Max Huiberts / Technisch Beleid III

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9117
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Bob Ross schreef: 07 dec 2021, 18:02 En zoals Kilkenny aangeeft moet je als club niet telkens maar weer trainers ontslaan, dat is Zuid-Europees wanbeleid.
En Brits en Duits :lol:
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

SimonPoulsen schreef: 07 dec 2021, 19:14 Kom op zeg, meen je dat nou echt? In de ideale wereld spelen er vanaf de winterstop of volgend seizoen 5 jeugdspelers in het basisteam waar we de komende jaren op kunnen voortbouwen. Realistisch gezien gaat dit natuurlijk gewoon niet gebeuren en zal je, als je de komende een/anderhalf jaar wilt presteren, toch echt kwaliteit in huis moeten halen om die talenten de tijd en ruimte te geven. Europees voetbal halen is bijvoorbeeld echt een must dit seizoen als je de lijn die AZ is ingeslagen wilt doorzetten. Als je Gudmundsson en Aboukhlal doorselecteert zoals je voorstelt, blijft er toch nauwelijks iets over qua opties.

Daarbij heeft wat mij betreft juist de jeugd baat bij een paar sterke aankopen. Daardoor krijgen zij veel vaker de tijd en ruimte om aan het niveau te wennen, zonder dat ze zelf gelijk moeten presteren. Ook moet er gewoon ingespeeld worden op de zwakke bank + aankomend vertrek van Wijndal, Midtsjo en/of Karlsson.

Juist Barasi, Evjen of Taabouni zou baat hebben als er een sterke middenvelder/rechtsbuiten om hem heen loopt. Dan pas je jezelf als jeugdspeler veel eerder/makkelijker in als je de kans krijgt. In dit stroeflopende brei-elftal is dat veel moeilijker en bieden de tussenstanden daar ook nauwelijks ruimte voor. En ook gezonde concurrentie kan helemaal geen kwaad binnen een selectie. Gebrek aan concurrentie was voor Boadu zelfs een reden om te vertrekken.
Eens! ik schreef erbij dat ik twijfel, dan moet er wel ruimte komen.
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3201
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

FugAZi schreef: 07 dec 2021, 18:23 ik zou graag Gudmundsson, Aboukhlal in de winterstop zien vertrekken
Vreemd dat transfermarkt een bankzitter als Gudmundsson een waarde van 4 miljoen laat vertegenwoordigen, zeker met een aflopend contract denk ik dat Max niet heel moeilijk doet als een bedrag wordt geboden wat iets hoger dan 't miljoen ligt. Die 2M. waarvoor hij is binnen gehaald gaan ze er immers nooit meer uithalen tijdens de winterstop.
https://www.transfermarkt.nl/AZ-alkmaar ... erein/1090
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9117
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

De Rode Baron schreef: 08 dec 2021, 13:57 Vreemd dat transfermarkt een bankzitter als Gudmundsson een waarde van 4 miljoen laat vertegenwoordigen, zeker met een aflopend contract denk ik dat Max niet heel moeilijk doet als een bedrag wordt geboden wat iets hoger dan 't miljoen ligt. Die 2M. waarvoor hij is binnen gehaald gaan ze er immers nooit meer uithalen tijdens de winterstop.
https://www.transfermarkt.nl/AZ-alkmaar ... erein/1090
Dat is omdat men op transfermarkt het niet heeft over transferbedragen, maar over marktwaarde. Indien Gudmundsson morgen transfervrij bij een nieuwe club tekent dan vertegenwoordigt hij alsnog een bepaalde waarde als speler. Iedere speler heeft daarom een waarde, tenzij de speler te jong is om dit van te beoordelen.

Dit is ook de reden waarom doping en gedragschorsingen wel in de marktwaarde van een speler worden doorberekend aangezien die de hoedanigheid van de speler betreffen. Zie de keeper van ajax als recent voorbeeld.

Gudmundsson is Ijslands international en heeft vorig seizoen nog een aardig paar keren gescoord, daarmee vertegenwoordigt hij simpelweg een bepaalde basiswaarde.

Wat die waarde je eventueel zou moeten zeggen, is dat er een reden was om Gudmundsson te verkopen als er tastbare interesse was, dat heeft Max om welke reden dan ook niet gedaan. Indien Gudmundsson transfervrij vertrekt ben je zijn aankoopbedrag kwijt als AZ zijnde en enige additionele overwaarde die gecreëerd is doordat de speler zich toch ontwikkeld heeft. Het is dus zelfs boekhoudkundig zo dat Gudmundsson een bepaalde waarde vertegenwoordigt, maar hij zal niet nog altijd voor zijn aanschafwaarde in het geheel vertegenwoordigt zijn.


Daarbij moet ik toegeven dat ik geen flauw idee heb hoe spelersaankopen boekhoudkundig afgewaardeerd worden :lol:
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

DeZuivelDuivel schreef: 08 dec 2021, 21:45 Daarbij moet ik toegeven dat ik geen flauw idee heb hoe spelersaankopen boekhoudkundig afgewaardeerd worden :lol:
Ik ben er vrij zeker van dat de aankoopsprijs gedeeld wordt door het aantal contractjaren en dat dat de afschrijving per jaar zal zijn.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13941
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

We moeten alleen niet teveel waarde hechten aan het bedrag dat transfermarkt aan een speler koppelt. Over het algemeen geeft dat een redelijk beeld, maar het zijn ook gewoon maar jongens op hun zolderkamer die een inschatting maken.

Boekhoudkundig schrijft je de transferwaarde elk jaar af als het goed is. Dus stel je koopt een speler voor tien miljoen en legt die voor vijf jaar vast, dan moet je volgens mij elk jaar twee miljoen afschrijven als ik me niet vergis. Moet ik wel bij zeggen dat het vijftien jaar geleden is dat ik die financiële studieboeken heb opengeslagen, dus ik laat me graag corrigeren.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

AZ 4 Life schreef: 09 dec 2021, 08:32 Boekhoudkundig schrijft je de transferwaarde elk jaar af als het goed is. Dus stel je koopt een speler voor tien miljoen en legt die voor vijf jaar vast, dan moet je volgens mij elk jaar twee miljoen afschrijven als ik me niet vergis. Moet ik wel bij zeggen dat het vijftien jaar geleden is dat ik die financiële studieboeken heb opengeslagen, dus ik laat me graag corrigeren.
Klopt, waarbij het gaat om de totale kosten van de transfer, dus incl tekengeld, fee voor de zaakwaarnemerd etc.
Die totale waarde deel je door de looptijd van het contract.
Dus betaal je 2 miljoen + 5 ton (als voorbeeld) aan tekengeld etc dan is afschrijving per jaar:
5 jarig contract 2.5 miljoen / 5 = 5 ton per jaar // 4 jarig contract 625.000 per jaar

Bij een transfer gaat dan de boekwaarde af van de opbrengst.
Dus bijvoorbeeld transfer is 6 miljoen, boekwaarde 1 miljoen= 5 Miljoen als opbrengst (eventueel % voor speler / zaakwaarnemer gaat hier dan nog vanaf)
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Als een jeugdspeler zijn debuut in het eerste maakt, of om een andere reden speelminuten in het eerste krijgt, dan hoeft dat niet direct een doorbraak van de speler te betekenen. Indien de speler nog niet goed genoeg wordt bevonden dan verwacht je dat als hij terug gaat naar Jong AZ dat er aan de specifieke tekortkomingen wordt gewerkt. Welnu, dat zie ik niet gebeuren. Als de tekortkomingen zijn weggewerkt, dan is er ook geen reden meer om hem niet meer in het eerste elftal op te nemen. Dat is een volkomen logische gang van zaken zou je zeggen.

Maar waarom gebeurt dat niet bij AZ ??

Een jeugdspeler wordt gemakkelijk nog te onvolwassen of niet goed genoeg gevonden. Maar dan houdt het voor de trainer/coach van het eerste elftal op. Een paar opmerkingen en zoek het maar weer uit bij Jong AZ. Er is geen enkel plan om op basis van het wegwerken van de tekortkomingen jeugdspelers terug te laten keren in het eerste elftal nadat ze zijn gedebuteerd of op een andere manier speelminuten gemaakt.

Jong AZ krijgt een jeugdspeler terug en daar is geen plan met uitzicht op deelname in het eerste elftal voor. Op het eerste gezicht lijkt het een communicatieprobleem. Maar het is veel ernstiger. Doordat die terugkoppeling vanuit het eerste niet expliciet is wordt er met de afgekeurde jeugdspeler geen doelgericht plan met uitzicht op het eerste uitgevoerd. Niemand zijn schuld en het slachtoffer, de jeugdspeler, kan al helemaal niets aan de situatie veranderen.

Dit irriteert mij mateloos. AZ kloot maar wat aan !! En ik weet dat het goed kan want dat is in het verleden bewezen. Met enorm succes.

Mensen dragen niet de verantwoordelijkheid en worden niet aangesproken. Als de coach van het eerste pleit voor het wegbonjouren van jeugdspelers naar een andere club, dan doe je als AZ zijnde in mijn ogen zelf enorm veel fout. Je eigen jeugdopleiding vertrouw je niet de juiste ontwikkeling van de jeugdspelers toe.
Glory Hunter
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2242
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Jack schreef: 09 dec 2021, 14:14 Als een jeugdspeler zijn debuut in het eerste maakt, of om een andere reden speelminuten in het eerste krijgt, dan hoeft dat niet direct een doorbraak van de speler te betekenen. Indien de speler nog niet goed genoeg wordt bevonden dan verwacht je dat als hij terug gaat naar Jong AZ dat er aan de specifieke tekortkomingen wordt gewerkt. Welnu, dat zie ik niet gebeuren. Als de tekortkomingen zijn weggewerkt, dan is er ook geen reden meer om hem niet meer in het eerste elftal op te nemen. Dat is een volkomen logische gang van zaken zou je zeggen.

Maar waarom gebeurt dat niet bij AZ ??

Een jeugdspeler wordt gemakkelijk nog te onvolwassen of niet goed genoeg gevonden. Maar dan houdt het voor de trainer/coach van het eerste elftal op. Een paar opmerkingen en zoek het maar weer uit bij Jong AZ. Er is geen enkel plan om op basis van het wegwerken van de tekortkomingen jeugdspelers terug te laten keren in het eerste elftal nadat ze zijn gedebuteerd of op een andere manier speelminuten gemaakt.

Jong AZ krijgt een jeugdspeler terug en daar is geen plan met uitzicht op deelname in het eerste elftal voor. Op het eerste gezicht lijkt het een communicatieprobleem. Maar het is veel ernstiger. Doordat die terugkoppeling vanuit het eerste niet expliciet is wordt er met de afgekeurde jeugdspeler geen doelgericht plan met uitzicht op het eerste uitgevoerd. Niemand zijn schuld en het slachtoffer, de jeugdspeler, kan al helemaal niets aan de situatie veranderen.

Dit irriteert mij mateloos. AZ kloot maar wat aan !! En ik weet dat het goed kan want dat is in het verleden bewezen. Met enorm succes.

Mensen dragen niet de verantwoordelijkheid en worden niet aangesproken. Als de coach van het eerste pleit voor het wegbonjouren van jeugdspelers naar een andere club, dan doe je als AZ zijnde in mijn ogen zelf enorm veel fout. Je eigen jeugdopleiding vertrouw je niet de juiste ontwikkeling van de jeugdspelers toe.
Zoals bij wie? Heb je voorbeelden?
Wie zijn dan afgekeurde jeugdspelers die geen kans meer krijgen in AZ? Duin is volgens mij een afgeserveerde jeugdspeler die wél kansen krijgt.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

SchoorlAZ schreef: 09 dec 2021, 21:44 Zoals bij wie? Heb je voorbeelden?
Wie zijn dan afgekeurde jeugdspelers die geen kans meer krijgen in AZ? Duin is volgens mij een afgeserveerde jeugdspeler die wél kansen krijgt.
Bijvoorbeeld: Poku.

Maar het is een systeem probleem.

Vertrouwen, verantwoordelijkheid, aanspreken, afspraken en de wil iets te willen bereiken.

AZ heeft in mijn optiek 3 grote uitdagingen/verbeterpunten:

1. Veel hechtere samenwerking tbv doorstroming jeugd/eerste. Met concrete doelen en resultaten (op het inhoudelijk sportieve vlak)
2. Sportieve tactisch vermogen drastisch verbeteren en toepassen. Dat wat geleerd wordt binnen de club kan toch worden gebruikt? Waarom leert de jeugd bijv. pressievoetbal te spelen en zie je nooit toepassing van aantrekkelijke tactische concepten in het eerste.
3. Willen winnen. Ambitie. Door zekerheden en veiligheid binnen AZ ontstaat gemakzucht. (en zelfingenomenheid). Tevreden met niks. Uit zich in obligaat gelul. Interviews die nergens over gaan en mensen die geen passie uitstralen.

Voor de rest denk ik dat AZ een van de beste clubs is. Rijk voor talent.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Als AZ zelf geen goede coach kan voortbrengen (..), die dus de voorgaande 3 punten kan combineren, dan pleit ik voor Frank de Boer als coach van het eerste. Op voetbalgebied tenminste geen ja knikker. Absolute wil om te winnen. Die wil moet veel sterker overheersen namelijk voor mijn gevoel. De rest volgt daar uit, samen met de wens om het zelf te doen in plaats van door spelers te kopen. Zelf opleiden en met eigen spelers winnen. Dat AZ nu met overwegend gekochte spelers speelt is ergens een uiting van een falend technisch beleid.
Glory Hunter
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2242
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Jack schreef: 10 dec 2021, 05:58 Als AZ zelf geen goede coach kan voortbrengen (..), die dus de voorgaande 3 punten kan combineren, dan pleit ik voor Frank de Boer als coach van het eerste. Op voetbalgebied tenminste geen ja knikker. Absolute wil om te winnen. Die wil moet veel sterker overheersen namelijk voor mijn gevoel. De rest volgt daar uit, samen met de wens om het zelf te doen in plaats van door spelers te kopen. Zelf opleiden en met eigen spelers winnen. Dat AZ nu met overwegend gekochte spelers speelt is ergens een uiting van een falend technisch beleid.
Ik wilde echt wel serieus reageren op je vorige posr, maar als je liever Frank de Boer voor de ploeg ziet dan hebben wij niet veel basis om nader tot elkaar te komen.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Jack schreef: 10 dec 2021, 05:58 Als AZ zelf geen goede coach kan voortbrengen (..), die dus de voorgaande 3 punten kan combineren, dan pleit ik voor Frank de Boer als coach van het eerste. Op voetbalgebied tenminste geen ja knikker. Absolute wil om te winnen. Die wil moet veel sterker overheersen namelijk voor mijn gevoel. De rest volgt daar uit, samen met de wens om het zelf te doen in plaats van door spelers te kopen. Zelf opleiden en met eigen spelers winnen. Dat AZ nu met overwegend gekochte spelers speelt is ergens een uiting van een falend technisch beleid.
Een '(absolute) wil om te winnen' vind ik helemaal geen belangrijke eigenschap die een coach kan hebben. Ik vind het veel belangrijker dat die coach gaat winnen (wat met De Boer al problematisch is). En mocht het niet lukken om te winnen, het tactisch zo neer weten te zetten dat je in ieder geval niet verliest.
Hoop niet dat Max er net zo over denkt ala jij.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

De zaken die ik beschrijf zijn nagenoeg gelijk aan die van jaren geleden. Doorstroming van jeugdspelers is de gemakkelijkst te herkennen en ook wel te kwantificeren. 'Eigen' trainers verkiezen boven externe, dat is nieuw. En het gebrek aan tactisch vermogen, in samenhang met de opleiding toepassen van geleerde tactieken, is wat explicieter geworden.

Wat duidelijk veranderd is, dat is de grip op het geheel. Het vertrek van het hoofd prestatie en ontwikkeling vind ik veelzeggend.

Het zijn veelal communicatieproblemen. (!!)

Overigens vergeet ik de video analyses voor het gemak even. Wat imho nodig is, dat is duidelijkheid en richting op sportief gebied. AZ heeft zijn zaken goed voor elkaar maar het is geen geheel.

We zitten naar voetbal van c-klasse niveau te kijken en niemand overziet het geheel zo lijkt het. Dit seizoen is ook alweer nagenoeg verloren. Er zijn altijd excuses. Verkoop van spelers, vorm, toeval. Altijd.

Vaak hoor je verhalen uit de media, maar aan de media heb je qua ontwikkeling niks.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Wat Grifo beschrijft is heel genuanceerd. Wil om te winnen vs daadwerkelijk winnen. Maar duidelijke communicatie is wat nodig is.

Als jij je werk niet goed doet en de baas zegt iets vaags om het te verbeteren, ga je dan veranderen?
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

En zodra Raiola 'zaakwaarnemer' is, dan is er alleen nog maar zakelijk belang. Met alle gevolgen van dien.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6492
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Huiberts op de website van Voetbalprimeur/AD:
"We willen geen spelers blokkeren. Het is wel zo dat zij het gewenste niveau moeten halen op de trainingen en bij Jong AZ. Op die manier dwingen zij hun kansen af."
Over een nieuwe poging met Veerman
"Zeg nooit nooit. We dachten hem deze zomer te halen van Heerenveen, maar dat lukte niet. Op dit moment zijn we tevreden met wat de huidige middenvelders laten zien. Aanvallend kijken we nog wel naar versterking. Naar een speler met diepgang bijvoorbeeld."
Tevreden met wat de huidige middenvelders laten zien....oke.
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3201
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

'We dachten Veerman deze zomer te halen, maar dat lukte niet'

Max Huiberts, de technisch directeur van AZ, denkt niet dat de Alkmaarders in januari weer een poging gaan doen voor sc Heerenveen-middenvelder Joey Veerman. AZ wilde de Volendammer in de zomerse transferperiode binnenhalen, maar kwam er niet uit met Heerenveen.

"We zijn altijd bezig met het zoeken naar versterkingen, maar we blijven ook goed kijken naar de jeugdopleiding", zo vertelt Huiberts in gesprek met het Algemeen Dagblad. "We willen geen spelers blokkeren. Het is wel zo dat zij het gewenste niveau moeten halen op de trainingen en bij Jong AZ. Op die manier dwingen zij hun kansen af."

In Veerman werd een welkome versterking gezien voor het middenveld na het vertrek van Teun Koopmeiners naar Atalanta Bergamo. De vraagprijs van Heerenveen lag echter te hoog. Huiberts durft niet te zeggen of AZ zich opnieuw voor Veerman gaat melden. "Zeg nooit nooit. We dachten hem deze zomer te halen van Heerenveen, maar dat lukte niet. Op dit moment zijn we tevreden met wat de huidige middenvelders laten zien. Aanvallend kijken we nog wel naar versterking. Naar een speler met diepgang bijvoorbeeld."

Huiberts ziet dat het financiële gat tussen AZ en bijvoorbeeld ajax steeds groter wordt. "Ook wij komen in de categorie spelers terecht waarbij we ons huidige salarishuis wellicht moeten loslaten", zo redeneert de technisch directeur. "We hebben afgelopen zomer veel geld binnengehaald met transfersommen, maar dat is incidenteel. Er zal structureel geld bij moeten, willen we dit volhouden. Dan zou je moeten kijken naar partijen die willen meedenken."
Juist dat laatste is zeer interessant, mede ook richting de zoektocht naar een nieuwe sponsor wat van een andere grootte zal zijn dan AFAS
Eenhoorn heeft hier al iets voorzichtig over uitgelaten.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

De Rode Baron schreef: 11 dec 2021, 09:36

Juist dat laatste is zeer interessant.
Ja, maar ook het signaal dat AZ op zijn grenzen aan hebt botsen is, of er al tegenaan is geknald.

Er zit maar weinig geld in de kleine achterban, ESPN stelt al de term topclub al meerdere keren ter discussie (behalve nu ze tegen ajax spelen) ook dat heeft er mee te maken dat AZ niet genoeg kijkers trekt.
Laatst gewijzigd door FugAZi op 11 dec 2021, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Toffee
Supporter
Berichten: 234
Lid geworden op: 07 okt 2005, 14:34

Jack schreef: 10 dec 2021, 05:58 Als AZ zelf geen goede coach kan voortbrengen (..), die dus de voorgaande 3 punten kan combineren, dan pleit ik voor Frank de Boer als coach van het eerste. Op voetbalgebied tenminste geen ja knikker. Absolute wil om te winnen. Die wil moet veel sterker overheersen namelijk voor mijn gevoel. De rest volgt daar uit, samen met de wens om het zelf te doen in plaats van door spelers te kopen. Zelf opleiden en met eigen spelers winnen. Dat AZ nu met overwegend gekochte spelers speelt is ergens een uiting van een falend technisch beleid.
Frank de Boer? De man die ‘het prima vond als AZ zou degraderen, want dan kon ajax Adam Maher goedkoper overnemen’.

De man die AZ tenminste 10 miljoen euro naait door Wijndal niet op te stellen op het EK. Verdenk hem nog steeds van het verlenen van een gunst aan Overmars, door Wijndal’s waarde op deze wijze te verminderen voor een toekomstige transfer.

De Boer wil ik hier echt helemaal nooit zien.
Everton: Pride of Merseyside
Plaats reactie