Pantelis Hatzidiakos (2024)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

SimonPoulsen schreef: 18 mar 2021, 18:01 Zou kunnen. Niet direct de oorzaak geweest dan waarschijnlijk.
Ik heb nog even gegoogled. Vond dit:
https://m.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=385879

Dus toch de randdebiel.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Het mag bekend zijn dat ik om sportieve redenen niet verdrietig kan zijn om het uitvallen van Pantelis, maar wat ik echt niet begrijp is dat iedereen zag aankomen dat Berghuis uit frustratie iemand een doodschop zou gaan geven. Dat gebeurt vervolgens dan ook, maar hij komt er weer mee weg, terwijl het gewoon een serial offender is.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16052
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

MO7 schreef: 18 mar 2021, 21:40 Het mag bekend zijn dat ik om sportieve redenen niet verdrietig kan zijn om het uitvallen van Pantelis, maar wat ik echt niet begrijp is dat iedereen zag aankomen dat Berghuis uit frustratie iemand een doodschop zou gaan geven. Dat gebeurt vervolgens dan ook, maar hij komt er weer mee weg, terwijl het gewoon een serial offender is.
Ik denk dat sportieve redenen in dezen niet van belang zijn. Iemands gezondheid of fysieke gesteldheid is te allen tijde belangrijker.
Het klinkt toch een beetje als “hè, gelukkig, hij is geblesseerd”.....

Het is voor deze jongen erg triest om er wederom zo lang uit te moeten zijn.
Vlak voor zijn vorige blessure, waarmee hij er een jaar uit is geweest, ging hij daadwerkelijk beter spelen, had een aantal goede wedstrijden en maakte zelfs goals. Het was erg jammer dat hij er toen uit viel en is sindsdien niet meer op dat niveau terug gekomen. Sterker: het was niet best en nu ben ik bang dat hij er ook niet meer gaat komen.
Ik zou in dit topic liever meer aandacht aan Pantelis schenken dan aan een of andere 010-randdebiel.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3132
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

MO7 schreef: 18 mar 2021, 21:40 Het mag bekend zijn dat ik om sportieve redenen niet verdrietig kan zijn om het uitvallen van Pantelis
salmonyappi schreef: 18 mar 2021, 22:13 Ik denk dat sportieve redenen in dezen niet van belang zijn.Iemands gezondheid of fysieke gesteldheid is te allen tijde belangrijker.
Juist door deze zin laat ie toch blijken dat ie het wél vervelend voor hem vind? Hij vind het alleen om sportieve redenen niet erg, maar verder dus wel.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Ben er kapot van :mrgreen:
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16052
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

dirkjan schreef: 19 mar 2021, 08:07 Juist door deze zin laat ie toch blijken dat ie het wél vervelend voor hem vind? Hij vind het alleen om sportieve redenen niet erg, maar verder dus wel.
Niet dus.......
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Jij hebt ook echt een doventolk nodig om te snappen of iets met een knipoog bedoeld is of niet hè?
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16052
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

MO7 schreef: 19 mar 2021, 21:41 Jij hebt ook echt een doventolk nodig om te snappen of iets met een knipoog bedoeld is of niet hè?
Nee hoor. We hebben andere humor denk ik 😉

Zelfs knipogen zijn multi-interpretabel 😉
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

salmonyappi schreef: 19 mar 2021, 23:08 Nee hoor. We hebben andere humor denk ik 😉
En ik maar denken dat jullie beide helemaal geen humor hebben :wink:

Maar voor Pantelis is de blessure wel een groot drama. Maar voor AZ trouwens ook. Het is niet zo dat wij een overschot aan goede CV's hebben die door Pantelis op de bank zaten. Nu blijven we over met BMI en Letschert die beide ook niet overtuigen. Maar nog erger wat als 1 van hun niet kan spelen? Dan krijgen we dus of weer Leeuwin als CV te zien (liever niet dus) of weer Koopmeiners achterin, waardoor de kans groot wordt dat wij de slag op het middenveld gaan verliezen. Ook is de kans dat hij in de zomer verkocht gaat worden kleiner geworden door deze blessure waardoor er dan weer niet doorgeselecteerd gaat worden.
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

Nog een geluk bij een ongeluk dat Griekenland zich niet heeft gekwalificeerd voor het EK, anders had Berghuis hem die ervaring ook nog door de neus geboord.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

https://www.telegraaf.nl/sport/15785211 ... -in-athene
Oud-international John van ’t Schip, onze man in Athene
"Een speler als Hatzidiakos zijn ze hier niet gewend"
De vrije verdediger van AZ is deze interlandperiode niet beschikbaar voor Van ’t Schip. „Die tackle van Steven Berghuis heeft meer beschadigd dan aanvankelijk verondersteld. Helaas, want Panta is een belangrijke speler voor ons. Hij durft van achteruit te voetballen en te zoeken naar de vrije man tussen de linies zoals hij ook bij AZ doet. Hier bij de Griekse ploeg waren ze dat niet gewend en stonden er vaak andere type verdedigers in het centrum. Ik wil juist meer voetbal van achteren en daar zorgt Hatzidiakos voor.”
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Als je echte verdedigers gewend bent en je krijgt ineens Hatzidiakos voor je kiezen dan is het wel even schrikken, ja.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6401
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Panta dus ook weer fit? Liep gewoon weer op de training rond toch?
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

SimonPoulsen schreef: 24 jun 2021, 18:13 Panta dus ook weer fit? Liep gewoon weer op de training rond toch?
Hij staat op het overzicht op AZ.nl als aanwezig voor de 1e training dus hij zal weer fit zijn. Ik ga er ten minste niet van uit dat hij zo vermeld wordt en dan vervolgens aangepast gaat trainen.

Goed dat hij er vanaf het begin af aan bij is.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Ik denk dat Hatzidiakos "niks doen" een heel eigen dimensie weet te geven. Nogmaals:: aardige jongen, maar totaal incompetent.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

In het begin van het seizoen 2019/2020 zat AZ-verdediger Pantelis Hatzidiakos op een high in zijn carrière: hij was basisspeler van AZ, had zijn debuut gemaakt voor het nationale team van Griekenland, en elke week verlegde hij wel weer een grens.

Tot hij eind november in de uitwedstrijd tegen Partizan Belgrado ernstig geblesseerd raakte en er tien maanden uit lag. Om het goede gevoel vast te houden, kocht hij een notitieboekje. De duels, de verlegde grenzen, de samenwerking met ploeggenoten, hij documenteerde de flow van die afgelopen weken zodat hij die later weer kon oproepen.

En hij bestudeerde en beschreef collega-verdedigers. Als hij weer fysiek fit zou zijn, zou hij ook theoretisch fitter zijn: vol nieuwe ideeën om een nog betere verdediger te worden. Een tegenslag is een kans, zo hield AZ’s prestatiecoach Bart Heuvingh hem voor, die hem het boek Het obstakel is de weg gaf.

Een studieobject was Virgil van Dijk
Virgil van Dijk over verdedigen.– of preciezer: het geduld van Van Dijk. Waarom geduld belangrijk is? Als een verdediger te gretig is om een bal af te pakken van een aanvaller, als de verdediger naar de aanvaller toe beweegt, als hij ‘hapt’ dus, kan een behendige aanvaller profiteren door de bal langs de inkomende verdediger te tikken.

Het probleem waar Van Dijk aanvallers voor stelt: hij hapt bijna nooit. Dat kan er soms gek uitzien. Als Van Dijk verdedigt, zegt Hatzidiakos, lijkt hij soms wel passief. Calvin zei dat een keer toen hij terugkwam van Oranje: “Hij [Van Dijk] doet niks, hij doet niks. Ik kan mijn acties niet maken. Hij loopt alleen maar terug.”’

Van Dijk koopt tijd, zodat ploeggenoten hem kunnen helpen, en de aanvaller door ruimtegebrek het initiatief moet nemen. Het is een game of chicken met vrijwel altijd Van Dijk als winnaar: de aanvaller ageert, Van Dijk reageert, en gaat er met de bal vandoor. ‘Moet je maar eens goed kijken: hij lijkt zo weinig te doen’, zegt Hatzidiakos. ‘En dan heeft hij de bal. Zo knap.’

Milan Škriniar – een verdediger die ageert met beleid
Zo kijkt Hatzidiakos naar meer spelers – sterker: op de dag van een wedstrijd, voor de sportmaaltijd, kijkt hij naar een YouTube-filmpje van collega-centrale verdedigers. Mats Hummels, Stefan de Vrij, Van Dijk, Gerard Piqué, Sergio Ramos (misschien wel zijn favoriet), ze komen allemaal voorbij als inspiratiebronnen.

En – misschien wat onbekender – Inter Milaans Slowaakse international Milan Škriniar. Op het eerste oog is Škriniar een voetballende uitsmijter. Op het tweede oog is hij dat nog steeds. Škriniar lost voetbalproblemen niet op, hij sloopt ze vooral. Keer op keer zie je hem aanvallers opeten – blijkbaar conform de regels. Hatzidiakos bewondert dat – maar ziet ook Škriniars skills.

Een daarvan zit in dezelfde hoek als Van Dijks gedrag. Hatzidiakos spoelt een scène uit een wedstrijd van Inter tegen Barcelona heen en weer. Barcelona’s behendige en vlugge Philippe Coutinho is diep op Inters helft in balbezit gekomen. Gevaar dreigt. Coutinho dribbelt met snelle, korte balaanrakingen richting doel – en dus richting Škriniar.

Škriniar staat zijwaarts ingedraaid, met zijn gezicht naar de achterlijn, en zijn linkerbeen het dichtst bij Coutinho. Hij loert op een moment om Coutinho de bal te ontfutselen, maar die geeft hem met die korte tikjes weinig tijd. Als je verkeerd timet bij het happen, dan zal Coutinho je passeren.

De neiging van verdedigers – en van Hatzidiakos zelf – is om de bal en de aanvaller (in dit geval) met het rechterbeen aan te vallen: de natuurlijke pass- of trapbeweging. Maar in deze situatie is dat instinct een risico. Het rechterbeen moet langs het linkerbeen (het standbeen in dit geval) om de bal te bereiken – en dat kost tijd.

‘Het duurt fracties van seconden langer als je over je standbeen heen moet’, zegt Hatzidiakos. ‘En dat is precies wat aanvallers willen. Let maar op filmpjes van Ronaldo of Messi in een-op-eensituaties. Ze wachten op de beweging van de verdediger, en hoe langer die beweging duurt, hoe groter de kans dat ze erlangs gaan.’

De verdediger reageert, maar hij hapt niet
Het gaat om honderdsten van seconden meer of minder. Škriniar verdedigt in dit soort situaties meestal met het voorste been – het been dat dichter bij de tegenstander is, het been dat de minste tijd te overbruggen heeft, het been dat honderdsten van seconden minder lang duurt. Hij wacht vaak niet op de aanvaller – en dus is Škriniar actiever dan Van Dijk. Maar het is niet roekeloos, zegt Hatzidiakos. Škriniar ageert – maar hij hapt niet.

In het slechte geval – als Škriniar de bal mist of de aanvaller snel genoeg reageert – heeft Škriniar nog een tweede kans. Immers: hij is niet met zijn hele lichaam en voorwaartse energie de mist ingegaan, maar slechts met een stap. Dat geeft hem de gelegenheid zich te herstellen.

Als hij met die prikkende linkervoet de bal wel raakt – en die kans is vrij groot, zegt Hatzidiakos, ‘want [Škriniar] is lang en heeft een groot bereik’ – heeft hij het duel met de aanvaller in zijn voordeel doen kantelen. De aanvaller moet de bal weer onder controle krijgen, met zijn gezicht van de goal af, en is dus eenvoudiger aan te vallen.

Precies wat in deze scène
Škriniar vs. Coutinho (vanaf 1:55)met Coutinho gebeurt. Škriniars linkervoet raakt de bal en Coutinho moet terug. Uitsmijter Škriniar pakt direct door: hij walst over de kleine Braziliaan heen, bal en man of man en bal, wie zal het zeggen, en gaat ervandoor, de op zijn rug liggende Coutinho protesterend achterlatend: scheids, overtreding!

Je bent geneigd hém te geloven – de beauty en niet het beest. Maar Coutinho weet het ook wel: die hoekige krachtpatser uit Slowakije was simpelweg behendiger.
https://useruploads.cdn-decorrespondent ... 5687de.mp4

Ik vind het toch weer erg interessant leesmateriaal. Goed bezig Panta.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

MO7 schreef: 24 jun 2021, 21:49 Ik denk dat Hatzidiakos "niks doen" een heel eigen dimensie weet te geven. Nogmaals:: aardige jongen, maar totaal incompetent.
Wie weet gaat ie het toepassen.

Anderzijds vind ik hem niet uit de toon vallen tov de andere verdedigers die hier de laatste jaren hebben rondgelopen.

Ik vind dit wel een hele negatieve insteek. Hij kan ook heel de dag gamen. Dat iemand zich informeert, op zoek gaat om zichzelf te verbeteren, is alleen maar goed.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
timdadum
Seizoenkaarthouder
Berichten: 258
Lid geworden op: 22 mei 2017, 17:34

MO7 schreef: 24 jun 2021, 21:49 Ik denk dat Hatzidiakos "niks doen" een heel eigen dimensie weet te geven. Nogmaals:: aardige jongen, maar totaal incompetent.
Nou nou nou. Goede zaak toch dat zo'n jongen leergierig is.
De bal is rond, de tweede helft is voor ons en we moeten ons beste beentje voorzetten.
adrie1979
Oude garde
Berichten: 1134
Lid geworden op: 24 feb 2013, 13:16

Goed bezig die jongen!
Gesloten