Poulefase Europa League 19/20

Alles over het Europees voetbal van onze trots!
Gebruikersavatar
AlkmaarZeboys
Seizoenkaarthouder
Berichten: 441
Lid geworden op: 24 jul 2006, 17:28
Locatie: Alkmaar

Ben ik nou echt de enige die het (buiten MU) een kut loting vindt?
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

JongMikey schreef: 30 aug 2019, 12:46 En tegen Rajko Brezancic (tegenwoordig Partizan).
Vergeet Sergio Romero niet!
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
palaver
Ben-Sider
Berichten: 786
Lid geworden op: 30 mei 2019, 11:00

AZ

Vast bedrag voor startpremie: 2,92 miljoen.
Vast bedrag vanuit market pool (geschat): 1,27 miljoen

Mede door het ijzersterke seizoen 2011/12, toen AZ de kwartfinale van de Europa League haalde, staat AZ relatief hoog op de coëfficiëntenlijst van de UEFA. In de volledige lijst moet AZ 54 teams boven zich dulden, maar na aftrek van Champions League-deelnemers en clubs die dit seizoen niet actief zijn in Europa, blijven er nog zestien clubs over die een beter coëfficiënt hebben dan AZ. Dit betekent dat de Alkmaarders omgerekend 32 aandelen krijgen, à 71 duizend euro. Dit komt neer op circa 2,3 miljoen euro.

Het laatste deel van zo'n berekening bestaat uit de inkomsten die een club vergaart uit de recettes en merchandise. In het geval van AZ is dit echter giswerk, omdat de club het Europese seizoen niet in eigen huis afwerkt. Door de dakproblemen in het eigen stadion wijkt AZ uit naar Den Haag. Hoe dat gaat verlopen met de kaartverkoop en het verdelen van de winst daarvan, is niet bekend. Een bedrag noemen zou daardoor te veel giswerk zijn.

Startpremie: 2,92 miljoen
Market pool: 1,27 miljoen
Coëfficiëntenlijst: 2,286 miljoen
Recettes: -
Totaal: 6,476 miljoen


Bovenop dit bedrag komt nog de verdiensten uit de voorrondes. Omdat AZ in de tweede én derde voorronde van de Europa League uitkwam, krijgt de club een solidariteitsbijdrage. Dit gaat om respectievelijk 260 en 280 duizend euro, goed voor nog eens 540 duizend extra euro's. In de play-offs was 300 duizend euro te verdienen, maar dit bedrag wordt alleen uitgekeerd aan uitgeschakelde clubs.
De teller staat nu dus op ruim 7 miljoen.

winst: 570 duizend
gelijkspel: 190 duizend
1e worden 1 miljoen
2e plaats: 0,5 miljoen.
overwinteren: 0,5 miljoen
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Snee schreef: 30 aug 2019, 13:17 Ben ik nou echt de enige die het (buiten MU) een kut loting vindt?
Ik vind FK Partizan een interessante club. Rivaal van Rode Ster Belgrado. Zeg maar het ajax-Feyenoord van daar.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Jack schreef: 30 aug 2019, 13:31 Ik vind FK Partizan een interessante club. Rivaal van Rode Ster Belgrado. Zeg maar het ajax-Feyenoord van daar.
Met het grote verschil dat beide stadions op minder dan 1 km van elkaar liggen.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Je hebt je aansprekende tegenstander (die we bovendien nog niet eerder gehad hebben) en vanuit Pot 4 in sportief opzicht in ieder geval kans op de tweede plek en daarmee overwinteren. Ik vind het daarom een toploting.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
Joostess
Oude garde
Berichten: 1114
Lid geworden op: 11 jul 2007, 05:17
Locatie: Oud Beijerland

Loting had een stuk slechter gekund. Mooie tegenstander met United en een kans om bij de beste 2 te komen. Niks mis mee dus
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

MO7 schreef: 30 aug 2019, 13:49 Je hebt je aansprekende tegenstander (die we bovendien nog niet eerder gehad hebben) en vanuit Pot 4 in sportief opzicht in ieder geval kans op de tweede plek en daarmee overwinteren. Ik vind het daarom een toploting.
inderdaad helemaal prima. Alleen Astana is jammer, omdat het zo'n takke-end ver weg is.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

DiepeMast schreef: 30 aug 2019, 17:04 inderdaad helemaal prima. Alleen Astana is jammer, omdat het zo'n takke-end ver weg is.
En jammer dat Partizan-uit de eerste uitwedstrijd is, zodat er waarschijnlijk geen publiek bij mag zijn. :evil: Zo blijft er maar 1 leuke uitwedstrijd over om te bezoeken.
Gebruikersavatar
crnib
Dagjesmens
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 aug 2019, 13:42

Snee schreef: 30 aug 2019, 13:17 Ben ik nou echt de enige die het (buiten MU) een kut loting vindt?
Waarom vind jij het kut dan?
⚽⚽⚽, in de derde helft graag een wijntje
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

https://www.ad.nl/dossier-europa-league ... ~af03b7bd/
Mooi overzicht uit het AD dat maar aangeeft dat wij eigenlijke tegen elke club in deze poule de onderhond zijn. De loting is op zich ideaal, met 1 toptegenstander en 2 ploegen waar we niet kansloos tegen zijn. Maar ze staan niet voor niets alle 3 boven ons in de coëfficiënten lijst.
_________________
"I don't know that!"
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Kilkenny schreef: 31 aug 2019, 07:49 https://www.ad.nl/dossier-europa-league ... ~af03b7bd/
Mooi overzicht uit het AD dat maar aangeeft dat wij eigenlijke tegen elke club in deze poule de onderhond zijn. De loting is op zich ideaal, met 1 toptegenstander en 2 ploegen waar we niet kansloos tegen zijn. Maar ze staan niet voor niets alle 3 boven ons in de coëfficiënten lijst.
Zo'n goed stuk vind ik het niet
Ze noemen wel een paar bekende spelers van die clubs die in Nederland gespeeld hebben, maar ze verzuimen om alle spelers op te noemen die in het verleden bij AZ gespeeld hebben.

Verder zegt die coefficientenlijst ook niet alles.
In landen met een makkelijke competitie is het makkelijker om elk jaar nee te doen en zo punten te sprokkelen. Ook wij hebben lang in pot 2 gezeten.

Er zijn meer factoren waar je naar kunt kijken zoals, totale transferwaarde van een ploeg op transfermarkt.nl en naar begroting. Ook bekende spelers die er spelen. Rotarii bij Astana basisplaats en bij AZ niet goed genoeg.

Als je alles combineert concludeer ik dat het niet makkelijk wordt, maar wel degelijk goede kans is om door te gaan. Ik zou zeggen 50/50. Veel hangt af van fitheid en vorm.

Oh ja dit vond ik op een Manchester forum:

Odds with Bet365:

Manchester United 6.50
Arsenal 8.50
Sevilla 15.00
Wolverhampton Wanderers 17.00
AS Roma 21.00
Vfl Wolfsburg 34.00
SS Lazio 41.00
...
Celtic 101.00
...
Rangers 151.00
AZ Alkmaar 151.00
...
Partizan Belgrade 201.00
...
FC Astana 751.00

Die wed kantoren weten ook wel hoe ze de kansen moeten inschatten en dat die AZ hoger inschatten dan Partizan en Astana zegt mij meer dan de coefficientenlijst.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Om dan maar gelijk de geschatte marktwaardes van de selecties er bij te zetten:

ManU: 727M€
AZ: 53M€
Partizan: 24M€
Astana: 24M€

'Waardevolste' speler:
ManU: Pogba 100M€
AZ: Stengs 7M€
Partizan: Miletic 2.8M€
Astana: Tomasov 3.5M€

Zogezien zou AZ 2e moeten worden :lol:
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

DiepeMast schreef: 31 aug 2019, 21:52 Om dan maar gelijk de geschatte marktwaardes van de selecties er bij te zetten:

ManU: 727M€
AZ: 53M€
Partizan: 24M€
Astana: 24M€

'Waardevolste' speler:
ManU: Pogba 100M€
AZ: Stengs 7M€
Partizan: Miletic 2.8M€
Astana: Tomasov 3.5M€

Zogezien zou AZ 2e moeten worden :lol:
Antwerp was ook een stuk minder waard, maar had een hoger budget dan AZ las ik hier van Kuifje. Daar liepen ook best een aantal spelers die AZ nooit zou kunnen (en waarschijnlijk willen) halen. *ahum* Lamkel Ze *ahum*

Vaak hebben die teams wat meer oude spelers met weinig restwaarde, terwijl AZ juist inzet op jonge spelers met restwaarde. Ik denk dat daarom ons ratio van huidige kwaliteit/marktwaarde laag is, terwijl die bij die clubs wat hoger ligt.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

~AZ~ schreef: 01 sep 2019, 07:48 Antwerp was ook een stuk minder waard, maar had een hoger budget dan AZ las ik hier van Kuifje. Daar liepen ook best een aantal spelers die AZ nooit zou kunnen (en waarschijnlijk willen) halen. *ahum* Lamkel Ze *ahum*

Vaak hebben die teams wat meer oude spelers met weinig restwaarde, terwijl AZ juist inzet op jonge spelers met restwaarde. Ik denk dat daarom ons ratio van huidige kwaliteit/marktwaarde laag is, terwijl die bij die clubs wat hoger ligt.
Goed punt. Alleen scheelt dat in dit geval 2x zoveel (!). Bovendien zitten in onze top5 duurste spelers ook Clasie en Bizot. Bovendien zou je oude spelers met weinig restwaarde (maar goed), kunnen wegstrepen tegen zeer talentvolle jonge spelers met potentie (goed, maar nog goedkoop). Al met al heft dat je punt weer aardig op.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

DiepeMast schreef: 01 sep 2019, 08:47 Goed punt. Alleen scheelt dat in dit geval 2x zoveel (!). Bovendien zitten in onze top5 duurste spelers ook Clasie en Bizot. Bovendien zou je oude spelers met weinig restwaarde (maar goed), kunnen wegstrepen tegen zeer talentvolle jonge spelers met potentie (goed, maar nog goedkoop). Al met al heft dat je punt weer aardig op.
Dat is ook wel zo, het is bij ieder team ook een ander verhaal. Behalve bij de echte top kan je denk ik wel de vuistregel gebruiken dat jonge teams onderaan de streep waardevoller zijn dan oudere teams. Qua transferwaarde dan.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

~AZ~ schreef: 01 sep 2019, 09:06 Dat is ook wel zo, het is bij ieder team ook een ander verhaal. Behalve bij de echte top kan je denk ik wel de vuistregel gebruiken dat jonge teams onderaan de streep waardevoller zijn dan oudere teams. Qua transferwaarde dan.
Moet je in Italië mee aankomen :lol:
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
AZ Twello
Invaller
Berichten: 2152
Lid geworden op: 22 dec 2004, 10:01
Locatie: Twello
Contacteer:

Ik vind het ook een matige loting. Ik vind het leuker om met 300 - 500 man naar een wedstrijd te gaan zonder combiregeling dan zometeen met 1500 a 2000 fans strak georganiseerd naar Manchester te gaan. Astana is wat dat betreft mij te prijzig (ticket is al ruim 800 euro) en Partizan zou leuk geweest kunnen zijn maar hebben dus een verbod. Dat we sportief gezien kans hebben is zeker mooi, met daarnaast ook een gunstige laatste wedstrijd tegen United die dan de buit hoogstwaarschijnlijk al binnen hebben. Alleen speel je dan in een half gevuld stadion tegen de B-keus. Tuurlijk Engeland is altijd leuk om heen te gaan en zeer betaalbaar maar er waren heel veel meer leukere tegenstanders om te loten.
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

AZ Twello schreef: 03 sep 2019, 06:59 Astana is wat dat betreft mij te prijzig (ticket is al ruim 800 euro)
Ik zie nog genoeg opties qua tickets voor minder dan 400 euro staan. Je bent alleen zo lang onderweg, met vanwege het tijdverschil niet zo gunstige aankomst en vertrektijden.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Forza AZ schreef: 03 sep 2019, 07:35 Ik zie nog genoeg opties qua tickets voor minder dan 400 euro staan. Je bent alleen zo lang onderweg, met vanwege het tijdverschil niet zo gunstige aankomst en vertrektijden.
Je moet natuurlijk wel de kosten van de trekker van Twello naar Schiphol meeberekenen Forza… :mrgreen:
_________________
"I don't know that!"
Plaats reactie