RKC Waalwijk-AZ (zo 6 nov, 16.45u)

Eredivisie, bekerduel of oefenpotje: bespreek hier alle wedstrijden van het vlaggenschip
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Langedijk schreef: 06 nov 2022, 18:28 Niemand schuift in, niemand beweegt tussen de linies.
Ja dat miste je deze wedstrijd, niemand hield de bal vast voorin er was nul druk op hun verdediging. Reijnders schuift normaal wel in maar Bazoer en Odgaard trokken geen ruimte voor hem (die 2 botsen meerdere keren tegen elkaar en er was nul chemie en veel te veel gebrei). Het laatste half uur stond Reijnders er al en miste je hem het meest op zijn eigen positie waarvan hij kan inschuiven.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

SimonPoulsen schreef: 06 nov 2022, 18:34 Dundee uit. En eigenlijk alle poulewedstrijden in Europa :lol:

Tegen Excelsior was het ook verschrikkelijk. Cambuur was drama maar won je lucky door die rode kaart.
Meen je dat, in al die wedstrijden heb je toch veel meer kansen bij elkaar gespeeld?
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10987
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

De laatste 3 ontmoetingen met het grote RKC verloren. Met een begroting die 4 keer hoger ligt. Maar met een trainer die 4 keer zwakker is.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6401
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

FugAZi schreef: 06 nov 2022, 18:49 Meen je dat, in al die wedstrijden heb je toch veel meer kansen bij elkaar gespeeld?
Ik weet niet waarom je daar nou telkens zo de nadruk op legt. Want AZ heeft minstens 5 dikke kansen gehad vandaag. Karlsson (goal). Sugawara, Pavlidis, Reijnders. Waarvan de laatste 2 meerdere. Echt wel meer dan in verschillende Europese potjes. Zoals tegen Vaduz en Dundee.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6361
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Langedijk schreef: 06 nov 2022, 18:50 De laatste 3 ontmoetingen met het grote RKC verloren. Met een begroting die 4 keer hoger ligt. Maar met een trainer die 4 keer zwakker is.
Genant. Gewoon genant.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

SimonPoulsen schreef: 06 nov 2022, 18:55 Ik weet niet waarom je daar nou telkens zo de nadruk op legt. Want AZ heeft minstens 5 dikke kansen gehad vandaag. Karlsson (goal). Sugawara, Pavlidis, Reijnders. Waarvan de laatste 2 meerdere. Echt wel meer dan in verschillende Europese potjes. Zoals tegen Vaduz en Dundee.
Europees misschien toch wel met je eens, maar eredivisie zoals excelsior zijn echt veel meer mogelijkheden geweest.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6401
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

FugAZi schreef: 06 nov 2022, 19:11 Europees misschien toch wel met je eens, maar eredivisie zoals excelsior zijn echt veel meer mogelijkheden geweest.
Ik moet zeggen dat de meeste wedstrijden liever vergeet. Maar overkoepelend is de tendens dat er geen hol aan is. :roll:
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

Volgende week Sparta nog over ons heen en dan gaan we als nummer 6 de winterstop in.
Hadden we 'm nou gewonnen dan hadden we op één puntje van de koploper gestaan.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

SimonPoulsen schreef: 06 nov 2022, 19:15 Ik moet zeggen dat de meeste wedstrijden liever vergeet. Maar overkoepelend is de tendens dat er geen hol aan is. :roll:

Dat heb ik met voetbal over het algemeen. Het is net schaken geworden.
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

SimonPoulsen schreef: 06 nov 2022, 17:48 Kan toch niet als verrassing komen dit. AZ speelt al 2 jaar zo?

Logisch gevolg van een incapebele trainer+ staf die niet verder komen dan 1 uber voorspelbare tactiek.
Na eerdere verliespartijden begon men ook al over de tactiek terwijl mijn indruk was dat het eerder aan de instelling lag.
Slot deed afgelopen week een uitspraak die ik onderschrijf: "wedstrijden worden zelden beslist op tactiek maar vrijwel altijd op intensiteit."
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10987
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

AZA'dam schreef: 06 nov 2022, 20:54 Slot deed afgelopen week een uitspraak die ik onderschrijf: "wedstrijden worden zelden beslist op tactiek maar vrijwel altijd op intensiteit."
Dat zou ik ook zeggen als ik regelmatig tactische blunders maak
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

Langedijk schreef: 06 nov 2022, 21:01 Dat zou ik ook zeggen als ik regelmatig tactische blunders maak
Dacht dat Slot juist doorgaans als het tactisch meesterbrein werd gezien.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6401
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

AZA'dam schreef: 06 nov 2022, 20:54 Na eerdere verliespartijden begon men ook al over de tactiek terwijl mijn indruk was dat het eerder aan de instelling lag.
Slot deed afgelopen week een uitspraak die ik onderschrijf: "wedstrijden worden zelden beslist op tactiek maar vrijwel altijd op intensiteit."
Iets wat in de CorPotcast laatst langskwam is me wel bijgebleven. Gasten als Bart Vriends zeiden daar als je een wedstrijd hebt waar het tactisch niet goed staat, kan je rennen wat je wil, maar kom je altijd te laat. En dan lijkt het net alsof je niet hard werkt. Dat lijkt bij AZ ook zo, het is overwegend echt geen onwil of verkeerde instelling. Al vind ik sommige in de duels wel behoorlijk slap. Maar het is toch ook wel een tactisch iets. AZ krijgt nauwelijks druk op tegenstanders, behalve tegen note bene ajax. Maar andersom wordt AZ bij de minimaalste druk helemaal vast gezet. En aan de bal weet men bij AZ gewoon niet wat de oplossing naar voren is/de tegenstanders weten precies wat AZ gaat doen.
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

SimonPoulsen schreef: 06 nov 2022, 21:16 Iets wat in de CorPotcast laatst langskwam is me wel bijgebleven. Gasten als Bart Vriends zeiden daar als je een wedstrijd hebt waar het tactisch niet goed staat, kan je rennen wat je wil, maar kom je altijd te laat. En dan lijkt het net alsof je niet hard werkt. Dat lijkt bij AZ ook zo, het is overwegend echt geen onwil of verkeerde instelling. Al vind ik sommige in de duels wel behoorlijk slap. Maar het is toch ook wel een tactisch iets. AZ krijgt nauwelijks druk op tegenstanders, behalve tegen note bene ajax. Maar andersom wordt AZ bij de minimaalste druk helemaal vast gezet. En aan de bal weet men bij AZ gewoon niet wat de oplossing naar voren is/de tegenstanders weten precies wat AZ gaat doen.
Sure maar tegen ajax ging het zo goed omdat er als leeuwen gevochten werd door het hele team. Op de instelling viel niets aan te merken en de intensiteit was enorm hoog. Uiteraard ben ik het met je eens dat tactiek een belangrijk onderdeel is. Net zoals techniek natuurlijk want als er technisch wat begaafder gespeeld zou worden in balbezit, dan raak je 'm niet zoveel kwijt, weet je elkaar beter te vinden en voetbal je veel makkelijker onder die druk uit, wat een tegenstander demotiveert.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6401
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

AZA'dam schreef: 06 nov 2022, 21:31 Sure maar tegen ajax ging het zo goed omdat er als leeuwen gevochten werd door het hele team. Op de instelling viel niets aan te merken en de intensiteit was enorm hoog. Uiteraard ben ik het met je eens dat tactiek een belangrijk onderdeel is. Net zoals techniek natuurlijk want als er technisch wat begaafder gespeeld zou worden in balbezit, dan raak je 'm niet zoveel kwijt, weet je elkaar beter te vinden en voetbal je veel makkelijker onder die druk uit, wat een tegenstander demotiveert.
Het probleem is alleen dat dat laatste niet zo vanzelfsprekend is. Ik heb het al vaker gezegd, AZ speelt eigenlijk met 2 linies. 4 man voorop en 6 achterin, met daartussen ergens Reijnders die zwemt. Waardoor het best logisch is dat AZ in de opbouw telkens vastloopt. En dat neem ik Jansen vooral kwalijk. Zo spelen ze al 2 jaar, en het werkt gewoon niet. Toch blijven ze zo keer op keer op keer op keer spelen. Je zet die achterste 6 een beetje onder druk, en ze peren hem naar voren richting die voorste 4. Die in de duels 9/10 het verliezen van zon verdediger. Code gekraakt. Dus stel AZ zet nog zoveel druk, en ze veroveren die bal. Dan nog weten ze de weg naar voren vaak niet te vinden. Dan moet je in 3-4 passes voor de keeper staan. Maar de bezetting op het veld ontbreekt om dat uit te voeren.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10987
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

AZA'dam schreef: 06 nov 2022, 21:06 Dacht dat Slot juist doorgaans als het tactisch meesterbrein werd gezien.
Niet in zijn tweede jaar bij AZ in ieder geval

Maar bij AZ - Feyenoord wel 3 klassen beter dan onze assistent-trainer
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

SimonPoulsen schreef: 06 nov 2022, 21:40 Het probleem is alleen dat dat laatste niet zo vanzelfsprekend is. Ik heb het al vaker gezegd, AZ speelt eigenlijk met 2 linies. 4 man voorop en 6 achterin, met daartussen ergens Reijnders die zwemt. Waardoor het best logisch is dat AZ in de opbouw telkens vastloopt. En dat neem ik Jansen vooral kwalijk. Zo spelen ze al 2 jaar, en het werkt gewoon niet. Toch blijven ze zo keer op keer op keer op keer spelen. Je zet die achterste 6 een beetje onder druk, en ze peren hem naar voren richting die voorste 4. Die in de duels 9/10 het verliezen van zon verdediger. Code gekraakt. Dus stel AZ zet nog zoveel druk, en ze veroveren die bal. Dan nog weten ze de weg naar voren vaak niet te vinden. Dan moet je in 3-4 passes voor de keeper staan. Maar de bezetting op het veld ontbreekt om dat uit te voeren.
Daarom is het zo belangrijk dat er veel meer beweging is en er op een hoger tempo gespeeld wordt. Intensiteit dus. En dat het spel technisch goed uitgevoerd wordt zodat je 'm geeft op 'n manier dat een speler in beweging 'm in de loop mee kan nemen en niet in moet houden of een meter terug moet lopen. Door constant in beweging te zijn heb je altijd aanspeelpunten en raakt je tegenstander al snel de kluts kwijt, of de controle dus. In de do-or-die returnwedstrijden tegen Vitesse en Dundee zag je dat. Vandaag zag ik weer het eindeloos achteruit spelen, het inleveren, het rondspelen tussen centrale verdediging, in plaats van uitbraken wachten tot RKC weer met 9 of 10 man achter de bal stond etcetera. Om moedeloos van te worden omdat je weet dat het er in potentie wel in zit maar dat ze het om de een of andere reden niet uitvoeren. Oftewel, spelen zonder overtuiging.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Gisteren was een nieuw dieptepunt in de lange lijst van dieptepunten van het AZ onder Jansen. De weinige hoogtepunten, waarvan het grootste deel begin dit seizoen, kunnen daar niet meer tegenop. Ik snap ergens een keuze om met deze trainer door te gaan t/m einde seizoen wel, misschien zelfs wel langer, want hij biedt zeker ook een vorm van rust en stabiliteit, maar als supporter wil ik meer zien dan rust en stabiliteit. Ik wil vermaakt worden. Dat gebeurt te vaak niet. Gelukkig stond Dani in het uitvak en heeft ie nu zelf kunnen zien hoe tergend langzaam en slecht AZ veelal speelt en opbouwt zonder de zalvende woorden van coach en teamgenoten om hem heen. Want het was echt verschrikkelijk. Een groot deel van de wedstrijd, vrijwel de hele 2e helft, gewoon weggespeeld worden door zo'n klein clubje als RKC. Volkomen verdiend verloren. En dan nog kunnen balen omdat Reijnders een enorme kans op de 1-2 om zeep hielp, en wij niet onterecht met de buit vandoor gingen. Want met zijn chocoladebeen durft ie blijkbaar niet te schieten, zelfs niet als half raken waarschijnlijk nog een goal betekent.

Gelukkig is het bijna winterstop en hoef ik me niet langer te ergeren aan de prestaties van AZ tegen kleine clubjes als Excelsior en RKC.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

Grifo schreef: 07 nov 2022, 05:09 Gisteren was een nieuw dieptepunt in de lange lijst van dieptepunten van het AZ onder Jansen. De weinige hoogtepunten, waarvan het grootste deel begin dit seizoen, kunnen daar niet meer tegenop. Ik snap ergens een keuze om met deze trainer door te gaan t/m einde seizoen wel, misschien zelfs wel langer, want hij biedt zeker ook een vorm van rust en stabiliteit, maar als supporter wil ik meer zien dan rust en stabiliteit. Ik wil vermaakt worden. Dat gebeurt te vaak niet. Gelukkig stond Dani in het uitvak en heeft ie nu zelf kunnen zien hoe tergend langzaam en slecht AZ veelal speelt en opbouwt zonder de zalvende woorden van coach en teamgenoten om hem heen. Want het was echt verschrikkelijk. Een groot deel van de wedstrijd, vrijwel de hele 2e helft, gewoon weggespeeld worden door zo'n klein clubje als RKC. Volkomen verdiend verloren. En dan nog kunnen balen omdat Reijnders een enorme kans op de 1-2 om zeep hielp, en wij niet onterecht met de buit vandoor gingen. Want met zijn chocoladebeen durft ie blijkbaar niet te schieten, zelfs niet als half raken waarschijnlijk nog een goal betekent.

Gelukkig is het bijna winterstop en hoef ik me niet langer te ergeren aan de prestaties van AZ tegen kleine clubjes als Excelsior en RKC.
Volgens mij waagde hij bij een eerdere mogelijkheid juist een poging met z'n linker die hopeloos mis ging.
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5359
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

AZA'dam schreef: 07 nov 2022, 14:20 Volgens mij waagde hij bij een eerdere mogelijkheid juist een poging met z'n linker die hopeloos mis ging.
Nou en, gewoon nog een keer proberen. Wat ie nu deed was de meest hopeloze optie.
Plaats reactie