Max Huiberts / Technisch Beleid III

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

capefear schreef: 07 mei 2021, 13:54 Ervaring is mooi, op die manier willen ze ook Clasie behouden. Het zijn belangrijke spelers voor de groep en kunnen ook belangrijk zijn in de groepsprocessen, en weten precies wat op je af komt als je een talent bent waar veel belangstelling voor is, zoals AZ er veel van heeft rondlopen. Maar de vraag is of hij op het veld gezien zijn ervaring, ook altijd zo stabiel is en of hij wel echt past op de manier zoals AZ speelt met de opbouw van achteruit.
Ik deel de kritiek eigenlijk wel ( https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 7_38362531) minuut 23.40 en daarom vind ik wel dat AZ in eerste instantie vol voor van de Ven moet gaan, die geheel past in onze speelwijze en als daar nog financiële ruimte is tevens kan kiezen voor de ervaring van Indi. Maar 3 a 4 jaar zie ik Indi zeker niet als een onomstreden basisspeler hier, hij komt tekort in de manier zoals AZ van achteruit speelt, dat is zeker dit seizoen al gebleken waar met name de zwakke kant bij hem ligt.
Ik heb ook mijn twijfels bij Martens Indi, maar de discussie was of je voor een speler zonder restverkoopwaarde die zeker nog zo'n 3 a 4 jaar mee kan nog zo'n 2,5 miljoen euro neer moet leggen. Dat is wat mij betreft volmondig ja. Let wel, Vlaar en Martens Indi weg, Beukema en Van der Ven ervoor terug, dan ga je er 20 jaar internationale voetbalervaring op achteruit. Als je mee wilt doen in de top van Nederland is dat misschien te veel. Daar zal een TD ook terdege rekening mee moeten houden. Van der Ven is welkom, maar een spelers als Indi (en veel alternatieven zijn er niet) moet je er bij zien te houden.
_________________
"I don't know that!"
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

ForzAZ schreef: 07 mei 2021, 17:48 Als je Van Gaal naast Jansen zet dan is het de meester ten opzichte van het jochie! Of de zon en zijn schaduw!

Oftewel de verhoudingen zijn dat op het oog omgedraaid en wie is dan de assistent van wie?

Nee dat wordt 'm niet. Mag ook niet van Truus! :wink:
Klopt hoor wat je zegt. Van Gaal zou ook alleen als adviseur op de achtergrond kunnen. Ik ben heel benieuwd met wie AZ uiteindelijk op de proppen gaat komen, want ze verrassen soms best op dit vlak. Komen ze met een onbekendere naam of komen ze uit in de categorie "Erwin Koeman" (oud profvoetballers met ervaring als assistent en hoofdtrainer)?
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

AZuid-Scharwoude schreef: 08 mei 2021, 07:32 Klopt hoor wat je zegt. Van Gaal zou ook alleen als adviseur op de achtergrond kunnen. Ik ben heel benieuwd met wie AZ uiteindelijk op de proppen gaat komen, want ze verrassen soms best op dit vlak. Komen ze met een onbekendere naam of komen ze uit in de categorie "Erwin Koeman" (oud profvoetballers met ervaring als assistent en hoofdtrainer)?
Van Gaal woont volgens mij relatief dichtbij, heeft duidelijk nog een grote affiniteit met AZ en heeft denk ik niet veel omhanden. Dus als Van Gaal zou willen, zou je hem als adviseur en part time trainer moeten binnenhalen. Om over van alles en nog wat te adviseren als het nodig is (soort vraagbaak voor Jansen en andere trainers) en om af en toe gasttrainingen te geven aan trainers (zodat zij van een groot trainer kunnen leren) en gasttrainingen aan de diverse selecties. Geef hem een leuk bedrag voor een parttime baan en je haalt ontzettend veel kennis in huis om je trainersstaf zich nog verder te laten ontwikkelen.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Het seizoen is over, dus tijd voor bespiegelingen wat wij volgend seizoen nodig hebben.

SPELERS DIE WEG WILLEN / EINDE HUUR
Bizot
Svensson
Hatzidiakos
BMI
Wijndal
Koopmeiners
Midtsjo
Clasie
Druijf

DOORSELECTEREN
Rody de Boer
Schendelaar
Joris Kramer
Leeuwin
Stengs
Boadu
Aboukhlal

BLIJVEN OVER
Verhulst
Bakker

Letschert
Sugawara

Goudmijn
Reijnders
De Wit
Gudmundsson
Taabouni

Karlsson
Evjen
Duin

NIEUW + KOMEN TERUG
Beukema
Ouwejan
Oosting

DOORSCHUIVEN VANUIT JONG AZ
Peer Koopmeiners
Des Kunst

TOTALE SELECTIE
Verhulst K
Bakker K

Sugawara RB
Letschert CV
Beukema CV
Ouwejan LB

Peer Koopmeiners 8/CV
Goudmijn 6/10/8
Reijnders 6/10
De Wit 10
Gudmundsson 10
Taabouni 10/LV

Karlsson LV/RV
Evjen 10/RV/LV
Duin SP
Oosting 10/SP
Des Kunst 10/SP


MINIMAAL NODIG
1e keeper

Backup RB/LB (1 speler die beide kan)
Backup CV (BMI?)
Backup CV

8 (=positie Koopmeiners) (Clasie?)

Multifunctionele aanvaller (vergelijkbaar met Karlsson)

CONCLUSIE
Er vertrekken veel spelers en daarvoor in de plaats moeten er minimaal 6 echt goede spelers worden aangetrokken. Er moet wel voor kwaliteit gekozen worden ipv kwantiteit. Beter 4 echt echt goede spelers (niveau Midtsjo) dan 8 middelmaat (of daaronder). Desnoods een paar plekken met jeugdspelers als backup opvangen.

Er zijn dit jaar weinig spelers die vanuit jong AZ definitief doorgeschoven kunnen worden. Alleen Peer en (twijfelgeval) Des Kunst als aanvulling. De andere spelers voegen niets toe ( te weinig kwaliteit) of zijn nog te jong/onervaren.

Een aantal jeugdspelers (de grote talenten) zouden via invalbeurten wel minuten moeten gaan maken bij het 1e. Bijvoorbeeld:
Tijs Velthuis
Fedde de Jong
Bram Franken
Zico Buurmeester
Yusuf Barasi
Soulyman Allouch

Dit zijn spelers die over een jaar mogelijk wel volwaardig bij het 1e kunnen aansluiten.

Note
BMI en Clasie blijven misschien. Daarnaast zou ik Druijf terughalen en een eerlijke kans als 1e spits geven. Als alternatieven zijn er dan nog Oosting en Duin.
Helmer is er ook nog, maar onduidelijk is of die weer fit wordt. Als hij weer fit wordt weer bij de selectie halen of verhuren.
biefstukje
Supporter
Berichten: 125
Lid geworden op: 23 dec 2020, 18:09

Des Kunst heb ik een paar keer zien spelen maar die vind ik echt helemaal niks, hij zat ook niet voor niks afgelopen keren op de bank bij jong lijkt me, dus die zal ook doorgeselecteerd worden denk ik.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Ja des kunst gaat hem niet worden.

Ik wil heel graag een spits zien die wat met die strakke indraaiende voorzetten van Karlsson kan doen. AZ is nu veel te afhankelijk van die uitgemolken lage voorzet van de opkomende backs. Moet minder voorspelbaar worden. Daarnaast moet een sterke bank topprioriteit zijn voor max. Heel het seizoen heeft AZ nauwelijks kwaliteit in kunnen brengen, dat kost je gewoon punten.

Maar het verleden kennende gaan we de cruciale Europa league play off wedstrijd in met Gullit op de linksback ofzo
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

biefstukje schreef: 13 mei 2021, 17:22 Des Kunst heb ik een paar keer zien spelen maar die vind ik echt helemaal niks, hij zat ook niet voor niks afgelopen keren op de bank bij jong lijkt me, dus die zal ook doorgeselecteerd worden denk ik.
Goed dat hier nog een paar ´kenners´ zien dat Des Kunst het niveau niet heeft. Zijn inzet en houding vind ik ook verkeerd. Jaren terug al gezien van hem in de jeugd. Onbegrijpelijk dat hij nog speelt bij AZ.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

SimonPoulsen schreef: 13 mei 2021, 17:38 Ja des kunst gaat hem niet worden.

Ik wil heel graag een spits zien die wat met die strakke indraaiende voorzetten van Karlsson kan doen. AZ is nu veel te afhankelijk van die uitgemolken lage voorzet van de opkomende backs. Moet minder voorspelbaar worden. Daarnaast moet een sterke bank topprioriteit zijn voor max. Heel het seizoen heeft AZ nauwelijks kwaliteit in kunnen brengen, dat kost je gewoon punten.

Maar het verleden kennende gaan we de cruciale Europa league play off wedstrijd in met Gullit op de linksback ofzo
Ik ben het met jullie eens dat Des Kunst niet de spits van AZ gaat worden maar er zijn een paar redenen om hem nu wel door te schuiven:

1. Je kunt je geld 1x uitgeven. Of je koopt veel spelers, maar dan middelmaat (Letschert) en slechter (Aboukhlal, Leeuwin) of je koopt minder spelers (bijvoorbeeld de helft) maar dan heb je topkwaliteit (bijvoorbeeld Karlsson). Bij optie 2 hou je dus (backup)plekken onbezet, daarvoor kun je jeugdspelers zoals Des Kunst doorschuiven als backup.
2. Je wil dat er elk jaar jeugdspelers doorschuiven als blijk dat je jeugdopleiding belangrijk is en eigen jeugd kansen krijgt. Dit jaar is er bijna niemand die ervoor in aanmerking komt (alleen Peer eigenlijk).
3. Afgelopen jaren hebben wij ook spelers gehad zoals Kramer en Leeuwin die alleen maar opvulling waren of spelers zoals Stengs, Boadu, Aboukhlal, Van Rhijn, die 9 vd 10 wedstrijden door het ijs zakken, dan mag een speler als Des Kunst ook een kans krijgen en zal het niet eens veel slechter doen (de paar keer per jaar dat hij mag/moet invallen).
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

ForzAZ schreef: 13 mei 2021, 18:01 Goed dat hier nog een paar ´kenners´ zien dat Des Kunst het niveau niet heeft. Zijn inzet en houding vind ik ook verkeerd. Jaren terug al gezien van hem in de jeugd. Onbegrijpelijk dat hij nog speelt bij AZ.
Grotendeels mee eens, maar welke jeugdspelers dan wel? Ze zijn of niet goed genoeg of te jong/onervaren. Dan kun je beter een aanvaller doorschuiven die af en toe heeft laten zie te kunnen scoren dan een verdediger zoals Jacobs, Lathouwers of Gullit terwijl de verdediging bij Jong AZ zo lek als een mandje is.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

multatuli schreef: 13 mei 2021, 18:06 Grotendeels mee eens, maar welke jeugdspelers dan wel? Ze zijn of niet goed genoeg of te jong/onervaren. Dan kun je beter een aanvaller doorschuiven die af en toe heeft laten zie te kunnen scoren dan een verdediger zoals Jacobs, Lathouwers of Gullit terwijl de verdediging bij Jong AZ zo lek als een mandje is.
Vrijwel alle spelers van het huidige Jong AZ zijn niet goed genoeg of hebben nog zo´n twee jaar nodig om rijp te zijn voor het eerste. Dus dat is makkelijk.

Max moet een inschatting maken welke spelers gaan vertrekken en nu al gaan handelen. Minimaal 18 spelers die direct inzetbaar zijn moeten we hebben. En hij moet ook vooral zijn contacten gebruiken om spelers die weg moeten ook weg te krijgen. Hij krijgt het druk, maar dat mag ook wel een bepaalde periode in het jaar.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

ForzAZ schreef: 13 mei 2021, 18:29 Vrijwel alle spelers van het huidige Jong AZ zijn niet goed genoeg of hebben nog zo´n twee jaar nodig om rijp te zijn voor het eerste. Dus dat is makkelijk.

Max moet een inschatting maken welke spelers gaan vertrekken en nu al gaan handelen. Minimaal 18 spelers die direct inzetbaar zijn moeten we hebben. En hij moet ook vooral zijn contacten gebruiken om spelers die weg moeten ook weg te krijgen. Hij krijgt het druk, maar dat mag ook wel een bepaalde periode in het jaar.
Maar dan kies jij dus voor de optie om van die mindere kwaliteit spelers te kopen. Dat is toch zonde van het geld?
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

multatuli schreef: 13 mei 2021, 18:34 Maar dan kies jij dus voor de optie om van die mindere kwaliteit spelers te kopen. Dat is toch zonde van het geld?
Waar zeg ik dat? Mooi hoor dat leuren met jeugdspelers, maar uiteindelijk gaat het om de punten.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

ForzAZ schreef: 13 mei 2021, 18:43 Waar zeg ik dat? Mooi hoor dat leuren met jeugdspelers, maar uiteindelijk gaat het om de punten.
Dat heb ik hierboven in een post uitgelegd. Je kunt je geld maar 1x uitgeven, of je koopt kwaliteit (dus minder spelers) of je koopt meer spelers, maar Dus minder kwaliteit. Je kunt geen 8 topspelers halen. Er moet dus een keuze gemaakt worden.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

multatuli schreef: 13 mei 2021, 19:54 Dat heb ik hierboven in een post uitgelegd. Je kunt je geld maar 1x uitgeven, of je koopt kwaliteit (dus minder spelers) of je koopt meer spelers, maar Dus minder kwaliteit. Je kunt geen 8 topspelers halen. Er moet dus een keuze gemaakt worden.
Ik geloof niet dat Max 8 topspelers verkoopt van dit elftal. Wie schaar jij dan onder die 8 topspelers?

In deze markt krijgen wij minder geld voor Koopmeiners en Wijndal dan in normale omstandigheden. Maar dat geldt ook voor de inkopen.

Logisch als wij spelers als genoemd verkopen dat je dan niet direct dezelfde kwaliteit terug haalt al denk jij misschien van wel als wij half Scandinavië opkopen! :wink:
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

ForzAZ schreef: 14 mei 2021, 07:44 Ik geloof niet dat Max 8 topspelers verkoopt van dit elftal. Wie schaar jij dan onder die 8 topspelers?

In deze markt krijgen wij minder geld voor Koopmeiners en Wijndal dan in normale omstandigheden. Maar dat geldt ook voor de inkopen.

Logisch als wij spelers als genoemd verkopen dat je dan niet direct dezelfde kwaliteit terug haalt al denk jij misschien van wel als wij half Scandinavië opkopen! :wink:
Transfersommen zijn niet het enige obstakel maar ook het salarishuis.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

ForzAZ schreef: 14 mei 2021, 07:44 Ik geloof niet dat Max 8 topspelers verkoopt van dit elftal. Wie schaar jij dan onder die 8 topspelers?

In deze markt krijgen wij minder geld voor Koopmeiners en Wijndal dan in normale omstandigheden. Maar dat geldt ook voor de inkopen.

Logisch als wij spelers als genoemd verkopen dat je dan niet direct dezelfde kwaliteit terug haalt al denk jij misschien van wel als wij half Scandinavië opkopen! :wink:
De topspelers die wij normaal gesproken kwijtraken zijn:
Bizot
Midtsjo
Svensson
Koopmeiners
Wijndal

Verder zijn we Vlaar al een paar maanden geleden kwijtgeraakt (was ook een topspeler, moet ook vervangen worden)

En 2 posities waarbij wij geen topspelers kwijtraken, maar de spelers wel vervangen moeten worden, zijn Stengs en Boadu.

Totaal zit je op 8 posities waarvoor er nieuwe spelers nodig zijn. Daarnaast zijn er dus ook nog een aantal reserve spelers die doorgeselecteerd moeten worden (o.a. Aboukhlal).

Al met al heb je minstens 8 nieuwe spelers nodig. Die kun je alle 8 1 op 1 vervangen met mindere kwaliteit of je haalt er bijvoorbeeld 4 met goede kwaliteit en vult de andere posities met jeugdspelers in. Dat zijn keuzes die gemaakt moeten worden. En Ik heb liever 4 spelers van topkwaliteit (niveau Midtsjo zeg maar) dan 8 matige (niveau Hatzidiakos) tot slechte (Leeuwin) spelers.
MB80
Invaller
Berichten: 2205
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

Het gaat een drukke zomer worden voor Max want AZ zal (gedwongen) toch een metamorfose ondergaan. Maar dat is toch totaal niet raar? Want terugkijkend op de laatste 3-4 transferwindows was het echt heel erg rustig bij AZ met af en toe maar een grote verkoop (bijv. Til, Idrissi) die relatief makkelijk werden vervangen door Karlsson en De Wit.

Het is wel een mooie opdracht voor Huiberts om er wederom een top 3 team van te herbouwen wanneer je Koopmeiners, Bizot, Wijndal, Svensson en Midtsjo kwijtraakt. Het zal lastig worden gezien AZ (gelukkig) geen rare sprongen maakt zoals Twente dat vroeger deed en ineens allemaal duurbetaalde spelers van buitenaf gaat halen. In dat oogpunt zijn 'redelijke spelers' zoals Clasie en Martins Indi ineens de ervaren rotten van het elftal wanneer bovenstaande namen allemaal zouden vertrekken.

Heeft iemand op het forum enig idee hoe AZ bij benadering uit de corona crisis gaat komen op financieel vlak? Als in, zou AZ bij een redelijk lucratieve zomer (+/- 30-35 bruto inkomsten) een redelijk deel daarvan kunnen herinvesteren en een paar transfersommen van 2.5-3.0? Of gaan wij wederom het pad op van talenten (Beukema) en een soort van ''afdankertjes'' zoals Indi en Clasie waren.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Dat zogenaamde waardestijgende plannetje voor Calvin en Myron met het EK is dus totaal ingestort (tenzij er nog blessures spelen). Zelfs Frank de Boer is bij zinnen gekomen nu!

Deze post is niet zo zeer om een oordeel te geven, wel om maar even op te merken dat dergelijke weloverwogen beslissingen ook gewoon fout uit kunnen pakken. Boadu en Stengs na hun piekseizoen behouden heeft feitelijk vooralsnog opgeleverd: een derde plek (terugkomend van een gedeelde 1e plek), groepsfase EL, en het mislopen van het EK voor beiden. In het algemeen zijn dat prestaties die AZ wel vaker haalde.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Az564
Oude garde
Berichten: 1076
Lid geworden op: 12 jun 2007, 10:14

DeZuivelDuivel schreef: 14 mei 2021, 11:20 Dat zogenaamde waardestijgende plannetje voor Calvin en Myron met het EK is dus totaal ingestort (tenzij er nog blessures spelen). Zelfs Frank de Boer is bij zinnen gekomen nu!

Deze post is niet zo zeer om een oordeel te geven, wel om maar even op te merken dat dergelijke weloverwogen beslissingen ook gewoon fout uit kunnen pakken. Boadu en Stengs na hun piekseizoen behouden heeft feitelijk vooralsnog opgeleverd: een derde plek (terugkomend van een gedeelde 1e plek), groepsfase EL, en het mislopen van het EK voor beiden. In het algemeen zijn dat prestaties die AZ wel vaker haalde.
Misschien kunnen ze nog schitteren op het jeugd EK, dan zal er een minimale waarde stijging optreden. Ik heb wel het idee dat veel spelers minder zijn gaan spelen, nadat definitief bekent werd dat Janssen trainer blijft. Al kan ook met de frustratie van de afgelopen wedstrijden te maken hebben. Dit jaar moet gewoon goed geëvalueerd worden, er zijn hier en daar wat keuzes gemaakt die niet echt positief hebben uitgepakt.
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

Az564 schreef: 14 mei 2021, 11:36 Dit jaar moet gewoon goed geëvalueerd worden, er zijn hier en daar wat keuzes gemaakt die niet echt positief hebben uitgepakt.
Dat evalueren doen ze standaard en keuzes kunnen altijd goed of slecht uitpakken. Natuurlijk moeten ze kritisch kijken naar wat beter kan (wisselbeleid, eerder de selectie op orde hebben voor het nieuwe seizoen), maar bij geen enkele club gaat alles perfect het hele seizoen door en dat lijkt hier op het forum bij sommige mensen wel de verwachting (ik bedoel niet specifiek jou hoor).

Het heeft ook wel op een aantal momenten tegen gezeten dit seizoen met blessures en rode kaarten en de uitslag bij Napoli - Sociedad bijvoorbeeld.
Plaats reactie