Robert Eenhoorn / Algemeen Beleid

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Ferry schreef: 01 okt 2022, 11:56 Ik krijg het vermoeden dat de bestuurders ook een (financieel) resultaat afhankelijke bonus hebben gekregen in 21/22. Anders kan ik de stijging van 9 ton (!) niet verklaren.


Afbeelding
In 2020 lag het ook al rond de 1.050.000. Vorig jaar was het vermoed ik lager door de NOW subsidie. Dan nog is het wel een aardig stukje omhoog gegaan.
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

Iemand wellicht voor me het nieuwe VI artikel 'Vijf redenen waarom de koppositie van AZ spot met alle logica'
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

De Rode Baron schreef: 03 okt 2022, 15:05 Iemand wellicht voor me het nieuwe VI artikel 'Vijf redenen waarom de koppositie van AZ spot met alle logica'
Geplaats bij ÄZ in de bladen
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

AZ-073 schreef: 03 okt 2022, 18:27 Geplaats bij ÄZ in de bladen
Thxs
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

Ik zag de cijfers van een club als PSV voorbij komen die over het jaar een winst van 1,2 miljoen euro hebben geboekt met een eigen vermogen van 17Miljoen. Dat steekt toch wel wat schril af met de 18M winst en ''t eigen vermogen van bijna 60Miljoen die AZ heeft overlegd. Dat er dan nog steeds een landelijke tendens heerst dat AZ 'moet' verkopen aan de traditionele die nagenoeg geen vet op de botten hebben is een rare gedachtegang.
Laatst gewijzigd door De Rode Baron op 11 okt 2022, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

De Rode Baron schreef: 11 okt 2022, 09:09 Ik zag de cijfers van een club als PSV voorbij komen die over het jaar een winst van 1,2 miljoen euro hebben geboekt met een eigen vermogen van 17Miljoen. Dat steekt toch wel wat schril af met de 18 M en het eigen vermogen van bijna 60Miljoen die AZ heeft overlegd. Dat er dan nog steeds een landelijke tendens heerst dat AZ 'moet' verkopen aan de traditionele die nagenoeg geen vet op de botten hebben is een rare gedachtegang.
Die clubs bieden hogere salarissen.
we can come an end
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

differentcook schreef: 11 okt 2022, 09:23 Die clubs bieden hogere salarissen.
Dat is een hekel punt bij PSV, ze willen daar af van bovengemiddelde salarissen om een gezondere huishouding te kunnen voeren.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

De Rode Baron schreef: 11 okt 2022, 09:34 Dat is een hekel punt bij PSV, ze willen daar af van bovengemiddelde salarissen om een gezondere huishouding te kunnen voeren.
PSV, zeilt financieel "veel scherper aan de wind"
Maw ze voeren een financieel veel riskanter beleid qua transfers, salarissen ed, als dan aantal zaken tegenvallen (kwalificatie voor CL, uitgaande transfers) dan is dit het resultaat.
Ook 020 (en 010 in mindere mate) doet dit maar heeft een ruimere buffer voor een minder jaar
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Mousa Sidi
Seizoenkaarthouder
Berichten: 476
Lid geworden op: 13 mar 2022, 11:15

AZ-073 schreef: 11 okt 2022, 10:21 PSV, zeilt financieel "veel scherper aan de wind"
Maw ze voeren een financieel veel riskanter beleid qua transfers, salarissen ed, als dan aantal zaken tegenvallen (kwalificatie voor CL, uitgaande transfers) dan is dit het resultaat.
Ook 020 (en 010 in mindere mate) doet dit maar heeft een ruimere buffer voor een minder jaar
Het worden interessante tijden. PSV en ajax voeren een zeer riskante financiële huishouding, beide gebasseerd op de CL. PSV speelt met vuur, maar ajax kan nog gemakkelijker in een financiële crisis raken. Vandaag weer een VI artikel daarover. Meest risicovolle daar zijn de totale bedrijfslasten, opgelopen tot 197 miljoen euro. Als er geen CL meer in zit is hun financiële buffer snel weg. Daar zouden wij wel eens van kunnen profiteren de komende jaren. Heerlijk vooruitzicht😉
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Mousa Sidi schreef: 11 okt 2022, 10:58 Het worden interessante tijden. PSV en ajax voeren een zeer riskante financiële huishouding, beide gebasseerd op de CL. PSV speelt met vuur, maar ajax kan nog gemakkelijker in een financiële crisis raken. Vandaag weer een VI artikel daarover. Meest risicovolle daar zijn de totale bedrijfslasten, opgelopen tot 197 miljoen euro. Als er geen CL meer in zit is hun financiële buffer snel weg. Daar zouden wij wel eens van kunnen profiteren de komende jaren. Heerlijk vooruitzicht😉
Kun je met een AFAS stadion halfgevuld met kaaskijkers de top bestormen?
we can come an end
MB80
Invaller
Berichten: 2205
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

differentcook schreef: 11 okt 2022, 11:27 Kun je met een AFAS stadion halfgevuld met kaaskijkers de top bestormen?
Exact! Wilde dit net aanhalen, leuk dat AZ tijdens het nieuwe dak de capaciteit verhoogde van ~17000 naar ~19500 maar qua bezoekersaantallen scoort AZ schandalig laag. Dan heeft men zelf nog plannen voor ~22000 (?) met naar beneden doortrekken van de tribunes?

Logisch dat je het aflegt tegen de traditionele top 3 en tegen Twente (succesvolle jaren gehad + groot achterland) maar vorig seizoen als meetmiddel staan wij slechts 8ste met een gemiddelde van 10.258? Voor 22/23 zijn wij begonnen met een gemiddelde van ~16K maar daar zitten de uitverkochte (?) wedstrijden tegen twente/ajax al in van de slecht 4 wedstrijden. Misschien moet AZ eerst eens fatsoenlijk Heerenveen/Groningen/Utrecht voorbij gaan qua (stabiele) bezoekersaantallen, levert AZ toch een flinke financiële boost en vanzelfsprekend ook meer aanzien, wel zo fijn voor sponsoren bijvoorbeeld.

1 AFC ajax 35.527
2 Feyenoord 29.679
3 PSV PSV 21.495
4 FC Twente 19.594
5 FC Utrecht 14.126
6 FC Groningen13.449
7 sc Heerenveen13.125
8 AZ Alkmaar 10.258
9 Vitesse10.208
10 PEC Zwolle 9.046
11 Willem II 9.009

https://www.voetbal.com/toeschouwers/ne ... 21-2022/1/
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

differentcook schreef: 11 okt 2022, 11:27 Kun je met een AFAS stadion halfgevuld met kaaskijkers de top bestormen?
Waarom was er tot 2010 nog een wachtlijst voor seizoenskaarten en lagen er plannen voor uitbreiding naar 30k bezoekers, die volgens verschillende onderzoeken ook gevuld konden worden (ik heb er destijds een ingezien van AZ zelf), en krijgen we nu het stadion niet eens meer vol?
Waar is het misgegaan?
En vooral, hoe zorg je dat je je hele achterland weer gaat bedienen? Het achterland van AZ is zo klein niet hoor (wordt wel vaak gezegd). Alles boven het noordzeekanaal is AZ-land, of zou het moeten zijn als je dit juist weet aan te pakken. Dat is rond de 500k inwoners.

Ik vermoed dat het groeiende succes van ajax sinds 2015 ook wel een rol speelt icm met het sportieve stapje terug van AZ na 2010. Wellicht spelen financiële motieven ook een belangrijke rol. De toegangsprijzen schoten elk jaar omhoog in de periode van 2006 tot 2015.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Hoeveel seizoenkaarten zijn er dit seizoen verkocht?
_________________
"I don't know that!"
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

MB80 schreef: 11 okt 2022, 11:47
1 AFC ajax 35.527
2 Feyenoord 29.679
3 PSV PSV 21.495
4 FC Twente 19.594
5 FC Utrecht 14.126
6 FC Groningen13.449
7 sc Heerenveen13.125
8 AZ Alkmaar 10.258
9 Vitesse10.208
10 PEC Zwolle 9.046
11 Willem II 9.009

https://www.voetbal.com/toeschouwers/ne ... 21-2022/1/
Wellicht dat dit door coronamaatregelen wel wat vertekend is.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

differentcook schreef: 11 okt 2022, 11:27 Kun je met een AFAS stadion halfgevuld met kaaskijkers de top bestormen?
Moet je het daar anno 2022 nog helemaal van hebben?
is het verdienmodel niet veel meer wat je aan kapitaal op het veld hebt staan (liefst zelf opgeleid of anders laag ingekocht om op termijn tegen gigantische prijzen te worden verkocht) en bijv. zo'n instroom van het miljardenbal CL wat je al meteen 40 miljoen oplevert? Een relatief kleinere club qua supportersaantallen / achterland, die qua beleid dit kunstje onder de knie heeft hoeft het volgens mij daar niet geheel van te hebben om in de top te blijven mee te draaien.
Laatst gewijzigd door De Rode Baron op 11 okt 2022, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Ik zie een meerdere reacties over financiën en van AZ tov rest van eredivisie.

Sowieso heeft AZ ervoor gekozen financieel stap voor stap te groeien, zonder overdreven risico's te nemen
. Ik dacht ik bekijk ook de jaarrekening van afgelopen seizoen:

https://assets.bettyblocks.com/d7131a9c ... _2021-2022

Maar het lijkt dat AZ daarin (bewust om anderen niet onnodig wijzer te maken?) de inkomsten van de thuiswedstrijden samenvoegt met UEFA inkomsten vanuit Europees voetbal. Er staat nl een bedrag van 9,859 miljoen (en ook horeca van 3,254 miljoen) , maar kan me niet voorstellen dat afgelopen seizoen AZ zoveel heeft overgehouden aan de thuis wedstrijden
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
MB80
Invaller
Berichten: 2205
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

Grifo schreef: 11 okt 2022, 11:55 Wellicht dat dit door coronamaatregelen wel wat vertekend is.
Touche, kan zijn maar in principe heeft iedereen min of meer evenredig pijn hiervan gedurende een jaar. Anderzijds, Groningen/utrecht/Heerenveen hebben al 5-10 jaar een hoger bezoekersaantallen, daar is hoe dan ook ruimte voor verbetering.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

MB80 schreef: 11 okt 2022, 12:34 Touche, kan zijn maar in principe heeft iedereen min of meer evenredig pijn hiervan gedurende een jaar. Anderzijds, Groningen/utrecht/Heerenveen hebben al 5-10 jaar een hoger bezoekersaantallen, daar is hoe dan ook ruimte voor verbetering.
Ja AZ had zeker wel overmatig meer last van die maatregelen. Van de 9 weken zonder fans, speelde AZ 6x thuis. Overigens vind ik het helemaal niet zo gek dat Utrecht en/of Groningen meer supporters trekken gezien de grootte van die steden. Neemt niet weg dat er bij AZ nog wel rek in zit.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

AZ heeft nooit veel toeschouwers gehad. Zelfs in het kampioensjaar ‘81 zat het echt niet altijd vol in de Hout. Alleen in de jaren dat het écht voor de wind ging, zoals de eerste jaren in dit stadion (vanwege de nieuwigheid en “erbij willen horen”) was het vaak vol. Er zijn toch echt veel gloryhunters. Er is nu een vaste kern van zo’n 10 tot 13.000 toeschouwers en dat wordt meer bij successen.

Ik verbaas me ook elke keer over die compleet lege vakken naast het uitpubliek; was vroeger ook niet zo. Ik kan me niet heugen wanneer het echt helemaal vol zat.
Ook de belachelijk veel lege stoeltjes bij de Europese wedstrijden vind ik tekenend. Er wordt dan gezegd “geen aansprekende tegenstanders”….als een stel verwende kinderen.
Voor een echte fan moet het niet uitmaken tegen wie we spelen: je bent fan dus ga je naar je club. In Alkmaar is die cultuur/mentaliteit er niet. We zijn met recht Kaaskijkers.

En er werd net geopperd dat het nu zo zou zijn dat we de volle tribunes (en dus het publiek) niet nodig hebben i.v.m. de transfergelden. Het lijkt mij dat voetbal nog steeds gemaakt en gespeeld wordt voor publiek/fans. 🤔
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

salmonyappi schreef: 11 okt 2022, 22:19 Ik verbaas me ook elke keer over die compleet lege vakken naast het uitpubliek; was vroeger ook niet zo. Ik kan me niet heugen wanneer het echt helemaal vol zat.
Ook de belachelijk veel lege stoeltjes bij de Europese wedstrijden vind ik tekenend. Er wordt dan gezegd “geen aansprekende tegenstanders”….als een stel verwende kinderen.
Voor een echte fan moet het niet uitmaken tegen wie we spelen: je bent fan dus ga je naar je club. In Alkmaar is die cultuur/mentaliteit er niet. We zijn met recht Kaaskijkers.
Ach, die van de 'geen aansprekende tegenstanders' die kan ik wel volgen. Het is wel, voor een los kaartje, behoorlijk veel geld. Dan betaal je liever iets meer tegen een club van naam, dan iets minder voor tegen een club waar je zelfs zonder je best tegen te doen redelijk overtuigend van wint. Ik was (ondanks mijn kaartje) er ook niet bij tegen Limassol, was een beetje ziekig. En ben er achteraf blij om.

Maare, nieuwigheid toen, zal dat de reden zijn? Kan hoor, zeker ook gezien het sportief voor de wind ging. Maar ik denk dat AZ en burgermeester toen gewoon steken heeft laten vallen in supportersbeleid. Je had veel meer je best moeten doen om mensen aan je club te binden ipv weg te jagen. Alcoholarm bier, combi's als je een uitwedstrijd bezoekt/bezoekende fans ons bezoeken, de files/drukte in tunneltje (en reacties vanuit publiek als men eerder weggaat), beleid tegen wangedrag... ik vind dat AZ hierin te weinig gedaan heeft. Het gevolg is dat men niet snel meer terug zal komen na een serie negatieve ervaringen, terwijl het beleid wel heel erg verbeterd is denk ik.

We kunnen er lang of kort over doen, maar Bruinoge (CDA) was een ramp voor AZ als burgermeester en Scheringa als eindbeslisser over supportersbeleid denk ik ook.
____________
Hoc est nihil
Plaats reactie