Prestaties / Tactiek

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

differentcook schreef: 05 aug 2022, 05:56 Gisteren was veel van de basisvaardigheden niet in orde. De balaanname, het passen in de goede richting met de goede snelheid, opendraaien in de goede richting, keuzes. Ik denk dat hierop keihard moet worden getrained, vooral ook onder hoge druk.
En ik denk dat er juist niet keihard op getraind wordt omdat er andere opdrachten van de trainer liggen.
Het eeuwige gebrei is sowieso een opdracht van onze wondercoach en daar zal dus ook op getraind worden.

Daarnaast zie ik de laatste 2 jaar iets teveel plezier dingetjes op de training. Partijtje spelen, Teqbal/voetvolley, lekker karten als het tegen zit. De spelers lijken zowel tactisch als fysiek gewoon niet te groeien. Jansen is hier al een tijdje en de enige automatismen die ingeslepen zijn, zijn de bal traag rondspelen en uiteindelijk de keeper in diezelfde trage opbouw betrekken en hopen op het beste.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

differentcook schreef: 05 aug 2022, 05:56 Ik denk dat hierop keihard moet worden getrained, vooral ook onder hoge druk.
Zelfs onder medium / geen druk lukt er niets.
Gebruikersavatar
072
Fanatic
Berichten: 692
Lid geworden op: 23 apr 2022, 20:00
Locatie: Lille

DeZuivelDuivel schreef: 05 aug 2022, 08:32 En ik denk dat er juist niet keihard op getraind wordt omdat er andere opdrachten van de trainer liggen.
Het eeuwige gebrei is sowieso een opdracht van onze wondercoach en daar zal dus ook op getraind worden.

Daarnaast zie ik de laatste 2 jaar iets teveel plezier dingetjes op de training. Partijtje spelen, Teqbal/voetvolley, lekker karten als het tegen zit. De spelers lijken zowel tactisch als fysiek gewoon niet te groeien. Jansen is hier al een tijdje en de enige automatismen die ingeslepen zijn, zijn de bal traag rondspelen en uiteindelijk de keeper in diezelfde trage opbouw betrekken en hopen op het beste.
Dat stoort mij ook een beetje, helemaal icm die "feel good"-vibe van de socials. Tuurlijk mogen die jongens ook plezier hebben, maar zolang je basis dingen niet op orde zijn moet je je daar maar eerst eens op gaan focussen. Jansen is niet de vader van deze selectie, maar de coach.
Van Alkmaar begint de victorie
Mousa Sidi
Seizoenkaarthouder
Berichten: 476
Lid geworden op: 13 mar 2022, 11:15

Eindelijk komt ook Zwartkruis van de VI erachter dat het grote gebrek aan voetballend vermogen toch de nummer 10 is. Hoe duidelijk is dat in de elftal foto van 20/21. Alleen de nr 10 is er nog. Misschien wel de belangrijkste positie van het veld. Zwartkruis zegt in het artikel van gisteren ' wat AZ gisteravond bovenal miste, was creativiteit en balgevoel op het middenveld.' Misschien Fedde de Jong eens een kans geven, want er is nog geen creativiteit gehaald voor die positie. Odgaard kan misschien, maar is toch een speler voor rechts.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Mousa Sidi schreef: 06 aug 2022, 09:14 Eindelijk komt ook Zwartkruis van de VI erachter dat het grote gebrek aan voetballend vermogen toch de nummer 10 is. Hoe duidelijk is dat in de elftal foto van 20/21. Alleen de nr 10 is er nog. Misschien wel de belangrijkste positie van het veld. Zwartkruis zegt in het artikel van gisteren ' wat AZ gisteravond bovenal miste, was creativiteit en balgevoel op het middenveld.'
Klinkt als een uitspraak in de wetenschap dat AZ achter Bullaude aanzit/zat
we can come an end
Mousa Sidi
Seizoenkaarthouder
Berichten: 476
Lid geworden op: 13 mar 2022, 11:15

differentcook schreef: 06 aug 2022, 09:23 Klinkt als een uitspraak in de wetenschap dat AZ achter Bullaude aanzit/zat
Klopt. Dit zegt Zwartkruis daarover: 'Huiberts was deze transferzomer al enkele keren dicht bij een akkoord over Ezequiel Bullaude, maar zijn Argentijnse club Godoy Cruz blijft de vraagprijs telkens opschroeven'.
fcvictorie
Fanatic
Berichten: 642
Lid geworden op: 06 feb 2019, 11:01

Mousa Sidi schreef: 06 aug 2022, 09:14 Eindelijk komt ook Zwartkruis van de VI erachter dat het grote gebrek aan voetballend vermogen toch de nummer 10 is. Hoe duidelijk is dat in de elftal foto van 20/21. Alleen de nr 10 is er nog. Misschien wel de belangrijkste positie van het veld. Zwartkruis zegt in het artikel van gisteren ' wat AZ gisteravond bovenal miste, was creativiteit en balgevoel op het middenveld.' Misschien Fedde de Jong eens een kans geven, want er is nog geen creativiteit gehaald voor die positie. Odgaard kan misschien, maar is toch een speler voor rechts.
Ik denk niet dat het (alleen) de nummer tien positie is. Er is veel kritiek op de Wit, deels terecht. Maar die jongen functioneerde op zich redelijk met Koopmeiners en Midtsjø achter hem. Niet zo gek, want die twee hadden de nodige aanvallende kwaliteiten. Koopmeiners had een uitstekende pass in zijn linkerbeen terwijl Midtsjø uitstekend ik kan dribbelen met de bal aan de voet. De Wit kon dan zijn kwaliteiten benutten, als loper zijnde de ruimtes benutten.

Nu zijn er met Midtsjø en ook Wijndal twee creatieve spelers vertrokken. De trainer kiest er vervolgens voor om niet de taktiek aan te passen of accenten te verleggen. Met alle gevolgen van dien.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

fcvictorie schreef: 06 aug 2022, 09:48 Ik denk niet dat het (alleen) de nummer tien positie is. Er is veel kritiek op de Wit, deels terecht. Maar die jongen functioneerde op zich redelijk met Koopmeiners en Midtsjø achter hem. Niet zo gek, want die twee hadden de nodige aanvallende kwaliteiten. Koopmeiners had een uitstekende pass in zijn linkerbeen terwijl Midtsjø uitstekend ik kan dribbelen met de bal aan de voet. De Wit kon dan zijn kwaliteiten benutten, als loper zijnde de ruimtes benutten.

Nu zijn er met Midtsjø en ook Wijndal twee creatieve spelers vertrokken. De trainer kiest er vervolgens voor om niet de taktiek aan te passen of accenten te verleggen. Met alle gevolgen van dien.
Deels eens inderdaad, maar je gaat niet je elftal omgooien om deWit in zn kracht te laten spelen. Liever deWit eruit om de overige 5 voorste spelers in hun kracht te laten spelen. Dat elftal destijds was inderdaad een stuk meer complementair aan elkaar. Met Boadu en deWit als totaal verschillende types. En meer voetbal vanuit het middenveld. Al vond ik zijn bijdrage toen ook al minimaal, viel misschien minder op met betere spelers om hem heen die het werk voor hem opknappen. Ook heeft Gudmundsson een aanzienlijk deel van de (succesvolle ) topwedstrijden op 10 gespeeld, niet deWit.

In balbezit speelt hij gewoon veel te veel verstoppertje, en omschakelen is onmogelijk met deWit in het huidige elftal. Zn druk zetten en inzet wordt terecht geroemd, maar echt defensief vind ik hem niet heel sterk. Als een dolle stier drukzetten, maar hoe vaak verovert hij nou echt een bal? Destevaker wordt hij simpel uitgespeeld, of volgt er een lompe overtreding.

Het kan gewoon echt niet meer iedere week basis, en een capabele trainer had dat allang gezien. Dat er na 4 jaar blijkbaar nauwelijks interesse is voor onze nummer "10" zegt eigenlijk genoeg. De radiostilte in het deWit topic is ook ironisch, lijkt alsof men het heeft opgegeven.
Mousa Sidi
Seizoenkaarthouder
Berichten: 476
Lid geworden op: 13 mar 2022, 11:15

fcvictorie schreef: 06 aug 2022, 09:48 Ik denk niet dat het (alleen) de nummer tien positie is. Er is veel kritiek op de Wit, deels terecht. Maar die jongen functioneerde op zich redelijk met Koopmeiners en Midtsjø achter hem. Niet zo gek, want die twee hadden de nodige aanvallende kwaliteiten. Koopmeiners had een uitstekende pass in zijn linkerbeen terwijl Midtsjø uitstekend ik kan dribbelen met de bal aan de voet. De Wit kon dan zijn kwaliteiten benutten, als loper zijnde de ruimtes benutten.

Nu zijn er met Midtsjø en ook Wijndal twee creatieve spelers vertrokken. De trainer kiest er vervolgens voor om niet de taktiek aan te passen of accenten te verleggen. Met alle gevolgen van dien.
Ik denk dat het met Koopmeiners en Midsjo minder opviel door hun kwaliteiten. De Wit werd constant overgeslagen. Hij loopt veel en als 10 bij een aanvallende ploeg maak je altijd wel een goal. Maar de Wit voegt (veel) te weinig toe. Geen individuele aktie, geen steekballen, geen passeerbeweging, geen snelheid enz. Nu AZ in deze samenstelling overal kwaliteit tekort komt zie je de Wit helemaal niet meer. Of je kan zeggen dat hij moeiteloos meedraaid in deze malheur. Jansen ziet duidelijk iets in hem wat ik niet zie. In Fedde de Jong zie ik wel wat op die positie. Fedde moet alleen nog trainen op lange afstand lopen, dan heb je gelijk de Wit zijn specialiteit te pakken.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

fcvictorie schreef: 06 aug 2022, 09:48 Ik denk niet dat het (alleen) de nummer tien positie is. Er is veel kritiek op de Wit, deels terecht. Maar die jongen functioneerde op zich redelijk met Koopmeiners en Midtsjø achter hem. Niet zo gek, want die twee hadden de nodige aanvallende kwaliteiten. Koopmeiners had een uitstekende pass in zijn linkerbeen terwijl Midtsjø uitstekend ik kan dribbelen met de bal aan de voet. De Wit kon dan zijn kwaliteiten benutten, als loper zijnde de ruimtes benutten.

Nu zijn er met Midtsjø en ook Wijndal twee creatieve spelers vertrokken. De trainer kiest er vervolgens voor om niet de taktiek aan te passen of accenten te verleggen. Met alle gevolgen van dien.
Je vergeet wat mij betreft een cruciaal aspect.
Hij had niet alleen Koopmeiners en Midtsjö achter hem, hij had ook Boadu voor hem.
Daarnaast speelde men met de tactiek en spelinstructies die wezenlijk anders zijn dan die van Jansen.
Boadu en Pavlidis zijn twee totaal andere spitsen. bij Boadu was het de bedoeling dat die als een raket weg zou zijn en de Wit vanzelf daardoor zou aansluiten voor een afvallende bal.

Op dit moment is de verkeerde pion in het spel telkens belangrijk. Ja de Wit scoort van tijd tot tijd, maar hij staat vaak op plekken waar je spits ook zou kunnen/moeten staan. Hij haalt tegelijkertijd zijn eigen bijdrage, maar ook de kracht van de spits onderuit op die manier. Want één van de twee voetballers is eigenlijk overbodig op de momenten dat de bal bij de Wit komt dan.

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen voor wie we nu over zijn gegaan op hoge voorzetten de 16 in. Is dat nou écht de kracht van Pavlidis of de kracht van de Wit?
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Denniz
Oude garde
Berichten: 1431
Lid geworden op: 10 feb 2012, 22:15
Locatie: Swift City

Op dit moment is er geen balans op het veld doordat er geen/tekort/verkeerde leiding wordt gegeven. Waar Teun en Midtsjo de lijnen uitzette en mensen coachten mag Clásie dit nu alleen doen. Dat is onvoldoende. Achterin is BMI de baas: saai risicoloos terugtikken. Voorin wordt maar wat gedaan. De Wit staat veelal te zwaaien en druk te doen, maar die gast wordt volgens mij soort van genegeerd. Leiderschap heet dat.
fcvictorie
Fanatic
Berichten: 642
Lid geworden op: 06 feb 2019, 11:01

Mousa Sidi schreef: 06 aug 2022, 10:10 Ik denk dat het met Koopmeiners en Midsjo minder opviel door hun kwaliteiten. De Wit werd constant overgeslagen. Hij loopt veel en als 10 bij een aanvallende ploeg maak je altijd wel een goal. Maar de Wit voegt (veel) te weinig toe. Geen individuele aktie, geen steekballen, geen passeerbeweging, geen snelheid enz. Nu AZ in deze samenstelling overal kwaliteit tekort komt zie je de Wit helemaal niet meer. Of je kan zeggen dat hij moeiteloos meedraaid in deze malheur. Jansen ziet duidelijk iets in hem wat ik niet zie. In Fedde de Jong zie ik wel wat op die positie. Fedde moet alleen nog trainen op lange afstand lopen, dan heb je gelijk de Wit zijn specialiteit te pakken.
De Wit is aan de bal vrij beperkt. Maar in dat team met Midtsjø en Koopmeiners was dat zijn rol ook niet. Dat had niet alleen te maken dat hij dat niet kan maar ook dat zijn taak juist was om te lopen, duels te winnen en in de zestien te komen en te scoren.

Nu de samenstelling van het middenveld is verandert komt hij wel vaak aan de bal. En dat kan hij niet, die jongen wordt niet in zijn kracht gebruiken maar juist in zijn zwakte. Een Fedde de Jong zou een betere match zijn vermoed ik, al ga je dan taktisch ook wat anders spelen.

Helaas kiest de trainer nu voor een taktiek en opstelling die niet met elkaar matchen.
fcvictorie
Fanatic
Berichten: 642
Lid geworden op: 06 feb 2019, 11:01

DeZuivelDuivel schreef: 06 aug 2022, 10:49 Je vergeet wat mij betreft een cruciaal aspect.
Hij had niet alleen Koopmeiners en Midtsjö achter hem, hij had ook Boadu voor hem.
Daarnaast speelde men met de tactiek en spelinstructies die wezenlijk anders zijn dan die van Jansen.
Boadu en Pavlidis zijn twee totaal andere spitsen. bij Boadu was het de bedoeling dat die als een raket weg zou zijn en de Wit vanzelf daardoor zou aansluiten voor een afvallende bal.

Op dit moment is de verkeerde pion in het spel telkens belangrijk. Ja de Wit scoort van tijd tot tijd, maar hij staat vaak op plekken waar je spits ook zou kunnen/moeten staan. Hij haalt tegelijkertijd zijn eigen bijdrage, maar ook de kracht van de spits onderuit op die manier. Want één van de twee voetballers is eigenlijk overbodig op de momenten dat de bal bij de Wit komt dan.

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen voor wie we nu over zijn gegaan op hoge voorzetten de 16 in. Is dat nou écht de kracht van Pavlidis of de kracht van de Wit?
Zeker, dat betoog ik ook. De manier van spelen en de poppetjes die het uitvoeren matchen niet. De Wit komt heel vaak aan de bal terwijl daar zijn kracht niet ligt.

De keuze zou moeten zijn ofwel anders te gaan spelen, andere taktiek. Ofwel een andere opstelling met spelers die wel bij de huidige taktiek passen.

Op zich denk ik dat Pavlidis en de Wit een match zouden kunnen zijn. Pavlidis is wel een speler die zich ook uit laat zakken of soms naar de vleugels uitwijkt. De Wit zou in dat gat kunnen duiken. Maar dan moet je wel daarachter en op de vleugels spelers hebben die voor de aanvoer kunnen zorgen. Die zijn er nu niet. Reijnders en Clasie brengen te weinig voetbal. En op de vleugels is het ook behelpen, zeker aan de rechterkant.
Mousa Sidi
Seizoenkaarthouder
Berichten: 476
Lid geworden op: 13 mar 2022, 11:15

fcvictorie schreef: 06 aug 2022, 12:15 De Wit is aan de bal vrij beperkt. Maar in dat team met Midtsjø en Koopmeiners was dat zijn rol ook niet. Dat had niet alleen te maken dat hij dat niet kan maar ook dat zijn taak juist was om te lopen, duels te winnen en in de zestien te komen en te scoren.

Nu de samenstelling van het middenveld is verandert komt hij wel vaak aan de bal. En dat kan hij niet, die jongen wordt niet in zijn kracht gebruiken maar juist in zijn zwakte. Een Fedde de Jong zou een betere match zijn vermoed ik, al ga je dan taktisch ook wat anders spelen.

Helaas kiest de trainer nu voor een taktiek en opstelling die niet met elkaar matchen.
Eens. Maar dan onder Slot. Die kon van systeem switchen. Dat kan deze trainer blijkbaar niet.
Gebruikersavatar
Bombaman
Oude garde
Berichten: 1293
Lid geworden op: 14 jan 2005, 21:57

De Rode Baron in een ander topic schreef: 06 aug 2022, 12:58 Hier moeten we nu eens echt over ophouden met dat gemekker over Jansen.
Doe dat in zijn eigen topic want ik kom geen topic meer voorbij of Jansen heeft het weer gedaan. Je kunt en mag van alles vinden over deze coach (ik vind het ook allemaal niet geweldig) maar het gaat me echt te ver als spelers domweg het niveau niet hebben wat we nastreven dat alles maar in de schoenen van Jansen te schuiven.
Als ze hem er nou gewoon uit trappen kunnen we in al die topics kappen met over hem te zeiken.
De Rode Baron schreef: 06 aug 2022, 12:58 Evjen, Reijnders, Lahdo, de Wit, etc. spelers waar we het nu in tijden van blessures/ziekte mee moeten doen maar waar ik toch echt mijn twijfels over heb dat ze het vereiste niveau kunnen hanteren. Het is allemaal vrij beperkt als de echte basisspelers er niet zijn of op sommige posities (10) de gewenste versterking maar niet komt!
Ook al 100.000x gezegd. Evjen, Reijnders, Lahdo en De Wit zouden in ieder geval bij Fortuna, RKC, Volendam, NEC, Sparta, Emmen, Excelsior en Cambuur gewoon in de basis staan en het daar gewenste niveau halen, en bij menig andere eredivisieploeg zouden ze ook niet misstaan. Ik schaar Dundee United en Tuzla voor het gemak even in bovenstaand rijtje, het is onzin om maar te blijven roepen dat je Karlsson en Bazoer in deze wedstrijden mist. Maar ja, als je zonder tactisch plan de wei in wordt gestuurd dan schiet het inderdaad niet op.
Cetero censeo birrum bibendum esse
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Ik zag gisteren bij Feyenoord weer eens een speler scoren door de keeper echt onder druk te zetten.

Kunnen wij dat ook weer eens proberen? Of blijven we een beetje in de zone opvangen?
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Seuntjens werd verguisd door vele supporters. Maar De Wit mag niet eens de schoenen kussen van Seuntjens. De laatste werd meestal als spits misbruikt, bracht te weinig als 10 maar speelde zijn beste wedstrijd voor AZ als '8'.

De Wit op 10 is tegen het rechterrijtje niet om aan te gluren. Laat hem aub buiten de basis. Enkel tegen de top6 is hij van toegevoegde waarde, in de ontregeling van de opbouw van de tegenstander en het dichtlopen van de ongetwijfeld te ontstanen ruimtes op het middenveld. Verder is hij compleet nutteloos en had ie beter op Rugby kunnen gaan ipv voetbal. Had gisteren ook gewoon weer rood verdiend. Ik denk dat veel scheidsrechters enigszins coulance tonen met hem omdat er meestal geen kwaad in zit, maar zijn overtredingen een gevolg zijn van onkunde en onbeholpenheid. In 2019/20 speelde hij lang niet altijd, om dezelfde reden als wat ik hier benoem. De Wit laten spelen is een dikke middelvinger naar al jouw supporters/klanten die veel geld betaald hebben om vermaakt te worden. Misschien had ik deze tirade beter in de De Wit-topic kunnen plaatsen, maar ook ik erger me dood aan de keuzes die aan zijn spelen ten grondslag liggen en de gevolgen die dat heeft voor het spel.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Na 5 wedstrijden heeft AZ maar liefst 13 punten weten te verzamelen. Om even in perspectief te plaatsen: de laatste keer dat dit gelukt is, was in het seizoen 2006-2007 :!: . Als zodanig is het echt wel een knappe prestatie. Ja, ik weet dat de tegenstanders niet heel aansprekend zijn (Go Ahead, Sparta, Cambuur, NEC en Emmen), maar je moet de punten toch maar even pakken. Cambuur was wellicht gestolen, maar NEC had natuurlijk gewoon een overwinning op moeten leveren.

Nu komen dan echt de wedstrijden van de waarheid:
Twente - thuis
ajax - thuis
Groningen - uit
Utrecht - uit
Feyenoord - thuis
(Excelsior - uit)

Als AZ weer 13 punten uit 5 wedstrijden haalt, worden we kampioen :lol:.
Laatst gewijzigd door DiepeMast op 05 sep 2022, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1791
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

DiepeMast schreef: 05 sep 2022, 13:36Nu komen dan echt de wedstrijden van de waarheid:

ajax - thuis
Groningen - uit
Utrecht - uit
Feyenoord - thuis
Excelsior - uit
Je vergeet FC Twente komende zondag.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

AlkmaarForever schreef: 05 sep 2022, 13:51 Je vergeet FC Twente komende zondag.
ai, copy-paste foutje. Aangepast!
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Plaats reactie