Calvin Stengs (2023)

Topics over alle oud-spelers, trainers en begeleiders van het eerste team.
Gesloten
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6624
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Ferry schreef: 15 mei 2021, 16:39 Dat lijkt me duidelijk. Het hoge niveau dat Stengs wordt toebedeeld - daar heeft hij de kwaliteiten niet voor.
Fijn dat die conclusie hier nu eindelijk ook neerdaalt. Snel verkopen voor de rest van Europa dat ook doorheeft.

Was vast gezellig vandaag bij de verjaardag van papa de Boer.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

SimonPoulsen schreef: 15 mei 2021, 17:05 Fijn dat die conclusie hier nu eindelijk ook neerdaalt. Snel verkopen voor de rest van Europa dat ook doorheeft.

Was vast gezellig vandaag bij de verjaardag van papa de Boer.
Ach dochter De Boer heeft hem vast wel kunnen troosten :wink:
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6595
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

SimonPoulsen schreef: 15 mei 2021, 17:05 Fijn dat die conclusie hier nu eindelijk ook neerdaalt.
Nou, ik betwijfel of iedereen het ermee eens is.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

multatuli schreef: 15 mei 2021, 17:22 Ach dochter De Boer heeft hem vast wel kunnen troosten :wink:
Als zijn acties daar net zo vaak mislukken...
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

MO7 schreef: 15 mei 2021, 19:57 Als zijn acties daar net zo vaak mislukken...
:mrgreen:
lowietje
Fanatic
Berichten: 515
Lid geworden op: 25 jan 2008, 22:06

Het lijkt inderdaad waarschijnlijk dat ie al langer weet dat hij niet meegaat. Maar het is veelzeggend dat dat kennelijk geen aanleiding is om wat gif erin te gooien. Dan denk je toch ik zal het verdomme laten zien ??? Maar hij blijft spelen als een slapzak. Als Jelle Duin erin komt lijkt het wel of de wedstrijd ineens versneld wordt afgedraaid ...
Seizoenkaarthouder
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6624
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Dit zijn de dingen die ik bedoel met verkopen zolang men het nog niet doorheeft:



Elk jaar kiest een vakjury de beste jonge voetballer, die vanuit de Johan Cruyff Foundation een Cruyff Court mag aanleggen op een plek naar keuze.

De genomineerden zijn: Ryan Gravenberch, Owen Wijndal, Cody Gakpo, Myron Boadu, Calvin Stengs, Jurrien Timber, Devyne Rensch, Joey Veerman, Abdou Harraoui, Lutsharel Geertruida, Tyrell Malacia, Brian Brobbey, Jordan Teze en Donyell Malen.

De jury gebruikt de 14 ’Cruyffiaanse’ waarden om tot de winnaar onder de talenten in de Eredivisie te komen. We hebben het dan over techniek, tactiek, overzicht, aanname van de bal😂, passen, trappen, koppen🤣, creativiteit, verantwoordelijkheid, initiatief, teamspeler zijn, coachen, persoonlijkheid en sociale betrokkenheid.
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2252
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

ForzAZ schreef: 14 mei 2021, 18:33
Naast zijn zware knieblessure is het Stengs altijd vrij gemakkelijk gemaakt bij AZ. Is het hem ook in zijn ontwikkeling makkelijk af gegaan. Dit seizoen ondervind hij dat het helemaal niet zo makkelijk is om verdere stappen te maken. Aan hem nu om mentaal de kracht te vinden om dit alsnog te gaan doen. Ik, jij en anderen hebben al veel vaker aangegeven dat AZ met dit soort jongens op dat aspect meer focus moeten leggen. Dat kan door hen niet altijd een basisplaats te garanderen of eerder in een wedstrijd te wisselen. Het mindere presteren van Stengs mag ook de club zich aanrekenen!
Dit is niet volledig juist toch? Stengs was in de opleiding toch juist een laatbloeier die niet altijd zeker was van zijn plek? Of ben ik in de war met een andere speler?
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

AZuid-Scharwoude schreef: 16 mei 2021, 09:08 Dit is niet volledig juist toch? Stengs was in de opleiding toch juist een laatbloeier die niet altijd zeker was van zijn plek? Of ben ik in de war met een andere speler?
Dat is 14 of 15 was heeft AZ hem een jaar laten 'zitten' blijven met het oog op het geboortemaandeffect en zijn geringe fysiek. Dat was juist een goede zet van AZ en in het belang van Stengs.

Maar ik doel meer op de jaren er na.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

SimonPoulsen schreef: 16 mei 2021, 08:45 Dit zijn de dingen die ik bedoel met verkopen zolang men het nog niet doorheeft:



Elk jaar kiest een vakjury de beste jonge voetballer, die vanuit de Johan Cruyff Foundation een Cruyff Court mag aanleggen op een plek naar keuze.

De genomineerden zijn: Ryan Gravenberch, Owen Wijndal, Cody Gakpo, Myron Boadu, Calvin Stengs, Jurrien Timber, Devyne Rensch, Joey Veerman, Abdou Harraoui, Lutsharel Geertruida, Tyrell Malacia, Brian Brobbey, Jordan Teze en Donyell Malen.

De jury gebruikt de 14 ’Cruyffiaanse’ waarden om tot de winnaar onder de talenten in de Eredivisie te komen. We hebben het dan over techniek, tactiek, overzicht, aanname van de bal😂, passen, trappen, koppen🤣, creativiteit, verantwoordelijkheid, initiatief, teamspeler zijn, coachen, persoonlijkheid en sociale betrokkenheid.
Inzet en mentaliteit staan er inderdaad niet bij, dus ze zijn wel kanshebber :mrgreen:
Ik zie alleen ook wel een paar puntjes waarom ze de prijs niet gaan winnen :|
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2255
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

MO7 schreef: 15 mei 2021, 19:57 Als zijn acties daar net zo vaak mislukken...
Dat kunnen we niet uitsluiten gezien de mate waarin hij doorgaans balverlies lijdt.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16280
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

AZA'dam schreef: 17 mei 2021, 12:11 Dat kunnen we niet uitsluiten gezien de mate waarin hij doorgaans balverlies lijdt.
Met één bal gaat het ook nog wel toch?
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Lees zelf altijd graag de stukjes van Frank Heinen op VI PRO, leuke ironie beeldend beschreven, deze keer over Calvin
Spoiler, naah lees zelf maar ;-)
Calvin Stengs en de kunst van de schoonfamiliezitverjaardag

Door Frank Heinen Frank HeinenCOLUMN
In zijn wekelijkse column op VI PRO bespreekt Frank Heinen het passeren van Calvin Stengs door bondscoach Frank de Boer.

Ik houd niet zo van zitverjaardagen.

Te veel mensen, te veel gesprekken die dobberen in het windstille midden van gedeelde interesse. Je hoort er van alles, maar niks wat je werkelijk wilde weten. Op verjaardagen die zittend worden doorgebracht, moet je het bovendien vaak doen met degene naast je, of je daar nu iets mee uit te wisselen hebt of niet. Vaak een oom, of een buurvrouw. Voor je het weet heb je het over werkzaamheden aan de A-zoveel, over Anita Witzier of over het WEER. Tijd en energie die je nooit meer terugkrijgt. En op weg naar huis ben je kapot, van niks.

Zaterdagavond was bondscoach Frank de Boer jarig, net als zijn broer trouwens. 51 werden ze, echt zo’n leeftijd om zittend te bereiken, met naaste vrienden en familie. Van de De Boers is bekend dat ze het volle leven uitvoerig hebben geproefd, maar dat het alledaagse nog altijd het beste smaakt. Stukkie taart, sloot filterkoffie, ‘nog een bakkie?’, ‘alleen als je niet speciaal voor mij gaat zetten’, blokje kaas, zilveruitje, ‘we hebben ook speciaalbier’, leverworst, ‘doe mij nog maar zo’n speciaal bier’ en dan met kinderen en aanhang uitgeteld de sushibrommer bellen en een goeie witte wijn opentrekken. Misschien dat de jarige even aan de kurk ruikt. ‘Ja, lekker.’

De schoonzoon van Frank de Boer is Calvin Stengs. Hij was ook van de partij, zaterdag. Een dag eerder was hij door de jarige gebeld, maar toen hij opnam, begreep hij al snel dat het niet de vader van zijn vriendin was die belde, maar de bondscoach. Zelfde nummer. Zou De Boer eerst hebben verteld dat hij Stengs niet opnam in de voorselectie, om vervolgens ‘Tot morgen, gezellig’ te zeggen? Of zou dat een nagezonden bericht zijn geworden?

Hij lijkt me een prima taartaansnijder, een geduldige koffierondbrenger, het soort verjaardagsgast dat je gerust naast een neef met radicale ideeën kunt zetten om de angel uit het gesprek te glimlachen.
Het kost niet veel moeite om me Stengs in een klassieke schoonfamiliezitverjaardagssessie voor te stellen. Hij lijkt me een prima taartaansnijder, een geduldige koffierondbrenger, het soort verjaardagsgast dat je gerust naast een neef met radicale ideeën kunt zetten om de angel uit het gesprek te glimlachen. Als iedereen naar huis is, helpt hij tantes in jassen en zet flesjes in kratten. Indien nodig gaat hij nog even met de kruimeldief langs de plek waar oma nootjes in het tapijt heeft getrapt. Rode wijn op wit tafelkleed gemorst? Calvin strooit er onmiddellijk wat zout overheen. ‘Even laten intrekken.’

Maar wat doe je als het feestvarken je een dag eerder een dreun van heb ik jou daar heeft toegebracht. Kom je opdagen? Je moet wel, je bent een beleefde jongen. Maar dan? Eet je mee? Serveer je je schoonvader het laatste restje ouwe koffie? Teken je op het geschenk – een mooi portret van de hele familie in een dure lijst – even een klein snorretje op een niet nader te noemen bovenlip?

Nee.

Het is natuurlijk een kapitale misser om Stengs thuis te laten. Weliswaar bakt hij er al maanden bar weinig van; hij is, met Cody Gakpo en Ryan Gravenberch de meest elegante speler van de Eredivisie. Maar Gakpo en Gravenberch zijn modern, en in Stengs zit iets klassieks, iets ouderwets, zijn stijl doet denken aan oude Volvo’s, van die langwerpige. Hij is de conservator van de twintigste eeuw in de 21ste-eeuwse Eredivisie. Bovendien ziet hij dingen die niemand anders ziet. Af en toe, op dagen dat alles enorm meezit, geeft hij ballen die niemand anders geeft.

INGEHAALD
Juist omdat je geen flauw idee hebt je aan hem hebt, moet-ie mee. Met betrouwbare buitenspelers kun je schijthuizen bedekken, nummer tiens die eens in de zoveel wedstrijden iets doen waar je als kijker weer wedstrijden lang op kan teren, zijn zeldzaam. Iedere pass, zelfs een eenvoudig tikkie terug, heeft bij hem de uitstraling van een steekbal. Hij is de band bij wie je zelfs in hun beroerdste albums het pure talent van het begin hoort doorklinken. Hij is waanzinnig beholpen, als dat tenminste het tegenovergestelde van ‘onbeholpen’ is. Stengs is Johan Micoud, Juan Carlos Valerón, Enzo Scifo. Te goed om te vergelijken met spelers die al dan niet beter zijn.

De laatste twee jaar werd hij door steeds meer spelers ingehaald. Eerst door Berghuis en Bergwijn, daarna door Malen en Gakpo en vervolgens binnen zijn eigen club zelfs door types als Karlsson en Gudmundsson en Joost mag weten welke ssons nog meer. Vinnige ventjes, flukse dribbelaars waar er dertien van in een Scandinavisch døzijn gaan. Driftig wieberende kereltjes met een eagerness waar iemand met de natuurlijke aanleg van Calvin Stengs slechts meewarig naar kan kijken. Als het minder gaat - en het gaat eigenlijk al best wel lang minder - smelt Stengs’ glimlach en drupt van zijn gezicht. Wat overblijft, is de gelaten blik van iemand die het ook niet weet.

Alsof-ie het erom doet, alsof hij doelbewust slapjes overkomt. Dat lijkt me niet.
In de wedstrijd tegen Heracles Almelo was hij een paar keer in de buurt van het vijandelijke doel opgedoken. Een keer plaatste hij de bal na een paar veelbelovende schijnbewegingen te kort terug, en even later leidde hij een doelpunt van Boadu in door de bal, na een perfecte aanname en een smakelijke draai, slap en weinig precies richting het doel te schuiven. Classic Stengs. Hij wordt weleens als ‘laconiek’ omschreven. In dat woord zit iets, ja, iets expres. Alsof-ie het erom doet, alsof hij doelbewust slapjes overkomt. Dat lijkt me niet. Zelfs koos hij zondag na de wedstrijd, voor de camera van de NOS, voor ‘schommelig’. Mooi woord. Een schommel gaat heen en weer, hij kan niet anders. Je kunt erop gaan zitten en dan proberen hem op het hoogste punt stil te zetten, maar vergeet het maar.

Stengs stond er gelaten bij. Lome blik. Hij sprak over Jong Oranje, over niet te lang rouwen, maar in zijn ogen stond de teleurstelling van iemand die het er op het veld nogal eens bij laat zitten, maar er op een zitverjaardag altijd staat.
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

'Ik ben denk ik door mijn wisselvalligheid niet met Oranje meegegaan naar het EK'
Gepubliceerd: Ma 24-05-2021 om 18:51

Door zijn wisselvalligheid mag Calvin Stengs naar eigen zeggen niet mee met het grote Oranje naar het EK. De 22-jarige aanvaller hoopte echter op een uitverkiezing, omdat hij naar eigen zeggen 'wel iets liet zien' in de wedstrijden die hij meedeed bij het Nederlands elftal.

In gesprek met het Algemeen Dagblad vertelt Stengs dat hij enerzijds begrijpt dat Frank de Boer hem niet selecteert, maar dat hij het anderzijds óók had begrepen als hij wel tot de EK-selectie behoorde. "Ik speelde niet veel bij Oranje, maar in de wedstrijden die ik speelde, liet ik wel zien wat ik kan. Afgaande daarop ging ik er wel van uit dat ik erbij zou kunnen zitten. Er kon wel twijfel komen door de wedstrijden die ik daarna bij AZ speelde. Uiteindelijk viel het de verkeerde kant op."

"Ik ben denk ik door mijn wisselvalligheid niet meegegaan", vervolgt Stengs. "Ik heb goede wedstrijden gespeeld, bijvoorbeeld in de Europa League tegen Real Sociedad, maar ook mindere. Ik probeer elke wedstrijd een tien te halen, maar misschien moet ik meer een balans vinden in de risicovolle dingen die ik doe. Al denk ik ook juist dat ik die dingen niet uit mijn spel moet halen, omdat je anders niets aan me hebt."

Stengs mag zich nu op gaan maken voor het voor het vervolg van het EK onder 21. Daarna lonkt mogelijk een transfer, al is dat zeker nog geen uitgemaakte zaak. "Ik ga kijken na het EK", vertelt hij. "Ik zeg nergens zomaar 'nee' tegen. Ik hoef ook zeker niet weg bij AZ. Ik ziet hier goed. Maar ik ken iedereen. Alles is gemakkelijk. Het wordt me voorgeschoteld. In het buitenland is dat toch anders. Misschien kan het me wel helpen in mijn ontwikkeling, als ik die stap maak. Fysiek gezien, maar ook als persoon, als ik in een nieuwe omgeving kom."

Bron vp
Stengs is zelf van mening dat hij eigenlijk wel recht had om mee te gaan naar het Ek met het grote Oranje.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11193
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Bij AZ is er blijkbaar niemand die tegen hem zegt dat hij er helemaal niks van gebakken heeft dit jaar. En zijn onbenullige schoonvader doet dat waarschijnlijk ook niet.

Voor AZ is Jong Oranje wel beter. Waarschijnlijk staat hij in de basis en als er toevallig een bal in de kruising vliegt komen er mooie clubs voor hem. Op de bank bij het grote Oranje niet.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5446
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

Deze jongen heeft echt een reality check nodig.
Gebruikersavatar
Dario Hubner
Oude garde
Berichten: 1136
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:40
Locatie: Amsterdam

multatuli schreef: 24 mei 2021, 18:58 Stengs is zelf van mening dat hij eigenlijk wel recht had om mee te gaan naar het Ek met het grote Oranje.
Dat is een wel heel eenzijdige interpretatie van het artikel.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8331
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Dario Hubner schreef: 25 mei 2021, 05:12 Dat is een wel heel eenzijdige interpretatie van het artikel.
Het is een hele domme interpretatie van het artikel.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Dario Hubner schreef: 25 mei 2021, 05:12 Dat is een wel heel eenzijdige interpretatie van het artikel.
Ach ja, als je telkens op zoek bent naar je eigen gelijk, en feiten waaruit blijkt dat je vooroordelen niet kloppen negeert, is dat geen verassing toch?
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Stengs heeft afgelopen seizoen 30 Eredivisiewedstrijden gespeeld. Daarin heeft hij welgeteld 7 keer gescoord. Ik kan nergens vinden hoe vaak hij acties is aangegaan, maar als je ziet hoe weinig rendement daaruit is gekomen dan mag er toch wel eens een belletje gaan rinkelen bij je. En tegenover dat enorme aantal keren balverlies staat maar 1 keer per 2 wedstrijden een onderschepping van een bal van de tegenstander. En het eerste duel dat hij aangaat en/of wint moet volgens mij nog gaan plaatsvinden. Je bent dus echt niet uitgeleerd, maar wordt kennelijk niet aangesproken.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gesloten