Prestaties / Tactiek

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Sir Robbert schreef: 06 okt 2021, 19:10 Dan nog maar iets met tactiek. Je ziet tegenwoordig, dat de ploegen die willen voetballen van achteruit, een centrale verdediger de doeltrappen laten nemen, die speelt dan vervolgens naar de keeper. Go Ahead deed dit ook tegen ons, en we kregen de druk er niet op. Wat dit doet is, je zorgt ervoor dat de man in het midden (de keeper), de bal aan zijn voet heeft en de opbouw start, nu heeft hij zowel links als rechts mogelijkheden, en je kan vanuit het centrum het spel makkelijker verplaatsen, dan vanaf de zijkant.

Moeten we doen, onze keeper kan dat ook prima, juist zijn kracht. En dan wellicht ook wat minder een Panta of BMI nodig.
Dat klinkt eigenlijk als een erg goed idee ja.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Degene die het sterkst is in de opbouw moet de bal bij een uittrap als eerste ontvangen bedoel je dus?
_________________
"I don't know that!"
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Geen slecht idee. Ook om tijd te rekken kan dit een hele interessante optie zijn, omdat BMI dan natuurlijk eerst 2 minuten moet nadenken over het balletje breed op Vindahl.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Kilkenny schreef: 07 okt 2021, 12:17 Degene die het sterkst is in de opbouw moet de bal bij een uittrap als eerste ontvangen bedoel je dus?
Dat is an sich natuurlijk een goed idee, totdat dit plan duidelijk is bij de tegenstander. Die zet dan hoog druk op 'de goede opbouwer' en laat de 'veilige-tikkies-breed'-speler rustig het middenveld indribbelen. Punt is dan natuurlijk: hoe vang je dat op? Je kunt een middenvelder laten uitzakken, maar dan mis je dan wel weer een man op het middenveld. Voor alles geldt dat je voor de verschillende scenario's duidelijke afspraken hebt gemaakt, zodat andere spelers direct reageren.

Speler A zet druk? Dan moet speler B direct inschuiven, etc. Mag de staf zich lekker druk om maken 8)
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1515
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

Kilkenny schreef: 07 okt 2021, 12:17 Degene die het sterkst is in de opbouw moet de bal bij een uittrap als eerste ontvangen bedoel je dus?
Nee, dat niet zozeer, al is onze keeper beter dan onze centrale verdedigers haha. Maar, het gaat erom dat van de 3, de man in het midden de bal heeft. Dan heb je twee opties met je verdedigers, en je kan langer naar backs, of zelfs middenveld inspelen.

Als een linker of rechter centrale de bal heeft, is het makkelijker druk zetten voor de tegenstander (want je staat al meer aan de zijkant).
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Sir Robbert schreef: 08 okt 2021, 11:11 Nee, dat niet zozeer, al is onze keeper beter dan onze centrale verdedigers haha. Maar, het gaat erom dat van de 3, de man in het midden de bal heeft. Dan heb je twee opties met je verdedigers, en je kan langer naar backs, of zelfs middenveld inspelen.

Als een linker of rechter centrale de bal heeft, is het makkelijker druk zetten voor de tegenstander (want je staat al meer aan de zijkant).
Maar als op die positie gelijk al druk gezet wordt door de tegenstander, dan kan je de bal er toch gelijk al niet kwijt? Moet je alsnog naar de vleugels.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1515
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

Kilkenny schreef: 08 okt 2021, 17:04 Maar als op die positie gelijk al druk gezet wordt door de tegenstander, dan kan je de bal er toch gelijk al niet kwijt? Moet je alsnog naar de vleugels.
Ja, maar tegen een 442, spel je een 3 tegen 2 als de keeper de bal aan zijn voet heeft. Tegen een 433 is het nog makkelijker. Maar, als je tegen een 442 speelt (in het drukzetten, tegenwoordig vrij standaard, 10 schuift door a la Dani de Wit), en Panta krijgt de bal, dan kan de rechtspits van de 2, vrij makkelijk drukzetten diagonaal op Vindahl én op Indi, je loopt de pass lijn vrij makkelijk dicht, dus gaat Panta lang.

Het is wellicht wat makkelijker te visualiseren met een sjabloon.

Natuurlijk, de tegenstander kan met 5 man druk gaan zetten ( onze 4 verdedigers en onze keeper), maar dan ligt er gigantisch veel ruimte voor de lange en dus 2de bal. Met 3 of 4 man drukzetten op 5 van ons, en de middelste aan de bal, is erg lastig, tenzij de tegenstander veel meer gaat committeren.

Eigenlijk, wat simpeler, als we beginnen bij Vindahl, moet de tegenstander een extra mannetje opofferen om druk te zetten.

Meest recente voorbeeld wat betreft AZ, was dus dat Go Ahead dit deed. AZ zet vrij standaard druk, spelen dus 433, maar we zetten druk in een 442. Pavlidis en de Wit kregen het niet voor elkaar, ook de 2de helft niet. Vandaar dat de Eagles, in Alkmaar, 57% balbezit hadden, simpelweg om dat ze achterin vrij simpel de bal in de ploeg konden houden, en zelden tot nooit de lange bal hoefden te spelen.

En eigenlijk doen of deden we altijd hetzelfde in een iets latere fase. Wanneer Koopmeiners naar links uitzakte, ging Indi naar binnen, Panta naar rechts. We bouwden dan ook met 3 man op tegen 2 spitsen.
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1515
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

https://ibb.co/2N4SQHZ

Misschien dat dit helpt
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Overigens omdat iedereen de laatste tijd lekker veel discussies heeft over statistiek en daadwerkelijke bijdrage.

Op dit moment zijn onze meest productieve spelers

1. Pavlidis 5 doelpunten 4 assists in 15 wedstrijden, maar 1047 minuten
2. Karlsson 5 doelpunten 4 assists in 14 wedstrijden, maar 1157 minuten
3. De Wit 6 doelpunten 0 assists in in 15 wedstrijden, maar 1302 minuten
4. Wijndal 1 doelpunt 4 assists in 11 wedstrijden, maar 862 minuten
5. Gudmundsson 3 doelpunten 2 assists in 15 wedstrijden, maar 1030 minuten
Dit had ook een top 3 kunnen zijn waar Pavlidis en Karlsson gezamenlijk op plek 1 zouden staan en Gudmundsson en Wijndal gezamenlijk op plek 3, maar ik tel de gespeelde minuten mee (en Gudmundsson heeft ook een penalty mogen nemen).

Voor de liefhebber: de volgende plek zou dan weer gedeeld worden door Midtsjö/Sugawara/Reijnders die een Doelpunt/Assist productie van ieder 3 hebben.

Ik geef hier verder geen mening bij, denk gewoon dat het goed is om het in ogenschouw te nemen.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

kuifje schreef: 22 nov 2021, 15:58 hoekschoppen (15/1).
Even in een ander topic gereageerd dan dat van AZ - NEC omdat dit niet alleen over die wedstrijd gaat.

Ik pik bovenstaande statistiek er even uit omdat ik me niet kan herinneren dat er echt gevaar is ontstaan uit een van de 15 hoekschoppen die AZ heeft gekregen tegen NEC. Terwijl dat toch iets is waarop je zou moeten kunnen trainen. Daar doet AZ al jaren te weinig mee, zeker voor een club die zo van de innovatie en statistieken is. Een spelhervatting zou eens een wedstrijd ten positieve kunnen kantelen.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

AZuid-Scharwoude schreef: 22 nov 2021, 18:16 Even in een ander topic gereageerd dan dat van AZ - NEC omdat dit niet alleen over die wedstrijd gaat.

Ik pik bovenstaande statistiek er even uit omdat ik me niet kan herinneren dat er echt gevaar is ontstaan uit een van de 15 hoekschoppen die AZ heeft gekregen tegen NEC. Terwijl dat toch iets is waarop je zou moeten kunnen trainen. Daar doet AZ al jaren te weinig mee, zeker voor een club die zo van de innovatie en statistieken is. Een spelhervatting zou eens een wedstrijd ten positieve kunnen kantelen.
Ik denk dat we grotere problemen hebben dan de hoekschoppen op het moment. Zoals de opbouw.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

SchoorlAZ schreef: 22 nov 2021, 21:56 Ik denk dat we grotere problemen hebben dan de hoekschoppen op het moment. Zoals de opbouw.
Zie ESPN live vanmorgen. Marciano Vink legt kort en simpel uit waarom het tegen Utrecht wél, en daarna niet meer liep, en dat komt volgens hem door de opbouw inderdaad. Te veel man op één lijn, zo’n 6, waardoor er geen diepte is en de bal eigenlijk alleen maar terug kan en dus komen de twee die het minst kunnen opbouwen steeds aan de bal en wordt de bal naar voren gepoeierd.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Witzer
Ben-Sider
Berichten: 886
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:52

salmonyappi schreef: 28 nov 2021, 10:13 Zie ESPN live vanmorgen. Marciano Vink legt kort en simpel uit waarom het tegen Utrecht wél, en daarna niet meer liep, en dat komt volgens hem door de opbouw inderdaad. Te veel man op één lijn, zo’n 6, waardoor er geen diepte is en de bal eigenlijk alleen maar terug kan en dus komen de twee die het minst kunnen opbouwen steeds aan de bal en wordt de bal naar voren gepoeierd.
AZ zou Vink toe moeten voegen aan de technische staf. Jongen bewijst week in week uit er veel kijk op te hebben. Inruilen voor Goudmijn.....
Praat geen Poep, doos.
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

SchoorlAZ schreef: 22 nov 2021, 21:56 Ik denk dat we grotere problemen hebben dan de hoekschoppen op het moment. Zoals de opbouw.
Er zijn zeker nog meer problemen, maar goede spelhervattingen kunnen een team wel over een dood punt heen helpen. Beetje zoals met Elm destijds veel punten opleverde, ondanks dat AZ toen ook niet altijd super speelde. Daarnaast valt er goed op te trainen en kun je dus de invloed die je als team op het resultaat hebt vergroten.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

salmonyappi schreef: 28 nov 2021, 10:13 Zie ESPN live vanmorgen. Marciano Vink legt kort en simpel uit waarom het tegen Utrecht wél, en daarna niet meer liep, en dat komt volgens hem door de opbouw inderdaad. Te veel man op één lijn, zo’n 6, waardoor er geen diepte is en de bal eigenlijk alleen maar terug kan en dus komen de twee die het minst kunnen opbouwen steeds aan de bal en wordt de bal naar voren gepoeierd.
Zeg ik ook al weken inderdaad. Heb deze week nog een voorzichtige analyse daar op losgelaten in het Pascal Jansen topic, dat paste eigenlijk beter hier.

Punt wat ik maakte is in het heel kort:
- Wijndal staat teveel naar binnen waar het al onwijs druk is, hierdoor kan BMI vaak de bal niet kwijt bij Wijndal en bemoeilijkt de opbouw.
- Zeker omdat Clasie naast BMI en Panta staat.
- De Wit staat naast Pavlidis in de spits.
- Dat zorgt er voor dat Midtsjö de enige centrale aanspeelbare middenvelder is. Soms is dit ook Wijndal, die staat dan in de halfspace. Geeft Wijndal de bal door naar Karlsson, dan mist Karlsson een opkomende back en support, waardoor hij veel minder effectief kan zijn omdat zijn tegenstander rugdekking krijgt en deze verdedigers geen rekening hoeft te houden met de overlap/underlap. Wat AZ bekende wapen was onder slot.
- Waar Wijndal op links naar binnen wordt gehouden, is dit het geval bij Gudmundsson op rechts. Dit zorgt weer voor twee problemen.
1. Sugawara mist iemand om de combinatie mee aan te gaan (Stengs-Svensson) en kan moeilijk een overlap maken of veel ruimte vinden.
2. Het zorgt er voor dat er maar twee (jawel TWEE) mensen niet in de as van het veld staan, Sugawara en Karlsson. Niet zo gek dat dat de spelers zijn met de meeste dreiging dit seizoen (Sugawara in voorzetten).
- Voortbordurend op punt #2, het is toch vrij knap dat je zoveel spelers in de as zet en nauwelijks iemand aanspeelbaar is. Dit heeft er mee te maken met dat we een rechtsbuiten op nummer 10 hebben staan, onze CM op CV, onze 10 als tweede/schaduwspits en onze linksback als halve LB/CM. Hiermee houd je voor de opbouw één persoon over op het middenveld, namelijk Midstjø. Die vervolgens de bal nergens kwijt kan. Of het gaat wel is over rechts via Sugawara die wél het veld breed houdt.

Vorig seizoen werd dit verbloemd door individuele klasse van Koopmeiners die soms een geweldige lange bal gaf op één van onze snelle aanvallers of Stengs die (heel) soms een geweldige bal had. Boadu kon (en kan) niet goed voetballen, maar snel is die wel. Met een omschakeling hebben we zo veel gescoord. Echter was het spel toen ook vreselijk en was het voornamelijk Koopmeiners die deze tactiek deed verbloemen. Iemand kopen als Veerman om de slechte tacktiek van onze trainer te verbloemen lijkt me dan ook geen goed plan. Ik heb liever een goede tactiek.

Voorgestelde acties:
-Wijndal sporadisch de underlap laten kiezen maar zijn vaste positie is linksback, zijn belangrijkste taak is de overlap en zo ruimte maken voor meer gevaar van Karlsson of het geven van een LAGE STRAKKE TERUGGETROKKEN VOORZET (echt godverdomme man dit bracht ons zoveel goals, waarom stop je daar in hemelsnaam mee)
- Clasie (of Reijnders) laten rouleren met Midtsjø wie er de bal komt ophalen, zo wordt het spel onvoorspelbaarder. Met ophalen bedoel ik de nummer 6 positie, niet tussen (of achter) de CV'S, waardoor je dus iemand mist in de opbouw.
- Onze nummer 10 (De Wit heeft niet mijn voorkeur) moet meer bij het voetbal op het middenveld betrokken zijn. Als onze CM's de bal krijgen moet onze 10 kunenn dienen als een verbinding tussen middenveld en aanval. Zoals vaak nu Gudmundsson doet. Als onze 10 dit doet, zouden we ook een rechtsbuiten meer kunnen laten focussen op aanvallen, dan op verbinden en rond de middencirkel voetballen. Dit zou de rechterkant een stuk gevaarlijker maken en het aanvalsspel een stuk gevarieerder. Mijn voorkeur gaat uit naar Gudmundsson op 10 en Evjen op rechts.
- (Optioneel punt) Mocht het met Pavlidis niet lopen en we moeten wat forceren, dan kan je De Wit in de spits brengen. Dit is eigenlijk de positie waar ik hem het liefste zou zien. Als Weghorst achtige aanjager die voor een spits oké kan meevoetballen en kan sleuren en (misschien) wat kan forceren. Hoeven we ook geen Jelle Duin meer in te brengen als we wat moeten forceren (win-win lijkt me).

Dat was mijn spreekbeurt, dankjewel voor de aandacht.
Gebruikersavatar
Bombaman
Oude garde
Berichten: 1293
Lid geworden op: 14 jan 2005, 21:57

multatuli in een ander topic schreef: 03 dec 2021, 13:25 AZ had voorheen ook bijna altijd 2 redelijk gelijkwaardige spitsen die met elkaar de concurrentie aankonden gaan. Sinds Boadu is dat opeens losgelaten en nu zitten we alleen met Pavlidis.
Ik denk in dit topic. In ieder geval niet in Pavlidis zijn topic.

Maar sinds Boadu? Noem mij eens 2 concurrenten voor de spitspositie in de afgelopen 10 jaar. Boadu/?, Weghorst/Seuntjens?, Janssen/Tankovic?, Johansson/Boymans of Avdic?, Muhren/Friday... Ik weet het allemaal niet precies meer hoor maar om nou te zeggen dat er de afgelopen jaren genoeg concurrentie is geweest...
Cetero censeo birrum bibendum esse
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

SchoorlAZ schreef: 28 nov 2021, 18:22 Zeg ik ook al weken inderdaad. Heb deze week nog een voorzichtige analyse daar op losgelaten in het Pascal Jansen topic, dat paste eigenlijk beter hier.

Punt wat ik maakte is in het heel kort:
- Wijndal staat teveel naar binnen waar het al onwijs druk is, hierdoor kan BMI vaak de bal niet kwijt bij Wijndal en bemoeilijkt de opbouw.
- Zeker omdat Clasie naast BMI en Panta staat.
- De Wit staat naast Pavlidis in de spits.
- Dat zorgt er voor dat Midtsjö de enige centrale aanspeelbare middenvelder is. Soms is dit ook Wijndal, die staat dan in de halfspace. Geeft Wijndal de bal door naar Karlsson, dan mist Karlsson een opkomende back en support, waardoor hij veel minder effectief kan zijn omdat zijn tegenstander rugdekking krijgt en deze verdedigers geen rekening hoeft te houden met de overlap/underlap. Wat AZ bekende wapen was onder slot.
- Waar Wijndal op links naar binnen wordt gehouden, is dit het geval bij Gudmundsson op rechts. Dit zorgt weer voor twee problemen.
1. Sugawara mist iemand om de combinatie mee aan te gaan (Stengs-Svensson) en kan moeilijk een overlap maken of veel ruimte vinden.
2. Het zorgt er voor dat er maar twee (jawel TWEE) mensen niet in de as van het veld staan, Sugawara en Karlsson. Niet zo gek dat dat de spelers zijn met de meeste dreiging dit seizoen (Sugawara in voorzetten).
- Voortbordurend op punt #2, het is toch vrij knap dat je zoveel spelers in de as zet en nauwelijks iemand aanspeelbaar is. Dit heeft er mee te maken met dat we een rechtsbuiten op nummer 10 hebben staan, onze CM op CV, onze 10 als tweede/schaduwspits en onze linksback als halve LB/CM. Hiermee houd je voor de opbouw één persoon over op het middenveld, namelijk Midstjø. Die vervolgens de bal nergens kwijt kan. Of het gaat wel is over rechts via Sugawara die wél het veld breed houdt.

Vorig seizoen werd dit verbloemd door individuele klasse van Koopmeiners die soms een geweldige lange bal gaf op één van onze snelle aanvallers of Stengs die (heel) soms een geweldige bal had. Boadu kon (en kan) niet goed voetballen, maar snel is die wel. Met een omschakeling hebben we zo veel gescoord. Echter was het spel toen ook vreselijk en was het voornamelijk Koopmeiners die deze tactiek deed verbloemen. Iemand kopen als Veerman om de slechte tacktiek van onze trainer te verbloemen lijkt me dan ook geen goed plan. Ik heb liever een goede tactiek.

Voorgestelde acties:
-Wijndal sporadisch de underlap laten kiezen maar zijn vaste positie is linksback, zijn belangrijkste taak is de overlap en zo ruimte maken voor meer gevaar van Karlsson of het geven van een LAGE STRAKKE TERUGGETROKKEN VOORZET (echt godverdomme man dit bracht ons zoveel goals, waarom stop je daar in hemelsnaam mee)
- Clasie (of Reijnders) laten rouleren met Midtsjø wie er de bal komt ophalen, zo wordt het spel onvoorspelbaarder. Met ophalen bedoel ik de nummer 6 positie, niet tussen (of achter) de CV'S, waardoor je dus iemand mist in de opbouw.
- Onze nummer 10 (De Wit heeft niet mijn voorkeur) moet meer bij het voetbal op het middenveld betrokken zijn. Als onze CM's de bal krijgen moet onze 10 kunenn dienen als een verbinding tussen middenveld en aanval. Zoals vaak nu Gudmundsson doet. Als onze 10 dit doet, zouden we ook een rechtsbuiten meer kunnen laten focussen op aanvallen, dan op verbinden en rond de middencirkel voetballen. Dit zou de rechterkant een stuk gevaarlijker maken en het aanvalsspel een stuk gevarieerder. Mijn voorkeur gaat uit naar Gudmundsson op 10 en Evjen op rechts.
- (Optioneel punt) Mocht het met Pavlidis niet lopen en we moeten wat forceren, dan kan je De Wit in de spits brengen. Dit is eigenlijk de positie waar ik hem het liefste zou zien. Als Weghorst achtige aanjager die voor een spits oké kan meevoetballen en kan sleuren en (misschien) wat kan forceren. Hoeven we ook geen Jelle Duin meer in te brengen als we wat moeten forceren (win-win lijkt me).

Dat was mijn spreekbeurt, dankjewel voor de aandacht.
Dit verhaal wordt beter als je spelersnamen eruit haalt.
Glory Hunter
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Bombaman schreef: 04 dec 2021, 00:37 Ik denk in dit topic. In ieder geval niet in Pavlidis zijn topic.

Maar sinds Boadu? Noem mij eens 2 concurrenten voor de spitspositie in de afgelopen 10 jaar. Boadu/?, Weghorst/Seuntjens?, Janssen/Tankovic?, Johansson/Boymans of Avdic?, Muhren/Friday... Ik weet het allemaal niet precies meer hoor maar om nou te zeggen dat er de afgelopen jaren genoeg concurrentie is geweest...

Er was concurrentie in de spits, dat die concurrentie ook weleens tegenviel is een ander verhaal. Maar als er 1 tegenviel was de ander wel goed. De filosofie was dat de positie altijd dubbel bezet was. De spits die niet in de basis stond werd dan gebruikt als pinchhitter.

El Hamdaoui/Dembele
El Hamdaoui/Pelle/Ari
Pelle/Sightorsson
Altidore/Boymans
Altidore/Johansson
Johansson/Avdic
Johansson/Muhren
Janssen/Muhren
Weghorst/friday

Dat er na de periode Dsb ook wel mindere spitsen zijn geweest (Boymans, Avdic, Muhren) kwam ook door de slechte financiële situatie, maar ook die waren wel gehaald als concurrent.

Sinds Boadu is dat losgelaten want die moest altijd spelen ivm zijn verkoopwaarde, maar waarom is er nu geen concurrent voor Pavlidis?
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

SchoorlAZ schreef: 28 nov 2021, 18:22 Zeg ik ook al weken inderdaad. Heb deze week nog een voorzichtige analyse daar op losgelaten.

Dat was mijn spreekbeurt, dankjewel voor de aandacht.
Prima verhaal. Een 10 voor de spreekbeurt.
Gebruikersavatar
Bombaman
Oude garde
Berichten: 1293
Lid geworden op: 14 jan 2005, 21:57

multatuli schreef: 04 dec 2021, 07:06 Er was concurrentie in de spits, dat die concurrentie ook weleens tegenviel is een ander verhaal. Maar als er 1 tegenviel was de ander wel goed. De filosofie was dat de positie altijd dubbel bezet was. De spits die niet in de basis stond werd dan gebruikt als pinchhitter.

El Hamdaoui/Dembele
El Hamdaoui/Pelle/Ari
Pelle/Sightorsson
Altidore/Boymans
Altidore/Johansson
Johansson/Avdic
Johansson/Muhren
Janssen/Muhren
Weghorst/friday

Dat er na de periode Dsb ook wel mindere spitsen zijn geweest (Boymans, Avdic, Muhren) kwam ook door de slechte financiële situatie, maar ook die waren wel gehaald als concurrent.

Sinds Boadu is dat losgelaten want die moest altijd spelen ivm zijn verkoopwaarde, maar waarom is er nu geen concurrent voor Pavlidis?
Ja, dat er meerdere spelers voor de spitspositie waren weet ik wel. Waar ik op reageerde was je quote:

AZ had voorheen ook bijna altijd 2 redelijk gelijkwaardige spitsen die met elkaar de concurrentie aankonden gaan.

Jouw rijtje gaat meer terug dan 10 jaar, ik reken dan ook het rijtje El Hamdaoui / Ari / Pelle niet mee. En dan blijft er voor de spitspositie van de afgelopen 10 jaar bijzonder weinig redelijk gelijkwaardige concurrentie over voor de 1e spits.
Cetero censeo birrum bibendum esse
Plaats reactie