Max Huiberts / Technisch Beleid III

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Volgens mij missen jullie de impact van Corona in jullie analyse.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

DeZuivelDuivel schreef: 20 sep 2022, 12:02 Klets niet, ik ben niet zo narcistisch als Antti dat ik mijn eigen posts iedere keer ga citeren.
Maar zoals gezegd was dit ook mijn standpunt op het moment zelf. Geen 'kennis' achteraf dus.
Voor de herhaling van hetzelfde argument hoef je maar mijn discussies over een verkoop van Karlsson afgelopen zomer te herhalen.

Het argument bij Karlsson ging en gaat namelijk ook als volgt : de prestaties van afgelopen jaar zijn al ontzettend bijzonder, nog voor ik wist dat hij zo lang eruit zou liggen heb ik ook toen en nog altijd gesteld dat het écht niet gemakkelijk gaat zijn voor Karlsson om die prestaties te evenaren of zelfs te verbeteren. For the record: Karlsson stond op 21 doelpunten en 16 assists in alle wedstrijden voor een serieus verschil zou hij al op 30 doelpunten en 20 assists moeten uitkomen in verhouding... Als hij ze realistisch gezien al zou gaan verbeteren zou het voor een blessurevrije Karlsson nooit met zoveel zijn, omdat zijn prestaties nu al zó goed waren.

Voor Boadu en Stengs gold destijds hetzelfde, ze hadden net een topseizoen gedraaid en waren 'hot' op de markt. Je moet het ijzer smeden wanneer het heetst is. Voor AZ om als club te groeien zijn behoorlijk wat transferinkomsten nodig omdat de reguliere inkomsten nooit genoeg gaan zijn om de top aan te vallen. Wat betreft de prestaties van de club en wat je er voor terug krijgt: op dit moment zien we in de casus Karlsson ook dat stel dat Karlsson voor 20 miljoen verkocht was deze zomer, we er nu dus 20 miljoen op vooruit zouden zijn gegaan en alsnog ons kwalificeren in Europa en ajax kunnen verslaan.

Door na iedere topverkoop het niveau gemiddeld wat op proberen te krikken zodat je ondergrens steeds lager wordt en dat geld van die topverkoop deels te herinvesteren in deels faciliteiten/deels nieuwe spelers. Dat is het groeimodel dat AZ al jaren hanteert en wat ik ook graag voor AZ zie.

Het 'behouden' van deze spelers heeft AZ destijds potentieel minimaal in de richting van 10 miljoen euro gekost als niet meer is. Zo zal helaas door zijn blessure het 'behouden' van Karlsson ook afbreuk doen aan zijn transfersom, hij is dadelijk een jaartje ouder en zal zijn prestaties dit seizoen maar moeilijk kunnen evenaren omdat hij nu al zoveel wedstrijden gemist heeft.
Eens met je analyse, maar als je conclusie is dat deze jongens eerder verkocht hadden moeten worden, dan deel ik die conclusie niet. Je wil ook presteren, geld op andere manieren binnenhalen dan via de transfermarkt en in ultimo prijzen winnen. Dat kan alleen met een goede selectie. Als je een mooie jrugdlichting hebt, dan moet je niet meteen je beste jongens verkopen maar ook oogsten. Dat is door Corona en mijns inziens door een niet volwaardige coach niet echt gelukt, maar dat die keuze gemaakt werd snap ik wel.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12100
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

pagina 1000
we can come an end
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1515
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

differentcook schreef: 20 sep 2022, 12:49 pagina 1000
gefeliciteerd iedereen =D>
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8985
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Grifo schreef: 20 sep 2022, 12:38 Eens met je analyse, maar als je conclusie is dat deze jongens eerder verkocht hadden moeten worden, dan deel ik die conclusie niet. Je wil ook presteren, geld op andere manieren binnenhalen dan via de transfermarkt en in ultimo prijzen winnen. Dat kan alleen met een goede selectie. Als je een mooie jrugdlichting hebt, dan moet je niet meteen je beste jongens verkopen maar ook oogsten. Dat is door Corona en mijns inziens door een niet volwaardige coach niet echt gelukt, maar dat die keuze gemaakt werd snap ik wel.
Ik begrijp de keuze wel, in theorie. Maar ik begreep en begrijp de keuze om Koopmeiners te houden dan beter dan de keuze om Boadu te houden bijvoorbeeld. Dat heeft er ook mee te maken dat Boadu een a-typische AZ spits is. Maar je ziet nu met de vervanging van Pavlidis door Jens Odgaard dat een goede investering in een nieuwe aanvaller voor AZ begrippen altijd die klap had kunnen opvangen, misschien zelfs overtreffen. Dat is dan weer vertrouwen in de scouting ondanks dat er soms missers tussen zitten.

Wat betreft het niet altijd je 'beste' jongens verkopen. Ben ik het tot op bepaalde hoogte eens, maar ik denk wel dat we dus nog echt in die groeifase zitten. Een 'gooi om de titel' kan ook faliekant mislukken en dus een kostbare fout opleveren. Voorlopig zou ik Europa wat dat betreft meer prioriteit geven. Waar je natuurlijk wel de balans moet vinden tussen Europees presteren en Europees kwalificeren. Daarnaast ben ik dan van mening dat er simpelweg spelers zijn die makkelijker te vervangen te zijn dan anderen. Ook in de eigen jeugd. Gaan we eerder een nieuwe Koopmeiners voortbrengen of eerder een nieuwe Stengs met het voetbal waar Nederland en AZ om bekend staan?
Laatst gewijzigd door DeZuivelDuivel op 20 sep 2022, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

DeZuivelDuivel schreef: 20 sep 2022, 12:02 Klets niet, ik ben niet zo narcistisch als Antti dat ik mijn eigen posts iedere keer ga citeren.
Dat is geen narcisme, maar heeft te maken met een knap grote databank aan bijzonder zinvolle berichten die geregeld weer actueel worden.

Die verdienen dan ook geregeld weer enige aandacht.

Zeg ik in alle - valse - bescheidenheid.

8)
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

DeZuivelDuivel schreef: 20 sep 2022, 12:02 Klets niet, ik ben niet zo narcistisch als Antti dat ik mijn eigen posts iedere keer ga citeren.
Maar zoals gezegd was dit ook mijn standpunt op het moment zelf. Geen 'kennis' achteraf dus.
Voor de herhaling van hetzelfde argument hoef je maar mijn discussies over een verkoop van Karlsson afgelopen zomer te herhalen.

Het argument bij Karlsson ging en gaat namelijk ook als volgt : de prestaties van afgelopen jaar zijn al ontzettend bijzonder, nog voor ik wist dat hij zo lang eruit zou liggen heb ik ook toen en nog altijd gesteld dat het écht niet gemakkelijk gaat zijn voor Karlsson om die prestaties te evenaren of zelfs te verbeteren. For the record: Karlsson stond op 21 doelpunten en 16 assists in alle wedstrijden voor een serieus verschil zou hij al op 30 doelpunten en 20 assists moeten uitkomen in verhouding... Als hij ze realistisch gezien al zou gaan verbeteren zou het voor een blessurevrije Karlsson nooit met zoveel zijn, omdat zijn prestaties nu al zó goed waren.

Voor Boadu en Stengs gold destijds hetzelfde, ze hadden net een topseizoen gedraaid en waren 'hot' op de markt. Je moet het ijzer smeden wanneer het heetst is. Voor AZ om als club te groeien zijn behoorlijk wat transferinkomsten nodig omdat de reguliere inkomsten nooit genoeg gaan zijn om de top aan te vallen. Wat betreft de prestaties van de club en wat je er voor terug krijgt: op dit moment zien we in de casus Karlsson ook dat stel dat Karlsson voor 20 miljoen verkocht was deze zomer, we er nu dus 20 miljoen op vooruit zouden zijn gegaan en alsnog ons kwalificeren in Europa en ajax kunnen verslaan.

Door na iedere topverkoop het niveau gemiddeld wat op proberen te krikken zodat je ondergrens steeds lager wordt en dat geld van die topverkoop deels te herinvesteren in deels faciliteiten/deels nieuwe spelers. Dat is het groeimodel dat AZ al jaren hanteert en wat ik ook graag voor AZ zie.

Het 'behouden' van deze spelers heeft AZ destijds potentieel minimaal in de richting van 10 miljoen euro gekost als niet meer is. Zo zal helaas door zijn blessure het 'behouden' van Karlsson ook afbreuk doen aan zijn transfersom, hij is dadelijk een jaartje ouder en zal zijn prestaties dit seizoen maar moeilijk kunnen evenaren omdat hij nu al zoveel wedstrijden gemist heeft.
Je gaat voorbij aan mijn belangrijkste punt:

AZ heeft gekozen om "Onze boys" ze te houden, ook met het oog op CL kwalificatie. Dat had makkelijk die 10 miljoen waar jij het over hebt opgeleverd.
+ spelers die op CL niveau het laten zien hebben (veel) meer waarde.

Corona is ook een belangrijk extra punt of je ze had kunnen verkopen voor de door jou bedachte 10 miljoen. Zullen we nooit weten....
Belangrijkste blijft echter CL kwalificatie, dat was niet mogelijk maar gegarandeerd die 10 (of was het eerder 20 geweest?) miljoen extra had opgeleverd
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6366
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

AZ-073 schreef: 20 sep 2022, 16:10 Je gaat voorbij aan mijn belangrijkste punt:

AZ heeft gekozen om "Onze boys" ze te houden, ook met het oog op CL kwalificatie. Dat had makkelijk die 10 miljoen waar jij het over hebt opgeleverd.
+ spelers die op CL niveau het laten zien hebben (veel) meer waarde.

Corona is ook een belangrijk extra punt of je ze had kunnen verkopen voor de door jou bedachte 10 miljoen. Zullen we nooit weten....
Belangrijkste blijft echter CL kwalificatie, dat was niet mogelijk maar gegarandeerd die 10 (of was het eerder 20 geweest?) miljoen extra had opgeleverd
Ik vind dat echt een lastige. Natuurlijk wil je winst maximaliseren voor de continuiteit/kwalitatieve investeringen in de onderneming.
Dat is nauwelijks objectief te meten.

Je kunt je wel afvragen of je gewoon bizarre biedingen niet altijd moet accepteren.
Zeg 10 miljoen voor een verdediger; 15 miljoen voor een middenvelder; 20 miljoen voor een buitenspeler/aanvaller.

Nu verkopen we soms spelers (Wijndal/Koopmeiners vooral) voor een beperkter bedrag dan dat je eerder had verwacht. Omdat je zo'n speler iets moet gunnen omdat hij langer bleef. Dat lijkt me niet altijd een goede keuze. Noch sportief noch zakelijk.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16059
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

differentcook schreef: 20 sep 2022, 12:49 pagina 1000
Best leuk, maar niet verrassend gezien de ellenlange lappen tekst van ons melkmonstertje. Man man man, wat is er nodig om je punt te maken 😉
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12100
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

salmonyappi schreef: 20 sep 2022, 23:43 Best leuk, maar niet verrassend gezien de ellenlange lappen tekst van ons melkmonstertje. Man man man, wat is er nodig om je punt te maken 😉
1000 geeft het aantal, niet de lengte. En laatst heeft hij besloten om een al gecomponeerde tekst uiteindelijk niet te plaatsen. Ik zie een ontwikkeling; laten we dit toejuichen! :idea:
we can come an end
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16059
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

differentcook schreef: 20 sep 2022, 23:54 1000 geeft het aantal, niet de lengte. En laatst heeft hij besloten om een al gecomponeerde tekst uiteindelijk niet te plaatsen. Ik zie een ontwikkeling; laten we dit toejuichen! :idea:
Ik weet dat het om pagina’s gaat , maar hoe langer de tekst des te eerder is de pagina vol……..😎
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Shota-Arveladze
Ben-Sider
Berichten: 907
Lid geworden op: 27 dec 2020, 13:19
Locatie: Haarlem

1000 pagina's :mrgreen: duurde 14 jaar
"One swallow does not make a summer"
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

Cijfers voor een topclub.
MB80
Invaller
Berichten: 2205
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

Prima selectie toch wel, moet je nagaan als Pavlidis, Odgaard en Karlsson tegelijk fit zijn, gewoon Lahdo/Evjen als backup, Dani en mihailovic strijd op 10. Alleen rechtsback en op goal zijn de zwakke punten want met Bazoer, Mees, Peer, Zinho etc is de bank ook prima.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12100
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

MB80 schreef: 01 okt 2022, 18:49 Prima selectie toch wel, moet je nagaan als Pavlidis, Odgaard en Karlsson tegelijk fit zijn, gewoon Lahdo/Evjen als backup, Dani en mihailovic strijd op 10. Alleen rechtsback en op goal zijn de zwakke punten want met Bazoer, Mees, Peer, Zinho etc is de bank ook prima.
Ik vind Hatzidiakos al vele wedstrijden erg solide spelen en ook zijn bijdrage aanvallend leveren.
we can come an end
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6366
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

MB80 schreef: 01 okt 2022, 18:49 Prima selectie toch wel, moet je nagaan als Pavlidis, Odgaard en Karlsson tegelijk fit zijn, gewoon Lahdo/Evjen als backup, Dani en mihailovic strijd op 10. Alleen rechtsback en op goal zijn de zwakke punten want met Bazoer, Mees, Peer, Zinho etc is de bank ook prima.
Wel even een oorzakenanalyse naar de hoeveelheid van blessures. Want dit is wel bizar.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16059
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

MB80 schreef: 01 okt 2022, 18:49 Alleen rechtsback en op goal zijn de zwakke punten.
Valt mee. Wat is er momenteel mis met Hatzidiakos en Verhulst?
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
MB80
Invaller
Berichten: 2205
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

salmonyappi schreef: 01 okt 2022, 19:03 Valt mee. Wat is er momenteel mis met Hatzidiakos en Verhulst?
Is toch niets controversieels dat dat de 2 minste zijn? Zou fijn zijn (waar financieel mogelijk) een upgrade daar te krijgen. Als er geen significant betere beschikbaar is kunnen zij blijven staan maar er lijkt mij toch wel ruimte voor verbetering qua het budget van AZ tegenwoordig. Terwijl Kerkez, Karlsson, Pavlidis, Clasie, Odgaard etc is normaliter top 3/4 waardig materieel.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12100
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

MB80 schreef: 01 okt 2022, 19:20 Is toch niets controversieels dat dat de 2 minste zijn? Zou fijn zijn (waar financieel mogelijk) een upgrade daar te krijgen. Als er geen significant betere beschikbaar is kunnen zij blijven staan maar er lijkt mij toch wel ruimte voor verbetering qua het budget van AZ tegenwoordig. Terwijl Kerkez, Karlsson, Pavlidis, Clasie, Odgaard etc is normaliter top 3/4 waardig materieel.
Misschien heb je nog een beeld van Hatzidiakos van 3 jaar terug in je hoofd?
Ik zie hem bijna alleen maar goede, zelfs knappe, dingen doen.
we can come an end
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

MB80 schreef: 01 okt 2022, 18:49 Prima selectie toch wel, moet je nagaan als Pavlidis, Odgaard en Karlsson tegelijk fit zijn, gewoon Lahdo/Evjen als backup, Dani en mihailovic strijd op 10. Alleen rechtsback en op goal zijn de zwakke punten want met Bazoer, Mees, Peer, Zinho etc is de bank ook prima.
Eens en eens. Behalve je opmerking over de rechtsback, Panta staat gewoon in het elftal van de afgelopen maand en Yuki is in potentie net zo goed of zelfs beter. De keeper doet het trouwens ook prima.
Plaats reactie