De Basisopstelling

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Gezien het aantal doelpunten dat AZ tot nu toe heeft gemaakt, is het al direct duidelijk waar het schort: met het vertrek van Koopmeiners / Stengs / Boadu zijn er 30 goals verkocht (dat is excl. penalty's). In totaal maakte AZ vorig jaar 75 - 9 penalty's = 66 goals, dus dat is net iets minder dan de helft van de totale productie die weg is. Als AZ enigszins aan wilt haken bij de top5, dienen er dus spelers opgesteld te worden die ook af en toe eens een goal maken.

Gaat Clasie scoren? In vier seizoenen heeft hij in totaal 2 goals gemaakt in de Eredivisie. Lijkt me duidelijk.
Gaat Reijnders scoren? Nu eindelijk een goal, maar eerder wellicht nog geen kans gehad in de Eredivisie. Bij Jong echter heel vaak betrokken bij goals. Geef 'm maar het voordeel van de twijfel.

De Wit / Gudmundsson: ik ben geen groot fan van Gudmundsson gezien de enorme hoeveelheid kansen die hij nodig heeft, maar hij scoort wel echt vaker. Nu maar hopen dat hij wat effectiever wordt.

Aboukhlal: In 52 wedstrijden AZ1, in totaal 5 goals gemaakt. Ongetwijfeld zitten bij die 52 wedstrijden ook veel invalbeurten, maar dan nog is 1 op de 10 wedstrijden een goal niet bijzonder verheffend te noemen.

Hebben we toevallig nog een verdediger die aantoonbaar eens een bal kan inkoppen? Hmm.... Bruno? Nee. Letschert? Nee. Hatzidiakos? Nee. Beukema? Ja! Stel die man dus op.

Al met al moet er simpelweg meer scorend vermogen in de ploeg worden gebracht. Met Veerman (wellicht een Vloet) had je dat kunnen hebben... hoewel het terecht is dat Max daar niet de hoofdprijs voor gaat betalen. Dat betekent dan echter wel dat zijn alternatief op het middenveld aanvallend gezien (minimaal) hetzelfde brengt.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

DiepeMast schreef: 23 sep 2021, 13:20 Gezien het aantal doelpunten dat AZ tot nu toe heeft gemaakt, is het al direct duidelijk waar het schort: met het vertrek van Koopmeiners / Stengs / Boadu zijn er 30 goals verkocht (dat is excl. penalty's). In totaal maakte AZ vorig jaar 75 - 9 penalty's = 66 goals, dus dat is net iets minder dan de helft van de totale productie die weg is. Als AZ enigszins aan wilt haken bij de top5, dienen er dus spelers opgesteld te worden die ook af en toe eens een goal maken.

Gaat Clasie scoren? In vier seizoenen heeft hij in totaal 2 goals gemaakt in de Eredivisie. Lijkt me duidelijk.
Gaat Reijnders scoren? Nu eindelijk een goal, maar eerder wellicht nog geen kans gehad in de Eredivisie. Bij Jong echter heel vaak betrokken bij goals. Geef 'm maar het voordeel van de twijfel.

De Wit / Gudmundsson: ik ben geen groot fan van Gudmundsson gezien de enorme hoeveelheid kansen die hij nodig heeft, maar hij scoort wel echt vaker. Nu maar hopen dat hij wat effectiever wordt.

Aboukhlal: In 52 wedstrijden AZ1, in totaal 5 goals gemaakt. Ongetwijfeld zitten bij die 52 wedstrijden ook veel invalbeurten, maar dan nog is 1 op de 10 wedstrijden een goal niet bijzonder verheffend te noemen.

Hebben we toevallig nog een verdediger die aantoonbaar eens een bal kan inkoppen? Hmm.... Bruno? Nee. Letschert? Nee. Hatzidiakos? Nee. Beukema? Ja! Stel die man dus op.

Al met al moet er simpelweg meer scorend vermogen in de ploeg worden gebracht. Met Veerman (wellicht een Vloet) had je dat kunnen hebben... hoewel het terecht is dat Max daar niet de hoofdprijs voor gaat betalen. Dat betekent dan echter wel dat zijn alternatief op het middenveld aanvallend gezien (minimaal) hetzelfde brengt.
Ben ik het niet mee eens.
Veerman of Vloet vind ik ook een zwaktebod.
Uiteindelijk moet je grote kansen creëren, dat gebeurt niet genoeg.
Waar zijn de lage voorzetten van de overlappende backs? Heb ze nauwelijks gezien.
Een bal erin lopen die laag en hard wordt voorgezet is een vaardigheid die de meeste proffesionele voetballers wel bezitten, op Zakaria na dan.

Uiteindelijk creëren we gewoon niet genoeg kansen waar we 1 op 1 staan, dus waarom zouden we iemand halen die "kan scoren"? Wat dat ook mag betekenen.

Als we allemaal technisch begaafde voetballers opstellen die elkaar 1 op 1 voor de keeper zetten meerdere keren dan zullen we genoeg scoren.

Uiteindelijk kan je nu wel vragen om iemand die kan scoren, zoals Karlsson, maar die scoort ook alleen met afstandschoten. Dat is niet echt het probleem oplossen, meer verbloemen. Het spel rond de 16 moet gewoon beter om grotere kansen te creëren en dit veelvuldig te doen.
Anders zit je ook maar de hele tijd te wachten op bevliegingen van spelers, zoals vorig jaar.
Gebruikersavatar
Denniz
Oude garde
Berichten: 1431
Lid geworden op: 10 feb 2012, 22:15
Locatie: Swift City

Vindahl,
Sugawara, Beukema, BMI, Wijndal
Midtsjo, Reijnders, Gugmundsson
Karlsson, Pavlidis, Evjen
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

--------------------Vindahl----------------------
Sugawara, Beukema, BMI, Wijndal
----------Midtsjo---------Reijnders---------
--------------------Taabouni-------------------
Karlsson-------Pavlidis------Aboukhal
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Sprak na de wedstrijd afgelopen weekend wat mensen uit Deventer en daarbij ging het vooral over Beukema en zijn populariteit hier. En ook waarom hij hier niet in de basis staat. Die gasten uit Deventer gaven aan dat hij qua handelingssnelheid vorig jaar al wat tekort kwam. Zij snapten dus wel dat hij hier nog niet direct speelt omdat hij hier nog weer een seconde minder heeft om na te denken.

In dat opzicht wel opvallend dat praktisch iedereen hem hier in de basis zet, puur op basis van onderbuikgevoelens en omdat het zo’n leuke gozer is. Ik hoorde enkele weken geleden al dat er hier ook speciaal aandacht is voor Beukema op de training om die punten te verbeteren. In dat opzicht dus niet raar dat Pantelis nu de voorkeur krijgt. Die is de laatste 1,5 jaar vrij stabiel.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

AZ 4 Life schreef: 28 sep 2021, 14:38
In dat opzicht wel opvallend dat praktisch iedereen hem hier in de basis zet, puur op basis van onderbuikgevoelens en omdat het zo’n leuke gozer is.
Hoezo onderbuikgevoelens? We hebben 3 centrale verdedigers die allemaal niet kunnen opbouwen, ze zijn traag en positioneel slecht. Dan snak je toch naar nieuw elan? Alsof de handelingssnelheid van Letschert zo geweldig is.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Langedijk schreef: 28 sep 2021, 14:54 Hoezo onderbuikgevoelens? We hebben 3 centrale verdedigers die allemaal niet kunnen opbouwen, ze zijn traag en positioneel slecht. Dan snak je toch naar nieuw elan? Alsof de handelingssnelheid van Letschert zo geweldig is.
Eens. Handelingssnelheid is ook maar één facet van voetbal. Engelse verdedigers missen dat ook vaak maar spelen gewoon omdat ze andere kwaliteiten hebben. En inderdaad, die andere drie laten het ook niet zien dus verdient hij zeker een kans. Die andere drie kunnen alledrie niet koppen en met name van Letschert en Martins Indi is de handelingssnelheid echt zeer laag. Panta probeert wel sneller te spelen maar maakt daardoor ook nog wel veel fouten.

Wedstrijden in eredivisie laten hem ook nog eens sneller wennen aan de hogere eisen.

E.e.a. heeft er natuurlijk meer mee te maken dat Jansen zo dom is geweest om BMI 2e aanvoerder te maken waardoor hij zichzelf klem zet omdat je hem dan eigenlijk niet kan banken.
Hup AZ.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

AZ 4 Life schreef: 28 sep 2021, 14:38 Sprak na de wedstrijd afgelopen weekend wat mensen uit Deventer en daarbij ging het vooral over Beukema en zijn populariteit hier. En ook waarom hij hier niet in de basis staat. Die gasten uit Deventer gaven aan dat hij qua handelingssnelheid vorig jaar al wat tekort kwam. Zij snapten dus wel dat hij hier nog niet direct speelt omdat hij hier nog weer een seconde minder heeft om na te denken.

In dat opzicht wel opvallend dat praktisch iedereen hem hier in de basis zet, puur op basis van onderbuikgevoelens en omdat het zo’n leuke gozer is. Ik hoorde enkele weken geleden al dat er hier ook speciaal aandacht is voor Beukema op de training om die punten te verbeteren. In dat opzicht dus niet raar dat Pantelis nu de voorkeur krijgt. Die is de laatste 1,5 jaar vrij stabiel.
Opvallend?
Opvallend is pas dat een trainer hem in de spits zet terwijl er gewoon talenten op de bank zitten en je zelf ook talenten verhuurd hebt.

Ik blijf het de flauwste verdediging van de laatste weken vinden.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
bk wcm
Fanatic
Berichten: 576
Lid geworden op: 06 apr 2005, 09:27
Locatie: west coast

Rienstra was aanvoerder, dat werd ook onhoudbaar als basispeler.
Behalve de hierboven genoemde punten, moet een AZ verdediger ver van de goal verdedigen. Dat vereist snelheid, vooruit verdedigen en rugdekking verlenen. Koekoek.
Iedereen is voor AZ en AZ is voor iedereen.
En ik hef het glas op jouw gezondheid, want jij staat niet alleen.
Gebruikersavatar
Bertje
Reservespeler
Berichten: 1591
Lid geworden op: 15 aug 2009, 16:35
Locatie: Sint Pancras

Langedijk schreef: 28 sep 2021, 14:54 Hoezo onderbuikgevoelens? We hebben 3 centrale verdedigers die allemaal niet kunnen opbouwen, ze zijn traag en positioneel slecht. Dan snak je toch naar nieuw elan? Alsof de handelingssnelheid van Letschert zo geweldig is.
Juist. =D>
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

AZ 4 Life schreef: 28 sep 2021, 14:38 In dat opzicht wel opvallend dat praktisch iedereen hem hier in de basis zet, puur op basis van onderbuikgevoelens en omdat het zo’n leuke gozer is. Ik hoorde enkele weken geleden al dat er hier ook speciaal aandacht is voor Beukema op de training om die punten te verbeteren. In dat opzicht dus niet raar dat Pantelis nu de voorkeur krijgt. Die is de laatste 1,5 jaar vrij stabiel.
Hatzidiakos stabiel een 5,5 nadat hij een paar jaar regelmatig een 3 of een 4 scoorde. Uitschieters naar boven heeft Hatzidiakos niet. Ik durf wel te beweren dat Beukema ook wel stabiel een 5,5 kan scoren met nog wat uitschieters naar boven ook. En als hij dan een paar keer een 4 of een 5 scoor dan denken we weer terug aan al die jaren dat Hatzidiakos fouten heeft mogen maken en nu ook Letschert fouten heeft gemaakt. De reden dat ik Beukema in de basis wil zien is niet omdat het een leuke jongen is, maar omdat ik (op basis wat ik van hem gezien heb in de voorbereiding) van mening ben dat hij beter is dan de andere 3 en zo niet, binnen redelijk korte tijd beter kan worden dan de andere 3.
AZ fanatic 4-life
Fanatic
Berichten: 631
Lid geworden op: 28 feb 2004, 12:12
Locatie: alkmaar

Bob Ross schreef: 28 sep 2021, 15:41 Eens. Handelingssnelheid is ook maar één facet van voetbal. Engelse verdedigers missen dat ook vaak maar spelen gewoon omdat ze andere kwaliteiten hebben. En inderdaad, die andere drie laten het ook niet zien dus verdient hij zeker een kans. Die andere drie kunnen alledrie niet koppen en met name van Letschert en Martins Indi is de handelingssnelheid echt zeer laag. Panta probeert wel sneller te spelen maar maakt daardoor ook nog wel veel fouten.

Wedstrijden in eredivisie laten hem ook nog eens sneller wennen aan de hogere eisen.

E.e.a. heeft er natuurlijk meer mee te maken dat Jansen zo dom is geweest om BMI 2e aanvoerder te maken waardoor hij zichzelf klem zet omdat je hem dan eigenlijk niet kan banken.
Spijker op de kop...
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Langedijk schreef: 28 sep 2021, 14:54 Hoezo onderbuikgevoelens? We hebben 3 centrale verdedigers die allemaal niet kunnen opbouwen, ze zijn traag en positioneel slecht. Dan snak je toch naar nieuw elan? Alsof de handelingssnelheid van Letschert zo geweldig is.
De opbouw schijnt nu net niet het sterkste punt te zijn van Beukema. En Letschert is ook gewoon matig, Panta draait daarentegen al sinds vorig seizoen vrij stabiel. Gaat met er meer om dat hij nog een streepje voor heeft op Beukema. Dat Beukema er wel komt, daar geloof ik zeer zeker in. Maar geef die jongen de tijd die hij nodig heeft.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 28 sep 2021, 16:20 Opvallend?
Opvallend is pas dat een trainer hem in de spits zet terwijl er gewoon talenten op de bank zitten en je zelf ook talenten verhuurd hebt.

Ik blijf het de flauwste verdediging van de laatste weken vinden.
Dat hij in de spits werd ingezet heeft hier helemaal niks mee te maken. Dat komt gewoon omdat je geen type Druijf meer hebt om in de slotfase ballen naar voren te pompen. Dat is allemaal niet zo raar. Dat is in het verleden wel vaker gebeurd bij verschillende clubs.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Bob Ross schreef: 28 sep 2021, 15:41 Eens. Handelingssnelheid is ook maar één facet van voetbal. Engelse verdedigers missen dat ook vaak maar spelen gewoon omdat ze andere kwaliteiten hebben. En inderdaad, die andere drie laten het ook niet zien dus verdient hij zeker een kans. Die andere drie kunnen alledrie niet koppen en met name van Letschert en Martins Indi is de handelingssnelheid echt zeer laag. Panta probeert wel sneller te spelen maar maakt daardoor ook nog wel veel fouten.

Wedstrijden in eredivisie laten hem ook nog eens sneller wennen aan de hogere eisen.

E.e.a. heeft er natuurlijk meer mee te maken dat Jansen zo dom is geweest om BMI 2e aanvoerder te maken waardoor hij zichzelf klem zet omdat je hem dan eigenlijk niet kan banken.
En als hij op dat punt nu nog minder is dan die drie die er al zijn? Als handelingssnelheid vorig seizoen al een tekortkoming was bij Go Ahead in de KKD, waarom denken we dan dat hij moeiteloos even mee kan draaien in de subtop van de eredivisie. Ik vind dat vrij naïef. Op de trainingen zien ze dat ook. Daar investeren ze extra tijd in hem om het te verbeteren. Ik denk dat de mensen die vijf dagen per week met hem trainen toch een vrij redelijk beeld van hem kunnen vormen, te meer omdat dat het beeld bevestigt die ze in Deventer dus ook al hadden.

En nogmaals, ik heb echt het volste vertrouwen in deze jongen in de toekomst. Die gaat er echt wel komen. Maar blijkbaar moet hij nog even een paar stapjes zetten. Hij is hier net twee maanden. Geef hem nog even een paar maanden om te wennen aan het tempo. Daar heeft zo’n jongen ook meer aan dan hem nu al voor de leeuwen te gooien. Want je weet ook hoe het hier gaat, er zijn zat types die nu het hardst om hem roepen, maar na twee fouten kan hij er niks meer van en krijgt de technische leiding onder uit de zak voor het aantrekken en opstellen van hem.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Krijg ik weer het gevoel dat dit topic overbodig is. Of je kan het in het wedstrijdtopic van de eerstvolgende wedstrijd kwijt, of bepaalde zaken in het topic van de speler, in dit geval Beukema. De discussie over zijn kwaliteiten en ontwikkelmogelijkheden horen gewoon in zijn topic.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Witzer
Ben-Sider
Berichten: 886
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:52

Keeper: Vindahl
Verdediging: Sugawara, Beukema, BMI, Wijndal
Controleurs: Clasie en Mitsjo
Aanvallende middenvelder: Reijnders
Aanvallers: Evjen, Gudmundsson, Karlsson.
Praat geen Poep, doos.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Witzer schreef: 01 okt 2021, 06:51 Keeper: Vindahl
Verdediging: Sugawara, Beukema, BMI, Wijndal
Controleurs: Clasie en Mitsjo
Aanvallende middenvelder: Reijnders
Aanvallers: Evjen, Gudmundsson, Karlsson.
Ik denk dat Gudmundsson te weinig scoort als spits, maar ik wil wel graag Beukema, Reijnders en Evjen zien. Dus maar proberen tegen Cambuur.
MB80
Invaller
Berichten: 2205
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

De verdediging is veel te kwetsbaar met een trage BMI, matige hatzidiakos en luchtdekkende Yuki.

3-5-2 met witry en wijndal hogerop, Clasie voor de opbouw en beukema als mandekker erbij :mrgreen:

Vindahl
Clasie-beukema-bmi
Witry-Midtsjo-Reijnders--de wit-wijndal
Pavlidis-Karlsson
Az564
Oude garde
Berichten: 1076
Lid geworden op: 12 jun 2007, 10:14

MB80 schreef: 31 okt 2021, 10:25 De verdediging is veel te kwetsbaar met een trage BMI, matige hatzidiakos en luchtdekkende Yuki.

3-5-2 met witry en wijndal hogerop, Clasie voor de opbouw en beukema als mandekker erbij :mrgreen:

Vindahl
Clasie-beukema-bmi
Witry-Midtsjo-Reijnders--de wit-wijndal
Pavlidis-Karlsson
Niet persé onlogisch om zo te spelen. Ik zou zelf alleen Vindahl tot de winterstop niet meer opstellen. Verder zou ik in dit dan Pavlidis op 10 zetten ipv de Wit.
Plaats reactie