Robert Eenhoorn / Algemeen Beleid

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12465
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Ferry schreef: 29 aug 2022, 15:30 Grappige link. 4,5 miljoen al.
Gelijk ook al uitgegeven voor die jonge Zweed. :)
we can come an end
aadjepaatje
Steward
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 jul 2018, 15:52

VI VISIE
De Europese kwalificatie van AZ sneeuwde vorige week wat onder doordat de aandacht vooral uitging naar het Rangers-echec in Eindhoven en het mooie affiche van FC Twente tegen Fiorentina in de volle Grolsch Veste. AZ had de heenwedstrijd tegen Gil Vicente al met 4-0 gewonnen en plaatsing voor de groepsfase van de Conference League was daardoor een formaliteit.

Wellicht begint iedereen er ook wel aan gewend te raken dat AZ gewoon meedoet in Europa. Zo normaal is dat echter niet, met een begroting van slechts een miljoen of dertig en een solide huishouding zonder private eigenaar die de club economisch drogeert. AZ heeft zich in de afgelopen tien jaar nu al zevenmaal geplaatst voor een Europese groepsfase. Net zo vaak als Feyenoord. Tussen medio 2012 en medio 2022 voetbalden de Alkmaarders 55 punten bij elkaar voor de coëfficiëntenranglijst. Ook in dat opzicht doen ze nauwelijks onder voor Feyenoord (57 punten).

Het knappe is dat AZ dit allemaal klaarspeelt zonder grote financiële risico’s te nemen. Meer clubs hebben deze eeuw al geprobeerd om net als AZ de vaste uitdager te worden, die zich soms mengt in de strijd om de bovenste plaatsen. FC Twente ging er bijna aan ten onder, net als AZ zelf in het tijdperk-Scheringa. Vitesse en FC Utrecht proberen ook al een jaar of vijftien om de top aan te vallen, maar dit heeft geleid tot forse structurele verliezen en slechts sporadisch tot deelname aan Europees voetbal.

De solvabiliteit is net zo sterk als bij ajax. De club is een stuk gezonder dan PSV en Feyenoord.

AZ eindigde de laatste vijf seizoenen drie keer in de topdrie en heeft aan het succes geroken. Het zal dan ook niet altijd eenvoudig zijn om de verleiding te weerstaan grotere risico’s te nemen. Temeer daar dit in feite wordt aangemoedigd door de KNVB, die (in tegenstelling tot de UEFA) geen financiële spelregels oplegt. Vitesse mocht een schuld opbouwen van 155 miljoen en uitgerekend de twee clubs die eerder door de licentiecommissie als zwakste broeders zijn beoordeeld, Fortuna Sittard en NEC, vallen op met de spectaculaire versterkingen Burak Yilmaz en Jasper Cillessen.

Het eigen vermogen van AZ was medio 2021 38 miljoen euro positief, maar dat is intussen nóg verder gestegen. Dit zal in het najaar blijken als AZ de cijfers presenteert over het seizoen 2021/22 – daarin zijn de transferwinsten op Myron Boadu, Calvin Stengs, Teun Koopmeiners en Marco Bizot meegenomen. Het eigen vermogen is hoger dan bij PSV (17 miljoen) en Feyenoord (1 miljoen). De solvabiliteit – de verhouding van het eigen vermogen ten opzichte van de schulden – is zelfs net zo sterk als bij ajax. De club is een stuk gezonder dan PSV en Feyenoord.

Dat dit verantwoorde beleid al jaren hand in hand gaat met uitstekende sportieve prestaties is best uitzonderlijk. Als één club in Nederland bewijst dat geld gelukkig nog niet allesbepalend is in het voetbal, dan is het AZ.
Gebruikersavatar
AZDC
Supporter
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 mei 2006, 18:04
Locatie: Vak S

Mooi om te lezen. En ook goed om te begrijpen dat het geleidelijke/voorzichtige beleid AZ gebracht heeft waar het nu is. AZ maakt de groei in de jaren en niet door grote investeringen in een keer.
Soms heb je pech en soms zit het tegen... :lol:
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12465
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

aadjepaatje schreef: 31 aug 2022, 11:54 dan is het AZ.
:hart:
we can come an end
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10194
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

aadjepaatje schreef: 31 aug 2022, 11:54 Als één club in Nederland bewijst dat geld gelukkig nog niet allesbepalend is in het voetbal, dan is het AZ.
=D>
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6499
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

aadjepaatje schreef: 31 aug 2022, 11:54 Dat dit verantwoorde beleid al jaren hand in hand gaat met uitstekende sportieve prestaties is best uitzonderlijk. Als één club in Nederland bewijst dat geld gelukkig nog niet allesbepalend is in het voetbal, dan is het AZ.
Volgens mij niet helemaal volledig: ze laten de claim van BAM buiten beschouwing (zo'n 5 miljoen). En is er bij de solvabiliteit rekening gehouden met de extra (nieuwe) lening voor het dak?
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

AZ zit flink in zijn maag met het biergooien, een boete, lege tribunes en geen oplossingen zonder nadelen

Geopperde oplossingen zijn:

1) Niks drinken op tribune naar Engels voorbeeld.

2) Een Net spannen.

3) Individuen opsporen via Camera beelden.

4) Geen bier meer gooien

Ze hebben allemaal nadelen:
1) Niks drinken moet gecontroleerd worden = extra stewards, ontevreden supporters, en missen van inkomsten.

2) Een net brengt ons terug naar oud vervlogen tijden en is echt een beperking voor de voetbalbeleving het 'naait' de supporters die niks hebben gedaan.

3) Individuen opsporen is complex en kost heel veel tijd en personeel (van video editors tot juristen). Als AZ iedereen wil opsporen, procedures wil starten en aangiften willen doen etc etc kost dat al gauw 100.000 euro. Het verhalen van deze kosten (inclusief boete) op de biergooiers zou dan voor 100 man oplopen naar 1500 euro. Ik weet niet of AZ dat zou willen. Het is wel het eerlijkste naar de andere supporters...

4) Dit is echt de grootste opoffering, want de beleving is zo veel beter als je lekker kan gooien met je biertje :roll:
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11148
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Ze moeten een systeem bedenken met ‘statiegeld’ op bekers. Net als in de Ziggo Dome maar dan € 10 in plaats van € 1. Alleen bij inleveren oude beker krijg je een nieuwe biertje en anders moet je opnieuw € 10 extra betalen. Dan houdt het gooien snel op.

Punt 3 lijkt me trouwens helemaal niet zo lastig. Dreigen is genoeg, net als bij misdrijven. Als je je zelf niet meldt dan maken we je foto openbaar en zien we je voor de rechter. Kom je wel naar ons toe dan betalen we voor 1 keer de boete maar kom je 1 of 2 jaar niet meer binnen.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Dat statiegeld is goed bedacht 👍 alleen ik denk dat ze in de ziggodome van die harde bekers hebben. Ik weet niet of je die in een voetbalstadion wil hebben. Ik denk dat velen dat 10tje statiegeld al te graag opofferen voor hard projectiel naar een ajaxied :roll:

Zit wel wat in wat je zegt over dat opsporen via dreigen het openbaar te maken. Ik had begrepen dat de mensen die opgespoord zijn allemaal Lucky shots waren via onder andere sociaal media.
Je kan ze natuurlijk ook opwachten bij de poort, camera met gezichtsherkennig er op en blokkeren maar. Wordt het een beetje China maar het werkt wel.

Al met al gaat het geld kosten en dat is wel jammer.
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5419
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

Langedijk schreef: 05 sep 2022, 19:19 Ze moeten een systeem bedenken met ‘statiegeld’ op bekers. Net als in de Ziggo Dome maar dan € 10 in plaats van € 1. Alleen bij inleveren oude beker krijg je een nieuwe biertje en anders moet je opnieuw € 10 extra betalen. Dan houdt het gooien snel op.
Dit moeten ze sowieso doen.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11148
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

FugAZi schreef: 05 sep 2022, 20:37
alleen ik denk dat ze in de ziggodome van die harde bekers hebben
Nee, het zijn PLA bekers die je gewoon kunt indeuken. Het is een eenvoudig systeem dat niet ten koste gaat van de goedwillenden. Kan me niet voorstellen dat er dan nog steeds door 100 man wordt gegooid.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16210
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Het biertje, misschien twee, in de rust drinken, beneden, bekertje in de prullenbak, klaar.

De laatste wedstrijd tegen NEC zaten er drie mannen voor me die om de beurt bier gingen halen; ze hebben bij elkaar zo’n 10 grote bieren p.p. gedronken tijdens de wedstrijd. En ze stonden in de rust ook weer vlakbij te tanken. Ik vind dat best sneu………

Verder helemaal eens met het statiegeld verhaal van Langedijk.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6509
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

salmonyappi schreef: 05 sep 2022, 21:21 Verder helemaal eens met het statiegeld verhaal van Langedijk.
Klinkt in theorie goed, maar kan dat ook in de praktijk. Er kan alleen met pin betaald worden, dus hoe geef je dan het statiegeld terug. :?:
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11148
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Forza AZ schreef: 05 sep 2022, 21:37 Klinkt in theorie goed, maar kan dat ook in de praktijk. Er kan alleen met pin betaald worden, dus hoe geef je dan het statiegeld terug. :?:
Je krijgt in de Ziggo Dome een papieren munt ter waarde van het statiegeld. Die munt zou je dan ergens moeten inleveren of bewaren voor de volgende keer. Of retour pinnen, dat is tegenwoordig ook bijna overal mogelijk.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Langedijk schreef: 05 sep 2022, 21:06 Nee, het zijn PLA bekers die je gewoon kunt indeuken. Het is een eenvoudig systeem dat niet ten koste gaat van de goedwillenden. Kan me niet voorstellen dat er dan nog steeds door 100 man wordt gegooid.
Dan is het wel een erg goed idee.
Leeuwenhart
Seizoenkaarthouder
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 dec 2017, 17:31

Langedijk schreef: 05 sep 2022, 19:19 Ze moeten een systeem bedenken met ‘statiegeld’ op bekers. Net als in de Ziggo Dome maar dan € 10 in plaats van € 1. Alleen bij inleveren oude beker krijg je een nieuwe biertje en anders moet je opnieuw € 10 extra betalen. Dan houdt het gooien snel op.
Verdomme dit is een goed idee. Past ook bij AZ. Ik zou zeggen op de mail zetten!
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10194
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

FugAZi schreef: 05 sep 2022, 18:57 AZ zit flink in zijn maag met het biergooien, een boete, lege tribunes en geen oplossingen zonder nadelen
Het is toch eigenlijk van de zotte dat er geen of nauwelijks sociale controle binnen zo'n vak is?

Volgens mij moet je prima met een aantal vertegenwoordigers van die vakken kunnen praten en werkafspraken kunnen maken.

Het is toch een wat merkwaardige dynamiek als AZ als een soort van schooljuf die kinderen moet gaan opvoeden met boetes en vervolging? Dat moet binnen dat vak zelf gebeuren.
Gatalin
Supporter
Berichten: 238
Lid geworden op: 24 jan 2009, 14:06
Locatie: Amersfoort

Forza AZ schreef: 05 sep 2022, 21:37 Klinkt in theorie goed, maar kan dat ook in de praktijk. Er kan alleen met pin betaald worden, dus hoe geef je dan het statiegeld terug. :?:
Ik kom regelmatig in Duitsland en daar is dat systeem redelijk gemeengoed, hoewel het daar op de grote clubs na wel een cashsamenleving is. Na de wedstrijd staan er dan mensen bij de verkooppunten klaar met cash, gaat redelijk soepel. Maar terugpinnen is ook een optie.

Daarnaast staan er vaak verzamelbakken waar je je beker in kan gooien. Dat is dan een donatie voor een goed doel of de supportersvereniging, zodat ze acties kunnen financieren. En het scheelt nog eens een berg afval op de tribune.
AnthonisZ
Supporter
Berichten: 135
Lid geworden op: 16 jul 2013, 20:41

Recent ook een Tweede Bundesliga wedstrijd bezocht; wat je daar ook meer ziet zijn fijnmazige netten. Deze belemmerden het zicht niet en houden vooral het werpen van spullen tegen. Ben ook wel voor zo’n constructie als dit zomaar stopt.

Verder inderdaad het inwisselen van je beker kan ook een positief effect hebben. Moet je als club wel gaan werken met dikkere bekers, wat weer risico heeft op het gooien.

Maar daar (in het stadion waar ik was) wordt überhaupt geen alcohol geschonken tijdens de wedstrijden, met als gevolg dat iedereen zich voor de wedstrijd klem zuipt.
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

salmonyappi schreef: 05 sep 2022, 21:21 Het biertje, misschien twee, in de rust drinken, beneden, bekertje in de prullenbak, klaar.

De laatste wedstrijd tegen NEC zaten er drie mannen voor me die om de beurt bier gingen halen; ze hebben bij elkaar zo’n 10 grote bieren p.p. gedronken tijdens de wedstrijd. En ze stonden in de rust ook weer vlakbij te tanken. Ik vind dat best sneu………

Verder helemaal eens met het statiegeld verhaal van Langedijk.
Wat is daar nou weer sneu aan? Laat de mannen lekker plezier hebben opa.
Plaats reactie