Max Huiberts / Technisch Beleid III

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3193
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

differentcook schreef: 14 nov 2022, 12:38 Liever niet, ik zie liever dat AZ werkt met topsporters
Maar gezien AZ een bod heeft gedaan heeft het wel serieus interesse voor hem gehad en denkt men er iets anders over dan jij doet.
Mogelijk, nu het nog volop mee doet in het tweede gedeelte van de competitie, dat ze met een hoger bod gaan komen want ik denk wel dat ze naar een oudere keeper kijken waar dan een talent als Westerveld hem op termijn kan opvolgen.
https://darik.news/en/ludogorets-does-n ... lands.html
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12448
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

De Rode Baron schreef: 14 nov 2022, 13:07 Maar gezien AZ een bod heeft gedaan heeft het wel serieus interesse voor hem gehad en denkt men er iets anders over dan jij doet.
Mogelijk, nu het nog volop mee doet in het tweede gedeelte van de competitie, dat ze met een hoger bod gaan komen want ik denk wel dat ze naar een oudere keeper kijken waar dan een talent als Westerveld hem op termijn kan opvolgen.
https://darik.news/en/ludogorets-does-n ... lands.html
Ja, dat valt me tegen; zelfs als het een wanhoopsdaad zou zijn. Ik hoop dat de afgelopen maanden er voldoende gelegenheid was voor het realiseren van een goede, serieuze oplossing in het komende transferwindow.
we can come an end
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6489
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

differentcook schreef: 14 nov 2022, 12:38 Liever niet, ik zie liever dat AZ werkt met topsporters
Wanneer gaan ze beginnen?
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16206
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Ferry schreef: 14 nov 2022, 15:22 Wanneer gaan ze beginnen?
Jij stelt alleen maar vragen, hè?
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2019, 22:10

Screenshot_20221114-234651_YouTube.jpg
Screenshot_20221114-234651_YouTube.jpg (15.26 KiB) 883 keer bekeken
Koen Veenstra ging onlangs bij Data Science Alkmaar in op de vraag: "Hoe kan AZ een winnend team samenstellen?". Hij deed dit vanuit het perspectief van data analisten en data engineers.

Dit beeld laat zien waar AZ volgens hen nu staat (de lijn weergeeft een 4 year moving average).
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2019, 22:10

AZ's analisten kijken naar alle facetten in de ketens van kansen creëren en kansen voorkomen. Naast analyseren wat er gebeurt (event data) wordt er ook gekeken naar waar spelers op het veld staan (tracking data). Die twee gecombineerd met elkaar leveren een waarde voor de speler op. Die waarden krijgen seizoenkaarthouders via de mail toegestuurd. Na iedere wedstrijd worden er een drietal spelers uitgelicht met soms - voor de toeschouwer - verrassende namen. We kunnen zelf namelijk moeilijk een waarde meegeven aan alle acties. Bovendien hebben we met allerlei biases te maken (zie andere afbeelding). Dat is normaal.

Dit is lang niet het volledige beeld. AZ verzamelt nog veel meer data maar spreekt zich daar niet over uit: ze willen concurrenten uiteraard niet verder helpen.
Bijlagen
Screenshot_20221115-000019_YouTube.jpg
Screenshot_20221115-000019_YouTube.jpg (27.77 KiB) 868 keer bekeken
Screenshot_20221114-235658_YouTube.jpg
Screenshot_20221114-235658_YouTube.jpg (26.99 KiB) 868 keer bekeken
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2019, 22:10

AZ onderscheidt zich van andere clubs doordat het gebruik van data van bovenaf opgelegd wordt. Dit gebeurt al lange tijd. Daardoor is de club in staat om de modellen goed en consequent te blijven doorontwikkelen.

Na iedere speelronde ontvangt de club de gegevens van meer dan 65.000 spelers uit meer dan 100 landen. Die gegevens worden gebruikt voor scouting (en een heel klein gedeelte om de ontwikkeling van eigen jeugd bij te houden). Volgens Koen lukt het de club steeds beter om de juiste aankopen te doen.

Om winnende teams samen te stellen focussen de analisten en engineers niet alleen op kwaliteit maar ook op balans en ontwikkeling van het team.
Bijlagen
Screenshot_20221115-001549_YouTube.jpg
Screenshot_20221115-001549_YouTube.jpg (19.46 KiB) 861 keer bekeken
Screenshot_20221115-000753_YouTube.jpg
Screenshot_20221115-000753_YouTube.jpg (19.9 KiB) 861 keer bekeken
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2019, 22:10

Uiteindelijk moet dit allemaal, in nauwe samenwerking met andere onderdelen binnen de club, ertoe leiden dat AZ weer Champions League gaat spelen.
Bijlagen
Screenshot_20221115-001716_YouTube.jpg
Screenshot_20221115-001716_YouTube.jpg (13.63 KiB) 857 keer bekeken
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10180
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

eenjaarazalkmaar schreef: 15 nov 2022, 08:17 AZ's analisten kijken naar alle facetten in de ketens van kansen creëren en kansen voorkomen. Naast analyseren wat er gebeurt (event data) wordt er ook gekeken naar waar spelers op het veld staan (tracking data). Die twee gecombineerd met elkaar leveren een waarde voor de speler op. Die waarden krijgen seizoenkaarthouders via de mail toegestuurd. Na iedere wedstrijd worden er een drietal spelers uitgelicht met soms - voor de toeschouwer - verrassende namen. We kunnen zelf namelijk moeilijk een waarde meegeven aan alle acties. Bovendien hebben we met allerlei biases te maken (zie andere afbeelding). Dat is normaal.

Dit is lang niet het volledige beeld. AZ verzamelt nog veel meer data maar spreekt zich daar niet over uit: ze willen concurrenten uiteraard niet verder helpen.
Dat plaatje met Ikea Effect is erg leuk. Helaas kan ik het net niet helemaal lezen, met name het stereo typing en halo effect niet ...

Voor de rest zag je veel van die 'biases' perfect in het Verhulst/Vindahl topic: Ikea effect, anchoring, bike shedding, authority bias, confirmation bias.

Elk normaal argument of feit werd simpelweg genegeerd of belachelijk gemaakt en al snel kreeg je eindeloos geleuter als:

"Eigen jeugd."
"Het oogt rustig."
"Vindahl heeft een rare uitstraling."
"Hij klapt wel/niet naar de supporters."
"De technische staf weet wel wat het doet."
"In het begin van het seizoen deed hij het best goed."

Koppel dat aan het niet kunnen loslaten van je eigen ingenomen standpunt en je krijgt tientallen pagina's aan mensen die zinloos vasthouden aan Verhulst. Met - onder de streep - een misgelopen (winter)kampioenschap.

- Fascinerend -

Ik vind dat elk serieus data-betoog vanuit AZ een beetje ongeloofwaardig nu we - in een seizoen waar de triple voor het oprapen lag - we doodleuk een half jaar met een kroegkeeper hebben gespeeld.

Laat ze dat maar eens uitleggen.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

eenjaarazalkmaar schreef: 15 nov 2022, 08:03 Screenshot_20221114-234651_YouTube.jpg

Koen Veenstra ging onlangs bij Data Science Alkmaar in op de vraag: "Hoe kan AZ een winnend team samenstellen?". Hij deed dit vanuit het perspectief van data analisten en data engineers.

Dit beeld laat zien waar AZ volgens hen nu staat (de lijn weergeeft een 4 year moving average).
Hele interessante info, weer eens wat anders dan de "bord op schoot" voorstellen die we hier meestal lezen (maak ik me ook schuldig aan ;-) )
Dit was een webinar dat je bij mocht wonen (zou de screenshots verklaren)?
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2019, 22:10

Antti Opdam schreef: 15 nov 2022, 08:34 Dat plaatje met Ikea Effect is erg leuk. Helaas kan ik het net niet helemaal lezen, met name het stereo typing en halo effect niet ...

Voor de rest zag je veel van die 'biases' perfect in het Verhulst/Vindahl topic: Ikea effect, anchoring, bike shedding, authority bias, confirmation bias.

Elk normaal argument of feit werd simpelweg genegeerd of belachelijk gemaakt en al snel kreeg je eindeloos geleuter als:

"Eigen jeugd."
"Het oogt rustig."
"Vindahl heeft een rare uitstraling."
"Hij klapt wel/niet naar de supporters."
"De technische staf weet wel wat het doet."
"In het begin van het seizoen deed hij het best goed."

Koppel dat aan het niet kunnen loslaten van je eigen ingenomen standpunt en je krijgt tientallen pagina's aan mensen die zinloos vasthouden aan Verhulst. Met - onder de streep - een misgelopen (winter)kampioenschap.

- Fascinerend -

Ik vind dat elk serieus data-betoog vanuit AZ een beetje ongeloofwaardig nu we - in een seizoen waar de triple voor het oprapen lag - we doodleuk een half jaar met een kroegkeeper hebben gespeeld.

Laat ze dat maar eens uitleggen.
Ik stuur straks de link naar de uitzending op YouTube, dan kun je de plaatjes beter bekijken. En zul je er achter komen dat de belangrijkste bias is dat we zelf denken geen last van bias te hebben :lol:

Voor wat betreft discussies over spelers: daar wil ik me niet in mengen tenzij ik zelf denk dat irrationeel of ongenuanceerd is. Dat doe ik regelmatig bij Hatzidiakos en heb ik laatst een keertje bij Verhulst gedaan. Keer op keer wordt dat geïnterpreteerd alsof ik de voorzitter van hun fanclub zou zijn. Nou, nee dus. Daarom hou ik mij grotendeels afzijdig. Al is het soms wel vermakelijk om te lezen.

Koen geeft in de uitzending aan dat ze het echt niet altijd bij het juiste eind hebben in de scouting. Vanuit jouw perspectief zou je dan kunnen lezen "het keepersprobleeem". Dat past bij je redenering die je van het begin af aan hebt over Verhulst (gevalletje confirmation bias? :wink: ).

Ik blijf zelf geloven in de kracht van data. Dat heeft andere clubs zoals Brentford en Midtjylland ook ver gebracht. Maar dat is mijn verhaal, en past in mijn redenering en wellicht mijn eigen (confirmation) bias. En binnen dat verhaal ben ik het niet met je eens dat de triple voor het oprapen lag. Kijkend naar de xG van veel wedstrijden van AZ dan denk ik dat ze vaak geluk hebben gehad. Ook weer tegen PSV. Als je ziet hoeveel wedstrijden met slechts 1 doelpunt verschil over de streep zijn getrokken dan vind ik het terecht dat AZ nu niet bovenaan staat.
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2019, 22:10

AZ-073 schreef: 15 nov 2022, 09:25 Hele interessante info, weer eens wat anders dan de "bord op schoot" voorstellen die we hier meestal lezen (maak ik me ook schuldig aan ;-) )
Dit was een webinar dat je bij mocht wonen (zou de screenshots verklaren)?
Dank Bossche AZ fan!
Je kunt de uitzending hier bekijken: https://youtu.be/ntl0hS6gv88
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10180
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

eenjaarazalkmaar schreef: 15 nov 2022, 10:15 Ik blijf zelf geloven in de kracht van data. Dat heeft andere clubs zoals Brentford en Midtjylland ook ver gebracht. Maar dat is mijn verhaal, en past in mijn redenering en wellicht mijn eigen (confirmation) bias. En binnen dat verhaal ben ik het niet met je eens dat de triple voor het oprapen lag. Kijkend naar de xG van veel wedstrijden van AZ dan denk ik dat ze vaak geluk hebben gehad. Ook weer tegen PSV. Als je ziet hoeveel wedstrijden met slechts 1 doelpunt verschil over de streep zijn getrokken dan vind ik het terecht dat AZ nu niet bovenaan staat.
Met 'triple voor het oprapen' chargeer ik natuurlijk wat.

Maar AZ heeft / had wel een leuke kans om minstens één prijs te pakken. Dat baseer ik eigenlijk vooral op de kwaliteit van de selectie (minus keeper) en rust binnen de organisatie afgezet tegen die van de concurrentie.

Dat wij minder xG nodig hebben om te winnen is te danken aan een top voorhoede. Die schurkt tegen Europese subtop.

Als je dan een normale keeper op doel had staan, dan trok je wedstrijden als Sparta, RKC en Excelsior ook gewoon eenvoudig over de streep. En dan laten we zo'n wedstrijd tegen Feyenoord nog maar even buiten beschouwing.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Antti Opdam schreef: 15 nov 2022, 10:53 Met 'triple voor het oprapen' chargeer ik natuurlijk wat.

Maar AZ heeft / had wel een leuke kans om minstens één prijs te pakken. Dat baseer ik eigenlijk vooral op de kwaliteit van de selectie (minus keeper) en rust binnen de organisatie afgezet tegen die van de concurrentie.

Dat wij minder xG nodig hebben om te winnen is te danken aan een top voorhoede. Die schurkt tegen Europese subtop.

Als je dan een normale keeper op doel had staan, dan trok je wedstrijden als Sparta, RKC en Excelsior ook gewoon eenvoudig over de streep. En dan laten we zo'n wedstrijd tegen Feyenoord nog maar even buiten beschouwing.
Sparta :-) ?
Je bent nog in de war met de wedstrijd van vorig seizoen ;-)?
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10180
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

AZ-073 schreef: 15 nov 2022, 14:35 Sparta :-) ?
Je bent nog in de war met de wedstrijd van vorig seizoen ;-)?
Nee. Het ging over wedstrijden die onnodig niet of met een klein verschil over de streep werden getrokken.

Kan je Utrecht-uit trouwens ook bij optellen.

Kan je allemaal op het conto van onze Ben Side Boy / kroegkeeper bijschrijven.

Met een beetje keeper die normaal van de lijn komt zijn het niet eens kansen en win je 0-2/0-3.
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

Antti Opdam schreef: 15 nov 2022, 08:34 Dat plaatje met Ikea Effect is erg leuk. Helaas kan ik het net niet helemaal lezen, met name het stereo typing en halo effect niet ...

Voor de rest zag je veel van die 'biases' perfect in het Verhulst/Vindahl topic: Ikea effect, anchoring, bike shedding, authority bias, confirmation bias.

Elk normaal argument of feit werd simpelweg genegeerd of belachelijk gemaakt en al snel kreeg je eindeloos geleuter als:

"Eigen jeugd."
"Het oogt rustig."
"Vindahl heeft een rare uitstraling."
"Hij klapt wel/niet naar de supporters."
"De technische staf weet wel wat het doet."
"In het begin van het seizoen deed hij het best goed."

Koppel dat aan het niet kunnen loslaten van je eigen ingenomen standpunt en je krijgt tientallen pagina's aan mensen die zinloos vasthouden aan Verhulst. Met - onder de streep - een misgelopen (winter)kampioenschap.

- Fascinerend -

Ik vind dat elk serieus data-betoog vanuit AZ een beetje ongeloofwaardig nu we - in een seizoen waar de triple voor het oprapen lag - we doodleuk een half jaar met een kroegkeeper hebben gespeeld.

Laat ze dat maar eens uitleggen.
De mensen waar jij het over hebt doen in feiten wat jij al veel langer doet met Vindahl dan zij met Verhulst. Waar zij dit amper een half seizoen doen doe jij het al bijna anderhalf(!!) seizoen. De hypocrisie in je opmerking is van een extreem niveau, iedete vorm van zelfreflectie is compleet zoek.
vriend
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 15 sep 2006, 23:38
Locatie: Alkmaar

differentcook schreef: 14 nov 2022, 13:15 Ja, dat valt me tegen; zelfs als het een wanhoopsdaad zou zijn. Ik hoop dat de afgelopen maanden er voldoende gelegenheid was voor het realiseren van een goede, serieuze oplossing in het komende transferwindow.
Ik zou voor Branderhorst gaan.
Morele winnaars zijn slechte verliezers.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6489
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Data kan een belangrijke indicator zijn. Maar niet alleen dat. Eromheen zit nog een hele wereld van meer of mindere objectieve/subjectieve waarden die leiden tot een beslissing.
We moeten de waarde van data ook niet overschatten.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10180
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Wildcat schreef: 15 nov 2022, 15:46 De mensen waar jij het over hebt doen in feiten wat jij al veel langer doet met Vindahl dan zij met Verhulst. Waar zij dit amper een half seizoen doen doe jij het al bijna anderhalf(!!) seizoen. De hypocrisie in je opmerking is van een extreem niveau, iedete vorm van zelfreflectie is compleet zoek.
Deels oneens.

Uiteraard zit ik ook ook gekleurd in een discussie, maar (1) daarbij beperk ik mij grotendeels tot relevante feiten met concrete voorbeelden en (2) pas ik mijn mening keurig aan als meer relevante data naar voren komt.

In de Verhulst - discussie was het van begin tot einde speculeren, suggereren en feitenvrij discussiëren. Echt vól op het sentiment en de onderbuik. Sterker: ik heb niemand een goed inhoudelijk betoog vóór Verhulst zien houden. Nu is dat bij een keeper zonder kwaliteiten ook knap lastig, maar er ging wel ongeveer alles fout wat in een discussie fout kon gaan. De discussie eindigde slechts omdat de voorstanders zachtjes door de achterdeur wegslopen ... Wildcat voorop.

:wink:

Nu kan ik dat op dit forum nog begrijpen, maar hoe dit op directieniveau mis kon gaan is mij nog altijd een volkomen raadsel.

De aankoop en het vertrouwen in Vindahl kan ik - ook aan de hand van data - ergens nog wel motiveren.

Maar het opstellen van Verhulst kán je gewoon niet beargumenteren aan de hand van data. Te meer hij al twee jaar op de bank zat en verder nooit iets had laten zien op het hoogste niveau.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

eenjaarazalkmaar schreef: 15 nov 2022, 10:17 Dank Bossche AZ fan!
Je kunt de uitzending hier bekijken: https://youtu.be/ntl0hS6gv88
Bedankt voor het delen
Wordt best interessante info gedeeld, hoewel ze ook heel veel niet delen, omdat het dan ook concurrentiegevoelige info is
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Plaats reactie