Max Huiberts / Technisch Beleid III

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Ferry schreef: 30 mei 2021, 11:48 Dat ben ik ten dele met je eens. Wij hebben een van de best betaalde technisch directeuren van NL. Dan moet je maar zorgen dat je zo goed mogelijk omgaat met 1+2+3. Andere TD's lukt dat ook.

De aankoop van Beukema doet vermoeden dat Huiberts wat geleerd heeft van de afgelopen jaren.
Het gaat er in de transfermarkt niet om of je de beste of best betaalde TD hebt, maar wat je als club/TD te bieden hebt. Het is wel duidelijk dat ook Max afgelopen zomer van Hecke en vd Ven wilde halen.
Vervolgens komt Brighton (van Hecke) voorbij die lachend miljoenen op tafel leggen voor club, speler en zaakwaarnemer. Als geld de doorslag geeft, dan is AZ financieel kansloos tegen elke PL club en heel veel andere clubs ook

Een Overmars kan iedere zomer / winter een stel spelers halen die 10-25 miljoen kosten, een salaris geven van 2,5 tot 4 miljoen, 15 miljoen per jaar aan zaakwaarnemers betalen, etc

Of laten we een andere TD nemen die van Utrecht, vind je dat hij het goed gedaan heeft afgelopen jaren ( zowel iha als tov Max)?

Kortom welke nl top5 TD heeft over afgelopen seizoenen beter gedaan dan Max?
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6544
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

AZ-073 schreef: 30 mei 2021, 13:44
Kortom welke nl top5 TD heeft over afgelopen seizoenen beter gedaan dan Max?
Heeft totaal geen zin om te gaan vergelijken. Zitten allemaal in andere (financiele) posities en ieder vist in zn eigen vijvers. We kunnen toch gewoon discussieren hier over wat goed gaat en wat beter kan.

Prestaties en ontwikkeling is erg goed gegaan afgelopen jaren. Meeste transfers van Max ook zeer prima en belangrijk onderdeel van de sterke prestaties in de nationale competities.
Maar 1 op 1 stellen van goede prestaties in Europa laatste jaren= topbeleid van Max, is een beetje makkelijk. De wedstrijden waar Europees voetbal op het spel stond, staat er al jaren een niet optimaal elftal. Mazzel heeft ons miljoenen opgeleverd, en mede de financiele en sportieve basis die we nu hebben. Hadden we vorig en of dit jaar geen Europees voetbal gespeeld (Wat eigenlijk verdiend was) had je er nu een stuk beroerder voor gestaan. En was er terecht kritiek gekomen hier en in de media. Met de tendens van 1 miljoen besparen en 10 miljoen mislopen. Gelukkig is dat niet zo en zitten we nu in een goede positie. Maar wat sommige volgens mij terecht proberen aan te geven (zonder te bedoelen dat alles kut is), is dat we die risicos in de kwalificaties niet nogmaals moeten nemen (dit jaar zijn de omstandigheden in ieder geval al een stuk gunstiger met later spelen, en al verzekerd van Europese inkomsten).We willen toch Feyenoord voorblijven en zelfs strijden voor plek 2? Een jaar geen Europees voetbal zal funest zijn om die weg omhoog te blijven volgen. Ieder jaar dat je Europees voetbal speelt levert dat niet alleen dat jaar geld en sportieve aspecten op. Maar de coefficienten die je verzamelt profiteer je de komende 5 jaar ook weer van, met vaker een geplaaste status/pot hoger in de poulefase maar ook levert een hogere coefficient meer geld op.
Dus de ingeslagen weg blijven volgen, maar je verwacht soms iets meer urgentie/noodzaak bij AZ om bij de cruciale ultra belangrijke miljoenenwedstrijden voor Europees voetbal zo groot mogelijk kans te creeëren voor jezelf om door te gaan. Ik heb er vertrouwen in dat dat vanaf dit jaar wél goed komt. Op naar weer een seizoen boven de kakkerlakken(En 🐍Slot) en hopenlijk ook de lampjes.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6495
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Ik verwacht gewoon een topsportklimaat - ook op het kantoor. En dan moet je niet je belangrijke Europese wedstrijden met een brakke selectie spelen. En zoals ik zei - er zijn zeker redenen voor.
Maar als je topsport verwacht van je voetballers, dan mag ook Max op niveau beoordeeld worden.

Hup, aan de bak! Je hebt nog 10 weken!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Max leest mee op het forum en is daarom druk aan het werk voor jullie :wink:
https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid= ... adliner.nl

Volgens het weekblad is AZ ook voornemens om Bruno Martins Indi te behouden. De verdediger speelde afgelopen seizoen op huurbasis voor de Alkmaarders. Zijn contract bij Stoke City loopt nog een seizoen door. Hij keert normaal gesproken terug naar Engeland, maar AZ bekijkt de mogelijkheden om hem alsnog vast te kunnen leggen.

Met oog op volgend seizoen heeft AZ tot dusver een speler van buitenaf gehaald. Sam Beukema is overgenomen van Go Ahead Eagles en tekende tot medio 2026. Ferdy Druijf (KV Mechelen), Thomas Ouwejan (Udinese), Rody de Boer (De Graafschap) en Thijs Oosting keren terug van verhuurperiodes.
IK vraag mij af of het nu al definitief is dat Ferdy Druijf en Thomas Ouwejan terugkeren.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

multatuli schreef: 31 mei 2021, 12:08 Max leest mee op het forum en is daarom druk aan het werk voor jullie :wink:



IK vraag mij af of het nu al definitief is dat Ferdy Druijf en Thomas Ouwejan terugkeren.
Ik denk van wel. Maar of ze blijven is de grote vraag! :wink:
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

ForzAZ schreef: 31 mei 2021, 12:51 Ik denk van wel. Maar of ze blijven is de grote vraag! :wink:
Zoals vaak aangegeven zijn er drie partijen nodig. Ferdy en Thomas mogen zoveel willen, als er geen clubs komen die het gewenste bedrag op tafel leggen, zullen ze toch moeten blijven.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

ForzAZ schreef: 31 mei 2021, 12:51 Ik denk van wel. Maar of ze blijven is de grote vraag! :wink:
Als Boadu zometeen een hattrick scoort dan komt er wel weer een plekje vrij :wink:
Veel plezier zometeen :D
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6544
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

multatuli schreef: 31 mei 2021, 15:19 Als Boadu zometeen een hattrick scoort dan komt er wel weer een plekje vrij :wink:
Veel plezier zometeen :D
Één wereldpot tegen zon topploeg als jong frankrijk en je bent zo 25miljoen waard in deze gekke wereld. Zou niet gek zijn🥖Boadu Hattrick, Stengs 3 assists en we praten nergens meer over.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6495
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

SimonPoulsen schreef: 31 mei 2021, 15:29 Één wereldpot tegen zon topploeg als jong frankrijk en je bent zo 25miljoen waard in deze gekke wereld. Zou niet gek zijn🥖Boadu Hattrick, Stengs 3 assists en we praten nergens meer over.
Stengs moet dan wel even beter zijn best doen. ;-)
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

SimonPoulsen schreef: 31 mei 2021, 15:29 Één wereldpot tegen zon topploeg als jong frankrijk en je bent zo 25miljoen waard in deze gekke wereld. Zou niet gek zijn🥖Boadu Hattrick, Stengs 3 assists en we praten nergens meer over.
Myron Boadu dus € 25 miljoen nu! :wink:
braam0909(AZ)
Teletext-supporter
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2021, 17:29

hij heeft nu een goed seizoen moeten we hem dan echt meteen kopen?
:?:
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

ForzAZ schreef: 31 mei 2021, 17:09 Myron Boadu dus € 25 miljoen nu! :wink:
X 2 = € 50 miljoen! =D>
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6544
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

ForzAZ schreef: 31 mei 2021, 17:09 Myron Boadu dus € 25 miljoen nu! :wink:
*250 miljoen
Weergaloze pot van ons Myron. Die is onhoudbaar.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9118
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

braam0909(AZ) schreef: 31 mei 2021, 17:34 hij heeft nu een goed seizoen moeten we hem dan echt meteen kopen?
:?:
Wie?
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

SimonPoulsen schreef: 31 mei 2021, 15:29 Één wereldpot tegen zon topploeg als jong frankrijk en je bent zo 25miljoen waard in deze gekke wereld. Zou niet gek zijn🥖Boadu Hattrick, Stengs 3 assists en we praten nergens meer over.
Het hadden 3 doelpunten kunnen zijn, maar dit heeft zijn marktwaarde wel weer goed gedaan. Nu verkopen aan een Franse club 👍
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6544
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Iemand het VI artikel van Huiberts?

Ik geniet al weer van de schuimbekkende reacties uit 020 en omstreken.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Bijgaand het interview met Max uit de VI van deze week / van VI PRO:
Over het afgelopen seizoen, ontslag van Slot, Janssen's 2 jarige contract en natuurlijk over de aankomende transferperiode, gevolgen van Corona, wie blijft, wie niet en wat komt erbij (Max laat zich behalve over Pavlidis niet in de kaarten kijken)
En nog veel meer
AZ-directeur Huiberts: ‘Het ontslag van Slot heb ik geen seconde lastig gevonden’

Meerdere kernspelers van AZ zijn klaar voor een transfer. Maar gaan ze ook daadwerkelijk? Hoe zit het met de doorstroom van nieuwe talenten? En wat zijn de verdere ambities van de Alkmaarse club? Voetbaldirecteur Max Huiberts (50) geeft antwoord.

Welk gevoel overheerst na een seizoen dat eindigde op de derde plaats?

‘Normaal gesproken is er niks mis met een derde plek. Maar binnen de club was de eerste emotie toch teleurstelling. Omdat we vorig jaar gedeeld eerste zijn geworden en we dit seizoen tot de laatst week om de tweede plaats streden. Vorige zomer hebben we de spelersgroep grotendeels intact gehouden en enkele versterkingen gehaald. Dat maakte nieuwsgierig naar hoe het verder zou gaan. Aan de andere kant is er veel gebeurd, met een vroege trainerswissel en corona. Nu ik rustig de balans kan opmaken, ben ik content met wat er is gepresteerd.’

Waarom heeft een ambitieuze club als AZ al jaren dezelfde doelstelling: eindigen bij de eerste vier en Europees voetbal?

‘Dat heeft deels te maken met onze begroting ten opzichte van de traditionele topclubs. Dat is geen excuus trouwens. Want we zeggen bij AZ: We doen het op onze eigen manier. Maar ik snap de vraag. Omdat je ook moet kijken naar de kracht van je spelersgroep. En die is al enkele jaren zeer sterk. Na vorig seizoen hebben we het intern uiteraard gehad over de bovenste twee plekken. Het is dus niet zo dat we standaard tevreden zijn als we minimaal vierde worden.’

Begin december, na het ontslag van Arne Slot, ging het mis tegen FC Groningen en werden jullie uitgeschakeld in de Europa League. Hebben jullie overwogen het ontslag een week uit te stellen?

‘Nee. Wie zegt dat we dan wél hadden gewonnen? De wedstrijd ervoor wonnen we met de hakken over de sloot thuis van FC Emmen. Het was een beslissing die op zichzelf stond. Omdat het in onze ogen moest gebeuren. We blijven erbij dat iemand die vroeg in het seizoen akkoord is met een andere club, niet meer volledig gefocust is op zijn actuele werk. Ook al roept een trainer honderdduizend keer dat het wél zo is. Stel dat ik in januari weet dat ik een half jaar later technisch directeur ga worden bij een andere club. Dan ben ik iedere dag bezig met de aanloop naar die nieuwe job. Zo werkt dat gewoon.’

'We willen werken met mensen die maar één agenda hebben: de agenda van AZ'

Vond u het lastig Slot te ontslaan?

‘Ik heb dat geen seconde lastig gevonden. Natuurlijk is het vervelend een goede relatie te verbreken, ik ben niet van staal. Maar we moesten doen wat het beste was voor AZ. In commentaren las ik dat het een emotionele beslissing was geweest. Dat was het totaal niet. Op dit soort momenten moet je juist op professionele basis een beslissing nemen. We willen werken met mensen die maar één agenda hebben: de agenda van AZ. In Engeland staan er overigens miljoenenboetes op als je als werknemer zonder het te melden tijdens het seizoen met een andere club gaat praten. De Engelse regelgeving is sowieso veel duidelijker over het benaderen van zowel werknemers als jeugdspelers, daar zouden we in Nederland ook eens naar moeten kijken.’

Met Slot, assistent Marino Pusic, clubarts Joost van der Hoek, hoofd voetbalmethodiek Koen Stam en via een omweg Guus Til is een behoorlijke AZ-enclave bij Feyenoord aan het ontstaan.

‘Ik hou me niet bezig met wat ze bij Feyenoord doen. Misschien zit er iets goeds in het water in Alkmaar. Rotterdam is tien keer groter dan Alkmaar, je zou denken dat daar ook wel goede mensen rondlopen. Sterker nog, dat heeft het verleden wel bewezen. Maar goed, ik richt me op AZ en de mensen die hier nu werken.’

'Ik ben één keer op gesprek geweest bij een buitenlandse club, na afloop van het seizoen, twee jaar geleden'

Bent u zelf in deze functie al eens benaderd door een andere club?

‘Jawel. Dat is inherent aan de goede prestaties van AZ. Dat maakt belangstelling los, voor spelers en voor mensen in de organisatie. Ik ben één keer op gesprek geweest bij een buitenlandse club, na afloop van het seizoen, twee jaar geleden. Met medeweten van algemeen directeur Robert Eenhoorn en rvc-voorzitter René Neelissen. Maar daar hoefde ik niet lang over na te denken. Zolang ik bij AZ nog ruimte zie voor ontwikkeling en groei, voel ik me hier hartstikke prettig.’

Door corona en het nieuwe stadiondak zijn er rode cijfers aangekondigd over dit boekjaar. Heeft dat gevolgen voor uw budget?

‘In principe niet. We hebben een budget waaruit we spelers kunnen kopen, zonder dat we eerst hoeven te verkopen. En mocht een speler vertrekken, dan kunnen we een vast percentage van de opbrengst investeren in een nieuwe. Ondanks het moeilijke jaar, voor alle clubs, kunnen wij het verlies beperkt houden. Wij begroten redelijk conservatief. Zonder Europees voetbal. Terwijl we dat bijna altijd halen. Dan heb je weinig problemen, als het een keertje minder gaat. Het is geen toeval dat de hardste klappen nu vallen bij grote clubs in topcompetities, waar ze met enorme salarishuishoudingen zitten.’

Sinds het vertrek van Dirk Scheringa is Nemanja Gudelj nog steeds jullie duurste aankoop: drie miljoen euro, in 2014. Dat blijft het plafond bij aankopen?

‘Voorlopig wel, ja. Overigens hebben we voor Gudelj zelfs minder dan drie miljoen betaald. Zoals bekend kijken wij of we, via investeerders, ons budget structureel kunnen verhogen. Tot die tijd werken we met een begroting rond de 26 miljoen. Met Europees voetbal erbij komen we boven de dertig miljoen. Het geld dat we binnenkrijgen aan transfers is incidenteel. De laatste jaren gaat dit behoorlijk goed. Een deel daarvan investeren we in de infrastructuur van de club. Het trainingscomplex, ons aandeel in het nieuwe stadiondak: dat hebben we mede kunnen doen dankzij goede uitgaande transfers. Maar als ik zou weten dat we elk jaar minimaal twintig miljoen aan transfers verdienen, dan wordt het makkelijker de financiële grenzen te verschuiven.’

'In de toekomst moet het een vanzelfsprekendheid zijn dat we in de topvier, topdrie eindigen'

De twee landstitels van AZ waren in tijden van de geldschieters Molenaar en Scheringa, de landstitel van FC Twente werd gefinancierd door Munsterman, de prestaties van ajax in Europa leefden op na verhoging van het salarisplafond en het transferbudget. Is succes te koop?

‘Zo denken wij niet. Vorig seizoen zijn we met onze eigen werkwijze naast ajax geëindigd. Daar houden we aan vast. We willen niet meer teruggeworpen worden naar de tijd waarin AZ ook weleens tiende of twaalfde werd. We willen stabiel bovenin meedraaien. In de toekomst moet het een vanzelfsprekendheid zijn dat we in de topvier, topdrie eindigen. Want dat is de laatste vier jaar drie keer gebeurd.’

De contracten van Koopmeiners, Midtsjø, Wijndal, Stengs en Boadu lopen in 2023 af. Waarom zijn die nog niet verlengd?

‘Met al deze spelers willen we graag langer door. Maar we weten óók dat er jongens zijn met de wens een volgende stap te maken. Sommigen hebben dat ook naar buiten toe uitgesproken. Maar als er geen clubs komen die ze zien zitten, en die AZ het juiste bedrag willen betalen, dan gaan wij er alles aan doen die contracten te verlengen. Al zal dat niet zomaar geregeld zijn. Overal leeft het besef dat corona impact heeft op de voetballerij, behalve waar over contracten wordt onderhandeld. Dan zijn de eisen ineens pré-corona. Grappig is dat. Overigens: het is slechts een klein groepje dat heeft aangegeven een transfer te willen maken.’

'Er heeft zich nog geen enkele club rechtstreeks gemeld voor een speler van ons'

Wijndal gaf enkele weken geleden in VI aan dat ongeveer de helft van de basisploeg een stap wil maken.

‘Ik denk dat je bij elke Nederlandse club bij zo’n schatting uitkomt. Dat wil niet zeggen dat de helft ook echt vertrekt. Zeker niet in deze tijd, waarin veel clubs door de corona-crisis minder te besteden hebben. Vorig seizoen hield ik rekening met een drukke transferzomer. We waren gedeeld eerste geëindigd, met aansprekend voetbal, vijf jongens hadden hun debuut in Oranje gemaakt. Maar het bleef rustig. Op het laatste moment ging Oussama Idrissi naar Sevilla en dat was het. Nu roept iedereen opnieuw dat een leegloop dreigt. Ik moet het allemaal nog zien. Er heeft zich nog geen enkele club rechtstreeks gemeld voor een speler van ons.’

Toch zal het lastig zijn de EK-gangers Wijndal en Koopmeiners te behouden.

‘Dat zijn jongens die kenbaar hebben gemaakt dat ze een stap willen maken. Maar ook voor hen geldt dat er clubs concreet moeten worden. Ik hoorde Teun op tv zeggen dat gesprekken met een buitenlandse club de goede kant op gingen. Maar ik weet echt niet over welke club hij het dan heeft. Bij mij hebben ze zich nog niet gemeld. En voor een transfer zijn toch echt drie partijen nodig. Deze jongens gaan ook niet zomaar weg bij AZ, ze weten heel goed wat ze willen. Vorig jaar was één club zeer concreet voor Teun, maar hij gaf al snel aan dat die niet aan zijn eisen voldeed. Het prettige is dat onze spelers heel stabiele karakters hebben. Als Teun of Owen geen transfer maakt deze zomer, weet ik zeker dat ze honderd procent gemotiveerd bij AZ doorgaan.’

'Ik hoorde Teun Koopmeiners op tv zeggen dat gesprekken met een buitenlandse club de goede kant op gingen. Maar ik weet echt niet over welke club hij het dan heeft.'
ajax heeft al lopen flirten met Wijndal: hoe stellig bent u in het niet verkopen aan Nederlandse clubs?

‘Er wordt vaak geroepen dat wij nooit in Nederland zullen verkopen. Wat wijzelf hebben gezegd: als je bovenin wilt meedraaien, is het raar je beste spelers te verkopen aan de club waarvan je wil winnen. Dan zet je jezelf kleiner weg dan je wil zijn.’

'Waarom zou Owen Wijndal bij een andere club opnieuw in de Eredivisie willen spelen?'

Maar wat als een speler zelf naar een traditionele topclub wil en die club legt het juiste transferbedrag op tafel?

‘Ik ben nu vijfenhalf jaar technisch directeur van AZ en heb nog nooit meegemaakt dat een traditionele Nederlandse topclub zich heeft gemeld voor een speler van ons. Laat staan dat er een bod is uitgebracht. In de buitenwereld blijft dit maar een item, terwijl ik er nog nooit mee te maken heb gehad. Los daarvan: waarom zou Owen bij een andere club opnieuw in de Eredivisie willen spelen? Hij speelt al twee jaar met groot gemak al zijn wedstrijden, heel bijzonder. Het level Eredivisie heeft hij wel uitgespeeld.’

Dan nog zou een transfer naar ajax niet alleen financieel maar toch ook sportief een stap vooruit zijn voor Wijndal.

‘Waarom dan?’

Vanwege de dynamiek van de grootste club van Nederland, het hogere trainingsniveau, de hogere druk, spelen in de Champions League.

‘Dat ben ik niet met je eens. Ook hier heerst prestatiedruk en wordt op hoog niveau getraind. Ik kijk naar de weerstand op competitieniveau en die is bij beide clubs hetzelfde. En Owen speelt inmiddels ook in de basis van Oranje, hoeveel groter moet de druk uit Nederland nog worden?’

Verwacht u dat Fredrik Midtsjø en Jonas Svensson bij AZ blijven?

‘Het contract van Fredrik loopt door en Jonas kan bijtekenen. Hij heeft eerlijk aangegeven dat hij graag een nieuw buitenlands avontuur zou aangaan. Op korte termijn zal Jonas duidelijkheid verschaffen. Ik hoop dat we hem en Fredrik binnenboord kunnen houden.’

Hoe verlopen de gesprekken met Jordy Clasie en Bruno Martins Indi?

‘Met Jordy zijn we akkoord over een langer verblijf. Gelukkig, want hij is nog altijd een zeer goede speler. Bruno heeft aangegeven dat hij openstaat voor een contract en dat zouden wij ook graag willen. Maar zijn contract bij Stoke City loopt nog een jaar door. Voorlopig gaat Bruno terug naar Engeland. En dan gaan we kijken of en hoe we met elkaar verder kunnen.’

'Waar nodig schakelen we al met potentiële vervangers. Zodat we meteen kunnen handelen als een speler vertrekt'

In welke linies heeft AZ volgens u versterking nodig?

‘Dat is afhankelijk van wie er mogelijk weggaan. Als bijvoorbeeld Owen vertrekt, zullen we een linksback moeten halen. Aan de rechterkant gaat dat niet op: als Svensson niet bijtekent, hebben we zijn vervanger al in huis met Yuki Sugawara. Waar nodig schakelen we al met potentiële vervangers. Zodat we meteen kunnen handelen als een speler vertrekt en een gat achterlaat op zijn positie.’

Klopt het dat AZ belangstelling heeft voor Vangelis Pavlidis en Ferdi Kadioglu?

‘We hebben bij de zaakwaarnemer van Pavlidis onze interesse kenbaar gemaakt, maar nog niet met hemzelf gesproken. Het gerucht over Kadioglu heb ik ook vernomen, maar dat klopt niet.’

Hoe gaat het verder met de verhuurde Ferdi Druijf en Thijs Oosting?

‘KV Mechelen heeft een optie tot koop op Ferdi. Het is nog niet duidelijk of het daarvan gebruikmaakt. Thijs heeft het goed gedaan bij RKC en die sluit in de voorbereiding op het nieuwe seizoen weer bij onze A-selectie aan. Samen met een groep jeugdspelers die zich mogen laten zien.’

Thomas Ouwejan zal opnieuw worden verhuurd:

Thomas Ouwejan verlengt zijn contract met AZ tot medio 2024 en vertrekt daarna naar Schalke 04.

Latijns-Amerikaanse spelers hebben afgelopen seizoen veel toegevoegd aan de Eredivisie. Waarom houden jullie zo vast aan Scandinavië als scoutinggebied?

‘We volgen ook spelers in Latijns-Amerika. Maar we hebben al heel lang goede ervaringen met Scandinavische voetballers. Daar loopt heel veel talent, ze zijn betaalbaar voor ons en ze passen zich makkelijk aan.’

Merkt u dat de laatste seizoenen de aantrekkingskracht van AZ hebben vergroot?

‘Zeker. Het is de combinatie van resultaten, attractief voetbal en de kansen die we bieden aan talenten. En de laatste jaren hebben spelers die het bij ons goed hebben gedaan, mooie transfers naar het buitenland gemaakt. Bovendien hebben we de laatste achttien jaar vijftien keer Europees voetbal gehaald. Dat is het vaakst na ajax en PSV. Ook dat is iets wat jonge spelers willen. Dus ja, ik merk dat onze aantrekkingskracht is toegenomen. Onlangs hebben we Sam Beukema van Go Ahead Eagles gehaald. Volgens mij was er veel belangstelling voor hem. Maar nadat Sam ons sportieve plaatje had gezien en met Pascal Jansen had gesproken was hij overtuigd.’

Wanneer was de clubleiding ervan overtuigd dat Jansen ook volgend seizoen hoofdtrainer moest zijn?

‘We kozen bewust de interlandperiode van maart om de balans met Pascal op te maken. Dan had hij drieënhalve maand met de groep gewerkt, inclusief de drukke januarimaand. En tegen die tijd hadden we ons een goed beeld kunnen vormen van Pascal als hoofdtrainer. Via observaties, data, gesprekken met spelers en mensen in de organisatie. Zodoende ontstond het beeld van een trainer die werkt zoals wij dat hier graag zien.’

Omschrijf die manier van werken eens.

‘De voetbalvisie bij AZ is duidelijk: succes boeken met aanvallend en aantrekkelijk voetbal, met kansen voor jonge talenten. Aangevuld met gescoute spelers die passen bij onze speelwijze. We vinden het belangrijk dat onze trainer gebruiktmaakt van alle informatie en goede mensen die er rondlopen bij de club. Pascal kende de werkwijze natuurlijk al, door zijn periode als assistent-coach. Maar je wilt ook weten hoe iemand omgaat met de vele verantwoordelijkheden die erbij komen als je hoofdtrainer bent. Hoe hij overkomt op anderen ook. Dat deed en doet hij prima.’

In hoeverre moet de AZ-trainer zich committeren aan het directiebeleid?

‘Ik wil het clubbeleid noemen, geen directiebeleid, want onze visie is door meerdere mensen bepaald en ontwikkeld. De hoofdtrainer moet achter onze werkwijze staan. Het is geen hogere wiskunde allemaal, we houden juist van werken volgens een heldere visie. Zoals ik die net omschreef. Binnen dat kader heeft de trainer natuurlijk de ruimte om zijn eigen saus eroverheen te gooien. Tot de aanstelling van Arne Slot hadden we juist veel ervaren trainers bij AZ. Nu hebben we twee keer achter elkaar een assistent doorgeschoven: met als bijkomend voordeel dat ze al weten hoe hier wordt gewerkt.’

'Louis van Gaal komt af en toe bijpraten op de club'

Louis van Gaal zei onlangs dat de huidige werkwijze van AZ van alle clubs het dichtst bij zijn eigen voetbalfilosofie staat. Wisselen jullie nog weleens van gedachten?

‘Louis komt af en toe langs op de club. Even bijpraten met Paul Brandenburg bijvoorbeeld, het hoofd jeugdopleiding. En ons hoofd prestatie en ontwikkeling, Marijn Beuker, houdt Louis op de hoogte van waar we mee bezig zijn. We lopen daar niet mee te koop, maar het is natuurlijk heel waardevol voor ons. Louis kent deze club goed en over zijn vakmanschap is iedereen in het topvoetbal het eens.’

In de opleiding gaan volgend seizoen onder anderen Maarten Martens, Ron Vlaar en Khalid Boulahrouz aan de slag. Is het een bewuste keuze meer oud-topspelers toe te voegen aan de meer pedagogisch-didactische jeugdtrainers?

‘De combinatie van diverse kwaliteiten werkt goed. Dat merken we bijvoorbeeld al jaren aan de inbreng van Martin Haar bij de club. Bovenal kijken we naar inhoud en gedrevenheid. Niet alle ex-profs zijn goede trainers en niet iedere jonge trainer van de cursus heeft potentie. Martens, Vlaar en Boulahrouz kunnen hun ruime ervaring als speler overbrengen én ze willen zich heel graag ontwikkelen op gebieden die ze minder goed kennen. Ron gaat de opleiding overigens combineren met het eerste elftal. Hij wordt assistent bij Onder-17 en één dag per week staat hij op het trainingsveld bij de A-selectie. Hartstikke mooi.’

De laatste twee jaar debuteerden wat jeugdspelers in het eerste elftal, maar er brak niemand echt door. Hoe kan dat?

‘Vergeet niet dat het huidige elftal uit veel zelfopgeleide spelers bestaat. En die presteren dermate goed, dat er weinig ruimte is voor nieuwelingen in de basisploeg. Het niveau van het eerste elftal gaat omhoog, dus worden er ook hogere eisen gesteld aan de jonge talenten. Mochten er spelers gaan vertrekken, dan zal dat de kansen vergroten van de jongens die zich goed ontwikkelen. Kijk, een lichting zoals die nu in het eerste elftal staat zul je niet elk jaar hebben. Nu is de doorstroom inderdaad wat minder in aantallen. Dan moet je zorgen dat het hierna weer aantrekt. Daar heb ik goede hoop op als ik naar onze hoogste jeugdteams kijk. Bij Onder-18 en Onder-17 lopen een paar heel interessante jongens rond.’

'Mo Taabouni is een jongen van wie ik afgelopen seizoen al iets had verwacht'

Waarom heeft een groot talent als Mo Taabouni niet meer speeltijd gekregen?

‘Taabouni is een jongen van wie ik afgelopen seizoen al iets had verwacht. Hij begon goed in Jong AZ, toen dacht ik dat hij de volgende stap ging maken. Daarna werd het helaas minder. Hij zal het wekelijks bij de beloften moeten laten zien, wil hij de druk kunnen opvoeren bij spelers als Jesper Karlsson, Dani de Wit en Albert Gudmundsson.’

Durft u op vakantie te gaan, nu de transfermarkt op gang begint te komen?

‘Dat doe ik sowieso nooit lang. Hooguit vijf dagen. Met de telefoon in de buurt. Tja, dit werk houdt je zeven dagen per week bezig. Ik probeer de woensdag zoveel mogelijk vrij te houden voor mijn gezin. Martin van Geel zei me ooit hoe belangrijk het is één dag in de week wat afstand te nemen. Soms lukt dat. En vaak lukt het niet.’
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
‘81
Herry en/of Berry
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 dec 2020, 10:28

Dank voor het plaatsen !
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6544
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Thanks.

Klasse Interview van Max.
Gebruikersavatar
Toffee
Supporter
Berichten: 234
Lid geworden op: 07 okt 2005, 14:34

Top TD. Mooi voorbeeld van ‘groot denken’.
Everton: Pride of Merseyside
Plaats reactie