Schaduwtrainer

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

differentcook schreef: 12 mei 2022, 15:00 Dat weet ik niet. Inderdaad niet schuiven om te schuiven, maar ook niet telkens afkomen met een rijtje van BT's (bekende trainers). Ga voor optimalisatie, dus heb om te beginnen ene brede blik en wees vervolgens kritisch.
Slot is doorgeschoven en was geen grote trainer voor hij kwam. Hij was assistent bij Cambuur voor hij hierheen kwam toch? Of had hij er al een jaartje hoofdtrainerschap op zitten toen? Jansen is ook doorgeschoven. Dus in die zin gebeurt het doorschuiven ook wel en wordt er niet automatisch gekeken naar bekende trainers.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12097
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

AZ 4 Life schreef: 13 mei 2022, 10:08 Slot is doorgeschoven en was geen grote trainer voor hij kwam. Hij was assistent bij Cambuur voor hij hierheen kwam toch? Of had hij er al een jaartje hoofdtrainerschap op zitten toen? Jansen is ook doorgeschoven. Dus in die zin gebeurt het doorschuiven ook wel en wordt er niet automatisch gekeken naar bekende trainers.
De opmerking over BT's was eigenlijk ook voornamelijk gericht op de forummers :-)
we can come an end
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

AZ 4 Life schreef: 13 mei 2022, 10:08 Slot is doorgeschoven en was geen grote trainer voor hij kwam. Hij was assistent bij Cambuur voor hij hierheen kwam toch? Of had hij er al een jaartje hoofdtrainerschap op zitten toen? Jansen is ook doorgeschoven. Dus in die zin gebeurt het doorschuiven ook wel en wordt er niet automatisch gekeken naar bekende trainers.
Gezamenlijk hoofdtrainer met Hulshof toch?
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

kuifje schreef: 13 mei 2022, 10:35 Gezamenlijk hoofdtrainer met Hulshof toch?
Ja.

In dat kader zou je kunnen kijken naar Franssen. Geen idee van hem, maar als hij een vinger in de pap heeft van de huidige tactische uiteenzetting van AZ, dan belooft dat niet veel goeds.
Ook al zie ik Jansen vaker met Goudmijn overleggen dan met Franssen. Maar dat kan perceptie zijn.

In dat kader zou je Schaars ook als assistent er bij kunnen halen of een andere jongen die zich veel bezig houdt met tactiek.
Ook een Maduro bijvoorbeeld.

Dit moet wel aangevuld worden met (goede)ervaring imo.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

AZ-073 schreef: 13 mei 2022, 08:53 ...
Zou anders wel heel bijzonder zijn dat je over paar jaar trainersduo hebt met Stijn en Maarten die uit het kampioensteam van 2007 komen
:roll:
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

SchoorlAZ schreef: 13 mei 2022, 18:01 Ja.

In dat kader zou je kunnen kijken naar Franssen. Geen idee van hem, maar als hij een vinger in de pap heeft van de huidige tactische uiteenzetting van AZ, dan belooft dat niet veel goeds.
Ook al zie ik Jansen vaker met Goudmijn overleggen dan met Franssen. Maar dat kan perceptie zijn.

In dat kader zou je Schaars ook als assistent er bij kunnen halen of een andere jongen die zich veel bezig houdt met tactiek.
Ook een Maduro bijvoorbeeld.

Dit moet wel aangevuld worden met (goede)ervaring imo.
Karige vaststelling, maar Maduro is ook al van de markt volgens mij.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Rjansen17
Oude garde
Berichten: 1227
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:41

De Rode Baron schreef: 11 apr 2022, 12:25 Grotendeels wel mee eens. Waar had AZ gestaan als het geen Karlsson had gehad?
Max heeft Jansen wel een heel karig elftal gegeven na het vertrek van al die sterkhouders, op welke speler kan het terug vallen als eerstgenoemde niet zijn dag heeft?
Het begint al bij de keeper waarvan je nooit weet waar je aan toe bent. Het verdedigingscentrum is ook al verre van solide, het middenveld is allemaal teveel van het zelfde en ontbeert creativiteit om de voorste aanvallers echt te bedienen en een goede rechtsbuiten blijft maar uit.
Je krijgt dan het verwijt dat Jansen spelers niet beter maakt, maar PSV koopt zo'n Veerman en verstuurt/schopt er de mooiste ballen in. Dat hoeft Schmidt hem niet te leren, goede spelers staan er nu eenmaal. Tuurlijk kan het met Jansen ook allemaal wel beter, de man blinkt ook niet uit in strategische ideeën, maar haal je een paar spelers binnen die het elftal zichtbaar beter kunnen maken ben je al een heel eind en dan nog kun je altijd denken of de manier van spelen bij een bepaalde trainer past en dat voor AZ staat. Grotendeels heeft de technisch directeur verzaakt en het gevolg met het vertrek van de sterkhouders behoorlijk onderschat
Eens, wel is het zo dat Jansen een groot aantal keren tactisch heeft gefaald en keer op keer de verkeerde keuzes maakt. Zo slecht is de selectie niet, getuige de positie. Volharden in rond spelen achterin is zo'n voorbeeld, als je als trainer niet de capaciteit hebt om dat eruit te krijgen dan faal je. Een andere is Pavlidis geïsoleerd te laten spelen en hem dan maar te wisselen. Jansen heeft simpelweg te weinig ervaring en/of trainers talent. De smalle selectie en zijn invulling versterken elkaar negatief
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12097
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Rjansen17 schreef: 14 mei 2022, 06:41 Zo slecht is de selectie niet, getuige de positie.
:lol:
(precies zoals die grap die ik ergens op het forum maakte vorige week, dat per definitie Jansen faalt en vandaar verder wordt geredeneerd)
we can come an end
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Rjansen17 schreef: 14 mei 2022, 06:41 Eens, wel is het zo dat Jansen een groot aantal keren tactisch heeft gefaald en keer op keer de verkeerde keuzes maakt. Zo slecht is de selectie niet, getuige de positie. Volharden in rond spelen achterin is zo'n voorbeeld, als je als trainer niet de capaciteit hebt om dat eruit te krijgen dan faal je. Een andere is Pavlidis geïsoleerd te laten spelen en hem dan maar te wisselen. Jansen heeft simpelweg te weinig ervaring en/of trainers talent. De smalle selectie en zijn invulling versterken elkaar negatief
Helemaal eens.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6361
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Ik zou veel overhebben voor een trainer die ook voetbalt om het publiek te vermaken. Onder het motto: '1 doelpunt meer dan de tegenstander is voldoende om te winnen'.
Niet alles te gecompliceerd willen maken in het veld. Gewoon lekker aanvallend voetbal.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Ferry schreef: 15 mei 2022, 09:23 Ik zou veel overhebben voor een trainer die ook voetbalt om het publiek te vermaken. Onder het motto: '1 doelpunt meer dan de tegenstander is voldoende om te winnen'.
Niet alles te gecompliceerd willen maken in het veld. Gewoon lekker aanvallend voetbal.
Ik zou als trainer nooit mikken op 1 doelpunt meer.
Bijna altijd voor de 2-0 gaan, anders krijg je ala Sparta nog wel is de deksel op de neus.

Het probleem met Jansen is ook dat we het na 1-0 wel goed vinden en dan gaan teruglopen. Dat zou ik liever niet zien bij een coach.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6361
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

SchoorlAZ schreef: 15 mei 2022, 14:24 Ik zou als trainer nooit mikken op 1 doelpunt meer.
Misschien niet goed verwoord. Ik bedoel dat er niet gedacht wordt: 'we spelen op balbezit om niet te verliezen'.
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

SchoorlAZ schreef: 15 mei 2022, 14:24 Het probleem met Jansen is ook dat we het na 1-0 wel goed vinden en dan gaan teruglopen. Dat zou ik liever niet zien bij een coach.
Dat ligt aan de spelers die er minder energie in stoppen. Het enige wat je Jansen hierin kan verwijten is dat hij het er niet uit weet te krijgen bij dat stelletje lamzakken.
Ik geloof echt niet dat ze de opdracht van Jansen krijgen om terug te plooien bij een voorsprong.

Wat ik mis bij Jansen is dat hij er ook geen dynamisch geheel van weet te smeden. Passen en doorbewegen in plaats van alles vanuit stilstand. Dat lijkt me toch wel trainbaar voor een clubje fullprofs.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Metalingus schreef: 15 mei 2022, 16:26 Dat ligt aan de spelers die er minder energie in stoppen. Het enige wat je Jansen hierin kan verwijten is dat hij het er niet uit weet te krijgen bij dat stelletje lamzakken.
Ik geloof echt niet dat ze de opdracht van Jansen krijgen om terug te plooien bij een voorsprong.

Wat ik mis bij Jansen is dat hij er ook geen dynamisch geheel van weet te smeden. Passen en doorbewegen in plaats van alles vanuit stilstand. Dat lijkt me toch wel trainbaar voor een clubje fullprofs.
Nee.
Je ziet het toch gebeuren meermaals? Ook nadat we de kleedkamer uit komen.
Je ziet toch dat we Sparta laten komen over de middenlijn.
Ga je nu beweren dat de spelers helemaal niet naar Jansen en zijn tactiek luisteren?
Dan zou het namelijk net zo goed de beste trainer in de wereld kunnen zijn, maar als niemand luistert, dan houdt dat ook op.
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Ze gaan iedere keer pas voetballen bij een achterstand en stoppen met voetballen bij een voorsprong.
Het zijn slapzakken. Dat is gewoon een mentaal probleem en niet zozeer de opdracht van de trainer. Gewoon een gebrek aan intrinsieke motivatie bij de spelers. Ze zijn toch gegarandeerd van een basisplaats omdat er niks fatsoenlijks op de bank zit.

Tactisch laat Jansen het allemaal gebeuren en wisselt hij in de slotfase vaak verdedigend door een extra verdediger te brengen als de tegenstander er een aanvaller bij gooit. Hij moet juist zorgen dat er meer druk naar voren komt zodat de tegenstander helemaal niet aan die voorzetten toe komt.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Metalingus schreef: 15 mei 2022, 17:18 Ze gaan iedere keer pas voetballen bij een achterstand en stoppen met voetballen bij een voorsprong.
Het zijn slapzakken. Dat is gewoon een mentaal probleem en niet zozeer de opdracht van de trainer. Gewoon een gebrek aan intrinsieke motivatie bij de spelers. Ze zijn toch gegarandeerd van een basisplaats omdat er niks fatsoenlijks op de bank zit.

Tactisch laat Jansen het allemaal gebeuren en wisselt hij in de slotfase vaak verdedigend door een extra verdediger te brengen als de tegenstander er een aanvaller bij gooit. Hij moet juist zorgen dat er meer druk naar voren komt zodat de tegenstander helemaal niet aan die voorzetten toe komt.
Hoe kom je bij deze conclusie?
Je spreekt jezelf toch tegen als je eerst zegt dat het aan de spelers ligt dat we een voorsprong verdedigen met teruglopen en daarna zeg je dat Pascal Jansen verdedigend wisselt met een voorsprong?

Dan komt dat toch eerder overeen met dat het een tactische keuze van de trainer is?
Anders had hij er wel een middenvelder of aanvaller bij gegooid.
Tegen Sparta spelen we met 6 verdedigers op het einde.

Ben benieuwd hoe je zeker weet dat het aan de spelers ligt en het geen instructies is van Jansen.
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

SchoorlAZ schreef: 15 mei 2022, 17:42 Hoe kom je bij deze conclusie?
Je spreekt jezelf toch tegen als je eerst zegt dat het aan de spelers ligt dat we een voorsprong verdedigen met teruglopen en daarna zeg je dat Pascal Jansen verdedigend wisselt met een voorsprong?

Dan komt dat toch eerder overeen met dat het een tactische keuze van de trainer is?
Anders had hij er wel een middenvelder of aanvaller bij gegooid.
Tegen Sparta spelen we met 6 verdedigers op het einde.

Ben benieuwd hoe je zeker weet dat het aan de spelers ligt en het geen instructies is van Jansen.
Die extra verdediger komt meestal pas in de laatste tien minuten als het echt pompen wordt. Je ziet toch zelf dat AZ na de 0-2 bij Utrecht stopt met voetballen. Dat is na 20 minuten. Je ziet toch zelf dat ze steeds pas gas beginnen te geven en extra energie erin stoppen als ze achter komen? Wijndal geeft keer op keer aan dat ze te slap begonnen. Zou Jansen dan elke wedstrijd zeggen “doe maar lekker rustig aan”? Ik geloof er gewoon niet in dat het een opdracht is van de trainer om het rustig aan te doen.
Dit AZ kleunt vrijwel nooit lekker door en vindt het al gauw genoeg als er een kleine voorsprong is. Behalve tegen de top drie, dan weten ze zich blijkbaar wel op te laden.

Ik heb me toen ook kapot geërgerd tegen Rijeka. 0-0 was genoeg bij een gelijke stand in de wedstrijd Napoli-Sociedad. Zo werd er ook slap gevoetbald, tot Rijeka
scoorde en AZ moest. Toen gaf AZ even gas en stond het binnen 5 minuten 1-1 en ging de rem er weer op met het bekende gevolg. Als je gewoon volle bak speelt win je die wedstrijd dik.

Nogmaals voor de duidelijkheid; ik ben geen fan van Jansen, vooral omdat hij er geen dynamisch elftal van weet te creëren op de trainingen.

Boulahrouz is in de rust tekeergegaan tegen de spelers. Denk je dat het komt omdat ze zich zo goed aan het plan van Jansen hielden?

Maar dit hoort eigenlijk in het Jansen-topic en niet bij de schaduwtrainer.
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

SchoorlAZ schreef: 15 mei 2022, 17:07 Dan zou het namelijk net zo goed de beste trainer in de wereld kunnen zijn, maar als niemand luistert, dan houdt dat ook op.
Een trainer waar niemand naar luistert is niet de beste trainer van de wereld.

Misschien Bertje Doperwtje voor de groep zetten? Die zal met z'n enthousiasme toch wel meer beleving in de ploeg kunnen krijgen dan de huidige trainersstaf? 😉
Gebruikersavatar
Shota-Arveladze
Ben-Sider
Berichten: 906
Lid geworden op: 27 dec 2020, 13:19
Locatie: Haarlem

Wim Jonk heeft nog steeds niet verlengd bij Volendam. Mogelijk speelt er iets?
"One swallow does not make a summer"
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6361
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Plaats reactie