Transfergeruchten VIII (AZ)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

De Rode Baron schreef: 19 apr 2022, 10:22 Ik weet niet of hij matig is, aanvallend schat ik hem best wel goed in en zou daar in zijn wisselwerking met Karlsson lijkt me goed kunnen functioneren. Alleen het is tekort dat hij op die positie heeft gespeeld, om te oordelen of hij verdedigend ook echt stabiel is.
Hij moet Wijndal gaan vervangen op termijn hé en dan is er ook nog geld uitgegeven aan Kerkez.

Gezonde twijfel mag wel voor het op dit moment genoemde bedrag.
Ik snap ook niet dat je voor bedragen in de miljoenen niet elders gaat kijken... god ik kan mij de transfervrije status van Bjorkan nog goed voor de geest halen... :roll:

Als ik het allemaal moet geloven hebben we nu 2 linksbacks voor 4.3 miljoen bij elkaar aangetrokken waarvan we geen idee hebben of ze gaan voldoen.

Ik hoop dat het goed komt met deze de Wit, maar het begint een beetje op een niveautje Van Geel bij Feyenoord te lijken.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

DeZuivelDuivel schreef: 19 apr 2022, 10:36 Ik hoop dat het goed komt met deze de Wit
Ben met je eens dat een bedrag dat kan oplopen tot iets meer dan 3 miljoen behoorlijk wat geld is voor een speler die amper een seizoen eredivisie heeft gespeeld, vraag me af gezien de Telegraaf melding maakt dat het hiermee Feyenoord aftroeft of de Rotterdammers ook daadwerkelijk een bod hebben gedaan.
MB80
Invaller
Berichten: 2205
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

Voorlopig word ik niet echt warm van dergelijke aankopen maar wat wel voor hem spreekt is zijn veelzijdigheid op de linkerkant. Helemaal fijn om een linkspoot te hebben die op het middenveld kan itt Midtsjo Dani clasie en Reijnders.

Als AZ Midtsjo verkoopt dan is een 4-3-3 met de punt naar achteren zo gek nog niet met Mees linkshalf en dan met Clasie op 6, Dani op rechts? 😏 of desnoods Reijnders rechtshalf.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6363
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

MB80 schreef: 19 apr 2022, 16:58 Voorlopig word ik niet echt warm van dergelijke aankopen
Nee, ik heb een beetje hetzelfde gevoel. Zal geen beroerde speler zijn, maar gaat dit het gat met de top 3 dichten?
MB80
Invaller
Berichten: 2205
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

Ferry schreef: 19 apr 2022, 17:16 Nee, ik heb een beetje hetzelfde gevoel. Zal geen beroerde speler zijn, maar gaat dit het gat met de top 3 dichten?
Nog als toevoeging, als Mees transfervrij was of 7 ton (a la beukema) dan is het makkelijker te begrijpen maar bij 2-2.5m denk je normaliter aan aankopen a la Karlsson of Pavlidis die meer hadden bewezen.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

MB80 schreef: 19 apr 2022, 18:31 Nog als toevoeging, als Mees transfervrij was of 7 ton (a la beukema) dan is het makkelijker te begrijpen maar bij 2-2.5m denk je normaliter aan aankopen a la Karlsson of Pavlidis die meer hadden bewezen.
Nieuwe markt, nieuwe prijzen
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

kuifje schreef: 19 apr 2022, 18:39 Nieuwe markt, nieuwe prijzen
De markt is breder dan alleen de Eredivisie. Tevens waren er zelfs binnen Nederland nog wel andere opties.
Mees de Wit is inmiddels 24, dat is een flink bedrag voor een speler die je niet zomaar gaat door kunnen verkopen, nog los van of hij goed genoeg is of niet.

Grappig ook hoe het rechtvaardigen van dingen bij jou werkt. Omdat AZ het gedaan heeft is de markt opeens 'nieuw' zonder enige indicatie die hier op wijst.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 19 apr 2022, 18:58 Grappig ook hoe het rechtvaardigen van dingen bij jou werkt. Omdat AZ het gedaan heeft is de markt opeens 'nieuw' zonder enige indicatie die hier op wijst.
Kijk even hoeveel Groningen vangt voor een gozer met een jeugdcontract die nog geen vijftien wedstrijden heeft gespeeld. Dus ja, Kuifje heeft gelijk. Dat is de huidige markt. De tijd dat wij de beste spelers bij clubs uit het rechterrijtje konden kopen voor minder dan 1,5 miljoen is voorbij.
Az564
Oude garde
Berichten: 1076
Lid geworden op: 12 jun 2007, 10:14

Goede aankoop toch? Multifunctioneel, je geeft Kerkez het vertrouwen die moet het gaan laten zien en anders heb je een degelijke eredivisie back. Je kunt niet gokken op een linksback, wanneer Wijndal vertrekt. Bij Sugawara heeft het ook gewerkt met Witry (al speelt hij nu natuurlijk wel rechtsbuiten). Deze aankoop doet mij ergens denken aan de aankoop van van der Velden destijds. Eerst denk je dit is niet het niveau dat AZ wilt maar hij zou zomaar eens kunnen aanhaken en heel nuttig op alle plekken de gaatjes op kunnen vullen.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

DeZuivelDuivel schreef: 19 apr 2022, 18:58 De markt is breder dan alleen de Eredivisie. Tevens waren er zelfs binnen Nederland nog wel andere opties.
Mees de Wit is inmiddels 24, dat is een flink bedrag voor een speler die je niet zomaar gaat door kunnen verkopen, nog los van of hij goed genoeg is of niet.

Grappig ook hoe het rechtvaardigen van dingen bij jou werkt. Omdat AZ het gedaan heeft is de markt opeens 'nieuw' zonder enige indicatie die hier op wijst.
Je ziet over het algemeen dat de prijzen alleen maar hoger worden. Twee, drie jaar geleden betaalden we al flink voor potentials als Gudmundsson en Aboukhlal. AZ gaf ook al aan dat de Scandinavische markt flink gestegen en is. Ik gaf al het voorbeeld van Meyer. Die jongen brengt nu ook beduidend meer op dan pakweg twee jaar geleden. Dat heeft niets met rechtvaardigen te maken, wat Brugge betaalt is ook veel te veel. Ze hebben daar dus geen trauma overgehouden aan die 9 mio voor Sowah.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
MB80
Invaller
Berichten: 2205
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

kuifje schreef: 19 apr 2022, 18:39 Nieuwe markt, nieuwe prijzen
Enigszins een dooddoener, hoe dan ook er is al jaren een prijsstijging gaande in de markt en een +/- 2 miljoen voor een 2 jarig contract (PEC had nog 1-jarige optie) valt het wel weer mee ipv voor een 1-jarige verbintenis.

Zelf lacht Max zich waarschijnlijk ook nog stuk om de transfers van Til, Janssen en Stengs (15M) dus AZ profiteert ook prima mee in deze almaar stijgende markt. Anderzijds zie je die Meijer van Groningen voor ~6M naar Brugge gaan waardoor 2M weer een koopje lijkt.

Het punt (los van de prijs) blijft wel staan, haal je zo een jongen ''transfervrij'' binnen is het makkelijker te begrijpen en prima voor de breedte van de selectie, alleen is 2-3 miljoen voor AZ nog steeds een forse aankoop waarvan men er maar een paar per jaar kan doen, daar wringt de schoen... is dit categorie 'directe versterking'? Het lijkt mij sterk... Het zou triest met AZ zijn qua aantrekkingskracht (voor spelers) en financiële slagkracht dat dit de vijver is waar men in vist.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

MB80 schreef: 19 apr 2022, 20:37 Enigszins een dooddoener, hoe dan ook er is al jaren een prijsstijging gaande in de markt en een +/- 2 miljoen voor een 2 jarig contract (PEC had nog 1-jarige optie) valt het wel weer mee ipv voor een 1-jarige verbintenis.

Zelf lacht Max zich waarschijnlijk ook nog stuk om de transfers van Til, Janssen en Stengs (15M) dus AZ profiteert ook prima mee in deze almaar stijgende markt. Anderzijds zie je die Meijer van Groningen voor ~6M naar Brugge gaan waardoor 2M weer een koopje lijkt.

Het punt (los van de prijs) blijft wel staan, haal je zo een jongen ''transfervrij'' binnen is het makkelijker te begrijpen en prima voor de breedte van de selectie, alleen is 2-3 miljoen voor AZ nog steeds een forse aankoop waarvan men er maar een paar per jaar kan doen, daar wringt de schoen... is dit categorie 'directe versterking'? Het lijkt mij sterk... Het zou triest met AZ zijn qua aantrekkingskracht (voor spelers) en financiële slagkracht dat dit de vijver is waar men in vist.
Ik geloof dat de insteek is dat steeds 1/3 geherinvesteerd mag worden. Dus als er straks 12 mio wordt afgetikt dan klopt deze uitgave wel.

Of dit de het maximaal haalbare is zal blijken.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Prijsstijging of niet, potentieel 3 miljoen voor een 24 jarige linksback die één seizoen goed presteert is gewoon geen koopje, zou het zelfs een slechte aankoop willen noemen.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

AZ 4 Life schreef: 19 apr 2022, 19:26 Kijk even hoeveel Groningen vangt voor een gozer met een jeugdcontract die nog geen vijftien wedstrijden heeft gespeeld. Dus ja, Kuifje heeft gelijk. Dat is de huidige markt. De tijd dat wij de beste spelers bij clubs uit het rechterrijtje konden kopen voor minder dan 1,5 miljoen is voorbij.
Bjorn Meijer is een 'toptalent' zoals Vlap en Pierie dat voorheen waren bij Heerenveen. Er zit een verschil van 4 jaar tussen Meijer en de Wit.

Dit is gewoon feitenvrij roepen, zeker als het over de Scandinavische markt gaat, ik heb al eens eerder een lijst met transfersommen opgesomt om dit fabeltje te weerleggen. Daarnaast moet je je afvragen of waar de markt inderdaad omhoog gaat, het dan niet beter is om zelf ook omhoog te gaan. De beetje uitblinkende back van PEC is echt niet opeens hetzelfde waard als de topscoorder van Willem 2 nog geen jaar eerder en als dat wel zo is dan moet je verder zoeken.

Nogmaals: dit zijn Van Geel praktijken, Huiberts heeft het gewoon niet meer.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6363
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

DeZuivelDuivel schreef: 20 apr 2022, 05:18 Nogmaals: dit zijn Van Geel praktijken, Huiberts heeft het gewoon niet meer.
Ik ben het wel een beetje eens met de kritiek. Op deze manier kan ik ook TD zijn. Teveel betalen voor 24 jarige spelers.
Huiberts zou me verrassen als hij op tijd (voor de start van het nieuwe seizoen) ook een nieuwe rechtsbuiten binnen haalt.
Gebruikersavatar
timdadum
Seizoenkaarthouder
Berichten: 258
Lid geworden op: 22 mei 2017, 17:34

Wat een gezeik. Huiberts haalt een linksback waarvan je kan zien dat hij veel te goed is voor PEC voor een marktconforme prijs en nu zijn we dubbel bezet op linksback.

Hij heeft maar één seizoen eredivisie in de benen, maar wat als dat er twee of drie waren? Dan was hij dus allang verkocht geweest. Het is het product van prestatie en prestatieduur waar je naar moet kijken en een seizoen stabiel uitblinker zijn bij PEC vind ik zelf genoeg. Totale garantie dat hij slaagt heb je natuurlijk nooit en des te meer garantie je hebt des te onhaalbaarder zo'n jongen wordt.

Al met al ben ik tevreden. Die jongen valt me al heel het seizoen op als een heel verdienstelijke linksback. Van mij krijgt 'ie het voordeel van de twijfel. Dat jongens hem vergelijken met Gorter vind ik echt getuigen van totale onkunde. Dan heb je hem volgens mij niet zien spelen en kijk je puur naar de positie van PEC.
De bal is rond, de tweede helft is voor ons en we moeten ons beste beentje voorzetten.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 20 apr 2022, 05:18 Bjorn Meijer is een 'toptalent' zoals Vlap en Pierie dat voorheen waren bij Heerenveen. Er zit een verschil van 4 jaar tussen Meijer en de Wit.

Dit is gewoon feitenvrij roepen, zeker als het over de Scandinavische markt gaat, ik heb al eens eerder een lijst met transfersommen opgesomt om dit fabeltje te weerleggen. Daarnaast moet je je afvragen of waar de markt inderdaad omhoog gaat, het dan niet beter is om zelf ook omhoog te gaan. De beetje uitblinkende back van PEC is echt niet opeens hetzelfde waard als de topscoorder van Willem 2 nog geen jaar eerder en als dat wel zo is dan moet je verder zoeken.

Nogmaals: dit zijn Van Geel praktijken, Huiberts heeft het gewoon niet meer.
Bjorn Meijer een ‘toptalent’ noemen is natuurlijk lachwekkend op dit moment. Zeker de vergelijking met Pierie en Vlap gaat mank. Pierie had op 18-jarige leeftijd al bijna 70 wedstrijden op zijn naam staan bij Heerenveen en droeg de aanvoerdersband. Vlap had er ook twee volledige seizoenen op zitten en scoorde in zijn laatste jaar zestien goals in de competitie. Die hadden een heel andere status dan Meijer nu. Meijer is een omhoog geschreven talent die net aan een half seizoen speelt.

Kan je nagaan hoe de markt op hol is geslagen. En ook in Scandinavië zijn de prijzen omhoog gegaan. Dat is gewoon een feit. Dat komt ook doordat andere ploegen daar gaan scouten. Zie bijvoorbeeld verschillende Italiaanse ploegen die nu ineens ook in Noorwegen gaan shoppen. En nee, dat wil niet zeggen dat elke Noor nu ineens onhaalbaar is. Maar de markt is wel degelijk veranderd.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

AZ 4 Life schreef: 20 apr 2022, 09:29 Bjorn Meijer een ‘toptalent’ noemen is natuurlijk lachwekkend op dit moment. Zeker de vergelijking met Pierie en Vlap gaat mank. Pierie had op 18-jarige leeftijd al bijna 70 wedstrijden op zijn naam staan bij Heerenveen en droeg de aanvoerdersband. Vlap had er ook twee volledige seizoenen op zitten en scoorde in zijn laatste jaar zestien goals in de competitie. Die hadden een heel andere status dan Meijer nu. Meijer is een omhoog geschreven talent die net aan een half seizoen speelt.

Kan je nagaan hoe de markt op hol is geslagen. En ook in Scandinavië zijn de prijzen omhoog gegaan. Dat is gewoon een feit. Dat komt ook doordat andere ploegen daar gaan scouten. Zie bijvoorbeeld verschillende Italiaanse ploegen die nu ineens ook in Noorwegen gaan shoppen. En nee, dat wil niet zeggen dat elke Noor nu ineens onhaalbaar is. Maar de markt is wel degelijk veranderd.
Vlap is een overschatte loper. Pierie een overschatte LCV die ik ook bij H'veen al veel fouten zag maken.

Meijer heb ik laatst een keer gezien en die beviel mij wel. Sterk fysiek en verschrikkelijk goed linkerbeen. Wat een prachtige passes komen van zijn linkervoet. Ik snap wel dat Huiberts ook een poging heeft gedaan om hem nog snel naar AZ te halen. De potentie om de top te halen heeft hij denk ik wel.

De transferbedragen voor Meijer en ook Mees de Wit zijn ietwat overtrokken gelet op het aantal speelminuten op het hoogste niveau. Maar toch de markt bepaald en voor dergelijke spelers op een tegenwoordig belangrijke positie (aanvallende linksback/wingback) is veel belangstelling.

Bij AZ hebben wij na het vertrek van Wijndal nu met De Wit en Kerkez twee spelers die tactisch hiermee uit de voeten moeten kunnen. Eigenlijk een luxe dus.

Nu graag transfergeruchten/nieuws over die broodnodige snelle rechteraanvaller!
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

timdadum schreef: 20 apr 2022, 08:57 Wat een gezeik. Huiberts haalt een linksback waarvan je kan zien dat hij veel te goed is voor PEC voor een marktconforme prijs en nu zijn we dubbel bezet op linksback.

Hij heeft maar één seizoen eredivisie in de benen, maar wat als dat er twee of drie waren? Dan was hij dus allang verkocht geweest. Het is het product van prestatie en prestatieduur waar je naar moet kijken en een seizoen stabiel uitblinker zijn bij PEC vind ik zelf genoeg. Totale garantie dat hij slaagt heb je natuurlijk nooit en des te meer garantie je hebt des te onhaalbaarder zo'n jongen wordt.

Al met al ben ik tevreden. Die jongen valt me al heel het seizoen op als een heel verdienstelijke linksback. Van mij krijgt 'ie het voordeel van de twijfel. Dat jongens hem vergelijken met Gorter vind ik echt getuigen van totale onkunde. Dan heb je hem volgens mij niet zien spelen en kijk je puur naar de positie van PEC.
De status van Gorter voor zijn binnenkomst bij AZ en zijn status daarna zijn twee verschillende dingen.

Misschien blijkt Mees de Wit een schot in de roos. Maar na de laatste paar transfers van onze TD, mag je met indicatoren als 24 jaar, eerste eredivisie seizoen, niet opvallender dan een aantal andere backs... en dan een transferbedrag vergelijkbaar met Pavlidis, toch wel een beetje sceptisch zijn.

Het argument waarmee AZ 4 Life op Meijer inhakt heeft namelijk ook voor de Wit te gelden. Alleen is de Wit 5 jaar ouder en niet zo omhoog geschreven door de voetbalpers in Nederland.


Laten we maar niet hopen dat we hier een Sowah 2.0 scenario krijgen, daar is de Wit namelijk te duur voor.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

AZ 4 Life schreef: 20 apr 2022, 09:29 Bjorn Meijer een ‘toptalent’ noemen is natuurlijk lachwekkend op dit moment. Zeker de vergelijking met Pierie en Vlap gaat mank. Pierie had op 18-jarige leeftijd al bijna 70 wedstrijden op zijn naam staan bij Heerenveen en droeg de aanvoerdersband. Vlap had er ook twee volledige seizoenen op zitten en scoorde in zijn laatste jaar zestien goals in de competitie. Die hadden een heel andere status dan Meijer nu. Meijer is een omhoog geschreven talent die net aan een half seizoen speelt.

Kan je nagaan hoe de markt op hol is geslagen. En ook in Scandinavië zijn de prijzen omhoog gegaan. Dat is gewoon een feit. Dat komt ook doordat andere ploegen daar gaan scouten. Zie bijvoorbeeld verschillende Italiaanse ploegen die nu ineens ook in Noorwegen gaan shoppen. En nee, dat wil niet zeggen dat elke Noor nu ineens onhaalbaar is. Maar de markt is wel degelijk veranderd.
Ik ga het huiswerk niet nog eens overdoen, het is aantoonbaar een lulverhaal dat er geen spelers met kwaliteit voor 3 miljoen zijn te krijgen in het buitenland waaronder Scandinavië. En anders moet je meegaan in de prijzen voor de categorie spelers waar AZ zich meestal op richt:

1. Leeftijd tot 23 jaar
2. Enige ervaring
3. Doorontwikkelpotentie
4. Met winst verkoopbaar op de lange termijn
5. Goed gescout

Zo is AZ gegroeid naar waar het nu staat, zo kan AZ ook verder groeien. Als de markt dan veranderd is moet je misschien vaker die 5-6 gaan aftikken voor spelers uit je reguliere scoutingsactiviteiten en dan niet 'omdat het moet' 2 spelers die samen 5-6 kosten, maar van een lager niveau zijn.

Dus zelfs al zou de markt zo gewijzigd zijn, dan nog is dit niet een transfer die bij het AZ van de afgelopen 5-10 jaar past.

3 miljoen voor Mees de Wit is met het bord op schoot scouting en beleid.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Plaats reactie