Prestaties / Tactiek

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9117
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Kilkenny schreef: 30 sep 2021, 11:49 Dat staat er helemaal niet en natuurlijk hebben ze de beelden van Jablonec gezien. #-o
Het stond niet ergens geschreven, het werd gezegd.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 30 sep 2021, 14:19 Het stond niet ergens geschreven, het werd gezegd.
Nou quote dat dan maar hier.
_________________
"I don't know that!"
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9117
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Kilkenny schreef: 30 sep 2021, 20:42 Nou quote dat dan maar hier.
https://twitter.com/i/status/1443469307112050694

Misschien was ik niet lekker het luisteren toen ik het de eerste keer zag, maar hij zegt hier wel dat ze de beelden nog gaan kijken, interview was van gisteren. Dat vind ik best kortdag.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

Zouden we niet eens met een middenveld van Midtsjo Reijnders Clasie moeten proberen, gezien dit de 3 mannen in vorm zijn momenteel op het middenveld?

Niet dat in verwacht dat De Wit ooit zijn plaats verliest onder Jansen in dit AZ. Reijnders zou prima op 10 kunnen spelen en durft ook nog eens op doel te schieten en heeft een prima techniek in de kleine ruimte.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Wildcat schreef: 30 sep 2021, 21:50 Zouden we niet eens met een middenveld van Midtsjo Reijnders Clasie moeten proberen, gezien dit de 3 mannen in vorm zijn momenteel op het middenveld?

Niet dat in verwacht dat De Wit ooit zijn plaats verliest onder Jansen in dit AZ. Reijnders zou prima op 10 kunnen spelen en durft ook nog eens op doel te schieten en heeft een prima techniek in de kleine ruimte.
Ja er zijn heel mogelijkheden te combineren met deze selectie. Ik weet zeker dat Reijnders het goed gaat doen op 10. Misschien als de Wit zijn volgende kaartjes pakt (hij heeft er al 2) gaan we het zien.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

FugAZi schreef: 30 sep 2021, 22:25 Ja er zijn heel mogelijkheden te combineren met deze selectie. Ik weet zeker dat Reijnders het goed gaat doen op 10. Misschien als de Wit zijn volgende kaartjes pakt (hij heeft er al 2) gaan we het zien.
Ik weet het niet zeker, maar als de Wit straks weer zijn oude (matige) spel te pakken heeft, zou ik Reijnders inderdaad weleens op tien willen zien.
Hup AZ.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6541
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Wat mij betreft is het heel simpel.

Een middeveld met Clasie-Midtsjo-DeWit is veel te veel van hetzelfde. Degelijk maar te weinig creativiteit. Zeker omdat Pavlidis ook nog eens als een soort aanspeelpunt probeert te spelen.

Clasie óf de Wit niet Clasie èn de Wit.
elmo
Seizoenkaarthouder
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 jun 2007, 18:33

Als we zien dat het aanvallend tekort schiet, waarom wordt er dan niet overgeschakeld naar een twee-spitsen systeem. Met Karlsson en Gudmundsson als vrije aanvallers en een versterkt middenveld met Reijnders bij de huidige middenvelders. Kunnen de Wit en Reijnders als lopers mee opkomen.

Reijnders laat naar mijn idee zien dat hij steeds beter wordt. En -niet onbelangrijk- af en toe een goal kan maken.

De trainer laat de Wit niet op de bank, dus 4-4-2 zou toch ook best het proberen waard zijn?

Kan Pavlidis nog even wennen en Aboukhlal (het lijkt wel erger dan Dos Santos destijds) in bescherming worden genomen en op de bank even rustig nadenken over het feit dat je met elkaar voetbalt. En niet voor jezelf.

Met bovengenoemde opzet kunnen Evjen, Oosting en Taabouni misschien ook meer minuten gaan maken op het middenveld. Die krijgen nu nooit serieuze kansen.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Wildcat schreef: 30 sep 2021, 21:52 De enige die een normale voorzet op maat kan geven. Laat hem vanaf nu ook maar alle corners nemen want dat kan al twee jaar niemand bij AZ, Midtsjo en Karlsson peren die bal telkens te kort of te lang.
Misschien zijn de corners leuk voer voor een tactische discussie. Want volgens mij zit er juist een idee achter een lange corner die kort voor de eerste paal of voorbij de 2e paal valt. Namelijk dat de keeper de bal niet eenvoudig kan plukken en dat het bedoelde doorkoppen/tikken (Teun!) of terugkoppen (vaak De Wit) een verdediging kan verwarren.
_________________
"I don't know that!"
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2242
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

elmo schreef: 01 okt 2021, 15:12 Als we zien dat het aanvallend tekort schiet, waarom wordt er dan niet overgeschakeld naar een twee-spitsen systeem. Met Karlsson en Gudmundsson als vrije aanvallers en een versterkt middenveld met Reijnders bij de huidige middenvelders. Kunnen de Wit en Reijnders als lopers mee opkomen.

Reijnders laat naar mijn idee zien dat hij steeds beter wordt. En -niet onbelangrijk- af en toe een goal kan maken.

De trainer laat de Wit niet op de bank, dus 4-4-2 zou toch ook best het proberen waard zijn?

Kan Pavlidis nog even wennen en Aboukhlal (het lijkt wel erger dan Dos Santos destijds) in bescherming worden genomen en op de bank even rustig nadenken over het feit dat je met elkaar voetbalt. En niet voor jezelf.

Met bovengenoemde opzet kunnen Evjen, Oosting en Taabouni misschien ook meer minuten gaan maken op het middenveld. Die krijgen nu nooit serieuze kansen.
Ik snap even niet wie je dan op de flank neerzet.
Haal je dan de twee beste spelers niet uit hun kracht?
In mijn ogen wel.

Karlsson komt van buiten naar binnen en heeft dreiging vanwege de beide opties (binnendoor/wijndal), die haal je er dan uit.

Gudmundsson komt vaak inzakken als 10 en zwervend rond die positie op het middenveld. Als alleen Karlsson dan in de spits staat, dan hebben we helemaal weinig afspeelmogelijkheden.

Uiteindelijk is het al heel erg krap op het middenveld omdat daar de wit, clasie, Gudmundsson, Midtsjö en ook vaak Wijndal staat. Ik zou dit niet nog meer volproppen met CM's.
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2250
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

FugAZi schreef: 03 okt 2021, 17:22 ...

Ken je AZ University? Er zijn podcast en you tube filmjes (ik heb er zelfs voor betaald toen er vorig jaar lezingen waren en het oa om de jeugd opleiding ging).
Daar kwam naar voren dat data eigenlijk al veel verder is geïntroduceerd is en voor heel veel beslissingen een onderbouwing geeft.
Zou er zelfs een onderbouwing te vinden zijn voor het in het veld brengen van Aboukhlal dan? 😉

Maar even hier gereageerd, weet niet zo snel waar het precies hoort.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3395
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

AZuid-Scharwoude schreef: 04 okt 2021, 12:09 Zou er zelfs een onderbouwing te vinden zijn voor het in het veld brengen van Aboukhlal dan? 😉

Maar even hier gereageerd, weet niet zo snel waar het precies hoort.
Misschien marketing inkomsten vanuit Marokko? Mocht er in de winterstop een club geïnteresseerd zijn in hem, mag AZ er een hele grote strik omheen doen.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

AZuid-Scharwoude schreef: 04 okt 2021, 12:09 Zou er zelfs een onderbouwing te vinden zijn voor het in het veld brengen van Aboukhlal dan? 😉

Maar even hier gereageerd, weet niet zo snel waar het precies hoort.
Ik denk dat hij in ieder geval een hoofdpijn dossier is voor AZ Mijn gok is dat het met spanning te maken heeft. Vrij van de druk, bij Jong AZ in de voorbereiding en op de training maakt hij elke keer zijn ontwikkelingsdoelen waar. Maar zo snel dat er een presentatie gevraagd wordt, en de kritiek weer groeit en hij onder druk komt te staan lijkt het net alsof hij alle lessen weer is vergeten.
Lijkt mij best wel heftig voor zijn begeleiders, je ziet wat hij kan op training etc en dan in het veld kan hij niet eens op zijn voeten blijven staan.

Mijn veer van geduld is nu al een tijdje te ver ingedrukt, mijn vrouw dacht dat AZ op achterstand kwam tegen Cambuur toen ze mijn geklaag hoorde. Bleek het alleen maar de wissel Aboukhlal te zijn :lol: :evil: en toen had hij nog niks gedaan :lol:
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2242
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

FugAZi schreef: 04 okt 2021, 12:42 Ik denk dat hij in ieder geval een hoofdpijn dossier is voor AZ Mijn gok is dat het met spanning te maken heeft. Vrij van de druk, bij Jong AZ in de voorbereiding en op de training maakt hij elke keer zijn ontwikkelingsdoelen waar. Maar zo snel dat er een presentatie gevraagd wordt, en de kritiek weer groeit en hij onder druk komt te staan lijkt het net alsof hij alle lessen weer is vergeten.
Lijkt mij best wel heftig voor zijn begeleiders, je ziet wat hij kan op training etc en dan in het veld kan hij niet eens op zijn voeten blijven staan.

Mijn veer van geduld is nu al een tijdje te ver ingedrukt, mijn vrouw dacht dat AZ op achterstand kwam tegen Cambuur toen ze mijn geklaag hoorde. Bleek het alleen maar de wissel Aboukhlal te zijn :lol: :evil: en toen had hij nog niks gedaan :lol:
Heb hem in de voorbereiding geen geweldige wedstrijden zien spelen en heb bijna alle wedstrijden gezien. Geloof dat er één goede actie was tegen Torino en een paar doelpunten, niet per se die getuige van hoge kwaliteit.
Ook in jong AZ heb ik hem nooit een mooie, technisch vaardige actie zien maken. Is vooral op fysiek gebied geweest. Als je dat vergelijkt met Barasi, Taabouni en Reijnders vind ik het verschil in techniek en lichtvoetigheid alsnog heel erg groot.
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1517
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

SchoorlAZ schreef: 05 okt 2021, 03:32 Heb hem in de voorbereiding geen geweldige wedstrijden zien spelen en heb bijna alle wedstrijden gezien. Geloof dat er één goede actie was tegen Torino en een paar doelpunten, niet per se die getuige van hoge kwaliteit.
Ook in jong AZ heb ik hem nooit een mooie, technisch vaardige actie zien maken. Is vooral op fysiek gebied geweest. Als je dat vergelijkt met Barasi, Taabouni en Reijnders vind ik het verschil in techniek en lichtvoetigheid alsnog heel erg groot.
Niet helemaal waar toch? Tegen Anderlecht was hij goed, en bij Celtic (de supporters) denken ze ook dat hij onze beste speler is. Volgens mij ook erg dreigend tegen Genk. Als ik de commentatoren hoorde, en fans van de tegenstanders op internet, dan waren ze allemaal positief over Aboukhlal in die wedstrijden. Overigens bij Celtic waren ze ook erg onder de indruk van Suguwara, maar die hebben ook wel een Japanse speler fetish (Nakamura in het verleden, en nu die Furugashi).

Overigens natuurlijk eens dat hij nu weer gigantisch door het ijs zakt, helaas.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6541
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Sir Robbert schreef: 05 okt 2021, 12:12 Niet helemaal waar toch? Tegen Anderlecht was hij goed, en bij Celtic (de supporters) denken ze ook dat hij onze beste speler is. Volgens mij ook erg dreigend tegen Genk. Als ik de commentatoren hoorde, en fans van de tegenstanders op internet, dan waren ze allemaal positief over Aboukhlal in die wedstrijden. Overigens bij Celtic waren ze ook erg onder de indruk van Suguwara, maar die hebben ook wel een Japanse speler fetish (Nakamura in het verleden, en nu die Furugashi).

Overigens natuurlijk eens dat hij nu weer gigantisch door het ijs zakt, helaas.
Je bedoelt die oefenwedstrijden tegen tegenstanders van naam inderdaad, die veelal met een compleet wisselelftal aantraden? Lastig in te schatten hoe hoog die weerstand nou echt was.
Hij was zeker dreigend in die oefenwedstrijden omdat er dan ook wel wat ruimte ligt om diep te gaan, dan lijkt het nog enigszins ergens op. Maar nu we een tijdje onderweg zijn met de serieuze wedstrijden zien we helaas hoe de vork écht in de steel zit. Die jongen heeft het gewoon niet, en eigenlijk ook nog nooit laten zien dat hij het niveau wél aan kan. Met wat ruimte kan hij soms van waarde zijn, maar dat zouden Antonia, Narsingh, Kallon, Goppel etc. ook zijn. Hij maakt die loopacties ook zelden goed af trouwens.
Tijd om door te selecteren. Zeker omdat hij ook nog eens 3 hele nare trekjes heeft die er nooit uitgaan. Egoïst, altijd ruzie zoeken en nonchalant om de overwinning over de streep te trekken.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2242
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Sir Robbert schreef: 05 okt 2021, 12:12 Niet helemaal waar toch? Tegen Anderlecht was hij goed, en bij Celtic (de supporters) denken ze ook dat hij onze beste speler is. Volgens mij ook erg dreigend tegen Genk. Als ik de commentatoren hoorde, en fans van de tegenstanders op internet, dan waren ze allemaal positief over Aboukhlal in die wedstrijden. Overigens bij Celtic waren ze ook erg onder de indruk van Suguwara, maar die hebben ook wel een Japanse speler fetish (Nakamura in het verleden, en nu die Furugashi).

Overigens natuurlijk eens dat hij nu weer gigantisch door het ijs zakt, helaas.
Volgens mij vonden de Celtic supporters De Wit onze beste speler.
Dat zegt ook wel weer genoeg lijkt me.

Mijn punt was verder ook dat ik hem als buitenspeler nog nooit een technisch verfijnde actie heb zien maken die getuigd van kwaliteit. Zelfs als hij dreigend is.
Wat natuurlijk redelijk treurig is.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16209
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Gaan we nou de Celtic supporters er bij halen om gelijk te krijgen? 🤔
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1517
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

salmonyappi schreef: 06 okt 2021, 08:59 Gaan we nou de Celtic supporters er bij halen om gelijk te krijgen? 🤔
Ik reageerde op de stelling dat hij alleen een goede actie had tegen Torino, vandaar. Overigens, nogmaals, eens dat hij sinds de competitiestart weer bedroevend is. Ik had best wat hoop na de voorbereiding. Goed, beetje off topic allemaal, straks wordt MO7 boos.
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1517
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

Dan nog maar iets met tactiek. Je ziet tegenwoordig, dat de ploegen die willen voetballen van achteruit, een centrale verdediger de doeltrappen laten nemen, die speelt dan vervolgens naar de keeper. Go Ahead deed dit ook tegen ons, en we kregen de druk er niet op. Wat dit doet is, je zorgt ervoor dat de man in het midden (de keeper), de bal aan zijn voet heeft en de opbouw start, nu heeft hij zowel links als rechts mogelijkheden, en je kan vanuit het centrum het spel makkelijker verplaatsen, dan vanaf de zijkant.

Moeten we doen, onze keeper kan dat ook prima, juist zijn kracht. En dan wellicht ook wat minder een Panta of BMI nodig.
Plaats reactie