gebruikersavatar
Joostess
Oude garde
Berichten: 1114
Lid geworden op: 11 jul 2007, 05:17
Locatie: Oud Beijerland

Ik moet bij de laatste wedstrijden van AZ en de reacties op de fitheid van sommige spelers vaak denken aan het wielrennen. Daar zie je heel duidelijk welke teams 'profiteren' van de coronacrisis door met een goed plan deze onvoorziene hobbel te lijf te gaan. Jumbo Visma heeft daar echt goed over nagedacht en hebben ook met afstand de sterkste ploeg op dit moment. Zij zien het als een kans om er sterker uit te komen dan de concurrentie. Ik denk dat AZ heel veel kan leren van de aanpak van Jumbo Visma. En het grappige? De begroting van beide 'clubs' zijn nagenoeg gelijk aan elkaar. En ploegleider Merijn Zeeman komt ook nog eens uit Alkmaar :).

Ik ben wel benieuwd hoe AZ de coronacrisis heeft aangepakt. Ik vermoed helaas dat AZ daar dan toch onvoldoende over nagedacht heeft gezien de fysieke ongemakken en vooral het verschil met andere ploegen. Die allemaal met hetzelfde probleem moeten dealen.

Onderstaand een stuk uit een interview in het NRC van 18 september waarin Head of Performance van Jumbo Visma uitlegt wat zij gedaan hebben.

Training
Een deel van de overmacht lijkt te zijn ontstaan tijdens de coronapauze, van maart tot augustus, door juist mínder dan normaal te trainen, vertelt Mathieu Heijboer, hoofd performance bij de ploeg. „Toen we hoorden dat de kalender eruit zou gaan, hebben we de trainingsbelasting in omvang en intensiteit met 40 procent omlaag gebracht. Meer stilzitten dus. En geen lange duurtrainingen doen. Die zouden het immuunsysteem onderdrukken.

Het doel werd het lijf fit houden, mentale reserve opbouwen, en als beste uit de coronatijd komen.” Verschillende renners van Ineos zeiden deze Tour het gevoel te hebben overtraind te zijn geraakt. Ze hadden in de koersloze periode te veel gedaan. „Al die uren op de hometrainer zijn misschien een beetje te gek geweest”, zei Dylan van Baarle.

Coaching
Geen wedstrijden en dus trainen zonder doel is voor topsporters mentaal een van de moeilijkste dingen. Twijfel ligt op de loer. Ze voelen dat ze minder fit worden, misschien wat in gewicht aankomen. Mentale begeleiding was in de periode zonder wedstrijden essentieel. „Merijn [Zeeman] heeft iedereen vrijwel dagelijks in lange mails bijgepraat over de nieuwe kalender, en over de discussies die op de achtergrond speelden over de rest van het seizoen”, zegt Heijboer. „We onderbouwden goed waarom het nu niet goed zou zijn als ze hun emmertje zouden laten overlopen.”

Met elke renner werd besproken hoe de onzekere periode door te komen. Ze werden vrijgelaten om een trainingsschema, dat renners elke twee weken toegestuurd krijgen, naar eigen inzicht in te vullen. Dat is in een normaal seizoen niet gebruikelijk.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6361
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

leszz schreef: 21 sep 2020, 09:06 Als je Letschert slecht in opbouwen noemt dan heb je er toch weinig kaas van gegeten. Koopmeiners en Letschert liggen daarin mijlen op de rest van onze CV's voor.
Laten we dan zeggen dat het in de eerste helft - met Hatzidiakos naast hem - niet lekker ging.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Uit het Parool van AZ-sympatisant Jaap de Groot over data en 'oude' voetbalwijsheden:
Drie oude, wijze lessen voor de voetbalsterren

26 DECEMBER 2020
Het moderne voetbal ontwikkelt zich steeds verder. Ooit voor­namelijk op het trainingsveld, tegenwoordig kan geen topclub zonder computers en data. De vraag is of het ook allemaal zoveel beter is geworden. Daarbij refereer ik aan enkele vuistregels die me ooit als jeugdvoetballer door trainers zijn aangereikt.

Zoals dat er altijd naar voren en nooit naar achteren moet worden ingegooid, om te voorkomen dat de tegenstander meteen druk kan zetten. Toch wordt in de eredivisie de bal steeds vaker richting de verdediging gegooid. Met geregeld een fatale afloop.

Verder was de regel om bij een corner, als extra zekerheid, een speler bij iedere doelpaal te zetten. Nu mag meestal de keeper bepalen of hij twee, één of geen medespelers bij de palen zet. Met als gevolg dat er ieder weekeinde doelpunten vallen die voorkomen hadden kunnen worden als de palen waren bewaakt.

De derde wijsheid was om bij een corner ruimte te houden voor de doelman, door een ‘tweede linie’ te creëren voor de afvallende bal en de snelste aanvaller(s) voorin te houden. Door zo’n veldbezetting moest ook de tegenstander de spelers over het veld verdelen en bleven er zes tot acht man buiten het strafschopgebied.

Wat bezielt daarom trainers als Erik ten Hag, Arne Slot en zijn opvolger Pascal Jansen om bij hoekschoppen alle veldspelers terug te halen? Daarbij vormen de meeverdedigende aanvallers bovendien een groot risico. Neem AZ-Willem II, toen de Alkmaarse doelman Marco Bizot bij een corner door zijn eigen spelers werd gehinderd, waarna rechterspits Zakaria Aboukhlal de bal in eigen doel liep. Even later sprong aanvaller Calvin Stengs bij een corner voor Bizot, maakte hands en stelde zo ­Willem II in staat vanaf de penaltystip de 0-2 te ­scoren.

Het is een van de redenen waarom AZ dit seizoen vaak een voorsprong uit handen geeft. Door alle spelers bij corners terug te roepen, nemen niet alleen de risico’s toe, ook blijft de ploeg langer onder druk staan, omdat vrijwel iedere weg­gewerkte bal voor de tegenstander is.

Hetzelfde patroon openbaart zich bij AZ na een rode kaart. Daarbij geldt als vuistregel dat één of twee spitsen voorin blijven, waardoor de tegenstander twee of drie verdedigers achter moet houden en zo wordt op de rest van het veld het evenwicht hersteld. Maar ook dan duikt bij AZ iedereen de loopgraven in en maken aanvallers als Boadu, Gudmundsson, Karlsson en Stengs zoveel meters dat ze vaak uitgeput gewisseld worden op momenten dat ze iets zouden moeten forceren.

Geen wonder dat, net als bij ajax, ook bij AZ de aanvallers vaak de meeste meters maken. Het is toch niet voor te stellen dat Keizer, Cruijff, Swart en Rep daarin kilometervreters als Krol, Suurbier, Neeskens en Mühren zouden overtreffen? Het voetbal mag dan professioneler zijn geworden, dat wil niet zeggen dat er alleen maar wijze lessen op onze sterren worden losgelaten.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Heb het al eens eerder gezegd, maar de kunst van data is het zorgvuldig interpreteren ervan. Dat heeft dus ook voor AZ te gelden.
Momenteel zitten clubs wat dat betreft sowieso nog in een omslag fase, denk je nou echt dat een Dick Advocaat nog volledig openstaat om vanaf de grond op te leren hoe hij diepgaande aangereikte data moet interpreteren? Laat staan of sommige trainers er uberhaupt toe in staat zijn. Voetbalwijsheid en intuïtie blijven van belang, maar een zorgvuldige interpretatie is ook essentieel.

Dat hele inworpen naar de verdediging mikken en ballen terugspelen op de keeper is namelijk 'Hollandse School' ten voeten uit. Althans zoals die de afgelopen jaren vertolkt is door diverse trainers bij het Nederlands elftal en in het Nederlandse voetbal. Sommige zaken zijn gewoon oerhollandse koppigheid. Het 'niet snappen' zie je in de eredivisie vaker omgekeerd bij PSV de mannen van VI is het een raadsel wat Sangaré, Dumfries en Rosario op een voetbalveld doen terwijl Schmidt en de beleidsbepalers bij PSV het dondersgoed weten.
Idem dat zolang de waarde van onze Teun Koopmeiners en Fredrik Midtsjö zolang onbenoemd zijn gebleven 'huh maar dat zijn geen ajax middenvelders?!'.

Het is zaak om de juiste balans te vinden tussen beiden (een reden waarom ik telkens voor in ieder geval een paar buitenlandse stafleden in het echte trainingsdeel van de club pleit).
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1515
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

Een aanpassing die ik graag zou willen zien in het spel van AZ:

Naar mijn mening leunen we te veel op de individuele kwaliteiten van een X aantal spelers. Wat ik graag zou willen zien, is een veel hoger baltempo. Nu gaat deze vergelijking natuurlijk op kwaliteitsniveau wat mank, maar qua principe, moet het toch kunnen. Het oude Barca liet de bal soms gaan op momenten dat het soms zelfs overbodig leek. Heel veel korte passes, korte sprints, de tegenstander constant laten lopen. Als ik naar dit AZ kijk, spelen we het middenveld in, die proberen direct open te draaien, en zoeken naar de pass naar de aanvallers of de ingewikkelde dribbel. Iedereen is hier debet aan, ook onze goede spelers. Koopmeiners speelt heel erg vaak lang (door de lucht of over de grond), heeft ook heel veel balverlies, zou me niet verbazen als hij vaker de bal verliest dan Stengs. Midtsjo kiest te vaak voor de dribbel, ook hij mag wel meer afwisselen. De Wit, tjah. Stengs heeft het gevoel alles zelf te moeten doen, draaien en zoeken naar de steekbal. Natuurlijk hebben deze spelers hun kwaliteiten, maar kaats de bal eens terug, ga eens voor de 1-2, zoek de combinatie. We verliezen in ons aanvalsspel extreem veel tijd hierdoor, een goed voorbeeld hiervan is de uitwedstrijd tegen Rjieka bijvoorbeeld. Door altijd de verrassende bal te zoeken, zit er ironisch gezien geen verrassing meer in ons spel. AZ speelt meer op de omschakeling dan het zou willen toegeven, het is allemaal heel erg direct. Ik zou pleiten voor meer afwisseling hierin, veel meer rust maar ook tempo aan de bal. Meer gericht op het team, ipv op het individu.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Sir Robbert schreef: 26 dec 2020, 13:25 Een aanpassing die ik graag zou willen zien in het spel van AZ:

Naar mijn mening leunen we te veel op de individuele kwaliteiten van een X aantal spelers. Wat ik graag zou willen zien, is een veel hoger baltempo. Nu gaat deze vergelijking natuurlijk op kwaliteitsniveau wat mank, maar qua principe, moet het toch kunnen. Het oude Barca liet de bal soms gaan op momenten dat het soms zelfs overbodig leek. Heel veel korte passes, korte sprints, de tegenstander constant laten lopen. Als ik naar dit AZ kijk, spelen we het middenveld in, die proberen direct open te draaien, en zoeken naar de pass naar de aanvallers of de ingewikkelde dribbel. Iedereen is hier debet aan, ook onze goede spelers. Koopmeiners speelt heel erg vaak lang (door de lucht of over de grond), heeft ook heel veel balverlies, zou me niet verbazen als hij vaker de bal verliest dan Stengs. Midtsjo kiest te vaak voor de dribbel, ook hij mag wel meer afwisselen. De Wit, tjah. Stengs heeft het gevoel alles zelf te moeten doen, draaien en zoeken naar de steekbal. Natuurlijk hebben deze spelers hun kwaliteiten, maar kaats de bal eens terug, ga eens voor de 1-2, zoek de combinatie. We verliezen in ons aanvalsspel extreem veel tijd hierdoor, een goed voorbeeld hiervan is de uitwedstrijd tegen Rjieka bijvoorbeeld. Door altijd de verrassende bal te zoeken, zit er ironisch gezien geen verrassing meer in ons spel. AZ speelt meer op de omschakeling dan het zou willen toegeven, het is allemaal heel erg direct. Ik zou pleiten voor meer afwisseling hierin, veel meer rust maar ook tempo aan de bal. Meer gericht op het team, ipv op het individu.
De eeuwige strijd tussen 'combineren/zorgvuldig opbouwen' en 'snel schakelen'. Het hangt enorm van de situatie af en de tegenstander. Soms is temporiseren belangrijk, soms juist versnellen. Het gaat niet zo zeer om afwisseling, maar herkennen van de situatie en daar naar handelen. Tegen Vitesse in de loop van de 2e helft raakten we steeds vaker en sneller de bal kwijt, stonden we onder druk. Dan moet je balbezit koesteren, het ritme van de tegenstander doorbreken en zelf wat onder de druk vandaan komen. Dan is zorgvuldig opbouwen en snel combineren belangrijk en dat ging toen veel mis. Aan de andere kant, door de versnelling in het spel aan het eind van de 2e helft maken we de goal via Boadu. Ik ben dus voor afwisseling, maar dat vind ik niet meer dan logisch en ik denk ook dat AZ daarnaar streeft.
_________________
"I don't know that!"
biefstukje
Supporter
Berichten: 125
Lid geworden op: 23 dec 2020, 18:09

Over die corners vind ik zeker dat daar wel wat in zit, Boadu zou wat mij betreft altijd ongeveer 10 meter voor de middelijn moeten staan zodat hij een sprint in kan zetten als bizot te bal vangt en dan kan Bizot de bal eroverheen schieten en Boadu gebruik maken van zijn snelheid. Ook zou Stengs niet in het strafschop gebied moeten staan maar op de rand 16, net als Boadu kan Stengs echt totaal niet koppen en als hij op de rand 16 staat staat ook Stengs perfect gepositioneerd voor een counter. Alleen over dat eigen doelpunt van Aboukhlal, daar doe je nu eenmaal heel weinig aan en Aboukhlal is wel sterk genoeg dat hij gewoon mee moet verdedigen met een corner.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Ik wil graag een verbod op onnodig achteruit passen :lol:
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6401
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

DeZuivelDuivel schreef: 27 dec 2020, 16:40 Ik wil graag een verbod op onnodig achteruit passen :lol:
Nee lange ballen geven op die voorste 4 die als ze allemaal op elkaar gaan staan nog geen kopduel winnen. Zoals vandaag vonden ze toch regelmatig de vrije man vanaf achteruit met een strakke bal over de grond. Als er geen vrije man is liever terug of breed dan lang. Met Druijf kan dat natuurlijk wel.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

SimonPoulsen schreef: 27 dec 2020, 16:48 Nee lange ballen geven op die voorste 4 die als ze allemaal op elkaar gaan staan nog geen kopduel winnen. Zoals vandaag vonden ze toch regelmatig de vrije man vanaf achteruit met een strakke bal over de grond. Als er geen vrije man is liever terug of breed dan lang. Met Druijf kan dat natuurlijk wel.
Zie toch ook gewoon regelmatig het tempo volledig uit de omschakeling gaan wanneer er naar achteren gespeeld wordt.
Dat eeuwige rondtikken is nog een ding, maar in een voorwaartse beweging de bal compleet stil leggen en terug spelen terwijl er gewoon spelers mee zijn zorgt juist vaak voor problemen.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Walking football.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Juist tegen dit soort middelmatige ploegen komen we kwaliteit te kort. Dat is wel structureel gebleken. Dus komen we kwaliteit te kort om het Psv en ajax lastig te maken in een titelrace. Hopelijk zetten ze de lijn om goed te presteren in toppers wel door, dan zit er een mooie 3e plek in. Meer niet.
_________________
"I don't know that!"
capefear
Fanatic
Berichten: 567
Lid geworden op: 06 okt 2020, 09:49

Kilkenny schreef: 29 dec 2020, 10:21 .. dan zit er een mooie 3e plek in. Meer niet.
Denk nog steeds niet dat het gros van de AZ spelers er zo over denkt en dat is ook maar goed ook.
Vorig seizoen had men na 14 wedstrijden nagenoeg de zelfde discussie met 6 punten achterstand.
De succesvolle selectie en tactiek is nog steeds het zelfde, op Idrissi en Wuijtens na, dus het vertrouwen in de groep zal er nog steeds niet minder om zijn.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

capefear schreef: 29 dec 2020, 10:55 Denk nog steeds niet dat het gros van de AZ spelers er zo over denkt en dat is ook maar goed ook.
Vorig seizoen had men na 14 wedstrijden nagenoeg de zelfde discussie met 6 punten achterstand.
De succesvolle selectie en tactiek is nog steeds het zelfde, op Idrissi en Wuijtens na, dus het vertrouwen in de groep zal er nog steeds niet minder om zijn.
Dat was wel met een ander programma en andere resultaten.
Daarnaast zijn wij misschien onveranderd, maar de concurrentie is dat niet.
Wij vervingen Idrissi voor Karlsson en Wuytens door Martins Indi/Letschert en dan kun je in debat gaan over wat beter is.
PSV voegde dan weer bijvoorbeeld Götze, Max en Sangaré aan de selectie toe en verloor... Sam Lammers?
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Plaats reactie