De tweede helft was toch gewoon erg goed en dynamisch? Dat valt dan toch ook onder Jansen-voetbal?
Ik vind wel dat AZ vaak eerst in de wedstrijd moet groeien. Het staat niet meteen “aan”.
Uitzondering was bijvoorbeeld Vitesse thuis in de play-offs vorig seizoen. Dan zie je Clasie in de 2e minuut al de achterlijn halen waaruit ook gescoord werd. Dat zien we niet vaak. Toen zat er vanaf het begin een enorme drive in.
Nu hebben we natuurlijk ook een probleem met de opbouw van achteruit. Goes heeft een goede pass en de tegenstander laat de bal aan Hatzidiakos die daar uitermate zwak in is. Zijn dieptepasses verdwijnen meestal in niemandsland. Lazio deed in het begin ook volle pressing en dan probeer je wel de bal in de ploeg te houden. Lange ballen geven heeft niet zoveel zin en dus wordt de keeper helaas vaak in het spel betrokken. Daar wordt je dus toe gedwongen door de tegenstander. Het plan was om Lazio veel achter de bal aan te laten lopen en dat werkte uiteindelijk wel. Lazio had daar op een gegeven moment geen zin meer in en toen ontstond de ruimte om wel “lekker” te voetballen.
Pascal Jansen (2023)
- Langedijk
- Technisch directeur
Waarom zien we dat zo weinig dan? Als je op deze manier Lazio van de mat kan spelen is het toch onvoorstelbaar dat je tegen Volendam en Cambuur bijna niks creëert? En dat je 2 keer niet kan winnen van een Utrecht dat werkelijk van iedereen verliest.Metalingus schreef: ↑19 mar 2023, 10:26 De tweede helft was toch gewoon erg goed en dynamisch? Dat valt dan toch ook onder Jansen-voetbal?
Het lijkt alsof Jansen zijn strijdplan niet aanpast aan de tegenstander. De start is altijd heel behoudend en vooral gericht op ‘niet verliezen’. Geduldig wachten op bevliegingen voorin en ten onrechte denken dat deze verdediging de 0 kan houden. Zelfs tegen Volendam en Cambuur.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Ik denk dat je met deze analyse wel in de buurt komt van wat er gebeurde. Zo ervaarde ik het ook. Alleen blijft wel de vraag onbeantwoord of Jansen opdracht gaf om het tempo, de pressing, in het begin laag te houden, of dat dat een gevolg was van het voetbal van de tegenstander.Metalingus schreef: ↑19 mar 2023, 10:26 De tweede helft was toch gewoon erg goed en dynamisch? Dat valt dan toch ook onder Jansen-voetbal?
Ik vind wel dat AZ vaak eerst in de wedstrijd moet groeien. Het staat niet meteen “aan”.
Uitzondering was bijvoorbeeld Vitesse thuis in de play-offs vorig seizoen. Dan zie je Clasie in de 2e minuut al de achterlijn halen waaruit ook gescoord werd. Dat zien we niet vaak. Toen zat er vanaf het begin een enorme drive in.
Nu hebben we natuurlijk ook een probleem met de opbouw van achteruit. Goes heeft een goede pass en de tegenstander laat de bal aan Hatzidiakos die daar uitermate zwak in is. Zijn dieptepasses verdwijnen meestal in niemandsland. Lazio deed in het begin ook volle pressing en dan probeer je wel de bal in de ploeg te houden. Lange ballen geven heeft niet zoveel zin en dus wordt de keeper helaas vaak in het spel betrokken. Daar wordt je dus toe gedwongen door de tegenstander. Het plan was om Lazio veel achter de bal aan te laten lopen en dat werkte uiteindelijk wel. Lazio had daar op een gegeven moment geen zin meer in en toen ontstond de ruimte om wel “lekker” te voetballen.
- Co
Terecht punt.
Maar ik denk dat mensen als Differentcook al helemaal doorslaan als we de finale halen als meetlat gaan gebruiken

Vandaar plek 3 en halve finale conference league. Alles daarboven is écht goed.
- differentcook
- Georg
Ik denk dat AZ de Conference League zou kunnen winnen. Maar niet met dit soort redeneren, van de nr zoveel van die en die competitie. Het gaat om wat beide clubs leveren in de desbetreffende wedstrijd, de rest doet er niet toe (ook niet jouw maatlat)DeZuivelDuivel schreef: ↑19 mar 2023, 11:38 Terecht punt.
Maar ik denk dat mensen als Differentcook al helemaal doorslaan als we de finale halen als meetlat gaan gebruiken![]()
Vandaar plek 3 en halve finale conference league. Alles daarboven is écht goed.
we can come an end
-
- Co
Ik had het aanvankelijk over wat op dit moment realistische doelstellingen zijn en dus ook resultaten waarmee we tevreden kunnen zijn als die bereikt worden.differentcook schreef: ↑19 mar 2023, 12:28 Ik denk dat AZ de Conference League zou kunnen winnen. Maar niet met dit soort redeneren, van de nr zoveel van die en die competitie. Het gaat om wat beide clubs leveren in de desbetreffende wedstrijd, de rest doet er niet toe (ook niet jouw maatlat)
Zoals gezegd: we zijn nu in de CoL een ronde verder dan vorig seizoen tegen een betere tegenstander. Dat is een plusje voor Jansen
Helaas zijn we wel onnodig de beker uit gevallen.
Aan de hand van waar we nu staan, zijn bepaalde resultaten realistisch binnen handbereik en ik ben dan benieuwd waar andere mensen (die ontevreden zijn/waren) dan tevreden mee zouden zijn. Jij was al niet objectief, maar je zou ook heel fel reageren als dan mensen met eisen aan zouden komen als 'ja we moeten tweede worden en de conference league winnen en anders is Jansen een sukkel'.
- differentcook
- Georg
Ik heb zelf niet zoveel met dit soort redeneren/afrekenen, met deze focus. Vind het te kort door de bocht, het houdt me niet bezig. Ik hecht meer waarde aan dingen op de beste manier doen, dan aan een beker oid.DeZuivelDuivel schreef: ↑19 mar 2023, 13:08 Ik had het aanvankelijk over wat op dit moment realistische doelstellingen zijn en dus ook resultaten waarmee we tevreden kunnen zijn als die bereikt worden.
Zoals gezegd: we zijn nu in de CoL een ronde verder dan vorig seizoen tegen een betere tegenstander. Dat is een plusje voor Jansen
Helaas zijn we wel onnodig de beker uit gevallen.
Aan de hand van waar we nu staan, zijn bepaalde resultaten realistisch binnen handbereik en ik ben dan benieuwd waar andere mensen (die ontevreden zijn/waren) dan tevreden mee zouden zijn. Jij was al niet objectief, maar je zou ook heel fel reageren als dan mensen met eisen aan zouden komen als 'ja we moeten tweede worden en de conference league winnen en anders is Jansen een sukkel'.
Ik wil simpelweg dat alles zo goed mogelijk gedaan wordt. Zit dus meer op het niveau van optimalisatie van keuzes en functioneren en daarover discussieren, dan over waar dat mogelijk naar gaat leiden of zou moeten leiden. Daarvoor zijn er teveel factoren. Alleen over langere tijd zou de link optimalisatie keuzes/functioneren met resultaten echt zinvol kunnen worden.
Mijn wens is dat AZ kampioen wordt en volgend jaar CL gaat spelen. Alles daaronder is minder (en zie er de zin niet van in om het daarover al te uitvoerig te gaan hebben)
we can come an end
Mijn wens is een dubbel, maar heel reëel is dat niet. We mogen best constateren dat Feyenoord beter was dit seizoen (en misschien ook wel naast de titel gaat grijpen). Maar als ik moest kiezen tussen één van beide, dan denk ik toch liever winst in de Conference League dan het kampioenschap, ondanks de financiële voordelen van het laatste.differentcook schreef: ↑19 mar 2023, 13:25 Mijn wens is dat AZ kampioen wordt en volgend jaar CL gaat spelen. Alles daaronder is minder (en zie er de zin niet van in om het daarover al te uitvoerig te gaan hebben)
- Oude garde
Ik ben het met je eens dat de start vaak erg behoudend is. Wel heeft AZ het vaak lastig met ploegen die inzakken zoals Volendam. Lazio gaf in het begin goed druk maar gaf dat op, zonder dan compleet de bus te parkeren. Zij moesten toch op zoek naar een goal. Dat was ideaal voor AZ om er door te voetballen.Langedijk schreef: ↑19 mar 2023, 10:56 Waarom zien we dat zo weinig dan? Als je op deze manier Lazio van de mat kan spelen is het toch onvoorstelbaar dat je tegen Volendam en Cambuur bijna niks creëert? En dat je 2 keer niet kan winnen van een Utrecht dat werkelijk van iedereen verliest.
Het lijkt alsof Jansen zijn strijdplan niet aanpast aan de tegenstander. De start is altijd heel behoudend en vooral gericht op ‘niet verliezen’. Geduldig wachten op bevliegingen voorin en ten onrechte denken dat deze verdediging de 0 kan houden. Zelfs tegen Volendam en Cambuur.
- differentcook
- Georg
PreciesMetalingus schreef: ↑19 mar 2023, 14:33 Ik ben het met je eens dat de start vaak erg behoudend is. Wel heeft AZ het vaak lastig met ploegen die inzakken zoals Volendam. Lazio gaf in het begin goed druk maar gaf dat op, zonder dan compleet de bus te parkeren. Zij moesten toch op zoek naar een goal. Dat was ideaal voor AZ om er door te voetballen.
we can come an end
-
- Co
Het is heel simpel.differentcook schreef: ↑19 mar 2023, 13:25 Mijn wens is dat AZ kampioen wordt en volgend jaar CL gaat spelen. Alles daaronder is minder (en zie er de zin niet van in om het daarover al te uitvoerig te gaan hebben)
Op dit moment zijn een aantal zaken binnen handbereik en gaan we de echte uitkomsten van het seizoen zien.
Na het verlies van ajax vandaag is zelfs plek twee weer terug in zicht.
Dus dan is dit toch het moment om het daar over te hebben nu de spanning erop gaat zitten?
- differentcook
- Georg
Iedere wedstrijd kunnen er punten verloren gaan en gewonnen worden. Daarnaast zit de top 4 (en tijdelijk top 5) zitten al het gehele seizoen binnen elkaars bereik. Dus die spanning zit er voor mij al het gehele seizoen op. Ik had eigenlijk liever gehad dat Feyenoord had verloren omdat er dan meer kans zou zijn voor AZ op plek 1.DeZuivelDuivel schreef: ↑19 mar 2023, 17:25 Het is heel simpel.
Op dit moment zijn een aantal zaken binnen handbereik en gaan we de echte uitkomsten van het seizoen zien.
Na het verlies van ajax vandaag is zelfs plek twee weer terug in zicht.
Dus dan is dit toch het moment om het daar over te hebben nu de spanning erop gaat zitten?
Maar als het gaat over het functioneren van AZ te bediscussieren, dan vind ik het niet zo zinvol om het al te veel te hebben over je wens of hoop mbt de eindstand, maar beter het te hebben over wat er fout of goed gedaan wordt en waarom en wat beter kan en hoe.
we can come an end
-
- Fanatic
Ja, want Goes speelde inderdaad fantastisch en was Ugalde helemaal niet kwijt.
Kon ie prima in de tweede helft verder leren, vanaf de (school)bank. Geen schande van Goes, maar ook gezien de positie op het veld was t geen rare wissel.
Alles 1 op 1 wisselen, terwijl je op het middenveld duidelijk te kort komt, dát was een zwaktebod.
- Co
De behoudende tactiek, tikkie breed, tikkie terug en de tegenstander eerst laten scoren om dan weer wakker geschud er overheen te klappen... bleek toch niet zo effectief tegen dit Twente
Ik zat nog zo vol hoop na een paar dagen van overtuigende argumenten!

Ik zat nog zo vol hoop na een paar dagen van overtuigende argumenten!
-
- Barry
Ik denk echt dat wij de enige ploeg in de eredivisie zijn zonder plan B, zonder stormram. Alles of niks is veel te riskant volgens onze professor.
Het lijkt structureel helemaal nergens op, en het levert ook nooit iets op. Lange ballen op lahdo en mihailovic, en achteraf weer jammer roepen. Onkunde.
Scheelt je minstens 5-10 punten per seizoen.
Het lijkt structureel helemaal nergens op, en het levert ook nooit iets op. Lange ballen op lahdo en mihailovic, en achteraf weer jammer roepen. Onkunde.
Scheelt je minstens 5-10 punten per seizoen.
-
- Co
Ik herhaal 'm nog maar even:
Door deze verliespartij en vanwege het verschil in doelsaldo staan we in plaats van op plek 2 inmiddels alweer op plek 4.
Plek 4 is waar je sowieso moet staan als AZ ook in een seizoen waar het niet allemaal mee zit.
Maar dit seizoen zit er toch verdorie een vrachtlading aan factoren mee.
Nu moet je wel van Sparta, PSV én ajax gaan winnen wil je nog wat meedoen.
Van Sparta omdat je niet nog dieper wilt zakken op de ranglijst.
Van PSV omdat je daardoor direct kan klimmen
Van ajax omdat de verschillen door je eerdere winstpartijen hopelijk nog zo klein zijn dat je dan nog een keer eroverheen gaat.
Of zou Jansen voor een Verbeekiaans seizoen gaan? Europees succes boven de competitie?
Door deze verliespartij en vanwege het verschil in doelsaldo staan we in plaats van op plek 2 inmiddels alweer op plek 4.
Plek 4 is waar je sowieso moet staan als AZ ook in een seizoen waar het niet allemaal mee zit.
Maar dit seizoen zit er toch verdorie een vrachtlading aan factoren mee.
Nu moet je wel van Sparta, PSV én ajax gaan winnen wil je nog wat meedoen.
Van Sparta omdat je niet nog dieper wilt zakken op de ranglijst.
Van PSV omdat je daardoor direct kan klimmen
Van ajax omdat de verschillen door je eerdere winstpartijen hopelijk nog zo klein zijn dat je dan nog een keer eroverheen gaat.
Of zou Jansen voor een Verbeekiaans seizoen gaan? Europees succes boven de competitie?
- Langedijk
- Technisch directeur
Die idioot wisselt gewoon poppetje A voor poppetje B terwijl iedereen kon zien waar de slag verloren werd. Zwakste man op het veld, Reijnders, mag gewoon blijven staan. Wissels vielen allemaal dramatisch in.
Jans had een makkelijke dag. Een eitje om tactisch beter te zijn dan Jansen. Tegen AZ hoef je vooraf geen lange bespreking te houden.
Jans had een makkelijke dag. Een eitje om tactisch beter te zijn dan Jansen. Tegen AZ hoef je vooraf geen lange bespreking te houden.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed