Calvin Stengs (2023)

Topics over alle oud-spelers, trainers en begeleiders van het eerste team.
Gesloten
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6539
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Iedereen die denk dat hij volgend seizoen wel ineens het team op sleeptouw gaat nemen, houdt zichzelf voor de gek. Je kan een keer slecht spelen, maar met je basisniveau kan je dan nog van waarde zijn en laten zien dat je een topspeler bent. Aannames, pasjes over 5 meter etc. Zijn basisniveau is schoolplein groep 7. En dan is hij nog de spelverdeler ook van dit elftal, waar het meerendeel van de ballen moet worden ingeleverd... In al die wedstrijden tegen de kleintjes waar het stroef liep was er altijd een constante factor, en dat is dat de commentator hem ongelukkig vond spelen.
Twee zulke wedstrijden bij een club als Roma, Leverkussen, Everton of Valencia en je mag met het tweede meetrainen.
Zolang de buitenwereld die potentie nog wel ziet: cashen. Hij moet schoonpapa bedanken dat hij nog met jong oranje mee mag.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16204
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

SimonPoulsen schreef: 25 mei 2021, 18:37 Iedereen die denk dat hij volgend seizoen wel ineens het team op sleeptouw gaat nemen, houdt zichzelf voor de gek. Je kan een keer slecht spelen, maar met je basisniveau kan je dan nog van waarde zijn en laten zien dat je een topspeler bent. Aannames, pasjes over 5 meter etc. Zijn basisniveau is schoolplein groep 7. En dan is hij nog de spelverdeler ook van dit elftal, waar het meerendeel van de ballen moet worden ingeleverd... In al die wedstrijden tegen de kleintjes waar het stroef liep was er altijd een constante factor, en dat is dat de commentator hem ongelukkig vond spelen.
Twee zulke wedstrijden bij een club als Roma, Leverkussen, Everton of Valencia en je mag met het tweede meetrainen.
Zolang de buitenwereld die potentie nog wel ziet: cashen. Hij moet schoonpapa bedanken dat hij nog met jong oranje mee mag.
Wat eigenlijk ook een onterechte uitverkiezing is. Onverklaarbaar om een jongen die 90% van het seizoen uit vorm is mee te nemen naar een EK. Gaat dat dan onder hetzelfde mom als in Alkmaar : blijven hopen op die ene beslissende actie? (die maar niet komt.....)
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Zullen we de topic naam veranderen?
iets van Calvin Stengs bashing topic?

Er lijkt geen ruimte voor nuancering en ja hij is wisselvallig, en hij oogt flegmatiek en er is ruimte tot verbetering en het moet constanter, klopt allemaal.
Maar een soort van wedstrijd wie het meest negatief over hem kan schrijven (soort van Geert Wilders achtige optredens lijkt het wel)

Als ik de reacties van een aantal forummers zie is Calvin zo langzamerhand een van de grootste prutsers ooit door de AZ jeugdopleiding afgeleverd is. [-X [-X
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
Perry
Invaller
Berichten: 2013
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

AZ-073 schreef: 26 mei 2021, 09:48

Als ik de reacties van een aantal forummers zie is Calvin zo langzamerhand een van de grootste prutsers ooit door de AZ jeugdopleiding afgeleverd is. [-X [-X
Vele zullen hier de naam van Dabney dos Santos noemen. Kijkend naar alle Eredivisieminuten van beide heren was Dabney betrokken bij een goal (goal of assist) elke 153 minuten. Stengs is betrokken bij een goal eens per 201 minuten.

Zo slecht was die Dab ney :wink:
DonnyDelano
Oude garde
Berichten: 1344
Lid geworden op: 16 jul 2018, 20:08

Perry schreef: 26 mei 2021, 11:31 Vele zullen hier de naam van Dabney dos Santos noemen. Kijkend naar alle Eredivisieminuten van beide heren was Dabney betrokken bij een goal (goal of assist) elke 153 minuten. Stengs is betrokken bij een goal eens per 201 minuten.

Zo slecht was die Dab ney :wink:
En toch kan ik me bij Dabney niet herinneren dat ik ooit 1x gedacht heb: zó, die kan voetballen.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9112
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Perry schreef: 26 mei 2021, 11:31 Vele zullen hier de naam van Dabney dos Santos noemen. Kijkend naar alle Eredivisieminuten van beide heren was Dabney betrokken bij een goal (goal of assist) elke 153 minuten. Stengs is betrokken bij een goal eens per 201 minuten.

Zo slecht was die Dab ney :wink:
Dit gaat echt wel een flinke partij te ver :lol:
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2250
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

DonnyDelano schreef: 26 mei 2021, 11:40 En toch kan ik me bij Dabney niet herinneren dat ik ooit 1x gedacht heb: zó, die kan voetballen.
Hij heeft een hele sterke wedstrijd gespeeld tegen NAC uit in de beginperiode dat hij bij het eerste elftal zat. 😉
DonnyDelano
Oude garde
Berichten: 1344
Lid geworden op: 16 jul 2018, 20:08

AZuid-Scharwoude schreef: 26 mei 2021, 15:07 Hij heeft een hele sterke wedstrijd gespeeld tegen NAC uit in de beginperiode dat hij bij het eerste elftal zat. 😉
Ik denk dat ik dat verdrongen heb ;-)
Gebruikersavatar
AZSander
Seizoenkaarthouder
Berichten: 481
Lid geworden op: 23 sep 2012, 12:18
Locatie: Alkmaar

AZ-073 schreef: 26 mei 2021, 09:48 Zullen we de topic naam veranderen?
iets van Calvin Stengs bashing topic?

Er lijkt geen ruimte voor nuancering en ja hij is wisselvallig, en hij oogt flegmatiek en er is ruimte tot verbetering en het moet constanter, klopt allemaal.
Maar een soort van wedstrijd wie het meest negatief over hem kan schrijven (soort van Geert Wilders achtige optredens lijkt het wel)

Als ik de reacties van een aantal forummers zie is Calvin zo langzamerhand een van de grootste prutsers ooit door de AZ jeugdopleiding afgeleverd is. [-X [-X
Joh, die reacties gewoon lekker negeren. Je zit niet bij het Nederlands Elftal of Jong Oranje als je er geen reet van kan. Ja hij is wisselvallig, ja hij is flegmatiek en hij oogt soms ontzettend nonchalant, maar hij kan ook ongelooflijk goed voetballen. Persoonlijk denk ik dat het een mentaal dingetje bij hem is na z'n blessure, maar de toekomst zal het uitwijzen.

Denk eerder dat de forummerts hier wat persoonlijke opgekropte frustraties op Stengs aan het botvieren zijn, want wat ik af en toe voorbij zie komen slaat kant nog wal.
Compete to complete
Gebruikersavatar
Toffee
Supporter
Berichten: 234
Lid geworden op: 07 okt 2005, 14:34

AZSander schreef: 26 mei 2021, 20:57 Persoonlijk denk ik dat het een mentaal dingetje bij hem is na z'n blessure, maar de toekomst zal het uitwijzen.
Stengs durft nog steeds geen duels aan te gaan.
Everton: Pride of Merseyside
Gebruikersavatar
AZSander
Seizoenkaarthouder
Berichten: 481
Lid geworden op: 23 sep 2012, 12:18
Locatie: Alkmaar

Toffee schreef: 26 mei 2021, 21:11 Stengs durft nog steeds geen duels aan te gaan.
Precies dat. En juist met vertrouwen het 'in de duels komen' is als flankspeler natuurlijk cruciaal.
Compete to complete
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6539
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

AZSander schreef: 26 mei 2021, 20:57 Joh, die reacties gewoon lekker negeren. Je zit niet bij het Nederlands Elftal of Jong Oranje als je er geen reet van kan. Ja hij is wisselvallig, ja hij is flegmatiek en hij oogt soms ontzettend nonchalant, maar hij kan ook ongelooflijk goed voetballen. Persoonlijk denk ik dat het een mentaal dingetje bij hem is na z'n blessure, maar de toekomst zal het uitwijzen.

Denk eerder dat de forummerts hier wat persoonlijke opgekropte frustraties op Stengs aan het botvieren zijn, want wat ik af en toe voorbij zie komen slaat kant nog wal.
Zoals al vaker gezegd. Het is geen persoonlijke aanval op Stengs. Hij doet voor zover ik kan zien altijd zn best. Het is vooral verontwaardiging dat een van de minst presterende spelers bij AZ over een lange periode (40+ wedstrijden) zo onvoorwaardelijk veel kansen en minuten krijgt. Terwijl anderen die kans niet of nooit krijgen. AZ behandeld hem als dé vedette van het team, dan mag je ook zo beoordeeld worden. En dus eigenlijk vooral de trainer/staf.

Het meningsverschil (waar iedereen natuurlijk anders over mag denken) is dat sommigen het als een dip, mentaal, pech, ongelukkig iets zien. En hij volgend seizoen wel ineens 20+ goals/assists gaat leveren. Je noemt bijvoorbeeld dat het een mentaal dingetje is na zn blessure, hoelang is dat onderhand al wel niet geleden? Ik denk ook dat die blessure funest is geweest voor zn ontwikkeling, maar is dat tijdelijk of helaas blijvend al het zolang duurt?

En anderen vinden (waaronder ik) dat hij kwalitatief tekort komt op bepaalde vlakken, en daarom beter verkocht kan worden zolang men elders die nog potentie wel ziet. Misschien is een andere omgeving waar hij wel wat "harder" wordt aangepakt en gewoon 1 van de groep is inderdaad nuttig voor hem. Iedereen hier wil dat die jongen elke week zo speelt als tegen Groningen destijds in de play offs. Maar hoelang kan je teren op die belofte?
Gebruikersavatar
rudeboyaz
Supporter
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 mei 2007, 09:02
Locatie: Alkmaar

Is natuurlijk wat uit de oude doos, maar over Dembele gingen hier in het begin dezelfde verhalen rond als over Stengs. Hij was als spits ook totaal niet productief en was heel wisselvallig. Nu zie ik Stengs niet direct als centrale middenvelder bij Spurs terecht komen (mist wat fysiek), maar dat er hier een heel stel azijnzeikers op het forum zijn staat voor mij wel vast.

Types als Dembele en Stengs gaan vanzelf leren wat het is om topvoetballer te zijn, maar dan spelen ze niet meer bij AZ. Wij moeten gewoon de momenten koesteren die dit soort spelers ons geven, waarbij wij het gebrek aan productiviteit en stabiliteit maar voor lief moeten nemen. Anders moet je lekker fan worden van een club met een enorm budget die ervaren topspelers kan aantrekken.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9112
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

rudeboyaz schreef: 27 mei 2021, 11:37
Types als Dembele en Stengs gaan vanzelf leren wat het is om topvoetballer te zijn, maar dan spelen ze niet meer bij AZ. Wij moeten gewoon de momenten koesteren die dit soort spelers ons geven, waarbij wij het gebrek aan productiviteit en stabiliteit maar voor lief moeten nemen. Anders moet je lekker fan worden van een club met een enorm budget die ervaren topspelers kan aantrekken.
Vanzelf gaat zoiets niet, daar zijn harde woorden en harde lessen voor nodig. Bijvoorbeeld een trainer die je even uit de selectie flikkert of het mislopen van bepaalde kansen. Als je daar verkeerd mee omgaat kan je ook die stappen niet maken.

Calvin Stengs en de andere AZ talenten worden altijd geroemd om hun houding in de pers, de ideale schoonzoon.
Ook hierboven gaan mensen er prat op dat Calvin hard werkt en het niets met zijn mentaliteit te maken heeft 'maar hij kan gewoon niet voetballen'. Ik denk juist dat het precies andersom is Calvin Stengs kan héél goed voetballen, maar heeft nooit echte druk of consequenties hoeven te ervaren buiten die blessure om, maar dat had niets met zijn eigen kunnen te maken.
Dat is ook de reden waarom ik wél achter de roep stond om Stengs her en der te wisselen, volgens mij loopt deze jongen toch nog iets met zijn hoofd in de wolken.

- Uitblinker in Jong Oranje
- Uitblinker in Jong AZ
- Uitblinker in een seizoen waarin AZ de titel kon pakken
- Op jonge leeftijd dus een oproep voor Oranje krijgen
- Zelfs bij wisselvalligheid nog bij de selectie van Oranje mogen blijven
- Blijkbaar al een tijdje in een goede relatie met de dochter van de bondscoach
- Wordt buiten medische kwesties om nooit gewisseld

Is het dan vreemd om te denken dat deze jongen een beetje met zijn hoofd in de wolken gelopen heeft?
Ook het braafste jongetje van de klas kon indien hij goed kon voetballen nogal vervelend gaan doen in je team op een bepaald moment, zeker als hij ook nog zoontje of anderzijds famillie van de trainer was.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
rudeboyaz
Supporter
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 mei 2007, 09:02
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 27 mei 2021, 11:44 Vanzelf gaat zoiets niet, daar zijn harde woorden en harde lessen voor nodig.
Ik ben het eens dat het de taak van de trainer is om spelers te prikkelen en te ontwikkelen. Maar goede trainers stemmen dat af op de persoon, harde woorden werken niet bij iedereen. Het is heel lastig om een oordeel over dat proces te hebben van buitenaf op basis van enkel wedstrijden. Het gaat er ook om wat er de rest van de week gebeurt. Ook zal Stengs zich echt wel willen verbeteren op dat vlak, hij zal echt teleurgesteld zijn dat hij niet mee mag met Oranje en ook wel weten waar dat aan ligt. Dus het is de vraag of een plek op de bank gaat helpen bij dat proces of juist het zelfvertrouwen een deuk gaat geven.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6539
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

rudeboyaz schreef: 27 mei 2021, 11:57 Dus het is de vraag of een plek op de bank gaat helpen bij dat proces of juist het zelfvertrouwen een deuk gaat geven.
Als je bij een enkele keer op de bank beginnen gelijk een mentale inzinking krijgt gaat er toch iets goed mis. En hoe denk je met zon mentale weerbaarheid ooit een stapje omhoog te gaan zetten. Er zitten toch nog 20+ spelers in de selectie die wel regelmatig of af en toe worden gewisseld/op de bank beginnen. Die kunnen dat ook prima hendelen. En je mag best denken op zon moment zoals (Karlsson, Druijf, Gudmundsson en de Wit) deden van shit ik hoor te spelen, en ik ga hard werken om te bewijzen dat ik er weer in hoor. Dat is toch een belangrijke component van topsport.
We kunnen concluderen dat de huidige aanpak in ieder geval niet werkt.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13933
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

AZ-073 schreef: 26 mei 2021, 09:48 Zullen we de topic naam veranderen?
iets van Calvin Stengs bashing topic?

Er lijkt geen ruimte voor nuancering en ja hij is wisselvallig, en hij oogt flegmatiek en er is ruimte tot verbetering en het moet constanter, klopt allemaal.
Maar een soort van wedstrijd wie het meest negatief over hem kan schrijven (soort van Geert Wilders achtige optredens lijkt het wel)

Als ik de reacties van een aantal forummers zie is Calvin zo langzamerhand een van de grootste prutsers ooit door de AZ jeugdopleiding afgeleverd is. [-X [-X
Zoals gebruikelijk slaat het weer compleet door. Voor nuance moet je hier niet zijn. Je moet iemand verafgoden of verketteren. Een middenweg is er vaak niet.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9112
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

rudeboyaz schreef: 27 mei 2021, 11:57 Ik ben het eens dat het de taak van de trainer is om spelers te prikkelen en te ontwikkelen. Maar goede trainers stemmen dat af op de persoon, harde woorden werken niet bij iedereen. Het is heel lastig om een oordeel over dat proces te hebben van buitenaf op basis van enkel wedstrijden. Het gaat er ook om wat er de rest van de week gebeurt. Ook zal Stengs zich echt wel willen verbeteren op dat vlak, hij zal echt teleurgesteld zijn dat hij niet mee mag met Oranje en ook wel weten waar dat aan ligt. Dus het is de vraag of een plek op de bank gaat helpen bij dat proces of juist het zelfvertrouwen een deuk gaat geven.
Eens, daar kunnen we van mening over verschillen natuurlijk.
Het is denk ik een van de factoren waarom slagen in bijvoorbeeld de Premier League zoveel moeilijker is dan elders.
Daar zijn ze in de regel wel zo hard, en als de staf al niet zo hard is dan zijn de supporters/media dat wel (tot een factor 100 vermenigvuldigt met hoe dat hier gaat).

Het kernpunt is dat ik in ieder geval denk dat het wel iets mentaals is, dat kan ook simpelweg op werk/trainingsethiek zien in combinatie met het status gevoel. direct inzicht in wat het is hebben we natuurlijk niet, dat is dan inderdaad aan de trainer.

Het ene commentaar leid overigens al snel tot het volgende, vandaar ook mijn visie op Pascal Jansen :wink:
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

rudeboyaz schreef: 27 mei 2021, 11:37 Is natuurlijk wat uit de oude doos, maar over Dembele gingen hier in het begin dezelfde verhalen rond als over Stengs. Hij was als spits ook totaal niet productief en was heel wisselvallig. Nu zie ik Stengs niet direct als centrale middenvelder bij Spurs terecht komen (mist wat fysiek), maar dat er hier een heel stel azijnzeikers op het forum zijn staat voor mij wel vast.

Types als Dembele en Stengs gaan vanzelf leren wat het is om topvoetballer te zijn, maar dan spelen ze niet meer bij AZ. Wij moeten gewoon de momenten koesteren die dit soort spelers ons geven, waarbij wij het gebrek aan productiviteit en stabiliteit maar voor lief moeten nemen. Anders moet je lekker fan worden van een club met een enorm budget die ervaren topspelers kan aantrekken.
Stengs met Dembele vergelijken slaat als een tang op een varken. Dembele was inderdaad geen echte spits en stond een periode dus niet op de juiste positie. Zijn scorend vermogen was niet zijn grote kracht.

Er zijn 3 hele grote verschillen tussen Dembele en Stengs:
1. Dembele werkte altijd keihard voor het team
2. In de periode dat het slecht ging met AZ, was Dembele juist 1 van de weinige spelers die praktisch altijd nog een ruime voldoende haalde .
3. Dembele was juist heel balvast en leed dus weinig balverlies.

De carrière en prestaties van Stengs zijn veel beter te vergelijken met Dabney Dos Santos. Allebei flegmatieke buitenspelers, allebei goed in de beginperiode, allebei steeds slechter presteren, allebei regelmatig onzichtbaar op het veld.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Ja, die vergelijking gaat totaal mank. Dembele werd (deels terecht) betiteld als domme draafbeer. Calvin is veel meer het type pseudovedette. Dat is hemzelf deels aan te rekenen, maar AZ heeft die situatie dus ook laten ontstaan door hem altijd met fluwelen handschoentjes te behandelen.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gesloten