De Basisopstelling

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Exit vd Brom schreef: 01 feb 2021, 19:55 Karlsson 11-Boadu 9-Stengs 7
Sugawara 10
Gudmundsson 8-Midtjso 6
Wijndal 2-Koopmeiners 4-Velthuis 3-Letschert 5
Bizot 1
Mag ik beleefd vragen wat je ingenomen hebt om tot deze zeer opmerkelijke opstelling te komen!? :wink:

Ken je de specifieke eigenschappen en kwaliteiten van deze spelers?
MB80
Invaller
Berichten: 2205
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

4-3-3
Bizot; Svensson, Letschert, BMI, Wijndal; Midtsjo, De Wit, Koopmeiners; Evjen, Gudmunddson & Karlsson.

Boadu en Stengs maar even banken 2 potjes en hopelijk ziet men dan het licht weer want het kabbelt net als het team gewoon door..

Svensson werd natuurlijk al erg gemist maar ook De Wit. Al is het maar bij het druk zetten, de rest mee aansturen, beetje gif (hoeveel “ professionele” overtredingen maakt hij wel niet...) en is een bliksemafleider voor de goal.... want nu is het vaak maar 1 iemand voor de goal en De Wit heeft een redelijk rendement.
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3133
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

Hij heeft zelfs een account aangemaakt om deze zeer opmerkelijke opstelling (want ook: Letschert rechtsback?) met ons te delen.
2021-02-02 12_22_56-Window.jpg
2021-02-02 12_22_56-Window.jpg (10.85 KiB) 2791 keer bekeken
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Even ervan uitgaande dat alle usual suspects vertrekken na dit seizoen, houden we dit over:

Keeper: Hobie Verhulst, Mees Bakker, Beau Reus/Elber Evora
RB: Yuki
CV: Hatzidiakos, Velthuis
CV: :Letschert, Joey Jacobs, Jorn Berkhout
LB: Gullit,
DM: Peer, Clasie
CM: Reijnders, Goudmijn
AM: De Wit, Taabouni, Oosting, Des Kunst [Gudmundsson]
RA: Evjen [Gudmundsson, Taabouni, Karlsson]
ST: Gudmundsson, Duin [Oosting]
LA: Karlsson, Aboukhlal, Allouch

Persoonlijk denk ik dat Aboukhlal en Hatzidiakos ook zouden moeten vertrekken (maar zie ik niet gebeuren) en ik verwacht Yuki Jacobs, Berkhout, Gullit en Duin het niveau nog niet aan kunnen.
Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat Druijf en Ouwejan niet meer terugkomen.
Uiteraard zou het goed zijn als een aantal spelers komende maanden al getest gaan worden of zij het niveau aankunnen. Maar zoals ik het nu zie, hebben we waarschijnlijk spelers voor de volgende posities nodig:
- 1e keeper
- 1e rechtsback
- 1e linksback
- 2e rechtsvoor
- 1e spits

Middenveld is goed genoeg bezet, met als aantekening dat Gudmundsson en Evjen daar ook nog kunnen spelen. Zelfs met aankopen voor die posities ga ik ervan uit dat AZ niet voor de prijzen mee gaat spelen. Dit wordt dus echt weer een tussenjaar waarin jeugdspelers aan het niveau moeten wennen en moeten ontwikkelen. Het jaar daarna kun je dan (na ontwikkeling + doorselecteren) weer een goed elftal neerzetten.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6402
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

multatuli schreef: 02 feb 2021, 17:42 Even ervan uitgaande dat alle usual suspects vertrekken na dit seizoen, houden we dit over:

Keeper: Hobie Verhulst, Mees Bakker, Beau Reus/Elber Evora
RB: Yuki
CV: Hatzidiakos, Velthuis
CV: :Letschert, Joey Jacobs, Jorn Berkhout
LB: Gullit,
DM: Peer, Clasie
CM: Reijnders, Goudmijn
AM: De Wit, Taabouni, Oosting, Des Kunst [Gudmundsson]
RA: Evjen [Gudmundsson, Taabouni, Karlsson]
ST: Gudmundsson, Duin [Oosting]
LA: Karlsson, Aboukhlal, Allouch

Persoonlijk denk ik dat Aboukhlal en Hatzidiakos ook zouden moeten vertrekken (maar zie ik niet gebeuren) en ik verwacht Yuki Jacobs, Berkhout, Gullit en Duin het niveau nog niet aan kunnen.
Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat Druijf en Ouwejan niet meer terugkomen.
Uiteraard zou het goed zijn als een aantal spelers komende maanden al getest gaan worden of zij het niveau aankunnen. Maar zoals ik het nu zie, hebben we waarschijnlijk spelers voor de volgende posities nodig:
- 1e keeper
- 1e rechtsback
- 1e linksback
- 2e rechtsvoor
- 1e spits

Middenveld is goed genoeg bezet, met als aantekening dat Gudmundsson en Evjen daar ook nog kunnen spelen. Zelfs met aankopen voor die posities ga ik ervan uit dat AZ niet voor de prijzen mee gaat spelen. Dit wordt dus echt weer een tussenjaar waarin jeugdspelers aan het niveau moeten wennen en moeten ontwikkelen. Het jaar daarna kun je dan (na ontwikkeling + doorselecteren) weer een goed elftal neerzetten.
Duidelijk overzicht. Maar er moet natuurlijk gewoon een middenvelder worden aangetrokken als Midtsjo én Koopmeiners beiden weggaan. Je kunt dat niet opvangen met het middeveld van de nmr18 van de kkd. Al vindt ik dat Peer zeker eens wat speeltijd verdient in de eredivisie.
Een speler van het formaat: Harroui, Berg, Schouten(onhaalbaar), Veerman(onhaalbaar) is gewoon noodzakelijk dan.
Wermegrieder
Herry en/of Berry
Berichten: 69
Lid geworden op: 17 mei 2017, 10:29

multatuli schreef: 02 feb 2021, 17:42 Even ervan uitgaande dat alle usual suspects vertrekken na dit seizoen, houden we dit over:

Keeper: Hobie Verhulst, Mees Bakker, Beau Reus/Elber Evora
RB: Yuki
CV: Hatzidiakos, Velthuis
CV: :Letschert, Joey Jacobs, Jorn Berkhout
LB: Gullit,
DM: Peer, Clasie
CM: Reijnders, Goudmijn
AM: De Wit, Taabouni, Oosting, Des Kunst [Gudmundsson]
RA: Evjen [Gudmundsson, Taabouni, Karlsson]
ST: Gudmundsson, Duin [Oosting]
LA: Karlsson, Aboukhlal, Allouch

Persoonlijk denk ik dat Aboukhlal en Hatzidiakos ook zouden moeten vertrekken (maar zie ik niet gebeuren) en ik verwacht Yuki Jacobs, Berkhout, Gullit en Duin het niveau nog niet aan kunnen.
Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat Druijf en Ouwejan niet meer terugkomen.
Uiteraard zou het goed zijn als een aantal spelers komende maanden al getest gaan worden of zij het niveau aankunnen. Maar zoals ik het nu zie, hebben we waarschijnlijk spelers voor de volgende posities nodig:
- 1e keeper
- 1e rechtsback
- 1e linksback
- 2e rechtsvoor
- 1e spits

Middenveld is goed genoeg bezet, met als aantekening dat Gudmundsson en Evjen daar ook nog kunnen spelen. Zelfs met aankopen voor die posities ga ik ervan uit dat AZ niet voor de prijzen mee gaat spelen. Dit wordt dus echt weer een tussenjaar waarin jeugdspelers aan het niveau moeten wennen en moeten ontwikkelen. Het jaar daarna kun je dan (na ontwikkeling + doorselecteren) weer een goed elftal neerzetten.
Met het laatste wat je schrijft ben ik het helemaal eens!
Doorselecteren wordt belangrijk komende zomer en het jaar daarna m.i., om ook meer balans in de selectie te krijgen wat betreft posities, alsook specifieke kwaliteiten van spelers.
Een tussenjaar zal het zeker worden.
Ik vermoed dat van de basis Svensson, Midtsjø en Koopmeiners vertrekken. Gudmundsson verwacht ik ook dat zal vertrekken, hier werkt het bestuur mogelijk ook wel aan mee. Wijndal is denk ik afhankelijk van de 2de seizoenshelft en het EK.

Ik hoop op deze selectie volgend seizoen:

Drommel, Schendelaar als tweede keeper, Verhulst verlengen en als derde keeper om de jonkies te helpen. De boer nog een jaar verhuren. Bakker zijn wedstrijdjes in jong laten keepen.
Ik verwacht dat Drommel na een jaar weer een stap zal maken. Dan acht ik één v.h. drietal, Schendelaar, De Boer en Bakker in staat om het over te nemen, met op dit moment denk ik de beste papieren voor Schendelaar.


Achterin: RB: Zeefuik, Yuki
Cv: Letschert, Van der Ven, Stergiou, ervaren lcv,
LB: Ouwejan (kost ons niets) en Cox/Oosterwolde
Middenveld controlerend: Clasie, Harroui/Roemeratoe, P. Koopmeiners, Reijnders,
Middenveld aanvallend: Goudmijn, De Wit, Oosting

RB: Stengs, Evjen,
SP: Druijf, Ghoochannejhad
LB: Karlsson, Becker


Ik weet dat er spelers zijn die op meerdere posities uit de voeten kunnen.
Niet alle spelers hiervan zullen waarschijnlijk haalbaar zijn, maar met alle verkopen en transferuitgaven van boven 3 miljoen moet het kunnen. Dan moet het bestuur dit uiteraard wel doen. Tevens meer uitgebalanceerd wat betreft specifieke kwaliteiten en bezetting.
De basis wordt dan:

Drommel
Zeefuik, Letschert, ervaren cv (niveau en type Wuytens), Ouwejan
Harroui, de Wit, Clasie
Stengs, Druijf, Karlsson
Wermegrieder
Herry en/of Berry
Berichten: 69
Lid geworden op: 17 mei 2017, 10:29

Taabouni vergeten in mijn vorige post. Die hoort er natuurlijk okk bij.
stuurlui aan wal
Herry en/of Berry
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 feb 2021, 09:20

Nivo bank moet omhoog om serieuze concurrentie strijd te hebben om de plekken op het veld. Dat houdt scherp en geeft ook reserves perspectief om scherp te blijven trainen en te presteren. Dus doorselecteren is noodzakelijk als huidige bank dat nivo niet heeft.
Alternatief is nivo op het veld verlagen tot het huidige nivo bank, alleen speel je dan om de plekken 5 t/m 12 en niet om de top 4.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Dit hele topic is eigenlijk fout. Er zou niet 1 basisopstelling moeten zijn. We willen juist wat meer afwisseling zien en aanpassing van de basis aan de tegenstander van de dag. En dat kunnen we in de wedstrijd topics kwijt.
_________________
"I don't know that!"
MB80
Invaller
Berichten: 2205
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

Kilkenny schreef: 03 feb 2021, 14:43 Dit hele topic is eigenlijk fout. Er zou niet 1 basisopstelling moeten zijn. We willen juist wat meer afwisseling zien en aanpassing van de basis aan de tegenstander van de dag. En dat kunnen we in de wedstrijd topics kwijt.
Goed punt, zou trouwens nog beter zijn als men tijdens een wedstrijd wat makkelijker tussen systemen kan wisselen. Bijv. van de standaard 4-3-3 naar een 3-5-2 wanneer Koopmeiners terugzakt, backs omhoog en twee vooruitgeschoven spelers (bijv. Karlsson en Boadu) met De Wit, Stengs en een Midtsjo erachter.
MB80
Invaller
Berichten: 2205
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

stuurlui aan wal schreef: 03 feb 2021, 13:12 Nivo bank moet omhoog om serieuze concurrentie strijd te hebben om de plekken op het veld. Dat houdt scherp en geeft ook reserves perspectief om scherp te blijven trainen en te presteren. Dus doorselecteren is noodzakelijk als huidige bank dat nivo niet heeft.
Alternatief is nivo op het veld verlagen tot het huidige nivo bank, alleen speel je dan om de plekken 5 t/m 12 en niet om de top 4.
Ja maar anderzijds moet je er ook niet aandenken om 7 spelers met trekjes a la Gudmundsson te hebben die beginnen te klagen (muiten?) of ongeinteresseerd lopen doen bij een (langdurige) plaats op de bank.

Eigenlijk - mits iedereen fit- heeft AZ een best degelijke bank gevuld met Clasie, Vlaar, Gudmundsson, Sugawara en Reijnders. Terwijl die spelers dan weer net niet goed genoeg (meer) zijn voor veel basisplaatsen.
stuurlui aan wal
Herry en/of Berry
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 feb 2021, 09:20

Als het echt zo is dat Boadu en Stengs altijd moeten spelen en 90 minuten moeten spelen van Raiola, kunnen ze dan niet naar Jong AZ? Daar kunnen ze minder kwaad dan bij het eerste.

En het geeft Jansen de gelegenheid om andere spelers eens een paar wedstrijden achter elkaar te laten spelen met vertrouwen. Dan kan Max beter beoordelen wie het wel en wie het niet heeft om basisspeler te worden volgend seizoen. Helpt weer bij het doorselecteren.

Lijkt me een win-win
Gebruikersavatar
Perry
Reservespeler
Berichten: 1999
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

Nu Svensson en vooral de Wit weer op de weg terug zijn krijgen we langzamerhand een luxeprobleem, wat ook wel eens fijn is. Dat Svensson terug in het elftal komt ten koste van Sugawara is geen hogere wiskunde, maar ik zou nog even niet weten wie er geslachtofferd moet worden voor de Wit.

Laten we voor het gemak zeggen dat we voor de 4 meest aanvallende posities nu beschikbaar hebben:
Boadu
Stengs
Karlsson
Gudmundsson
de Wit

Met niet ver daarachter Evjen (en helaas in de ogen van Jansen ook Aboukhlal).

Ik schat de eerste drie namen op dit moment redelijk onomstreden, dus gaat de 'strijd' op dit moment tussen Gudmundsson en de Wit. Op basis van de laatste wedstrijden zou ik het terecht vinden als Gudmundsson zijn plaats behoudt, want ik vind hem erg belangrijk en ook gewoon goed spelen. Maar daarnaast zag je gisteren wat er met het team gebeurde toen de Wit in het veld kwam en het team aanstuurde in het drukzetten.

Succes Pascal!
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2308
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

Ja zeg het maar. Ik vind Gudmundsson op het moment belangrijker en harder werken dan Karlsson. Laatstgenoemde is natuurlijk een goede voetballer maar je kan zijn goede wedstrijden de laatste maanden op 1 hand tellen.

Daarbij valt mij op dat hij tegen de topteams echt helemaal niks kan brengen, tegen de kleintjes gebeuren er hier en daar nog leuke dingen.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6402
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Wildcat schreef: 01 mar 2021, 09:17 Ja zeg het maar. Ik vind Gudmundsson op het moment belangrijker en harder werken dan Karlsson. Laatstgenoemde is natuurlijk een goede voetballer maar je kan zijn goede wedstrijden de laatste maanden op 1 hand tellen.

Daarbij valt mij op dat hij tegen de topteams echt helemaal niks kan brengen, tegen de kleintjes gebeuren er hier en daar nog leuke dingen.
Zou je kunnen zeggen, al was Karlsson vorige week wel matchwinner tegen VVV. Wordt ook minder gezocht in topwedstrijden, je merkt (en terecht als je 3x scoort) dat alle ballen diep richting boadu moeten. Volgend seizoen als Karlsson het "mannetje" voorin wordt als enkele jongens worden verkocht, zal hij het verschil moeten gaan maken in dit soort potjes.

Maar ik vind Gudmundsson sws geen buitenspeler. Ik zou zeggen laat het gewoon staan zoals het is, en bekijk per wedstrijd wie er gewisselt dient te worden. Maakt iemand die invalt/basisspeler is structureel een goede/slechte indruk dan voer je dat door. Open deur eigenlijk.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

SimonPoulsen schreef: 01 mar 2021, 09:55 Zou je kunnen zeggen, al was Karlsson vorige week wel matchwinner tegen VVV. Wordt ook minder gezocht in topwedstrijden, je merkt (en terecht als je 3x scoort) dat alle ballen diep richting boadu moeten. Volgend seizoen als Karlsson het "mannetje" voorin wordt als enkele jongens worden verkocht, zal hij het verschil moeten gaan maken in dit soort potjes.

Maar ik vind Gudmundsson sws geen buitenspeler. Ik zou zeggen laat het gewoon staan zoals het is, en bekijk per wedstrijd wie er gewisselt dient te worden. Maakt iemand die invalt/basisspeler is structureel een goede/slechte indruk dan voer je dat door. Open deur eigenlijk.
Mee eens. De Wit is ook een heerlijke speler om als wissel achter de hand te hebben bij een gelijke stand of achterstand. Hij kan dan net als Druijf nog even lekker de beuk erin gooien. Eigenlijk verdienen Gudmundsson en De Wit allebei een basisplaats.
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2308
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

De wit tegen top 5 teams en Gudmundsson tegen de rest, De Wit later in de wedstrijd tegen de kleintjes om hem toch voldoende minuten te geven.
Leeuwenhart
Seizoenkaarthouder
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 dec 2017, 17:31

Ik ben dus reuzebenieuwd hoe Jansen volgend seizoen zijn stempel wil drukken op het elftal, helemaal als we daadwerkelijk die tweede plek pakken.

Ik moest vanmiddag ineens denken aan het kampioenselftal van van Gaal in 2008/2009. 4-4-2 en toeslaan vanuit de omschakeling zou helemaal niet zo'n slecht idee zijn voor het elftal wat overblijft. Boadu kan dan blijven loeren op de goal a la El Hamdaoui met een werker om hem heen die ballen kan vasthouden (Druijff/De Wit/Gudmundsson?)
Karlsson in de Martens rol, als valse linksbuiten die naar binnentrekt. Stengs/Evjen in dezelfde rol op rechts. Moeten we wel echt goede backs binnenslepen (er vanuit gaande dat beide straks weg zijn), maar het is wel een manier om toch voor de prijzen te spelen, zonder te hoeven domineren. Dat lukt gewoon niet meer vrees ik, zonder Koopmeiners. Hoe denken jullie hierover?
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Leeuwenhart schreef: 11 mei 2021, 22:45 ...
Ik moest vanmiddag ineens denken aan het kampioenselftal van van Gaal in 2008/2009. 4-4-2 en toeslaan vanuit de omschakeling zou helemaal niet zo'n slecht idee zijn voor het elftal wat overblijft. Boadu kan dan blijven loeren op de goal a la El Hamdaoui met een werker om hem heen die ballen kan vasthouden (Druijff/De Wit/Gudmundsson?)
Karlsson in de Martens rol, als valse linksbuiten die naar binnentrekt. Stengs/Evjen in dezelfde rol op rechts. Moeten we wel echt goede backs binnenslepen (er vanuit gaande dat beide straks weg zijn), maar het is wel een manier om toch voor de prijzen te spelen, zonder te hoeven domineren. Dat lukt gewoon niet meer vrees ik, zonder Koopmeiners. Hoe denken jullie hierover?
Zo spelen wij toch al in de meeste wedstrijden.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Ik zie de opstelling het liefst als volgende:

-------------------------Aankoop--------------------(of Bizot)

Aankoop---beukema--------Indi---Wijndal(of aankoop)

-------------------Reijnders---Midtsjö-----------
------------------------Gudmundsson-------------

Aankoop-----------Pavlidis--------Karlsson

Rechtsback is (voor mij) duidelijk de grootste zorg op het moment, ik ben echt niet overtuigd van Yuki, zowel vorig seizoen als deze voorbereiding maakt hij cruciale fouten, tactisch is hij van ZEER laag niveau en verdedigen is niet zijn hobby, om het maar even zo te zeggen. Gemis van Svensson is erg groot en persoonlijk denk ik dat Yuki een tweede Johansson is.

Oosting vind ik goede dingen laten zien, liever een aankoop en Oosting daar achter, want vind het wel erg snel gaan als hij nu basisspeler zou zijn. Moet nog aan zijn verdedigende capaciteiten werken.

Rechtsbuiten zou ik ook niet weten wie we nu moeten neerzetten, Gudmundsson is echt heel goed op de nummer 10 positie en als je daar De Wit neerzet wordt het team echt veel zwakker.
Zaka is HEEL slecht, Poku is nog niet klaar lijkt het, Evjen heb ik (itt Taabouni) niet op grote kwaliteit kunnen betrappen tot heden. Misschien mis ik nog iemand? Maar we hebben geen eerste rechtsbuiten en Poku/Evjen als backup. Moet wat aan gedaan worden imo.

Als je zo speelt heb je een sterke selectie met dynamiek, loopvermogen en veel tactisch inzicht. Zie het dan wel zitten.
Als er gespeeld wordt met Yuki, Oosting, Peer & Evjen zie ik het wel erg somber in dit seizoen.

Ditzelfde geld als we 3-5-2 zouden spelen. Met de club spelen we met een bepaalde filosofie vanaf de jeugd, zou raar zijn als we deze zouden veranderen.
(3-4-3 ben ik dan wel weer een fan van, maar dat terzijde)
Onze verdediging speelt nu al de bal elke keer heen en weer en terug naar de keeper. Met het gemis van verbindingstuk tussen verdediging en middenveld zal dit alleen maar groter worden.
Hoog druk zetten is VEEL minder effectief in een 3-5-2 en in balbezit mis je vaak een aandienende middenvelder, wat het spel nog langzamer maakt.
Plaats reactie