Robert Eenhoorn / Algemeen Beleid

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
J.Krekel
Supporter
Berichten: 177
Lid geworden op: 27 feb 2008, 17:23
Locatie: Amsterdam

iets niets nuttigs oplevert
Ga je weer, noem digitale schaarste maar “niets nuttigs”. Als ik een parallel mag trekken naar het verleden dan klink je als iemand die in de jaren ‘90 het internet niet iets nuttigs vond opleveren of in de jaren ‘00 de komst van de mobiele telefoon niet nodig vond.

Toegegeven, het is nog in experimentele fase en er is geen enkele garantie dat Bitcoin hierin een rol van de betekenis gaat spelen. Alleen de wereld bevind zich steeds meer in het digitale domein. De handel en wandel van mensen wereldwijd wordt steeds minder bepaald door getekende lijntjes op een landkaart. Extrapoleer dit in combinatie met de toenemende toegankelijkheid met het internet en de mobiele telefoon en do the math...

Ik zal het onderwerp hier niet verder in dit topic bediscussiëren.
Zachte heelmeesters (Jansen) maken stinkende wonden!
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Dit gaat inderdaad over sponsoring en niet over beleid. Bovendien ging het al snel off topic, dus hou er, in ieder geval in dit topic, maar over op.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

global football alliance - rankings.PNG
global football alliance - rankings.PNG (88.43 KiB) 2451 keer bekeken

Global Football Alliance clubs en rankings laatste 5 seizoenen.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
palaver
Ben-Sider
Berichten: 786
Lid geworden op: 30 mei 2019, 11:00

Jack schreef: 01 aug 2021, 08:47 global football alliance - rankings.PNG


Global Football Alliance clubs en rankings laatste 5 seizoenen.
Dank voor dit overzicht, geeft toch wat broodnodige context.

Eenhoorn had de initiatiefnemer(?) van de GFA uitgenodigd voor Sociedad. Ben benieuwd hoe AZ hier van gaat profiteren.
50BBC602-5A50-47C9-B1D6-8EE0359BE799.jpeg
50BBC602-5A50-47C9-B1D6-8EE0359BE799.jpeg (136.23 KiB) 2255 keer bekeken
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6404
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Met de kanttekening dat hij deze quote ook daadwerkelijk heeft gezegd in de telegraaf vind ik dit zo onzettend dom en ook een beetje sneu worden over dat seizoen van 2 jaar geleden.
De geboden bedragen waren nog nooit zo laag, liet de directeur weten. "Wat de reden daarvan is, zal de toekomst verder uitwijzen. Uiteindelijk moet er iemand een keer een standpunt innemen en dat hebben wij gedaan. AZ is wel vaker de partij die zegt: dit klopt volgens ons niet, net als de competitieafwikkeling van twee seizoenen geleden. Het gaat ons om het grotere geheel. Wat is de ontwikkeling hiervan?"
Nergens voor nodig, en het nodigt weer iedereen uit om met clickbaitkoppen en slectief geknipte quotes AZ te betichten van grootheidswaanzin en calimerogedrag.


Overigens vind ik hem een uitstekende directeur en kan het overwegend altijd vinden in zn handelen. Maar dit soort uitspraken vind ik, laat ik het 'onhandig' en 'onnodig' noemen.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

SimonPoulsen schreef: 25 aug 2021, 19:47 Met de kanttekening dat hij deze quote ook daadwerkelijk heeft gezegd in de telegraaf vind ik dit zo onzettend dom en ook een beetje sneu worden over dat seizoen van 2 jaar geleden.



Nergens voor nodig, en het nodigt weer iedereen uit om met clickbaitkoppen en slectief geknipte quotes AZ te betichten van grootheidswaanzin en calimerogedrag.


Overigens vind ik hem een uitstekende directeur en kan het overwegend altijd vinden in zn handelen. Maar dit soort uitspraken vind ik, laat ik het 'onhandig' en 'onnodig' noemen.
Ik heb liever dit dan als makke schaapjes met iedere wind meewaaien. Wat supporters van andere clubs vinden moeten ze allemaal lekker zelf weten en is niet relevant. Met de populairiteitsprijs pak je toch geen punten.
Hup AZ.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6404
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Bob Ross schreef: 25 aug 2021, 20:11 Ik heb liever dit dan als makke schaapjes met iedere wind meewaaien. Wat supporters van andere clubs vinden moeten ze allemaal lekker zelf weten en is niet relevant. Met de populairiteitsprijs pak je toch geen punten.
Ben ik het ook wel mee eens hoor. Maar ik vind dergelijke dingen gewoon onnodig.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6366
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

SimonPoulsen schreef: 25 aug 2021, 19:47 Overigens vind ik hem een uitstekende directeur en kan het overwegend altijd vinden in zn handelen. Maar dit soort uitspraken vind ik, laat ik het 'onhandig' en 'onnodig' noemen.
Agree. Ik begrijp dat het voor AZ niet loont om de thuiswedstrijd uit te laten zenden door ESPN. Dat vind ik wel opvallend. Tegelijkertijd was ESPN/Fox ook de partij die de clubs afgelopen seizoen niet moeilijk deed en de clubs wel op tijd hun geld betaalde in corona tijd.

Raar verhaal allemaal. Tegelijkertijd moet AZ dan ook beseffen dat het (schijnbaar) commercieel minder aantrekkelijk is dan clubs als Feyenoord, Vitesse.
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ferry schreef: 26 aug 2021, 05:42 Raar verhaal allemaal. Tegelijkertijd moet AZ dan ook beseffen dat het (schijnbaar) commercieel minder aantrekkelijk is dan clubs als Feyenoord, Vitesse.
Dat Feyenoord commerciëel aantrekkelijker is, dat is te begrijpen. Die hebben nu eenmaal veel meer "fans" die naar de wedstrijd willen kijken op TV. Vitesse zal echt niet commerciëel aantrekkelijker zijn dan AZ, maar die accepteren blijkbaar wel gewoon de "habbekrats" van ESPN.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Bob Ross schreef: 25 aug 2021, 20:11 Ik heb liever dit dan als makke schaapjes met iedere wind meewaaien. Wat supporters van andere clubs vinden moeten ze allemaal lekker zelf weten en is niet relevant. Met de populairiteitsprijs pak je toch geen punten.
Spraakmakend zijn is ook goed. Niet bang zijn om een hoge boom te zijn/je kop boven het maaiveld uit te steken/voor de moeilijke weg te kiezen/etc. Dat maakt een goede directeur.

AZ heeft afgewogen dat de kosten hoger zijn dan de opbrengst (en exposure zal in die vergelijking ook zijn meegenomen), die keuze valt te respecteren. En omdat het stadion toch niet is uitverkocht, hopelijk net een extra zetje om nog meer mensen naar het stadion te krijgen.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
AZSander
Seizoenkaarthouder
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2012, 12:18
Locatie: Alkmaar

Bob Ross schreef: 25 aug 2021, 20:11 Ik heb liever dit dan als makke schaapjes met iedere wind meewaaien. Wat supporters van andere clubs vinden moeten ze allemaal lekker zelf weten en is niet relevant. Met de populairiteitsprijs pak je toch geen punten.
Ook mee eens, hoe meer mensen over je zeiken betekent alleen maar dat ze je als groter gevaar zien. Dus dat is top. Er heeft nog nooit iets of iemand grote prestaties geleverd door zich als mak schaapje te gedragen.

Overigens meen ik me te herinneren dat er vorig jaar een artikel was verschenen over de kijkcijfers van Eredivisie-wedstrijden waarin heel duidelijk stond dat AZ na ajax/PSV/Feyenoord verreweg de hoogste kijkcijfers had. Maar in een markt waarbij de rechten voor steeds bizardere bedragen over de toonbank gaan is het natuurlijk schrijnend om te zien dat ESPN minder biedt dan een paar jaar geleden.
Compete to complete
Gebruikersavatar
Dario Hubner
Oude garde
Berichten: 1136
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:40
Locatie: Amsterdam

AZSander schreef: 26 aug 2021, 08:59 Maar in een markt waarbij de rechten voor steeds bizardere bedragen over de toonbank gaan is het natuurlijk schrijnend om te zien dat ESPN minder biedt dan een paar jaar geleden.
Iedereen kan wel afgeven op ESPN en die is ook een belangrijke gegadigde, maar SBS, als andere rechtenhouder van de EL/ECL, zag er ook geen brood in. Terwijl ze een hoop kanalen te vullen hebben.

Het is voor AZ een pijnlijke voorronde.
Gebruikersavatar
AZSander
Seizoenkaarthouder
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2012, 12:18
Locatie: Alkmaar

Dario Hubner schreef: 26 aug 2021, 09:24 Iedereen kan wel afgeven op ESPN en die is ook een belangrijke gegadigde, maar SBS, als andere rechtenhouder van de EL/ECL, zag er ook geen brood in. Terwijl ze een hoop kanalen te vullen hebben.

Het is voor AZ een pijnlijke voorronde.
Klopt. Het is niet alleen ESPN kwalijk te nemen. Maar ik kan me er wel in vinden dat AZ zich hier tegen afzet. Eenhoorn heeft in gesprek met VI ook aangegeven dat met het bod van ESPN de productiekosten voor AZ hoger zijn dan de inkomsten. Dat is natuurlijk te bizar voor woorden.

https://www.vi.nl/nieuws/eenhoorn-kan-n ... inkomsten-
Compete to complete
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6366
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

AZSander schreef: 26 aug 2021, 09:41 Klopt. Het is niet alleen ESPN kwalijk te nemen. Maar ik kan me er wel in vinden dat AZ zich hier tegen afzet. Eenhoorn heeft in gesprek met VI ook aangegeven dat met het bod van ESPN de productiekosten voor AZ hoger zijn dan de inkomsten. Dat is natuurlijk te bizar voor woorden.
Ik heb geen idee: maar zijn in dit soort gevallen de productiekosten dan voor rekening van club? Dat lijkt me ook weer raar.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Ferry schreef: 26 aug 2021, 10:31 Ik heb geen idee: maar zijn in dit soort gevallen de productiekosten dan voor rekening van club? Dat lijkt me ook weer raar.
Welke productiekosten? Elke week staat er een cameraman met draaiende camera (anders zijn er ook geen samenvattingen). Is er alleen nog een commentator nodig (die worden altijd door het televisiestation geleverd). Heb je alleen nog een 2e camera(man/vrouw) nodig en iemand die tussen de 2 camera's schakelt en dat is ook iemand van het tv station.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6366
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Kom ik tegen op Facebook...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Reservespeler
Berichten: 1591
Lid geworden op: 15 aug 2009, 16:35
Locatie: Sint Pancras

Ferry schreef: 30 aug 2021, 09:55 Kom ik tegen op Facebook...

Afbeelding
Goeie actie. De productiekosten waren hoger dan de opbrengst.
Hopelijk volgen er meerdere clubs zodat dit voorkomen wordt.
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1791
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

Zenders schrikken van AZ

De coronacrisis heeft nog eens bevestigd hoe afhankelijk topsport van de media-inkomsten is geworden. Met als gevolg dat de Formule 1 een seizoen voor kale tribunes actief was, het profvoetbal maandenlang zonder publiek speelde en ook tijdens de Olympische Spelen de stadions leeg bleven. Om te overleven waren de miljarden aan televisiegelden pure noodzaak.

Die afhankelijkheid is niet zonder risico’s. Zoals deze week in het Nederlandse voetbal duidelijk werd. AZ besloot er met een gestrekt been in te gaan, toen de zenders RTL en ESPN niet meer dan 15.000 euro wilden bieden voor de uitzendrechten van AZ-Celtic en Talpa wel voorwaarden stelde (uitstel naar 21.00 uur), maar daarvoor geen financiële garantie gaf.

Om te voorkomen dat dergelijke bedragen de norm zouden worden, besloot AZ de productie in eigen hand te nemen en de wedstrijd via het eigen kanaal op Facebook en Live to Go uit te zenden. Niet ideaal, maar voor de Alkmaarders was het een principezaak geworden.

Dat de vrees van AZ niet ongegrond is, blijkt uit het feit dat Vitesse, Willem II en FC Utrecht de afgelopen jaren wel voor prijzen van tussen de vijf- en vijftienduizend euro hun Europese voorrondewedstrijden hebben verkocht. Tamelijk curieus, omdat ze zo zelf in de hand werken dat het gat met de top nog groter wordt.

Zo incasseert ajax jaarlijks tussen de negen en twaalf miljoen euro van hoofdsponsor Ziggo met de verplichting alle wedstrijden, die buiten de contractuele verplichtingen met de KNVB, Eredivisie CV en Uefa vallen, bij Ziggo uit te zenden. Door deze deal beschikken de Amsterdammers over een solide financiële rugdekking die veel andere clubs niet hebben.

Daardoor azen andere commerciële zenders vooral op de rechten van Feyenoord en PSV, die allebei over een grote achterban beschikken. AZ geldt in deze ranking als nummer vier, met daarachter FC Utrecht en Vitesse. Dat blijkt ook uit de kijkcijfers van donderdag, toen Vitesse-Anderlecht op het open ESPN-kanaal 35.000 kijkers scoorde en AZ-Celtic via Facebook en Live to Go door 38.200 mensen werd bekeken. Ondanks alle beperkingen, vanwege de korte voorbereidingstijd en de onbekendheid van live streaming bij het traditionele tv-publiek, dus toch een groter bereik voor AZ dan voor Vitesse.

Nu de eerste meters zijn gemaakt, smaakt dit in Alkmaar naar meer. Met paniek tot gevolg bij de RTL’s en Talpa’s van deze wereld en de daaraan gekoppelde productiebedrijven.

De actie van AZ versnelt namelijk het proces dat de topsport zich steeds meer gaat richten op digitale toppartijen in plaats van de klassieke broadcasters. Zoals in de Formule 1, waarvan de rechten door de Zweedse Nordic Entertainment Group zijn gekocht, die in 2022 alle races op de eigen betaalzender Viaplay gaat uitzenden en Ziggo het nakijken geeft.

Kortom, er doemt ook een heel spannende wedstrijd buiten de lijnen op.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Bronvermelding aub
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1791
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

MO7 schreef: 30 aug 2021, 12:02Bronvermelding aub
Sorry, leek me duidelijk dat het de platte tekst was van het krantenartikel daarboven.

Maar het is een stuk van Jaap de Groot, die schrijft voor Het Parool.
Plaats reactie